تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

حقوق اعتبارات, اسناد و ضمانتنامه بانکی: مروری بر اخرین رخدادها

ضمانتنامه های بانکی و اعتبارات اسنادی از جمله موارد پرکاربرد در امور تجاری موسسات و شرکت ها می باشند. ضمانت نامه های صادره یکی از ابزارهای مهم در آمدی برای بانک ها محسوب می گردد از آنجایی که ضمانت نامه ها برای بانک تعهد آور بوده و اهمیت آن عینا پرداخت تسهیلات می باشد از این رو شعب می بایستی در زمان صدور ضمانت نامه اطلاعات لازم را از ضمانت خواه اخذ نموده و از نظر توان مالی ، ظرفیت اعتباری وتوانایی های وی اطمینان حاصل نماید یکی از انواع روشهای پرداخت در تجارت بین الملل اعتبار اسنادی است که به موجب آن بانک گشایش کننده تعهد می کند که تحت شرایط خاصی که در اعتبار مشخص است وجهی را تا یک زمان مشخص در مقابل اسنادی که در اعتبار خواسته شده و به او ارائه می شود، پرداخت کند. در این بخش به اخبار ویژه ضمانتنامه های بانکی و اعتبارات پرداخته می شود. حسابداران و علاقه مندان با رصد کردن روزانه این صفحه، در جریان آخرین رخدادها و سیر موضوعات مرتبط قرار گرفته و می توانند در ارائه خدمات خود از آنها بهره گیرند. در این خبر ویژه با ارائه اخبار مرتبط با حقوق اعتبارات، اسناد و ضمانتنامه بانکی، به مروری بر تازه های حقوق اعتبارات، اسناد و ضمانتنامه بانکی منتشر شده در رسانه های معتبر کشور پرداخته می شود. با رصد کردن روزانه این صفحه، در جریان آخرین رخدادها و سیر موضوعات مرتبط قرار گرفته و با استفاده از فرصتهای بهینه در بازار و همچنین مدیریت تهدیدها و ریسک های احتمالی در این زمینه در جهت موفقیت مالی و شغلی خود گام بردارید. در قسمت عناوین مهم تا امروز، کلیه رویدادهای خبری مرتبط تا تاریخ روز ارائه شده و بخش های دیگر خبر، بیانگر مروری بر مهم ترین ها در ماههای قبل می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این موضوع خبری مرتبط با محتوای دوره مجازی" مدیریت ریسک بانکی" در وب سایت انتخاب برتر محصولات، خدمات و بازار حسابداری، مالی و سرمایه گذاری ویژه علاقه مندان به سرمایه گذاری در بازار بانک می باشد. در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل این مبحث، بعد از پیش ثبت نام دوره مذکور و تایید مدیر سایت، با دیگر اعضای تیم در دوره آموزشی شرکت کنید.

شایان ذکر است جهت اطلاع رسانی زمان ثبت نام نهایی دوره، نیاز به اطلاعات تماس شما می باشد؛ خواهشمند است در میزکار خود اطلاعات تماس خود را تکمیل نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/8/30:

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/6/31:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع خبر: جمعی از نویسندگان تیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

ندازارع شحنه |   1399/02/28 17:34:19   |
0     0
کسانی که دارای گردش مالی بالایی هستند می توانند دسته چک بگیرند.
افراد در قبال چک های کشیده شده مسئول هستند که در همان تاریخ پرداخت کنند.
در صورت سهل انگاری و برگشت چک بانگ دیگر به طرف دسته چک نمی‌دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سپیده دهقان |   1399/03/05 21:50:37   |
0     0
در جریان آخرین رخدادها و سیر موضوعات مرتبط قرار گرفته و می توانند در ارائه خدمات خود از آنها بهره گیرند. در این خبر ویژه با ارائه اخبار مرتبط با حقوق اعتبارات، اسناد و ضمانتنامه بانکی، به مروری بر تازه های حقوق اعتبارات، اسناد و ضمانتنامه بانکی منتشر شده در رسانه های معتبر کشور پرداخته می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه پورقاسمی |   1399/04/24 20:44:46   |
0     0
اولین و مهم‌ترین قانون در مورد صدور چک، امضای چک است. طبق قانون، چکی که امضا نداشته باشد فاقد اعتبار است. همچنین صحت امضای چک‌ها هم از اهمیت زیادی برخوردار است. دقت کنید که مهر کردن چک‌ها به هیچ عنوان جایگزین امضا نیست و در صورتی که چک شما فقط دارای مهر باشد از نظر قانونی قابل پیگیری نیست.
قانون بعدی که معمولاً توسط بسیاری از افراد نادیده گرفته می‌شود استعلام از حساب بانکی فردی است که چک را صادر می‌کند. اگر شما دریافت کننده چک هستید حتما قبل از هر اقدامی برای استعلام از حساب بانکی صادرکننده چک اقدام کنید. در این استعلام دو مورد را در نظر بگیرید. اول آن که در حساب فرد موجودی کافی وجود داشته باشد و دوم بررسی این که صادرکننده چک شخص خوش حسابی است یا خیر. البته لازم به ذکر است که بانک‌ها معمولا برای افرادی که بدحساب هستند و چک‌های برگشتی زیادی دارند دسته چک صادر نمی‌کنند. اما بهتر است احتیاط کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/04/31 10:48:20   |
0     0
0 0
اولین و مهم‌ترین قانون در مورد صدور چک، امضای چک است. طبق قانون، چکی که امضا نداشته باشد فاقد اعتبار است. همچنین صحت امضای چک‌ها هم از اهمیت زیادی برخوردار است. دقت کنید که مهر کردن چک‌ها به هیچ عنوان جایگزین امضا نیست و در صورتی که چک شما فقط دارای مهر باشد از نظر قانونی قابل پیگیری نیست.
قانون بعدی که معمولاً توسط بسیاری از افراد نادیده گرفته می‌شود استعلام از حساب بانکی فردی است که چک را صادر می‌کند. اگر شما دریافت کننده چک هستید حتما قبل از هر اقدامی برای استعلام از حساب بانکی صادرکننده چک اقدام کنید. در این استعلام دو مورد را در نظر بگیرید. اول آن که در حساب فرد موجودی کافی وجود داشته باشد و دوم بررسی این که صادرکننده چک شخص خوش حسابی است یا خیر. البته لازم به ذکر است که بانک‌ها معمولا برای افرادی که بدحساب هستند و چک‌های برگشتی زیادی دارند دسته چک صادر نمی‌کنند. اما بهتر است احتیاط کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/06 14:41:36   |
0     0
چک نوشته ای است که به موجب آن صادر کننده وجوهی را که نزد محال علیه دارد کلا یا بعضا مسترد یا به دیگری واگذار می نماید.


انواع چک
انواع چک عبارتند از:
.1 چک عادی:
چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر می‌کنند و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد.
.2 چک تایید شده:
چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر و توسط بانک محال علیه پرداخت وجه آن تایید می‌شود.
.3 چک تضمین شده:
چکی است که توسط بانک به عهده همان بانک به درخواست مشتری صادر و پرداخت وجه آن توسط بانک تضمین می‌شود.
.4 چک مسافرتی:
چکی است که توسط بانک صادر و وجه آن در هریک از شعب آن بانک توسط نمایندگان و کارگزارن آن پرداخت می‌گردد.

نکات مهم قانونی چک:
چک در قانون صدورچک که شامل چک عادی، تایید شده، تضمین شده و مسافرتی
.1 چک چه به عهده بانک های داخل کشور باشد یا شعب بانک ایرانی در خارج از کشور در حکم سند لازم الاجرا است.
.2 دارنده چک می تواند در صورت برگشت چک و عدم پرداخت طبق قوانین و آئین نامه های مربوط به اجرای ثبت اسناد رسمی وجه چک یا باقی مانده آن را وصول کند.
.3 دارنده چک می تواند محکومیت صادرکننده را نسبت به پرداخت کلیه خسارات و هزینه ها اعم از اینکه قبل از صدور حکم یا بعد از آن باشد از دادگاه تقاضا کند این دادخواست باید به دادگاه صادرکننده حکم تقدیم شود.
.4 کلیه خسارات و هزینه های وارده شامل خسارت تاخیر تادیه است بر اساس نرخ تورم که توسط بانک مرکزی اعلام می شود، قابل مطالبه است و این خسارت هزینه های دادرسی و حق الوکاله را هم در بر می گیرد.
.5 چک فقط در تاریخ مندرج یا پس از آن قابل وصول خواهد بود.
.6 صادرکننده چک باید در تاریخ مندرج در آن، معادل مبلغ مذکور در بانک محال علیه وجه نقد داشته و نباید تمام یا قسمتی از وجهی را که به اعتبار آن چک صادر کرده به صورتی از بانک خارج یا دستور عدم پرداخت دهد.
.7 چک نباید به صورتی تنظیم شود که به عللی مثل عدم مطابقت امضا یا قلم خوردگی در متن چک یا اختلاف در مندرجات آن و امثال آن بانک از پرداخت وجه خودداری کند.
.8 هرگاه وجه چک به علل بالا پرداخت نشود بانک مکلف است در برگ مخصوصی مشخصات چک هویت و نشانی کامل صادرکننده را در آن ذکر کند و علل عدم پرداخت را صراحتاً ذکر کند ( فقدان موجودی ) و آن را به دارنده چک تسلیم کند و بانک مکلف است نسخه دوم این برگ را به آخرین نشانی صاحب حساب ارسال کند.
.9 اگر که مبلغ موجود در نزد بانک کمتر از مبلغ چک باشد بانک به تقاضای دارنده مکلف است مبلغ موجود را تسلیم کند و در این صورت چک نسبت به مبلغ پرداخت نشده بی محل محسوب می شود و بانک گواهی تقدیم می کند.
قانون چک مصوب ۱۳۵۵ و اصلاحیه ۱۳۷۲

مواردی که چک ضمانت اجرای کیفری ندارد
1- وقتی که چک وعده دار باشد: در واقع چک شبیه پول نقد است و هدف اولیه از ابداع چک که جایگزین مناسبی برای اسکناس باشد و وسیله ای برای پرداخت نقدی.
بنابراین اگر چکی به تاریخ امروز یعنی روزی که صادر می شود باشد چک کیفری است ولی اگر تاریخ چک تاریخی به غیر از تاریخ صدور چک باشد چک حقوقی است و نمی توان از طریق کیفری آن را پیگیری کرد و صادرکننده چک مجازات کیفری نخواهد شد. اما کمتر پیش می آید که چک به شکل وعده دار نباشد و اکثر کسانی که به صدور چک بلامحل کیفری محکوم شده و مجازات می شوند در واقع چک های وعده دار صادر کرده اند اما دلیل محکوم شدن و مجازات آنها این است که قادر به اثبات وعده دار بودن چک نبوده اند.

2- اگر چک به عنوان ضمانت جهت انجام تعهد یا ضمانت جهت انجام یک معامله صادر شده باشد: اگر علت صدور چک بدهکاری صادرکننده چک باشد درواقع چک را می توان در صورت بلامحل بودن از طریق کیفری پیگیری کرد اما اگر دلیل صدور چک، بدهکار بودن صادرکننده نباشد بلکه جهت ضمانت معامله یا تعهد صادرشده باشد، نمی تواند این چک را از طریق کیفری پیگیری کرد و چک حقوقی است. مثلا چکی که برای ضمانت تخلیه ملک از جانب مستاجر برای مالک صادر می شود. در این مورد چون صادرکننده چک درواقع مبلغ مندرج در چک را بدهکار نیست و بابت ضمانت آن را صادر کرده مورد تعقیب کیفری قرار نمی گیرد. اگر در متن خود چک ذکر شده باشد که بابت تضمین صادر شده که دیگر نیازی به اثبات ندارد اما در صورتی که ذکر نشده می توان از شهادت شهود یا قولنامه یا قرارداد آن را ثابت کرد.

3- اگر چک سفید امضاء باشد: چک اگر سفیدامضا باشد صادرکننده تحت تعقیب کیفری قرار نمی گیرد.

4- اگر اثبات شود که چک بدون قید تاریخ صادر شده است: در اینگونه موارد دارنده چک معمولا شخصا اقدام به درج تاریخ روی چک می کند اما اگر بتوان ثابت کرد که صادرکنده تاریخ را هنگام صدور چک ننوشته است؛ باز چک حقوقی است و صادرکننده مجازات کیفری نمی شود.

5- اگر وصول چک مشروط باشد: این شرط اگر در متن خود چک ذکر شده باشد که نیازی به اثبات ندارد اما در غیر اینصورت می توان آن را طی قولنامه یا شهادت شهود یا قرارداد و یا صورت جلسه ای ثابت کرد. مثلا خریداری که وصول مبلغ چک را منوط به انتقال سند می کند.

6- اگر بتوان ثابت کرد که چک برای یک معامله نامشروع یا ربوی صادر شده است.

7- اگر ۶ ماه از تاریخ صدور چک بگذرد و دارنده چک برای وصول آن به بانک مراجعه نکند و یا اینکه شش ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت (یعنی گواهی برگشت چک) بگذرد و دارنده چک شکایت نکند این چک حقوقی است و صادرکننده را نمی توان مجازات کیفری کرد.

به غیر از ۷ موردی که در بالا ذکر شد، در بقیه موارد چک کیفری است؛ یعنی می توان علیه صادرکننده چک شکایت کرد و او را مجازات کیفری نمود.

نکته حائز اهمیت این است که :
حقوقی شدن چک به معنی بی اعتبار بودن آن نیست بلکه چک ارزش خود را دارد و تنها تفاوت آن با چک کیفری این است که نمی توان صادرکننده چک را مورد تعقیب کیفری قرار داد یا او را مجازات کیفری کرد اما به هرحال سندی است که نشان دهنده طلبکار بودن دارنده آن است و می توان براساس آن توقیف اموال صادرکننده را تقاضا کرد و دادگاه هم می تواند صادرکننده را به پرداخت مبلغ چک محکوم کند مگرآنکه صادرکننده چک بتواند ثابت کند که اصلا طلبی وجود ندارد و یا اینکه چک برای یک معامله ربوی صادر شده است و یا اینکه دارنده چک طلبکار نیست و حقی ندارد. البته تنها شکایت کیفری برای وصول وجه چک کافی نیست زیرا در صورتی که این دعوی به نتیجه برسد تنها صادرکننده چک به مجازات حبس محکوم می شود و دادگاه حکمی در مورد طلب دارنده چک صادر نمی کند. بنابراین در هردومورد چک کیفری و حقوقی لازم است دارنده چک با تکمیل دادخواست و رعایت تشریفات دادرسی مطالبه طلب کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا زارعشاهی |   1399/05/07 22:37:28   |
0     0
نقش چک در نظام اقتصادی ایران را می توان از میزان استفاده آن درک کرد. به طور سالانه حدود 40 الی 50 درصد پرداخت ها از طریق چک انجام می شود. البته چک کاغذی به دلیل هزینه بالا و ریسک ذاتی که در خود دارد همواره یکی از گزینه هایی بوده که برای حذف آن و جایگزین کردن آن با راهکارهای جدید تلاش های بسیاری شده است. بسیاری از کشورها در سال های اخیر تلاش کرده اند تا حضور پررنگ چک های کاغذی در اقتصاد را کمتر کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پور |   1399/05/09 02:03:54   |
0     0
چک از آن مقوله‌هایی است که با وجود کاربرد زیاد و رایجش هنور هم برای بسیاری از افراد با ابهام و حتی کمی ترس و لرز همراه است.اولین و مهم‌ترین قانون در مورد صدور چک، امضای چک است. طبق قانون، چکی که امضا نداشته باشد فاقد اعتبار است. همچنین صحت امضای چک‌ها هم از اهمیت زیادی برخوردار است. دقت کنید که مهر کردن چک‌ها به هیچ عنوان جایگزین امضا نیست و در صورتی که چک شما فقط دارای مهر باشد از نظر قانونی قابل پیگیری نیست.

قانون بعدی که معمولاً توسط بسیاری از افراد نادیده گرفته می‌شود استعلام از حساب بانکی فردی است که چک را صادر می‌کند. اگر شما دریافت کننده چک هستید حتما قبل از هر اقدامی برای استعلام از حساب بانکی صادرکننده چک اقدام کنید. در این استعلام دو مورد را در نظر بگیرید. اول آن که در حساب فرد موجودی کافی وجود داشته باشد و دوم بررسی این که صادرکننده چک شخص خوش حسابی است یا خیر. البته لازم به ذکر است که بانک‌ها معمولا برای افرادی که بدحساب هستند و چک‌های برگشتی زیادی دارند دسته چک صادر نمی‌کنند. اما بهتر است احتیاط کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا فرمانی |   1399/05/09 14:20:09   |
0     0
نقش چک در نظام اقتصادی ایران را می توان از میزان استفاده آن درک کرد. به طور سالانه حدود 40 الی 50 درصد پرداخت ها از طریق چک انجام می شود. البته چک کاغذی به دلیل هزینه بالا و ریسک ذاتی که در خود دارد همواره یکی از گزینه هایی بوده که برای حذف آن و جایگزین کردن آن با راهکارهای جدید تلاش های بسیاری شده است. بسیاری از کشورها در سال های اخیر تلاش کرده اند تا حضور پررنگ چک های کاغذی در اقتصاد را کمتر کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پور |   1399/05/09 20:05:29   |
0     0
اگر روزی چکی را از شخصی در دست داشتید و برای نقد کردن آن به بانک مراجعه کردید و حساب صادرکننده چک موجودی نداشت، برای دریافت طلب خود چه خواهید کرد؟ به کدام محکمه مراجعه می‌کنید؟ آیا در صف باجه بانک، افرادی را دیده اید که با در دست داشتن برگه چکی به امید پاس شدن آن ایستاده؛ ولی متوجه می‌شوند که در حساب صادرکننده چک، هیچ پولی نیست و حال آنها مانده اند و یک چک برگشتی.

جزئیات طرح اصلاح قانون صدور چک
اگر این طرح به تصویب برسد فرایند دادرسی از چک برگشتی حذف می شود . فردی که چک برگشتی در دست دارد می تواند به دادگاه مراجعه کرده و اجرائیه بگیرد. این اجرائیه هم باید ظرف ۱۰ روز به فرد متخلف ابلاغ شود. همچنین اگر در حساب صاحب حساب موجودی نبود، بانک می تواند از حساب های دیگر این فرد برداشت کند.

در این طرح برای چک سقف تعیین شده است و این سقف اعتبار با رنگ بندی متفاوت مشخص شده است. از سوی دیگر افراد زیادی در کشور چک های الکترونیک دارند که قوانینی نیز برای این چک ها در نظر گرفته شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:46:09   |
0     0
این رو شعب می بایستی در زمان صدور ضمانت نامه اطلاعات لازم را از ضمانت خواه اخذ نموده و از نظر توان مالی ، ظرفیت اعتباری وتوانایی های وی اطمینان حاصل نماید یکی از انواع روشهای پرداخت در تجارت بین الملل اعتبار اسنادی است که به موجب آن بانک گشایش کننده تعهد می کند که تحت شرایط خاصی که در اعتبار مشخص است وجهی را تا یک زمان مشخص در مقابل اسنادی که در اعتبار خواسته شده و به او ارائه می شود، پرداخت کند. در این بخش به اخبار ویژ
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:46:51   |
0     0
نامه اطلاعات لازم را از ضمانت خواه اخذ نموده و از نظر توان مالی ، ظرفیت اعتباری وتوانایی های وی اطمینان حاصل نماید یکی از انواع روشهای پرداخت در تجارت بین الملل اعتبار اسنادی است که به موجب آن بانک گشایش کننده تعهد می کند که تحت شرایط خاصی که در اعتبار مشخص است وجهی را تا یک زمان مشخص در مقابل اسنادی که در اعتبار خواسته شده و به ا
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics