تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بانک مرکزی و رکود و رونق اقتصادی: مروری بر آخرین رخدادها

بانک مرکزی نهادی است که مسئولیت کنترل سیستم پولی کشور را عهده‌دار است. بانک مرکزی یک بانک تجاری نیست و نرخ بهره، میزان پول در گردش، تورم و حتی بیکاری و توزیع درآمد را می‌تواند در اهداف فعالیت خود قرار دهد. حفظ ارزش داخلی و خارجی پول ملی کشور، انتشار اسکناس و ضرب سکه‌های فلزی رایج کشور، تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی و ریالی، نظارت بر صدور و ورود ارز و پول رایج کشور، تنظیم‌کننده نظام پولی و اعتباری کشور، نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برخی از وظایف بانک مرکزی در ایران است. اما از دید سواد مالی بانکها یکی از بهترین ابزارها جهت ارتباط بین آموزه های دانش و سواد مالی و خدمات کاربردی مدیریت پول می باشند. از آنجاییکه امروزه تعهد بانک‌ها از ارائه مشاوره مالی به مشتریان فراتر رفته است؛ آن‌ها رهبران حمایت از فعالیت‌های آموزش مالی در سراسر دنیا هستند. بنابراین علاوه بر خدمات کاربردی که دارند آموزش و توسعه سواد مالی را نیز در پیش گرفته اند.در این گزارش ویژه به مروری بر تازه های منتشر شده در رسانه های معتبر کشور در ارتباط با بانک مرکزی و رکود و رونق اقتصادی پرداخته شده و یک "گنجینه خبری" در ارتباط با موضوع ایجاد شده است. با رصد کردن روزانه محتوای ارائه شده، در جریان آخرین رخدادها و سیر موضوعات مرتبط با بانک مرکزی و رکود و رونق اقتصادی قرار گرفته و با افزایش دانش و آگاهی مالی خود در جهت زندگی بهتر گام بردارید. در قسمت مروری برعناوین مهم خبری، کلیه رویدادهای خبری مرتبط و به تفکیک هر ماه ارائه شده است. "هوای بازار" را داشته باشید تا بهترین فرصت ها را انتخاب کنید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1400/03/31: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/06/31: 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/05/31: 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/04/31: 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/03/31: 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/02/31: 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/01/31: 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/11/30:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/5/31: 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/4/31: 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/2/31: 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/1/31: 

 

 

 

 

 

این موضوع خبری مرتبط با محتوای دوره مجازی" مدیریت ریسک بانکی" در وب سایت انتخاب برتر محصولات، خدمات و بازار حسابداری، مالی و سرمایه گذاری ویژه علاقه مندان به سرمایه گذاری در بازار بانک می باشد. در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل این مبحث، بعد از پیش ثبت نام دوره مذکور و تایید مدیر سایت، با دیگر اعضای تیم در دوره آموزشی شرکت کنید.

شایان ذکر است جهت اطلاع رسانی زمان ثبت نام نهایی دوره، نیاز به اطلاعات تماس شما می باشد؛ خواهشمند است در میزکار خود اطلاعات تماس خود را تکمیل نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/3/31: 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1400/03/31: 

منبع خبر: جمعی از نویسندگان تیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

وحیده اثنی عشریه |   1398/05/12 16:08:08   |
0     0
کاهش نرخ بهره از طرف بانک مرکزی امریکا می تواند این امکان را برای بانکها تقویت کند که از طریق قرض گرفتن منابعشان را تقویت کنند و درنتیجه بتوانند وام های بیشتری بدهند. طرفداران سیاست کاهش نرخ بهره می گویند این کار میتواند باعث رشد اقتصادی شود ،همچنین نرخ تورم بالا می تواند نشانه بی ثباتی و مشکلات اقتصادی باشد ،نرخ تورم پایین و نزدیک به صفر هم می تواند نشانه رکود اقتصادی باشد که از نظر بسیاری از سیاست گذاران و اقتصاددانان منفی ارزیابی میشود .البته برخی اقتصاددانان هم می گویند تاکید بر تداوم رشد اقتصادی به ویژه با توجه به پیامدهای زیست محیطی آن ،درست نیست .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده دهقان |   1398/05/15 20:56:43   |
0     0
براساس قانون پولی و بانکی کشور مصوب تیر ماه ۱۳۵۱ بانک مرکزی، به عنوان تنظیم‌کننده نظام پولی و اعتباری کشور، موظف به انجام وظایف زیر می‌باشد:
حفظ ارزش داخلی و خارجی پول ملی کشور
انتشار اسکناس و ضرب سکه‌های فلزی رایج کشور
تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی و ریالی
نظارت بر معاملات طلا و وضع مقررات مربوط به آن
نظارت بر صدور و ورود ارز و پول رایج کشور
تنظیم‌کننده نظام پولی و اعتباری کشور
نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری
تنظیم حجم اعتبارات بانکی و ایجاد هماهنگی، متناسب با نیازهای پولی کشور
نگهداری از حساب‌های کلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت
نگهداری کلیه ذخایر ارزی و طلای کشور
نمایندگی دولت در سازمان‌های مالی و بین‌المللی
در اختیار داشتن تصدی تمام عملیات انتشار اوراق بهادار دولتی
گردآوری و تهیه طیف وسیعی از آمارهای اقتصادی جهت کنترل تورم و توسعه اقتصادی
انعقاد موافقت نامه پرداخت و اجرای قراردادهای پولی، مالی، بازرگانی و ترانزیتی دولت و سایر کشورها.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی باغستانی |   1398/05/17 17:01:39   |
0     0
یکی از برنامه‌های جدی هدایت نقدینگی می‌تواند اجرای درست قانون عملیات بانکی بدون ربا باشد. قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال ۶۳ تصویب شد، البته باید سال ۶۸ بازنگری می‌شد که متأسفانه چنین اقدامی انجام نشده است. اما همین قانون، معاملات بانکی را در چارچوب ۱۲ یا ۱۳ عقد شرعی مشخص و تنظیم کرده است. اگر این عقود مشخص شده به شکل دقیق و واقعی اجرا شود و صوری نباشد - متأسفانه در حال حاضر بخش عمده‌ای از عقود شرعی در سیستم بانکی به شکل صوری اجرا می‌شود- عمدتاً منجر به رونق تولید می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1398/05/23 16:59:36   |
0     0
نقدینگی ویژه تولید یا نوت نوعی ابزار پرداخت تمام دیجیتال و برخاسته از بخش واقعی اقتصاد است که به پشتوانه مطالبات فعالان اقتصادی از یکدیگر و با ضمانت بانک ایجاد می­ شود.
هدف اصلی بانک مرکزی از اجرای این طرح، کاهش نیاز واحدهای تولیدی به ریال و ایجاد نوعی نقدینگی ویژه­ و مطمئن برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است. اوراق نوت به ­صورت غیر کاغذی در قطعات استاندارد شده با ارزش اسمی یک میلیون ریال با قابلیت بسته­ بندی در بسته ­های صد نوتی و با سررسیدهای سه ­ماه، شش ­ماه و نه ­ماه توسط بانک ­های مجاز ایجاد می ­شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ندازارع شحنه |   1399/02/28 16:13:27   |
0     0
بهره حاصل از سر مایه گذاری در یک جا یا پس انداز پول با توجه به شرایط اقتصادی و نرخ را میزان سرمایه و شرایط اقتصادی تعین می کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ندازارع شحنه |   1399/02/28 16:19:52   |
0     0
کاهش نقدینگی و نداشتن بودجه همراه با نوسانات نرخ اجناس در کشور که باعث مختل کرده کارگاه ها یا کارخانه ها می‌شوند و نرخ بیکاری را با خود به همراه دارد گفته می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سپیده دهقان |   1399/03/05 21:58:52   |
0     0
بانک مرکزی نهادی است که مسئولیت کنترل سیستم پولی کشور را عهده‌دار است. بانک مرکزی یک بانک تجاری نیست و نرخ بهره، میزان پول در گردش، تورم و حتی بیکاری و توزیع درآمد را می‌تواند در اهداف فعالیت خود قرار دهد. حفظ ارزش داخلی و خارجی پول ملی کشور، انتشار اسکناس و ضرب سکه‌های فلزی رایج کشور، تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی و ریالی، نظارت بر صدور و ورود ارز و پول رایج کشور، تنظیم‌کننده نظام پولی و اعتباری کشور، نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برخی از وظایف بانک مرکزی در ایران است. اما از دید سواد مالی بانکها یکی از بهترین ابزارها جهت ارتباط بین آموزه های دانش و سواد مالی و خدمات کاربردی مدیریت پول می باشند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سپیده دهقان |   1399/03/05 22:25:31   |
0     0
بانک مرکزی نهادی است که مسئولیت کنترل سیستم پولی کشور را عهده‌دار است. بانک مرکزی یک بانک تجاری نیست و نرخ بهره، میزان پول در گردش، تورم و حتی بیکاری و توزیع درآمد را می‌تواند در اهداف فعالیت خود قرار دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh pourghasemi |   1399/04/24 18:27:34   |
0     0
نرخی که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام‌گیرنده دریافت می‌شود. به زبان ساده‌تر، وقتی شما از بانک مبلغی را به‌عنوان وام قرض می‌گیرید، آن را به‌صورت تدریجی بازپرداخت می‌کنید. ولی ازآنجایی‌که ارزش پول به‌مرور زمان تغییر می‌کند، به‌منظور کاهش ارزش پول و لحاظ تورم، شما باید علاوه بر وام دریافتی، مبلغ اضافه‌ای را تحت عنوان بهره به بانک بپردازید که می‌تواند هزینه فرصت سرمایه گذاری نیز تعریف شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh pourghasemi |   1399/04/24 18:43:00   |
0     0
عرضه و تقاضا شاید یکی از اساسی‌ترین مفاهیم اقتصاد و رکن مهم اقتصاد بازار محسوب می‌شود. تقاضا به مقدار محصول یا خدمتی اطلاق می‌شود که برای خریداران مطلوب باشد. مقدار تقاضا، مقداری از محصول یا خدمت است که مردم مایل به خریدن آن با قیمتی مشخص هستند؛ رابطه‌ی میان قیمت و مقدار تقاضا به رابطه‌ی تقاضا معروف است. عرضه نشان‌دهنده‌ی مقدار آورده‌ی بازار است. مقدار عرضه به مقدار محصول یا خدمتی گفته می‌شود که تولیدکننده مایل به تأمین آن با قیمت مشخص است. ارتباط میان قیمت و مقدار محصول یا خدمت عرضه‌شده به بازار را رابطه‌ی عرضه می‌گویند؛ بنابراین، قیمت بازتابی از عرضه و تقاضاست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh pourghasemi |   1399/04/24 19:01:54   |
0     0
زمانی که تورم روند فزاینده‌ای به خود می‌گیرد، مخصوصا در مواد خوراکی، فشار زیادی به دخل و خرج خانوارهای گروه فقیر وارد می‌کند. چرا که سهم کالاهای خوراکی در سبد مصرفی خانوارهای دهک‌های پایین هزینه‌ای جامعه، بیش از ۴۰ درصد است. یعنی ۴۰ درصد از دخل و خرج خانوار به تغییرات قیمت کالاهای خوراکی وابسته است و نوسان در قیمت این بخش از سبد مصرفی آنها، امنیت اقتصادی آنها را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد. این جزو اثرات مستقیم تورم از منظر اقتصادی محسوب می‌شود. پدیده دیگری که به دنبال تورم می‌آید، نااطمینانی از قیمت‌های آینده است. در تحقیقی که در فصلنامه «روند» بانک مرکزی با عنوان «نااطمینانی تورم و پراکندگی قیمت‌های نسبی در ایران» انجام شده، نشان داده که پراکندگی قیمت‌های نسبی با نااطمینانی تورم افزایش می‌یابد. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین‌ زیان‌های اقتصادی ناشی از تورم، عدم اطمینان از مقدار آن در دوره‌های آتی است. یافته‌های تحقیق مذکور نشان می‌دهد که بین تورم و نااطمینانی آن رابطه مثبت وجود دارد. نااطمینانی از تورم آتی، سبب تغییرات در تصمیمات اقتصادی می‌شود. در این حالت حساسیت بنگاه‌ها به شرایط و وضعیت اقتصادی افزایش یافته و نوسان تورم را مهم‌ترین شاخص در قیمت‌گذاری محصولات لحاظ می‌کنند. از این‌رو، هر نشانه‌ای که موجبات افزایش نرخ تورم را فراهم آورد، نااطمینانی شکل گرفته از آن شتاب تورم را افزایش داده و باعث می‌شود بنگاه‌های اقتصادی به دفعات بیشتری قیمت محصولات تولیدی را در پاسخ به افزایش هزینه‌های تولید تغییر دهند. به همین دلیل است که در فضای تورم و بی‌ثباتی، افزایش قیمت‌ها از سوی عوامل تولید خود به‌عنوان پیشران تورم، نقش بازی می‌کند و جامعه در معرض نوسان‌های متعدد قیمتی قرار می‌گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh pourghasemi |   1399/04/24 19:10:41   |
0     0
تورم عبارت است از افزایش دائم و بی رویه سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات که در نهایت به کاهش قدرت خرید و نا بسامانی اقتصادی منجر می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/04/31 10:12:20   |
0     0
0 0
زمانی که تورم روند فزاینده‌ای به خود می‌گیرد، مخصوصا در مواد خوراکی، فشار زیادی به دخل و خرج خانوارهای گروه فقیر وارد می‌کند. چرا که سهم کالاهای خوراکی در سبد مصرفی خانوارهای دهک‌های پایین هزینه‌ای جامعه، بیش از ۴۰ درصد است. یعنی ۴۰ درصد از دخل و خرج خانوار به تغییرات قیمت کالاهای خوراکی وابسته است و نوسان در قیمت این بخش از سبد مصرفی آنها، امنیت اقتصادی آنها را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد. این جزو اثرات مستقیم تورم از منظر اقتصادی محسوب می‌شود. پدیده دیگری که به دنبال تورم می‌آید، نااطمینانی از قیمت‌های آینده است. در تحقیقی که در فصلنامه «روند» بانک مرکزی با عنوان «نااطمینانی تورم و پراکندگی قیمت‌های نسبی در ایران» انجام شده، نشان داده که پراکندگی قیمت‌های نسبی با نااطمینانی تورم افزایش می‌یابد. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین‌ زیان‌های اقتصادی ناشی از تورم، عدم اطمینان از مقدار آن در دوره‌های آتی است. یافته‌های تحقیق مذکور نشان می‌دهد که بین تورم و نااطمینانی آن رابطه مثبت وجود دارد. نااطمینانی از تورم آتی، سبب تغییرات در تصمیمات اقتصادی می‌شود. در این حالت حساسیت بنگاه‌ها به شرایط و وضعیت اقتصادی افزایش یافته و نوسان تورم را مهم‌ترین شاخص در قیمت‌گذاری محصولات لحاظ می‌کنند. از این‌رو، هر نشانه‌ای که موجبات افزایش نرخ تورم را فراهم آورد، نااطمینانی شکل گرفته از آن شتاب تورم را افزایش داده و باعث می‌شود بنگاه‌های اقتصادی به دفعات بیشتری قیمت محصولات تولیدی را در پاسخ به افزایش هزینه‌های تولید تغییر دهند. به همین دلیل است که در فضای تورم و بی‌ثباتی، افزایش قیمت‌ها از سوی عوامل تولید خود به‌عنوان پیشران تورم، نقش بازی می‌کند و جامعه در معرض نوسان‌های متعدد قیمتی قرار می‌گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/04/31 10:14:09   |
0     0
0 0
زمانی که تورم روند فزاینده‌ای به خود می‌گیرد، مخصوصا در مواد خوراکی، فشار زیادی به دخل و خرج خانوارهای گروه فقیر وارد می‌کند. چرا که سهم کالاهای خوراکی در سبد مصرفی خانوارهای دهک‌های پایین هزینه‌ای جامعه، بیش از ۴۰ درصد است. یعنی ۴۰ درصد از دخل و خرج خانوار به تغییرات قیمت کالاهای خوراکی وابسته است و نوسان در قیمت این بخش از سبد مصرفی آنها، امنیت اقتصادی آنها را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد. این جزو اثرات مستقیم تورم از منظر اقتصادی محسوب می‌شود. پدیده دیگری که به دنبال تورم می‌آید، نااطمینانی از قیمت‌های آینده است. در تحقیقی که در فصلنامه «روند» بانک مرکزی با عنوان «نااطمینانی تورم و پراکندگی قیمت‌های نسبی در ایران» انجام شده، نشان داده که پراکندگی قیمت‌های نسبی با نااطمینانی تورم افزایش می‌یابد. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین‌ زیان‌های اقتصادی ناشی از تورم، عدم اطمینان از مقدار آن در دوره‌های آتی است. یافته‌های تحقیق مذکور نشان می‌دهد که بین تورم و نااطمینانی آن رابطه مثبت وجود دارد. نااطمینانی از تورم آتی، سبب تغییرات در تصمیمات اقتصادی می‌شود. در این حالت حساسیت بنگاه‌ها به شرایط و وضعیت اقتصادی افزایش یافته و نوسان تورم را مهم‌ترین شاخص در قیمت‌گذاری محصولات لحاظ می‌کنند. از این‌رو، هر نشانه‌ای که موجبات افزایش نرخ تورم را فراهم آورد، نااطمینانی شکل گرفته از آن شتاب تورم را افزایش داده و باعث می‌شود بنگاه‌های اقتصادی به دفعات بیشتری قیمت محصولات تولیدی را در پاسخ به افزایش هزینه‌های تولید تغییر دهند. به همین دلیل است که در فضای تورم و بی‌ثباتی، افزایش قیمت‌ها از سوی عوامل تولید خود به‌عنوان پیشران تورم، نقش بازی می‌کند و جامعه در معرض نوسان‌های متعدد قیمتی قرار می‌گیرد.!
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/04/31 10:17:57   |
0     0
0 0
زمانی که تورم روند فزاینده‌ای به خود می‌گیرد، مخصوصا در مواد خوراکی، فشار زیادی به دخل و خرج خانوارهای گروه فقیر وارد می‌کند. چرا که سهم کالاهای خوراکی در سبد مصرفی خانوارهای دهک‌های پایین هزینه‌ای جامعه، بیش از ۴۰ درصد است. یعنی ۴۰ درصد از دخل و خرج خانوار به تغییرات قیمت کالاهای خوراکی وابسته است و نوسان در قیمت این بخش از سبد مصرفی آنها، امنیت اقتصادی آنها را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد. این جزو اثرات مستقیم تورم از منظر اقتصادی محسوب می‌شود. پدیده دیگری که به دنبال تورم می‌آید، نااطمینانی از قیمت‌های آینده است. در تحقیقی که در فصلنامه «روند» بانک مرکزی با عنوان «نااطمینانی تورم و پراکندگی قیمت‌های نسبی در ایران» انجام شده، نشان داده که پراکندگی قیمت‌های نسبی با نااطمینانی تورم افزایش می‌یابد. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین‌ زیان‌های اقتصادی ناشی از تورم، عدم اطمینان از مقدار آن در دوره‌های آتی است. یافته‌های تحقیق مذکور نشان می‌دهد که بین تورم و نااطمینانی آن رابطه مثبت وجود دارد. نااطمینانی از تورم آتی، سبب تغییرات در تصمیمات اقتصادی می‌شود. در این حالت حساسیت بنگاه‌ها به شرایط و وضعیت اقتصادی افزایش یافته و نوسان تورم را مهم‌ترین شاخص در قیمت‌گذاری محصولات لحاظ می‌کنند. از این‌رو، هر نشانه‌ای که موجبات افزایش نرخ تورم را فراهم آورد، نااطمینانی شکل گرفته از آن شتاب تورم را افزایش داده و باعث می‌شود بنگاه‌های اقتصادی به دفعات بیشتری قیمت محصولات تولیدی را در پاسخ به افزایش هزینه‌های تولید تغییر دهند. به همین دلیل است که در فضای تورم و بی‌ثباتی، افزایش قیمت‌ها از سوی عوامل تولید خود به‌عنوان پیشران تورم، نقش بازی می‌کند و جامعه در معرض نوسان‌های متعدد قیمتی قرار می‌گیرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/04/31 10:19:04   |
0     0
0 0
زمانی که تورم روند فزاینده‌ای به خود می‌گیرد، مخصوصا در مواد خوراکی، فشار زیادی به دخل و خرج خانوارهای گروه فقیر وارد می‌کند. چرا که سهم کالاهای خوراکی در سبد مصرفی خانوارهای دهک‌های پایین هزینه‌ای جامعه، بیش از ۴۰ درصد است. یعنی ۴۰ درصد از دخل و خرج خانوار به تغییرات قیمت کالاهای خوراکی وابسته است و نوسان در قیمت این بخش از سبد مصرفی آنها، امنیت اقتصادی آنها را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد. این جزو اثرات مستقیم تورم از منظر اقتصادی محسوب می‌شود. پدیده دیگری که به دنبال تورم می‌آید، نااطمینانی از قیمت‌های آینده است. در تحقیقی که در فصلنامه «روند» بانک مرکزی با عنوان «نااطمینانی تورم و پراکندگی قیمت‌های نسبی در ایران» انجام شده، نشان داده که پراکندگی قیمت‌های نسبی با نااطمینانی تورم افزایش می‌یابد. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین‌ زیان‌های اقتصادی ناشی از تورم، عدم اطمینان از مقدار آن در دوره‌های آتی است. یافته‌های تحقیق مذکور نشان می‌دهد که بین تورم و نااطمینانی آن رابطه مثبت وجود دارد. نااطمینانی از تورم آتی، سبب تغییرات در تصمیمات اقتصادی می‌شود. در این حالت حساسیت بنگاه‌ها به شرایط و وضعیت اقتصادی افزایش یافته و نوسان تورم را مهم‌ترین شاخص در قیمت‌گذاری محصولات لحاظ می‌کنند. از این‌رو، هر نشانه‌ای که موجبات افزایش نرخ تورم را فراهم آورد، نااطمینانی شکل گرفته از آن شتاب تورم را افزایش داده و باعث می‌شود بنگاه‌های اقتصادی به دفعات بیشتری قیمت محصولات تولیدی را در پاسخ به افزایش هزینه‌های تولید تغییر دهند. به همین دلیل است که در فضای تورم و بی‌ثباتی، افزایش قیمت‌ها از سوی عوامل تولید خود به‌عنوان پیشران تورم، نقش بازی می‌کند و جامعه در معرض نوسان‌های متعدد قیمتی قرار می‌گیرد...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/04/31 10:26:30   |
0     0
0 0
زمانی که تورم روند فزاینده‌ای به خود می‌گیرد، مخصوصا در مواد خوراکی، فشار زیادی به دخل و خرج خانوارهای گروه فقیر وارد می‌کند. چرا که سهم کالاهای خوراکی در سبد مصرفی خانوارهای دهک‌های پایین هزینه‌ای جامعه، بیش از ۴۰ درصد است. یعنی ۴۰ درصد از دخل و خرج خانوار به تغییرات قیمت کالاهای خوراکی وابسته است و نوسان در قیمت این بخش از سبد مصرفی آنها، امنیت اقتصادی آنها را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد. این جزو اثرات مستقیم تورم از منظر اقتصادی محسوب می‌شود. پدیده دیگری که به دنبال تورم می‌آید، نااطمینانی از قیمت‌های آینده است. در تحقیقی که در فصلنامه «روند» بانک مرکزی با عنوان «نااطمینانی تورم و پراکندگی قیمت‌های نسبی در ایران» انجام شده، نشان داده که پراکندگی قیمت‌های نسبی با نااطمینانی تورم افزایش می‌یابد. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین‌ زیان‌های اقتصادی ناشی از تورم، عدم اطمینان از مقدار آن در دوره‌های آتی است. یافته‌های تحقیق مذکور نشان می‌دهد که بین تورم و نااطمینانی آن رابطه مثبت وجود دارد. نااطمینانی از تورم آتی، سبب تغییرات در تصمیمات اقتصادی می‌شود. در این حالت حساسیت بنگاه‌ها به شرایط و وضعیت اقتصادی افزایش یافته و نوسان تورم را مهم‌ترین شاخص در قیمت‌گذاری محصولات لحاظ می‌کنند. از این‌رو، هر نشانه‌ای که موجبات افزایش نرخ تورم را فراهم آورد، نااطمینانی شکل گرفته از آن شتاب تورم را افزایش داده و باعث می‌شود بنگاه‌های اقتصادی به دفعات بیشتری قیمت محصولات تولیدی را در پاسخ به افزایش هزینه‌های تولید تغییر دهند. به همین دلیل است که در فضای تورم و بی‌ثباتی، افزایش قیمت‌ها از سوی عوامل تولید خود به‌عنوان پیشران تورم، نقش بازی می‌کند و جامعه در معرض نوسان‌های متعدد قیمتی قرار می‌گیرد....
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/04/31 10:28:04   |
0     0
0 0
زمانی که تورم روند فزاینده‌ای به خود می‌گیرد، مخصوصا در مواد خوراکی، فشار زیادی به دخل و خرج خانوارهای گروه فقیر وارد می‌کند. چرا که سهم کالاهای خوراکی در سبد مصرفی خانوارهای دهک‌های پایین هزینه‌ای جامعه، بیش از ۴۰ درصد است. یعنی ۴۰ درصد از دخل و خرج خانوار به تغییرات قیمت کالاهای خوراکی وابسته است و نوسان در قیمت این بخش از سبد مصرفی آنها، امنیت اقتصادی آنها را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد. این جزو اثرات مستقیم تورم از منظر اقتصادی محسوب می‌شود. پدیده دیگری که به دنبال تورم می‌آید، نااطمینانی از قیمت‌های آینده است. در تحقیقی که در فصلنامه «روند» بانک مرکزی با عنوان «نااطمینانی تورم و پراکندگی قیمت‌های نسبی در ایران» انجام شده، نشان داده که پراکندگی قیمت‌های نسبی با نااطمینانی تورم افزایش می‌یابد. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین‌ زیان‌های اقتصادی ناشی از تورم، عدم اطمینان از مقدار آن در دوره‌های آتی است. یافته‌های تحقیق مذکور نشان می‌دهد که بین تورم و نااطمینانی آن رابطه مثبت وجود دارد. نااطمینانی از تورم آتی، سبب تغییرات در تصمیمات اقتصادی می‌شود. در این حالت حساسیت بنگاه‌ها به شرایط و وضعیت اقتصادی افزایش یافته و نوسان تورم را مهم‌ترین شاخص در قیمت‌گذاری محصولات لحاظ می‌کنند. از این‌رو، هر نشانه‌ای که موجبات افزایش نرخ تورم را فراهم آورد، نااطمینانی شکل گرفته از آن شتاب تورم را افزایش داده و باعث می‌شود بنگاه‌های اقتصادی به دفعات بیشتری قیمت محصولات تولیدی را در پاسخ به افزایش هزینه‌های تولید تغییر دهند. به همین دلیل است که در فضای تورم و بی‌ثباتی، افزایش قیمت‌ها از سوی عوامل تولید خود به‌عنوان پیشران تورم، نقش بازی می‌کند و جامعه در معرض نوسان‌های متعدد قیمتی قرار می‌گیرد......
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/04/31 11:55:21   |
0     0
بانک مرکزی یک بانک تجاری نیست و نرخ بهره، میزان پول در گردش، تورم و حتی بیکاری و توزیع درآمد را می‌تواند در اهداف فعالیت خود قرار دهد. حفظ ارزش داخلی و خارجی پول ملی کشور، انتشار اسکناس و ضرب سکه‌های فلزی رایج کشور، تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی و ریالی، نظارت بر صدور و ورود ارز و پول رایج کشور، تنظیم‌کننده نظام پولی و اعتباری کشور، نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برخی از وظایف بانک مرکزی در ایران است. اما از دید سواد مالی بانکها یکی از بهترین ابزارها جهت ارتباط بین آموزه های دانش و سواد مالی و خدمات کاربردی مدیریت پول می باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 13:02:57   |
0     0
در تحقیقی که در فصلنامه «روند» بانک مرکزی با عنوان «نااطمینانی تورم و پراکندگی قیمت‌های نسبی در ایران» انجام شده، نشان داده که پراکندگی قیمت‌های نسبی با نااطمینانی تورم افزایش می‌یابد. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین‌ زیان‌های اقتصادی ناشی از تورم، عدم اطمینان از مقدار آن در دوره‌های آتی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 13:06:33   |
0     0
یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین‌ زیان‌های اقتصادی ناشی از تورم، عدم اطمینان از مقدار آن در دوره‌های آتی است. یافته‌های تحقیق مذکور نشان می‌دهد که بین تورم و نااطمینانی آن رابطه مثبت وجود دارد. نااطمینانی از تورم آتی، سبب تغییرات در تصمیمات اقتصادی می‌شود. در این حالت حساسیت بنگاه‌ها به شرایط و وضعیت اقتصادی افزایش یافته و نوسان تورم را مهم‌ترین شاخص در قیمت‌گذاری محصولات لحاظ می‌کنند. از این‌رو، هر نشانه‌ای که موجبات افزایش نرخ تورم را فراهم آورد، نااطمینانی شکل گرفته از آن شتاب تورم را افزایش داده و باعث می‌شود بنگاه‌های اقتصادی به دفعات بیشتری قیمت محصولات تولیدی را در پاسخ به افزایش هزینه‌های تولید تغییر دهند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 16:21:17   |
0     0
بانک مرکزی یک بانک تجاری نیست و نرخ بهره، میزان پول در گردش، تورم و حتی بیکاری و توزیع درآمد را می‌تواند در اهداف فعالیت خود قرار دهد. حفظ ارزش داخلی و خارجی پول ملی کشور، انتشار اسکناس و ضرب سکه‌های فلزی رایج کشور، تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی و ریالی، نظارت بر صدور و ورود ارز و پول رایج کشور، تنظیم‌کننده نظام پولی و اعتباری کشور، نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برخی از وظایف بانک مرکزی در ایران است. اما از دید سواد مالی بانکها یکی از بهترین ابزارها جهت ارتباط بین آموزه های دانش و سواد مالی و خدمات کاربردی مدیریت پول می باشند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 16:24:42   |
0     0
با رصد کردن روزانه محتوای ارائه شده، در جریان آخرین رخدادها و سیر موضوعات مرتبط با بانک مرکزی و رکود و رونق اقتصادی قرار گرفته و با افزایش دانش و آگاهی مالی خود در جهت زندگی بهتر گام بردارید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 16:25:49   |
0     0
زمانی که تورم روند فزاینده‌ای به خود می‌گیرد، مخصوصا در مواد خوراکی، فشار زیادی به دخل و خرج خانوارهای گروه فقیر وارد می‌کند. چرا که سهم کالاهای خوراکی در سبد مصرفی خانوارهای دهک‌های پایین هزینه‌ای جامعه، بیش از ۴۰ درصد است. یعنی ۴۰ درصد از دخل و خرج خانوار به تغییرات قیمت کالاهای خوراکی وابسته است و نوسان در قیمت این بخش از سبد مصرفی آنها، امنیت اقتصادی آنها را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 16:28:45   |
0     0
اگر با فرآیند دریافت وام از بانک آشنا باشید، می‌دانید که بانک، بابت وامی که به شما می‌دهد، در موعدهای مقرر، مبلغی را دریافت می‌کند. این مبلغ همان نرخ بهره است که می‌خواهیم به بانک بپردازیم. تعریف آن (Interest rate) عبارت است از نرخی که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام‌گیرنده دریافت می‌شود. به زبان ساده‌تر، وقتی شما از بانک مبلغی را به‌عنوان وام قرض می‌گیرید، آن را به‌صورت تدریجی بازپرداخت می‌کنید. ولی ازآنجایی‌که ارزش پول به‌مرور زمان تغییر می‌کند، به‌منظور کاهش ارزش پول و لحاظ تورم، شما باید علاوه بر وام دریافتی، مبلغ اضافه‌ای را تحت عنوان بهره به بانک بپردازید که می‌تواند هزینه فرصت سرمایه گذاری نیز تعریف شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 16:35:32   |
0     0
ما در کشوری زندگی می‌کنیم که همواره تورم یکی از دغدغه‌ها بوده است ولی گاهی اوقات این تورم بیش از حد می‌شود و مشکلات زیادی برای دولت و جامعه به وجود می‌آورد.

در ادامه این مطلب از بورسینس، قصد داریم به 9 تاثیر متداول تورم بر افراد و کسب و کارها اشاره کنیم.

1 – تورم، قدرت خرید را کاهش می‌دهد
اولین تاثیر تورم، کاهش قدرت خرید است. در واقع مفهوم تورم همین است.

تورم، کاهش قدرت خرید یک ارز به خاطر افزایش قیمت‌ها در اقتصاد یک کشور است.

برای یادآوری قیمت‌ها در گذشته نیازی نیست سن زیادی داشته باشید، مثلا در سال‌های پیش قیمت یک فنجان قهوه شاید 500 تومان یا حتی کمتر بوده ولی الان هر فنجان آن با قیمت 5000 تومان یا 10000 تومان به فروش می‌رسد.

البته این افزایش قیمت شاید به خاطر افزایش محبوبیت محصول، دستکاری بازار توسط یک واردکننده انحصاری یا به دلیل سال‌ها بحران در یک منطقه تولیدکننده آن محصول نیز اتفاق افتاده باشد. چنین شرایطی که سایر بخش‌های اقتصاد و کالاهای مصرفی تاثیر نپذیرفته‌اند را نباید به عنوان تورم دانست، زیرا فقط افراد علاقه‌مند به نوشیدن قهوه، کاهش قدرت خرید را تجربه کرده‌اند.

بنابراین وقتی می‌گوییم تورم وجود دارد که قیمت سبدی از محصولات و سرویس‌ها افزایش یافته باشند.

وقتی قیمت غیراختیاری (مانند سوخت و غذا) افزایش یابد، این افزایش قیمت می‌تواند به خودی‌خود روی تورم تاثیر بگذارد. به همین دلیل، اقتصادانان، غذا و سوخت را در نظر نمی‌گیرند و روند طولانی تورم (core inflation) و تغییرات کم‌نوسان‌تر قیمت را می‌نگرند.

2 – تورم، افراد و کسب و کارها را به خرج‌کردن و سرمایه‌گذاری ترغیب می‌کند
یک پاسخ قابل‌ پیش‌بینی به کاهش قدرت خرید این است که مردم به فکر می‌افتند همین الان خرید کنند و خرید را به تاخیر نمی‌اندازند. زیرا ارزش پول کاهش می‌یابد، بنابراین بهتر است پول را صرف خرید چیزهایی کنند که یا لازم است و یا اینکه در هر حال ارزش خود را از دست نمی‌دهد.

این موضوع برای مصرف‌کنندگان، معادل پرکردن یخچال از مواد غذایی، خرید کفش برای آینده بچه‌ها و… است.

این موضوع برای کسب و کارها، انجام سرمایه‌گذاری‌هایی است که در شرایط متفاوت، ممکن است به تعویق انداخته شود.

بسیاری از سرمایه‌گذاران در زمان تورم، به خرید طلا و سایر فلزات گرانبها دست می‌زنند. اما احتمال این وجود دارد که سود بدست آمده در این دارایی‌ها، به دلیل نوسانات‌ قیمت از بین برود، مخصوصا اگر خرید و فروش‌ها در بازه زمانی کوتاه‌مدت انجام گیرد.

اما در طولانی‌مدت، خرید سهام شرکت‌ها در بورس یکی از بهترین راهکارها برای حفظ ارزش پول است. بورس تهران نیز در اغلب سال‌هایی که تورم بیش از حد وجود داشته، رشد زیادی داشته است. در مورد سرمایه‌گذاری در بورس بیشتر بخوانید.

3 – تورم، موجب ایجاد تورم بیشتر می‌شود
متاسفانه تمایل به خرج کردن و سرمایه‌گذاری کردن در زمان وجود تورم، به نوبه خود با ایجاد یک چرخه باعث افزایش گردش پول و بیشتر شدن تورم می‌شود. وقتی مردم و کسب و کارها به سرعت در تلاش هستند پول بی‌ارزش را نگهداری نکنند، اقتصاد لبریز از مقدار زیادی نقدینگی می‌شود که هیچ‌کس خواهان آن نیست.

به عبارت دیگر، عرضه پول از تقاضای آن بیشتر می‌شود و ارزش پول (قدرت خرید آن پول) با سرعت بیشتری تنزل می‌کند.

وقتی اوضاع به شدت بد می‌شود، تمایل معقولانه بیشتر افراد این است که به جای نگهداری پول، مواد لازم خانه و یا کسب و کار را خریداری کرده و انبار کنند که به نوبه خود باعث خالی شدن قفسه‌های خواروبار فروشی‌ها می‌شود.

این چرخه تا جایی پیش می‌رود که مردم، در تقلا برای خلاص‌شدن از دست پول بی‌ارزش، مستاصل شده و موعد دریافت حقوق ماهیانه و درآمد، تبدیل به روزهایی می‌شود که مردم دیوانه‌وار به خرید کردن و خرج کردن می‌پردازند.

4 – تورم، هزینه وام گرفتن را افزایش می‌دهد
همانند تورم‌های شدیدی که پس از سال‌های جنگ جهانی در آلمان، مجارستان و در سال‌های اخیر در زیمباوه اتفاق افتاده، دولت‌ها تمایل شدیدی دارند که افزایش قیمت‌ها را تحت کنترل داشته باشند.

در آمریکا طی قرن گذشته، رویکرد این بود که تورم از طریق سیاست‌های پولی کنترل شود. برای اینکار، فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) به رابطه بین تورم و نرخ بهره تکیه کرده است.

اگر نرخ بهره پایین باشد، شرکت‌ها و اشخاص عادی می‌توانند با بهره کم وام بگیرند تا یک کسب و کار ایجاد کنند، به تحصیل بپردازند، افراد جدید استخدام کنند یا اینکه یک قایق جدید تفریحی خریداری کنند.

به عبارت دیگر، نرخ بهره پایین، افراد را ترغیب به خرج کردن و سرمایه‌گذاری می‌کند که معمولا در عوض آن، باعث شعله‌ور شدن تورم می‌شود.

با افزایش نرخ بهره، بانک‌های مرکزی می‌توانند تورم را تعدیل و کنترل کنند. با اینکار دیگر هزینه دریافت وام برای خرید یا سایر مقاصد زیاد به نظر می‌رسد (زیرا نرخ بهره افزایش یافته است). بنابراین افراد ترغیب می‌شود پول خود را در بانک نگهدارند، زیرا می‌توان از آن بهره بیشتری دریافت کرد.

وقتی نقدینگی زیادی در جریان نیست، پول به عنوان عنصری کمیاب‌تر تلقی می‌شود و این تصور از کمیابی پول، باعث افزایش ارزش آن می‌شود.

البته بیشتر مواقع بانک‌های مرکزی کشورها تمایل ندارند پول بیش از حد ارزش پیدا کند، زیرا در این صورت گردش پول کمتر شده و شاهد کاهش قیمت‌ها (Deflation) خواهیم بود.

بنابراین تلاش بانک‌های مرکزی این است که با تنظیم نرخ بهره، نرخ تورم کنترل شده و نزدیک به نرخ هدف باقی بماند.

معمولا هدف کشورهای توسعه یافته، نگهداشتن تورم در حدود 2 درصد و در کشورهای در حال توسعه در حدود 3 تا 4 درصد است.

نقش دیگر بانک‌های مرکزی در کنترل تورم، مدیریت عرضه پول است. اگر مقدار عرضه پول، سریعتر از اقتصاد رشد کند، ارزش پول کمتر می‌شود و تورم شروع به بالا رفتن می‌کند.

این دقیقا همان اتفاقی بود که با چاپ بی‌رویه پول در ویمار آلمان رخ داد، زیرا هدف از چاپ پول این بود که غرامت جنگ جهانی اول پرداخت شود.

وقتی بانک‌های مرکزی در نظر دارند نرخ بهره را افزایش دهند، نمی‌توانند اینکار را صرفا با پول انجام دهند، بلکه آنها با فروش اوراق بهادار دولتی و حذف عرضه پول این سیاست را به پیش می‌برند. با کاهش عرضه پول، نرخ تورم نیز کاهش می‌یابد.

5 – تورم، هزینه وام گرفتن را کاهش می‌دهد
تورم می‌تواند باعث کاهش هزینه وام نیز شود. وقتی بانک مرکزی کاملا پیرو سیاست‌مداران شده، تورم معمولا باعث کاهش هزینه وام می‌شود.

فرض کنید شما با نرخ سود سالیانه 5 درصد، 10 میلیون تومان وام گرفته‌اید. اگر نرخ تورم 10 درصد باشد، ارزش واقعی بدهی شما، سریعتر از نرخ بهره و اصل پولی که باید پس بدهید کاهش می‌یابد.

وقتی سطح بدهی خانوارها افزایش می‌یابد، سیاست‌مداران معمولا چاپ پول را برای تبلیغات انتخاباتی مفید می‌دانند زیرا باعث شعله‌ور شدن تورم شده و تعهدات رای‌دهندگان به بانک‌ها را سبک‌تر می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 16:38:10   |
0     0
تورم به زبان ساده را می توان این گونه تعریف کرد:افزایش بی رویه در قیمت کالا و خدمات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 23:04:06   |
0     0
نرخ بهره (به انگلیسی: Interest rate) عبارت است از نرخی که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام‌گیرنده دریافت می‌شود. همچنین در شرایط متعارف بازار، به منظور جبران فرصت‌های سرمایه‌گذاری وام‌دهنده، ممکن است مبلغی به عنوان حداقل سود مورد انتظار وام‌دهنده به این نرخ اضافه گردد. اما فیشر نرخ بهره را اینطور تعریف می‌کند: نرخ بهره درصد پاداش پرداختی بر روی پول، برحسب پول در تاریخ معین که معمولاً یکسال بعد از تاریخ معین است، می‌باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 23:09:02   |
0     0
حجم پول در گردش و نقدینگی :

حجم پول در گردش (M1) : یا به اختصار پول در اقتصاد برابر است با اسکناس و مسکوک در دست مردم به اضافه سپرده های دیداری (حساب جاری در بانک ها ) . بنابراین هرگاه در اقتصاد گفته می شود پول ، فقط اسکناس و سکه مدنظر نمی باشد، حسابهای جاری که برای آن دسته چک صادر می شود نیز جزء حجم پول است.

نقدینگی (M2) : که گاهی به آن نقدینگی بخش خصوصی نیز می گویند(زیرا سپرده های دولت در آن محاسبه نمی شود.)برابر است با حجم پول به اضافه سپرده های پس انداز و مدتدار بخش خصوصی در بانکها. به سپرده های پس انداز و مدت دار ، شبه پول نیز گفته می شود ، بنابراین نقدینگی برابر است با پول بعلاوه شبه پول.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/06 11:55:37   |
0     0
در اقتصاد، ترجیح زمان:
ارزیابی نسبی شرایط فعلی است که درمورد دریافت یک کالا در یک تاریخ نزدیک در مقایسه با دریافت آن در تاریخ دیرتر داده شده‌است.

هیچ تمایز کاملی وجود ندارد که ترجیح زمان «بالا» و «کم» را از هم جدا کند. کسی که ترجیح زمان بالایی دارد، به میزان قابل توجهی روی مطلوبیت دریافت کالاها در زمان حال و آینده نزدیک نسبت به یک فرد متوسط متمرکز شده‌است.

ترجیحات زمان به صورت ریاضی در تابع تخفیف نشان داده می‌شوند. هرچه ترجیح زمانی بیشتر باشد تخفیف در بازپرداختهای دریافتنی یا هزینه‌های قابل پرداخت در آینده بیشتر می‌شود.

یکی از عواملی که ممکن است اولویت زمانی یک فرد را تعیین کند این است که مدت زمان زندگی آن فرد چقدر بوده‌است. ممکن است فرد مسن به دلیل درآمد بالاتر و با توجه به اینکه زمان بیشتری برای به دست آوردن کالاهای بادوام (مانند تحصیلات دانشگاهی یا خانه) داشته‌اند، ترجیح زمان کمتری داشته باشد (نسبت به آنچه در زندگی قبلی داشتند)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/06 12:00:09   |
0     0
نرخ بهره (به انگلیسی: Interest rate) عبارت است از نرخی که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام‌گیرنده دریافت می‌شود. همچنین در شرایط متعارف بازار، به منظور جبران فرصت‌های سرمایه‌گذاری وام‌دهنده، ممکن است مبلغی به عنوان حداقل سود مورد انتظار وام‌دهنده به این نرخ اضافه گردد. اما فیشر نرخ بهره را اینطور تعریف می‌کند: نرخ بهره درصد پاداش پرداختی بر روی پول، برحسب پول در تاریخ معین که معمولاً یکسال بعد از تاریخ معین است، می‌باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/06 12:17:17   |
0     0
تقاضای پول و انگیزه آن:
تقاضای پول عبارت است از مقدار پولی که افراد آن را در قالب اسکناس و مسکوک و حساب جاری نگهداری می نمایند. جهت نگهداری یا تقاضای پول دلایل مختلفی در قالب انگیزه تقاضای پول مطرح گردیده است که به شرح زیر ارائه می شود:
1- انگیزه معاملاتی:
یکی از مهمترین دلایل تقاضای پول عدم مطابقت یا یکی نبودن زمان دریافت درآمد و مصرف می باشد. افراد اغلب نیاز مصرفی به صورت روزمره داشته و بایستی پول برای مخارج روزانه داشته باشند اما درآمد خود را در یک روز خاص برای دوره خاص دریافت می نمایند. از آنجائیکه مخارج افراد تا حد زیادی بستگی به سطح درآمد آنها دارد لذا تقاضای پول برای انگیزه معاملاتی تابعی از درآمد ملی می باشد.
2- انگیزه احتیاطی:
افراد و بنگاهها همیشه می توانند با حوادث و رخدادهای غیر مترقبه ای اعم از خوشایند یا ناخوشایند مواجه گردند که مستلزم صرف و پرداخت پول باشد. لذا یک قسمت از تقاضای پول تحت تاثیر عوامل غیر قابل پیش بینی می باشد که این شکل از تقاضای پول نیز تابعی مستقیم از درآمد ملی می باشد.
3- انگیزه سفته بازی :
کلاسیکها معتقد بودند که افراد پول را تنها برای انگیزه های معاملاتی و احتیاطی تقاض می نمایند. لیکن کینر بر این اعتقاد است که افراد علاوه بر دو هدف فوق برای انگیزه سومی نیز پول نزد خود نگهداری می نمایند که همان انگیزه سفته بازی می باشد. منظور از تقاضای سفته بازی پول این است که پول با هدف و امید انجام معاملات سودآور و بهره برداری از فرصتهایی که پیش می آید, نگهداری شود. از آنجائیکه نگهداری چول در شکل ساده آن مشمول هزینه فرصت بوده و باعث از دست رفتن سود ناشی از سرمایه گذاری در اوراق بهادار یا حسابهای سپرده سرمایه گذاری می گردد. بنابراین این قسم از تقاضای پول با نرخ بهره رابطه معکوس داشته و با بالارفتن نرخ بهره و یا به عبارت دیگر هزینه نگهداری پول, تقاضای سفته بازی پول کاهش می یابد و بالعکس.
بنابراین با توجه به سه انگیزه تقاضای فوق می توان روابط زیر را برای تقاضای پول بررسی نمود.
• تقاضای معاملاتی و احتیاطی پول: از آنجائیکه تقاضای معاملاتی و احتیاطی, هر دو تحت تاثیر درآمد ملی می باشند بنابراین رابطه زیر برای این تقاضا مطرح می گردد:
که در این رابطه تقاضای معاملاتی و احتیاطی پول, k ضریب تقاضای احتیاطی و معاملاتی و Y درآمد ملی می باشد. از آنجائیکه اقتصادانان کلاسیک تنها این دو انگیزه را برای تقاضای پول قائل می باشند. بنابراین تقاضای پول با درآمد ملی رابطه مستقیم داشته و تابعی از آن می باشد.
• تقاضای سفته بازی پول: کینز بر خلاف کلاسیکها اعتقاد به انگیزه سفته بازی علاوه بر انگیزه معاملاتی و احتیتاطی دارد که می توان تقاضای سفته بازی پول را به شکل زیر بیان نمود
در رابطه فوق تقاضای سفته بازی پول, L0 مقدار ثابت یا تقاضای مستقل پول , r نرخ بهره و L ضریب تقاضای سفته بازی پول می باشد.
بنابراین با ترکیب تقاضای سفته بازی و معاملاتی و احتیاطی پول, تابع تقاضای کل پول به شکل زیر بیان می گردد:

با توجه به رابطه فوق تقاضای پول تابعی از درآمد ملی و نرخ بهره می باشد که با درآمد ملی رابطه مستقیم و با نرخ بهره رابطه معکوس دارد. تغیرات نرخ بهره موجب حرکت بر روی منحنی تقاضای پول و تغییرات درآمد ملی موجب انتقال منحنی تقاضای پول می گردد.
عرضه پول و عوامل موثر بر آن
با توجه به تعاریف ارائه شده در قسمت انواع پول و نحوه محاسبه آنها می توان گفت که عرضه پول در اصل مقدار حجم پول اقتصاد است که تحت تاثیر دو عامل ضریب تکاثر پول و پایه پولی است. به عبارت دیگر عرضه پول برابر است با پایه پولی ضربدر ضریب تکاثر پول که به صورت رابطه زیر بیان می گردد:
که در این رابطه عرضه پول, ضریب تکاثر پول و H برابر است با پایه پولی.
بنابراین عرضه پول در یک جامعه تحت تاثیر دو عامل پایه پولی و ضریب تکاثر پول می باشد. پایه پولی که به پول پرقدرت نیز معروف می باشد برابر است با بدهی بانک مرکزی به بخش های خصوصی ( اسکناس و مسکوک در دست مردم ) و بانکی ( اسکناس و مسکوک نزد بانکها, سپرده قانونی و آزاد بانکها نزد بانک مرکزی).
ضریب تکاثر پول نیز با توجه به قدرت بانکهای تجاری در خلق پول تحریری, عبارت است از حجم پول یا نقدینگی خلق شده به ازای یک واحد افزایش در پایه پولی. ضریب تکاثر پول برای حجم پول در گردش و نقدینگی در کاملترین حالت به شکل زیر می باشد:

که در روابط فوق C نسبت اسکناس و مسکوک در دست افراد به حجم سپرده‌های دیداری, R= نرخ ذخیره قانونی سپرده‌های دیداری,E = نسبت ذخایر اضافی بانکها به حجم سپرده‌های دیداری, t = نسبت سپرده‌های غیر دیداری بانکها به حجم سپرده‌های دیداری وR1= نرخ ذخیره قانونی سپرده‌های غیردیداری می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/06 12:19:37   |
0     0
تورم (به فرانسوی: Inflation، انفلاسیون)(به انگلیسی: Inflation، اینفلِیشِن) از نظر علم اقتصاد اشاره به افزایش سطح عمومی تولید پول، درآمدهای پولی یا قیمت است. تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود.[۱] تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود، اما، تمامی آن‌ها به روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. مفهوم امروزی تورم، در سده نوزدهم میلادی رواج یافت. پیش از آن، مفهوم دیگری از تورم وجود داشت که جهت نشان‌دادن افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا به کار برده می‌شد.

نرخ تورم برابر است با تغییر در یک شاخص قیمت که معمولاً شاخص قیمت مصرف‌کننده‌است. کاهش درصد پشتوانه‌دار از پول ملّی نسبت به درصد پول خلق‌شده را تورّم گویند. نکته: بانک مرکزی باید به صورت نقطه به نقطه و وزارت اقتصاد به صورت حدّاقلّی روزانه، کلّیّهٔ شاخص‌ها و پارامترهای مربوط به تورّم را بررسی کند و با تغییر در استراتژی‌های ممکن، آن را به حد مطلوب برساند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/06 12:41:35   |
0     0
تورم سبب توزیع مجدد درآمد و ثروت بدون توجه به ضابطه‌ی کار و کارآیی می‌شود و لذا چنین توزیع مجددی در بسیاری از موارد از نظر اجتماعی ناعادلانه است. درشرایط تورمی، درآمد پاره‌ای از افراد کمتراز نرخ تورم و درآمد برخی بیش از نرخ تورم افزایش خواهد یافت. گروه اول که شامل اکثریت افراد روزمزد و حقوق‌بگیر، معلمان، اساتید دانشگاه‌ها، کارمندان ادارات وغیره می‌شود از تورم حاصل شده، متضررخواهند شد.

اما دسته‌ی دیگر که اکثرا در فعالیت‌ها و خدمات تجاری و بازرگانی و به ویژه واسطه‌گری مشغول هستند، شاهد افزایش‌های بادآورده و چشمگیری در درآمدهای خود خواهند بود. چنین تغییراتی می‌تواند آثار روانی بسیارمضری در سطح جامعه گذارده و موجب افت شدید و اساسی کارآیی تولید شود؛ به علاوه ‌ این کاهش و افزایش ناگهانی در سطح درآمدهای افراد از نظر اجتماعی نیز عادلانه نیست. اگر از اقشار متوسط جامعه پرسیده شود که چرا تورم یک مساله اجتماعی است احتمالا در پاسخ اظهار خواهند داشت که تورم، آن‌ها را فقیرتر می‌کند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/06 12:47:03   |
0     0
تورم عبارت است از افزایش دائم و بی رویه سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات که در نهایت به کاهش قدرت خرید و نا بسامانی اقتصادی منجر می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا زارع شاهی |   1399/05/07 21:56:18   |
0     0
زمانی که تورم روند فزاینده‌ای به خود می‌گیرد، مخصوصا در مواد خوراکی، فشار زیادی به دخل و خرج خانوارهای گروه فقیر وارد می‌کند. چرا که سهم کالاهای خوراکی در سبد مصرفی خانوارهای دهک‌های پایین هزینه‌ای جامعه، بیش از ۴۰ درصد است. یعنی ۴۰ درصد از دخل و خرج خانوار به تغییرات قیمت کالاهای خوراکی وابسته است و نوسان در قیمت این بخش از سبد مصرفی آنها، امنیت اقتصادی آنها را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد. این جزو اثرات مستقیم تورم از منظر اقتصادی محسوب می‌شود. پدیده دیگری که به دنبال تورم می‌آید، نااطمینانی از قیمت‌های آینده است. در تحقیقی که در فصلنامه «روند» بانک مرکزی با عنوان «نااطمینانی تورم و پراکندگی قیمت‌های نسبی در ایران» انجام شده، نشان داده که پراکندگی قیمت‌های نسبی با نااطمینانی تورم افزایش می‌یابد. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین‌ زیان‌های اقتصادی ناشی از تورم، عدم اطمینان از مقدار آن در دوره‌های آتی است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا زارع شاهی |   1399/05/07 22:21:13   |
0     0
در تحقیقی که در فصلنامه «روند» بانک مرکزی با عنوان «نااطمینانی تورم و پراکندگی قیمت‌های نسبی در ایران» انجام شده، نشان داده که پراکندگی قیمت‌های نسبی با نااطمینانی تورم افزایش می‌یابد. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین‌ زیان‌های اقتصادی ناشی از تورم، عدم اطمینان از مقدار آن در دوره‌های آتی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا زارع شاهی |   1399/05/07 22:22:50   |
0     0
کاهش نقدینگی و نداشتن بودجه همراه با نوسانات نرخ اجناس در کشور که باعث مختل کرده کارگاه ها یا کارخانه ها می‌شوند و نرخ بیکاری را با خود به همراه دارد گفته می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا زارع شاهی |   1399/05/07 22:27:29   |
0     0
کاهش نرخ بهره از طرف بانک مرکزی امریکا می تواند این امکان را برای بانکها تقویت کند که از طریق قرض گرفتن منابعشان را تقویت کنند و درنتیجه بتوانند وام های بیشتری بدهند. طرفداران سیاست کاهش نرخ بهره می گویند این کار میتواند باعث رشد اقتصادی شود ،همچنین نرخ تورم بالا می تواند نشانه بی ثباتی و مشکلات اقتصادی باشد ،نرخ تورم پایین و نزدیک به صفر هم می تواند نشانه رکود اقتصادی باشد که از نظر بسیاری از سیاست گذاران و اقتصاددانان منفی ارزیابی میشود .البته برخی اقتصاددانان هم می گویند تاکید بر تداوم رشد اقتصادی به ویژه با توجه به پیامدهای زیست محیطی آن ،درست نیست .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا زارع شاهی |   1399/05/07 22:28:39   |
0     0
در تحقیقی که در فصلنامه «روند» بانک مرکزی با عنوان «نااطمینانی تورم و پراکندگی قیمت‌های نسبی در ایران» انجام شده
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا زارع شاهی |   1399/05/07 22:38:33   |
0     0
تورم سبب توزیع مجدد درآمد و ثروت بدون توجه به ضابطه‌ی کار و کارآیی می‌شود و لذا چنین توزیع مجددی در بسیاری از موارد از نظر اجتماعی ناعادلانه است. درشرایط تورمی، درآمد پاره‌ای از افراد کمتراز نرخ تورم و درآمد برخی بیش از نرخ تورم افزایش خواهد یافت. گروه اول که شامل اکثریت افراد روزمزد و حقوق‌بگیر، معلمان، اساتید دانشگاه‌ها، کارمندان ادارات وغیره می‌شود از تورم حاصل شده، متضررخواهند شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا زارع شاهی |   1399/05/07 22:42:47   |
0     0
تورم به وضعیتی اطلاق می‌شود که سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در یک اقتصاد طی یک دوره زمانی مشخص (عموماً یک‌ساله) به‌طور مداوم و مستمر افزایش یابد. نکته حائز اهمیت آن است که هر نوع افزایش قیمتی را نمی‌توان تورم در نظر گرفت؛ چراکه عنصر زمان و استمرار افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در تعریف تورم از اهمیت زیادی برخوردار است. از همین رو اگر سطح عمومی قیمت‌ها تنها در یک دوره خاص و برای یک‌بار افزایش یابد و سپس این روند صعودی قطع شود، به این فرآیند تورم گفته نمی‌شود. لذا سطح عمومی قیمت-ها باید به‌صورت مداوم در طول زمان افزایش یابد تا بتوان آن را تورم تلقی نمود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا فرمانی |   1399/05/09 13:56:14   |
0     0
تورم عبارت است از افزایش دائم و بی رویه سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات که در نهایت به کاهش قدرت خرید و نا بسامانی اقتصادی منجر می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا فرمانی |   1399/05/09 13:57:17   |
0     0
حجم پول در گردش و نقدینگی :

حجم پول در گردش (M1) : یا به اختصار پول در اقتصاد برابر است با اسکناس و مسکوک در دست مردم به اضافه سپرده های دیداری (حساب جاری در بانک ها ) . بنابراین هرگاه در اقتصاد گفته می شود پول ، فقط اسکناس و سکه مدنظر نمی باشد، حسابهای جاری که برای آن دسته چک صادر می شود نیز جزء حجم پول است.

نقدینگی (M2) : که گاهی به آن نقدینگی بخش خصوصی نیز می گویند(زیرا سپرده های دولت در آن محاسبه نمی شود.)برابر است با حجم پول به اضافه سپرده های پس انداز و مدتدار بخش خصوصی در بانکها. به سپرده های پس انداز و مدت دار ، شبه پول نیز گفته می شود ، بنابراین نقدینگی برابر است با پول بعلاوه شبه پول
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا فرمانی |   1399/05/09 13:59:38   |
0     0
کاهش نرخ بهره از طرف بانک مرکزی امریکا می تواند این امکان را برای بانکها تقویت کند که از طریق قرض گرفتن منابعشان را تقویت کنند و درنتیجه بتوانند وام های بیشتری بدهند. طرفداران سیاست کاهش نرخ بهره می گویند این کار میتواند باعث رشد اقتصادی شود ،همچنین نرخ تورم بالا می تواند نشانه بی ثباتی و مشکلات اقتصادی باشد ،نرخ تورم پایین و نزدیک به صفر هم می تواند نشانه رکود اقتصادی باشد که از نظر بسیاری از سیاست گذاران و اقتصاددانان منفی ارزیابی میشود .البته برخی اقتصاددانان هم می گویند تاکید بر تداوم رشد اقتصادی به ویژه با توجه به پیامدهای زیست محیطی آن ،درست نیست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا فرمانی |   1399/05/09 14:00:24   |
0     0
کاهش نرخ بهره از طرف بانک مرکزی امریکا می تواند این امکان را برای بانکها تقویت کند که از طریق قرض گرفتن منابعشان را تقویت کنند و درنتیجه بتوانند وام های بیشتری بدهند. طرفداران سیاست کاهش نرخ بهره می گویند این کار میتواند باعث رشد اقتصادی شود ،همچنین نرخ تورم بالا می تواند نشانه بی ثباتی و مشکلات اقتصادی باشد ،نرخ تورم پایین و نزدیک به صفر هم می تواند نشانه رکود اقتصادی باشد که از نظر بسیاری از سیاست گذاران و اقتصاددانان منفی ارزیابی میشود .البته برخی اقتصاددانان هم می گویند تاکید بر تداوم رشد اقتصادی به ویژه با توجه به پیامدهای زیست محیطی آن ،درست نیست....
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا فرمانی |   1399/05/09 14:04:07   |
0     0
کاهش نقدینگی و نداشتن بودجه همراه با نوسانات نرخ اجناس در کشور که باعث مختل کرده کارگاه ها یا کارخانه ها می‌شوند و نرخ بیکاری را با خود به همراه دارد گفته می‌شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا فرمانی |   1399/05/09 14:05:04   |
0     0
کاهش نرخ بهره از طرف بانک مرکزی امریکا می تواند این امکان را برای بانکها تقویت کند که از طریق قرض گرفتن منابعشان را تقویت کنند و درنتیجه بتوانند وام های بیشتری بدهند. طرفداران سیاست کاهش نرخ بهره می گویند این کار میتواند باعث رشد اقتصادی شود ،همچنین نرخ تورم بالا می تواند نشانه بی ثباتی و مشکلات اقتصادی باشد ،نرخ تورم پایین و نزدیک به صفر هم می تواند نشانه رکود اقتصادی باشد که از نظر بسیاری از سیاست گذاران و اقتصاددانان منفی ارزیابی میشود .البته برخی اقتصاددانان هم می گویند تاکید بر تداوم رشد اقتصادی به ویژه با توجه به پیامدهای زیست محیطی آن ،درست نیست..
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پور |   1399/05/09 20:46:06   |
0     0
گر این فرصت به شما داده شود که یک جایزه را امروز و یا همان جایزه را فردا دریافت کنید در صورتی که چیزی مانع شما نشود ترجیح می‌دهید که آن جایزه را همین امروز دریافت کنید نه بعداً.

اگر فردی به شما بگوید که « که من می‌توانم امروز 100،000،000 ریال به تو بدهم و می‌توانم این کار را فردا انجام بدهم، کدام را انتخاب می‌کنی؟ »

پاسخ شما روشن است. اگر شما حق انتخاب داشته باشید زمان حال را ترجیح می‌دهید. چرا؟ در این‌جا دو دلیل وجود دارد. اول اینکه نمی‌دانید تا فردا چه اتفاقی ممکن است بیفتد. و دوم اینکه این پول امروز برای شما ارزش بیشتری دارد چون می‌توانید بلافاصله با آن کاری انجام بدهید. قابل پیش‌بینی بودن و همچنین لذتی که احتمالاً از پول می‌برید امروز بیش از فرداست.

دومین نتیجه‌ی قانون ارجحیت:

همه بی‌صبرانه می‌خواهند سریع‌تر و آسان‌تر به خواسته‌های‌شان برسند چون زمان ارزشمند است و زمان حال بهتر از آینده است.

این بی‌صبری طبیعی که به خاطر ارجحیت زمانی است دغدغه‌ای اساسی در هر مذاکره‌ای است. هر چقدر طرف مقابل بی‌صبری بیشتری برای پایان مذاکره داشته باشد معامله‌ی بهتری می‌تواند نصیب خودتان بکنید.

زمان واحد پول رایج امروز است. همه می‌خواهند هر چه سریع‌تر به خواسته‌های‌شان دست پیدا کنند و مشتری دایمی کسی خواهند شد که در برآورده کردن نیازهای‌شان سرعت عمل بیشتری داشته باشند. چگونه می‌توانید سرعت کارتان را افزایش دهید و کارهای مهم‌تر را سریع‌تر به انجام برسانید؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پور |   1399/05/09 20:52:31   |
0     0
عبارت است از نرخی که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام‌گیرنده دریافت می‌شود. همچنین در شرایط متعارف بازار، به منظور جبران فرصت‌های سرمایه‌گذاری وام‌دهنده، ممکن است مبلغی به عنوان حداقل سود مورد انتظار وام‌دهنده به این نرخ اضافه گردد. اما فیشر نرخ بهره را اینطور تعریف می‌کند: نرخ بهره درصد پاداش پرداختی بر روی پول، برحسب پول در تاریخ معین که معمولاً یکسال بعد از تاریخ معین است، می‌باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پورجعفرآباد |   1399/05/09 21:01:59   |
0     0
حجم پول در گردش و نقدینگی :

حجم پول در گردش (M1) : یا به اختصار پول در اقتصاد برابر است با اسکناس و مسکوک در دست مردم به اضافه سپرده های دیداری (حساب جاری در بانک ها ) . بنابراین هرگاه در اقتصاد گفته می شود پول ، فقط اسکناس و سکه مدنظر نمی باشد، حسابهای جاری که برای آن دسته چک صادر می شود نیز جزء حجم پول است.

نقدینگی (M2) : که گاهی به آن نقدینگی بخش خصوصی نیز می گویند(زیرا سپرده های دولت در آن محاسبه نمی شود.)برابر است با حجم پول به اضافه سپرده های پس انداز و مدتدار بخش خصوصی در بانکها. به سپرده های پس انداز و مدت دار ، شبه پول نیز گفته می شود ، بنابراین نقدینگی برابر است با پول بعلاوه شبه پول.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پورجعفرآباد |   1399/05/09 21:03:35   |
0     0
از نظر علم اقتصاد اشاره به افزایش سطح عمومی تولید پول، درآمدهای پولی یا قیمت است. تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود.[۱] تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:22:06   |
0     0
داخلی و خارجی پول ملی کشور، انتشار اسکناس و ضرب سکه‌های فلزی رایج کشور، تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی و ریالی، نظارت بر ص
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:23:10   |
0     0
تازه های منتشر شده در رسانه های معتبر کشور در ارتباط با بانک مرکزی و رکود و رونق اقتصادی پرداخته شده و یک "گنجینه خبری" در ارتباط با موضوع ایجاد شده است. با رصد کردن روزان
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:25:20   |
0     0
اما از دید سواد مالی بانکها یکی از بهترین ابزارها جهت ارتباط بین آموزه های دانش و سواد مالی و خدمات کاربردی مدیریت پول می باشند. از آنجاییکه امروزه تعهد بانک‌ها از ارائه مشا
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:25:51   |
0     0
تنظیم‌کننده نظام پولی و اعتباری کشور، نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برخی از وظایف بانک مرکزی در ایران است. اما از دید سواد مالی بانکها یکی از بهترین ابزارها جهت ارتباط بین آموزه های دانش و سواد مالی و خدمات کاربردی مدیریت پول می باشند. از
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:29:18   |
0     0
موضوع ایجاد شده است. با رصد کردن روزانه محتوای ارائه شده، در جریان آخرین رخدادها و سیر موضوعات مرتبط با بانک مرکزی و رکود و رونق اقتصادی قرار گرفته و با افزایش دانش و آگاهی مالی خود در جهت زندگی بهتر گام بردارید. در قسمت مروری برعناوین مهم خبری، کلیه رویدادهای خبری مرتبط و به تفکیک هر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:30:14   |
0     0
حفظ ارزش داخلی و خارجی پول ملی کشور، انتشار اسکناس و ضرب سکه‌های فلزی رایج کشور، تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی و ریالی، نظارت بر صدور و ورود ارز و پول رایج کشور، تنظیم‌کننده نظام پولی و اعتباری کشور، نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برخی از وظایف بانک مرکزی در ایران است. اما از دید سواد مالی بانکها یکی از بهترین ابزارها جهت ارتباط بین آموز
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا فتحی |   1399/05/14 12:02:05   |
0     0
.. 1. چگونه درآمد خود را بودجه بندی کنید
شما به خوبی می آموزید که چه زمانی خرج کرده، چه وقت صرفه جویی نموده و به چه شکلی بدهی های خود را تسویه و بخشی از درآمد خود را پس انداز کنید. در واقع بودجه بندی اولین گامی است که شما باید در راستای درک صحیح مدیریت پول بردارید.

2. چگونه بدهی های خود را مدیریت کنید
فردی که از دانش مالی بالایی برخوردار است می داند که به چه شکلی قرض یا وام بگیرد و در ادامه نیز به چه شکلی آن را پس بدهد. به عنوان مثال زمانی که شما سواد مالی بالایی داشته باشید، در زمان گرفتن وام می توانید متوجه نقش مهم نرخ بهره و شرایط وام های مختلف شده و به راحتی آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.

3. چگونه بخشی از درآمد خود را پس انداز کنید
یک راه بسیار مناسب برای جلوگیری از نیاز به قرض یا وام گرفتن، پس انداز کردن است. فردی که سواد مالی بالایی دارد می تواند هزینه های خود را به شکلی مدیریت کند که بخشی از آن پس انداز شده و در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار بگیرد.

4. برای دوران بازنشستگی برنامه ریزی کنید
در کنار پس انداز برای مواقع اضطراری شما باید بتوانید به صورت همزمان برای بلند مدت و برای دوران بازنشتگی خود نیز پس انداز داشته باشید. چیزی که می تواند در این زمینه به شما کمک کند، داشتن سواد مالی است.

دانش آموزان آموزه‌های بسیاری در موارد گوناگون را توسط خانواده و مدرسه کسب می‌کنند. مربیان هم همواره در کنار آنان تلاش می‌کنند تا طیف گسترده‌ای از مطالعات را در برنامه درسی آنان جای دهند و آنان را برای زندگی آینده آماده کنند. با این وجود یک مولفه اصلی در زندگی وجود دارد که دانش آموزان اطلاعات کافی‌ در رابطه با آن در طول تحصیل کسب نمی‌کنند و آن هوش مالی یا سواد اقتصادی است.

سواد مالی چیست
5 مولفه سواد مالی
ثابت شده است دانش‌آموزانی که این هوش و دانش را کسب کنند در بزرگسالی به مراتب زندگی اقتصادی بهتر و چشمگیرتری نسبت به دیگران خواهند داشت. این دوره ها تاثیر مستقیمی بر توانایی آنان در تصمیم گیری‌های مالی دارد و به آنان کمک می‌کند تا تصمیمات عاقلانه‌ای داشته باشند. بعلاوه، آن دسته از دانش آموزانی که دوره‌های مالی شخصی را بگذرانند، احتمال بیشتری نسبت به سایرین برای نحوه پس انداز و بودجه بندی درست و هوشمندانه دارند و توانایی سرمایه گذاری کردن را پیدا خواهند کرد.

برای اینکه سواد مالی را به دانش آموزان خود آموزش دهید لازم است آنان را با پنج مفهوم اصلی زیر که برای بهبود سواد مالی موثر است آشنا کنید. به آنان اطمینان دهید که با تمرین مداوم می‌توانند تسلط کافی بر این موضوعات پیدا کنند و یادگیری این آموزه‌ها در طول کل عمرشان مفید خواهد بود.

1. بودجه بندی
بودجه بندی
یکی از ارکان سواد مالی داشتن برنامه‌ای است که به آن متعهد باشید و بر اساس آن، درآمدها و هزینه‌هایتان را کنترل کنید. بودجه بندی و حفظ آن، از جمله راه‌های کنترل منابع مالی است. در دنیای امروز با گسترش اینترنت و وب سایت‌ها و برنامه‌های فعال در این حوزه، ساده‌ترین راه برای ایجاد بودجه بندی متناسب با درآمد و نیازهایتان استفاده از سایت‌هایی چون Mint.com است که به شما کمک می‌کند تا درآمد و مخارج خود را مدیریت کنید. به لطف این ابزارهای کاربرپسند، اکنون عموم افراد می توانند پیگیر امور مالی و هزینه‌های زندگی خود بوده و در صورت استفاده صحیح از آنها بتوانند باعث بهبود کیفیت شرایط اقتصادی و زندگی خود شوند.

بدون پیگیری بودجه و داشتن یک برنامه مالی صحیح بسیار دشوار است که به درآمد و مخارج خود نظم دهید و پاسخگو باشید که درآمد خود را در ماه صرف چه مواردی می‌کنید و چگونه می‌توانید آن را کنترل کنید. بنابراین تسلط بر مبانی بودجه بندی تا جای ممکن برای افراد تازه واردی که قصد دارند هوش مالی را فرا گیرند لازم است.

2. درک نرخ بهره
درک نرخ بهره
اگرچه ممکن است شما با مفاهیم ریاضی آشنا باشید اما لازم است آن را در جنبه‌های دیگر مانند محاسبه نرخ بهره هم درک کنید. زیرا می‌تواند به شما در صرفه جویی بیشتر کمک کند. شما هنگام وام گرفتن با دانستن و محاسبه نرخ بهره وام متوجه خواهید شد که چه مقدار پول را در چه مدت زمانی علاوه بر اصل پول باید بپردازید. بی شک این موضوع در تصمیم گیری‌های مالی شما تاثیر گذار خواهد بود و می‌تواند به شما کمک کند که چه منابع پولی را به زندگی خود اضافه کنید و از اضافه کردن کدام یک صرف نظر کنید. دانش آموزان خود را با این مفاهیم ریاضی آشنا و از ابتدای راه به آنان آموزش داده و برای زندگی آینده آنها را آماده کنید.

3. اولویت بندی صرفه جویی
اولویت بندی صرفه جویی در سواد مالی
بدیهی است که صرفه جویی یک جنبه مهم و ضروری‌ برای حفظ وضعیت مالی و دستیابی به خواسته‌های بزرگتر است اما اکثر دانش‌آموزان این جنبه را به آن اندازه که باید در اولویت قرار نمی‌دهند و اطلاعات درستی در رابطه با اهمیت آن ندارند. برای بزرگسالان، نادیده گرفتن مواردی مانند مستمری پس از بازنشستگی به دلیل آنکه بسیار دور به نظر می‌رسد بسیار آسان است اما یادگیری زود هنگام پس انداز می‌تواند به همه ما در کسب دانش، تمرین و مجموعه مهارت‌هایی که در کل زندگی خود استفاده خواهیم کرد کمک کند.

مبتدیان می‌توانند برای یادگیری این مفهوم و اجرای آن، پس انداز را با ساده‌ترین حالت ممکن شروع کنند. مانند پس انداز پول برای خرید کالایی که همیشه قصد داشتند آن را داشته باشند. رسیدن به هدف، آنان را تشویق خواهد کرد که از برخی خواسته هایشان بگذرند و با صرفه جویی پول خود را پس انداز کنند. این تمرین، صبر و کوشش زیادی را می‌طلبد اما نگران نباشید زیرا درس‌های بزرگی برای آنها خواهد داشت.

4. تله چرخه اعتبار – بدهی
تله بدهی
از دست دادن اعتبار مالی بسیار آسان‌تر از به دست آوردن دوباره آن پول است. بسیاری از دانش‌آموزان این موضوع را نمی‌دانند و درک صحیحی از این موضوع ندارند که بازیابی اعتبار مالی چقدر دشوار است، تازه قبل از اینکه خیلی دیر شود! به همین دلیل کسب دانش در مورد بدهی قبل از اینکه حتی برایشان پیش بیاید بسیار حائز اهمیت است.

اعتبار اگر به درستی مدیریت شود می تواند ابزاری مفیدی برای رسیدن به یک زندگی ایده‌آل باشد. تصمیم گیری‌های عجولانه در هنگام جوانی می‌تواند هزینه‌های بسیار سنگینی حتی تا دوران میانسالی داشته باشد بنابراین لازم است که در اسرع وقت مفاهیم و ابزارهای مالی را به طور کامل فرا گیرید.

5. ایمنی و مشکلات سرقت اطلاعات
سرقت اطلاعات
در عصر حاضر اهمیت معضل سرقت اطلاعات با دیجیتالی و اینترنتی شدن همه چیز روز به روز درحال افزایش است. اکنون اطلاعات مالی شما نسبت به کلاهبرداری آسیب پذیرتر از هر زمان دیگر است. برای جلوگیری از فاش شدن اطلاعات محرمانه خود، لازم است اقدامات پیشگیرانه برای حفاظت از رمز عبور و محدود کردن میزان اطلاعاتی که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود صورت دهید که این اقدامات باعث حفظ حساب‌های شما و مانع از بوجود آمدن خسارت می شود. برای اینکه از چنین تهدیدهایی ایمن بمانید، روش‌های محافظت از آن را آموزش ببینید و به بهترین نحو ممکن از سرمایه ها و اطلاعات مالی خود محافظت کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا فتحی |   1399/05/14 12:03:10   |
0     0
1. چگونه درآمد خود را بودجه بندی کنید
شما به خوبی می آموزید که چه زمانی خرج کرده، چه وقت صرفه جویی نموده و به چه شکلی بدهی های خود را تسویه و بخشی از درآمد خود را پس انداز کنید. در واقع بودجه بندی اولین گامی است که شما باید در راستای درک صحیح مدیریت پول بردارید.

2. چگونه بدهی های خود را مدیریت کنید
فردی که از دانش مالی بالایی برخوردار است می داند که به چه شکلی قرض یا وام بگیرد و در ادامه نیز به چه شکلی آن را پس بدهد. به عنوان مثال زمانی که شما سواد مالی بالایی داشته باشید، در زمان گرفتن وام می توانید متوجه نقش مهم نرخ بهره و شرایط وام های مختلف شده و به راحتی آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.

3. چگونه بخشی از درآمد خود را پس انداز کنید
یک راه بسیار مناسب برای جلوگیری از نیاز به قرض یا وام گرفتن، پس انداز کردن است. فردی که سواد مالی بالایی دارد می تواند هزینه های خود را به شکلی مدیریت کند که بخشی از آن پس انداز شده و در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار بگیرد.

4. برای دوران بازنشستگی برنامه ریزی کنید
در کنار پس انداز برای مواقع اضطراری شما باید بتوانید به صورت همزمان برای بلند مدت و برای دوران بازنشتگی خود نیز پس انداز داشته باشید. چیزی که می تواند در این زمینه به شما کمک کند، داشتن سواد مالی است.

دانش آموزان آموزه‌های بسیاری در موارد گوناگون را توسط خانواده و مدرسه کسب می‌کنند. مربیان هم همواره در کنار آنان تلاش می‌کنند تا طیف گسترده‌ای از مطالعات را در برنامه درسی آنان جای دهند و آنان را برای زندگی آینده آماده کنند. با این وجود یک مولفه اصلی در زندگی وجود دارد که دانش آموزان اطلاعات کافی‌ در رابطه با آن در طول تحصیل کسب نمی‌کنند و آن هوش مالی یا سواد اقتصادی است.

سواد مالی چیست
5 مولفه سواد مالی
ثابت شده است دانش‌آموزانی که این هوش و دانش را کسب کنند در بزرگسالی به مراتب زندگی اقتصادی بهتر و چشمگیرتری نسبت به دیگران خواهند داشت. این دوره ها تاثیر مستقیمی بر توانایی آنان در تصمیم گیری‌های مالی دارد و به آنان کمک می‌کند تا تصمیمات عاقلانه‌ای داشته باشند. بعلاوه، آن دسته از دانش آموزانی که دوره‌های مالی شخصی را بگذرانند، احتمال بیشتری نسبت به سایرین برای نحوه پس انداز و بودجه بندی درست و هوشمندانه دارند و توانایی سرمایه گذاری کردن را پیدا خواهند کرد.

برای اینکه سواد مالی را به دانش آموزان خود آموزش دهید لازم است آنان را با پنج مفهوم اصلی زیر که برای بهبود سواد مالی موثر است آشنا کنید. به آنان اطمینان دهید که با تمرین مداوم می‌توانند تسلط کافی بر این موضوعات پیدا کنند و یادگیری این آموزه‌ها در طول کل عمرشان مفید خواهد بود.

1. بودجه بندی
بودجه بندی
یکی از ارکان سواد مالی داشتن برنامه‌ای است که به آن متعهد باشید و بر اساس آن، درآمدها و هزینه‌هایتان را کنترل کنید. بودجه بندی و حفظ آن، از جمله راه‌های کنترل منابع مالی است. در دنیای امروز با گسترش اینترنت و وب سایت‌ها و برنامه‌های فعال در این حوزه، ساده‌ترین راه برای ایجاد بودجه بندی متناسب با درآمد و نیازهایتان استفاده از سایت‌هایی چون Mint.com است که به شما کمک می‌کند تا درآمد و مخارج خود را مدیریت کنید. به لطف این ابزارهای کاربرپسند، اکنون عموم افراد می توانند پیگیر امور مالی و هزینه‌های زندگی خود بوده و در صورت استفاده صحیح از آنها بتوانند باعث بهبود کیفیت شرایط اقتصادی و زندگی خود شوند.

بدون پیگیری بودجه و داشتن یک برنامه مالی صحیح بسیار دشوار است که به درآمد و مخارج خود نظم دهید و پاسخگو باشید که درآمد خود را در ماه صرف چه مواردی می‌کنید و چگونه می‌توانید آن را کنترل کنید. بنابراین تسلط بر مبانی بودجه بندی تا جای ممکن برای افراد تازه واردی که قصد دارند هوش مالی را فرا گیرند لازم است.

2. درک نرخ بهره
درک نرخ بهره
اگرچه ممکن است شما با مفاهیم ریاضی آشنا باشید اما لازم است آن را در جنبه‌های دیگر مانند محاسبه نرخ بهره هم درک کنید. زیرا می‌تواند به شما در صرفه جویی بیشتر کمک کند. شما هنگام وام گرفتن با دانستن و محاسبه نرخ بهره وام متوجه خواهید شد که چه مقدار پول را در چه مدت زمانی علاوه بر اصل پول باید بپردازید. بی شک این موضوع در تصمیم گیری‌های مالی شما تاثیر گذار خواهد بود و می‌تواند به شما کمک کند که چه منابع پولی را به زندگی خود اضافه کنید و از اضافه کردن کدام یک صرف نظر کنید. دانش آموزان خود را با این مفاهیم ریاضی آشنا و از ابتدای راه به آنان آموزش داده و برای زندگی آینده آنها را آماده کنید.

3. اولویت بندی صرفه جویی
اولویت بندی صرفه جویی در سواد مالی
بدیهی است که صرفه جویی یک جنبه مهم و ضروری‌ برای حفظ وضعیت مالی و دستیابی به خواسته‌های بزرگتر است اما اکثر دانش‌آموزان این جنبه را به آن اندازه که باید در اولویت قرار نمی‌دهند و اطلاعات درستی در رابطه با اهمیت آن ندارند. برای بزرگسالان، نادیده گرفتن مواردی مانند مستمری پس از بازنشستگی به دلیل آنکه بسیار دور به نظر می‌رسد بسیار آسان است اما یادگیری زود هنگام پس انداز می‌تواند به همه ما در کسب دانش، تمرین و مجموعه مهارت‌هایی که در کل زندگی خود استفاده خواهیم کرد کمک کند.

مبتدیان می‌توانند برای یادگیری این مفهوم و اجرای آن، پس انداز را با ساده‌ترین حالت ممکن شروع کنند. مانند پس انداز پول برای خرید کالایی که همیشه قصد داشتند آن را داشته باشند. رسیدن به هدف، آنان را تشویق خواهد کرد که از برخی خواسته هایشان بگذرند و با صرفه جویی پول خود را پس انداز کنند. این تمرین، صبر و کوشش زیادی را می‌طلبد اما نگران نباشید زیرا درس‌های بزرگی برای آنها خواهد داشت.

4. تله چرخه اعتبار – بدهی
تله بدهی
از دست دادن اعتبار مالی بسیار آسان‌تر از به دست آوردن دوباره آن پول است. بسیاری از دانش‌آموزان این موضوع را نمی‌دانند و درک صحیحی از این موضوع ندارند که بازیابی اعتبار مالی چقدر دشوار است، تازه قبل از اینکه خیلی دیر شود! به همین دلیل کسب دانش در مورد بدهی قبل از اینکه حتی برایشان پیش بیاید بسیار حائز اهمیت است.

اعتبار اگر به درستی مدیریت شود می تواند ابزاری مفیدی برای رسیدن به یک زندگی ایده‌آل باشد. تصمیم گیری‌های عجولانه در هنگام جوانی می‌تواند هزینه‌های بسیار سنگینی حتی تا دوران میانسالی داشته باشد بنابراین لازم است که در اسرع وقت مفاهیم و ابزارهای مالی را به طور کامل فرا گیرید.

5. ایمنی و مشکلات سرقت اطلاعات
سرقت اطلاعات
در عصر حاضر اهمیت معضل سرقت اطلاعات با دیجیتالی و اینترنتی شدن همه چیز روز به روز درحال افزایش است. اکنون اطلاعات مالی شما نسبت به کلاهبرداری آسیب پذیرتر از هر زمان دیگر است. برای جلوگیری از فاش شدن اطلاعات محرمانه خود، لازم است اقدامات پیشگیرانه برای حفاظت از رمز عبور و محدود کردن میزان اطلاعاتی که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود صورت دهید که این اقدامات باعث حفظ حساب‌های شما و مانع از بوجود آمدن خسارت می شود. برای اینکه از چنین تهدیدهایی ایمن بمانید، روش‌های محافظت از آن را آموزش ببینید و به بهترین نحو ممکن از سرمایه ها و اطلاعات مالی خود محافظت کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics