تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تفاوت‌های زیادی بین طرز تفکر افراد ثروتمند و انسان‌های متوسط و فقیر وجود دارد که موجب شده یکی ثروتمند و دیگری فقیر شود. یکی از این تفاوت‌ها، بودجه بندی یا عدم بودجه بندی است. معمولاً افراد متوسط و فقیر جامعه نمی‌دانند پول خود را صرف چه کرده‌اند.

 

اگر آخر ماه از آن‌ها بپرسیم با درآمد زیاد خود چه کرده‌اید، جواب خواهند داد: «نمیدونم! خرج زندگی شده دیگه!» بودجه بندی یکی از عوامل مهم و حیاتی در مباحث موفقیت مالی اشخاص است.


یکی از تعاریف واژه بودجه عبارت است از برنامه‌ای برای هماهنگی منابع درآمد و مخارج. به‌عبارت‌دیگر، بودجه بندی یک برنامه نوشته‌شده است که به ما کمک می‌کند بدانیم پولی را که ماهیانه به دست می‌آوریم، برای چه مواردی باید خرج کنیم و همچنین برای هر مورد به چه میزان باید خرج کنیم. اجزاء لاینفک بودجه بندی عبارت‌اند از درآمدها و هزینه‌ها. به‌عنوان‌مثال خانواده‌ای که در ماه در مجموع ۳٫۴۰۰٫۰۰۰ تومان کسب درآمد کرده‌اند، برای امر بودجه بندی، در ابتدای هرماه مشخص می‌کند که از این مبلغ، چه میزان صرف هزینه خوراک، پوشاک، مسکن، قبوض و دیگر هزینه‌ها شود و چه مقدار از آن باید ذخیره گردد.


هرشخصی که تصمیم دارد بودجه شخصی تهیه کند می داند که مهم ترین بخش بودجه بندی تنظیم درآمد و مخارج است. توجه داشته باشید که مخارج فقط شامل هزینه های جاری که دربحث حسابداری به آن پرداختیم نمی¬باشد؛ بلکه شامل هرنوع بدهی شما مانند اقساط بانکی و غیربانکی،هزینه های بیمه های مختلف، پس اندازآتیه، مخارج دینی مانند صدقه،زکات،خمس، مالیات و هرنوع پرداختی را شامل می شود.


بودجه بندی، برای رسیدن به موفقیت مالی و قرار گرفتن در مسیر افزایش ثروت بسیار مهم است، به‌طوری‌که فرد، بدون این مهم نظمی در این مسیر نخواهد دید.


منابع:

ستکا

 تبیان

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics