تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

سرمایه گذاری: مروری بر آخرین رخدادها

امروزه سواد مالی و سرمایه گذاری یکی از مهمترین مهارت هایی است که هر فردی در هر سن و سالی بایستی آنها را آموزش ببیند تا بتواند از سرمایه هایی که دارد بهترین استفاده را ببرد و بتواند آینده مالی خود را تامین کند . دانش مدیریت گردش نقدینگی را سرمایه گذاری و مدیریت هزینه را نیز سواد مالی می گویند. سرمایه‌گذاری (investment) به معنی گذاشتن پول در چیزی با انتظار سود از آن است به عبارت دیگرسرمایه گذاری یعنی خرید یک دارایی یا هر چیز دیگری به این امید که در آینده قیمت آن افزایش خواهد یافت و یا درآمدی را ایجاد خواهد کرد. برای افراد فعال در زمینه سرمایه گذاری دریافت اخبار به روز شده مرتبط با این حوزه بسیار حائز اهمیت بوده و تصمیم گیری های آنها را متاثر می نماید. وقتی صحبت از سواد مالی در حوزه کسب و کار وسرمایه گذاری می شود اول باید بازارها و گزینه های بیشتری برای سرمایه گذاری شناخته شود تا اصول اولیه سرمایه گذاری، یعنی چیدن سبد متنوع و محدود کردن ریسک صورت گیرد (وقتی سبد متنوع است ریزش یا ضرر در یک بازار، توسط سایر گزینه ها خنثی خواهد شد). در این گزارش ویژه به مروری بر تازه های منتشر شده در رسانه های معتبر کشور در ارتباط با سرمایه گذاری پرداخته شده و یک " گنجینه خبری" در ارتباط با موضوع ایجاد شده است. با رصد کردن روزانه محتوای ارائه شده، در جریان آخرین رخدادها و سیر موضوعات مرتبط با سرمایه گذاری قرار گرفته و با افزایش دانش و آگاهی خود در جهت زندگی بهتر گام بردارید. در قسمت مروری برعناوین مهم خبری، کلیه رویدادهای خبری مرتبط و به تفکیک هر ماه ارائه شده است. . "هوای بازار" را داشته باشید تا بهترین فرصت ها را انتخاب کنید .

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1400/04/12: 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/11/30: 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا1399/10/30: 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/06/31: 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/05/31: 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/04/31: 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/03/31: 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/02/31: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/3/31: 

 

 

 

 

 

 

 

 

این موضوع خبری مرتبط با محتوای دوره مجازی" مدیریت ریسک بانکی" در وب سایت انتخاب برتر محصولات، خدمات و بازار حسابداری، مالی و سرمایه گذاری ویژه علاقه مندان به سرمایه گذاری در بازار بانک می باشد. در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل این مبحث، بعد از پیش ثبت نام دوره مذکور و تایید مدیر سایت، با دیگر اعضای تیم در دوره آموزشی شرکت کنید.

شایان ذکر است جهت اطلاع رسانی زمان ثبت نام نهایی دوره، نیاز به اطلاعات تماس شما می باشد؛ خواهشمند است در میزکار خود اطلاعات تماس خود را تکمیل نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1400/03/31: 

منبع خبر: جمعی از نویسندگان تیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

iraj razaghian |   1398/02/26 23:45:12   |
0     0
با سلام و عرض ادب
میخواستم ببینم آیا اطلاعاتی از قراردادهای خارجی و داخلی هم در سایت یگذارید
که بدانیم که چطور قرارداد ببندیم که به نفع ما باشه و سرمان را
کلاه نگذارند.
ممنون
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1398/05/08 08:39:51   |
0     0
سرمایه­ گذاری را می­توان رکن اساسی اقتصاد کشور دانست، که اگر به نحو مطلوب صورت پذیرد، باعث افزایش تولید ملی و رشد اقتصادی می­شود. در هر اقتصاد، چهار بازار اصلی وجود دارد که عبارتند از: بازار کالا، بازار کار، بازار پول و بازار سرمایه. بازارهای کالا و کار در مجموع بخش واقعی اقتصاد و بازارهای پول و سرمایه، بخش مالی اقتصاد(بازارهای مالی) نامیده می­شوند. این دو بخش مانند چرخ­های دوچرخه ­ای هستند که باید همگام با هم حرکت کنند تا به رشد و توسعة اقتصادی منجر شوند. این بازارها بر هم اثر می‌گذارند و از هم تأثیر می­پذیرند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده دهقان |   1398/05/15 21:01:20   |
0     0
در علم اقتصاد، سرمایه‌گذاری یعنی خرید کالایی که در حال حاضر مصرف نمی‌شود اما در آینده فرد به آن نیاز پیدا خواهد کرد و آن کالا برای او سودآور خواهد بود. در علم مالی، سرمایه‌گذاری به این معنی است که فرد یک دارایی مالی نظیر سهام را می‌خرد و پیش‌بینی می‌کند که آن دارایی مالی در آینده سودآور خواهد بود و قیمتش افزایش خواهد یافت، لذا با فروش به قیمت بالاتر سود خوبی به دست خواهد آورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی باغستانی |   1398/05/17 17:04:07   |
0     0
سرمایه‌گذاری در بسیاری ناحیه‌های اقتصادی مثل حوزه مدیریت کسب وکاریادارائی و مالیه اعم از خانواده‌ها، بنگاه‌ها یا دولت‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد. یک سرمایه‌گذاری شامل انتخاب توسط یک شخص یا یک سازمان مثل پانسیون سرمایه حقوق بازنشستگی، بعد از تجزیه وتحلیل یا اندیشه برای گذاشتن یا قرض دادن پول در یک چرخه، وسیله یا دارائی مثل مال، کالا، ذخیره، اوراق قرضه، مشتقات مالی (برای نمونه آتیه‌هاوانتخابها)، یا دارائی خارجی نام‌گذاری شده در پول خارجی، که سطحی از ریسک معین می‌کند و امکان برگشتهای تولید را در یک دوره از زمان فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر ازجمع عمومی رخ می‌دهد. سرمایه‌گذاری که کاملاً تحلیل شده نباشدمی تواند ریسک آن زیاد باشد نسبت به سرمایه‌گذاری مالک زیرا امکان خسارت در حدود کنترل مالک نیست. تفاوت بین سفته بازی و سرمایه‌گذاری می‌تواند دقیق و باریک باشد. آن وابسته به سرمایه‌گذاری است که مالک به آن فکر می‌کند خواه هدف قرض منابع به شخص دیگر برای هدف اقتصادی است یا نه. درموردی از سرمایه‌گذاری به جای ذخیره کالای تولید شده یا معادل شده پول آن، سرمایه‌گذار انتخاب می‌کند به منظور استفاده آن کالا، تولید کند یک کالای بادوام برای مصرف‌کننده یا تولیدکننده، یا با قرض دادن کالای ذخیره شده اصلی به دیگری در مبادله برای بهره یا یک سهم از سود. در اولین مورد، شخص تولید می‌کند کالاهای بادوام مصرف‌کننده با امیدی که خدمات کالا باعث می‌شود که زندگیش بهتر شود. در حالت دوم شخص می‌آید به سوی یک بازرگان به منظور استفاده منابع برای تولید کند کالاها و خدمات را برای دیگران به امید یک فروش سود آور. حالت سوم یک وام دهنده را توصیف می‌کند و چهارم یک سرمایه‌گذار را در یک سهم از کسب و کار توصیف می‌کند. درهرحالت مصرف‌کننده یک دارائی با دوام یا سرمایه‌گذاری دست می‌آورد، و برای آن دارائی به وسیلهٔ ثبت یک بدهی معادل حساب می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1398/05/23 00:56:06   |
0     0
به طور کلی هر گونه دارایی به صورت نقدی مانند پول نقد ، موجودی حساب بانکی ، ارزهای بین المللی مثل دلار و یورو و نیز دارایی های غیر نقدی مانند تجهیزات صنعتی ، ماشین آلات ، ملک ، زمین و ... سرمایه نامیده می شود. سرمایه دارای تعابیر مختلفی است . البته معنای دقیق سرمایه بسته به مفهومی که کلمه سرمایه در آن استفاده می شود ، مختلف می باشد. به طور معمول ، کلیه منابع مالی و پولی و منابع قابل تبدیل به پول ، سرمایه خوانده می شود. جوامع و شرکت هایی که معمولا دارای سرمایه بیشتری هستند ، نسبت به رقبای خود که سرمایه کمتری دارند ، عملکرد و فعالیت بهتری دارند. در عصر حاضر ، نیروهای انسانی نیز قسمتی از سرمایه محسوب می شوند. سرمایه می تواند هم نقدی باشد هم غیر نقدی .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ندازارع شحنه |   1399/02/28 15:29:30   |
0     0
چون با توجه به شرایط اقتصادی جامعه ممکن سرمایه یک شرکت دچار زیان بشه پس اگر همه ی سرمایه یک جا باشد طرف کلا دچار ورشکستگی و زیان میشو در حالی که اگر در جاهای دیگر سرمایه گذاری کند و یک جا بهش زیان بدهد مطمئن هست که جای دیگر سود می دهد بلکه زیان این جارا هم جبران می کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ندازارع شحنه |   1399/02/28 15:31:45   |
0     0
هرگونه دارایی اعم از نقدی و یا غیر نقدی به عنوان دارایی مالی شناخته می‌شود و طرف باهر یک از آنها می تواند سرمایه گذاری کند یا اون را به پول نقد نزدیک گند و در یک جای مطمئن سر مایه گذاری کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ندازارع شحنه |   1399/02/28 15:34:38   |
0     0
سر مایه گذار ابتدا باید از جایی که سرمایه گذاری می کند مطمئن باشد و اطلاعات لازم را از آن کسب کرده باشد و بعد سرمایه گذاری کند آن هم نه همه ی پول خودرا بلکه تنها درصدی را سر مایه گذاری کند چون ممکن است اون شرکت دچار زیان بشه لااقل همه ی پول یک جا سوخت نشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ندازارع شحنه |   1399/02/28 15:36:29   |
0     0
برای کسب درآمد های بالا باید ریسک سرمایه گذاری را به جان خرید ولی قبل از آن می بایست تحقیقات لازم را به عمل آورده باشد و از محل سرمایه گذاری مطمئن باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ندازارع شحنه |   1399/02/28 15:43:23   |
0     0
هرگونه سرمایه گذاری برای استفاده در آینده و به عمل نشستن اهداف برای کسب در آمد می بایت همراه با اصول و قاعده خودش باشه و با شناخت گام بر داریم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ندازارع شحنه |   1399/02/28 15:46:14   |
0     0
افراد می بایست برای کسب در آمد های بیشتر خود با اطلاعات قبلی در یک جا سر مایه گذاری کنند و تا هم خودشون از آن استفاده کنند و هم باعث چرخ اقتصاد مملکت شوند.
بهترین سر مایه گذاری را سرمایه گذاری در زمین یا ملک می گویند چون استهلاک ندارند در حالی که سرمایه ی هرچیز دیگری دارای نرخ استهلاک است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ندازارع شحنه |   1399/02/28 16:04:45   |
0     0
با توجه به سرمایه گذاری های افراد در گذشته نشان داده است که در جامعه ما با توجه به تغیرات ناگهانی نرخ دلار عده ای از افراد با خرید دلار و یا سکه طلا وارد این بازی شدند که عمده ای از آنها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی ضرر دیده اند.
در حالی که بهترین نوع سر مایه گذاری خرید زمین یا املاک است و هیچ گونه خطری آنرا تعدید نمی کند بلکه سالانه سود هم دارد.
در حالی که در همین چند ماهه وسایلی مانند اتومبیل هم دارای سود بوده که خرید آن هم میتونسته یک سرمایه گذاری باشه.
ولی بهترین نوع سرمایه سرمایه گذاری در ملک و زمین است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا ابراهیمی |   1399/03/01 11:46:30   |
0     0
بازار سرمایه یا بازار مالی چیست و انواع بازارهای مالی و سرمایه گذاری کدامند؟
بازار مالی چیست
علم اقتصاد با وجود تمام بزرگی و گستردگی خود و علیرغم آنچه به نظر می‌رسد علمی ساده است. بازار سرمایه (بازار مالی) مانند بازار پول، بازار بورس، بازار طلا و مسکن، بورس کالا و بورس اوراق بهادار از جمله اصطلاحات رایج در این عرصه هستند. شاید گستردگی همین اصطلاحات در اقتصاد باشد که آنرا پیچیده و سخت جلوه می‌دهد.

همه ما افرادی را می‌شناسیم یا زندگینامه افرادی شنیده یا دیده‌ایم که موفقیت‌های بزرگی در هر یک از بازارهای بزرگ اقتصادی کسب کرده‌اند و به چهره‌ای ثروتمند، موفق و شناخته شده تبدیل شده‌اند. برای موفقیت در هر یک از این بازارهای مالی ابتدا باید نسب به آنها آگاهی پیدا کرد، پس اجازه دهید در گام اول با مفهموم ابتدایی هر یک از آنها آشنا شویم.

بازار مالی یا بازار سرمایه چیست؟
بازار مالی چیست

بازار مالی (Financial Market) اصطلاحی گسترده است که برای طیف وسیعی از بازارها به کار می‌رود. هر بازاری که در آن تجارتی صورت می‌گیرد یک بازار مالی محسوب می‌شود. حتی بازارهایی که در آنها تجارت اوراق بهادار شامل سهام، اوراق قرضه، ارز، فلزات و مشتقات آنها انجام می‌شود هم بازار مالی هستند.

بازار پول چیست؟
بازار مالی چیست

یکی از بازارهای مالی، بازار پول است که در آن از هر ابزار یا دارایی با توان نقد شوندگی بالا یا ابزارها و دارایی‌های خرد برای تبادل استفاده می‌شود. این ابزارها معمولا توسط شرکت‌ها، اشخاص، بنگاه‌های تجاری و شرکت‌ها استفاده می‌شوند و در واقع نوعی جانشین پول هستند که سررسید کمتر از یک سال دارند.

عدم نیاز به هم‌زمانی دریافت پول و انجام مخارج یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که اشخاص و بنگاه‌ها از بازار پولی استفاده می‌کنند. از جمله ابزارهای بازار پول می‌توان به سپرده‌ها، وام با وثیقه، حواله و بروات اشاره کرد.

بازار سرمایه چیست؟
بازار مالی چیست

یکی از بازارهای مالی، بازار سرمایه است که با نام بازار بورس اوراق بهادار نیز شناخته می‌شود، بازاری برای خرید و فروش اوراق قرضه و اوراق مالکیت است. کار اصلی بازار سرمایه ایجاد پلی ارتباطی بین تامین کننده سرمایه‌های خرد و کلان، چه حقیقی و چه حقوقی و متقاضیان سرمایه مثل شرکت‌هاست.

بازار سرمایه در واقع تسهیل کننده فرآیند خرید و فروش ابزارهای مالی (اسناد خزانه، اوراق تجاری و گواهی سپرده) است. شاخص‌ترین ابزار مالی این بازار اوراق مالکیت که اکثرا با نام سهام شناخته می‌شود و اوراق قرضه یا مشارکت است.

برخلاف بازار مالی پول، بازار سرمایه محلی برای عرضه و فروش سهام و اوراق قرضه برای بازه‌های زمانی بیش از یک سال است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا ابراهیمی |   1399/03/01 11:50:23   |
0     0
دارایی مالی، (به انگلیسی: financial asset) یک نوع دارایی نامشهود است، که به آنها دارایی‌های کاغذی هم گفته می‌شود، دارایی‌هایی هستند، که ارزش آنها به پشتوانه یک دارایی دیگر تعیین می‌شود، مانند: برگه سهام، اوراق قرضه و سپرده‌های بانکی. دارنده سهام یک شرکت، به نسبت سهام خود، در دارایی‌ها و منافع شرکت مذکور سهیم می‌شود یا دارنده اوراق مشارکت، به واسطه مشارکت در پروژه‌ای که اوراق مذکور برای تأمین مالی آن پروژه منتشر شده، سود به دست می‌آورد. برای دارایی مالی، منفعت یا ارزش معمول، نقدینه‌ای در آینده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا ابراهیمی |   1399/03/01 11:54:40   |
0     0
چند توصیه و نکته ضروری برای سرمایه گذاران در بورس:
۱- سرمایه مازاد خود را به کار گیرید:
معمولا افراد با توجه به اتفاقات مختلفی که در زندگی شان پیش می آید، بخشی از ذرآمد خود را به عنوان هزینه های ضروری کنار می گذارند تا در روز مبادا از آن استفاده کنند. از آنجا که بازار سهام یکی از بازارهای پر نوسان می باشد، خبرگان بازار توصیه می کنند که بهتر است افراد از بکارگیری سرمایه های اصلی و ضروری خود در این بازار پرهیز کنند. آن ها معتقدند کسانی که م یخواهند در این بازار سرمایه گذاری کنند بایستی نه تنها اولویت را به رفع نیازهای اولیه زندگی خود بدهند، بلکه حتی از بکارگیری آن بخش از درآمد خود را که برای هزینه های اتفاقی در نظر گرفته اند در بازار بورس صرف نظر کنند. خبرگان بازار سرمایه می گویند بهتر است افراد پس اندازهای اضافی خود را وارد بازار سهام نکنند.

۲- شایعات بازار را جدی نگیرید:
شایعات موجود در بازار را جدی نگیرید حتی اگر از طرف دوست شما و یا شخص مطلع در بازار باشد، زیرا هیچ شخصی نمی تواند پیش بینی درستی از آینده یک سهم داشته باشد. زمانی که شما سهمی را برای خرید انتخاب می کنید، مهم این است که دلیل انجام این کار را بدانید. پیش از تصمیم به خرید تحقیق کنید و شرکت مورد نظر را ارزیابی کنید. ممکن است در برخی موارد اتکا به صحبت های دیگران سود ده باشد، ولی این عمل شما را از تبدیل شدن به یک سرمایه گذار مطلع باز می دارد. آگاهی تنها رمز موفقیت در بلند مدت است.

۳- دیدگاه بلند مدت داشته باشید:
سودهای کوتاه مدت اغلب باعث گمراهی سرمایه گذاران جدید می شود و داشتن دید بلند مدت برای سرمایه گذار ضروری است. این بدان معنی نیست که خرید و فروش سهام منجر به کسب سود نمی شود ولی همانطور که قبلا اشاره شد، روش های متفاوتی برای کسب سود در بازار سهام وجود دارد. در نظر داشته باشید که این معاملات به منابع مالی، دانش و ریسک پذیری بالا نیاز دارد.

۴- به سرمایه گذاری های خود تنوع ببخشید:
برای به حداقل رساندن ریسک های سرمایه گذاری و افزایش بازده، به سرمایه گذاری های خود تنوع ببخشید. سرمایه گذاری را می توان با خرید دارایی های مالی مانند سهام صنایع و بخش های متفاوت و اوراق مشارکت و داراییهای حقیقی مانند زمین و ساختمان یا دیگر ئارایی های فیزیکی متنوع ساخت.

۵- تنها از یک روش برای سرمایه گذاری استفاده نکنید:
حتی سرمایه گذاران حرفه ای نیز بعضا در پیش بینی حرکت های بازار و تعیین بهترین زمان خرید موفق نیستند. همه ممکن است اشتباه کنند فقط کسانی اشتباه نمیکنند که هیچ گاه سرمایه گذاری نکرده اند. از این رو ممکن است روش ناموفق و یا موفق قبلی سرمایه گذاری در شرایط فعلی، نتیجه معکوس به بار آورد. مهم این است که از اشتباهات قبلی درس بگیریم.

۶- به طور مستمر سرمایه گذاری کنید:
همواره فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری وجود دارد. بنابراین هرماهه مبلغ معینی را پس انداز کنید و از فرصت های جدید سرمایه گذاری استفاده نمایید. سرمایه گذاری مستمر غالبا شما را در برابر ضربه های سخت بازار ایمن می سازد.

۷- مبهوت بازده های گذشته نباشید:
پژوهش ها نشان می دهد عموما عملکرد گذشته بازار ضامن بازده آینده آن نیست. از این رو سرمایه گذاری ها را بر اساس بر اساس ویژگی هایشان انجام دهید. صرفا به عملکرد گذشته دل نبندید. به عبارت دیگر احساساتی عمل نکنید.

۸- حد معقولی از ریسک را بپذیرید تا از رشد بالقوه بازار سهام محروم نشوید:
پرتفویی که شامل سهام، سپرده بانکی و اوراق مشارکت است ریسکش کمتر از پرتفویی است که تنها از سپرده بانکی یا اوراق مشارکت تشکیل شده است. از این رو به منظور کسب نتایج دلخواه، همواره با توجه به میزان ریسک پذیری خود، نسبت مناسبی از سهام را نیز در پرتفوی خود سرمایه گذاری نمایید. برای تعیین سطح ریسک پذیری باید ابتدا اهداف سرمایه گذاری خود را معین کنید. افق زمانی سرمایه گذاری، یکی ازعوامل مهم در تعیین اهداف سرمایه گذاری است.

۹- با نوسانات جزئی دلسرد نشوید:
به عنوان یک سرمایه گذار با دید بلند مدت، نگران تغییرات قیمت در کوتاه مدت نباشید. به جای نگرانی به نوسانات اجتناب ناپذیر در کوتاه مدت، به سرمایه گذاری خود مطمعن باشید. یک سری از سرمایه گذاران از نوسانات روزانه سهم به دنبال سود هستند، ولی سود بلند مدت وابسته به تغییرات دیگری در بازار است، که ممکن است چند ماه به طول بینجامد. پس دید خود را بر روی نظرات و تحقیقات خود متمرکز کنید.

۱۰- همواره به بازارهای غیرمالی نیز توجه کنید:
محتوا و افق سرمایه گذاری خود را گسترش دهید. توجه به بازارهای غیر مالی مانند مسکن، طلا، محصولات و مواد اولیه، علاوه بر امکان گسترش محتوای پرتفوی پربازده، امکان تحلیل دقیق تر سرمایه گذاری در بازارهای مالی را نیز فراهم می کند.

۱۱- از خدمات مشاوران سرمایه گذاری استفاده کنید:
نیازها و شرایط شما دائما در حال تغییر است. از این رو مراجعه شما به مشاوران سرمایه گذاری، بهشما در ترکیب و انتخاب مناسب سرمایه گذاری هایتان کمک می نماید. غالبا ضروری است که حداقل سالی یک بار به متخصصان سرمایه گذاری مراجعه کنید. توجه داشته باشید که سرمایه گذاری یک کار تخصصی است. بهره گیری از متخصصان در هر رشته ی کاری موجب ارتقا بهره وری، کارایی و اثربخشی می گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا ابراهیمی |   1399/03/01 11:59:02   |
0     0
انواع ریسک در سرمایه گذاری:
ریسک مالی
فرض کنید شما در سهام شرکت آلی‌بالی سرمایه گذاری کرده‌اید و سهام آن را در قیمت ۳۷۰ تومان خریده‌اید. حالا بعد از مدتی، شرکت آلی‌بالی با مشکلاتی در فرآیند تولید و فروش روبرو می‌شود و نمی‌تواند محصولات خود را بفروشد و تعهدات خود را عملی کند و لذا با جدی‌تر شدن مشکلات، شرکت اعلام ورشکستگی می‌کند. حالا شما صاحب سهام یک شرکت ورشکسته هستید که سهامتان در بازار هیچ ارزشی ندارد. به چنین ریسکی که همواره در بازار بورس سرمایه گذاران را تهدید می‌کند، ریسک مالی گفته می‌شود.

راه‌حل در امان ماندن از ریسک مالی چیست؟ برای اینکه ریسک مالی سرمایه گذاری خود را کاهش دهید لازم است قبل از خرید سهام، اطلاعات کافی در مورد آن جمع‌آوری کنید و این اطلاعات را تجزیه‌وتحلیل کنید (نگران نباشید، ما در مدیرمالی به شما کمک خواهیم کرد). توجه داشته باشید یک تحقیق کامل تا حدودی برنامه‌ریزی و کمی شم مالی تا حد زیادی ریسک مالی را کاهش می‌دهد.

ریسک نرخ بهره
وقتی تاریخچه این ریسک را در بازارهای جهانی بررسی می‌کنیم، می‌بینم که ریسک نرخ بهره ، در بیشتر موارد اوراق بهادار با درآمد ثابت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما با توجه به ربوی بودن آن به شکل معمول و جهانی‌اش در اقتصاد ما تعریف نمی‌شود؛ اما می‌توان نرخ بهره بانکی را به‌عنوان نرخ بهره عمومی در نظر گرفت. حالا فرض کنید هفته گذشته در اوراق مشارکت دولتی با نرخ علی‌الحساب ۲۱ درصد سرمایه‌گذاری کردید، در آن روز، نرخ سپرده‌های بانکی بلندمدت ۱۸ درصد بود؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت دولتی بازده بالاتری داشت. حالا اگر دولت به بانک‌ها اجازه دهد که نرخ سپرده‌هایشان را تا حداکثر ۲۵ درصد افزایش بدهند چه اتفاقی می‌افتد؟ اوراق مشارکتی که شما پیش‌ازاین خریده‌اید، ارزش خود را تا حد زیادی از دست خواهد داد!

این تنها اثر مخرب ریسک نرخ بهره نیست. افزایش نرخ بهره باعث می‌شود نرخ وام دهی بانک‌ها هم افزایش یابد و درنتیجه هزینه تأمین مالی شرکت‌های بورسی بیشتر شود. افزایش هزینه‌های مربوط به تأمین مالی شرکت‌ها ممکن است بر تولید و فروش آن‌ها اثر بگذارد و شرکت‌ها با مشکلاتی روبرو شوند. همین‌طور افزایش نرخ بهره بانکی باعث خروج سرمایه از بازار بورس به سمت بانک‌ها و کاهش نقدینگی بازار بورس می‌شود که رکود در بازار بورس را به دنبال خواهد داشت.

برای مقابله با این ریسک همواره نیم‌نگاهی به جریانات کلی اقتصاد و همین‌طور قوانین و مقررات بانک مرکزی داشته باشید، پس انداز خود را فقط در یک نوع دارایی سرمایه‌گذاری نکنید. بهتر است آن را در منابع مختلف نظیر سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سهام بورسی سرمایه‌گذاری کنید.

ریسک بازار
بازار بورس از چندین هزار نفر سرمایه‌گذار تشکیل‌شده که روزانه خریدوفروش می‌کنند. برآیند تصمیم‌گیری این سرمایه گذاران است که مشخص می‌کند قیمت یک سهم افزایش یابد یا کاهش. یک سهم هرچقدر هم که خوب باشد، درصورتی‌که اغلب سرمایه گذاران تصمیم به فروش آن بگیرند، با مازاد عرضه و کمبود تقاضا روبرو خواهد شد و درنتیجه قیمت آن کاهش می‌یابد. برعکس سهمی که تقاضای بیش‌ازاندازه برای آن باشد، به دلیل کمبود عرضه قیمتش افزایش می‌یابد. نوسانات قیمت سهام در بازار، ریسک بازار را برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آورد.

باید توجه داشت که بازار بورس ماهیتاً نوسان پذیر است، بنابراین اگر پیش از خرید خود با دقت تحقیق کرده‌اید و از خرید خود مطمئن هستید، فریب نوسانات روزانه و کوتاه مدت را نخورید… بلند مدت فکر کنید.

ریسک تورم
امروز شما ده هزار تومان چه چیزهایی می‌توانید بخرید؟ پنج سال قبل چه؟ بیست سال قبل چطور؟ به این میگویند ریسک تورم!

پول خود را یکجا راکد نگه ندارید، درجایی سرمایه‌گذاری کنید که بازده آن بیشتر از نرخ تورم باشد…همین!

ریسک سیاسی یا ریسک دولتی
اگر شرکت‌ها را ماهی فرض کنیم، دولت و سیاست‌های آن مانند برکه‌ای می‌ماند که ماهی‌ها در آن شنا می‌کنند؟

آیا ماهی‌ها در برکه‌ای که آب آن آلوده است، زنده می‌مانند؟ مسلماً خیر! قوانین و سیاست‌های دولت هم می‌تواند اثرات غیرقابل جبرانی بر برخی شرکت‌ها داشته باشد. اگر سهامدار شرکتی هستید که تحت تأثیر قوانین دولتی قرار دارد، بیشتر مراقب باشید. ممکن است یک‌شبه سرمایه خود را از دست دهید!

ریسک شخصی
منشأ ریسک های سرمایه گذاری همیشه بازار و عوامل اقتصادی نیست. گاهی سرمایه گذاران خودشان سرمایه گذاری خود را دچار خطر می‌کنند. فرض کنید شما ۵ میلیون تومان در سهامی سرمایه‌گذاری کرده‌اید. حالا قیمت سهام تحت تأثیر عوامل مقطعی، کاهش‌یافته و ارزش سرمایه‌گذاری شما به ۴ میلیون تومان رسیده است. علی‌رغم اینکه شما باهدف بلندمدت در این سهام سرمایه گذاری کرده‌اید، اما ناگهان رخدادی پیش می‌آید که شما به پول سرمایه‌گذاری شده احتیاج پیدا می‌کنید. پس مجبورید سهام خود را با زیان بفروشید. این نوع خطر، ریسک شخصی نام دارد.

ریسک احساسی
منطق و انضباط در سرمایه گذاری از اصول اولیه ورود به بازار بورس است؛ اما همه ما انسان هستیم و گاهی مغلوب احساساتمان می‌شویم. نتیجه اینکه ضرر می‌کنیم! یاد بگیرید حریص نباشید، به خاطر ترس از زیان، دست از سرمایه‌گذاری نکشید و عاشق سهامتان نشوید و به‌موقع آن‌ها را بفروشید.

نکته نهایی اینکه اجازه ندهید ریسک سرمایه‌گذاری شما را بترساند، چراکه زندگی کردن همراه با ریسک و خطر است. مطمئن باشید که همه انواع ریسک ها را یاد گرفته‌اید و سعی کنید دانشتان را در مورد انواع ریسک در بازار بورس سرمایه گذاری بیشتر کنید و اثرات آن‌ها بر اهداف مالی و سرمایه‌گذاری خود مدیریت کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا ابراهیمی |   1399/03/01 12:02:49   |
0     0
انواع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری:
درآمد غیر عملیاتی حاصل از سرمایه‌گذاری: این نوع درآمد ناشی از سپرده­‌های بانکی، اوراق مشارکت، سود حاصل از خرید و فروش سهام و یا مالکیت بخشی از سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر است. سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه پذیر با درصد مالکیت بالایی که فعالیت آن با فعالیت شرکت سرمایه‌گذار غیر مرتبط باشد نیز در این ردیف شناسایی می‌شود.
درآمد عملیاتی: این نوع درآمد، ناشی از سرمایه‌­گذاری شرکت سرمایه‌‍‌گذار در شرکت­‌های سرمایه­‌پذیری است که فعالیت اصلی آن‌ها مرتبط بوده و درصد تملک بالایی برای شرکت سرمایه‌گذار در بر دارد.
‌ ♦ لازم به ذکر است که به درآمد حاصل از سرمایه­‌گذاری‌­ها، مالیات تعلق نگرفته و هیچ مبلغی از آن کسر نمی‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سپیده دهقان |   1399/03/05 21:59:48   |
0     0
امروزه سواد مالی و سرمایه گذاری یکی از مهمترین مهارت هایی است که هر فردی در هر سن و سالی بایستی آنها را آموزش ببیند تا بتواند از سرمایه هایی که دارد بهترین استفاده را ببرد و بتواند آینده مالی خود را تامین کند . دانش مدیریت گردش نقدینگی را سرمایه گذاری و مدیریت هزینه را نیز سواد مالی می گویند. سرمایه‌گذاری (investment) به معنی گذاشتن پول در چیزی با انتظار سود از آن است به عبارت دیگرسرمایه گذاری یعنی خرید یک دارایی یا هر چیز دیگری به این امید که در آینده قیمت آن افزایش خواهد یافت و یا درآمدی را ایجاد خواهد کرد. برا
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحید احمد باریکزهی |   1399/04/13 16:16:41   |
0     0
مالی رفتاری چیست؟

access_time11 سپتامبر 2019

perm_identity ارسال شده توسط m-moghadasian

folder_open روانشناسی بازار سرمایه

visibility 360 بازدید

مالی رفتاری که عموماً از آن به عنوان کاربرد روانشناسی در دانش مالی تعبیر می‌شود، به ویژه پس از ترکیدن «حباب قیمتی سهام شرکت های تکنولوژی» در مارس ۲۰۰۰، به یک موضوع روز تبدیل شده است. علی رغم اینکه واژه «مالی رفتاری» در کتاب ها و نشریات تخصصی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است، تاکنون مفهوم درست آن به روشنی درک نشده است.

شاید یکی از دلایل این موضوع، تشابه اسمی واژه‌هایی نظیر موارد زیر باشد:

علوم رفتاری (Behavioral science)

روانشناسی سرمایه‌گذار (Investor Psychology)

روانشناسی شناختی (Cognitive Psychology)

اقتصاد تجربی (Experimental Economics)

علوم شناختی (Cognitive science)

حتما بخوانید: استراتژی معاملاتی معکوس

افزون برآن بسیاری از کتاب ها که اخیراً با عنوان روانشناسی سرمایه گذاری منتشر شده است، اگرچه به ابعادی از دانش مالی رفتاری اشاره می‌کند؛ اما در معرفی جامع و روشن آن چندان موفق نبوده‌اند.



فلسفه مکتب اقتصاد نئوکلاسیک بر اصل عقلایی رفتار کردن افراد و همچنین بنگاه‌ها در اقتصاد مبتنی است. در این میان اگر پدیده‌ای با این اصل ناسازگار باشد از آن به عنوان سوگیری یا تورش یاد می‌شود. نظریه مالی رفتاری که عموماً از آن به عنوان کاربرد روانشناسی در دانش مالی تعبیر می‌شود، اصل بنیادین اقتصاد نئوکلاسیک را به چالش کشیده وسعی دارد پدیده‌های روانشناختی انسان در کل بازار در سطح فردی را شناسایی نماید (بدری،۱۳۹۴).



روانشناسان معتقدند که انسان اقتصادی تعارضات درونی افراد را نادیده می‌گیرد. مثلاً در مدل عقلایی اهداف و اولویت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در تصمیم‌گیری افراد با تطبیق ناسازگاری‌های موجود بین اهداف فردی و ارزش اجتماعی برای آن‌ها نادیده انگاشته می‌شود و در تعریف مدل عقلایی و انسان اقتصادی جایگاهی ندارد. در واقع بروز و ظهور چنین تعارضاتی است که می‌تواند بوجود آمدن مدل‌های غیر عقلایی و یا رفتاری را موجب شود.



مدیریت مالی رفتاری به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه مدیران اطلاعات را گردآوری، تعبیر و مورد پردازش قرار می‌دهند. علی الخصوص این حوزه از دانش بر روی پیش داوری‌های شناختی و ادراکی تمرکز دارد. در این علم تصور می‌شود که مدل‌ها می‌توانند بر روی رفتار تاثیر گذاشته و به تصمیمات شکل دهند. این پیش داوری‌ها می‌تواند در فرآیند تصمیم‌گیری اختلال ایجاد کرده و به نتایجی پایین‌تر از سطح بهینه منجر شوند، زیرا عواطف بر کنترل شخصی فائق می‌آیند و به رفتار شکل می‌دهد. دانشمندان علوم رفتاری و تصمیم‌گیری دریافته‌اند که تحت شرایط معین افراد در قضاوت‌هایشان دچار خطاهای ذهنی می‌شوند که این اشتباهات می‌تواند به انتظارهای نادرست منجر شود (پراست و وور، ۲۰۰۵).

حتما بخوانید: روانشناسی معامله ‌گری کلید رسیدن به سود مستمر

در نظریه سنتی پرتفوی سرمایه گذاران تنها به بازده اوراق بهادار توجه می‌کردند، بدین ترتیب سرمایه گذاران اوراقی را انتخاب می‌کردند که بازده بالاتری داشته باشند. بروز بحران‌های مالی برای این سرمایه گذاران موجب شد که آن‌ها علاوه بر مخاطره به دنبال عوامل دیگری نیز باشند (جمالی،۱۳۸۷).

اولین کار منتشر شده در بازارهای کارامد توسط باچیلر در سال ۱۹۰۰ انجام شد که پیشنهاد داد که در یک معامله منصفانه که انتظار سود می‌رود گمانه زنی‌های سفته بازان باید صفر باشد. از دهه ۱۹۵۰ بود که با توجه به این رویکرد محققان به بررسی رابطه بین ریسک و بازده و توجه همزمان به این دو عامل برای تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری پرداختند و این دوره را آغاز دوره مالیه نوین (New Finance) خواندند.



پس از جنگ جهانی دوم، مجموعه‌ای از نظریه‌های پیشرفته مالی را به خود گرفت. دیدگاه‌های ارائه شده در چارچوب این نظریات با آنچه قبل از آن ارائه گردیده بود تفاوت اساسی داشت و از آن زمان مورد استفاده وسیع دست اندرکاران بازارهای سرمایه قرار گرفت (جمالی، ۱۳۸۷).



یکی از پایه‌های اساسی نظریه پیشرفت مالی طی سال‌های ۱۹۵۰ نظریه بازار کارا است. همان گونه که در اکثر متون مالی و سرمایه گذاری اشاره شده است، بازار کارا بازاری است که در آن اطلاعات موجود بلافاصله بر قیمت اوراق بهادار تاثیر می‌گذارد.

مفهوم بازار کارا بر این فرض استوار است که سرمایه گذاران در تصمیمات خرید و فروش خود تمامی اطلاعات مربوط را در قیمت سهام لحاظ خواهند کرد. در چنین بازاری، قیمت اوراق بهادار عادلانه بوده و به ارزش ذاتی آن نزدیک است. مفهوم بازار کارا یک ادعا یا توقع نیست بلکه تغییرات کاملی است که در اثر انتشار اطلاعات جدید در قیمت سهام صورت می‌گیرد (شمس و همکاران،۱۳۸۹).



دنیل کانمن (Daniel Kahneman) و ایموس تورسکی (Amos Tversky) چگونگی وقوع، علل و اثرات خطای انسان در منطق اقتصادی را روشن کردند. این دو محقق در سال ۱۹۷۹ مقاله با عنوان «تئوری چشم انداز(Prospect Theory): تجزیه و تحلیل تصمیم تحت شرایط ریسکی» منتشر کردند که امروزه از آن به عنوان اولین اثر مدون در «مالی رفتاری» یاد می‌شود.

حتما بخوانید: تازه گرایی چیست و چگونه به سرمایه گذارن بورس ضرر می‌رساند؟

دانش مالی رفتاری در دو سطح مالی رفتاری خرد (Behavioral Finance Micro) و مالی رفتاری کلان (Behavioral Finance Macro)مورد بررسی قرار می‌گیرد.



در سطح کلان، بازارهای مالی و ویژگی‌های آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و رویارویی مالی رفتار با نظریه‌های مالی کلاسیک به ویژه تئوری بازار کارای سرمایه را در بر می‌گیرد.

در سطح خرد، مالی رفتاری یکی از مفروضات بنیادی اقتصاد نئوکلاسیک و مالی کلاسیک یعنی فرض عقلایی بودن سرمایه گذاران را به چالش می‌گیرد. جایی که مالی رفتاریمی‌خواهد نشان دهد در دنیای واقعی، رفتار سرمایه‌گذاران با عقلایی بودن اقتصاد نئوکلاسیک سازگاری ندارد.



سوگیری‌های رفتاری

در فرهنگ لغت، تعاریف متعددی برای واژه «سوگیری» ارائه شده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خطایی در نمونه‌گیری یا آزمون‌های آماری رخ می‌دهد و ناشی از ارجح دانستن سیستماتیک یک پیامد بر دیگری است.تبعیض یا تمایل جانبدارانه‌ای که مانع از قضاوت منصفانه می‌شود.گرایش متعصبانه به یک دیدگاه خاص، یک میل ذاتی یا چشم داشتی که قضاوت شخصی و گاهاً نامعقول را به دنبال دارد.

به طور خلاصه سوگیری های رفتاری به عنوان «اشتباهات سیستماتیک» در قضاوت تعریف شده است.

محققین فهرست بلندی از انواع سوگیری های رفتاری را شناسایی و ارائه نموده‌اند. مطالعات اخیر بیش از ۵۰ نوع سوگیری های رفتاری شناخته شده در مورد سرمایه گذاران را معرفی کرده است. این در حالی است که بسیاری از تمایلات رفتاری هنوز به روشنی مورد شناسایی قرار نگرفته است.

حتما بخوانید: حجم مبنا ، اهرمی تاثیرگذار در روند  قیمت شرکت های بورسی

برخی دانش پژوهان سوگیری ها را در دو دسته طبقه‌بندی می‌کنند:

سوگیری های شناختی

سوگیری های احساسی

تا کنون تئوری منسجمی در مورد چرایی سوگیری های رفتاری ارائه نشده است؛ اما به جای یک تئوری جهان شمول (Universal Theory)، تحقیقات مالی رفتار به مجموعه وسیعی از شواهد تکیه می‌کند که بر بهینه نبودن تصمیمات افراد در شرایط مختلف تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، صحه می‌گذارد. (بدری،۱۳۹۴)

ایراد وارده بر مالی رفتاری

ایرادی که به نظریه مالی رفتاری وارد می‌شود، این است که مالی رفتاری، بنیان‌های فرضیه توضیح دهنده بازارهای کارا را به هم ریخت، اما خود به پارادایم مستقلی برای توضیح ناکارایی‌ها دست نیافت.

همچنین مسئله مذکور، این سوال بزرگ را برای مشاوران سرمایه گذاری ایجاد کرد که:

آیا توصیه به خرید، نگهداری یا فروش در یک سرمایه گذاری باید براساس تئوری ها صورت بگیرد یا براساس همان احساسات و خطاهای پیشگفته؟

برخی تحقیقات، نتایج مورد ادعای نظریه‌هایی از جمله تئوری چشم‌انداز و جنبه های وابسته به آن را اشتباه شمرده و آن‌ها را بر پایه مدل‌های ناصحیح می‌انگارند. ضمناً مدارکی براساس زیست شناسی عصبی وجود دارد که نشان می‌دهد فرآیند ذهنی و اعصاب انسان بر الگوهای تصمیم‌گیری او اثر می‌گذارد. این بر خلاف تئوری چشم انداز و چشم انداز انباشته است که در مالی رفتاری براساس آن‌ها پیش‌بینی‌ها صورت می‌گیرد.

حتما بخوانید: اضطراب و پریشانی یک معامله گر بازار بورس

در نظریه مالی رفتاری بسیاری از خطاها شناخته شدند و عواقب برخی از این خطاها نیز مشخص گردید؛ اما این مسئله که چرا فرد دچار خطاهای رفتاری است و چگونه باید بر این خطاها غلبه نماید، در این حوزه بحث نشد. این ایراد منجر به ایجاد شاخه‌ای به نام نورو فاینانس گردید.

نورو فاینانس (نورو اکونومیک) از تلفیق روانپزشکی و مالی (اقتصاد)، شکل می‌گیرد. در این شاخه به شناخت بخش‌های مختلف و مسیرهای انتقال عصبی و تاثیر داروهای مختلف مورد استفاده فرد و حالات گوناگون وی بر شیوه تصمیم‌گیری، پرداخته می‌شود. در حقیقت نورو فاینانس پلی است میان دانش مغز و مالی (اقتصاد)، تا به وسیله آن، درک بهتری از تصمیمات مالی و اقتصادی افراد به دست آید. در نورو فاینانس، پایه های نرولوژیک (علم اعصاب) تاثیر حالات روانی بر تصمیمات مالی بررسی می‌شود (بیدگلی و همکاران،۱۳۸۹).

دانش مالی رفتاری در تلاش برای توضیح و ارتقا درک الگوهای سرمایه گذاری است. این الگوها شامل فرآیند احساسی و درجه ای که بر فرآیند تصمیم گیری تاثیر می‌گذارد، می‌شود. ضرورتا مالی رفتاری در تلاش برای توضیح چگونگی، چرایی و فرآیند مالی و سرمایه گذاری از دیدگاه انسانی است. به طور کلی مالی رفتاری پدیده های متغیر را در طیف وسیعی از رفتار سرمایه گذاران از سطح انفرادی تا پیامدهایی در سطح کل بازار، مدل سازی و تفسیر می‌کند. (یوسفی و شهرآبادی، ۱۳۸۸).
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحید احمد باریکزهی |   1399/04/13 16:25:22   |
0     0
تعریف دارایی مالی چیست؟

دارایی هایی که به‌خودی‌خود ارزشی ندارند بلکه ارزش خود را به‌واسطه یک دارایی دیگر به دست می‌آورند، دارایی مالی گفته می‌شوند. سهام، اوراق مشارکت یا سپرده‌های بانکی همگی جزو دارایی‌های مالی یا دارایی کاغذی به‌حساب می‌آیند.

توضیحات مدیر مالی در مورد دارایی های مالی

برخلاف زمین یا ملک که دارایی های مشهود و فیزیکی هستند، دارایی های مالی ضرورتاً ارزش فیزیکی ندارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh pourghasemi |   1399/04/24 12:02:41   |
0     0
در دوره های پرنوسان بازار، بسیاری از معامله گران شوکه می شوند و استراتژی های سرمایه گذاری خود را زیر سوال می برند. این امر به ویژه درباره سرمایه گذاران تازه کار صدق می کند، این افراد اغلب تمایل دارند که در چنین شرایطی سرمایه های خود را از بازار بیرون بکشند و تا زمانی که بازار دوباره به ظاهر وضعیت امنی پیدا کند، کنار بایستند و منتظر بمانند.

نکته ای که این سرمایه گذاران باید به آن توجه کنند، این است که نوسانات بازار امری اجتناب ناپذیر است. این ماهیت بازار است که در مدت کوتاهی بالا و پایین برود. تلاش برای بیرون رفتن از بازار در این دوره های بسیار کوتاه کار سختی است. یکی از راه حل هایی که برای پشت سر گذاشتن این دوره ها وجود دارد این است که افق های زمانی بلند مدت را در نظر بگیرید و به این نوسانات کوتاه مدت بازار توجه نکنید. بسیاری از معامله گران این استراتژی را به طور کامل در فعالیت های خود پیاده می کنند، اما حتی سرمایه گذاران بلند مدت هم باید نسبت به وضعیت بازار در دوره های پرنوسان شناخت داشته باشند و گام هایی بردارند که در شرایط پرنوسان به آن ها کمک کند. این مقاله به شما نشان می دهد که چطور می توانید این کار را انجام دهید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh pourghasemi |   1399/04/24 12:47:21   |
0     0
سرمایه‌گذاری یا به انگلیسی Investment عبارت است از فدا کردن هر نوع ارزشی در حال حاضر به امید به دست آوردن ارزش بیشتر در آینده. به عبارت ساده‌تر ما در این لحظه از ارزش چیزی چشم‌پوشی می‌کنیم تا در قبال آن در آینده ارزش بیشتری را به دست آوریم. مثلاً پرداخت خرید سهام به امید به دست آوردن سود بیشتر در آینده.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh pourghasemi |   1399/04/24 13:03:02   |
0     0
در شرایط تورمی و بحران رشد افسارگسیخته قیمت دلار، آدم‌های مختلف موارد مختلفی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. برخی از مردم خرید ملک را مطمئن و سودآور می‌دانند. برخی دیگر با طلا و سکه پس‌انداز می‌کنند. عده‌ای می‌خواهند با دلار، پول خود را از آسیب تورم نجات دهند. عده کمی هم در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، هرچند در نظر عموم مردم بورس بی‌اندازه پرریسک است. اما همه آن‌ها در نهایت به دنبال بهترین سرمایه‌گذاری در ایران می‌گردند: یعنی بالاترین سود، کم‌ترین ریسک و بیش‌ترین نقدشوندگی ممکن.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد زارع |   1399/04/29 16:08:21   |
0     0
سرمایه‌گذاری یا به انگلیسی Investment عبارت است از فدا کردن هر نوع ارزشی در حال حاضر به امید به دست آوردن ارزش بیشتر در آینده. به عبارت ساده‌تر ما در این لحظه از ارزش چیزی چشم‌پوشی می‌کنیم تا در قبال آن در آینده ارزش بیشتری را به دست آوریم. مثلاً پرداخت خرید سهام به امید به دست آوردن سود بیشتر در آینده.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ارزو پوراکبرزاده |   1399/04/29 20:52:39   |
0     0
باسلام
همه ما عموماً به دنبال آن هستیم تا پول خود را در جایی سرمایه‌گذاری کنیم که سود بیشتری را نصیبمان کند. در عین حال از قانونی بودن محلی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم مطمئن باشیم. از دیگر نکاتی که مورد نظر قرار می‌دهیم، شفافیت اطلاعات درخصوص سرمایه‌گذاری مورد نظر، سرعت و سهولت نقدشوندگی سرمایه است. بنابراین به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که در انتخاب روش سرمایه‌گذاری، موارد زیر برای ما مهم است:

کسب سود بیشتر نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاریحصول اطمینان از قانونی بودن روش سرمایه‌گذاریاطلاع از بازار مورد نظر در هر زمان (وجود شفافیت در بازار)قابلیت نقدشوندگی سریع و راحت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد زارع |   1399/04/30 19:41:41   |
0     0
هدف‌ها از سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی یکسان نیست. ممکن است یک نفر کارمندی باشد که هر ماه مقداری از حقوقش اضافه می‌ماند، یا کارمند بازنشسته‌ای که به تازگی سنواتش را گرفته و اگر این پول را توی بانک رها کند، از ارزشش کم می‌شود. حتی ممکن است یک نفر کارمند یک شرکت بزرگ با درآمد بالا یا حتی کارخانه‌دار باشد، اما همیشه این نگرانی را داشته باشد که اگر شرکت یا کارخانه‌اش ورشکست کرد چه می‌شود؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/04/31 09:33:48   |
0     0
0 0
هدف‌ها از سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی یکسان نیست. ممکن است یک نفر کارمندی باشد که هر ماه مقداری از حقوقش اضافه می‌ماند، یا کارمند بازنشسته‌ای که به تازگی سنواتش را گرفته و اگر این پول را توی بانک رها کند، از ارزشش کم می‌شود. حتی ممکن است یک نفر کارمند یک شرکت بزرگ با درآمد بالا یا حتی کارخانه‌دار باشد، اما همیشه این نگرانی را داشته باشد که اگر شرکت یا کارخانه‌اش ورشکست کرد چه می‌شود؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/04/31 09:35:07   |
0     0
با عرض سلام
هدف‌ها از سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی یکسان نیست. ممکن است یک نفر کارمندی باشد که هر ماه مقداری از حقوقش اضافه می‌ماند، یا کارمند بازنشسته‌ای که به تازگی سنواتش را گرفته و اگر این پول را توی بانک رها کند، از ارزشش کم می‌شود. حتی ممکن است یک نفر کارمند یک شرکت بزرگ با درآمد بالا یا حتی کارخانه‌دار باشد، اما همیشه این نگرانی را داشته باشد که اگر شرکت یا کارخانه‌اش ورشکست کرد چه می‌شود؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/04/31 09:36:26   |
0     0
0 0با عرض سلام
هدف‌ها از سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی یکسان نیست. ممکن است یک نفر کارمندی باشد که هر ماه مقداری از حقوقش اضافه می‌ماند، یا کارمند بازنشسته‌ای که به تازگی سنواتش را گرفته و اگر این پول را توی بانک رها کند، از ارزشش کم می‌شود. حتی ممکن است یک نفر کارمند یک شرکت بزرگ با درآمد بالا یا حتی کارخانه‌دار باشد، اما همیشه این نگرانی را داشته باشد که اگر شرکت یا کارخانه‌اش ورشکست کرد چه می‌شود؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/04/31 09:37:45   |
0     0
0 0
باسلام
همه ما عموماً به دنبال آن هستیم تا پول خود را در جایی سرمایه‌گذاری کنیم که سود بیشتری را نصیبمان کند. در عین حال از قانونی بودن محلی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم مطمئن باشیم. از دیگر نکاتی که مورد نظر قرار می‌دهیم، شفافیت اطلاعات درخصوص سرمایه‌گذاری مورد نظر، سرعت و سهولت نقدشوندگی سرمایه است. بنابراین به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که در انتخاب روش سرمایه‌گذاری، موارد زیر برای ما مهم است:

کسب سود بیشتر نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاریحصول اطمینان از قانونی بودن روش سرمایه‌گذاریاطلاع از بازار مورد نظر در هر زمان (وجود شفافیت در بازار)قابلیت نقدشوندگی سریع و راحت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/04/31 09:38:56   |
0     0
0 0
با عرض سلام
همه ما عموماً به دنبال آن هستیم تا پول خود را در جایی سرمایه‌گذاری کنیم که سود بیشتری را نصیبمان کند. در عین حال از قانونی بودن محلی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم مطمئن باشیم. از دیگر نکاتی که مورد نظر قرار می‌دهیم، شفافیت اطلاعات درخصوص سرمایه‌گذاری مورد نظر، سرعت و سهولت نقدشوندگی سرمایه است. بنابراین به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که در انتخاب روش سرمایه‌گذاری، موارد زیر برای ما مهم است:

کسب سود بیشتر نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاریحصول اطمینان از قانونی بودن روش سرمایه‌گذاریاطلاع از بازار مورد نظر در هر زمان (وجود شفافیت در بازار)قابلیت نقدشوندگی سریع و راحت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/04/31 09:41:44   |
0     0
0 0
باسلام
همه ما عموماً به دنبال آن هستیم تا پول خود را در جایی سرمایه‌گذاری کنیم که سود بیشتری را نصیبمان کند. در عین حال از قانونی بودن محلی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم مطمئن باشیم. از دیگر نکاتی که مورد نظر قرار می‌دهیم، شفافیت اطلاعات درخصوص سرمایه‌گذاری مورد نظر، سرعت و سهولت نقدشوندگی سرمایه است. بنابراین به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که در انتخاب روش سرمایه‌گذاری، موارد زیر برای ما مهم است:

کسب سود بیشتر نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاریحصول اطمینان از قانونی بودن روش سرمایه‌گذاریاطلاع از بازار مورد نظر در هر زمان (وجود شفافیت در بازار)قابلیت نقدشوندگی سریع و راحت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/04/31 09:42:42   |
0     0
0 0
هدف‌ها از سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی یکسان نیست. ممکن است یک نفر کارمندی باشد که هر ماه مقداری از حقوقش اضافه می‌ماند، یا کارمند بازنشسته‌ای که به تازگی سنواتش را گرفته و اگر این پول را توی بانک رها کند، از ارزشش کم می‌شود. حتی ممکن است یک نفر کارمند یک شرکت بزرگ با درآمد بالا یا حتی کارخانه‌دار باشد، اما همیشه این نگرانی را داشته باشد که اگر شرکت یا کارخانه‌اش ورشکست کرد چه می‌شود؟.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/04/31 09:45:01   |
0     0
0 0
باسلام
همه ما عموماً به دنبال آن هستیم تا پول خود را در جایی سرمایه‌گذاری کنیم که سود بیشتری را نصیبمان کند. در عین حال از قانونی بودن محلی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم مطمئن باشیم. از دیگر نکاتی که مورد نظر قرار می‌دهیم، شفافیت اطلاعات درخصوص سرمایه‌گذاری مورد نظر، سرعت و سهولت نقدشوندگی سرمایه است. بنابراین به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که در انتخاب روش سرمایه‌گذاری، موارد زیر برای ما مهم است:

کسب سود بیشتر نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاریحصول اطمینان از قانونی بودن روش سرمایه‌گذاریاطلاع از بازار مورد نظر در هر زمان (وجود شفافیت در بازار)قابلیت نقدشوندگی سریع و راحت.؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/04/31 10:06:54   |
0     0
0 0
با عرض سلام
همه ما عموماً به دنبال آن هستیم تا پول خود را در جایی سرمایه‌گذاری کنیم که سود بیشتری را نصیبمان کند. در عین حال از قانونی بودن محلی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم مطمئن باشیم. از دیگر نکاتی که مورد نظر قرار می‌دهیم، شفافیت اطلاعات درخصوص سرمایه‌گذاری مورد نظر، سرعت و سهولت نقدشوندگی سرمایه است. بنابراین به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که در انتخاب روش سرمایه‌گذاری، موارد زیر برای ما مهم است:

کسب سود بیشتر نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاریحصول اطمینان از قانونی بودن روش سرمایه‌گذاریاطلاع از بازار مورد نظر در هر زمان (وجود شفافیت در بازار)قابلیت نقدشوندگی سریع و راحت.؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/04/31 10:20:53   |
0     0
0 0
هدف‌ها از سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی یکسان نیست. ممکن است یک نفر کارمندی باشد که هر ماه مقداری از حقوقش اضافه می‌ماند، یا کارمند بازنشسته‌ای که به تازگی سنواتش را گرفته و اگر این پول را توی بانک رها کند، از ارزشش کم می‌شود. حتی ممکن است یک نفر کارمند یک شرکت بزرگ با درآمد بالا یا حتی کارخانه‌دار باشد، اما همیشه این نگرانی را داشته باشد که اگر شرکت یا کارخانه‌اش ورشکست کرد چه می‌شود...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 09:54:21   |
0     0
دانش مدیریت گردش نقدینگی را سرمایه گذاری و مدیریت هزینه را نیز سواد مالی می گویند. سرمایه‌گذاری (investment) به معنی گذاشتن پول در چیزی با انتظار سود از آن است به عبارت دیگرسرمایه گذاری یعنی خرید یک دارایی یا هر چیز دیگری به این امید که در آینده قیمت آن افزایش خواهد یافت و یا درآمدی را ایجاد خواهد کرد. برای افراد فعال در زمینه سرمایه گذاری دریافت اخبار به روز شده مرتبط با این حوزه بسیار حائز اهمیت بوده و تصمیم گیری های آنها را متاثر می نماید. وقتی صحبت از سواد مالی در حوزه کسب و کار وسرمایه گذاری می شود اول باید بازارها و گزینه های بیشتری برای سرمایه گذاری شناخته شود تا اصول اولیه سرمایه گذاری، یعنی چیدن سبد متنوع و محدود کردن ریسک صورت گیرد (وقتی سبد متنوع است ریزش یا ضرر در یک بازار، توسط سایر گزینه ها خنثی خواهد شد).
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 09:55:32   |
0     0
علم اقتصاد با وجود تمام بزرگی و گستردگی خود و علیرغم آنچه به نظر می‌رسد علمی ساده است. بازار سرمایه (بازار مالی) مانند بازار پول، بازار بورس، بازار طلا و مسکن، بورس کالا و بورس اوراق بهادار از جمله اصطلاحات رایج در این عرصه هستند. شاید گستردگی همین اصطلاحات در اقتصاد باشد که آنرا پیچیده و سخت جلوه می‌دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 09:56:38   |
0     0
سودهای کوتاه مدت اغلب باعث گمراهی سرمایه گذاران جدید می شود و داشتن دید بلند مدت برای سرمایه گذار ضروری است. این بدان معنی نیست که خرید و فروش سهام منجر به کسب سود نمی شود ولی همانطور که قبلا اشاره شد، روش های متفاوتی برای کسب سود در بازار سهام وجود دارد. در نظر داشته باشید که این معاملات به منابع مالی، دانش و ریسک پذیری بالا نیاز دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 09:58:20   |
0     0
یک سرمایه‌گذاری شامل انتخاب توسط یک شخص یا یک سازمان مثل پانسیون سرمایه حقوق بازنشستگی، بعد از تجزیه وتحلیل یا اندیشه برای گذاشتن یا قرض دادن پول در یک چرخه، وسیله یا دارائی مثل مال، کالا، ذخیره، اوراق قرضه، مشتقات مالی (برای نمونه آتیه‌هاوانتخابها)، یا دارائی خارجی نام‌گذاری شده در پول خارجی، که سطحی از ریسک معین می‌کند و امکان برگشتهای تولید را در یک دوره از زمان فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر ازجمع عمومی رخ می‌دهد. سرمایه‌گذاری که کاملاً تحلیل شده نباشدمی تواند ریسک آن زیاد باشد نسبت به سرمایه‌گذاری مالک زیرا امکان خسارت در حدود کنترل مالک نیست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 21:48:07   |
0     0
سرمایه گذاری در بازار های مختلف ریسک سرمایه گذاری مارا کاهش می دهد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 21:49:18   |
0     0
دارایی مالی، (به انگلیسی: financial asset) یک نوع دارایی نامشهود است، که به آنها دارایی‌های کاغذی هم گفته می‌شود، دارایی‌هایی هستند، که ارزش آنها به پشتوانه یک دارایی دیگر تعیین می‌شود، مانند: برگه سهام، اوراق قرضه و سپرده‌های بانکی. دارنده سهام یک شرکت، به نسبت سهام خود، در دارایی‌ها و منافع شرکت مذکور سهیم می‌شود یا دارنده اوراق مشارکت، به واسطه مشارکت در پروژه‌ای که اوراق مذکور برای تأمین مالی آن پروژه منتشر شده، سود به دست می‌آورد. برای دارایی مالی، منفعت یا ارزش معمول، نقدینه‌ای در آینده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 21:51:37   |
0     0
۱- سرمایه مازاد خود را به کار گیرید:
معمولا افراد با توجه به اتفاقات مختلفی که در زندگی شان پیش می آید، بخشی از ذرآمد خود را به عنوان هزینه های ضروری کنار می گذارند تا در روز مبادا از آن استفاده کنند. از آنجا که بازار سهام یکی از بازارهای پر نوسان می باشد، خبرگان بازار توصیه می کنند که بهتر است افراد از بکارگیری سرمایه های اصلی و ضروری خود در این بازار پرهیز کنند. آن ها معتقدند کسانی که م یخواهند در این بازار سرمایه گذاری کنند بایستی نه تنها اولویت را به رفع نیازهای اولیه زندگی خود بدهند، بلکه حتی از بکارگیری آن بخش از درآمد خود را که برای هزینه های اتفاقی در نظر گرفته اند در بازار بورس صرف نظر کنند. خبرگان بازار سرمایه می گویند بهتر است افراد پس اندازهای اضافی خود را وارد بازار سهام نکنند.

۲- شایعات بازار را جدی نگیرید:
شایعات موجود در بازار را جدی نگیرید حتی اگر از طرف دوست شما و یا شخص مطلع در بازار باشد، زیرا هیچ شخصی نمی تواند پیش بینی درستی از آینده یک سهم داشته باشد. زمانی که شما سهمی را برای خرید انتخاب می کنید، مهم این است که دلیل انجام این کار را بدانید. پیش از تصمیم به خرید تحقیق کنید و شرکت مورد نظر را ارزیابی کنید. ممکن است در برخی موارد اتکا به صحبت های دیگران سود ده باشد، ولی این عمل شما را از تبدیل شدن به یک سرمایه گذار مطلع باز می دارد. آگاهی تنها رمز موفقیت در بلند مدت است.

۳- دیدگاه بلند مدت داشته باشید:
سودهای کوتاه مدت اغلب باعث گمراهی سرمایه گذاران جدید می شود و داشتن دید بلند مدت برای سرمایه گذار ضروری است. این بدان معنی نیست که خرید و فروش سهام منجر به کسب سود نمی شود ولی همانطور که قبلا اشاره شد، روش های متفاوتی برای کسب سود در بازار سهام وجود دارد. در نظر داشته باشید که این معاملات به منابع مالی، دانش و ریسک پذیری بالا نیاز دارد.

۴- به سرمایه گذاری های خود تنوع ببخشید:
برای به حداقل رساندن ریسک های سرمایه گذاری و افزایش بازده، به سرمایه گذاری های خود تنوع ببخشید. سرمایه گذاری را می توان با خرید دارایی های مالی مانند سهام صنایع و بخش های متفاوت و اوراق مشارکت و داراییهای حقیقی مانند زمین و ساختمان یا دیگر ئارایی های فیزیکی متنوع ساخت.

۵- تنها از یک روش برای سرمایه گذاری استفاده نکنید:
حتی سرمایه گذاران حرفه ای نیز بعضا در پیش بینی حرکت های بازار و تعیین بهترین زمان خرید موفق نیستند. همه ممکن است اشتباه کنند فقط کسانی اشتباه نمیکنند که هیچ گاه سرمایه گذاری نکرده اند. از این رو ممکن است روش ناموفق و یا موفق قبلی سرمایه گذاری در شرایط فعلی، نتیجه معکوس به بار آورد. مهم این است که از اشتباهات قبلی درس بگیریم.

۶- به طور مستمر سرمایه گذاری کنید:
همواره فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری وجود دارد. بنابراین هرماهه مبلغ معینی را پس انداز کنید و از فرصت های جدید سرمایه گذاری استفاده نمایید. سرمایه گذاری مستمر غالبا شما را در برابر ضربه های سخت بازار ایمن می سازد.

۷- مبهوت بازده های گذشته نباشید:
پژوهش ها نشان می دهد عموما عملکرد گذشته بازار ضامن بازده آینده آن نیست. از این رو سرمایه گذاری ها را بر اساس بر اساس ویژگی هایشان انجام دهید. صرفا به عملکرد گذشته دل نبندید. به عبارت دیگر احساساتی عمل نکنید.

۸- حد معقولی از ریسک را بپذیرید تا از رشد بالقوه بازار سهام محروم نشوید:
پرتفویی که شامل سهام، سپرده بانکی و اوراق مشارکت است ریسکش کمتر از پرتفویی است که تنها از سپرده بانکی یا اوراق مشارکت تشکیل شده است. از این رو به منظور کسب نتایج دلخواه، همواره با توجه به میزان ریسک پذیری خود، نسبت مناسبی از سهام را نیز در پرتفوی خود سرمایه گذاری نمایید. برای تعیین سطح ریسک پذیری باید ابتدا اهداف سرمایه گذاری خود را معین کنید. افق زمانی سرمایه گذاری، یکی ازعوامل مهم در تعیین اهداف سرمایه گذاری است.

۹- با نوسانات جزئی دلسرد نشوید:
به عنوان یک سرمایه گذار با دید بلند مدت، نگران تغییرات قیمت در کوتاه مدت نباشید. به جای نگرانی به نوسانات اجتناب ناپذیر در کوتاه مدت، به سرمایه گذاری خود مطمعن باشید. یک سری از سرمایه گذاران از نوسانات روزانه سهم به دنبال سود هستند، ولی سود بلند مدت وابسته به تغییرات دیگری در بازار است، که ممکن است چند ماه به طول بینجامد. پس دید خود را بر روی نظرات و تحقیقات خود متمرکز کنید.

۱۰- همواره به بازارهای غیرمالی نیز توجه کنید:
محتوا و افق سرمایه گذاری خود را گسترش دهید. توجه به بازارهای غیر مالی مانند مسکن، طلا، محصولات و مواد اولیه، علاوه بر امکان گسترش محتوای پرتفوی پربازده، امکان تحلیل دقیق تر سرمایه گذاری در بازارهای مالی را نیز فراهم می کند.

۱۱- از خدمات مشاوران سرمایه گذاری استفاده کنید:
نیازها و شرایط شما دائما در حال تغییر است. از این رو مراجعه شما به مشاوران سرمایه گذاری، بهشما در ترکیب و انتخاب مناسب سرمایه گذاری هایتان کمک می نماید. غالبا ضروری است که حداقل سالی یک بار به متخصصان سرمایه گذاری مراجعه کنید. توجه داشته باشید که سرمایه گذاری یک کار تخصصی است. بهره گیری از متخصصان در هر رشته ی کاری موجب ارتقا بهره وری، کارایی و اثربخشی می گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 21:54:43   |
0     0
برای اندازه‌گیری ریسک سرمایه‌گذاری معیارهای متفاوتی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ‌انحراف معیار بازده تاریخی یا میانگین یک سرمایه‌گذاری است. بالا بودن انحراف معیار محاسبه شده نشان‌دهنده بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری می‌باشد. شرکت‌‌های بسیاری زمان و منابع مالی خود را صرف شناسایی ریسک‌های متفاوتی که در معرض آن هستند قرار داده تا بتوانند ریسک خود را ارزیابی و مدیریت کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 21:56:51   |
0     0
دو تصور کاملا متضاد درباره بورس وجود دارد؛ بعضی‌ها به اشتباه آن را بسیار ساده و راحت تلقی می‌کنند و بعضی‌ها بورس را به‌شدت پیچیده و دست نیافتنی می‌دانند. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم پاسخ درست به این دو اشتباه است. بورس و بازار سرمایه بسیار پیچیده است، اما سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند آسان‌ترین و مطمئن‌ترین شکل سرمایه‌گذاری باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 21:58:16   |
0     0
دانش مدیریت گردش نقدینگی را سرمایه گذاری و مدیریت هزینه را نیز سواد مالی می گویند. سرمایه‌گذاری (investment) به معنی گذاشتن پول در چیزی با انتظار سود از آن است به عبارت دیگرسرمایه گذاری یعنی خرید یک دارایی یا هر چیز دیگری به این امید که در آینده قیمت آن افزایش خواهد یافت و یا درآمدی را ایجاد خواهد کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 21:59:20   |
0     0
با انتخاب سبد سرمایه گذاری ریسک مالی خود را کاهش میدهیم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 22:00:58   |
0     0
سرمایه گذاری یعنی در زمان حال از چیزی بگذریم به امید اینکه در آینده ارزش افزوده‌ای را به دست آوریم. البته اندازه یا کیفیت این ارزش معمولا دقیقا مشخص نیست. مثلا پول نقدی که می‌توانیم با آن کالای مصرفی بخریم را صرف خرید سهام یک شرکت می‌کنیم، به این امید که ارزش سهام آن افزایش یابد و در آیند سود ببریم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 22:04:42   |
0     0
اوایل در ایران پس انداز کردن بهتر و کم ریسک تر از سرمایه گذاری در بورس بود اما در حال حاضر و با توجه که کاهش ارزش پول ، سرمایه گذاری میتواند بهترین گرینه باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/06 09:15:37   |
0     0
به دلیل اینکه اگر یکی از سرمایه گذاری ها با شکست مواجه شد سرمایه گذاری دیگران جبران کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/06 09:16:49   |
0     0
یک دارایی نقدی و غیرفیزیکی است که ارزش خود را از مطالبات قراردادی (contractual right) یا ادعای مالکیت (ownership claim) می‌گیرد.

وجه نقد، سهام، اوراق قرضه، صندوق‌های سرمایه‌ گذاری مشترک، و سپرده‌های بانکی همگی نمونه‌هایی از دارایی‌های مالی هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/06 09:21:26   |
0     0
چند توصیه و نکته ضروری برای سرمایه گذاران در بورس
۱- سرمایه مازاد خود را به کار گیرید:
۲- شایعات بازار را جدی نگیرید:
۳- دیدگاه بلند مدت داشته باشید:
۴- به سرمایه گذاری های خود تنوع ببخشید:
۵- تنها از یک روش برای سرمایه گذاری استفاده نکنید:
۶- به طور مستمر سرمایه گذاری کنید:
۷- مبهوت بازده های گذشته نباشید:
۸- حد معقولی از ریسک را بپذیرید تا از رشد بالقوه بازار سهام محروم نشوید:
۹- با نوسانات جزئی دلسرد نشوید:
۱۰- همواره به بازارهای غیرمالی نیز توجه کنید:
۱۱- از خدمات مشاوران سرمایه گذاری استفاده کنید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/06 09:25:20   |
0     0
انواع ریسک سرمایه گذاری؛ ۱۱ ریسکی که سرمایه شما را تهدید می‌کند
1-ریسک نرخ بهره (Interest Rate Risk)
ریسک نرخ بهره احتمالِ افتِ ارزش اوراق بدهی با نرخ ثابت است که بر اثر افزایش نرخ تورم اتفاق می‌افتد. هر زمان که سرمایه‌گذاران اوراق بهاداری بخرند که سودی با نرخ ثابت دارد، سرمایه‌شان را در معرض ریسک نرخ بهره قرار داده‌اند. این مسئله برای اوراق قرضه و همچنین سهام ممتاز مصداق دارد.
2-ریسک تجاری (Business Risk)
ریسک تجاری میزان ریسکی است که با اوراق بهادارِ به خصوصی مرتبط است. این ریسک را با نام ریسک غیرسیستماتیک نیز می‌شناسند که به ریسک مرتبط با صادرکننده‌ی به خصوص یک اوراق بهادار ارتباط دارد. به طور کلی همه‌ی کسب‌وکارها در یک صنعت دارای نوع یکسانی از ریسک تجاری هستند. اما ریسک تجاری در مورد هر کسب‌وکار به احتمالِ ورشکستگیِ مالی صادر کننده‌ی سهم یا ورق قرضه‌ی آن کسب‌وکار اشاره دارد. یک راه متداول برای اجتناب از ریسک غیرسیستماتیک ایجاد تنوع در سرمایه‌گذاری است؛ یعنی خرید سهم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترکی که اوراق بهادار شرکت‌های متنوع بسیاری را در سبد سرمایه‌گذاری‌شان دارند.
3-ریسک اعتباری (Credit Risk)
این ریسک به احتمال عدم توانایی صادر‌کننده‌ی اوراق قرضه برای پرداخت نرخ سود مورد انتظار و/یا بازپرداخت اصل پول اشاره می‌کند. معمولا هر چه ریسک اعتباری بالاتر باشد نرخ بهره‌ی اوراق نیز بالاتر خواهد بود.
4-ریسک مالیات‌پذیری (Taxability Risk)
ریسک مالیات‌پذیری به ریسک اوراق قرضه‌‌ای اشاره دارد که در ابتدا با فرض معاف بودن از مالیات صادر می‌شوند اما ممکن است پیش از فرا رسیدن موعد سررسید، تغییر وضعیت بدهند و شامل پرداخت مالیات بشوند. از آنجا که اوراق قرضه‌ی معاف از مالیات نرخ بهره‌ی پایین‌تری نسبت به انواع دیگر این اوراق دارند، دارندگان آنها در صورت بالفعل شدن ریسک مالیات‌پذیری، بازدهی کمتری نسبت به حالت اولیه (معاف بودن از پرداخت مالیات) دریافت خواهند کرد.
5-ریسک استرداد (Call Risk)
ریسک استرداد مختص اوراق قرضه است و به احتمال استرداد اوراق قرضه پیش از موعد سررسید آن اشاره دارد. ریسک استرداد معمولا در کنار ریسک سرمایه گذاری مجدد مطرح می‌شود، که کمی بعد به آن می‌پردازیم، زیرا دارنده‌ی اوراق قرضه در این مرحله باید بفهمد کدام سرمایه‌گذاری مقدار برابری سود و ریسک را برای او به همراه خواهد آورد. ریسک استرداد اغلب زمانی محتمل‌تر است که نرخ تورم رو به کاهش باشد. در چنین شرایطی شرکت‌ها سعی می‌کنند با جمع‌آوری اوراق قرضه‌‌ی منتشر شده‌شان و سپس انتشار اوراقی که نرخ بهره‌ی پایین‌تری دارند؛ پول کمتری از دست بدهند. در شرایط کاهش نرخ بهره سرمایه‌گذاران معمولا مجبورند ریسک بیشتری را برای به‌دست آوردن جریانِ درآمدی یکسان با گذشته متحمل بشوند.
6-ریسک تورم (Inflationary Risk)
ریسک تورم یا ریسک قدرت خرید به احتمال کاهش ارزش یک دارایی یا درآمد بر اثر افت ارزش واحد پولی یک کشور اشاره دارد. به زبان دیگر ریسک تورم ریسک تورم اقتصادی در آینده است که طی آن قدرت خرید پول جاری که از یک سرمایه‌گذاری به دست می‌آید افت پیدا می‌کند. بهترین راه کاهش این ریسک سرمایه گذاری های سنجش‌پذیر (appreciable investments) مانند سهام یا اوراق قرضه‌ی قابل تبدیل است که از نوعی مؤلفه‌ی رشد برخوردارند که در طولانی‌مدت از تورم پیشی می‌گیرد.
7-ریسک نقدینگی (Liquidity Risk)

ریسک نقدینگی به این احتمال اشاره دارد که یک سرمایه‌گذار ممکن است در زمان مورد نیاز و به اندازه‌ی کافی نتواند خرید یا فروش انجام بدهد زیرا در فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای خرید و فروش محدودیت وجود دارد. فروش املاک و مستغلات مثالی خوب برای تشریح ریسک نقدینگی هستند. برخلاف اوراق قرضه‌ی دولتی یا سهام بلوچیپ‌ (blue chip) که از شهرت و اطمینان شرکت‌های معتبر و بزرگ برخوردار هستند و ریسک نقدینگی پایین دارند (به سرعت به فروش می‌روند) اغلب اوقات فروش املاک و مستغلات در لحظه‌ی مورد نیاز، دشوار است.
8-ریسک بازار (Market Risk)
ریسک بازار یا ریسک سیستماتیک نوعی ریسک است که تمام اوراق بهادار را به شیوه‌ای یکسان تحت تأثیر قرار می‌دهد. به زبان دیگر این ریسک در اثر عواملی به وجود می‌آید که نمی‌توان آن را با تنوع‌بخشی به سرمایه‌گذاری کنترل کرد. این عوامل در حقیقت برآیند متغیرهای اقتصاد کلان هستند که خارج از کنترل سرمایه‌گذار است مانند: سیاست‌گذاری دولت، نرخ بیکاری، تغییرات نرخ ارز، تورم، تولید ناخالص ملی و … .
9-ریسک سرمایه گذاری مجدد (Reinvestment Risk)
در شرایط کاهش نرخ تورم، دارندگان اوراق بهادار که موعد سررسیدشان نزدیک است یا برای تحویل اوراق بدهی احضار شده‌اند، با انتخابی سخت برای سرمایه‌گذاری روی اوراقی رو‌به‌رو هستند که بتوانند نرخ بهره‌ای مساوی یا بیشتری از اوراق تحویل‌شده برای‌شان به ارمغان بیاورد. برای این منظور آنها غالبا مجبورند اوراقی را خریداری کنند که مانند گذشته سود عایدشان نمی‌کنند؛ مگر اینکه ریسک اعتباری یا ریسک بازار بیشتری را متحمل شوند و اوراقی را خریداری کنند که از اعتبار کمتری برخوردارند.
این شرایط به ریسک سرمایه گذاری مجدد معروف است: این ریسک در شرایطی به وجود می‌آید که در آن کاهش نرخ تورم به افت ارزش پولِ به دست آمده از یک سرمایه‌گذاری منتهی می‌شود و موجب می‌شود که اصل و سود سرمایه‌ مجددا با نرخ بهره‌ای کمتر سرمایه‌گذاری شود.
10-ریسک اجتماعی، سیاسی، قانون‌گذاری (Social/Political / legislative Risk)
ریسک مرتبط با احتمال دولتی شدن صنایع، اعمال نامطلوب حکومت یا تغییرات اجتماعی که به از دست رفتن ارزش منجر بشود ریسک اجتماعی یا سیاسی نامیده می‌شود. ریسک‌های قانون‌گذاری مرتبط با نرخ‌های بهره‌ نیز می‌توانند جزءِ ریسک‌های قانون‌گذاری به حساب بیایند.
11-ریسک نرخ ارز (Currency/Exchange Rate Risk)
ریسک نرخ ارز، ریسک ناشی از تبدیل واحد پول به یک واحد پولی دیگر است. نوسانات دائمی نرخ ارز خارجی که سرمایه‌گذاری در آنجا انجام شده در برابر نرخ پول داخلی ممکن است ارزش یک دارایی را با ریسک بالاتری رو‌به‌رو کند. برای سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی نیاز است این تفاوت نرخ ارز در دو کشور مد نظر قرار بگیرد. این ریسک به خصوص زمانی افزایش می‌یابد که واحد پول کشوری به خصوص به مقدار قابل‌توجه افت پیدا کند، در این حالت تمام سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام‌شده در آن کشور نیز دستخوش این افت خواهند شد. به همین منوال در صورتی که واحد پول کشور یک سرمایه‌گذار افت کند سرمایه‌گذاری خارجی برای او سود‌آور خواهد بود.
قابل درک است که ریسک نرخ ارز برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت، بیشتر است زیرا در آنها فرصتی برای جبران ضررها در طول زمان وجود ندارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/06 09:27:42   |
0     0
معنی سرمایه گذاری، هوشمندانه تر کار کردن است، نه سخت کار کردن. این یک مفهوم کلی از سر مایه گذاری می باشد. اکثر افراد برای کسب درآمد بیشتر سخت کار می کنند، و عقیده دارند هر چه سخت تر و بیشتر کار کنید درآمد بیشتری خواهند داشت. که همین امر موجب استرس بیشتر این افراد می شود. این کار روشی است که به کمک آن می توانید بدون دقدقه، و استرس درآمد خود را بیشتر کنید. برای داشتن یک سر مایه گذاری معتبر و سود آور نیازمند هوش اقتصادی خوب هستید، تا بهترین تصمیم را برای سرمایه گذاری اموال خود داشته باشید.

سرمایه گذاری مفهوم مختلفی دارد، سر مایه گذاری می تواند به معنای اولویت بخشیدن به آینده مالی شما باشد برای کسب درآمد بیشتر. خرید وسایل برای منزل، خرید لباس های متنوع، مسافرت های هیجان انگیز همیشه برای اشخاص لذت بخش بوده است، اما همیشه اکثر افراد توانایی خرید را ندارند، و از این لذت به دور هستند. اما بهترین روش برای رسیدن به خواسته ها و آرزوها، افراد می تواند با انجام یک سر مایه گذاری حرفه ای به آن تحقق دهند. در زمینه سر مایه گذاری داشتن هوش اقتصادی بسیار کمک کننده است، اینکه در چه زمانی، با توجه به شرایط، با توجه به درآمد افرد و مبلغ که برای این کار وجود دارد بهترین روش برای این کار را انتخاب کنند.

شما می توانید از طریق این کار آینده خود را نتها تضمین کنید بلکه آینده ای شادتر برای خود و خوانده خود رقم بزنید. در واقع این کار راهی برای افزاش پول شما به حساب می آید.
اهداف سرمایه گذاری

اهداف سرمایه گذاری شامل 5 مورد می باشد:

1- اطمینان از اینکه اصل پول سرمایه گذاری شده از بین نمی رود.

2- اینکه سرمایه گذاری به صورت مستمر درآمد زا باشد.

3- رشد قیمت و ارزش سرمایه ی اولیه را در بر داشته باشد.

4- سرمایه گذار بتواند از مزایای مالیاتی این سرمایه گذاری ( معافیت مالیاتی) برخوردار شود.

5- هر زمان که سرمایه گذار خواست بتواند سرمایه خود را تبدیل به پول نقد نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/06 09:42:46   |
0     0
سرمایه‌گذاری (به انگلیسی: investment) به معنی گذاشتن پول در چیزی با انتظار سود از آن است. به‌طور دقیق تر سرمایه‌گذاری تعهد پول یا سرمایه برای خرید مالی وسایل یا دارایی‌های دیگر، به منظور منفعت برگشتهای سودمند و مفید در قالب بهره، سودسهام یا قدردانی از ارزش وسایل (منافع سرمایه) است. آن وابسته به پس‌انداز یا کاهشمصرف است. در علم اقتصاد، سرمایه‌گذاری یعنی خرید کالایی که در حال حاضر مصرف نمی‌شود اما در آینده فرد به آن نیاز پیدا خواهد کرد و آن کالا برای او سودآور خواهد بود. در علم مالی، سرمایه‌گذاری به این معنی است که فرد یک دارایی مالی نظیر سهام را می‌خرد و پیش‌بینی می‌کند که آن دارایی مالی در آینده سودآور خواهد بود و قیمتش افزایش خواهد یافت، لذا با فروش به قیمت بالاتر سود خوبی به دست خواهد آورد. و یا می‌توان تهاتر نمود.

سرمایه‌گذاری در بسیاری ناحیه‌های اقتصادی مثل حوزه مدیریت کسب وکاریادارائی و مالیه اعم از خانواده‌ها، بنگاه‌ها یا دولت‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد. یک سرمایه‌گذاری شامل انتخاب توسط یک شخص یا یک سازمان مثل پانسیون سرمایه حقوق بازنشستگی، بعد از تجزیه وتحلیل یا اندیشه برای گذاشتن یا قرض دادن پول در یک چرخه، وسیله یا دارائی مثل مال، کالا، ذخیره، اوراق قرضه، مشتقات مالی (برای نمونه آتیه‌هاوانتخابها)، یا دارائی خارجی نام‌گذاری شده در پول خارجی، که سطحی از ریسک معین می‌کند و امکان برگشتهای تولید را در یک دوره از زمان فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر ازجمع عمومی رخ می‌دهد. سرمایه‌گذاری که کاملاً تحلیل شده نباشدمی تواند ریسک آن زیاد باشد نسبت به سرمایه‌گذاری مالک زیرا امکان خسارت در حدود کنترل مالک نیست. تفاوت بین سفته بازی و سرمایه‌گذاری می‌تواند دقیق و باریک باشد. آن وابسته به سرمایه‌گذاری است که مالک به آن فکر می‌کند خواه هدف قرض منابع به شخص دیگر برای هدف اقتصادی است یا نه. درموردی از سرمایه‌گذاری به جای ذخیره کالای تولید شده یا معادل شده پول آن، سرمایه‌گذار انتخاب می‌کند به منظور استفاده آن کالا، تولید کند یک کالای بادوام برای مصرف‌کننده یا تولیدکننده، یا با قرض دادن کالای ذخیره شده اصلی به دیگری در مبادله برای بهره یا یک سهم از سود. در اولین مورد، شخص تولید می‌کند کالاهای بادوام مصرف‌کننده با امیدی که خدمات کالا باعث می‌شود که زندگیش بهتر شود. در حالت دوم شخص می‌آید به سوی یک بازرگان به منظور استفاده منابع برای تولید کند کالاها و خدمات را برای دیگران به امید یک فروش سود آور. حالت سوم یک وام دهنده را توصیف می‌کند و چهارم یک سرمایه‌گذار را در یک سهم از کسب و کار توصیف می‌کند. درهرحالت مصرف‌کننده یک دارائی با دوام یا سرمایه‌گذاری دست می‌آورد، و برای آن دارائی به وسیلهٔ ثبت یک بدهی معادل حساب می‌شود. با گذشت زمان هردو کالاها و نرخهای بهره تغییر می‌کند، همچنین ارزش دارائی و بدهی‌ها تغییر می‌کند. یک دارائی معمولاً خریداری شده یا به‌طور معادل یک در یک بانک سپرده ساخته می‌شود، به امید آنکه یک عملکردی در آینده یا بهره‌ای از آن بدست آید. کلمه موجب درلاتین VESTIS به معنی ظاهر است، و به عمل گذاشتن چیزها (پول یه خواسته دیگر نسبت به منابع) در بسته‌های دیگر برمی گردد. معنی اساسی این اصطلاح این است که یک دارائی نگهداری شده برای اینکه مقداری برگشت یا منافع سرمایه دارد. آن یک دارائی است که به منظور برگشت‌های داده شده بدون هیچ کاری روی دارائی انتظار داریم. اصطلاح سرمایه‌گذاری به‌طور معادل در علم اقتصاد و در امور مالی استفاده می‌شود. اقتصاد دانان به یک سرمایه‌گذاری واقعی (مثل یک ماشین یا خانه) ارجاع داده می‌شوند، وقتی که اقتصاددانان مالی برمی گردند به یک دارائی مالی مثل پول که گذاشته می‌شود در بانک یا بازار برای این است که ممکن سپس برای خرید یک دارائی واقعی استفاده شود. یکی از بازارهایی که امکان سرمایه گذاری توسذ هر فردی وجود دارد سرمایه گذاری در بورس می باشد. عموم مردم دوست دارند شغل دومی برای خود داشته باشند چرا که در وضعیت اقتصادی فعلی یک شغل پاسخگوی هزینه‌ها نیست و از طرفی به دلیل محدودیت‌های زمانی بسیاری از افراد فرصت دارا بودن شغل دوم را ندارند و به همین دلیل نیاز به یک سرمایه‌گذاری است که فرصت زیادی را نخواهد و از طرفی درآمد مناسبی را هم داشته باشد و این سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در بورس می‌باشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/06 09:57:19   |
0     0
0 خطای رایج یک سرمایه‌گذار مبتدی
هر سرمایه‌گذار مبتدی در ابتدای کار خطاهایی نیز انجام می‌دهد که آگاهی از این خطاهای رایج برای هر معامله گری الزامی است.
می‌توان گفت که آگاهی از این خطاها مهم‌ترین بخش از یک برنامه موفق در سرمایه گذاری است. تکرار خطاهای رایج برای هر سرمایه گذار مبتدی نشان دهنده این است که بزرگ‌ترین دشمن این دسته از سرمایه گذاران خود آن‌ها هستند.
۱- نداشتن برنامه مشخص برای سرمایه گذاری در بورس
سرمایه گذار مبتدی در ابتدای کار باید برنامه مشخصی برای سرمایه گذاری خود در نظر بگیرد تا هم از خطاهای احتمالی جلوگیری کند هم در آینده بتواند تصمیم‌های خود را در قالب همین برنامه شکل دهد. هر معامله گر برای طراحی برنامه سرمایه گذاری به چند عامل اصلی و اساسی باید توجه کند:
• افق زمانی
• میزان ریسک پذیری
• میزان وجه قابل سرمایه گذاری
• میزان افزایش احتمالی سرمایه گذاری در آینده
توجه به این مسائل برای هر سرمایه گذار مبتدی الزامی است تا ضمن کم کردن خطاها از نحوه عملکرد خود آگاهی داشته باشد و بداند تحمل پذیرش چه مقدار از نوسان‌های بازار را دارد.
اگر به طور معمول در نظر بگیریم، هر سرمایه گذار مبتدی ۲۰ خطای رایج را انجام می‌دهد مهم است که بداند برای هر خطا چه میزان مبلغی حاضر است هزینه کند؟
به طور مثال اگر یک سرمایه گذار مبتدی برای هر سهام مبلغ ۱۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کند، هر خطای شخص سرمایه گذار حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد و اگر او بر روی هر سهام ۵۰۰ هزار تومان سرمایه گذاری کند هر خطای سرمایه گذار حدود ۲۵ هزار تومان خواهد بود.
پس مهم است برای هر سرمایه گذار مبتدی در اول کار سرمایه بسیار کمی وارد بورس کند تا ضمن یادگیری و درس گرفتن از اشتباه کشنده در سرمایه گذاری، مبلغ بسیار کمی برای هر خطا هزینه کند.
۲- سرمایه گذاری بر روی یک سهم خاص به جای سبدی از انواع اوراق بهادار
برای یک سرمایه گذار مبتدی سرمایه گذاری بر روی یک سهم خاص نسبت به سرمایه گذاری در یک شرکت سرمایه گذاری یا صندوق سرمایه گذاری مشترک ریسک به مراتب بالاتری به همراه خواهد داشت.
هر سرمایه گذار بهتر است سرمایه خود را بر روی سبد متنوعی از انواع اوراق بهادار و شیوه های متفاوت سرمایه گذاری متمرکز کند.
در غیر این صورت در مقابل نوسان های یک نوع خاص از اوراق بهادار یا بخش خاصی از اقتصاد به شدت، بی دفاع خواهد شد. البته نباید مفهوم تنوع شرکت ها یا صندوق های سرمایه گذاری را با تنوع سبد اوراق بهادار اشتباه گرفت.
ممکن است یک سرمایه گذار در چند صندوق سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاری کرده باشد اما متوجه نباشد که همه این صندوق ها در چند صنعت مشابه و حتی بر روی چند گونه خاص از اوراق بهادار سرمایه گذاری کرده‌اند.
از سوی دیگر هم باید به خاطر داشت که تنوع بیش از حد هم می‌تواند برای یک سرمایه گذار مبتدی باعث بروز خطاهای زیادی بشود زیرا تنوع زیاد تمرکز را از سرمایه گذار مبتدی خواهد گرفت.
در هر حال بهترین شیوه ممکن حفظ تعادل در سرمایه گذاری است تا بتواند ضمن طی کردن یک راه درست و اصولی از خطاهای رایج هم جلوگیری کند.
۳- سرمایه گذاری بر روی سهام بورس به جای سرمایه گذاری بر روی شرکت
سرمایه گذاری برای یک سرمایه گذار مبتدی قمار نیست و نباید مانند یک بازی برد و باخت به آن نگاه کرد.
سرمایه گذاری پذیرش ریسک معقول با هدف تأمین مالی یک بنگاه اقتصادی معین است ریسکی که درصد خطاهای یک سرمایه گذار مبتدی را تا حد ممکن کاهش دهد.
ریسک کردن بر روی بنگاهی که به نظر سرمایه گذار این توانایی را دارد که در بلند مدت به رشد مثبتی دست یابد. برای رسیدن به این هدف، بهتر است دست به کار تحلیل بنیادی ویژگی‌های شرکت یا صنعت مورد نظر شوید و نه بررسی تغییرات روزانه قیمت سهام شرکت.
خرید یک سهم خاص تنها بر اساس جو بازار یا علاقه شخصی شما نسبت به محصولات تولیدی شرکت، بهترین راه برای یک سرمایه گذار مبتدی است تا هم یک خطا خیلی مهم انجام دهد هم پول خود را دور بریزد!
۴- خرید در بالاترین قیمت / گران خریدن
نخستین گام‌ ورود به بازار سرمایه برای یک سرمایه مبتدی خرید در پایین ترین قیمت ممکن و فروش در بالاترین ممکن است. پس چرا برخی از سرمایه گذاران مبتدی و غیر مبتدی بلعکس عمل می‌کنند؟
دلیل اصلی این است که این سرمایه گذاران به گذشته سهم نگاه می‌کنند. بسیاری از سرمایه گذاران روی دسته یا گونه ای از دارایی ها که طی یکی دو سال گذشته عملکرد خوبی داشته اند سرمایه گذاری می‌کنند و استدلالشان این است که چون عملکرد دارایی مورد نظر در گذشته خوب بوده است در آینده نیز خوب خواهد بود.
این خطایی است که خیلی از سرمایه گذاران مبتدی انجام می‌دهند اما این فرضیه کاملاً اشتباه است چه اطمینانی وجود دارد که یک شرکت همیشه روند خوب خود را ادامه دهد؟
گران خریدن و ارزان فروختن شیوه افرادی است که برنامه مشخصی در ذهن ندارند و فقط به تحرکات بازار واکنش نشان می‌دهد. سرمایه گذاری این افراد به جای اینکه راهبردی باشد تاکتیکی است و پر از اشتباه و خطاست.
یکی از خطاهای رایجی که سرمایه‌گذاران مبتدی انجام می‌دهند این است که موج بازار را دنبال می‌کنند برخی از سهام موجود در یک دوره کوتاه مدت رشد می‌کنند و بسیاری از سرمایه‌گذاران مبتدی را در اوج قیمت به سوی خود می‌کشند که باعث گران خریدن سرمایه‌گذار می‌شود. یک سرمایه‌گذار مبتدی باید همیشه سعی کند به عملکرد آینده سرمایه گذاری مورد نظر خود نگاه کند نه وضعیت آن در گذشته.
۵- فروش در پایین ترین قیمت / ارزان فروختن
سوی دیگری از خطاهای رایج یک سرمایه‌گذار مبتدی ارزان فروختن است. بسیاری از سرمایه‌گذاران مبتدی تا زیان شان جبران نشود حاضر به فروش سهام خود نیستند.
غرور این سرمایه‌گذاران اجازه نمی‌دهد که قبول کنند اشتباه کرده اند و سهامشان را به قیمت بالایی خریده اند اما سرمایه‌گذاران باهوش، واقعیت را می‌پذیرند و به سرعت جلوی ضرر بیشتر را می‌گیرند.
هر سرمایه‌گذار مبتدی باید بداند که همه سرمایه گذاری ها به سود ختم نمی‌شود. حتی سرمایه‌گذاران حرفه ای هم همیشه موفق نیستند پس مهم این است وقتی اشتباه کرده اید به کمترین ضرر خارج شوید.
کم ترین ضرر به این معنی است که وقتی یک سرمایه‌گذار مبتدی فهمید اشتباهی انجام داده است به سرعت از آن سهم خارج شود و منابع مورد نظر در سرمایه گذاری دیگری به جریان گذاشته شود.
۶- زیر و رو کردن سرمایه گذاری های انجام شده
یک سرمایه‌گذار مبتدی یا حرفه ای، هر چه کمتر سرمایه گذاری انجام شده خود را جا به جا کند هم از خطاها جلوگیری می‌کند هم در نهایت سود بیشتری نصیبش می‌شود.
مطالعه انجام شده دو تن از استادان دانشگاه کالیفرنیا بر روی بیش از ۶۴ هزار نفر از سرمایه‌گذاران یک موسسه بزرگ کارگزاری، طی سالهای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶، ۱۷ درصد سود سالانه نشان می‌دهد.
که این افراد بدون در نظر گرفتن هزینه معاملات، ۷۰ درصد بالاتر از میانگین بازار سرمایه گذاری داشته اند؛ اما هنگامی که هزینه معاملات محاسبه می‌شود، سود حاصل از ۱ درصد پایین تر از میانگین بازار، بوده است.
برای یک سرمایه‌گذار خرید و نگهداری سهم بهتر از خرید و فروش مکرر آن است و باعث شدن ایجاد خطاهای که در سرمایه گذاری رخ می‌دهد می‌شود.
۷- کافی دانستن اخبار بازار بورس در رسانه ها
یکی دیگر از خطاهای رایج سرمایه‌گذاران مبتدی این است که به مطالعه و گوش کردن به اخبار رسانه ای همگانی اکتفا می‌کنند و هیچ ارتباط حرفه ای با مشاوران کارکشته سرمایه گذاری ندارند که این کار چیزی جز بروز خطاهای رایج برای سرمایه‌گذار مبتدی، عاید نمی‌شود.
حتی زمانی که یک سرمایه‌گذار فکر می‌کند یک خبر دست اولی پیدا کرده است و می‌تواند با استفاده از آن پرتفوی خود را رونق بدهد باید بداند که همیشه با سرمایه‌گذاران حرفه ای طرف است که هر کدام چندین نفر تحلیل گر خبره را به استخدام خود درآورده است.
سرمایه‌گذاران حرفه ای موفق، اطلاعات خود را از چندین منبع موثق گرد آوری می‌کنند و پیش از تصمیم گیری، راجع به سرمایه گذاری مورد نظر خود اطلاعات موجود رو به دقت بررسی می‌کنند.
این کار باعث به حداقل رسیدن خطاهای سرمایه گذاری می‌شود و یک سرمایه‌گذار موفق باید این روند را پیگیری کند و فقط به اخبار بسنده نکند.
اگر یک سرمایه‌گذار مبتدی فکر کند خبری که به دست آن رسیده است کاملاً دست اول است و هیچ کس دیگری از آن خبر ندارد کاملاً در اشتباه است. خبری که به گوش شما رسیده است ممکن است به گوش بقیه هم رسیده باشد و تا همین لحظه تأثیر خود را روی قیمت گذاشته باشد.
بسنده کردن به اخبار چیزی جز بروز خطا و اشتباه چیزی برای سرمایه‌گذار مبتدی ندارد.
۸- پرداخت بیش از اندازه هزینه و کارمزد بابت خرید و فروش
یک سرمایه‌گذار مبتدی باید پیش از گشایش حساب نزد کارگذار و گرفتن کد بورسی از هزینه هایی که بابت انجام معاملات از سرمایه گذار گرفته می‌شود معطل باشد و این هزینه ها را در محاسبت خود لحاظ کند.
این هزینه ها از قبیل هزینه های مدیریت پرتفوی و کارمزد پرتفوی و کارمزد معاملات می‌باشد. لحاظ نکردن این هزینه ها گاها باعث ایجاد خطاهایی می‌شود و شخص سرمایه‌گذار مبتدی رو با مشکل مواجه می‌کند.
۹- انتظار نامعقول از بازار بورس
همیشه در زمان وجود حباب قیمت ها در سطح بازار، سرمایه‌گذاران مبتدی را می‌بینیم که صبر خود را از دست می‌دهند و گاها خطاهایی انجام می‌دهند و ریسک بیش از اندازه ای را متحمل می‌شوند. داشتن صبر و همچنین یک دید بلند مدت نسبت به سرمایه انجام شده بسیار مهم است.
یک سرمایه‌گذار مبتدی نباید به عوامل بیرونی اجازه دهد تأثیر نامطلوبی بر روی تصمیم‌گیری او داشته باشد و نباید اسیر جو موجود شود. این اسیر شدن باعث ایجاد خطاهای در سرمایه گذاری می‌شود که ممکن است قبلاً انجام داده باشید.
یک سرمایه‌گذار حرفه ای همیشه می‌تواند با مقایسه عملکرد پرتفوی مورد نظر با شاخص های پایه به انتظاری معقول دست یابد و خطاها را کاهش دهد.
۱۰- سهل انگاری و بی توجهی به روش سرمایه گذاری در بورس
سرمایه‌گذاران مبتدی چون نمی‌دانند از کجا و چگونه سرمایه گذاری را شروع کنند، از آغاز کار طفره می‌روند یا دل به زیان سرمایه گذاری های قبلی یا رشد منفی بازارهای سهام، از سرمایه‌گذار جدید سر باز می‌زنند.
که خود یک خطای رایج سرمایه گذاری است. سرمایه‌گذار باید در هر وضعیتی تمام تمرکز خود را بر روی کار بگذارد و بعد از سنجیدن شرایط بازار سرمایه گذاری کند و فقط و فقط طبق طرح و برنامه خود پیش برود پرتفوی خود را بررسی کند و از مطابقت آن با برنامه مورد نظر مطمئن شود.
نتیجه گیری:
در این مقاله در مورد انواع اشتباهات و خطاهای رایج سرمایه گذاری صحبت کردیم هر سرمایه‌گذار در دوران سرمایه گذاری خود اشتباهات زیادی انجام می‌دهد ولی نکته ای که اهمیت دارد تعداد اشتباهات نیست! بلکه تعداد تکرار اشتباهات است.
در واقع تفاوت اصلی میان سرمایه‌گذاران موفق و سرمایه‌گذاران مبتدی این است که سرمایه‌گذاران موفق ممکن است چندین خطا انجام دهند ولی از هر اشتباه خود درس می‌گیرند و دیگر ان را تکرار نمی‌کند.
ولی سرمایه‌گذاران مبتدی یک اشتباه را چندین بار تکرار می‌کنند. می‌توان گفت با استفاده از تجربیات افراد موفق جای پای جای آن‌ها بگذاریم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/06 10:00:43   |
0     0
به این دلیل که قدرت خریدمان روز به روز در حال کاهش است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/06 10:20:11   |
0     0
عمومی ترین روش‌ های سرمایه‌گذاری در ایران در حال حاضر
وقتی صحبت از انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران به میان می‌آید، همیشه روش‌های عمومی در صدر تجزیه و تحلیل افراد قرار می‌گیرند. در این بند قصد داریم عمومی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران که احتمالا شما نیز با آن‌ها آشنایی دارید را مورد بررسی قرار دهیم. البته قبل از آن ذکر این نکته ضروری است که برخی از افراد بدون داشتن دانش لازم درباره‌ این روش‌های سرمایه‌گذاری اظهارنظرهای غیر کارشناسانه دارند. برای مثال بسیاری از مردم تصور می‌کنند که سرمایه‌گذاری در بورس دیگر نامناسب است و این بازار دیگر سوددهی ندارد؛ یا قیمت ملک در فلان نقطه به قدری افزایش یافته که تا ۱۰ سال دیگر هیچ تکانی نخواهد خورد یا برخی با خود خواهند گفت که سکه مگر از این بالاتر هم می‌رود؟
هر بار که این حرف‌ها به میان می‌آیند، باید یک سؤال بزرگ از خود بپرسید. اگر بازار بورس ایران اشباع‌شده، پس افرادی که با سرمایه‌های میلیاردی و هوش مالی زیاد هنوز در این بازار هستند، دنبال چه چیزی می‌گردند؟ آیا تاکنون با خود اندیشیده‌اید که در هنگام اوج قیمت و گرانی سکه هم اگر چیزی برای فروش داشته باشید، باز هم طلا فروش‌ها خریدار آن خواهند بود؟ آیا آن‌‌ها درک درستی از این بازار ندارند؟ پاسخ این سؤال‌ها می‌تواند دید بهتری درباره‌ وضعیت این بازارها در ایران برای شما به همراه داشته باشد.
۱- خرید ملک
یکی از متداول‌ترین و اولین روش‌های سرمایه‌گذاری در ذهن هر فردی خرید و فروش ملک است. درصد بالایی از افراد بر این باورند که با خرید و فروش ملک هیچگاه ضرر نخواهند کرد. این باور در طولانی‌مدت می‌تواند کاملاً درست باشد. مسلماً خرید ملک یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری است که حتی می‌تواند برای برخی از افراد بهترین سرمایه‌گذاری در ایران نیز باشد. این بازار از سال‌های بسیار دور چند قدم جلوتر از تورم موجود در کشور حرکت کرده است. از این رو داشتن دید بلندمدت برای ورود به بازار ملک امری ضروری است. اما ورود به این بازار به این سادگی‌ها هم نیست. قبل از ورود به هر بازاری شما باید با برخی از فوت و فن‌های آن آشنا باشید. آشنایی با این تکنیک ها یک بازار را برای یک فرد تبدیل به بهترین سرمایه‌گذاری و برای فرد دیگر به بدترین آن‌ها تبدیل می‌کند. برای مثال اگر قصد دارید در شهر تهران برای سرمایه‌گذاری ملکی بخرید، سؤالات زیر می‌تواند در انتخاب روش درست خرید در این بازار برایتان کارگشا باشد.
• کدام منطقه از تهران بازدهی بهتری دارد؟
• کدام ملک سود بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد؟
• خرید و فروش ملک‌های نوساز گزینه‌ بهتری است یا دست گذاشتن روی املاک چند ساله و انجام عملیات بازسازی آن‌ها؟
• هزینه‌های جانبی خرید و فروش ملک چیست و چقدر است؟
• بهتر است از چه کسی ملک را خریداری کنید؟
• کدام مشاور می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید ملک برای شما باشد؟
• آیا نیازی به مشاوره در این باره دارید؟
چه بخواهید و چه نخواهید، تک‌تک این سؤالات در نتیجه سرمایه‌گذاری شما در بازار ملک مؤثر است. داشتن یک برنامه‌ریزی درست و منطقی با پاسخ به این سؤالات می‌تواند خرید ملک را برای شما تبدیل به بهترین سرمایه‌گذاری در ایران نماید. اما نکاتی درباره‌ این بازار وجود دارد که باید آن‌ها را نیز مدنظر قرار دهید.
• بازار ملک همیشه در طولانی‌مدت سوددهی خواهد داشت.
• نگاه کوتاه‌مدت به این بازار می‌تواند هم باعث زیان شود و هم خواب‌ِ سرمایه‌ شما را به دنبال داشته باشد.
• میزان نقد شوندگی این بازار تقریباً کم است. به این معنی که اگر قصد فروش ملک خود را داشته باشید، این مسئله تبدیل به یک فرآیند زمان‌بر و حتی چند ماهه خواهد شد. البته اگر درست خرید کرده باشید، راحت هم می‌فروشید.
• بازار ملک یکی از بازارهای کم ریسک در ایران است؛ به این معنی که ضرر در این بازار خیلی به‌ندرت و در مواقع خاص رخ می‌دهد.
• بازدهی بازار ملک معمولاً خوب است؛ اما عالی نیست.
• ورود به این بازار نیاز به سرمایه‌ زیادی دارد.
۲- خرید خانه و اجاره دادن آن
برخی از اقتصاددانان و افراد سرمایه‌گذار معتقدند که خرید خانه برای سکونت اصلاً سرمایه‌گذاری نیست. این عقیده حتی در برخی از سازندگان مشهور ملک در ایران نیز صادق است. بسیاری از سازنده‌ها باوجود اینکه چندین خانه‌ در حال ساخت و آماده دارند، اما خود همچنان مستأجر هستند. خرید ملک و سکونت در آن از دید این افراد یک خواب سرمایه بزرگ محسوب می‌شود؛ اما خرید خانه برای اجاره دادن آن همیشه و از دید همه‌ متخصصان یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری ایده‌آل در همه‌ نقاط جهان است. این روش حتی می‌تواند یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها در ایران نیز باشد. مزیت‌های این سرمایه‌گذاری عبارت‌اند از:
• تمامی مزیت‌هایی که برای خرید خانه وجود دارد.
• شما می‌توانید از اجاره یا رهن دادن خانه‌ خود برای سرمایه‌گذاری در سایر بازارها و یا همین بازار استفاده نمایید. در واقع چنین املاکی با خود ارزش‌افزوده به همراه دارند.
• برخلاف خانه‌ای که در آن سکونت دارید، خانه‌ای که اجاره داده‌اید معمولاً هزینه‌ آن‌چنانی برای شما نخواهد داشت.
نکته‌ بسیار مهمی که در این روش سرمایه‌گذاری وجود دارد اما بسیاری از افراد از آن غافل هستند، روش صرف مبلغ اجاره یا رهن ملک است. شما باید به عنوان یک سرمایه‌گذار موفق همیشه به دارایی‌های خود بیفزایید. بسیاری از مردم از این روش به عنوان بهترین سرمایه‌گذاری در ایران استفاده می‌کنند؛ اما درآمدهای ناشی از آن را صرف امورات خانه و زندگی خود می‌کنند. این روش درصد بالایی از سودهای شما را در آینده از بین خواهد برد. روش اصولی و درست چنین سرمایه‌گذاری، هزینه کردن درآمدهای ناشی از آن در سایر بازارهای مالی و یا خود همین بازار است.
۳- خرید سکه، طلا و طلای آب‌شده
یک بررسی ساده از بازار سکه، طلا و طلای آب‌شده نشان می‌دهد که این بازار در درازمدت به طور متوسط سود سالانه‌d 25 تا ۳۰ درصدی را برای فعالین در این بازار به ارمغان آورده است. این رقم البته با میزان تورم افزایش نیز می‌یابد. اما قیمت طلا که از اول سال تاکنون ۳۰ درصد افزایش نیافته است و یا در فلان سال اصلاً تغییری نکرده است؛ پس چطور ۳۰ درصد در سال کسب سود از بازار طلا را می‌توانیم متصور شویم؟ بزرگ‌ترین اصل و اساس برای ورود به بازار سرمایه‌گذاری در هر عرصه‌ای داشتن دید بلندمدت است. به یاد داشته باشید که شما برای گذران زندگی روزمره‌ خود دست به این سرمایه‌گذاری‌ها نزده‌اید. داشتن دید بلندمدت می‌تواند موفقیت شما را در اکثر بازارهای مالی تضمین نماید. اگر به قیمت‌های ۱۰ یا ۲۰ سال پیش طلا، سکه و طلای آب‌شده بازگردیم و میزان رشد آن‌ها را تاکنون تقسیم بر این تعداد سال نماییم، متوجه خواهیم شد که این بازار این میزان سود را در بلندمدت برای سرمایه‌گذاران خود دارا بوده است. البته ورود به این بازار نیز چالش‌های خاص خود را دارد. برای ورود به بازار طلا باید نکات زیر را به‌خوبی بشناسید.
• نوسانات این بازار در کوتاه‌مدت می‌تواند بسیار زیاد باشد. از این رو داشتن دید کوتاه‌مدت، روش صحیحی برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود. بهترین افراد در این زمینه خود طلا فروش‌ها هستند. آن‌ها بی‌تفاوت به قیمت‌ها و نوسانات روز بازار طلا همیشه در حال خریدن این جنس ناب و زرین می‌باشند.
• انتخاب میان طلا، سکه و طلای آب‌شده باید با دلیل و منطق باشد. طلای آب‌شده کمترین میزان دستمزد و هزینه‌های جانبی را دارد. بازار سکه از نوسانات بیشتری برخوردار است. طلا دارای هزینه‌های جانبی مانند اُجرت می‌شود. طلای آب‌شده به نسبت کمتر دچار نوساناتی مانند سکه می‌شود.
• بازار طلا یک بازار با بازدهی بالا است.
• میزان ریسک در این بازار می‌تواند زیاد باشد.
• نقد شوندگی بازار طلا بالا است و هر زمان که اراده کردید می‌توانید دارایی خود را به پول تبدیل نمایید.
• ورود به این بازار با سرمایه‌ کم هم امکان‌پذیر است.
۴- خرید دلار و ارزهای معتبر
خرید و فروش دلار و سایر ارزهای جهانی هم یکی از روش‌های سرمایه گذرای در ایران است که در سال‌های اخیر با چالش‌های بسیار زیادی روبرو شده است. نکته‌ مهم درباره‌ ورود به بازار دلار و سایر ارزها دقت در تأثیر این بازار در سایر بازارها است. بازار ایران در چند دهه‌ گذشته ثابت کرده است که به شدت متأثر از قیمت ارز و دلار می‌باشد؛ اما تأثیر قیمت ارز در سایر بازارها به صورت دسته جارو عمل می‌نماید. به این صورت که اگر بازار ارز و دلار را دسته جارو در نظر بگیریم، نوسانات سایر بازارهای مرتبط با ارز سر جارو خواهند بود. اگر دسته جارو یک سانتی‌متر حرکت کند، سر جارو ۱۰ سانتی‌متر جابجا خواهد شد. این اصل در بازار سرمایه نیز به همین شکل صادق است. برای مثال افزایش ۱۰ درصدی قیمت ارز می‌تواند باعث بالا رفتن قیمت ملک به میزان ۱۵ تا ۲۵ درصد یا ۳۰ تا ۳۵ درصد در بازار بورس شود. با همه‌ این اوصاف ورود به بازار دلار نیز از جمله روش‌هایی است که برای برخی از افراد تبدیل به بهترین سرمایه‌گذاری در ایران شده است. نکاتی که درباره‌ ورود به این بازار لازم است بدانید عبارت‌اند از:
• میزان ریسک در این بازار زیاد است.
• میزان بازدهی این بازار گاهی متوسط و گاهی بالا است.
• امکان نقد شوندگی در این بازار زیاد است.
• ورود به این بازار با سرمایه‌ کم هم امکان‌پذیر است.
۵- سرمایه‌گذاری در بورس
برای داشتن یک درک درست از بازار بورس ایران و سرمایه‌گذاری در آن، این بخش را با یک مثال ساده شروع می‌کنیم. شرکت ایران خودرو با نماد خودرو در بازار بورس ایران مشخص شده است. اگر به زمستان سال ۹۷ برگردیم، جایی که بسیاری از کارشناسان معتقد بودن که بازار بورس ایران به روزهای انتهایی و افول خود رسیده است، قیمت سهام این شرکت در اول برج ۱۰ سال ۹۷ برابر با ۲۵۰۰ ریال بود؛ اما در اول برج ۱۰ سال ۹۸ و بعد از یک سال به حدود ۹۰۰۰ ریال رسیده است. با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد که این سهم برای سهام‌داران خود در طول همین یک سال ۳۶۰ درصد سود به ارمغان آورده است. حال این میزان رشد را با میزان افزایش قیمت بی‌رویه‌ی خودروها در ایران مقایسه کنید. قیمت یک دستگاه پژو پارس در ابتدای برج ۱۰ سال ۹۷ حدود ۷۰ میلیون تومان بوده و زمستان سال ۹۸ به حدود ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است. سوال مهم اینجاست که اگر فردی به جای خرید یک دستگاه پژو پارس در ابتدای زمستان سال ۹۷، به همین میزان مبلغ سهام شرکت ایران خودرو را خریداری کرده بود، به چه میزان بازدهی رسیده بود:
۷۰,۰۰۰,۰۰۰ × ۳۶۰% = ۲۵۲,۰۰۰,۰۰۰
این محاسبه‌ ساده نشان می‌دهد که این فرد با انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران و ورد به بازار بورس می‌توانست همین امروز دو دستگاه پژو پارس خریداری نماید. البته این بازار نیز مانند سایر بازارهای سرمایه‌گذاری دارای افت و خیزهایی است. حضور در این بازار نیاز به دانش کافی و قدرت تجزیه و تحلیل اخبار، حوادث سیاسی و اقتصادی دارد.
نکات مهم ورود به بازار بورس ایران عبارت‌اند از:
• بازدهی این بازار بسیار بالا است.
• ریسک در این بازار زیاد است.
• نقد شوندگی بازار بورس متوسط رو به بالا است.
• با سرمایه‌ کم هم می‌توان به این بازار ورود کرد. حداقل میزان سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران امروز حدود ۲۰۰ هزار تومان است.
برخی از منتقدان بازار بورس ایران معتقد هستند که این بازار در حال اشباع شدن است. این عقیده درباره‌ این بازار از چند جنبه قابل بررسی است. نکته‌ اول که استدلال این عده نیز بر این اصل پایه‌گذاری شده است، رشد درصدهای بالا و هیجانی این بازار در چند سال گذشته است. در پاسخ به این نکته باید بگوییم که نه فقط بازار بورس بلکه همه‌ بازارها در چند سال گذشته دست‌خوش نوسانات زیادی بوده‌اند. نکته‌ دوم هم مقایسه‌ بازار بورس ایران با بازارهای جهانی است. در این مقایسه متوجه می‌شویم که ارزش تمام معاملات یک سال بازار بورس ایران در کمتر از یک ساعت در بازارهای جهانی معامله می‌شود. این نکته نشان می‌دهد که هنوز جا برای رشد بازار ایران به میزان قابل‌توجهی باز می‌باشد.
۶- سرمایه گذاری در اوراق قرضه و اوراق مشارکت
یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری معمول در ایران و جهان سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه و مشارکت است. این اوراق در همه جای دنیا از جمله روش‌های سرمایه‌گذاری بوده و فقط مختص ایران نیست. سرمایه‌گذاری در این اوراق قواعد خاص خود را دارد. اوراق قرضه به اوراقی گفته می‌شود که شخص سرمایه‌گذار به‌نوعی پولی را بابت فعالیت یک شرکت به مدیران آن قرض می‌دهد و در سررسیدی مقرر، اصل پول را به همراه بهره‌ آن دریافت می‌نماید. اوراق مشارکت نیز به همین ترتیب هستند؛ اما در این اوراق مسیر جریان پولی معمولاً مشخص است. شرکت صادرکننده‌ این اوراق، سرمایه‌ وارد شده را در پروژه‌های مختلف عمرانی یا اقتصادی دیگر هزینه و افراد را در سود این پروژه‌ها سهیم می‌کند. سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه و مشارکت به‌نوعی یکی از روش‌های پس‌انداز با سود نسبی و مشخص است. افرادی که در این روش سرمایه‌گذاری وارد می‌شوند، پول و سرمایه‌ خود را از خطرات و ریسک‌های بزرگ در امان نگه‌ می‌دارند و اصل پول و سود نسبی آن‌ها تقریباً تضمین‌شده است. در این روش سرمایه‌گذاری ساده است اما بازدهی هم خیلی بالا نخواهد بود. معمولاً درصد سود چنین اوراقی کمی بالاتر از نرخ‌ سودهای بانکی است. این روش سرمایه گذاری دربردارنده‌ ویژگی‌های زیر است:
• ریسک کمی دارد.
• بازدهی این بازار پایین است.
• با سرمایه‌ اندک هم می‌توان به این بازار وارد شد.
• نقد شوندگی در این بازار کم است.
۷- سرمایه گذاری در ایران رنتر
• ایرانرنتر چیست؟
بسیاری از افراد جامعه‌ ایران که اتفاقاً تعداد آن‌ها کم هم نیست، برای خریدهای نقدی خود مشکلاتی دارند. خیلی از این افراد کارمند بوده و پس‌انداز بالایی ندارند. از این رو امکان خرید کالاهای گران‌قیمت مانند موبایل، لوازم خانگی و یا هر وسیله‌ دیگری را به صورت نقدی و درجا ندارند. بهترین راهی که در این مواقع به ذهن این افراد خطور می‌نماید، دریافت وام خرید کالا و یا خرید اقساطی آن‌ها است؛ وام‌ها و خریدهایی که با تضمین‌هایی مانند چک، سفته و سایر اسناد تجاری صورت می‌گیرد. ایرانرنتر شرکتی است که با یک ایده‌ جدید در ایران اقدام به فراهم نمودن شرایط خرید اقساطی برای کاربران نموده است. البته ایده‌ ایرانرنتر از سال‌های بسیار دور در جهان وجود داشته و در ایران نیز به روش‌های سنتی انجام می‌شده است. بسیاری از فروشگاه‌ها به شخصه با دریافت مدارک و تضمین‌های لازم امکان خرید اقساطی را برای مشتریان خود به وجود می‌آورند؛ اما ایرانرنتر این شرایط را برای درصد بالایی از کاربران خریدهای اینترنتی فراهم نموده است.
• نحوه‌ کار ایران رنتر چگونه است؟
اگر با روند کار ایرانرنتر آشنایی پیدا کنید، متوجه خواهید شد که این تکنیک می‌تواند یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها در ایران باشد. روند کار ایرانرنتر به این صورت است که این شرکت با فروشگاه‌های اینترنتی مشهور و پربازدید قرارداد همکاری امضا کرده است. در این قرارداد ایرانرنتر برای خریدارانی که امکان خرید نقدی ندارند، شرایط خرید اقساطی را فراهم آورده و از آن‌ها برای خرید اعتباری سندهای تجاری مانند چک و سفته به عنوان ضمانت بازگشت اقساط دریافت می‌نماید. نرخ سودهای تعیین‌شده توسط این شرکت بسته به موارد مختلفی از ۲۰ تا ۳۰ درصد متغیر است.
چرا سرمایه گذاری در ایران رنتر به تازگی رواج یافته است؟
سرمایه‌گذاری در ایرانرنتر و موارد مشابه آن می‌تواند یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران باشد. در این روش سرمایه‌گذار با اختصاص سرمایه‌ خود به ایرانرنتر شرایط را برای خرید اقساطی سایر افراد فراهم نموده و در سود بازپرداخت اقساط آن‌ها شریک می‌شود. این روش سرمایه‌گذاری به تازگی در میان افراد جامعه رواج پیداکرده است. از دلایل این محبوبیت می‌توان به کسب سودهای بیشتر از نرخ‌های بانکی، دریافت سود تضمین‌شده و بدون ریسک و امکان مشارکت با سرمایه‌ کم اشاره نمود.
۸- سرمایه‌گذاری در کسب و کار خودمان
شرایط فعلی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران چگونه است؟
وضعیت اقتصادی و سیاسی ایران در حال حاضر در شرایط خاصی است؛ اما این‌ها نمی‌تواند بهانه‌ای برای عدم حضور در بازارهای مالی مختلف شود. در همین وضعیت، بسیاری از افراد با سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف به رشدهای اقتصادی بسیار بزرگی رسیده‌اند.
• شرایط سیاسی
سرمایه‌گذاری در ایران تحت تأثیر مسائل سیاسی مختلف داخلی و خارجی است. برخی از مهم‌ترین مسائل سیاسی تأثیرگذار روی انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران را در زیر بررسی می‌کنیم:
• تحریم‌ها
یکی از اساسی‌ترین شرایط سیاسی ایران اعلام تحریم‌های مختلف در صنایع مختلف علیه این کشور از سوی آمریکا و هم پیمانانش است. کشور ما در حال حاضر در بسیاری از جنبه‌های اقتصادی و صنایع مختلف مانند پتروشیمی، هواپیماسازی، صادرات، واردات و بسیاری موارد دیگر تحریم است. بانک‌های ایرانی در تحریم کامل به سر می‌برند و هیچ راهی برای نقل‌وانتقال پول به صورت مستقیم در بازارهای جهانی ندارند. صادرات نفت و محصولات نفتی ایران کاملاً تحریم است. آمریکا با تحت‌فشار قرار دادن کشورهای مختلف و شرکت‌های بزرگ دنیا آن‌ها را از حضور در بازار ایران منع می‌نماید. در چنین شرایطی مسلماً سرمایه‌گذاری روی برخی از صنایع و مسائل مرتبط می‌تواند با ریسک‌های بالای بین‌المللی همراه باشد. بلوکه شدن پول و عدم امکان ترخیص کالاها چه در صادرات و چه در واردات و از این قبیل موارد چیزهایی است که باید مراقب آن‌ها نیز باشیم.
• انتخابات
جدای از تحریم‌ها سایر تحولات سیاسی نیز می‌تواند روی انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران تأثیرگذار باشد. یکی از این تحولات سیاسی انتخابات است. معاملات بازار ارز و طلا، قیمت برخی از اجناس و بسیاری از موارد دیگر همیشه تحت تأثیر انتخابات و نتیجه‌ آن در ایران بوده است. برای مثال بسیاری از سرمایه‌گذاران همیشه این اعتقاد را دارند که قیمت ارز تا قبل از انتخابات توسط دولت کنترل‌شده و از این رو بعد از آن شاهد رشد در این بازار هستیم. همین رشد دلار می‌تواند تأثیری مستقیم در قیمت اجناس و کالاهای مختلف نیز داشته باشد.
• شرایط اقتصادی
شرایط اقتصادی ایران نیز به دلیل عدم فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و کافی هنوز به حالت پایدار نرسیده است. اقتصاد ایران به شدت تحت تأثیر اخبار سیاسی و اقتصادی مختلف در جهان است. در زیر به بررسی برخی از موارد مهم اخبار اقتصادی تأثیرگذار در بازار ایران می‌پردازیم:
• قیمت دلار
هر نوسان ارز در بازار ایران تبدیل به یک موج هیجان بزرگ در سایر بازارهای مالی مانند طلا، بورس، ملک و حتی اجناس ضروری می‌شود. قیمت دلار در سال‌های گذشته مشخص‌کننده‌ اصلی جهت اقتصاد ایران بوده است. ثبات در قیمت دلار باعث ثبات در قیمت‌ اجناس و کالاها شده و نوسان‌ آن باعث افزایش قیمت و رشد در بازارهای مختلف شده است. تأثیر افزایش قیمت دلار به ترتیب ابتدا در بازار طلا، سپس در بازار ملک و در آخر در بازار بورس ایران مشاهده می‌شود؛ از این رو با مشاهده‌ این نوسان نیز می‌توانید نسبت به انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران تصمیمی درست اتخاذ نمایید.
• قیمت طلا
• یکی دیگر از آیتم‌های مؤثر در رشد و ثبات در بازار ایران قیمت طلا است. طلا در سال‌های گذشته در بازارهای جهانی روندی صعودی داشته است. اما تأثیرات خبرهایی مانند خبرهای جنگ و برخوردهای نظامی همیشه باعث حرکت‌های شارپی در آن شده و بلافاصله این تأثیر در بازار اقتصاد ایران نیز قابل‌مشاهده بوده است. برخلاف بازارهای جهانی که قیمت طلا و دلار غیرهمسو بوده و رفتاری عکس دارند، در بازار ایران قیمت دلار به ریال ایران بستگی دارد و قیمت طلا نیز همیشه همسو با دلار بوده است.
• قیمت نفت جهانی
هرچند صنعت نفت ایران به طور کامل توسط آمریکا به حالت تحریم درآمده است، اما باز هم اقتصاد ایران به شدت به نفت وابسته است؛ از این رو کاهش و افزایش قیمت نفت جهانی روی اقتصاد ایران نیز تأثیر متقابلی می‌گذارد. البته به نسبت طلا و ارز، نفت نوسانات کمتری را ایجاد می‌کند. با توجه به محدودیت‌های فروش ایران در بازار نفت جهانی و کاهش شدید صادرات ایران در این زمینه، نوسانات نفتی در ایران کمتر از طلا و دلار می‌باشد.
• سکه
سکه یکی از پرنوسان‌ترین شاخص‌های اقتصادی در ایران است. قیمت سکه در بازار ایران نسبت به طلا و طلای آب‌شده با تغییرات بسیار شدیدتری روبرو شده و همانند بازار دلار این کالا هم از اهمیت خاصی در اقتصاد ایران برخوردار است. نوسان سکه در بازار ایران تحت تأثیر چند عامل مختلف است. افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت طلای جهانی و نوسانات قیمتی نفت و همچنین بروز خبرهای سیاسی مختلف نظیر تنش‌های بین‌المللی یا انتخابات به صورت مضاعف وارد بازار سکه شده و نوسانات چند برابری در این بازار ایجاد می‌نماید. درباره‌ تغییر قیمت سکه کمی باید تیز‌بین باشید. طلا ارزش ذاتی زیادی دارد. این کالا در همه‌ بازارهای جهانی قابلیت نقد شوندگی دارد. به این صورت که اگر شما مقادیر زیادی طلا در اختیار داشته باشید، با همان قیمت روز طلای جهانی می‌توانید آن‌ها را در هر کشوری به فروش برسانید. از این جهت قیمت طلا در بازار ایران برای جلوگیری از قاچاق آن باید با قیمت طلای جهانی متناسب باشد. افزایش قیمت طلا به عددهایی بسیار بالاتر از قیمت طلای جهانی، می‌تواند باعث ورود طلا به کشور شده و کاهش زیاد قیمت آن نیز طلاهای داخلی را از کشور خارج خواهد کرد. از این رو برای کنترل این وضعیت بازار همیشه قیمت طلا را در داخل کشور با قیمت طلای جهانی در حالت تعادل نگه می‌دارند. اما درباره‌ سکه وضعیت کمی تفاوت دارد. سکه علاوه بر ارزشی که طلای موجود در آن دارد، در ایران دارای ارزش ذاتی دیگری نیز هست. این ارزش ذاتی سکه فقط مختص ایران بوده و خروج آن از کشور هیچ عایدی برای کسی به دنبال نخواهد داشت. زیرا در بازار بین‌المللی سکه‌ها را تنها به وزن طلای موجود در آن معامله می‌کنند و بس. از طرفی ضرب سکه نیز در ایران محدود بوده و آخرین تاریخ ضرب سکه در ایران به سال ۸۶ برمی‌گردد. از این رو افزایش تقاضا در این بازار می‌تواند تأثیرات زیادی در قیمت آن داشته باشد.
• تورم
آیا تورم همیشه نکته‌های منفی با خود به دنبال دارد؟ اگر شما در مسیر درستی قدم برداشته و در انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران راه درستی رفته باشید، متوجه خواهید شد که تورم آن‌قدرها هم بد نیست. تعریف‌های زیادی برای تورم وجود دارد. اما در یک تعریف عامیانه به افزایش بی‌رویه و نامنظم قیمت‌ها در بازار تورم می‌گویند. مسلماً افزایش قیمت کالاها می‌تواند برای بسیاری از افراد تأثیرات منفی‌ای به دنبال داشته باشد. اما چرا همه از تورم بالای ایران شکایت نمی‌کنند؟ برای روشن‌تر شدن این موضوع باید بگوییم که دلیل اصلی افزایش قیمت همه چیز به تورم برمی‌گردد. قیمت دلار، طلا، ملک، بازار بورس و همه‌ روش‌های سرمایه‌گذاری، با تورم رشد می‌نمایند. اینکه خرید و فروش یک ملک در یک کشور توسعه ‌یافته و پیشرفته سود آن‌چنان زیادی نداشته و تنها یک درآمد معمولی را منجر می‌شود، به دلیل ثابت بودن و پایین بودن نرخ تورم در آن کشور است. اما شرایط در ایران کاملاً برعکس است. افزایش نرخ تورم و بالا بودن آن باعث افزایش قیمت مواردی مانند ملک و طلا و … می‌شود. پس صاحبان این کالاها و کسانی که در این بازارها سرمایه‌گذاری نموده‌اند، از این بابت خیلی هم ناراحت نخواهند بود؛ زیرا قیمت این اجناس حتی بالاتر از نرخ تورم رشد می‌نماید. اما دلیل اینکه افراد متوسط و فقیر جامعه با افزایش نرخ تورم وضعیت بدتری پیدا می‌کنند، عدم سرمایه گذرای آنها در چنین بازارهای متأثر از نرخ تورم است.
• شرایط اجتماعی
اقتصاد ایران و انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران کم و بیش متأثر از شرایط اجتماعی کشور ما نیز می‌باشد. افزایش سطح آگاهی مردم و حضور آن‌ها در جامعه‌های جهانی باعث رونق بسیاری از بازارها خواهد شد. هرچند از نظر اقتصادی و سیاسی ایران در شرایط بسته‌ای قرارگرفته و فشارهای بین‌المللی در این عرصه‌ها زیاد است، اما برخوردهای درست اجتماعی و بهبود شاخص‌های اجتماعی هم می‌تواند در رشد و یا کاهش قیمت‌ها تأثیرگذار باشد.
نحوه‌ بررسی وضعیت یک روش سرمایه گذاری چگونه انجام می‌شود؟
با برخی از روش‌های مهم سرمایه گذاری در ایران آشنا شدیم و پارامترهای مؤثر بر آن‌ها را نیز مرور کردیم. اما حالا سؤال اینجاست که برای ورود به یکی از این بازارهای چگونه باید آن‌ها را بررسی کنیم. در این بخش برای داشتن دیدی بهتر نسبت به این پارامترها قصد داریم به صورت جمع‌بندی آن‌ها را برای بازارهای مختلف باهم مقایسه کنیم. در جدول زیر بازارهای مختلف منتخب برای انتخاب به عنوان بهترین سرمایه گذاری در ایران از نظر فاکتورهای مهم مورد مقایسه قرارگرفته‌اند. در این جدول اعداد ۱ تا ۵ معرف موارد زیر می‌باشند:
• خیلی کم
• کم
• متوسط
• بالا
• زیاد
یک سرمایه‌گذاری خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

• میزان ریسک:
این آیتم به احتمال خطر می‌پردازد. در بررسی این معیار برای ورود به بازار باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. چقدر احتمال دارد شما سرمایه‌ خود را از دست بدهید یا ضرر زیادی را متحمل شوید. در واقع اعداد بیان‌شده در جدول بالا به‌نوعی رفتار هرکدام از بازارها را برای شما معنی می‌کند. برای مثال در بازار دلار و طلا احتمال اینکه یک‌شبه با یک نوسان بزرگ درصد بالایی از سرمایه شما از بین برود بسیار بیشتر است. این اتفاق برای بازار ملک هیچگاه رخ نخواهد داد. کم ریسک‌ترین بازار سرمایه‌گذاری در ایران مربوط به بازار ملک، بیمه و سپرده‌های بانکی است.
• بازدهی:
بازدهی یک سرمایه‌گذاری میزان سود ممکن از آن را نشان می‌دهد. برای مثال شما قصد خرید یک خانه را دارید. مسلماً این کار برای کسب سود انجام می‌شود و هر چه سود بیشتری عاید شما بشود، برای شما موفقیت بزرگ‌تری خواهد بود. اما سؤال اینجاست که قیمت خانه در سال آینده و بعد از گذشت یک سال از خوابِ سرمایه‌ شما چقدر افزایش یا کاهش خواهد یافت؟ آیا انتظار سود ۲۰۰ درصدی برای این امر قابل‌تصور است؟ هر بازاری بسته به گنجایش و ظرفیتی که دارد، بازدهی خاص خود را خواهد داشت. از این معیار برای تعیین منطقی بودن سود حاصل از یک سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. نرخ حداقل یک سرمایه‌گذاری باید برابر با نرخ تورم سالیانه باشد. حال متوسط سود یک روش سرمایه‌گذاری اگر از این نرخ پایین‌تر باشد، ورود به آن منطقی نخواهد بود. برای مثال فرض کنید سپرده‌ای را در بانک برای سرمایه‌گذاری قرار می‌دهید. نرخ سود این سپرده در سال ۱۲ درصد است؛ اما نرخ تورم در ایران عددی بسیار بیشتر از این می‌باشد. بازار سکه، بورس و ارز در حال حاضر بالاترین میزان سوددهی را در میان بازارهای مختلف در ایران دارا می‌باشند. برای محاسبه‌ نرخ بازدهی که در اقتصاد به ROI معروف است به شکل زیر عمل می‌کنیم:

برای مثال تصور کنید که شما برای خرید یک ملک ۱ میلیارد تومان هزینه کرده‌اید و بعد از گذشت ۱ سال آن را به قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون فروخته‌اید. با فرض اینکه شما هیچ هزینه‌ دیگری اعم از نقل‌وانتقال، کمیسیون، بازسازی و یا … نداشته باشید، نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری شما برابر است با:

در جدول زیر بازدهی برخی از بازارهای اقتصادی ایران را از سال ۸۸ تا ۹۸ به مدت ۱۰ سال مورد بررسی قرار داده‌ایم:

این اعداد نشان می‌دهد که بورس بالاترین میزان سوددهی را در ۱۰ سال گذشته داشته است.
• طول دوره‌ سرمایه‌گذاری:
این فاکتور در واقع محاسبه کننده‌ میزان خواب سرمایه‌ شما است که پارامتر بسیار مهمی نیز محسوب می‌شود. برای مثال بازار ملک را در نظر بگیرید. این بازار معمولاً یک چرخه‌ ۳ تا ۴ ساله دارد. یعنی یک و نیم سال اول در رکود تورمی به سر می‌برد. قیمت‌ها به‌آرامی در حال افزایش است اما خرید و فروش خیلی بالا نیست. در ۱٫۵ سال بعدی رکود بر این بازار چیره می‌شود. قیمت‌ها تقریباً ثابت شده و با شیب ملایمی کاهش می‌یابند؛ اما همچنان تقاضا بسیار کم است. در سال بعد از این چرخه و در سال چهارم، شاهد افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها هستیم. اگر شما در شروع این چرخه اقدام به خرید ملک نمایید، در ۴ سال سود ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی خواهید داشت که در بهترین شرایط برابر با نرخ تورم حرکت کرده‌اید. از این رو طول دوره‌ سرمایه‌گذاری هم فاکتور مهمی در انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران است. بازار ملک در ایران در حال حاضر دارای بیشترین بازده‌ سرمایه‌گذاری است.
• نقد شوندگی:
منظور از نقد شوندگی در جدول بالا زمان لازم برای تبدیل کالا و جنس مورد نظر به پول نقد است که مستقیم به میزان عرضه و تقاضا برای آن جنس بستگی دارد. در بازار طلا شما به محض اراده می‌توانید طلای خود را به فروش برسانید. همیشه تقاضا در این بازار به قدری بالا است که جنس روی دست کسی باقی نماند. اما در بازار ملک شما برای فروش یک ملک و تبدیل آن به پول نقد گاهی نیاز به ۶ ماه تا یک سال زمان خواهید داشت. در حال حاضر طلا، دلار و سپرده‌های بانکی بالاترین میزان نقد شوندگی را در اقتصاد ایران دارند. میزان سرمایه‌ لازم برای ورود: هر بازاری برای ورود نیاز به یک سرمایه‌ حداقلی دارد. برخی بازارها مانند بازار مسکن نیاز به سرمایه‌ زیاد و برخی بازارها هم مانند بورس و طلا با سرمایه‌ کم هم قابلیت سوددهی دارند. در بازار ایران در حال حاضر بازار بورس کمترین مبلغ را برای ورود نیاز دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/06 12:23:42   |
0     0
«بازده» به‌معنای مجموعه مزایایی است که در طول یک دوره به سهم تعلق می‌گیرد که این دوره متناسب با افق زمانی سرمایه‌گذاری فرد می‌تواند از روزانه، هفتگی، ماهانه تا سالانه یا هر دوره زمانی دیگری تغییر کند. بازده را می‌توان پاداشی تعریف کرد که سرمایه‌گذار به ازای سرمایه‌گذاری خود در یک دوره زمانی به دست می‌آورد. بازده ممکن است «بازده واقعی» یا «بازده مورد انتظار» باشد.

بازده واقعی: مقدار عملی و حقیقی بازده‌ای است که سرمایه‌گذار به واسطه سرمایه‌گذاری خود در پایان مدت سرمایه‌گذاری به دست می‌آورد.

مجموع منافعی که یک سرمایه‌گذار ممکن است در یک سرمایه‌گذاری کسب کند، عبارتند از:

افزایش قیمت سهام
سود نقدی که در مجمع عمومی سالیانه نصیب سرمایه‌گذار می‌شود
افزایش سرمایه‌ها و مزایای ناشی از حق تقدم خرید سهام و سهام جایزه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا زارع شاهی |   1399/05/07 21:58:20   |
0     0
ر مایه گذار ابتدا باید از جایی که سرمایه گذاری می کند مطمئن باشد و اطلاعات لازم را از آن کسب کرده باشد و بعد سرمایه گذاری کند آن هم نه همه ی پول خودرا بلکه تنها درصدی را سر مایه گذاری کند چون ممکن است اون شرکت دچار زیان بشه لااقل همه ی پول یک جا سوخت نشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا زارع شاهی |   1399/05/07 21:58:58   |
0     0
با توجه به سرمایه گذاری های افراد در گذشته نشان داده است که در جامعه ما با توجه به تغیرات ناگهانی نرخ دلار عده ای از افراد با خرید دلار و یا سکه طلا وارد این بازی شدند که عمده ای از آنها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی ضرر دیده اند.
در حالی که بهترین نوع سر مایه گذاری خرید زمین یا املاک است و هیچ گونه خطری آنرا تعدید نمی کند بلکه سالانه سود هم دارد.
در حالی که در همین چند ماهه وسایلی مانند اتومبیل هم دارای سود بوده که خرید آن هم میتونسته یک سرمایه گذاری باشه.
ولی بهترین نوع سرمایه سرمایه گذاری در ملک و زمین است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا زارع شاهی |   1399/05/07 21:59:47   |
0     0
دارایی مالی، (به انگلیسی: financial asset) یک نوع دارایی نامشهود است، که به آنها دارایی‌های کاغذی هم گفته می‌شود، دارایی‌هایی هستند، که ارزش آنها به پشتوانه یک دارایی دیگر تعیین می‌شود، مانند: برگه سهام، اوراق قرضه و سپرده‌های بانکی. دارنده سهام یک شرکت، به نسبت سهام خود، در دارایی‌ها و منافع شرکت مذکور سهیم می‌شود یا دارنده اوراق مشارکت، به واسطه مشارکت در پروژه‌ای که اوراق مذکور برای تأمین مالی آن پروژه منتشر شده، سود به دست می‌آورد. برای دارایی مالی، منفعت یا ارزش معمول، نقدینه‌ای در آینده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا زارع شاهی |   1399/05/07 22:01:58   |
0     0
«بازده» به‌معنای مجموعه مزایایی است که در طول یک دوره به سهم تعلق می‌گیرد که این دوره متناسب با افق زمانی سرمایه‌گذاری فرد می‌تواند از روزانه، هفتگی، ماهانه تا سالانه یا هر دوره زمانی دیگری تغییر کند. بازده را می‌توان پاداشی تعریف کرد که سرمایه‌گذار به ازای سرمایه‌گذاری خود در یک دوره زمانی به دست می‌آورد. بازده ممکن است «بازده واقعی» یا «بازده مورد انتظار» باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا زارع شاهی |   1399/05/07 22:03:03   |
0     0
هرگونه دارایی اعم از نقدی و یا غیر نقدی به عنوان دارایی مالی شناخته می‌شود و طرف باهر یک از آنها می تواند سرمایه گذاری کند یا اون را به پول نقد نزدیک گند و در یک جای مطمئن سر مایه گذاری کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا زارع شاهی |   1399/05/07 22:15:54   |
0     0
دو تصور کاملا متضاد درباره بورس وجود دارد؛ بعضی‌ها به اشتباه آن را بسیار ساده و راحت تلقی می‌کنند و بعضی‌ها بورس را به‌شدت پیچیده و دست نیافتنی می‌دانند. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم پاسخ درست به این دو اشتباه است. بورس و بازار سرمایه بسیار پیچیده است، اما سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند آسان‌ترین و مطمئن‌ترین شکل سرمایه‌گذاری باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا زارع شاهی |   1399/05/07 22:32:25   |
0     0
هدف‌ها از سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی یکسان نیست. ممکن است یک نفر کارمندی باشد که هر ماه مقداری از حقوقش اضافه می‌ماند، یا کارمند بازنشسته‌ای که به تازگی سنواتش را گرفته و اگر این پول را توی بانک رها کند، از ارزشش کم می‌شود. حتی ممکن است یک نفر کارمند یک شرکت بزرگ با درآمد بالا یا حتی کارخانه‌دار باشد، اما همیشه این نگرانی را داشته باشد که اگر شرکت یا کارخانه‌اش ورشکست کرد چه می‌شود...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پور |   1399/05/07 22:44:36   |
0     0
به این دلیل که قدرت خریدمان روز به روز در حال کاهش است. به عنوان مثال در سال 1355 قیمت یک خودروی پیکان جوانان حدود 27 هزار تومان بود، الان هم با اینکه از رده خارج شده است ولی اسقاطی‌اش را حدود 2 میلیون تومان می‌خرند! در حالی که با 27 هزار تومان الان (زمان نوشتن این مقاله!) می‌توان 9 لیتر بنزین آزاد زد. پس این فکر که اگر پول‌مان را جمع کنیم و روی هم بگذاریم تا روزی ثروتمند شویم، احمقانه به نظر می‌رسد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پور |   1399/05/07 22:53:10   |
0     0
ریسک سیستماتیک
غیرسیستماتیک
تورم
ریسک مالی
نرخ سود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پور |   1399/05/07 23:04:42   |
0     0
اعتماد به نفس بیش از حد، ما را به سمت تصمیم های نادرست در بازار سرمایه گذاری هدایت می کند. در این کتاب عمدتا بر نکاتی تاکید شده که سرمایه گذاران و دیگر کنشگران اقتصادی و تجاری آن را نقطه قوت خود به حساب می آورند و متوجه نیستند که غالبا به خاطر همین خطاها به بیراهه می روند. یکی از خطاهای مهم این است که اطمینان بیش از حد باعث می شود که سرمایه گذار ان تصمیمات دیگران را نتیجه رفتار، دریافت ها و احساسات آنها ببینند و به این گمان بیفتند که تصمیمات خودشان بر پایه منطق و تفکرات منطقی اتخاذ شده است. اعتماد بیش از حد، همچنین باعث می شود سرمایه گذار ان در جست وجوی شواهدی باشند که تصمیمات آنها را تایید می کند و از شواهد دیگری که نشان می دهد خطا تصمیم گرفته اند اجتناب می کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پور |   1399/05/07 23:08:16   |
0     0
به این دلیل که قدرت خریدمان روز به روز در حال کاهش است. به عنوان مثال در سال 1355 قیمت یک خودروی پیکان جوانان حدود 27 هزار تومان بود، الان هم با اینکه از رده خارج شده است ولی اسقاطی‌اش را حدود 2 میلیون تومان می‌خرند! در حالی که با 27 هزار تومان الان (زمان نوشتن این مقاله!) می‌توان 9 لیتر بنزین آزاد زد. پس این فکر که اگر پول‌مان را جمع کنیم و روی هم بگذاریم تا روزی ثروتمند شویم، احمقانه به نظر می‌رسد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پور |   1399/05/07 23:18:40   |
0     0
بازار ارز همیشه علاقه‌مندان مخصوص به خود را دارد و سرمایه گذاران زیادی را به سمت خود جذب می کند. اما به دلیل اینکه بازار ارز نوسانات شدیدی دارد افرادی هم هستند که تمایلی برای ورود و سرمایه‌گذاری در آن نداشته باشند

با توجه به نوسانات ناگهانی موجود در بازار ارز اکثر اقتصاددانان ورود افراد معمولی را به این بازار توصیه نمی‌کنند و معتقدند که باید برای ورود به این بازار تمامی جوانب در نظر گرفته شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا فرمانی |   1399/05/09 13:38:01   |
0     0
سرمایه­ گذاری را می­توان رکن اساسی اقتصاد کشور دانست، که اگر به نحو مطلوب صورت پذیرد، باعث افزایش تولید ملی و رشد اقتصادی می­شود. در هر اقتصاد، چهار بازار اصلی وجود دارد که عبارتند از: بازار کالا، بازار کار، بازار پول و بازار سرمایه. بازارهای کالا و کار در مجموع بخش واقعی اقتصاد و بازارهای پول و سرمایه، بخش مالی اقتصاد(بازارهای مالی) نامیده می­شوند. این دو بخش مانند چرخ­های دوچرخه ­ای هستند که باید همگام با هم حرکت کنند تا به رشد و توسعة اقتصادی منجر شوند. این بازارها بر هم اثر می‌گذارند و از هم تأثیر می­پذیرند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا فرمانی |   1399/05/09 13:38:37   |
0     0
به این دلیل که قدرت خریدمان روز به روز در حال کاهش است. به عنوان مثال در سال 1355 قیمت یک خودروی پیکان جوانان حدود 27 هزار تومان بود، الان هم با اینکه از رده خارج شده است ولی اسقاطی‌اش را حدود 2 میلیون تومان می‌خرند! در حالی که با 27 هزار تومان الان (زمان نوشتن این مقاله!) می‌توان 9 لیتر بنزین آزاد زد. پس این فکر که اگر پول‌مان را جمع کنیم و روی هم بگذاریم تا روزی ثروتمند شویم، احمقانه به نظر می‌رسد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا فرمانی |   1399/05/09 13:39:16   |
0     0
سرمایه­ گذاری را می­توان رکن اساسی اقتصاد کشور دانست، که اگر به نحو مطلوب صورت پذیرد، باعث افزایش تولید ملی و رشد اقتصادی می­شود. در هر اقتصاد، چهار بازار اصلی وجود دارد که عبارتند از: بازار کالا، بازار کار، بازار پول و بازار سرمایه. بازارهای کالا و کار در مجموع بخش واقعی اقتصاد و بازارهای پول و سرمایه، بخش مالی اقتصاد(بازارهای مالی) نامیده می­شوند. این دو بخش مانند چرخ­های دوچرخه ­ای هستند که باید همگام با هم حرکت کنند تا به رشد و توسعة اقتصادی منجر شوند. این بازارها بر هم اثر می‌گذارند و از هم تأثیر می­پذیرند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا فرمانی |   1399/05/09 13:40:14   |
0     0
به این دلیل که قدرت خریدمان روز به روز در حال کاهش است. به عنوان مثال در سال 1355 قیمت یک خودروی پیکان جوانان حدود 27 هزار تومان بود، الان هم با اینکه از رده خارج شده است ولی اسقاطی‌اش را حدود 2 میلیون تومان می‌خرند! در حالی که با 27 هزار تومان الان (زمان نوشتن این مقاله!) می‌توان 9 لیتر بنزین آزاد زد. پس این فکر که اگر پول‌مان را جمع کنیم و روی هم بگذاریم تا روزی ثروتمند شویم، احمقانه به نظر می‌رسد...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا فرمانی |   1399/05/09 13:41:07   |
0     0
سرمایه­ گذاری را می­توان رکن اساسی اقتصاد کشور دانست، که اگر به نحو مطلوب صورت پذیرد، باعث افزایش تولید ملی و رشد اقتصادی می­شود. در هر اقتصاد، چهار بازار اصلی وجود دارد که عبارتند از: بازار کالا، بازار کار، بازار پول و بازار سرمایه. بازارهای کالا و کار در مجموع بخش واقعی اقتصاد و بازارهای پول و سرمایه، بخش مالی اقتصاد(بازارهای مالی) نامیده می­شوند. این دو بخش مانند چرخ­های دوچرخه ­ای هستند که باید همگام با هم حرکت کنند تا به رشد و توسعة اقتصادی منجر شوند. این بازارها بر هم اثر می‌گذارند و از هم تأثیر می­پذیرند...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا فرمانی |   1399/05/09 13:42:47   |
0     0
سرمایه­ گذاری را می­توان رکن اساسی اقتصاد کشور دانست، که اگر به نحو مطلوب صورت پذیرد، باعث افزایش تولید ملی و رشد اقتصادی می­شود. در هر اقتصاد، چهار بازار اصلی وجود دارد که عبارتند از: بازار کالا، بازار کار، بازار پول و بازار سرمایه. بازارهای کالا و کار در مجموع بخش واقعی اقتصاد و بازارهای پول و سرمایه، بخش مالی اقتصاد(بازارهای مالی) نامیده می­شوند. این دو بخش مانند چرخ­های دوچرخه ­ای هستند که باید همگام با هم حرکت کنند تا به رشد و توسعة اقتصادی منجر شوند. این بازارها بر هم اثر می‌گذارند و از هم تأثیر می­پذیرند..
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا فرمانی |   1399/05/09 13:43:29   |
0     0
در علم اقتصاد، سرمایه‌گذاری یعنی خرید کالایی که در حال حاضر مصرف نمی‌شود اما در آینده فرد به آن نیاز پیدا خواهد کرد و آن کالا برای او سودآور خواهد بود. در علم مالی، سرمایه‌گذاری به این معنی است که فرد یک دارایی مالی نظیر سهام را می‌خرد و پیش‌بینی می‌کند که آن دارایی مالی در آینده سودآور خواهد بود و قیمتش افزایش خواهد یافت، لذا با فروش به قیمت بالاتر سود خوبی به دست خواهد آورد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا فرمانی |   1399/05/09 13:45:07   |
0     0
در علم اقتصاد، سرمایه‌گذاری یعنی خرید کالایی که در حال حاضر مصرف نمی‌شود اما در آینده فرد به آن نیاز پیدا خواهد کرد و آن کالا برای او سودآور خواهد بود. در علم مالی، سرمایه‌گذاری به این معنی است که فرد یک دارایی مالی نظیر سهام را می‌خرد و پیش‌بینی می‌کند که آن دارایی مالی در آینده سودآور خواهد بود و قیمتش افزایش خواهد یافت، لذا با فروش به قیمت بالاتر سود خوبی به دست خواهد آورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا فرمانی |   1399/05/09 13:53:02   |
0     0
دانش مدیریت گردش نقدینگی را سرمایه گذاری و مدیریت هزینه را نیز سواد مالی می گویند. سرمایه‌گذاری (investment) به معنی گذاشتن پول در چیزی با انتظار سود از آن است به عبارت دیگرسرمایه گذاری یعنی خرید یک دارایی یا هر چیز دیگری به این امید که در آینده قیمت آن افزایش خواهد یافت و یا درآمدی را ایجاد خواهد کرد. برای افراد فعال در زمینه سرمایه گذاری دریافت اخبار به روز شده مرتبط با این حوزه بسیار حائز اهمیت بوده و تصمیم گیری های آنها را متاثر می نماید. وقتی صحبت از سواد مالی در حوزه کسب و کار وسرمایه گذاری می شود اول باید بازارها و گزینه های بیشتری برای سرمایه گذاری شناخته شود تا اصول اولیه سرمایه گذاری، یعنی چیدن سبد متنوع و محدود کردن ریسک صورت گیرد (وقتی سبد متنوع است ریزش یا ضرر در یک بازار، توسط سایر گزینه ها خنثی خواهد شد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا فرمانی |   1399/05/09 14:01:40   |
0     0
سرمایه­ گذاری را می­توان رکن اساسی اقتصاد کشور دانست، که اگر به نحو مطلوب صورت پذیرد، باعث افزایش تولید ملی و رشد اقتصادی می­شود. در هر اقتصاد، چهار بازار اصلی وجود دارد که عبارتند از: بازار کالا، بازار کار، بازار پول و بازار سرمایه. بازارهای کالا و کار در مجموع بخش واقعی اقتصاد و بازارهای پول و سرمایه، بخش مالی اقتصاد(بازارهای مالی) نامیده می­شوند. این دو بخش مانند چرخ­های دوچرخه ­ای هستند که باید همگام با هم حرکت کنند تا به رشد و توسعة اقتصادی منجر شوند. این بازارها بر هم اثر می‌گذارند و از هم تأثیر می­پذیرند.... .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پورجعفرآباد |   1399/05/09 21:05:40   |
0     0
بازده» به‌معنای مجموعه مزایایی است که در طول یک دوره به سهم تعلق می‌گیرد که این دوره متناسب با افق زمانی سرمایه‌گذاری فرد می‌تواند از روزانه، هفتگی، ماهانه تا سالانه یا هر دوره زمانی دیگری تغییر کند. بازده را می‌توان پاداشی تعریف کرد که سرمایه‌گذار به ازای سرمایه‌گذاری خود در یک دوره زمانی به دست می‌آورد. بازده ممکن است «بازده واقعی» یا «بازده مورد انتظار» باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:08:21   |
0     0
بیشتر افراد اعتقاد دارند که پول در زندگی نقش زیادی در سرنوشت انسان دارد ولی به طور دقیق، از نظر روان شناختی مورد توجه قرار نگرفته بود. نتایج تحقیقات جدید، نشان می دهد که پول حتی بر رابطه ی بین افراد، اثرات بدی دارد. افرادی که
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:08:51   |
0     0
امروزه سواد مالی و سرمایه گذاری یکی از مهمترین مهارت هایی است که هر فردی در هر سن و سالی بایستی آنها را آموزش ببیند تا بتواند از سرمایه هایی که دارد بهترین استفاده را ببرد و بتواند آینده مالی خود را تامین کند . دانش مدیریت گردش نقدینگی را سرمایه گذاری و مدیریت هزینه را نیز سواد مالی می گویند. سرمایه‌گذاری (investment) به معنی گذاشتن پول در چیزی با انتظار سود از آن است به عبارت دیگرسرمایه گذاری یعنی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:09:45   |
0     0
توجه به نوسانات ناگهانی موجود در بازار ارز اکثر اقتصاددانان ورود افراد معمولی را به این بازار توصیه نمی‌کنند و معتقدند که باید برای ورود به این بازار تمامی جوانب در نظر گرفته شود.
پاسخ
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:10:17   |
0     0
رخدادها

امروزه سواد مالی و سرمایه گذاری یکی از مهمترین مهارت هایی است که هر فردی در هر سن و سالی بایستی آنها را آموزش ببیند تا بتواند از سرمایه هایی که دارد بهترین استفاده را ببرد و بتواند آینده مالی خود را تامین کند . دانش مدیریت گردش نقدینگی را سرم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:10:52   |
0     0
ببیند تا بتواند از سرمایه هایی که دارد بهترین استفاده را ببرد و بتواند آینده مالی خود را تامین کند . دانش مدیریت گردش نقدینگی را س
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:11:56   |
0     0
بسیار حائز اهمیت بوده و تصمیم گیری های آنها را متاثر می نماید. وقتی صحبت از سواد مالی در حوزه کسب و کار وسرمایه گذاری می شود اول باید بازارها و گزینه های بیشتری برای سرمایه گذاری شناخته شود تا اصول اولیه سرمایه گذاری، یعنی چیدن سبد متنوع و محدود کردن ریسک صورت گیرد (وقتی سبد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:12:28   |
0     0
گذاری، یعنی چیدن سبد متنوع و محدود کردن ریسک صورت گیرد (وقتی سبد متنوع است ریزش یا ضرر در یک بازار، توسط سایر گزینه ها خنثی خواهد شد). در این گزارش ویژه به مروری بر تازه های منتشر شده در رسانه های معتبر کشور در ارتباط با سرم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:13:57   |
0     0
خدمات را برای دیگران به امید یک فروش سود آور. حالت سوم یک وام دهنده را توصیف می‌کند و چهارم یک سرمایه‌گذار را در یک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:16:54   |
0     0
بسیار حائز اهمیت بوده و تصمیم گیری های آنها را متاثر می نماید. وقتی صحبت از سواد مالی در حوزه کسب و کار وسرمایه گذاری می شود اول باید بازارها و گزینه های بیشتری برای سرمایه گذاری شناخته شود تا اصول اولیه سرمایه گذاری، یعنی چیدن سبد متنوع و محدود کردن ریسک صورت گیرد (وقتی سبد متنوع است ریزش یا ضرر در یک بازار، توسط سایر گزینه ها خنثی خواهد شد). در این گزارش ویژه به مروری بر تازه های منتشر شده در رسانه های معتبر کشور در ارتباط با سرمایه گذاری پرداخته شده و یک " گنجینه خبری" در ارتباط با موضوع ایجاد شده است. با رصد کردن روزانه محتوای ارائه شده، در جریان آخرین رخدادها و سیر موضوعات مرتبط با سرمایه گذاری قرار گرفته و با افزایش دانش و آگاهی خود در جهت زندگی بهتر گام بردارید. در قسمت مروری برعناوین مهم خبری، کلیه رویدادهای خبری مرتبط و به تفکیک هر ماه ارائه شده است. . "هوای بازار" را داشته باشید تا بهترین فرصت ها را انتخاب کنید .







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/01/31:

کشورهای همسایه‌ متقاضی دام ایران هستند
توافق تهران و دوحه برای همکاری‌های مشترک انرژی و سرمایه‌گذاری
دولت سیستم‌های انگیزشی را برای جذب سرمایه‌گذاری فعال کند
به جای خام فروشی باید به سمت افزایش تولید فرآورده‌های نفتی حرکت کنیم
۸ دلیل که معامله‌گران شکست می‌خورند + روش‌های حل آنها
تاکید بر جذب سرمایه برای جهش تولید در پالایشگاه‌ها
سرمایه‌گذاری ۲۱هزارمیلیارد ریالی در پنج پروژه فولادی
روند کاهشی تشکیل سرمایه از سال 90 تا 98
بلاتکلیفی طرحی که قرار بود مانع فعالیت‌های سوداگرانه شود
چرا بیشتر مردم از برندهای خارجی استفاده می کنند؟
هدایت جریان نقدینگی به سمت تامین مواد اولیه جهش تولید را محقق می‌کند
اروپاییها در کدام کشورها بیشتر سرمایه گذاری کرده اند؟
معرفی ۸ محصول معدنی پر تولید





مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/12/29:

تاثیر شگرف "واقعیت مجازی" بر طراحی محصولات
توسعه کسب وکارهای فضاپایه در سال ۹۹ شتاب می گیرد
مالیات بر عایدی سرمایه مهم ترین دستورکار مجلس
سرمایه گذاری ۳۱۲.۷ هزار میلیارد تومانی در بخش صنعت
تولید کاغذ از گلبرگ زعفران
واسطه‌های مالی هزینه معاملات را کاهش می‌دهد
چگونه در صنایع مختلف سرمایه‌گذاری کنیم؟







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/11/30:

معرفی چارچوب سرمایه‌گذاری در پروژه‎‌های فرآورش نفت خام
استرداد ۱۵۰۰ میلیاردتومان مالیات صادرکنندگان از هفته آینده
دولت نقدینگی را به سوی پتروپالایشگاه ها هدایت کند
دولتی که ۱۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی دارد، نباید دنبال فروش نفت باشد
چگونه اقتصاد را قوی کنیم؟|معاون وزیر اقتصاد: باید نهضت تسهیل صدور مجوز کسب‌وکار آغاز شود
کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان در سال 2019
رشد ۳۲ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در کشور با وجود تحریم‌های آمریکا







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/10/30:

سهم ۷۸۴ میلیون دلاری طرح‌های صنعتی و معدنی از سرمایه گذاری خارجی

چهار هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در محلات محقق شد

رشد ۷۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در روسیه، علی‌رغم تحریم‌ها

سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار میلیاردی در مناطق آزاد کشور

رسالت مدیران استان قزوین عزم جدی در حل مشکلات سرمایه گذاران است









مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/9/30:

نصب دستگاه جدید در شهربازی کرمان/از سرمایه گذاران استقبال می‌کنیم

باز کردن فضا برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی

بهره‌برداری از ۶۵ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان

باز کردن فضا برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی

بهره‌برداری از ۶۵ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان

ظرفیت بالای مشهد در سرمایه‌گذاری/ نیازهای زائران برطرف نشده است

پیش بینی ۴۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۲۳۰۰ پروژه استانی در همدان

سرمایه‌گذاران بومی سرمایه خود را به سیستان و بلوچستان منتقل کنند

برخی مدیران کرمان علاقه مند به سرمایه گذاری در استان نیستند

سرمایه گذاری بیش از 5 هزار میلیاردی برای توسعه فرآوری ذغالسنگ طبس







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/8/30:

افزایش ۳۲ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی

سرمایه‌گذاری خارجی چین ۵.۹ درصد جهش کرد

منطقه ویژه اقتصادی بروجرد در ایستگاه جذب سرمایه‌گذار

مشکلات سرمایه‌گذاری در انزلی تسهیل و صدور مجوزها تسریع شود

انتشار ٣٠٠٠ میلیارد تومان اوراق صکوک برای تامین مالی مناطق آزاد

بهره برداری از اولین نیروگاه برق آبی با روش سرمایه گذاری B.O.O

ایران تنها در پی صادرات برق نیست؛ درصدد انتقال دانش فنی هستیم

ثبت شخصیت‌ها برای وزارت میراث فرهنگی موضوعیت ندارد







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/7/30:

نوآوری لازمه بقای کسب و کارها

۳۳ معدن کوچک مقیاس فعال شد/ ارائه راهکار کلینیکی برای ۲۱۰ معدن

سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیاردی وزارت نفت در استان ایلام

احتمال سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری روس‌ها در معادن ونزوئلا

صف ۲۹ شرکت داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/6/31:

سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری چین در صنعت نفت ایران

یک رسانه انگلیسی ادعا کرد: سرمایه‌گذاری 400 میلیارد دلاری چینی‌ها در ایران

بازار دمشق پذیرای سرمایه‌گذاران ایرانی

پیگیری ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک با وام دولت روسیه







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/3/31:

بهترین راه سرمایه‌گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری جهانی در انرژی پایین ۲تریلیون دلار ماند

سرمایه‌گذاران یک تریلیون دلاری در قطب انرژی دنیا

قول نخست وزیر چین به سرمایه‌گذاران خارجی

بررسی مشکلات ۳ شرکت و سرمایه گذار در استان یزد با ورود دستگاه قضایی

رسیدگی به ۳۷ درخواست و مکاتبه واحد‌های صنعتی در سال گذشته/ تصمیمات مقتضی در حمایت از بنگاه‌های اقتصادی اتخاذ شد

حمایت همه جانبه از تولید و سرمایه گذاری سالم از سوی دستگاه قضایی

نقش داوری در سرعت بخشی به اجرای قراردادها/ اختصاص شعبه ویژه برای رسیدگی به امور بازرگانان، تجار و سرمایه گذاران

مبارزه با فساد و حمایت از سرمایه گذاری، موتور محرک رونق تولید است/ اتاق اصناف و بازاریان راه را بر محتکران و مخلان اقتصادی ببندند

بررسی مشکلات شرکت‌های سرمایه گذاری/ حمایت از واحدهای نیمه فعال

نماینده مجلس: استفاده از اختیار بازنشستگی با بیمه شدگان است

کمک هزینه مسکن کارگران یک میلیون ریال تعیین شد

استفاده از اقتصاد درون زا برای توسعه صنایع دریایی در دستور کار است

صنعت نساجی و پوشاک، فرصت یک جهش بزرگ را دارد

قابلیت رشد سهم معدن در زنجیره های صنعتی تا ۴۰ برابر

صنعت نساجی و پوشاک، فرصت یک جهش بزرگ را دارد

داخلی سازی کاتالیست ها مانع فلج شدن صنعت فولاد شد

حدود 36 هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید پیش بینی شده است

نگاه نو به رونق تولید در مناطق آزاد و ویژه- عبدالرسول خلیلی

توسعه بندر چابهار؛ حلقه گمشده حمل و نقل ترکیبی

ترکیه به تجارت با ایران ادامه می‌دهد

با وجود تحریم‌ها روابط اقتصادی با ایران را گسترش می‌دهیم

تاکید وزیر صنعت بر رفع موانع تجارت با پاکستان

جذب سرمایه خارجی باید دغدغه دائمی سازمان سرمایه گذاری باشد







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/1/31:

جذب سرمایه خارجی باید دغدغه دائمی سازمان سرمایه گذاری باشد

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری منصوب شد

۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بنگاه‌های کوچک تزریق می‌شود

آمادگی مرکز تحقیقات مخابرات برای سرمایه گذاری در نسل پنجم موبایل

سرمایه اولیه راه‌اندازی کسب‌وکار خرد چقدر است؟
قول نخست وزیر چین به سرمایه‌گذاران خارجی
انتظار داشتیم موتورسیکلت‌های ایرانی به بازار عرضه شود









مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/12/29:

تغییرات ۴۰ هزار میلیاردی بودجه ۹۸

هزینه‌های بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر تأمین می‌شود
درآمدهای خدمات زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در سال ۹۸ اختصاصی تلقی می‌شود









مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/11/30:

«منشور اقتصاد در گام دوم»|لزوم مردمی کردن اقتصاد با شتاب بخشیدن به واگذاری‌ها

سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی به ۲۰ درصد کاهش یافت

پشت کردن سرمایه‌گذاران بین‌المللی به اوراق دلاری

ایران از رتبه بندی ریسک کشوری جا ماند

فروش۳۹ هزار و ۸۴۲ میلیارد ریال اوراق مشارکت

سود سهام شرکت‌های صادرات‌محور ۲ برابر شد

جذب سالانه ۱۵۰۰میلیارد تومان سرمایه در بنادر

سیستان و بلوچستان در رده‌های نخست سرمایه‌گذاری خارجی قرار گرفت

امضای توافق‌نامه همکاری ایران و استرالیا در زمینه سرمایه گذاری

آمادگی ۱۱۴ شرکت خارجی برای همکاری در پروژه‌های نفتی ایران

کانال مالی ایران و سوئیس آماده راه‌اندازی شد
قرارداد ۹.۵ میلیون یورویی ساخت ۴ فروند شناور/تحویل طی ۱۵ماه
جزئیات ساخت واحد الفین در پتروشیمی بندر امام









مروری عناوین مهم خبری تا 1397/10/30:

پیشنهاد ۳ میلیارد دلاری سینوپک به ایران

شمارش معکوس برای توسعه چابهار با الحاق "دو بندر"

مارک موبیوس: هیچ کس نباید در عربستان سعودی سرمایه‌گذاری کند

بلاتکلیفی سرنوشت توسعه میدان گازی کیش

ایران ۴ میلیارد دلار در بخش پالایشگاهی هند سرمایه‌گذاری می‌کند

سرمایه‌گذاری‌هایی که هیچ‌وقت محقق نشد!







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/9/30:

امضای 19 تفاهمنامه سرمایه گذاری در بنادر ایران
یک ریال سرمایه‌گذاری در آبخیزداری هشت ریال بازگشت سرمایه دارد
دولت جذب 422 میلیون دلار سرمایه‌گذاری را در یزد تأیید کرد







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/8/30:

حمایت «ژرمن ها» از تجارت با ایران/صدورضمانتنامه ۹۱۱ میلیون یورویی

برگ برنده وزارت نفت برای جذب سرمایه داخلی در دوران تحریم

۲۴ طرح سرمایه‌گذاری صنعتی امسال عملیاتی می شود

اتحاد دولت و بخش خصوصی برای جذب سرمایه‌گذاران به بخش معدن







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/7/30:

افزایش24درصدی جواز تاسیس واحدهای صنعتی/ رشد اعطای تسهیلات به بخش صنعت و معدن

افزایش قیمت نفت با استمرار نگرانی از تاثیر تحریم‌های آمریکا







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/6/31:

سرمایه‌گذاری ۱۷۳ میلیارد دلاری چین در شهرک‌های اقماری

آمریکا در کدام کشورها بیشتر سرمایه‌گذاری کرده است؟

۱۰ زن "سرمایه‌گذار فرشته" در جهان

شرایط برای جذب سرمایه‌ فراهم شد/ معادن آماده واگذاری

توجه ویژه به آموزش کاربردی حسابداران

اختصاص اعتبار ۱.۲ میلیارد دلاری دولت برزیل برای همکاری با ایران

روابط بندری ایران و آذربایجان گسترش می یابد
کلیات لایحه ایجاد ۲۰ منطقه آزاد و ویژه‌ اقتصادی تصویب شد
نگاهی به روش‌های هوشمندانه سرمایه‌گذاری/کجاوچطورسرمایه‌گذاری کنیم







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/5/31:

کدام بازار برای سرمایه‌گذاری در ایران در حال حاضر مطمئن‌تر است
ارائه بسته‌های تشویقی به سرمایه‌گذاران بندری
۴۰۰ میلیارد دلار نقدینگی داریم اما دنبال ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی هستیم!
سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری روسیه در ایران؛ دور زدن تحریم‌های آمریکایی
امضای ۴ قرارداد سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای توسعه تنها بندر اقیانوسی ایران
توافقنامه همکاری انرژی بین ایران و اتریش تمدید شد
ایران و اتریش 4 سند همکاری امضا کردند
آمادگی روسیه برای سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری در ایران







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/4/31:

غول کشتیرانی فرانسه از بازار ایران خارج شد
توسعه کشاورزی از اولویت‌های صندوق حمایت از سرمایه‎‌گذاری زیست‌فناوری
مجوز فعالیت بانک سرمایه‌گذاری اروپا در ایران صادر شد
سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰ میلیاردی بخش خصوصی در طرح‌های گازی
واگذاری ۲۰۰بنگاه به صورت غیررقابتی/۶۳۰ شرکت دولتی در لیست واگذاری
موگرینی: همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط با ایران در اولویت است
معافیت مالیاتی انجام افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/3/31:

شرکت‌های سوئیسی به همکاری با ایران پایان می‌دهند
احتمال لغو سرمایه‌گذاری نفتی 3.6 میلیارد دلاری هیوندای با ایران
امتناع بانک سرمایه‌گذاری اروپا از پذیرش طرح مبادله با ایران
فسخ قرارداد ۲ میلیارد دلاری شرکت دالیم کره جنوبی با ایران
وزیر خارجه آلمان: آماده کمک به اقتصاد ایران هستیم
شرکت سوئیسی قرارداد ۱.۴میلیاردی با ایران را لغو می‌کند







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/2/31:

مجلس با تمام توان از سرمایه‌گذاری خارجی حمایت می‌کند
سرمایه‌گذاران خارجی چگونه حمایت می‌شوند؟







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/1/31:

سرمایه در گردش مشکل ۷۰درصد بنگاه‌های تولید
تبدیل ایران به مرکز راهبری شبکه برق منطقه در گرو تدبیر و سرمایه‌گذاری


منبع خبر: جمعی از نویسندگان تیم



iraj razaghian | 1398/02/26 23:45:12 |
0 0
با سلام و عرض ادب
میخواستم ببینم آیا اطلاعاتی از قراردادهای خارجی و داخلی هم در سایت یگذارید
که بدانیم که چطور قرارداد ببندیم که به نفع ما باشه و سرمان را
کلاه نگذارند.
ممنون
پاسخ
سعید میرجلیلی | 1398/05/08 08:39:51 |
0 0
سرمایه­ گذاری را می­توان رکن اساسی اقتصاد کشور دانست، که اگر به نحو مطلوب صورت پذیرد، باعث افزایش تولید ملی و رشد اقتصادی می­شود. در هر اقتصاد، چهار بازار اصلی وجود دارد که عبارتند از: بازار کالا، بازار کار، بازار پول و بازار سرمایه. بازارهای کالا و کار در مجموع بخش واقعی اقتصاد و بازارهای پول و سرمایه، بخش مالی اقتصاد(بازارهای مالی) نامیده می­شوند. این دو بخش مانند چرخ­های دوچرخه ­ای هستند که باید همگام با هم حرکت کنند تا به رشد و توسعة اقتصادی منجر شوند. این بازارها بر هم اثر می‌گذارند و از هم تأثیر می­پذیرند.
پاسخ
سعیده دهقان | 1398/05/15 21:01:20 |
0 0
در علم اقتصاد، سرمایه‌گذاری یعنی خرید کالایی که در حال حاضر مصرف نمی‌شود اما در آینده فرد به آن نیاز پیدا خواهد کرد و آن کالا برای او سودآور خواهد بود. در علم مالی، سرمایه‌گذاری به این معنی است که فرد یک دارایی مالی نظیر سهام را می‌خرد و پیش‌بینی می‌کند که آن دارایی مالی در آینده سودآور خواهد بود و قیمتش افزایش خواهد یافت، لذا با فروش به قیمت بالاتر سود خوبی به دست خواهد آورد.
پاسخ
مرتضی باغستانی | 1398/05/17 17:04:07 |
0 0
سرمایه‌گذاری در بسیاری ناحیه‌های اقتصادی مثل حوزه مدیریت کسب وکاریادارائی و مالیه اعم از خانواده‌ها، بنگاه‌ها یا دولت‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد. یک سرمایه‌گذاری شامل انتخاب توسط یک شخص یا یک سازمان مثل پانسیون سرمایه حقوق بازنشستگی، بعد از تجزیه وتحلیل یا اندیشه برای گذاشتن یا قرض دادن پول در یک چرخه، وسیله یا دارائی مثل مال، کالا، ذخیره، اوراق قرضه، مشتقات مالی (برای نمونه آتیه‌هاوانتخابها)، یا دارائی خارجی نام‌گذاری شده در پول خارجی، که سطحی از ریسک معین می‌کند و امکان برگشتهای تولید را در یک دوره از زمان فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر ازجمع عمومی رخ می‌دهد. سرمایه‌گذاری که کاملاً تحلیل شده نباشدمی تواند ریسک آن زیاد باشد نسبت به سرمایه‌گذاری مالک زیرا امکان خسارت در حدود کنترل مالک نیست. تفاوت بین سفته بازی و سرمایه‌گذاری می‌تواند دقیق و باریک باشد. آن وابسته به سرمایه‌گذاری است که مالک به آن فکر می‌کند خواه هدف قرض منابع به شخص دیگر برای هدف اقتصادی است یا نه. درموردی از سرمایه‌گذاری به جای ذخیره کالای تولید شده یا معادل شده پول آن، سرمایه‌گذار انتخاب می‌کند به منظور استفاده آن کالا، تولید کند یک کالای بادوام برای مصرف‌کننده یا تولیدکننده، یا با قرض دادن کالای ذخیره شده اصلی به دیگری در مبادله برای بهره یا یک سهم از سود. در اولین مورد، شخص تولید می‌کند کالاهای بادوام مصرف‌کننده با امیدی که خدمات کالا باعث می‌شود که زندگیش بهتر شود. در حالت دوم شخص می‌آید به سوی یک بازرگان به منظور استفاده منابع برای تولید کند کالاها و خدمات را برای دیگران به امید یک فروش سود آور. حالت سوم یک وام دهنده را توصیف می‌کند و چهارم یک سرمایه‌گذار را در یک سهم از کسب و کار توصیف می‌کند. درهرحالت مصرف‌کننده یک دارائی با دوام یا سرمایه‌گذاری دست می‌آورد، و برای آن دارائی به وسیلهٔ ثبت یک بدهی معادل حساب می‌شود.
پاسخ
سیدسعید حسینی منش | 1398/05/23 00:56:06 |
0 0
به طور کلی هر گونه دارایی به صورت نقدی مانند پول نقد ، موجودی حساب بانکی ، ارزهای بین المللی مثل دلار و یورو و نیز دارایی های غیر نقدی مانند تجهیزات صنعتی ، ماشین آلات ، ملک ، زمین و ... سرمایه نامیده می شود. سرمایه دارای تعابیر مختلفی است . البته معنای دقیق سرمایه بسته به مفهومی که کلمه سرمایه در آن استفاده می شود ، مختلف می باشد. به طور معمول ، کلیه منابع مالی و پولی و منابع قابل تبدیل به پول ، سرمایه خوانده می شود. جوامع و شرکت هایی که معمولا دارای سرمایه بیشتری هستند ، نسبت به رقبای خود که سرمایه کمتری دارند ، عملکرد و فعالیت بهتری دارند. در عصر حاضر ، نیروهای انسانی نیز قسمتی از سرمایه محسوب می شوند. سرمایه می تواند هم نقدی باشد هم غیر نقدی .
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 15:29:30 |
0 0
چون با توجه به شرایط اقتصادی جامعه ممکن سرمایه یک شرکت دچار زیان بشه پس اگر همه ی سرمایه یک جا باشد طرف کلا دچار ورشکستگی و زیان میشو در حالی که اگر در جاهای دیگر سرمایه گذاری کند و یک جا بهش زیان بدهد مطمئن هست که جای دیگر سود می دهد بلکه زیان این جارا هم جبران می کند.
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 15:31:45 |
0 0
هرگونه دارایی اعم از نقدی و یا غیر نقدی به عنوان دارایی مالی شناخته می‌شود و طرف باهر یک از آنها می تواند سرمایه گذاری کند یا اون را به پول نقد نزدیک گند و در یک جای مطمئن سر مایه گذاری کند.
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 15:34:38 |
0 0
سر مایه گذار ابتدا باید از جایی که سرمایه گذاری می کند مطمئن باشد و اطلاعات لازم را از آن کسب کرده باشد و بعد سرمایه گذاری کند آن هم نه همه ی پول خودرا بلکه تنها درصدی را سر مایه گذاری کند چون ممکن است اون شرکت دچار زیان بشه لااقل همه ی پول یک جا سوخت نشود.
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 15:36:29 |
0 0
برای کسب درآمد های بالا باید ریسک سرمایه گذاری را به جان خرید ولی قبل از آن می بایست تحقیقات لازم را به عمل آورده باشد و از محل سرمایه گذاری مطمئن باشد.
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 15:43:23 |
0 0
هرگونه سرمایه گذاری برای استفاده در آینده و به عمل نشستن اهداف برای کسب در آمد می بایت همراه با اصول و قاعده خودش باشه و با شناخت گام بر داریم.
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 15:46:14 |
0 0
افراد می بایست برای کسب در آمد های بیشتر خود با اطلاعات قبلی در یک جا سر مایه گذاری کنند و تا هم خودشون از آن استفاده کنند و هم باعث چرخ اقتصاد مملکت شوند.
بهترین سر مایه گذاری را سرمایه گذاری در زمین یا ملک می گویند چون استهلاک ندارند در حالی که سرمایه ی هرچیز دیگری دارای نرخ استهلاک است.
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 16:04:45 |
0 0
با توجه به سرمایه گذاری های افراد در گذشته نشان داده است که در جامعه ما با توجه به تغیرات ناگهانی نرخ دلار عده ای از افراد با خرید دلار و یا سکه طلا وارد این بازی شدند که عمده ای از آنها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی ضرر دیده اند.
در حالی که بهترین نوع سر مایه گذاری خرید زمین یا املاک است و هیچ گونه خطری آنرا تعدید نمی کند بلکه سالانه سود هم دارد.
در حالی که در همین چند ماهه وسایلی مانند اتومبیل هم دارای سود بوده که خرید آن هم میتونسته یک سرمایه گذاری باشه.
ولی بهترین نوع سرمایه سرمایه گذاری در ملک و زمین است.
پاسخ
زهرا ابراهیمی | 1399/03/01 11:46:30 |
0 0
بازار سرمایه یا بازار مالی چیست و انواع بازارهای مالی و سرمایه گذاری کدامند؟
بازار مالی چیست
علم اقتصاد با وجود تمام بزرگی و گستردگی خود و علیرغم آنچه به نظر می‌رسد علمی ساده است. بازار سرمایه (بازار مالی) مانند بازار پول، بازار بورس، بازار طلا و مسکن، بورس کالا و بورس اوراق بهادار از جمله اصطلاحات رایج در این عرصه هستند. شاید گستردگی همین اصطلاحات در اقتصاد باشد که آنرا پیچیده و سخت جلوه می‌دهد.

همه ما افرادی را می‌شناسیم یا زندگینامه افرادی شنیده یا دیده‌ایم که موفقیت‌های بزرگی در هر یک از بازارهای بزرگ اقتصادی کسب کرده‌اند و به چهره‌ای ثروتمند، موفق و شناخته شده تبدیل شده‌اند. برای موفقیت در هر یک از این بازارهای مالی ابتدا باید نسب به آنها آگاهی پیدا کرد، پس اجازه دهید در گام اول با مفهموم ابتدایی هر یک از آنها آشنا شویم.

بازار مالی یا بازار سرمایه چیست؟
بازار مالی چیست

بازار مالی (Financial Market) اصطلاحی گسترده است که برای طیف وسیعی از بازارها به کار می‌رود. هر بازاری که در آن تجارتی صورت می‌گیرد یک بازار مالی محسوب می‌شود. حتی بازارهایی که در آنها تجارت اوراق بهادار شامل سهام، اوراق قرضه، ارز، فلزات و مشتقات آنها انجام می‌شود هم بازار مالی هستند.

بازار پول چیست؟
بازار مالی چیست

یکی از بازارهای مالی، بازار پول است که در آن از هر ابزار یا دارایی با توان نقد شوندگی بالا یا ابزارها و دارایی‌های خرد برای تبادل استفاده می‌شود. این ابزارها معمولا توسط شرکت‌ها، اشخاص، بنگاه‌های تجاری و شرکت‌ها استفاده می‌شوند و در واقع نوعی جانشین پول هستند که سررسید کمتر از یک سال دارند.

عدم نیاز به هم‌زمانی دریافت پول و انجام مخارج یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که اشخاص و بنگاه‌ها از بازار پولی استفاده می‌کنند. از جمله ابزارهای بازار پول می‌توان به سپرده‌ها، وام با وثیقه، حواله و بروات اشاره کرد.

بازار سرمایه چیست؟
بازار مالی چیست

یکی از بازارهای مالی، بازار سرمایه است که با نام بازار بورس اوراق بهادار نیز شناخته می‌شود، بازاری برای خرید و فروش اوراق قرضه و اوراق مالکیت است. کار اصلی بازار سرمایه ایجاد پلی ارتباطی بین تامین کننده سرمایه‌های خرد و کلان، چه حقیقی و چه حقوقی و متقاضیان سرمایه مثل شرکت‌هاست.

بازار سرمایه در واقع تسهیل کننده فرآیند خرید و فروش ابزارهای مالی (اسناد خزانه، اوراق تجاری و گواهی سپرده) است. شاخص‌ترین ابزار مالی این بازار اوراق مالکیت که اکثرا با نام سهام شناخته می‌شود و اوراق قرضه یا مشارکت است.

برخلاف بازار مالی پول، بازار سرمایه محلی برای عرضه و فروش سهام و اوراق قرضه برای بازه‌های زمانی بیش از یک سال است.
پاسخ
زهرا ابراهیمی | 1399/03/01 11:50:23 |
0 0
دارایی مالی، (به انگلیسی: financial asset) یک نوع دارایی نامشهود است، که به آنها دارایی‌های کاغذی هم گفته می‌شود، دارایی‌هایی هستند، که ارزش آنها به پشتوانه یک دارایی دیگر تعیین می‌شود، مانند: برگه سهام، اوراق قرضه و سپرده‌های بانکی. دارنده سهام یک شرکت، به نسبت سهام خود، در دارایی‌ها و منافع شرکت مذکور سهیم می‌شود یا دارنده اوراق مشارکت، به واسطه مشارکت در پروژه‌ای که اوراق مذکور برای تأمین مالی آن پروژه منتشر شده، سود به دست می‌آورد. برای دارایی مالی، منفعت یا ارزش معمول، نقدینه‌ای در آینده است.
پاسخ
زهرا ابراهیمی | 1399/03/01 11:54:40 |
0 0
چند توصیه و نکته ضروری برای سرمایه گذاران در بورس:
۱- سرمایه مازاد خود را به کار گیرید:
معمولا افراد با توجه به اتفاقات مختلفی که در زندگی شان پیش می آید، بخشی از ذرآمد خود را به عنوان هزینه های ضروری کنار می گذارند تا در روز مبادا از آن استفاده کنند. از آنجا که بازار سهام یکی از بازارهای پر نوسان می باشد، خبرگان بازار توصیه می کنند که بهتر است افراد از بکارگیری سرمایه های اصلی و ضروری خود در این بازار پرهیز کنند. آن ها معتقدند کسانی که م یخواهند در این بازار سرمایه گذاری کنند بایستی نه تنها اولویت را به رفع نیازهای اولیه زندگی خود بدهند، بلکه حتی از بکارگیری آن بخش از درآمد خود را که برای هزینه های اتفاقی در نظر گرفته اند در بازار بورس صرف نظر کنند. خبرگان بازار سرمایه می گویند بهتر است افراد پس اندازهای اضافی خود را وارد بازار سهام نکنند.

۲- شایعات بازار را جدی نگیرید:
شایعات موجود در بازار را جدی نگیرید حتی اگر از طرف دوست شما و یا شخص مطلع در بازار باشد، زیرا هیچ شخصی نمی تواند پیش بینی درستی از آینده یک سهم داشته باشد. زمانی که شما سهمی را برای خرید انتخاب می کنید، مهم این است که دلیل انجام این کار را بدانید. پیش از تصمیم به خرید تحقیق کنید و شرکت مورد نظر را ارزیابی کنید. ممکن است در برخی موارد اتکا به صحبت های دیگران سود ده باشد، ولی این عمل شما را از تبدیل شدن به یک سرمایه گذار مطلع باز می دارد. آگاهی تنها رمز موفقیت در بلند مدت است.

۳- دیدگاه بلند مدت داشته باشید:
سودهای کوتاه مدت اغلب باعث گمراهی سرمایه گذاران جدید می شود و داشتن دید بلند مدت برای سرمایه گذار ضروری است. این بدان معنی نیست که خرید و فروش سهام منجر به کسب سود نمی شود ولی همانطور که قبلا اشاره شد، روش های متفاوتی برای کسب سود در بازار سهام وجود دارد. در نظر داشته باشید که این معاملات به منابع مالی، دانش و ریسک پذیری بالا نیاز دارد.

۴- به سرمایه گذاری های خود تنوع ببخشید:
برای به حداقل رساندن ریسک های سرمایه گذاری و افزایش بازده، به سرمایه گذاری های خود تنوع ببخشید. سرمایه گذاری را می توان با خرید دارایی های مالی مانند سهام صنایع و بخش های متفاوت و اوراق مشارکت و داراییهای حقیقی مانند زمین و ساختمان یا دیگر ئارایی های فیزیکی متنوع ساخت.

۵- تنها از یک روش برای سرمایه گذاری استفاده نکنید:
حتی سرمایه گذاران حرفه ای نیز بعضا در پیش بینی حرکت های بازار و تعیین بهترین زمان خرید موفق نیستند. همه ممکن است اشتباه کنند فقط کسانی اشتباه نمیکنند که هیچ گاه سرمایه گذاری نکرده اند. از این رو ممکن است روش ناموفق و یا موفق قبلی سرمایه گذاری در شرایط فعلی، نتیجه معکوس به بار آورد. مهم این است که از اشتباهات قبلی درس بگیریم.

۶- به طور مستمر سرمایه گذاری کنید:
همواره فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری وجود دارد. بنابراین هرماهه مبلغ معینی را پس انداز کنید و از فرصت های جدید سرمایه گذاری استفاده نمایید. سرمایه گذاری مستمر غالبا شما را در برابر ضربه های سخت بازار ایمن می سازد.

۷- مبهوت بازده های گذشته نباشید:
پژوهش ها نشان می دهد عموما عملکرد گذشته بازار ضامن بازده آینده آن نیست. از این رو سرمایه گذاری ها را بر اساس بر اساس ویژگی هایشان انجام دهید. صرفا به عملکرد گذشته دل نبندید. به عبارت دیگر احساساتی عمل نکنید.

۸- حد معقولی از ریسک را بپذیرید تا از رشد بالقوه بازار سهام محروم نشوید:
پرتفویی که شامل سهام، سپرده بانکی و اوراق مشارکت است ریسکش کمتر از پرتفویی است که تنها از سپرده بانکی یا اوراق مشارکت تشکیل شده است. از این رو به منظور کسب نتایج دلخواه، همواره با توجه به میزان ریسک پذیری خود، نسبت مناسبی از سهام را نیز در پرتفوی خود سرمایه گذاری نمایید. برای تعیین سطح ریسک پذیری باید ابتدا اهداف سرمایه گذاری خود را معین کنید. افق زمانی سرمایه گذاری، یکی ازعوامل مهم در تعیین اهداف سرمایه گذاری است.

۹- با نوسانات جزئی دلسرد نشوید:
به عنوان یک سرمایه گذار با دید بلند مدت، نگران تغییرات قیمت در کوتاه مدت نباشید. به جای نگرانی به نوسانات اجتناب ناپذیر در کوتاه مدت، به سرمایه گذاری خود مطمعن باشید. یک سری از سرمایه گذاران از نوسانات روزانه سهم به دنبال سود هستند، ولی سود بلند مدت وابسته به تغییرات دیگری در بازار است، که ممکن است چند ماه به طول بینجامد. پس دید خود را بر روی نظرات و تحقیقات خود متمرکز کنید.

۱۰- همواره به بازارهای غیرمالی نیز توجه کنید:
محتوا و افق سرمایه گذاری خود را گسترش دهید. توجه به بازارهای غیر مالی مانند مسکن، طلا، محصولات و مواد اولیه، علاوه بر امکان گسترش محتوای پرتفوی پربازده، امکان تحلیل دقیق تر سرمایه گذاری در بازارهای مالی را نیز فراهم می کند.

۱۱- از خدمات مشاوران سرمایه گذاری استفاده کنید:
نیازها و شرایط شما دائما در حال تغییر است. از این رو مراجعه شما به مشاوران سرمایه گذاری، بهشما در ترکیب و انتخاب مناسب سرمایه گذاری هایتان کمک می نماید. غالبا ضروری است که حداقل سالی یک بار به متخصصان سرمایه گذاری مراجعه کنید. توجه داشته باشید که سرمایه گذاری یک کار تخصصی است. بهره گیری از متخصصان در هر رشته ی کاری موجب ارتقا بهره وری، کارایی و اثربخشی می گردد.
پاسخ
زهرا ابراهیمی | 1399/03/01 11:59:02 |
0 0
انواع ریسک در سرمایه گذاری:
ریسک مالی
فرض کنید شما در سهام شرکت آلی‌بالی سرمایه گذاری کرده‌اید و سهام آن را در قیمت ۳۷۰ تومان خریده‌اید. حالا بعد از مدتی، شرکت آلی‌بالی با مشکلاتی در فرآیند تولید و فروش روبرو می‌شود و نمی‌تواند محصولات خود را بفروشد و تعهدات خود را عملی کند و لذا با جدی‌تر شدن مشکلات، شرکت اعلام ورشکستگی می‌کند. حالا شما صاحب سهام یک شرکت ورشکسته هستید که سهامتان در بازار هیچ ارزشی ندارد. به چنین ریسکی که همواره در بازار بورس سرمایه گذاران را تهدید می‌کند، ریسک مالی گفته می‌شود.

راه‌حل در امان ماندن از ریسک مالی چیست؟ برای اینکه ریسک مالی سرمایه گذاری خود را کاهش دهید لازم است قبل از خرید سهام، اطلاعات کافی در مورد آن جمع‌آوری کنید و این اطلاعات را تجزیه‌وتحلیل کنید (نگران نباشید، ما در مدیرمالی به شما کمک خواهیم کرد). توجه داشته باشید یک تحقیق کامل تا حدودی برنامه‌ریزی و کمی شم مالی تا حد زیادی ریسک مالی را کاهش می‌دهد.

ریسک نرخ بهره
وقتی تاریخچه این ریسک را در بازارهای جهانی بررسی می‌کنیم، می‌بینم که ریسک نرخ بهره ، در بیشتر موارد اوراق بهادار با درآمد ثابت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما با توجه به ربوی بودن آن به شکل معمول و جهانی‌اش در اقتصاد ما تعریف نمی‌شود؛ اما می‌توان نرخ بهره بانکی را به‌عنوان نرخ بهره عمومی در نظر گرفت. حالا فرض کنید هفته گذشته در اوراق مشارکت دولتی با نرخ علی‌الحساب ۲۱ درصد سرمایه‌گذاری کردید، در آن روز، نرخ سپرده‌های بانکی بلندمدت ۱۸ درصد بود؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت دولتی بازده بالاتری داشت. حالا اگر دولت به بانک‌ها اجازه دهد که نرخ سپرده‌هایشان را تا حداکثر ۲۵ درصد افزایش بدهند چه اتفاقی می‌افتد؟ اوراق مشارکتی که شما پیش‌ازاین خریده‌اید، ارزش خود را تا حد زیادی از دست خواهد داد!

این تنها اثر مخرب ریسک نرخ بهره نیست. افزایش نرخ بهره باعث می‌شود نرخ وام دهی بانک‌ها هم افزایش یابد و درنتیجه هزینه تأمین مالی شرکت‌های بورسی بیشتر شود. افزایش هزینه‌های مربوط به تأمین مالی شرکت‌ها ممکن است بر تولید و فروش آن‌ها اثر بگذارد و شرکت‌ها با مشکلاتی روبرو شوند. همین‌طور افزایش نرخ بهره بانکی باعث خروج سرمایه از بازار بورس به سمت بانک‌ها و کاهش نقدینگی بازار بورس می‌شود که رکود در بازار بورس را به دنبال خواهد داشت.

برای مقابله با این ریسک همواره نیم‌نگاهی به جریانات کلی اقتصاد و همین‌طور قوانین و مقررات بانک مرکزی داشته باشید، پس انداز خود را فقط در یک نوع دارایی سرمایه‌گذاری نکنید. بهتر است آن را در منابع مختلف نظیر سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سهام بورسی سرمایه‌گذاری کنید.

ریسک بازار
بازار بورس از چندین هزار نفر سرمایه‌گذار تشکیل‌شده که روزانه خریدوفروش می‌کنند. برآیند تصمیم‌گیری این سرمایه گذاران است که مشخص می‌کند قیمت یک سهم افزایش یابد یا کاهش. یک سهم هرچقدر هم که خوب باشد، درصورتی‌که اغلب سرمایه گذاران تصمیم به فروش آن بگیرند، با مازاد عرضه و کمبود تقاضا روبرو خواهد شد و درنتیجه قیمت آن کاهش می‌یابد. برعکس سهمی که تقاضای بیش‌ازاندازه برای آن باشد، به دلیل کمبود عرضه قیمتش افزایش می‌یابد. نوسانات قیمت سهام در بازار، ریسک بازار را برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آورد.

باید توجه داشت که بازار بورس ماهیتاً نوسان پذیر است، بنابراین اگر پیش از خرید خود با دقت تحقیق کرده‌اید و از خرید خود مطمئن هستید، فریب نوسانات روزانه و کوتاه مدت را نخورید… بلند مدت فکر کنید.

ریسک تورم
امروز شما ده هزار تومان چه چیزهایی می‌توانید بخرید؟ پنج سال قبل چه؟ بیست سال قبل چطور؟ به این میگویند ریسک تورم!

پول خود را یکجا راکد نگه ندارید، درجایی سرمایه‌گذاری کنید که بازده آن بیشتر از نرخ تورم باشد…همین!

ریسک سیاسی یا ریسک دولتی
اگر شرکت‌ها را ماهی فرض کنیم، دولت و سیاست‌های آن مانند برکه‌ای می‌ماند که ماهی‌ها در آن شنا می‌کنند؟

آیا ماهی‌ها در برکه‌ای که آب آن آلوده است، زنده می‌مانند؟ مسلماً خیر! قوانین و سیاست‌های دولت هم می‌تواند اثرات غیرقابل جبرانی بر برخی شرکت‌ها داشته باشد. اگر سهامدار شرکتی هستید که تحت تأثیر قوانین دولتی قرار دارد، بیشتر مراقب باشید. ممکن است یک‌شبه سرمایه خود را از دست دهید!

ریسک شخصی
منشأ ریسک های سرمایه گذاری همیشه بازار و عوامل اقتصادی نیست. گاهی سرمایه گذاران خودشان سرمایه گذاری خود را دچار خطر می‌کنند. فرض کنید شما ۵ میلیون تومان در سهامی سرمایه‌گذاری کرده‌اید. حالا قیمت سهام تحت تأثیر عوامل مقطعی، کاهش‌یافته و ارزش سرمایه‌گذاری شما به ۴ میلیون تومان رسیده است. علی‌رغم اینکه شما باهدف بلندمدت در این سهام سرمایه گذاری کرده‌اید، اما ناگهان رخدادی پیش می‌آید که شما به پول سرمایه‌گذاری شده احتیاج پیدا می‌کنید. پس مجبورید سهام خود را با زیان بفروشید. این نوع خطر، ریسک شخصی نام دارد.

ریسک احساسی
منطق و انضباط در سرمایه گذاری از اصول اولیه ورود به بازار بورس است؛ اما همه ما انسان هستیم و گاهی مغلوب احساساتمان می‌شویم. نتیجه اینکه ضرر می‌کنیم! یاد بگیرید حریص نباشید، به خاطر ترس از زیان، دست از سرمایه‌گذاری نکشید و عاشق سهامتان نشوید و به‌موقع آن‌ها را بفروشید.

نکته نهایی اینکه اجازه ندهید ریسک سرمایه‌گذاری شما را بترساند، چراکه زندگی کردن همراه با ریسک و خطر است. مطمئن باشید که همه انواع ریسک ها را یاد گرفته‌اید و سعی کنید دانشتان را در مورد انواع ریسک در بازار بورس سرمایه گذاری بیشتر کنید و اثرات آن‌ها بر اهداف مالی و سرمایه‌گذاری خود مدیریت کنید.
پاسخ
زهرا ابراهیمی | 1399/03/01 12:02:49 |
0 0
انواع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری:
درآمد غیر عملیاتی حاصل از سرمایه‌گذاری: این نوع درآمد ناشی از سپرده­‌های بانکی، اوراق مشارکت، سود حاصل از خرید و فروش سهام و یا مالکیت بخشی از سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر است. سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه پذیر با درصد مالکیت بالایی که فعالیت آن با فعالیت شرکت سرمایه‌گذار غیر مرتبط باشد نیز در این ردیف شناسایی می‌شود.
درآمد عملیاتی: این نوع درآمد، ناشی از سرمایه‌­گذاری شرکت سرمایه‌‍‌گذار در شرکت­‌های سرمایه­‌پذیری است که فعالیت اصلی آن‌ها مرتبط بوده و درصد تملک بالایی برای شرکت سرمایه‌گذار در بر دارد.
‌ ♦ لازم به ذکر است که به درآمد حاصل از سرمایه­‌گذاری‌­ها، مالیات تعلق نگرفته و هیچ مبلغی از آن کسر نمی‌شود.
پاسخ
سپیده دهقان | 1399/03/05 21:59:48 |
0 0
امروزه سواد مالی و سرمایه گذاری یکی از مهمترین مهارت هایی است که هر فردی در هر سن و سالی بایستی آنها را آموزش ببیند تا بتواند از سرمایه هایی که دارد بهترین استفاده را ببرد و بتواند آینده مالی خود را تامین کند . دانش مدیریت گردش نقدینگی را سرمایه گذاری و مدیریت هزینه را نیز سواد مالی می گویند. سرمایه‌گذاری (investment) به معنی گذاشتن پول در چیزی با انتظار سود از آن است به عبارت دیگرسرمایه گذاری یعنی خرید یک دارایی یا هر چیز دیگری به این امید که در آینده قیمت آن افزایش خواهد یافت و یا درآمدی را ایجاد خواهد کرد. برا
پاسخ
وحید احمد باریکزهی | 1399/04/13 16:16:41 |
0 0
مالی رفتاری چیست؟

access_time11 سپتامبر 2019

perm_identity ارسال شده توسط m-moghadasian

folder_open روانشناسی بازار سرمایه

visibility 360 بازدید

مالی رفتاری که عموماً از آن به عنوان کاربرد روانشناسی در دانش مالی تعبیر می‌شود، به ویژه پس از ترکیدن «حباب قیمتی سهام شرکت های تکنولوژی» در مارس ۲۰۰۰، به یک موضوع روز تبدیل شده است. علی رغم اینکه واژه «مالی رفتاری» در کتاب ها و نشریات تخصصی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است، تاکنون مفهوم درست آن به روشنی درک نشده است.

شاید یکی از دلایل این موضوع، تشابه اسمی واژه‌هایی نظیر موارد زیر باشد:

علوم رفتاری (Behavioral science)

روانشناسی سرمایه‌گذار (Investor Psychology)

روانشناسی شناختی (Cognitive Psychology)

اقتصاد تجربی (Experimental Economics)

علوم شناختی (Cognitive science)

حتما بخوانید: استراتژی معاملاتی معکوس

افزون برآن بسیاری از کتاب ها که اخیراً با عنوان روانشناسی سرمایه گذاری منتشر شده است، اگرچه به ابعادی از دانش مالی رفتاری اشاره می‌کند؛ اما در معرفی جامع و روشن آن چندان موفق نبوده‌اند.



فلسفه مکتب اقتصاد نئوکلاسیک بر اصل عقلایی رفتار کردن افراد و همچنین بنگاه‌ها در اقتصاد مبتنی است. در این میان اگر پدیده‌ای با این اصل ناسازگار باشد از آن به عنوان سوگیری یا تورش یاد می‌شود. نظریه مالی رفتاری که عموماً از آن به عنوان کاربرد روانشناسی در دانش مالی تعبیر می‌شود، اصل بنیادین اقتصاد نئوکلاسیک را به چالش کشیده وسعی دارد پدیده‌های روانشناختی انسان در کل بازار در سطح فردی را شناسایی نماید (بدری،۱۳۹۴).



روانشناسان معتقدند که انسان اقتصادی تعارضات درونی افراد را نادیده می‌گیرد. مثلاً در مدل عقلایی اهداف و اولویت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در تصمیم‌گیری افراد با تطبیق ناسازگاری‌های موجود بین اهداف فردی و ارزش اجتماعی برای آن‌ها نادیده انگاشته می‌شود و در تعریف مدل عقلایی و انسان اقتصادی جایگاهی ندارد. در واقع بروز و ظهور چنین تعارضاتی است که می‌تواند بوجود آمدن مدل‌های غیر عقلایی و یا رفتاری را موجب شود.



مدیریت مالی رفتاری به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه مدیران اطلاعات را گردآوری، تعبیر و مورد پردازش قرار می‌دهند. علی الخصوص این حوزه از دانش بر روی پیش داوری‌های شناختی و ادراکی تمرکز دارد. در این علم تصور می‌شود که مدل‌ها می‌توانند بر روی رفتار تاثیر گذاشته و به تصمیمات شکل دهند. این پیش داوری‌ها می‌تواند در فرآیند تصمیم‌گیری اختلال ایجاد کرده و به نتایجی پایین‌تر از سطح بهینه منجر شوند، زیرا عواطف بر کنترل شخصی فائق می‌آیند و به رفتار شکل می‌دهد. دانشمندان علوم رفتاری و تصمیم‌گیری دریافته‌اند که تحت شرایط معین افراد در قضاوت‌هایشان دچار خطاهای ذهنی می‌شوند که این اشتباهات می‌تواند به انتظارهای نادرست منجر شود (پراست و وور، ۲۰۰۵).

حتما بخوانید: روانشناسی معامله ‌گری کلید رسیدن به سود مستمر

در نظریه سنتی پرتفوی سرمایه گذاران تنها به بازده اوراق بهادار توجه می‌کردند، بدین ترتیب سرمایه گذاران اوراقی را انتخاب می‌کردند که بازده بالاتری داشته باشند. بروز بحران‌های مالی برای این سرمایه گذاران موجب شد که آن‌ها علاوه بر مخاطره به دنبال عوامل دیگری نیز باشند (جمالی،۱۳۸۷).

اولین کار منتشر شده در بازارهای کارامد توسط باچیلر در سال ۱۹۰۰ انجام شد که پیشنهاد داد که در یک معامله منصفانه که انتظار سود می‌رود گمانه زنی‌های سفته بازان باید صفر باشد. از دهه ۱۹۵۰ بود که با توجه به این رویکرد محققان به بررسی رابطه بین ریسک و بازده و توجه همزمان به این دو عامل برای تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری پرداختند و این دوره را آغاز دوره مالیه نوین (New Finance) خواندند.



پس از جنگ جهانی دوم، مجموعه‌ای از نظریه‌های پیشرفته مالی را به خود گرفت. دیدگاه‌های ارائه شده در چارچوب این نظریات با آنچه قبل از آن ارائه گردیده بود تفاوت اساسی داشت و از آن زمان مورد استفاده وسیع دست اندرکاران بازارهای سرمایه قرار گرفت (جمالی، ۱۳۸۷).



یکی از پایه‌های اساسی نظریه پیشرفت مالی طی سال‌های ۱۹۵۰ نظریه بازار کارا است. همان گونه که در اکثر متون مالی و سرمایه گذاری اشاره شده است، بازار کارا بازاری است که در آن اطلاعات موجود بلافاصله بر قیمت اوراق بهادار تاثیر می‌گذارد.

مفهوم بازار کارا بر این فرض استوار است که سرمایه گذاران در تصمیمات خرید و فروش خود تمامی اطلاعات مربوط را در قیمت سهام لحاظ خواهند کرد. در چنین بازاری، قیمت اوراق بهادار عادلانه بوده و به ارزش ذاتی آن نزدیک است. مفهوم بازار کارا یک ادعا یا توقع نیست بلکه تغییرات کاملی است که در اثر انتشار اطلاعات جدید در قیمت سهام صورت می‌گیرد (شمس و همکاران،۱۳۸۹).



دنیل کانمن (Daniel Kahneman) و ایموس تورسکی (Amos Tversky) چگونگی وقوع، علل و اثرات خطای انسان در منطق اقتصادی را روشن کردند. این دو محقق در سال ۱۹۷۹ مقاله با عنوان «تئوری چشم انداز(Prospect Theory): تجزیه و تحلیل تصمیم تحت شرایط ریسکی» منتشر کردند که امروزه از آن به عنوان اولین اثر مدون در «مالی رفتاری» یاد می‌شود.

حتما بخوانید: تازه گرایی چیست و چگونه به سرمایه گذارن بورس ضرر می‌رساند؟

دانش مالی رفتاری در دو سطح مالی رفتاری خرد (Behavioral Finance Micro) و مالی رفتاری کلان (Behavioral Finance Macro)مورد بررسی قرار می‌گیرد.



در سطح کلان، بازارهای مالی و ویژگی‌های آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و رویارویی مالی رفتار با نظریه‌های مالی کلاسیک به ویژه تئوری بازار کارای سرمایه را در بر می‌گیرد.

در سطح خرد، مالی رفتاری یکی از مفروضات بنیادی اقتصاد نئوکلاسیک و مالی کلاسیک یعنی فرض عقلایی بودن سرمایه گذاران را به چالش می‌گیرد. جایی که مالی رفتاریمی‌خواهد نشان دهد در دنیای واقعی، رفتار سرمایه‌گذاران با عقلایی بودن اقتصاد نئوکلاسیک سازگاری ندارد.



سوگیری‌های رفتاری

در فرهنگ لغت، تعاریف متعددی برای واژه «سوگیری» ارائه شده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خطایی در نمونه‌گیری یا آزمون‌های آماری رخ می‌دهد و ناشی از ارجح دانستن سیستماتیک یک پیامد بر دیگری است.تبعیض یا تمایل جانبدارانه‌ای که مانع از قضاوت منصفانه می‌شود.گرایش متعصبانه به یک دیدگاه خاص، یک میل ذاتی یا چشم داشتی که قضاوت شخصی و گاهاً نامعقول را به دنبال دارد.

به طور خلاصه سوگیری های رفتاری به عنوان «اشتباهات سیستماتیک» در قضاوت تعریف شده است.

محققین فهرست بلندی از انواع سوگیری های رفتاری را شناسایی و ارائه نموده‌اند. مطالعات اخیر بیش از ۵۰ نوع سوگیری های رفتاری شناخته شده در مورد سرمایه گذاران را معرفی کرده است. این در حالی است که بسیاری از تمایلات رفتاری هنوز به روشنی مورد شناسایی قرار نگرفته است.

حتما بخوانید: حجم مبنا ، اهرمی تاثیرگذار در روند قیمت شرکت های بورسی

برخی دانش پژوهان سوگیری ها را در دو دسته طبقه‌بندی می‌کنند:

سوگیری های شناختی

سوگیری های احساسی

تا کنون تئوری منسجمی در مورد چرایی سوگیری های رفتاری ارائه نشده است؛ اما به جای یک تئوری جهان شمول (Universal Theory)، تحقیقات مالی رفتار به مجموعه وسیعی از شواهد تکیه می‌کند که بر بهینه نبودن تصمیمات افراد در شرایط مختلف تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، صحه می‌گذارد. (بدری،۱۳۹۴)

ایراد وارده بر مالی رفتاری

ایرادی که به نظریه مالی رفتاری وارد می‌شود، این است که مالی رفتاری، بنیان‌های فرضیه توضیح دهنده بازارهای کارا را به هم ریخت، اما خود به پارادایم مستقلی برای توضیح ناکارایی‌ها دست نیافت.

همچنین مسئله مذکور، این سوال بزرگ را برای مشاوران سرمایه گذاری ایجاد کرد که:

آیا توصیه به خ
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:17:39   |
0     0
بسیار حائز اهمیت بوده و تصمیم گیری های آنها را متاثر می نماید. وقتی صحبت از سواد مالی در حوزه کسب و کار وسرمایه گذاری می شود اول باید بازارها و گزینه های بیشتری برای سرمایه گذاری شناخته شود تا اصول اولیه سرمایه گذاری، یعنی چیدن سبد متنوع و محدود کردن ریسک صورت گیرد (وقتی سبد متنوع است ریزش یا ضرر در یک بازار، توسط سایر گزینه ها خنثی خواهد شد). در این گزارش ویژه به مروری بر تازه های منتشر شده در رسانه های معتبر کشور در ارتباط با سرمایه گذاری پرداخته شده و یک " گنجینه خبری" در ارتباط با موضوع ایجاد شده است. با رصد کردن روزانه محتوای ارائه شده، در جریان آخرین رخدادها و سیر موضوعات مرتبط با سرمایه گذاری قرار گرفته و با افزایش دانش و آگاهی خود در جهت زندگی بهتر گام بردارید. در قسمت مروری برعناوین مهم خبری، کلیه رویدادهای خبری مرتبط و به تفکیک هر ماه ارائه شده است. . "هوای بازار" را داشته باشید تا بهترین فرصت ها را انتخاب کنید .







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/01/31:

کشورهای همسایه‌ متقاضی دام ایران هستند
توافق تهران و دوحه برای همکاری‌های مشترک انرژی و سرمایه‌گذاری
دولت سیستم‌های انگیزشی را برای جذب سرمایه‌گذاری فعال کند
به جای خام فروشی باید به سمت افزایش تولید فرآورده‌های نفتی حرکت کنیم
۸ دلیل که معامله‌گران شکست می‌خورند + روش‌های حل آنها
تاکید بر جذب سرمایه برای جهش تولید در پالایشگاه‌ها
سرمایه‌گذاری ۲۱هزارمیلیارد ریالی در پنج پروژه فولادی
روند کاهشی تشکیل سرمایه از سال 90 تا 98
بلاتکلیفی طرحی که قرار بود مانع فعالیت‌های سوداگرانه شود
چرا بیشتر مردم از برندهای خارجی استفاده می کنند؟
هدایت جریان نقدینگی به سمت تامین مواد اولیه جهش تولید را محقق می‌کند
اروپاییها در کدام کشورها بیشتر سرمایه گذاری کرده اند؟
معرفی ۸ محصول معدنی پر تولید





مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/12/29:

تاثیر شگرف "واقعیت مجازی" بر طراحی محصولات
توسعه کسب وکارهای فضاپایه در سال ۹۹ شتاب می گیرد
مالیات بر عایدی سرمایه مهم ترین دستورکار مجلس
سرمایه گذاری ۳۱۲.۷ هزار میلیارد تومانی در بخش صنعت
تولید کاغذ از گلبرگ زعفران
واسطه‌های مالی هزینه معاملات را کاهش می‌دهد
چگونه در صنایع مختلف سرمایه‌گذاری کنیم؟







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/11/30:

معرفی چارچوب سرمایه‌گذاری در پروژه‎‌های فرآورش نفت خام
استرداد ۱۵۰۰ میلیاردتومان مالیات صادرکنندگان از هفته آینده
دولت نقدینگی را به سوی پتروپالایشگاه ها هدایت کند
دولتی که ۱۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی دارد، نباید دنبال فروش نفت باشد
چگونه اقتصاد را قوی کنیم؟|معاون وزیر اقتصاد: باید نهضت تسهیل صدور مجوز کسب‌وکار آغاز شود
کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان در سال 2019
رشد ۳۲ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در کشور با وجود تحریم‌های آمریکا







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/10/30:

سهم ۷۸۴ میلیون دلاری طرح‌های صنعتی و معدنی از سرمایه گذاری خارجی

چهار هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در محلات محقق شد

رشد ۷۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در روسیه، علی‌رغم تحریم‌ها

سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار میلیاردی در مناطق آزاد کشور

رسالت مدیران استان قزوین عزم جدی در حل مشکلات سرمایه گذاران است









مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/9/30:

نصب دستگاه جدید در شهربازی کرمان/از سرمایه گذاران استقبال می‌کنیم

باز کردن فضا برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی

بهره‌برداری از ۶۵ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان

باز کردن فضا برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی

بهره‌برداری از ۶۵ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان

ظرفیت بالای مشهد در سرمایه‌گذاری/ نیازهای زائران برطرف نشده است

پیش بینی ۴۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۲۳۰۰ پروژه استانی در همدان

سرمایه‌گذاران بومی سرمایه خود را به سیستان و بلوچستان منتقل کنند

برخی مدیران کرمان علاقه مند به سرمایه گذاری در استان نیستند

سرمایه گذاری بیش از 5 هزار میلیاردی برای توسعه فرآوری ذغالسنگ طبس







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/8/30:

افزایش ۳۲ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی

سرمایه‌گذاری خارجی چین ۵.۹ درصد جهش کرد

منطقه ویژه اقتصادی بروجرد در ایستگاه جذب سرمایه‌گذار

مشکلات سرمایه‌گذاری در انزلی تسهیل و صدور مجوزها تسریع شود

انتشار ٣٠٠٠ میلیارد تومان اوراق صکوک برای تامین مالی مناطق آزاد

بهره برداری از اولین نیروگاه برق آبی با روش سرمایه گذاری B.O.O

ایران تنها در پی صادرات برق نیست؛ درصدد انتقال دانش فنی هستیم

ثبت شخصیت‌ها برای وزارت میراث فرهنگی موضوعیت ندارد







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/7/30:

نوآوری لازمه بقای کسب و کارها

۳۳ معدن کوچک مقیاس فعال شد/ ارائه راهکار کلینیکی برای ۲۱۰ معدن

سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیاردی وزارت نفت در استان ایلام

احتمال سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری روس‌ها در معادن ونزوئلا

صف ۲۹ شرکت داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/6/31:

سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری چین در صنعت نفت ایران

یک رسانه انگلیسی ادعا کرد: سرمایه‌گذاری 400 میلیارد دلاری چینی‌ها در ایران

بازار دمشق پذیرای سرمایه‌گذاران ایرانی

پیگیری ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک با وام دولت روسیه







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/3/31:

بهترین راه سرمایه‌گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری جهانی در انرژی پایین ۲تریلیون دلار ماند

سرمایه‌گذاران یک تریلیون دلاری در قطب انرژی دنیا

قول نخست وزیر چین به سرمایه‌گذاران خارجی

بررسی مشکلات ۳ شرکت و سرمایه گذار در استان یزد با ورود دستگاه قضایی

رسیدگی به ۳۷ درخواست و مکاتبه واحد‌های صنعتی در سال گذشته/ تصمیمات مقتضی در حمایت از بنگاه‌های اقتصادی اتخاذ شد

حمایت همه جانبه از تولید و سرمایه گذاری سالم از سوی دستگاه قضایی

نقش داوری در سرعت بخشی به اجرای قراردادها/ اختصاص شعبه ویژه برای رسیدگی به امور بازرگانان، تجار و سرمایه گذاران

مبارزه با فساد و حمایت از سرمایه گذاری، موتور محرک رونق تولید است/ اتاق اصناف و بازاریان راه را بر محتکران و مخلان اقتصادی ببندند

بررسی مشکلات شرکت‌های سرمایه گذاری/ حمایت از واحدهای نیمه فعال

نماینده مجلس: استفاده از اختیار بازنشستگی با بیمه شدگان است

کمک هزینه مسکن کارگران یک میلیون ریال تعیین شد

استفاده از اقتصاد درون زا برای توسعه صنایع دریایی در دستور کار است

صنعت نساجی و پوشاک، فرصت یک جهش بزرگ را دارد

قابلیت رشد سهم معدن در زنجیره های صنعتی تا ۴۰ برابر

صنعت نساجی و پوشاک، فرصت یک جهش بزرگ را دارد

داخلی سازی کاتالیست ها مانع فلج شدن صنعت فولاد شد

حدود 36 هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید پیش بینی شده است

نگاه نو به رونق تولید در مناطق آزاد و ویژه- عبدالرسول خلیلی

توسعه بندر چابهار؛ حلقه گمشده حمل و نقل ترکیبی

ترکیه به تجارت با ایران ادامه می‌دهد

با وجود تحریم‌ها روابط اقتصادی با ایران را گسترش می‌دهیم

تاکید وزیر صنعت بر رفع موانع تجارت با پاکستان

جذب سرمایه خارجی باید دغدغه دائمی سازمان سرمایه گذاری باشد







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/1/31:

جذب سرمایه خارجی باید دغدغه دائمی سازمان سرمایه گذاری باشد

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری منصوب شد

۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بنگاه‌های کوچک تزریق می‌شود

آمادگی مرکز تحقیقات مخابرات برای سرمایه گذاری در نسل پنجم موبایل

سرمایه اولیه راه‌اندازی کسب‌وکار خرد چقدر است؟
قول نخست وزیر چین به سرمایه‌گذاران خارجی
انتظار داشتیم موتورسیکلت‌های ایرانی به بازار عرضه شود









مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/12/29:

تغییرات ۴۰ هزار میلیاردی بودجه ۹۸

هزینه‌های بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر تأمین می‌شود
درآمدهای خدمات زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در سال ۹۸ اختصاصی تلقی می‌شود









مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/11/30:

«منشور اقتصاد در گام دوم»|لزوم مردمی کردن اقتصاد با شتاب بخشیدن به واگذاری‌ها

سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی به ۲۰ درصد کاهش یافت

پشت کردن سرمایه‌گذاران بین‌المللی به اوراق دلاری

ایران از رتبه بندی ریسک کشوری جا ماند

فروش۳۹ هزار و ۸۴۲ میلیارد ریال اوراق مشارکت

سود سهام شرکت‌های صادرات‌محور ۲ برابر شد

جذب سالانه ۱۵۰۰میلیارد تومان سرمایه در بنادر

سیستان و بلوچستان در رده‌های نخست سرمایه‌گذاری خارجی قرار گرفت

امضای توافق‌نامه همکاری ایران و استرالیا در زمینه سرمایه گذاری

آمادگی ۱۱۴ شرکت خارجی برای همکاری در پروژه‌های نفتی ایران

کانال مالی ایران و سوئیس آماده راه‌اندازی شد
قرارداد ۹.۵ میلیون یورویی ساخت ۴ فروند شناور/تحویل طی ۱۵ماه
جزئیات ساخت واحد الفین در پتروشیمی بندر امام









مروری عناوین مهم خبری تا 1397/10/30:

پیشنهاد ۳ میلیارد دلاری سینوپک به ایران

شمارش معکوس برای توسعه چابهار با الحاق "دو بندر"

مارک موبیوس: هیچ کس نباید در عربستان سعودی سرمایه‌گذاری کند

بلاتکلیفی سرنوشت توسعه میدان گازی کیش

ایران ۴ میلیارد دلار در بخش پالایشگاهی هند سرمایه‌گذاری می‌کند

سرمایه‌گذاری‌هایی که هیچ‌وقت محقق نشد!







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/9/30:

امضای 19 تفاهمنامه سرمایه گذاری در بنادر ایران
یک ریال سرمایه‌گذاری در آبخیزداری هشت ریال بازگشت سرمایه دارد
دولت جذب 422 میلیون دلار سرمایه‌گذاری را در یزد تأیید کرد







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/8/30:

حمایت «ژرمن ها» از تجارت با ایران/صدورضمانتنامه ۹۱۱ میلیون یورویی

برگ برنده وزارت نفت برای جذب سرمایه داخلی در دوران تحریم

۲۴ طرح سرمایه‌گذاری صنعتی امسال عملیاتی می شود

اتحاد دولت و بخش خصوصی برای جذب سرمایه‌گذاران به بخش معدن







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/7/30:

افزایش24درصدی جواز تاسیس واحدهای صنعتی/ رشد اعطای تسهیلات به بخش صنعت و معدن

افزایش قیمت نفت با استمرار نگرانی از تاثیر تحریم‌های آمریکا







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/6/31:

سرمایه‌گذاری ۱۷۳ میلیارد دلاری چین در شهرک‌های اقماری

آمریکا در کدام کشورها بیشتر سرمایه‌گذاری کرده است؟

۱۰ زن "سرمایه‌گذار فرشته" در جهان

شرایط برای جذب سرمایه‌ فراهم شد/ معادن آماده واگذاری

توجه ویژه به آموزش کاربردی حسابداران

اختصاص اعتبار ۱.۲ میلیارد دلاری دولت برزیل برای همکاری با ایران

روابط بندری ایران و آذربایجان گسترش می یابد
کلیات لایحه ایجاد ۲۰ منطقه آزاد و ویژه‌ اقتصادی تصویب شد
نگاهی به روش‌های هوشمندانه سرمایه‌گذاری/کجاوچطورسرمایه‌گذاری کنیم







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/5/31:

کدام بازار برای سرمایه‌گذاری در ایران در حال حاضر مطمئن‌تر است
ارائه بسته‌های تشویقی به سرمایه‌گذاران بندری
۴۰۰ میلیارد دلار نقدینگی داریم اما دنبال ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی هستیم!
سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری روسیه در ایران؛ دور زدن تحریم‌های آمریکایی
امضای ۴ قرارداد سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای توسعه تنها بندر اقیانوسی ایران
توافقنامه همکاری انرژی بین ایران و اتریش تمدید شد
ایران و اتریش 4 سند همکاری امضا کردند
آمادگی روسیه برای سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری در ایران







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/4/31:

غول کشتیرانی فرانسه از بازار ایران خارج شد
توسعه کشاورزی از اولویت‌های صندوق حمایت از سرمایه‎‌گذاری زیست‌فناوری
مجوز فعالیت بانک سرمایه‌گذاری اروپا در ایران صادر شد
سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰ میلیاردی بخش خصوصی در طرح‌های گازی
واگذاری ۲۰۰بنگاه به صورت غیررقابتی/۶۳۰ شرکت دولتی در لیست واگذاری
موگرینی: همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط با ایران در اولویت است
معافیت مالیاتی انجام افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/3/31:

شرکت‌های سوئیسی به همکاری با ایران پایان می‌دهند
احتمال لغو سرمایه‌گذاری نفتی 3.6 میلیارد دلاری هیوندای با ایران
امتناع بانک سرمایه‌گذاری اروپا از پذیرش طرح مبادله با ایران
فسخ قرارداد ۲ میلیارد دلاری شرکت دالیم کره جنوبی با ایران
وزیر خارجه آلمان: آماده کمک به اقتصاد ایران هستیم
شرکت سوئیسی قرارداد ۱.۴میلیاردی با ایران را لغو می‌کند







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/2/31:

مجلس با تمام توان از سرمایه‌گذاری خارجی حمایت می‌کند
سرمایه‌گذاران خارجی چگونه حمایت می‌شوند؟







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/1/31:

سرمایه در گردش مشکل ۷۰درصد بنگاه‌های تولید
تبدیل ایران به مرکز راهبری شبکه برق منطقه در گرو تدبیر و سرمایه‌گذاری


منبع خبر: جمعی از نویسندگان تیم



iraj razaghian | 1398/02/26 23:45:12 |
0 0
با سلام و عرض ادب
میخواستم ببینم آیا اطلاعاتی از قراردادهای خارجی و داخلی هم در سایت یگذارید
که بدانیم که چطور قرارداد ببندیم که به نفع ما باشه و سرمان را
کلاه نگذارند.
ممنون
پاسخ
سعید میرجلیلی | 1398/05/08 08:39:51 |
0 0
سرمایه­ گذاری را می­توان رکن اساسی اقتصاد کشور دانست، که اگر به نحو مطلوب صورت پذیرد، باعث افزایش تولید ملی و رشد اقتصادی می­شود. در هر اقتصاد، چهار بازار اصلی وجود دارد که عبارتند از: بازار کالا، بازار کار، بازار پول و بازار سرمایه. بازارهای کالا و کار در مجموع بخش واقعی اقتصاد و بازارهای پول و سرمایه، بخش مالی اقتصاد(بازارهای مالی) نامیده می­شوند. این دو بخش مانند چرخ­های دوچرخه ­ای هستند که باید همگام با هم حرکت کنند تا به رشد و توسعة اقتصادی منجر شوند. این بازارها بر هم اثر می‌گذارند و از هم تأثیر می­پذیرند.
پاسخ
سعیده دهقان | 1398/05/15 21:01:20 |
0 0
در علم اقتصاد، سرمایه‌گذاری یعنی خرید کالایی که در حال حاضر مصرف نمی‌شود اما در آینده فرد به آن نیاز پیدا خواهد کرد و آن کالا برای او سودآور خواهد بود. در علم مالی، سرمایه‌گذاری به این معنی است که فرد یک دارایی مالی نظیر سهام را می‌خرد و پیش‌بینی می‌کند که آن دارایی مالی در آینده سودآور خواهد بود و قیمتش افزایش خواهد یافت، لذا با فروش به قیمت بالاتر سود خوبی به دست خواهد آورد.
پاسخ
مرتضی باغستانی | 1398/05/17 17:04:07 |
0 0
سرمایه‌گذاری در بسیاری ناحیه‌های اقتصادی مثل حوزه مدیریت کسب وکاریادارائی و مالیه اعم از خانواده‌ها، بنگاه‌ها یا دولت‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد. یک سرمایه‌گذاری شامل انتخاب توسط یک شخص یا یک سازمان مثل پانسیون سرمایه حقوق بازنشستگی، بعد از تجزیه وتحلیل یا اندیشه برای گذاشتن یا قرض دادن پول در یک چرخه، وسیله یا دارائی مثل مال، کالا، ذخیره، اوراق قرضه، مشتقات مالی (برای نمونه آتیه‌هاوانتخابها)، یا دارائی خارجی نام‌گذاری شده در پول خارجی، که سطحی از ریسک معین می‌کند و امکان برگشتهای تولید را در یک دوره از زمان فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر ازجمع عمومی رخ می‌دهد. سرمایه‌گذاری که کاملاً تحلیل شده نباشدمی تواند ریسک آن زیاد باشد نسبت به سرمایه‌گذاری مالک زیرا امکان خسارت در حدود کنترل مالک نیست. تفاوت بین سفته بازی و سرمایه‌گذاری می‌تواند دقیق و باریک باشد. آن وابسته به سرمایه‌گذاری است که مالک به آن فکر می‌کند خواه هدف قرض منابع به شخص دیگر برای هدف اقتصادی است یا نه. درموردی از سرمایه‌گذاری به جای ذخیره کالای تولید شده یا معادل شده پول آن، سرمایه‌گذار انتخاب می‌کند به منظور استفاده آن کالا، تولید کند یک کالای بادوام برای مصرف‌کننده یا تولیدکننده، یا با قرض دادن کالای ذخیره شده اصلی به دیگری در مبادله برای بهره یا یک سهم از سود. در اولین مورد، شخص تولید می‌کند کالاهای بادوام مصرف‌کننده با امیدی که خدمات کالا باعث می‌شود که زندگیش بهتر شود. در حالت دوم شخص می‌آید به سوی یک بازرگان به منظور استفاده منابع برای تولید کند کالاها و خدمات را برای دیگران به امید یک فروش سود آور. حالت سوم یک وام دهنده را توصیف می‌کند و چهارم یک سرمایه‌گذار را در یک سهم از کسب و کار توصیف می‌کند. درهرحالت مصرف‌کننده یک دارائی با دوام یا سرمایه‌گذاری دست می‌آورد، و برای آن دارائی به وسیلهٔ ثبت یک بدهی معادل حساب می‌شود.
پاسخ
سیدسعید حسینی منش | 1398/05/23 00:56:06 |
0 0
به طور کلی هر گونه دارایی به صورت نقدی مانند پول نقد ، موجودی حساب بانکی ، ارزهای بین المللی مثل دلار و یورو و نیز دارایی های غیر نقدی مانند تجهیزات صنعتی ، ماشین آلات ، ملک ، زمین و ... سرمایه نامیده می شود. سرمایه دارای تعابیر مختلفی است . البته معنای دقیق سرمایه بسته به مفهومی که کلمه سرمایه در آن استفاده می شود ، مختلف می باشد. به طور معمول ، کلیه منابع مالی و پولی و منابع قابل تبدیل به پول ، سرمایه خوانده می شود. جوامع و شرکت هایی که معمولا دارای سرمایه بیشتری هستند ، نسبت به رقبای خود که سرمایه کمتری دارند ، عملکرد و فعالیت بهتری دارند. در عصر حاضر ، نیروهای انسانی نیز قسمتی از سرمایه محسوب می شوند. سرمایه می تواند هم نقدی باشد هم غیر نقدی .
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 15:29:30 |
0 0
چون با توجه به شرایط اقتصادی جامعه ممکن سرمایه یک شرکت دچار زیان بشه پس اگر همه ی سرمایه یک جا باشد طرف کلا دچار ورشکستگی و زیان میشو در حالی که اگر در جاهای دیگر سرمایه گذاری کند و یک جا بهش زیان بدهد مطمئن هست که جای دیگر سود می دهد بلکه زیان این جارا هم جبران می کند.
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 15:31:45 |
0 0
هرگونه دارایی اعم از نقدی و یا غیر نقدی به عنوان دارایی مالی شناخته می‌شود و طرف باهر یک از آنها می تواند سرمایه گذاری کند یا اون را به پول نقد نزدیک گند و در یک جای مطمئن سر مایه گذاری کند.
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 15:34:38 |
0 0
سر مایه گذار ابتدا باید از جایی که سرمایه گذاری می کند مطمئن باشد و اطلاعات لازم را از آن کسب کرده باشد و بعد سرمایه گذاری کند آن هم نه همه ی پول خودرا بلکه تنها درصدی را سر مایه گذاری کند چون ممکن است اون شرکت دچار زیان بشه لااقل همه ی پول یک جا سوخت نشود.
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 15:36:29 |
0 0
برای کسب درآمد های بالا باید ریسک سرمایه گذاری را به جان خرید ولی قبل از آن می بایست تحقیقات لازم را به عمل آورده باشد و از محل سرمایه گذاری مطمئن باشد.
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 15:43:23 |
0 0
هرگونه سرمایه گذاری برای استفاده در آینده و به عمل نشستن اهداف برای کسب در آمد می بایت همراه با اصول و قاعده خودش باشه و با شناخت گام بر داریم.
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 15:46:14 |
0 0
افراد می بایست برای کسب در آمد های بیشتر خود با اطلاعات قبلی در یک جا سر مایه گذاری کنند و تا هم خودشون از آن استفاده کنند و هم باعث چرخ اقتصاد مملکت شوند.
بهترین سر مایه گذاری را سرمایه گذاری در زمین یا ملک می گویند چون استهلاک ندارند در حالی که سرمایه ی هرچیز دیگری دارای نرخ استهلاک است.
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 16:04:45 |
0 0
با توجه به سرمایه گذاری های افراد در گذشته نشان داده است که در جامعه ما با توجه به تغیرات ناگهانی نرخ دلار عده ای از افراد با خرید دلار و یا سکه طلا وارد این بازی شدند که عمده ای از آنها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی ضرر دیده اند.
در حالی که بهترین نوع سر مایه گذاری خرید زمین یا املاک است و هیچ گونه خطری آنرا تعدید نمی کند بلکه سالانه سود هم دارد.
در حالی که در همین چند ماهه وسایلی مانند اتومبیل هم دارای سود بوده که خرید آن هم میتونسته یک سرمایه گذاری باشه.
ولی بهترین نوع سرمایه سرمایه گذاری در ملک و زمین است.
پاسخ
زهرا ابراهیمی | 1399/03/01 11:46:30 |
0 0
بازار سرمایه یا بازار مالی چیست و انواع بازارهای مالی و سرمایه گذاری کدامند؟
بازار مالی چیست
علم اقتصاد با وجود تمام بزرگی و گستردگی خود و علیرغم آنچه به نظر می‌رسد علمی ساده است. بازار سرمایه (بازار مالی) مانند بازار پول، بازار بورس، بازار طلا و مسکن، بورس کالا و بورس اوراق بهادار از جمله اصطلاحات رایج در این عرصه هستند. شاید گستردگی همین اصطلاحات در اقتصاد باشد که آنرا پیچیده و سخت جلوه می‌دهد.

همه ما افرادی را می‌شناسیم یا زندگینامه افرادی شنیده یا دیده‌ایم که موفقیت‌های بزرگی در هر یک از بازارهای بزرگ اقتصادی کسب کرده‌اند و به چهره‌ای ثروتمند، موفق و شناخته شده تبدیل شده‌اند. برای موفقیت در هر یک از این بازارهای مالی ابتدا باید نسب به آنها آگاهی پیدا کرد، پس اجازه دهید در گام اول با مفهموم ابتدایی هر یک از آنها آشنا شویم.

بازار مالی یا بازار سرمایه چیست؟
بازار مالی چیست

بازار مالی (Financial Market) اصطلاحی گسترده است که برای طیف وسیعی از بازارها به کار می‌رود. هر بازاری که در آن تجارتی صورت می‌گیرد یک بازار مالی محسوب می‌شود. حتی بازارهایی که در آنها تجارت اوراق بهادار شامل سهام، اوراق قرضه، ارز، فلزات و مشتقات آنها انجام می‌شود هم بازار مالی هستند.

بازار پول چیست؟
بازار مالی چیست

یکی از بازارهای مالی، بازار پول است که در آن از هر ابزار یا دارایی با توان نقد شوندگی بالا یا ابزارها و دارایی‌های خرد برای تبادل استفاده می‌شود. این ابزارها معمولا توسط شرکت‌ها، اشخاص، بنگاه‌های تجاری و شرکت‌ها استفاده می‌شوند و در واقع نوعی جانشین پول هستند که سررسید کمتر از یک سال دارند.

عدم نیاز به هم‌زمانی دریافت پول و انجام مخارج یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که اشخاص و بنگاه‌ها از بازار پولی استفاده می‌کنند. از جمله ابزارهای بازار پول می‌توان به سپرده‌ها، وام با وثیقه، حواله و بروات اشاره کرد.

بازار سرمایه چیست؟
بازار مالی چیست

یکی از بازارهای مالی، بازار سرمایه است که با نام بازار بورس اوراق بهادار نیز شناخته می‌شود، بازاری برای خرید و فروش اوراق قرضه و اوراق مالکیت است. کار اصلی بازار سرمایه ایجاد پلی ارتباطی بین تامین کننده سرمایه‌های خرد و کلان، چه حقیقی و چه حقوقی و متقاضیان سرمایه مثل شرکت‌هاست.

بازار سرمایه در واقع تسهیل کننده فرآیند خرید و فروش ابزارهای مالی (اسناد خزانه، اوراق تجاری و گواهی سپرده) است. شاخص‌ترین ابزار مالی این بازار اوراق مالکیت که اکثرا با نام سهام شناخته می‌شود و اوراق قرضه یا مشارکت است.

برخلاف بازار مالی پول، بازار سرمایه محلی برای عرضه و فروش سهام و اوراق قرضه برای بازه‌های زمانی بیش از یک سال است.
پاسخ
زهرا ابراهیمی | 1399/03/01 11:50:23 |
0 0
دارایی مالی، (به انگلیسی: financial asset) یک نوع دارایی نامشهود است، که به آنها دارایی‌های کاغذی هم گفته می‌شود، دارایی‌هایی هستند، که ارزش آنها به پشتوانه یک دارایی دیگر تعیین می‌شود، مانند: برگه سهام، اوراق قرضه و سپرده‌های بانکی. دارنده سهام یک شرکت، به نسبت سهام خود، در دارایی‌ها و منافع شرکت مذکور سهیم می‌شود یا دارنده اوراق مشارکت، به واسطه مشارکت در پروژه‌ای که اوراق مذکور برای تأمین مالی آن پروژه منتشر شده، سود به دست می‌آورد. برای دارایی مالی، منفعت یا ارزش معمول، نقدینه‌ای در آینده است.
پاسخ
زهرا ابراهیمی | 1399/03/01 11:54:40 |
0 0
چند توصیه و نکته ضروری برای سرمایه گذاران در بورس:
۱- سرمایه مازاد خود را به کار گیرید:
معمولا افراد با توجه به اتفاقات مختلفی که در زندگی شان پیش می آید، بخشی از ذرآمد خود را به عنوان هزینه های ضروری کنار می گذارند تا در روز مبادا از آن استفاده کنند. از آنجا که بازار سهام یکی از بازارهای پر نوسان می باشد، خبرگان بازار توصیه می کنند که بهتر است افراد از بکارگیری سرمایه های اصلی و ضروری خود در این بازار پرهیز کنند. آن ها معتقدند کسانی که م یخواهند در این بازار سرمایه گذاری کنند بایستی نه تنها اولویت را به رفع نیازهای اولیه زندگی خود بدهند، بلکه حتی از بکارگیری آن بخش از درآمد خود را که برای هزینه های اتفاقی در نظر گرفته اند در بازار بورس صرف نظر کنند. خبرگان بازار سرمایه می گویند بهتر است افراد پس اندازهای اضافی خود را وارد بازار سهام نکنند.

۲- شایعات بازار را جدی نگیرید:
شایعات موجود در بازار را جدی نگیرید حتی اگر از طرف دوست شما و یا شخص مطلع در بازار باشد، زیرا هیچ شخصی نمی تواند پیش بینی درستی از آینده یک سهم داشته باشد. زمانی که شما سهمی را برای خرید انتخاب می کنید، مهم این است که دلیل انجام این کار را بدانید. پیش از تصمیم به خرید تحقیق کنید و شرکت مورد نظر را ارزیابی کنید. ممکن است در برخی موارد اتکا به صحبت های دیگران سود ده باشد، ولی این عمل شما را از تبدیل شدن به یک سرمایه گذار مطلع باز می دارد. آگاهی تنها رمز موفقیت در بلند مدت است.

۳- دیدگاه بلند مدت داشته باشید:
سودهای کوتاه مدت اغلب باعث گمراهی سرمایه گذاران جدید می شود و داشتن دید بلند مدت برای سرمایه گذار ضروری است. این بدان معنی نیست که خرید و فروش سهام منجر به کسب سود نمی شود ولی همانطور که قبلا اشاره شد، روش های متفاوتی برای کسب سود در بازار سهام وجود دارد. در نظر داشته باشید که این معاملات به منابع مالی، دانش و ریسک پذیری بالا نیاز دارد.

۴- به سرمایه گذاری های خود تنوع ببخشید:
برای به حداقل رساندن ریسک های سرمایه گذاری و افزایش بازده، به سرمایه گذاری های خود تنوع ببخشید. سرمایه گذاری را می توان با خرید دارایی های مالی مانند سهام صنایع و بخش های متفاوت و اوراق مشارکت و داراییهای حقیقی مانند زمین و ساختمان یا دیگر ئارایی های فیزیکی متنوع ساخت.

۵- تنها از یک روش برای سرمایه گذاری استفاده نکنید:
حتی سرمایه گذاران حرفه ای نیز بعضا در پیش بینی حرکت های بازار و تعیین بهترین زمان خرید موفق نیستند. همه ممکن است اشتباه کنند فقط کسانی اشتباه نمیکنند که هیچ گاه سرمایه گذاری نکرده اند. از این رو ممکن است روش ناموفق و یا موفق قبلی سرمایه گذاری در شرایط فعلی، نتیجه معکوس به بار آورد. مهم این است که از اشتباهات قبلی درس بگیریم.

۶- به طور مستمر سرمایه گذاری کنید:
همواره فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری وجود دارد. بنابراین هرماهه مبلغ معینی را پس انداز کنید و از فرصت های جدید سرمایه گذاری استفاده نمایید. سرمایه گذاری مستمر غالبا شما را در برابر ضربه های سخت بازار ایمن می سازد.

۷- مبهوت بازده های گذشته نباشید:
پژوهش ها نشان می دهد عموما عملکرد گذشته بازار ضامن بازده آینده آن نیست. از این رو سرمایه گذاری ها را بر اساس بر اساس ویژگی هایشان انجام دهید. صرفا به عملکرد گذشته دل نبندید. به عبارت دیگر احساساتی عمل نکنید.

۸- حد معقولی از ریسک را بپذیرید تا از رشد بالقوه بازار سهام محروم نشوید:
پرتفویی که شامل سهام، سپرده بانکی و اوراق مشارکت است ریسکش کمتر از پرتفویی است که تنها از سپرده بانکی یا اوراق مشارکت تشکیل شده است. از این رو به منظور کسب نتایج دلخواه، همواره با توجه به میزان ریسک پذیری خود، نسبت مناسبی از سهام را نیز در پرتفوی خود سرمایه گذاری نمایید. برای تعیین سطح ریسک پذیری باید ابتدا اهداف سرمایه گذاری خود را معین کنید. افق زمانی سرمایه گذاری، یکی ازعوامل مهم در تعیین اهداف سرمایه گذاری است.

۹- با نوسانات جزئی دلسرد نشوید:
به عنوان یک سرمایه گذار با دید بلند مدت، نگران تغییرات قیمت در کوتاه مدت نباشید. به جای نگرانی به نوسانات اجتناب ناپذیر در کوتاه مدت، به سرمایه گذاری خود مطمعن باشید. یک سری از سرمایه گذاران از نوسانات روزانه سهم به دنبال سود هستند، ولی سود بلند مدت وابسته به تغییرات دیگری در بازار است، که ممکن است چند ماه به طول بینجامد. پس دید خود را بر روی نظرات و تحقیقات خود متمرکز کنید.

۱۰- همواره به بازارهای غیرمالی نیز توجه کنید:
محتوا و افق سرمایه گذاری خود را گسترش دهید. توجه به بازارهای غیر مالی مانند مسکن، طلا، محصولات و مواد اولیه، علاوه بر امکان گسترش محتوای پرتفوی پربازده، امکان تحلیل دقیق تر سرمایه گذاری در بازارهای مالی را نیز فراهم می کند.

۱۱- از خدمات مشاوران سرمایه گذاری استفاده کنید:
نیازها و شرایط شما دائما در حال تغییر است. از این رو مراجعه شما به مشاوران سرمایه گذاری، بهشما در ترکیب و انتخاب مناسب سرمایه گذاری هایتان کمک می نماید. غالبا ضروری است که حداقل سالی یک بار به متخصصان سرمایه گذاری مراجعه کنید. توجه داشته باشید که سرمایه گذاری یک کار تخصصی است. بهره گیری از متخصصان در هر رشته ی کاری موجب ارتقا بهره وری، کارایی و اثربخشی می گردد.
پاسخ
زهرا ابراهیمی | 1399/03/01 11:59:02 |
0 0
انواع ریسک در سرمایه گذاری:
ریسک مالی
فرض کنید شما در سهام شرکت آلی‌بالی سرمایه گذاری کرده‌اید و سهام آن را در قیمت ۳۷۰ تومان خریده‌اید. حالا بعد از مدتی، شرکت آلی‌بالی با مشکلاتی در فرآیند تولید و فروش روبرو می‌شود و نمی‌تواند محصولات خود را بفروشد و تعهدات خود را عملی کند و لذا با جدی‌تر شدن مشکلات، شرکت اعلام ورشکستگی می‌کند. حالا شما صاحب سهام یک شرکت ورشکسته هستید که سهامتان در بازار هیچ ارزشی ندارد. به چنین ریسکی که همواره در بازار بورس سرمایه گذاران را تهدید می‌کند، ریسک مالی گفته می‌شود.

راه‌حل در امان ماندن از ریسک مالی چیست؟ برای اینکه ریسک مالی سرمایه گذاری خود را کاهش دهید لازم است قبل از خرید سهام، اطلاعات کافی در مورد آن جمع‌آوری کنید و این اطلاعات را تجزیه‌وتحلیل کنید (نگران نباشید، ما در مدیرمالی به شما کمک خواهیم کرد). توجه داشته باشید یک تحقیق کامل تا حدودی برنامه‌ریزی و کمی شم مالی تا حد زیادی ریسک مالی را کاهش می‌دهد.

ریسک نرخ بهره
وقتی تاریخچه این ریسک را در بازارهای جهانی بررسی می‌کنیم، می‌بینم که ریسک نرخ بهره ، در بیشتر موارد اوراق بهادار با درآمد ثابت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما با توجه به ربوی بودن آن به شکل معمول و جهانی‌اش در اقتصاد ما تعریف نمی‌شود؛ اما می‌توان نرخ بهره بانکی را به‌عنوان نرخ بهره عمومی در نظر گرفت. حالا فرض کنید هفته گذشته در اوراق مشارکت دولتی با نرخ علی‌الحساب ۲۱ درصد سرمایه‌گذاری کردید، در آن روز، نرخ سپرده‌های بانکی بلندمدت ۱۸ درصد بود؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت دولتی بازده بالاتری داشت. حالا اگر دولت به بانک‌ها اجازه دهد که نرخ سپرده‌هایشان را تا حداکثر ۲۵ درصد افزایش بدهند چه اتفاقی می‌افتد؟ اوراق مشارکتی که شما پیش‌ازاین خریده‌اید، ارزش خود را تا حد زیادی از دست خواهد داد!

این تنها اثر مخرب ریسک نرخ بهره نیست. افزایش نرخ بهره باعث می‌شود نرخ وام دهی بانک‌ها هم افزایش یابد و درنتیجه هزینه تأمین مالی شرکت‌های بورسی بیشتر شود. افزایش هزینه‌های مربوط به تأمین مالی شرکت‌ها ممکن است بر تولید و فروش آن‌ها اثر بگذارد و شرکت‌ها با مشکلاتی روبرو شوند. همین‌طور افزایش نرخ بهره بانکی باعث خروج سرمایه از بازار بورس به سمت بانک‌ها و کاهش نقدینگی بازار بورس می‌شود که رکود در بازار بورس را به دنبال خواهد داشت.

برای مقابله با این ریسک همواره نیم‌نگاهی به جریانات کلی اقتصاد و همین‌طور قوانین و مقررات بانک مرکزی داشته باشید، پس انداز خود را فقط در یک نوع دارایی سرمایه‌گذاری نکنید. بهتر است آن را در منابع مختلف نظیر سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سهام بورسی سرمایه‌گذاری کنید.

ریسک بازار
بازار بورس از چندین هزار نفر سرمایه‌گذار تشکیل‌شده که روزانه خریدوفروش می‌کنند. برآیند تصمیم‌گیری این سرمایه گذاران است که مشخص می‌کند قیمت یک سهم افزایش یابد یا کاهش. یک سهم هرچقدر هم که خوب باشد، درصورتی‌که اغلب سرمایه گذاران تصمیم به فروش آن بگیرند، با مازاد عرضه و کمبود تقاضا روبرو خواهد شد و درنتیجه قیمت آن کاهش می‌یابد. برعکس سهمی که تقاضای بیش‌ازاندازه برای آن باشد، به دلیل کمبود عرضه قیمتش افزایش می‌یابد. نوسانات قیمت سهام در بازار، ریسک بازار را برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آورد.

باید توجه داشت که بازار بورس ماهیتاً نوسان پذیر است، بنابراین اگر پیش از خرید خود با دقت تحقیق کرده‌اید و از خرید خود مطمئن هستید، فریب نوسانات روزانه و کوتاه مدت را نخورید… بلند مدت فکر کنید.

ریسک تورم
امروز شما ده هزار تومان چه چیزهایی می‌توانید بخرید؟ پنج سال قبل چه؟ بیست سال قبل چطور؟ به این میگویند ریسک تورم!

پول خود را یکجا راکد نگه ندارید، درجایی سرمایه‌گذاری کنید که بازده آن بیشتر از نرخ تورم باشد…همین!

ریسک سیاسی یا ریسک دولتی
اگر شرکت‌ها را ماهی فرض کنیم، دولت و سیاست‌های آن مانند برکه‌ای می‌ماند که ماهی‌ها در آن شنا می‌کنند؟

آیا ماهی‌ها در برکه‌ای که آب آن آلوده است، زنده می‌مانند؟ مسلماً خیر! قوانین و سیاست‌های دولت هم می‌تواند اثرات غیرقابل جبرانی بر برخی شرکت‌ها داشته باشد. اگر سهامدار شرکتی هستید که تحت تأثیر قوانین دولتی قرار دارد، بیشتر مراقب باشید. ممکن است یک‌شبه سرمایه خود را از دست دهید!

ریسک شخصی
منشأ ریسک های سرمایه گذاری همیشه بازار و عوامل اقتصادی نیست. گاهی سرمایه گذاران خودشان سرمایه گذاری خود را دچار خطر می‌کنند. فرض کنید شما ۵ میلیون تومان در سهامی سرمایه‌گذاری کرده‌اید. حالا قیمت سهام تحت تأثیر عوامل مقطعی، کاهش‌یافته و ارزش سرمایه‌گذاری شما به ۴ میلیون تومان رسیده است. علی‌رغم اینکه شما باهدف بلندمدت در این سهام سرمایه گذاری کرده‌اید، اما ناگهان رخدادی پیش می‌آید که شما به پول سرمایه‌گذاری شده احتیاج پیدا می‌کنید. پس مجبورید سهام خود را با زیان بفروشید. این نوع خطر، ریسک شخصی نام دارد.

ریسک احساسی
منطق و انضباط در سرمایه گذاری از اصول اولیه ورود به بازار بورس است؛ اما همه ما انسان هستیم و گاهی مغلوب احساساتمان می‌شویم. نتیجه اینکه ضرر می‌کنیم! یاد بگیرید حریص نباشید، به خاطر ترس از زیان، دست از سرمایه‌گذاری نکشید و عاشق سهامتان نشوید و به‌موقع آن‌ها را بفروشید.

نکته نهایی اینکه اجازه ندهید ریسک سرمایه‌گذاری شما را بترساند، چراکه زندگی کردن همراه با ریسک و خطر است. مطمئن باشید که همه انواع ریسک ها را یاد گرفته‌اید و سعی کنید دانشتان را در مورد انواع ریسک در بازار بورس سرمایه گذاری بیشتر کنید و اثرات آن‌ها بر اهداف مالی و سرمایه‌گذاری خود مدیریت کنید.
پاسخ
زهرا ابراهیمی | 1399/03/01 12:02:49 |
0 0
انواع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری:
درآمد غیر عملیاتی حاصل از سرمایه‌گذاری: این نوع درآمد ناشی از سپرده­‌های بانکی، اوراق مشارکت، سود حاصل از خرید و فروش سهام و یا مالکیت بخشی از سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر است. سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه پذیر با درصد مالکیت بالایی که فعالیت آن با فعالیت شرکت سرمایه‌گذار غیر مرتبط باشد نیز در این ردیف شناسایی می‌شود.
درآمد عملیاتی: این نوع درآمد، ناشی از سرمایه‌­گذاری شرکت سرمایه‌‍‌گذار در شرکت­‌های سرمایه­‌پذیری است که فعالیت اصلی آن‌ها مرتبط بوده و درصد تملک بالایی برای شرکت سرمایه‌گذار در بر دارد.
‌ ♦ لازم به ذکر است که به درآمد حاصل از سرمایه­‌گذاری‌­ها، مالیات تعلق نگرفته و هیچ مبلغی از آن کسر نمی‌شود.
پاسخ
سپیده دهقان | 1399/03/05 21:59:48 |
0 0
امروزه سواد مالی و سرمایه گذاری یکی از مهمترین مهارت هایی است که هر فردی در هر سن و سالی بایستی آنها را آموزش ببیند تا بتواند از سرمایه هایی که دارد بهترین استفاده را ببرد و بتواند آینده مالی خود را تامین کند . دانش مدیریت گردش نقدینگی را سرمایه گذاری و مدیریت هزینه را نیز سواد مالی می گویند. سرمایه‌گذاری (investment) به معنی گذاشتن پول در چیزی با انتظار سود از آن است به عبارت دیگرسرمایه گذاری یعنی خرید یک دارایی یا هر چیز دیگری به این امید که در آینده قیمت آن افزایش خواهد یافت و یا درآمدی را ایجاد خواهد کرد. برا
پاسخ
وحید احمد باریکزهی | 1399/04/13 16:16:41 |
0 0
مالی رفتاری چیست؟

access_time11 سپتامبر 2019

perm_identity ارسال شده توسط m-moghadasian

folder_open روانشناسی بازار سرمایه

visibility 360 بازدید

مالی رفتاری که عموماً از آن به عنوان کاربرد روانشناسی در دانش مالی تعبیر می‌شود، به ویژه پس از ترکیدن «حباب قیمتی سهام شرکت های تکنولوژی» در مارس ۲۰۰۰، به یک موضوع روز تبدیل شده است. علی رغم اینکه واژه «مالی رفتاری» در کتاب ها و نشریات تخصصی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است، تاکنون مفهوم درست آن به روشنی درک نشده است.

شاید یکی از دلایل این موضوع، تشابه اسمی واژه‌هایی نظیر موارد زیر باشد:

علوم رفتاری (Behavioral science)

روانشناسی سرمایه‌گذار (Investor Psychology)

روانشناسی شناختی (Cognitive Psychology)

اقتصاد تجربی (Experimental Economics)

علوم شناختی (Cognitive science)

حتما بخوانید: استراتژی معاملاتی معکوس

افزون برآن بسیاری از کتاب ها که اخیراً با عنوان روانشناسی سرمایه گذاری منتشر شده است، اگرچه به ابعادی از دانش مالی رفتاری اشاره می‌کند؛ اما در معرفی جامع و روشن آن چندان موفق نبوده‌اند.



فلسفه مکتب اقتصاد نئوکلاسیک بر اصل عقلایی رفتار کردن افراد و همچنین بنگاه‌ها در اقتصاد مبتنی است. در این میان اگر پدیده‌ای با این اصل ناسازگار باشد از آن به عنوان سوگیری یا تورش یاد می‌شود. نظریه مالی رفتاری که عموماً از آن به عنوان کاربرد روانشناسی در دانش مالی تعبیر می‌شود، اصل بنیادین اقتصاد نئوکلاسیک را به چالش کشیده وسعی دارد پدیده‌های روانشناختی انسان در کل بازار در سطح فردی را شناسایی نماید (بدری،۱۳۹۴).



روانشناسان معتقدند که انسان اقتصادی تعارضات درونی افراد را نادیده می‌گیرد. مثلاً در مدل عقلایی اهداف و اولویت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در تصمیم‌گیری افراد با تطبیق ناسازگاری‌های موجود بین اهداف فردی و ارزش اجتماعی برای آن‌ها نادیده انگاشته می‌شود و در تعریف مدل عقلایی و انسان اقتصادی جایگاهی ندارد. در واقع بروز و ظهور چنین تعارضاتی است که می‌تواند بوجود آمدن مدل‌های غیر عقلایی و یا رفتاری را موجب شود.



مدیریت مالی رفتاری به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه مدیران اطلاعات را گردآوری، تعبیر و مورد پردازش قرار می‌دهند. علی الخصوص این حوزه از دانش بر روی پیش داوری‌های شناختی و ادراکی تمرکز دارد. در این علم تصور می‌شود که مدل‌ها می‌توانند بر روی رفتار تاثیر گذاشته و به تصمیمات شکل دهند. این پیش داوری‌ها می‌تواند در فرآیند تصمیم‌گیری اختلال ایجاد کرده و به نتایجی پایین‌تر از سطح بهینه منجر شوند، زیرا عواطف بر کنترل شخصی فائق می‌آیند و به رفتار شکل می‌دهد. دانشمندان علوم رفتاری و تصمیم‌گیری دریافته‌اند که تحت شرایط معین افراد در قضاوت‌هایشان دچار خطاهای ذهنی می‌شوند که این اشتباهات می‌تواند به انتظارهای نادرست منجر شود (پراست و وور، ۲۰۰۵).

حتما بخوانید: روانشناسی معامله ‌گری کلید رسیدن به سود مستمر

در نظریه سنتی پرتفوی سرمایه گذاران تنها به بازده اوراق بهادار توجه می‌کردند، بدین ترتیب سرمایه گذاران اوراقی را انتخاب می‌کردند که بازده بالاتری داشته باشند. بروز بحران‌های مالی برای این سرمایه گذاران موجب شد که آن‌ها علاوه بر مخاطره به دنبال عوامل دیگری نیز باشند (جمالی،۱۳۸۷).

اولین کار منتشر شده در بازارهای کارامد توسط باچیلر در سال ۱۹۰۰ انجام شد که پیشنهاد داد که در یک معامله منصفانه که انتظار سود می‌رود گمانه زنی‌های سفته بازان باید صفر باشد. از دهه ۱۹۵۰ بود که با توجه به این رویکرد محققان به بررسی رابطه بین ریسک و بازده و توجه همزمان به این دو عامل برای تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری پرداختند و این دوره را آغاز دوره مالیه نوین (New Finance) خواندند.



پس از جنگ جهانی دوم، مجموعه‌ای از نظریه‌های پیشرفته مالی را به خود گرفت. دیدگاه‌های ارائه شده در چارچوب این نظریات با آنچه قبل از آن ارائه گردیده بود تفاوت اساسی داشت و از آن زمان مورد استفاده وسیع دست اندرکاران بازارهای سرمایه قرار گرفت (جمالی، ۱۳۸۷).



یکی از پایه‌های اساسی نظریه پیشرفت مالی طی سال‌های ۱۹۵۰ نظریه بازار کارا است. همان گونه که در اکثر متون مالی و سرمایه گذاری اشاره شده است، بازار کارا بازاری است که در آن اطلاعات موجود بلافاصله بر قیمت اوراق بهادار تاثیر می‌گذارد.

مفهوم بازار کارا بر این فرض استوار است که سرمایه گذاران در تصمیمات خرید و فروش خود تمامی اطلاعات مربوط را در قیمت سهام لحاظ خواهند کرد. در چنین بازاری، قیمت اوراق بهادار عادلانه بوده و به ارزش ذاتی آن نزدیک است. مفهوم بازار کارا یک ادعا یا توقع نیست بلکه تغییرات کاملی است که در اثر انتشار اطلاعات جدید در قیمت سهام صورت می‌گیرد (شمس و همکاران،۱۳۸۹).



دنیل کانمن (Daniel Kahneman) و ایموس تورسکی (Amos Tversky) چگونگی وقوع، علل و اثرات خطای انسان در منطق اقتصادی را روشن کردند. این دو محقق در سال ۱۹۷۹ مقاله با عنوان «تئوری چشم انداز(Prospect Theory): تجزیه و تحلیل تصمیم تحت شرایط ریسکی» منتشر کردند که امروزه از آن به عنوان اولین اثر مدون در «مالی رفتاری» یاد می‌شود.

حتما بخوانید: تازه گرایی چیست و چگونه به سرمایه گذارن بورس ضرر می‌رساند؟

دانش مالی رفتاری در دو سطح مالی رفتاری خرد (Behavioral Finance Micro) و مالی رفتاری کلان (Behavioral Finance Macro)مورد بررسی قرار می‌گیرد.



در سطح کلان، بازارهای مالی و ویژگی‌های آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و رویارویی مالی رفتار با نظریه‌های مالی کلاسیک به ویژه تئوری بازار کارای سرمایه را در بر می‌گیرد.

در سطح خرد، مالی رفتاری یکی از مفروضات بنیادی اقتصاد نئوکلاسیک و مالی کلاسیک یعنی فرض عقلایی بودن سرمایه گذاران را به چالش می‌گیرد. جایی که مالی رفتاریمی‌خواهد نشان دهد در دنیای واقعی، رفتار سرمایه‌گذاران با عقلایی بودن اقتصاد نئوکلاسیک سازگاری ندارد.



سوگیری‌های رفتاری

در فرهنگ لغت، تعاریف متعددی برای واژه «سوگیری» ارائه شده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خطایی در نمونه‌گیری یا آزمون‌های آماری رخ می‌دهد و ناشی از ارجح دانستن سیستماتیک یک پیامد بر دیگری است.تبعیض یا تمایل جانبدارانه‌ای که مانع از قضاوت منصفانه می‌شود.گرایش متعصبانه به یک دیدگاه خاص، یک میل ذاتی یا چشم داشتی که قضاوت شخصی و گاهاً نامعقول را به دنبال دارد.

به طور خلاصه سوگیری های رفتاری به عنوان «اشتباهات سیستماتیک» در قضاوت تعریف شده است.

محققین فهرست بلندی از انواع سوگیری های رفتاری را شناسایی و ارائه نموده‌اند. مطالعات اخیر بیش از ۵۰ نوع سوگیری های رفتاری شناخته شده در مورد سرمایه گذاران را معرفی کرده است. این در حالی است که بسیاری از تمایلات رفتاری هنوز به روشنی مورد شناسایی قرار نگرفته است.

حتما بخوانید: حجم مبنا ، اهرمی تاثیرگذار در روند قیمت شرکت های بورسی

برخی دانش پژوهان سوگیری ها را در دو دسته طبقه‌بندی می‌کنند:

سوگیری های شناختی

سوگیری های احساسی

تا کنون تئوری منسجمی در مورد چرایی سوگیری های رفتاری ارائه نشده است؛ اما به جای یک تئوری جهان شمول (Universal Theory)، تحقیقات مالی رفتار به مجموعه وسیعی از شواهد تکیه می‌کند که بر بهینه نبودن تصمیمات افراد در شرایط مختلف تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، صحه می‌گذارد. (بدری،۱۳۹۴)

ایراد وارده بر مالی رفتاری

ایرادی که به نظریه مالی رفتاری وارد می‌شود، این است که مالی رفتاری، بنیان‌های فرضیه توضیح دهنده بازارهای کارا را به هم ریخت، اما خود به پارادایم مستقلی برای توضیح ناکارایی‌ها دست نیافت.

همچنین مسئله مذکور، این سوال بزرگ را برای مشاوران سرمایه گذاری ایجاد کرد که:

آیا توصیه به خ
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:17:39   |
0     0
بسیار حائز اهمیت بوده و تصمیم گیری های آنها را متاثر می نماید. وقتی صحبت از سواد مالی در حوزه کسب و کار وسرمایه گذاری می شود اول باید بازارها و گزینه های بیشتری برای سرمایه گذاری شناخته شود تا اصول اولیه سرمایه گذاری، یعنی چیدن سبد متنوع و محدود کردن ریسک صورت گیرد (وقتی سبد متنوع است ریزش یا ضرر در یک بازار، توسط سایر گزینه ها خنثی خواهد شد). در این گزارش ویژه به مروری بر تازه های منتشر شده در رسانه های معتبر کشور در ارتباط با سرمایه گذاری پرداخته شده و یک " گنجینه خبری" در ارتباط با موضوع ایجاد شده است. با رصد کردن روزانه محتوای ارائه شده، در جریان آخرین رخدادها و سیر موضوعات مرتبط با سرمایه گذاری قرار گرفته و با افزایش دانش و آگاهی خود در جهت زندگی بهتر گام بردارید. در قسمت مروری برعناوین مهم خبری، کلیه رویدادهای خبری مرتبط و به تفکیک هر ماه ارائه شده است. . "هوای بازار" را داشته باشید تا بهترین فرصت ها را انتخاب کنید .







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/01/31:

کشورهای همسایه‌ متقاضی دام ایران هستند
توافق تهران و دوحه برای همکاری‌های مشترک انرژی و سرمایه‌گذاری
دولت سیستم‌های انگیزشی را برای جذب سرمایه‌گذاری فعال کند
به جای خام فروشی باید به سمت افزایش تولید فرآورده‌های نفتی حرکت کنیم
۸ دلیل که معامله‌گران شکست می‌خورند + روش‌های حل آنها
تاکید بر جذب سرمایه برای جهش تولید در پالایشگاه‌ها
سرمایه‌گذاری ۲۱هزارمیلیارد ریالی در پنج پروژه فولادی
روند کاهشی تشکیل سرمایه از سال 90 تا 98
بلاتکلیفی طرحی که قرار بود مانع فعالیت‌های سوداگرانه شود
چرا بیشتر مردم از برندهای خارجی استفاده می کنند؟
هدایت جریان نقدینگی به سمت تامین مواد اولیه جهش تولید را محقق می‌کند
اروپاییها در کدام کشورها بیشتر سرمایه گذاری کرده اند؟
معرفی ۸ محصول معدنی پر تولید





مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/12/29:

تاثیر شگرف "واقعیت مجازی" بر طراحی محصولات
توسعه کسب وکارهای فضاپایه در سال ۹۹ شتاب می گیرد
مالیات بر عایدی سرمایه مهم ترین دستورکار مجلس
سرمایه گذاری ۳۱۲.۷ هزار میلیارد تومانی در بخش صنعت
تولید کاغذ از گلبرگ زعفران
واسطه‌های مالی هزینه معاملات را کاهش می‌دهد
چگونه در صنایع مختلف سرمایه‌گذاری کنیم؟







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/11/30:

معرفی چارچوب سرمایه‌گذاری در پروژه‎‌های فرآورش نفت خام
استرداد ۱۵۰۰ میلیاردتومان مالیات صادرکنندگان از هفته آینده
دولت نقدینگی را به سوی پتروپالایشگاه ها هدایت کند
دولتی که ۱۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی دارد، نباید دنبال فروش نفت باشد
چگونه اقتصاد را قوی کنیم؟|معاون وزیر اقتصاد: باید نهضت تسهیل صدور مجوز کسب‌وکار آغاز شود
کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان در سال 2019
رشد ۳۲ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در کشور با وجود تحریم‌های آمریکا







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/10/30:

سهم ۷۸۴ میلیون دلاری طرح‌های صنعتی و معدنی از سرمایه گذاری خارجی

چهار هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در محلات محقق شد

رشد ۷۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در روسیه، علی‌رغم تحریم‌ها

سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار میلیاردی در مناطق آزاد کشور

رسالت مدیران استان قزوین عزم جدی در حل مشکلات سرمایه گذاران است









مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/9/30:

نصب دستگاه جدید در شهربازی کرمان/از سرمایه گذاران استقبال می‌کنیم

باز کردن فضا برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی

بهره‌برداری از ۶۵ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان

باز کردن فضا برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی

بهره‌برداری از ۶۵ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان

ظرفیت بالای مشهد در سرمایه‌گذاری/ نیازهای زائران برطرف نشده است

پیش بینی ۴۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۲۳۰۰ پروژه استانی در همدان

سرمایه‌گذاران بومی سرمایه خود را به سیستان و بلوچستان منتقل کنند

برخی مدیران کرمان علاقه مند به سرمایه گذاری در استان نیستند

سرمایه گذاری بیش از 5 هزار میلیاردی برای توسعه فرآوری ذغالسنگ طبس







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/8/30:

افزایش ۳۲ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی

سرمایه‌گذاری خارجی چین ۵.۹ درصد جهش کرد

منطقه ویژه اقتصادی بروجرد در ایستگاه جذب سرمایه‌گذار

مشکلات سرمایه‌گذاری در انزلی تسهیل و صدور مجوزها تسریع شود

انتشار ٣٠٠٠ میلیارد تومان اوراق صکوک برای تامین مالی مناطق آزاد

بهره برداری از اولین نیروگاه برق آبی با روش سرمایه گذاری B.O.O

ایران تنها در پی صادرات برق نیست؛ درصدد انتقال دانش فنی هستیم

ثبت شخصیت‌ها برای وزارت میراث فرهنگی موضوعیت ندارد







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/7/30:

نوآوری لازمه بقای کسب و کارها

۳۳ معدن کوچک مقیاس فعال شد/ ارائه راهکار کلینیکی برای ۲۱۰ معدن

سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیاردی وزارت نفت در استان ایلام

احتمال سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری روس‌ها در معادن ونزوئلا

صف ۲۹ شرکت داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/6/31:

سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری چین در صنعت نفت ایران

یک رسانه انگلیسی ادعا کرد: سرمایه‌گذاری 400 میلیارد دلاری چینی‌ها در ایران

بازار دمشق پذیرای سرمایه‌گذاران ایرانی

پیگیری ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک با وام دولت روسیه







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/3/31:

بهترین راه سرمایه‌گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری جهانی در انرژی پایین ۲تریلیون دلار ماند

سرمایه‌گذاران یک تریلیون دلاری در قطب انرژی دنیا

قول نخست وزیر چین به سرمایه‌گذاران خارجی

بررسی مشکلات ۳ شرکت و سرمایه گذار در استان یزد با ورود دستگاه قضایی

رسیدگی به ۳۷ درخواست و مکاتبه واحد‌های صنعتی در سال گذشته/ تصمیمات مقتضی در حمایت از بنگاه‌های اقتصادی اتخاذ شد

حمایت همه جانبه از تولید و سرمایه گذاری سالم از سوی دستگاه قضایی

نقش داوری در سرعت بخشی به اجرای قراردادها/ اختصاص شعبه ویژه برای رسیدگی به امور بازرگانان، تجار و سرمایه گذاران

مبارزه با فساد و حمایت از سرمایه گذاری، موتور محرک رونق تولید است/ اتاق اصناف و بازاریان راه را بر محتکران و مخلان اقتصادی ببندند

بررسی مشکلات شرکت‌های سرمایه گذاری/ حمایت از واحدهای نیمه فعال

نماینده مجلس: استفاده از اختیار بازنشستگی با بیمه شدگان است

کمک هزینه مسکن کارگران یک میلیون ریال تعیین شد

استفاده از اقتصاد درون زا برای توسعه صنایع دریایی در دستور کار است

صنعت نساجی و پوشاک، فرصت یک جهش بزرگ را دارد

قابلیت رشد سهم معدن در زنجیره های صنعتی تا ۴۰ برابر

صنعت نساجی و پوشاک، فرصت یک جهش بزرگ را دارد

داخلی سازی کاتالیست ها مانع فلج شدن صنعت فولاد شد

حدود 36 هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید پیش بینی شده است

نگاه نو به رونق تولید در مناطق آزاد و ویژه- عبدالرسول خلیلی

توسعه بندر چابهار؛ حلقه گمشده حمل و نقل ترکیبی

ترکیه به تجارت با ایران ادامه می‌دهد

با وجود تحریم‌ها روابط اقتصادی با ایران را گسترش می‌دهیم

تاکید وزیر صنعت بر رفع موانع تجارت با پاکستان

جذب سرمایه خارجی باید دغدغه دائمی سازمان سرمایه گذاری باشد







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/1/31:

جذب سرمایه خارجی باید دغدغه دائمی سازمان سرمایه گذاری باشد

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری منصوب شد

۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بنگاه‌های کوچک تزریق می‌شود

آمادگی مرکز تحقیقات مخابرات برای سرمایه گذاری در نسل پنجم موبایل

سرمایه اولیه راه‌اندازی کسب‌وکار خرد چقدر است؟
قول نخست وزیر چین به سرمایه‌گذاران خارجی
انتظار داشتیم موتورسیکلت‌های ایرانی به بازار عرضه شود









مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/12/29:

تغییرات ۴۰ هزار میلیاردی بودجه ۹۸

هزینه‌های بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر تأمین می‌شود
درآمدهای خدمات زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در سال ۹۸ اختصاصی تلقی می‌شود









مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/11/30:

«منشور اقتصاد در گام دوم»|لزوم مردمی کردن اقتصاد با شتاب بخشیدن به واگذاری‌ها

سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی به ۲۰ درصد کاهش یافت

پشت کردن سرمایه‌گذاران بین‌المللی به اوراق دلاری

ایران از رتبه بندی ریسک کشوری جا ماند

فروش۳۹ هزار و ۸۴۲ میلیارد ریال اوراق مشارکت

سود سهام شرکت‌های صادرات‌محور ۲ برابر شد

جذب سالانه ۱۵۰۰میلیارد تومان سرمایه در بنادر

سیستان و بلوچستان در رده‌های نخست سرمایه‌گذاری خارجی قرار گرفت

امضای توافق‌نامه همکاری ایران و استرالیا در زمینه سرمایه گذاری

آمادگی ۱۱۴ شرکت خارجی برای همکاری در پروژه‌های نفتی ایران

کانال مالی ایران و سوئیس آماده راه‌اندازی شد
قرارداد ۹.۵ میلیون یورویی ساخت ۴ فروند شناور/تحویل طی ۱۵ماه
جزئیات ساخت واحد الفین در پتروشیمی بندر امام









مروری عناوین مهم خبری تا 1397/10/30:

پیشنهاد ۳ میلیارد دلاری سینوپک به ایران

شمارش معکوس برای توسعه چابهار با الحاق "دو بندر"

مارک موبیوس: هیچ کس نباید در عربستان سعودی سرمایه‌گذاری کند

بلاتکلیفی سرنوشت توسعه میدان گازی کیش

ایران ۴ میلیارد دلار در بخش پالایشگاهی هند سرمایه‌گذاری می‌کند

سرمایه‌گذاری‌هایی که هیچ‌وقت محقق نشد!







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/9/30:

امضای 19 تفاهمنامه سرمایه گذاری در بنادر ایران
یک ریال سرمایه‌گذاری در آبخیزداری هشت ریال بازگشت سرمایه دارد
دولت جذب 422 میلیون دلار سرمایه‌گذاری را در یزد تأیید کرد







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/8/30:

حمایت «ژرمن ها» از تجارت با ایران/صدورضمانتنامه ۹۱۱ میلیون یورویی

برگ برنده وزارت نفت برای جذب سرمایه داخلی در دوران تحریم

۲۴ طرح سرمایه‌گذاری صنعتی امسال عملیاتی می شود

اتحاد دولت و بخش خصوصی برای جذب سرمایه‌گذاران به بخش معدن







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/7/30:

افزایش24درصدی جواز تاسیس واحدهای صنعتی/ رشد اعطای تسهیلات به بخش صنعت و معدن

افزایش قیمت نفت با استمرار نگرانی از تاثیر تحریم‌های آمریکا







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/6/31:

سرمایه‌گذاری ۱۷۳ میلیارد دلاری چین در شهرک‌های اقماری

آمریکا در کدام کشورها بیشتر سرمایه‌گذاری کرده است؟

۱۰ زن "سرمایه‌گذار فرشته" در جهان

شرایط برای جذب سرمایه‌ فراهم شد/ معادن آماده واگذاری

توجه ویژه به آموزش کاربردی حسابداران

اختصاص اعتبار ۱.۲ میلیارد دلاری دولت برزیل برای همکاری با ایران

روابط بندری ایران و آذربایجان گسترش می یابد
کلیات لایحه ایجاد ۲۰ منطقه آزاد و ویژه‌ اقتصادی تصویب شد
نگاهی به روش‌های هوشمندانه سرمایه‌گذاری/کجاوچطورسرمایه‌گذاری کنیم







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/5/31:

کدام بازار برای سرمایه‌گذاری در ایران در حال حاضر مطمئن‌تر است
ارائه بسته‌های تشویقی به سرمایه‌گذاران بندری
۴۰۰ میلیارد دلار نقدینگی داریم اما دنبال ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی هستیم!
سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری روسیه در ایران؛ دور زدن تحریم‌های آمریکایی
امضای ۴ قرارداد سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای توسعه تنها بندر اقیانوسی ایران
توافقنامه همکاری انرژی بین ایران و اتریش تمدید شد
ایران و اتریش 4 سند همکاری امضا کردند
آمادگی روسیه برای سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری در ایران







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/4/31:

غول کشتیرانی فرانسه از بازار ایران خارج شد
توسعه کشاورزی از اولویت‌های صندوق حمایت از سرمایه‎‌گذاری زیست‌فناوری
مجوز فعالیت بانک سرمایه‌گذاری اروپا در ایران صادر شد
سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰ میلیاردی بخش خصوصی در طرح‌های گازی
واگذاری ۲۰۰بنگاه به صورت غیررقابتی/۶۳۰ شرکت دولتی در لیست واگذاری
موگرینی: همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط با ایران در اولویت است
معافیت مالیاتی انجام افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/3/31:

شرکت‌های سوئیسی به همکاری با ایران پایان می‌دهند
احتمال لغو سرمایه‌گذاری نفتی 3.6 میلیارد دلاری هیوندای با ایران
امتناع بانک سرمایه‌گذاری اروپا از پذیرش طرح مبادله با ایران
فسخ قرارداد ۲ میلیارد دلاری شرکت دالیم کره جنوبی با ایران
وزیر خارجه آلمان: آماده کمک به اقتصاد ایران هستیم
شرکت سوئیسی قرارداد ۱.۴میلیاردی با ایران را لغو می‌کند







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/2/31:

مجلس با تمام توان از سرمایه‌گذاری خارجی حمایت می‌کند
سرمایه‌گذاران خارجی چگونه حمایت می‌شوند؟







مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/1/31:

سرمایه در گردش مشکل ۷۰درصد بنگاه‌های تولید
تبدیل ایران به مرکز راهبری شبکه برق منطقه در گرو تدبیر و سرمایه‌گذاری


منبع خبر: جمعی از نویسندگان تیم



iraj razaghian | 1398/02/26 23:45:12 |
0 0
با سلام و عرض ادب
میخواستم ببینم آیا اطلاعاتی از قراردادهای خارجی و داخلی هم در سایت یگذارید
که بدانیم که چطور قرارداد ببندیم که به نفع ما باشه و سرمان را
کلاه نگذارند.
ممنون
پاسخ
سعید میرجلیلی | 1398/05/08 08:39:51 |
0 0
سرمایه­ گذاری را می­توان رکن اساسی اقتصاد کشور دانست، که اگر به نحو مطلوب صورت پذیرد، باعث افزایش تولید ملی و رشد اقتصادی می­شود. در هر اقتصاد، چهار بازار اصلی وجود دارد که عبارتند از: بازار کالا، بازار کار، بازار پول و بازار سرمایه. بازارهای کالا و کار در مجموع بخش واقعی اقتصاد و بازارهای پول و سرمایه، بخش مالی اقتصاد(بازارهای مالی) نامیده می­شوند. این دو بخش مانند چرخ­های دوچرخه ­ای هستند که باید همگام با هم حرکت کنند تا به رشد و توسعة اقتصادی منجر شوند. این بازارها بر هم اثر می‌گذارند و از هم تأثیر می­پذیرند.
پاسخ
سعیده دهقان | 1398/05/15 21:01:20 |
0 0
در علم اقتصاد، سرمایه‌گذاری یعنی خرید کالایی که در حال حاضر مصرف نمی‌شود اما در آینده فرد به آن نیاز پیدا خواهد کرد و آن کالا برای او سودآور خواهد بود. در علم مالی، سرمایه‌گذاری به این معنی است که فرد یک دارایی مالی نظیر سهام را می‌خرد و پیش‌بینی می‌کند که آن دارایی مالی در آینده سودآور خواهد بود و قیمتش افزایش خواهد یافت، لذا با فروش به قیمت بالاتر سود خوبی به دست خواهد آورد.
پاسخ
مرتضی باغستانی | 1398/05/17 17:04:07 |
0 0
سرمایه‌گذاری در بسیاری ناحیه‌های اقتصادی مثل حوزه مدیریت کسب وکاریادارائی و مالیه اعم از خانواده‌ها، بنگاه‌ها یا دولت‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد. یک سرمایه‌گذاری شامل انتخاب توسط یک شخص یا یک سازمان مثل پانسیون سرمایه حقوق بازنشستگی، بعد از تجزیه وتحلیل یا اندیشه برای گذاشتن یا قرض دادن پول در یک چرخه، وسیله یا دارائی مثل مال، کالا، ذخیره، اوراق قرضه، مشتقات مالی (برای نمونه آتیه‌هاوانتخابها)، یا دارائی خارجی نام‌گذاری شده در پول خارجی، که سطحی از ریسک معین می‌کند و امکان برگشتهای تولید را در یک دوره از زمان فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر ازجمع عمومی رخ می‌دهد. سرمایه‌گذاری که کاملاً تحلیل شده نباشدمی تواند ریسک آن زیاد باشد نسبت به سرمایه‌گذاری مالک زیرا امکان خسارت در حدود کنترل مالک نیست. تفاوت بین سفته بازی و سرمایه‌گذاری می‌تواند دقیق و باریک باشد. آن وابسته به سرمایه‌گذاری است که مالک به آن فکر می‌کند خواه هدف قرض منابع به شخص دیگر برای هدف اقتصادی است یا نه. درموردی از سرمایه‌گذاری به جای ذخیره کالای تولید شده یا معادل شده پول آن، سرمایه‌گذار انتخاب می‌کند به منظور استفاده آن کالا، تولید کند یک کالای بادوام برای مصرف‌کننده یا تولیدکننده، یا با قرض دادن کالای ذخیره شده اصلی به دیگری در مبادله برای بهره یا یک سهم از سود. در اولین مورد، شخص تولید می‌کند کالاهای بادوام مصرف‌کننده با امیدی که خدمات کالا باعث می‌شود که زندگیش بهتر شود. در حالت دوم شخص می‌آید به سوی یک بازرگان به منظور استفاده منابع برای تولید کند کالاها و خدمات را برای دیگران به امید یک فروش سود آور. حالت سوم یک وام دهنده را توصیف می‌کند و چهارم یک سرمایه‌گذار را در یک سهم از کسب و کار توصیف می‌کند. درهرحالت مصرف‌کننده یک دارائی با دوام یا سرمایه‌گذاری دست می‌آورد، و برای آن دارائی به وسیلهٔ ثبت یک بدهی معادل حساب می‌شود.
پاسخ
سیدسعید حسینی منش | 1398/05/23 00:56:06 |
0 0
به طور کلی هر گونه دارایی به صورت نقدی مانند پول نقد ، موجودی حساب بانکی ، ارزهای بین المللی مثل دلار و یورو و نیز دارایی های غیر نقدی مانند تجهیزات صنعتی ، ماشین آلات ، ملک ، زمین و ... سرمایه نامیده می شود. سرمایه دارای تعابیر مختلفی است . البته معنای دقیق سرمایه بسته به مفهومی که کلمه سرمایه در آن استفاده می شود ، مختلف می باشد. به طور معمول ، کلیه منابع مالی و پولی و منابع قابل تبدیل به پول ، سرمایه خوانده می شود. جوامع و شرکت هایی که معمولا دارای سرمایه بیشتری هستند ، نسبت به رقبای خود که سرمایه کمتری دارند ، عملکرد و فعالیت بهتری دارند. در عصر حاضر ، نیروهای انسانی نیز قسمتی از سرمایه محسوب می شوند. سرمایه می تواند هم نقدی باشد هم غیر نقدی .
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 15:29:30 |
0 0
چون با توجه به شرایط اقتصادی جامعه ممکن سرمایه یک شرکت دچار زیان بشه پس اگر همه ی سرمایه یک جا باشد طرف کلا دچار ورشکستگی و زیان میشو در حالی که اگر در جاهای دیگر سرمایه گذاری کند و یک جا بهش زیان بدهد مطمئن هست که جای دیگر سود می دهد بلکه زیان این جارا هم جبران می کند.
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 15:31:45 |
0 0
هرگونه دارایی اعم از نقدی و یا غیر نقدی به عنوان دارایی مالی شناخته می‌شود و طرف باهر یک از آنها می تواند سرمایه گذاری کند یا اون را به پول نقد نزدیک گند و در یک جای مطمئن سر مایه گذاری کند.
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 15:34:38 |
0 0
سر مایه گذار ابتدا باید از جایی که سرمایه گذاری می کند مطمئن باشد و اطلاعات لازم را از آن کسب کرده باشد و بعد سرمایه گذاری کند آن هم نه همه ی پول خودرا بلکه تنها درصدی را سر مایه گذاری کند چون ممکن است اون شرکت دچار زیان بشه لااقل همه ی پول یک جا سوخت نشود.
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 15:36:29 |
0 0
برای کسب درآمد های بالا باید ریسک سرمایه گذاری را به جان خرید ولی قبل از آن می بایست تحقیقات لازم را به عمل آورده باشد و از محل سرمایه گذاری مطمئن باشد.
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 15:43:23 |
0 0
هرگونه سرمایه گذاری برای استفاده در آینده و به عمل نشستن اهداف برای کسب در آمد می بایت همراه با اصول و قاعده خودش باشه و با شناخت گام بر داریم.
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 15:46:14 |
0 0
افراد می بایست برای کسب در آمد های بیشتر خود با اطلاعات قبلی در یک جا سر مایه گذاری کنند و تا هم خودشون از آن استفاده کنند و هم باعث چرخ اقتصاد مملکت شوند.
بهترین سر مایه گذاری را سرمایه گذاری در زمین یا ملک می گویند چون استهلاک ندارند در حالی که سرمایه ی هرچیز دیگری دارای نرخ استهلاک است.
پاسخ
ندازارع شحنه | 1399/02/28 16:04:45 |
0 0
با توجه به سرمایه گذاری های افراد در گذشته نشان داده است که در جامعه ما با توجه به تغیرات ناگهانی نرخ دلار عده ای از افراد با خرید دلار و یا سکه طلا وارد این بازی شدند که عمده ای از آنها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی ضرر دیده اند.
در حالی که بهترین نوع سر مایه گذاری خرید زمین یا املاک است و هیچ گونه خطری آنرا تعدید نمی کند بلکه سالانه سود هم دارد.
در حالی که در همین چند ماهه وسایلی مانند اتومبیل هم دارای سود بوده که خرید آن هم میتونسته یک سرمایه گذاری باشه.
ولی بهترین نوع سرمایه سرمایه گذاری در ملک و زمین است.
پاسخ
زهرا ابراهیمی | 1399/03/01 11:46:30 |
0 0
بازار سرمایه یا بازار مالی چیست و انواع بازارهای مالی و سرمایه گذاری کدامند؟
بازار مالی چیست
علم اقتصاد با وجود تمام بزرگی و گستردگی خود و علیرغم آنچه به نظر می‌رسد علمی ساده است. بازار سرمایه (بازار مالی) مانند بازار پول، بازار بورس، بازار طلا و مسکن، بورس کالا و بورس اوراق بهادار از جمله اصطلاحات رایج در این عرصه هستند. شاید گستردگی همین اصطلاحات در اقتصاد باشد که آنرا پیچیده و سخت جلوه می‌دهد.

همه ما افرادی را می‌شناسیم یا زندگینامه افرادی شنیده یا دیده‌ایم که موفقیت‌های بزرگی در هر یک از بازارهای بزرگ اقتصادی کسب کرده‌اند و به چهره‌ای ثروتمند، موفق و شناخته شده تبدیل شده‌اند. برای موفقیت در هر یک از این بازارهای مالی ابتدا باید نسب به آنها آگاهی پیدا کرد، پس اجازه دهید در گام اول با مفهموم ابتدایی هر یک از آنها آشنا شویم.

بازار مالی یا بازار سرمایه چیست؟
بازار مالی چیست

بازار مالی (Financial Market) اصطلاحی گسترده است که برای طیف وسیعی از بازارها به کار می‌رود. هر بازاری که در آن تجارتی صورت می‌گیرد یک بازار مالی محسوب می‌شود. حتی بازارهایی که در آنها تجارت اوراق بهادار شامل سهام، اوراق قرضه، ارز، فلزات و مشتقات آنها انجام می‌شود هم بازار مالی هستند.

بازار پول چیست؟
بازار مالی چیست

یکی از بازارهای مالی، بازار پول است که در آن از هر ابزار یا دارایی با توان نقد شوندگی بالا یا ابزارها و دارایی‌های خرد برای تبادل استفاده می‌شود. این ابزارها معمولا توسط شرکت‌ها، اشخاص، بنگاه‌های تجاری و شرکت‌ها استفاده می‌شوند و در واقع نوعی جانشین پول هستند که سررسید کمتر از یک سال دارند.

عدم نیاز به هم‌زمانی دریافت پول و انجام مخارج یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که اشخاص و بنگاه‌ها از بازار پولی استفاده می‌کنند. از جمله ابزارهای بازار پول می‌توان به سپرده‌ها، وام با وثیقه، حواله و بروات اشاره کرد.

بازار سرمایه چیست؟
بازار مالی چیست

یکی از بازارهای مالی، بازار سرمایه است که با نام بازار بورس اوراق بهادار نیز شناخته می‌شود، بازاری برای خرید و فروش اوراق قرضه و اوراق مالکیت است. کار اصلی بازار سرمایه ایجاد پلی ارتباطی بین تامین کننده سرمایه‌های خرد و کلان، چه حقیقی و چه حقوقی و متقاضیان سرمایه مثل شرکت‌هاست.

بازار سرمایه در واقع تسهیل کننده فرآیند خرید و فروش ابزارهای مالی (اسناد خزانه، اوراق تجاری و گواهی سپرده) است. شاخص‌ترین ابزار مالی این بازار اوراق مالکیت که اکثرا با نام سهام شناخته می‌شود و اوراق قرضه یا مشارکت است.

برخلاف بازار مالی پول، بازار سرمایه محلی برای عرضه و فروش سهام و اوراق قرضه برای بازه‌های زمانی بیش از یک سال است.
پاسخ
زهرا ابراهیمی | 1399/03/01 11:50:23 |
0 0
دارایی مالی، (به انگلیسی: financial asset) یک نوع دارایی نامشهود است، که به آنها دارایی‌های کاغذی هم گفته می‌شود، دارایی‌هایی هستند، که ارزش آنها به پشتوانه یک دارایی دیگر تعیین می‌شود، مانند: برگه سهام، اوراق قرضه و سپرده‌های بانکی. دارنده سهام یک شرکت، به نسبت سهام خود، در دارایی‌ها و منافع شرکت مذکور سهیم می‌شود یا دارنده اوراق مشارکت، به واسطه مشارکت در پروژه‌ای که اوراق مذکور برای تأمین مالی آن پروژه منتشر شده، سود به دست می‌آورد. برای دارایی مالی، منفعت یا ارزش معمول، نقدینه‌ای در آینده است.
پاسخ
زهرا ابراهیمی | 1399/03/01 11:54:40 |
0 0
چند توصیه و نکته ضروری برای سرمایه گذاران در بورس:
۱- سرمایه مازاد خود را به کار گیرید:
معمولا افراد با توجه به اتفاقات مختلفی که در زندگی شان پیش می آید، بخشی از ذرآمد خود را به عنوان هزینه های ضروری کنار می گذارند تا در روز مبادا از آن استفاده کنند. از آنجا که بازار سهام یکی از بازارهای پر نوسان می باشد، خبرگان بازار توصیه می کنند که بهتر است افراد از بکارگیری سرمایه های اصلی و ضروری خود در این بازار پرهیز کنند. آن ها معتقدند کسانی که م یخواهند در این بازار سرمایه گذاری کنند بایستی نه تنها اولویت را به رفع نیازهای اولیه زندگی خود بدهند، بلکه حتی از بکارگیری آن بخش از درآمد خود را که برای هزینه های اتفاقی در نظر گرفته اند در بازار بورس صرف نظر کنند. خبرگان بازار سرمایه می گویند بهتر است افراد پس اندازهای اضافی خود را وارد بازار سهام نکنند.

۲- شایعات بازار را جدی نگیرید:
شایعات موجود در بازار را جدی نگیرید حتی اگر از طرف دوست شما و یا شخص مطلع در بازار باشد، زیرا هیچ شخصی نمی تواند پیش بینی درستی از آینده یک سهم داشته باشد. زمانی که شما سهمی را برای خرید انتخاب می کنید، مهم این است که دلیل انجام این کار را بدانید. پیش از تصمیم به خرید تحقیق کنید و شرکت مورد نظر را ارزیابی کنید. ممکن است در برخی موارد اتکا به صحبت های دیگران سود ده باشد، ولی این عمل شما را از تبدیل شدن به یک سرمایه گذار مطلع باز می دارد. آگاهی تنها رمز موفقیت در بلند مدت است.

۳- دیدگاه بلند مدت داشته باشید:
سودهای کوتاه مدت اغلب باعث گمراهی سرمایه گذاران جدید می شود و داشتن دید بلند مدت برای سرمایه گذار ضروری است. این بدان معنی نیست که خرید و فروش سهام منجر به کسب سود نمی شود ولی همانطور که قبلا اشاره شد، روش های متفاوتی برای کسب سود در بازار سهام وجود دارد. در نظر داشته باشید که این معاملات به منابع مالی، دانش و ریسک پذیری بالا نیاز دارد.

۴- به سرمایه گذاری های خود تنوع ببخشید:
برای به حداقل رساندن ریسک های سرمایه گذاری و افزایش بازده، به سرمایه گذاری های خود تنوع ببخشید. سرمایه گذاری را می توان با خرید دارایی های مالی مانند سهام صنایع و بخش های متفاوت و اوراق مشارکت و داراییهای حقیقی مانند زمین و ساختمان یا دیگر ئارایی های فیزیکی متنوع ساخت.

۵- تنها از یک روش برای سرمایه گذاری استفاده نکنید:
حتی سرمایه گذاران حرفه ای نیز بعضا در پیش بینی حرکت های بازار و تعیین بهترین زمان خرید موفق نیستند. همه ممکن است اشتباه کنند فقط کسانی اشتباه نمیکنند که هیچ گاه سرمایه گذاری نکرده اند. از این رو ممکن است روش ناموفق و یا موفق قبلی سرمایه گذاری در شرایط فعلی، نتیجه معکوس به بار آورد. مهم این است که از اشتباهات قبلی درس بگیریم.

۶- به طور مستمر سرمایه گذاری کنید:
همواره فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری وجود دارد. بنابراین هرماهه مبلغ معینی را پس انداز کنید و از فرصت های جدید سرمایه گذاری استفاده نمایید. سرمایه گذاری مستمر غالبا شما را در برابر ضربه های سخت بازار ایمن می سازد.

۷- مبهوت بازده های گذشته نباشید:
پژوهش ها نشان می دهد عموما عملکرد گذشته بازار ضامن بازده آینده آن نیست. از این رو سرمایه گذاری ها را بر اساس بر اساس ویژگی هایشان انجام دهید. صرفا به عملکرد گذشته دل نبندید. به عبارت دیگر احساساتی عمل نکنید.

۸- حد معقولی از ریسک را بپذیرید تا از رشد بالقوه بازار سهام محروم نشوید:
پرتفویی که شامل سهام، سپرده بانکی و اوراق مشارکت است ریسکش کمتر از پرتفویی است که تنها از سپرده بانکی یا اوراق مشارکت تشکیل شده است. از این رو به منظور کسب نتایج دلخواه، همواره با توجه به میزان ریسک پذیری خود، نسبت مناسبی از سهام را نیز در پرتفوی خود سرمایه گذاری نمایید. برای تعیین سطح ریسک پذیری باید ابتدا اهداف سرمایه گذاری خود را معین کنید. افق زمانی سرمایه گذاری، یکی ازعوامل مهم در تعیین اهداف سرمایه گذاری است.

۹- با نوسانات جزئی دلسرد نشوید:
به عنوان یک سرمایه گذار با دید بلند مدت، نگران تغییرات قیمت در کوتاه مدت نباشید. به جای نگرانی به نوسانات اجتناب ناپذیر در کوتاه مدت، به سرمایه گذاری خود مطمعن باشید. یک سری از سرمایه گذاران از نوسانات روزانه سهم به دنبال سود هستند، ولی سود بلند مدت وابسته به تغییرات دیگری در بازار است، که ممکن است چند ماه به طول بینجامد. پس دید خود را بر روی نظرات و تحقیقات خود متمرکز کنید.

۱۰- همواره به بازارهای غیرمالی نیز توجه کنید:
محتوا و افق سرمایه گذاری خود را گسترش دهید. توجه به بازارهای غیر مالی مانند مسکن، طلا، محصولات و مواد اولیه، علاوه بر امکان گسترش محتوای پرتفوی پربازده، امکان تحلیل دقیق تر سرمایه گذاری در بازارهای مالی را نیز فراهم می کند.

۱۱- از خدمات مشاوران سرمایه گذاری استفاده کنید:
نیازها و شرایط شما دائما در حال تغییر است. از این رو مراجعه شما به مشاوران سرمایه گذاری، بهشما در ترکیب و انتخاب مناسب سرمایه گذاری هایتان کمک می نماید. غالبا ضروری است که حداقل سالی یک بار به متخصصان سرمایه گذاری مراجعه کنید. توجه داشته باشید که سرمایه گذاری یک کار تخصصی است. بهره گیری از متخصصان در هر رشته ی کاری موجب ارتقا بهره وری، کارایی و اثربخشی می گردد.
پاسخ
زهرا ابراهیمی | 1399/03/01 11:59:02 |
0 0
انواع ریسک در سرمایه گذاری:
ریسک مالی
فرض کنید شما در سهام شرکت آلی‌بالی سرمایه گذاری کرده‌اید و سهام آن را در قیمت ۳۷۰ تومان خریده‌اید. حالا بعد از مدتی، شرکت آلی‌بالی با مشکلاتی در فرآیند تولید و فروش روبرو می‌شود و نمی‌تواند محصولات خود را بفروشد و تعهدات خود را عملی کند و لذا با جدی‌تر شدن مشکلات، شرکت اعلام ورشکستگی می‌کند. حالا شما صاحب سهام یک شرکت ورشکسته هستید که سهامتان در بازار هیچ ارزشی ندارد. به چنین ریسکی که همواره در بازار بورس سرمایه گذاران را تهدید می‌کند، ریسک مالی گفته می‌شود.

راه‌حل در امان ماندن از ریسک مالی چیست؟ برای اینکه ریسک مالی سرمایه گذاری خود را کاهش دهید لازم است قبل از خرید سهام، اطلاعات کافی در مورد آن جمع‌آوری کنید و این اطلاعات را تجزیه‌وتحلیل کنید (نگران نباشید، ما در مدیرمالی به شما کمک خواهیم کرد). توجه داشته باشید یک تحقیق کامل تا حدودی برنامه‌ریزی و کمی شم مالی تا حد زیادی ریسک مالی را کاهش می‌دهد.

ریسک نرخ بهره
وقتی تاریخچه این ریسک را در بازارهای جهانی بررسی می‌کنیم، می‌بینم که ریسک نرخ بهره ، در بیشتر موارد اوراق بهادار با درآمد ثابت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما با توجه به ربوی بودن آن به شکل معمول و جهانی‌اش در اقتصاد ما تعریف نمی‌شود؛ اما می‌توان نرخ بهره بانکی را به‌عنوان نرخ بهره عمومی در نظر گرفت. حالا فرض کنید هفته گذشته در اوراق مشارکت دولتی با نرخ علی‌الحساب ۲۱ درصد سرمایه‌گذاری کردید، در آن روز، نرخ سپرده‌های بانکی بلندمدت ۱۸ درصد بود؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت دولتی بازده بالاتری داشت. حالا اگر دولت به بانک‌ها اجازه دهد که نرخ سپرده‌هایشان را تا حداکثر ۲۵ درصد افزایش بدهند چه اتفاقی می‌افتد؟ اوراق مشارکتی که شما پیش‌ازاین خریده‌اید، ارزش خود را تا حد زیادی از دست خواهد داد!

این تنها اثر مخرب ریسک نرخ بهره نیست. افزایش نرخ بهره باعث می‌شود نرخ وام دهی بانک‌ها هم افزایش یابد و درنتیجه هزینه تأمین مالی شرکت‌های بورسی بیشتر شود. افزایش هزینه‌های مربوط به تأمین مالی شرکت‌ها ممکن است بر تولید و فروش آن‌ها اثر بگذارد و شرکت‌ها با مشکلاتی روبرو شوند. همین‌طور افزایش نرخ بهره بانکی باعث خروج سرمایه از بازار بورس به سمت بانک‌ها و کاهش نقدینگی بازار بورس می‌شود که رکود در بازار بورس را به دنبال خواهد داشت.

برای مقابله با این ریسک همواره نیم‌نگاهی به جریانات کلی اقتصاد و همین‌طور قوانین و مقررات بانک مرکزی داشته باشید، پس انداز خود را فقط در یک نوع دارایی سرمایه‌گذاری نکنید. بهتر است آن را در منابع مختلف نظیر سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سهام بورسی سرمایه‌گذاری کنید.

ریسک بازار
بازار بورس از چندین هزار نفر سرمایه‌گذار تشکیل‌شده که روزانه خریدوفروش می‌کنند. برآیند تصمیم‌گیری این سرمایه گذاران است که مشخص می‌کند قیمت یک سهم افزایش یابد یا کاهش. یک سهم هرچقدر هم که خوب باشد، درصورتی‌که اغلب سرمایه گذاران تصمیم به فروش آن بگیرند، با مازاد عرضه و کمبود تقاضا روبرو خواهد شد و درنتیجه قیمت آن کاهش می‌یابد. برعکس سهمی که تقاضای بیش‌ازاندازه برای آن باشد، به دلیل کمبود عرضه قیمتش افزایش می‌یابد. نوسانات قیمت سهام در بازار، ریسک بازار را برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آورد.

باید توجه داشت که بازار بورس ماهیتاً نوسان پذیر است، بنابراین اگر پیش از خرید خود با دقت تحقیق کرده‌اید و از خرید خود مطمئن هستید، فریب نوسانات روزانه و کوتاه مدت را نخورید… بلند مدت فکر کنید.

ریسک تورم
امروز شما ده هزار تومان چه چیزهایی می‌توانید بخرید؟ پنج سال قبل چه؟ بیست سال قبل چطور؟ به این میگویند ریسک تورم!

پول خود را یکجا راکد نگه ندارید، درجایی سرمایه‌گذاری کنید که بازده آن بیشتر از نرخ تورم باشد…همین!

ریسک سیاسی یا ریسک دولتی
اگر شرکت‌ها را ماهی فرض کنیم، دولت و سیاست‌های آن مانند برکه‌ای می‌ماند که ماهی‌ها در آن شنا می‌کنند؟

آیا ماهی‌ها در برکه‌ای که آب آن آلوده است، زنده می‌مانند؟ مسلماً خیر! قوانین و سیاست‌های دولت هم می‌تواند اثرات غیرقابل جبرانی بر برخی شرکت‌ها داشته باشد. اگر سهامدار شرکتی هستید که تحت تأثیر قوانین دولتی قرار دارد، بیشتر مراقب باشید. ممکن است یک‌شبه سرمایه خود را از دست دهید!

ریسک شخصی
منشأ ریسک های سرمایه گذاری همیشه بازار و عوامل اقتصادی نیست. گاهی سرمایه گذاران خودشان سرمایه گذاری خود را دچار خطر می‌کنند. فرض کنید شما ۵ میلیون تومان در سهامی سرمایه‌گذاری کرده‌اید. حالا قیمت سهام تحت تأثیر عوامل مقطعی، کاهش‌یافته و ارزش سرمایه‌گذاری شما به ۴ میلیون تومان رسیده است. علی‌رغم اینکه شما باهدف بلندمدت در این سهام سرمایه گذاری کرده‌اید، اما ناگهان رخدادی پیش می‌آید که شما به پول سرمایه‌گذاری شده احتیاج پیدا می‌کنید. پس مجبورید سهام خود را با زیان بفروشید. این نوع خطر، ریسک شخصی نام دارد.

ریسک احساسی
منطق و انضباط در سرمایه گذاری از اصول اولیه ورود به بازار بورس است؛ اما همه ما انسان هستیم و گاهی مغلوب احساساتمان می‌شویم. نتیجه اینکه ضرر می‌کنیم! یاد بگیرید حریص نباشید، به خاطر ترس از زیان، دست از سرمایه‌گذاری نکشید و عاشق سهامتان نشوید و به‌موقع آن‌ها را بفروشید.

نکته نهایی اینکه اجازه ندهید ریسک سرمایه‌گذاری شما را بترساند، چراکه زندگی کردن همراه با ریسک و خطر است. مطمئن باشید که همه انواع ریسک ها را یاد گرفته‌اید و سعی کنید دانشتان را در مورد انواع ریسک در بازار بورس سرمایه گذاری بیشتر کنید و اثرات آن‌ها بر اهداف مالی و سرمایه‌گذاری خود مدیریت کنید.
پاسخ
زهرا ابراهیمی | 1399/03/01 12:02:49 |
0 0
انواع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری:
درآمد غیر عملیاتی حاصل از سرمایه‌گذاری: این نوع درآمد ناشی از سپرده­‌های بانکی، اوراق مشارکت، سود حاصل از خرید و فروش سهام و یا مالکیت بخشی از سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر است. سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه پذیر با درصد مالکیت بالایی که فعالیت آن با فعالیت شرکت سرمایه‌گذار غیر مرتبط باشد نیز در این ردیف شناسایی می‌شود.
درآمد عملیاتی: این نوع درآمد، ناشی از سرمایه‌­گذاری شرکت سرمایه‌‍‌گذار در شرکت­‌های سرمایه­‌پذیری است که فعالیت اصلی آن‌ها مرتبط بوده و درصد تملک بالایی برای شرکت سرمایه‌گذار در بر دارد.
‌ ♦ لازم به ذکر است که به درآمد حاصل از سرمایه­‌گذاری‌­ها، مالیات تعلق نگرفته و هیچ مبلغی از آن کسر نمی‌شود.
پاسخ
سپیده دهقان | 1399/03/05 21:59:48 |
0 0
امروزه سواد مالی و سرمایه گذاری یکی از مهمترین مهارت هایی است که هر فردی در هر سن و سالی بایستی آنها را آموزش ببیند تا بتواند از سرمایه هایی که دارد بهترین استفاده را ببرد و بتواند آینده مالی خود را تامین کند . دانش مدیریت گردش نقدینگی را سرمایه گذاری و مدیریت هزینه را نیز سواد مالی می گویند. سرمایه‌گذاری (investment) به معنی گذاشتن پول در چیزی با انتظار سود از آن است به عبارت دیگرسرمایه گذاری یعنی خرید یک دارایی یا هر چیز دیگری به این امید که در آینده قیمت آن افزایش خواهد یافت و یا درآمدی را ایجاد خواهد کرد. برا
پاسخ
وحید احمد باریکزهی | 1399/04/13 16:16:41 |
0 0
مالی رفتاری چیست؟

access_time11 سپتامبر 2019

perm_identity ارسال شده توسط m-moghadasian

folder_open روانشناسی بازار سرمایه

visibility 360 بازدید

مالی رفتاری که عموماً از آن به عنوان کاربرد روانشناسی در دانش مالی تعبیر می‌شود، به ویژه پس از ترکیدن «حباب قیمتی سهام شرکت های تکنولوژی» در مارس ۲۰۰۰، به یک موضوع روز تبدیل شده است. علی رغم اینکه واژه «مالی رفتاری» در کتاب ها و نشریات تخصصی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است، تاکنون مفهوم درست آن به روشنی درک نشده است.

شاید یکی از دلایل این موضوع، تشابه اسمی واژه‌هایی نظیر موارد زیر باشد:

علوم رفتاری (Behavioral science)

روانشناسی سرمایه‌گذار (Investor Psychology)

روانشناسی شناختی (Cognitive Psychology)

اقتصاد تجربی (Experimental Economics)

علوم شناختی (Cognitive science)

حتما بخوانید: استراتژی معاملاتی معکوس

افزون برآن بسیاری از کتاب ها که اخیراً با عنوان روانشناسی سرمایه گذاری منتشر شده است، اگرچه به ابعادی از دانش مالی رفتاری اشاره می‌کند؛ اما در معرفی جامع و روشن آن چندان موفق نبوده‌اند.



فلسفه مکتب اقتصاد نئوکلاسیک بر اصل عقلایی رفتار کردن افراد و همچنین بنگاه‌ها در اقتصاد مبتنی است. در این میان اگر پدیده‌ای با این اصل ناسازگار باشد از آن به عنوان سوگیری یا تورش یاد می‌شود. نظریه مالی رفتاری که عموماً از آن به عنوان کاربرد روانشناسی در دانش مالی تعبیر می‌شود، اصل بنیادین اقتصاد نئوکلاسیک را به چالش کشیده وسعی دارد پدیده‌های روانشناختی انسان در کل بازار در سطح فردی را شناسایی نماید (بدری،۱۳۹۴).



روانشناسان معتقدند که انسان اقتصادی تعارضات درونی افراد را نادیده می‌گیرد. مثلاً در مدل عقلایی اهداف و اولویت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در تصمیم‌گیری افراد با تطبیق ناسازگاری‌های موجود بین اهداف فردی و ارزش اجتماعی برای آن‌ها نادیده انگاشته می‌شود و در تعریف مدل عقلایی و انسان اقتصادی جایگاهی ندارد. در واقع بروز و ظهور چنین تعارضاتی است که می‌تواند بوجود آمدن مدل‌های غیر عقلایی و یا رفتاری را موجب شود.



مدیریت مالی رفتاری به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه مدیران اطلاعات را گردآوری، تعبیر و مورد پردازش قرار می‌دهند. علی الخصوص این حوزه از دانش بر روی پیش داوری‌های شناختی و ادراکی تمرکز دارد. در این علم تصور می‌شود که مدل‌ها می‌توانند بر روی رفتار تاثیر گذاشته و به تصمیمات شکل دهند. این پیش داوری‌ها می‌تواند در فرآیند تصمیم‌گیری اختلال ایجاد کرده و به نتایجی پایین‌تر از سطح بهینه منجر شوند، زیرا عواطف بر کنترل شخصی فائق می‌آیند و به رفتار شکل می‌دهد. دانشمندان علوم رفتاری و تصمیم‌گیری دریافته‌اند که تحت شرایط معین افراد در قضاوت‌هایشان دچار خطاهای ذهنی می‌شوند که این اشتباهات می‌تواند به انتظارهای نادرست منجر شود (پراست و وور، ۲۰۰۵).

حتما بخوانید: روانشناسی معامله ‌گری کلید رسیدن به سود مستمر

در نظریه سنتی پرتفوی سرمایه گذاران تنها به بازده اوراق بهادار توجه می‌کردند، بدین ترتیب سرمایه گذاران اوراقی را انتخاب می‌کردند که بازده بالاتری داشته باشند. بروز بحران‌های مالی برای این سرمایه گذاران موجب شد که آن‌ها علاوه بر مخاطره به دنبال عوامل دیگری نیز باشند (جمالی،۱۳۸۷).

اولین کار منتشر شده در بازارهای کارامد توسط باچیلر در سال ۱۹۰۰ انجام شد که پیشنهاد داد که در یک معامله منصفانه که انتظار سود می‌رود گمانه زنی‌های سفته بازان باید صفر باشد. از دهه ۱۹۵۰ بود که با توجه به این رویکرد محققان به بررسی رابطه بین ریسک و بازده و توجه همزمان به این دو عامل برای تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری پرداختند و این دوره را آغاز دوره مالیه نوین (New Finance) خواندند.



پس از جنگ جهانی دوم، مجموعه‌ای از نظریه‌های پیشرفته مالی را به خود گرفت. دیدگاه‌های ارائه شده در چارچوب این نظریات با آنچه قبل از آن ارائه گردیده بود تفاوت اساسی داشت و از آن زمان مورد استفاده وسیع دست اندرکاران بازارهای سرمایه قرار گرفت (جمالی، ۱۳۸۷).



یکی از پایه‌های اساسی نظریه پیشرفت مالی طی سال‌های ۱۹۵۰ نظریه بازار کارا است. همان گونه که در اکثر متون مالی و سرمایه گذاری اشاره شده است، بازار کارا بازاری است که در آن اطلاعات موجود بلافاصله بر قیمت اوراق بهادار تاثیر می‌گذارد.

مفهوم بازار کارا بر این فرض استوار است که سرمایه گذاران در تصمیمات خرید و فروش خود تمامی اطلاعات مربوط را در قیمت سهام لحاظ خواهند کرد. در چنین بازاری، قیمت اوراق بهادار عادلانه بوده و به ارزش ذاتی آن نزدیک است. مفهوم بازار کارا یک ادعا یا توقع نیست بلکه تغییرات کاملی است که در اثر انتشار اطلاعات جدید در قیمت سهام صورت می‌گیرد (شمس و همکاران،۱۳۸۹).



دنیل کانمن (Daniel Kahneman) و ایموس تورسکی (Amos Tversky) چگونگی وقوع، علل و اثرات خطای انسان در منطق اقتصادی را روشن کردند. این دو محقق در سال ۱۹۷۹ مقاله با عنوان «تئوری چشم انداز(Prospect Theory): تجزیه و تحلیل تصمیم تحت شرایط ریسکی» منتشر کردند که امروزه از آن به عنوان اولین اثر مدون در «مالی رفتاری» یاد می‌شود.

حتما بخوانید: تازه گرایی چیست و چگونه به سرمایه گذارن بورس ضرر می‌رساند؟

دانش مالی رفتاری در دو سطح مالی رفتاری خرد (Behavioral Finance Micro) و مالی رفتاری کلان (Behavioral Finance Macro)مورد بررسی قرار می‌گیرد.



در سطح کلان، بازارهای مالی و ویژگی‌های آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و رویارویی مالی رفتار با نظریه‌های مالی کلاسیک به ویژه تئوری بازار کارای سرمایه را در بر می‌گیرد.

در سطح خرد، مالی رفتاری یکی از مفروضات بنیادی اقتصاد نئوکلاسیک و مالی کلاسیک یعنی فرض عقلایی بودن سرمایه گذاران را به چالش می‌گیرد. جایی که مالی رفتاریمی‌خواهد نشان دهد در دنیای واقعی، رفتار سرمایه‌گذاران با عقلایی بودن اقتصاد نئوکلاسیک سازگاری ندارد.



سوگیری‌های رفتاری

در فرهنگ لغت، تعاریف متعددی برای واژه «سوگیری» ارائه شده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خطایی در نمونه‌گیری یا آزمون‌های آماری رخ می‌دهد و ناشی از ارجح دانستن سیستماتیک یک پیامد بر دیگری است.تبعیض یا تمایل جانبدارانه‌ای که مانع از قضاوت منصفانه می‌شود.گرایش متعصبانه به یک دیدگاه خاص، یک میل ذاتی یا چشم داشتی که قضاوت شخصی و گاهاً نامعقول را به دنبال دارد.

به طور خلاصه سوگیری های رفتاری به عنوان «اشتباهات سیستماتیک» در قضاوت تعریف شده است.

محققین فهرست بلندی از انواع سوگیری های رفتاری را شناسایی و ارائه نموده‌اند. مطالعات اخیر بیش از ۵۰ نوع سوگیری های رفتاری شناخته شده در مورد سرمایه گذاران را معرفی کرده است. این در حالی است که بسیاری از تمایلات رفتاری هنوز به روشنی مورد شناسایی قرار نگرفته است.

حتما بخوانید: حجم مبنا ، اهرمی تاثیرگذار در روند قیمت شرکت های بورسی

برخی دانش پژوهان سوگیری ها را در دو دسته طبقه‌بندی می‌کنند:

سوگیری های شناختی

سوگیری های احساسی

تا کنون تئوری منسجمی در مورد چرایی سوگیری های رفتاری ارائه نشده است؛ اما به جای یک تئوری جهان شمول (Universal Theory)، تحقیقات مالی رفتار به مجموعه وسیعی از شواهد تکیه می‌کند که بر بهینه نبودن تصمیمات افراد در شرایط مختلف تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، صحه می‌گذارد. (بدری،۱۳۹۴)

ایراد وارده بر مالی رفتاری

ایرادی که به نظریه مالی رفتاری وارد می‌شود، این است که مالی رفتاری، بنیان‌های فرضیه توضیح دهنده بازارهای کارا را به هم ریخت، اما خود به پارادایم مستقلی برای توضیح ناکارایی‌ها دست نیافت.

همچنین مسئله مذکور، این سوال بزرگ را برای مشاوران سرمایه گذاری ایجاد کرد که:

آیا توصیه به خ
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:18:58   |
0     0
عبارت دیگرسرمایه گذاری یعنی خرید یک دارایی یا هر چیز دیگری به این امید که در آینده قیمت آن افزایش خواهد یافت و یا درآمدی را ایجاد خواهد کرد. برای افراد فعال در زمینه سرمایه گذاری دریافت اخبار به روز شده مرتبط با این حوزه بسیار حائز اهمیت بوده و تصمیم گیری های آنها را متاثر می نماید. وقتی صحبت از سواد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 13:26:22   |
0     0
درآمدی را ایجاد خواهد کرد. برای افراد فعال در زمینه سرمایه گذاری دریافت اخبار به روز شده مرتبط با این حوزه بسیار حائز اهمیت بوده و تصمیم گیری های آنها را متاثر می نماید. وقتی صحبت از سواد مالی در حوزه کسب و کار وسرمایه گذاری می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا فتحی |   1399/05/13 12:21:04   |
0     0
1. چگونه درآمد خود را بودجه بندی کنید
شما به خوبی می آموزید که چه زمانی خرج کرده، چه وقت صرفه جویی نموده و به چه شکلی بدهی های خود را تسویه و بخشی از درآمد خود را پس انداز کنید. در واقع بودجه بندی اولین گامی است که شما باید در راستای درک صحیح مدیریت پول بردارید.

2. چگونه بدهی های خود را مدیریت کنید
فردی که از دانش مالی بالایی برخوردار است می داند که به چه شکلی قرض یا وام بگیرد و در ادامه نیز به چه شکلی آن را پس بدهد. به عنوان مثال زمانی که شما سواد مالی بالایی داشته باشید، در زمان گرفتن وام می توانید متوجه نقش مهم نرخ بهره و شرایط وام های مختلف شده و به راحتی آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.

3. چگونه بخشی از درآمد خود را پس انداز کنید
یک راه بسیار مناسب برای جلوگیری از نیاز به قرض یا وام گرفتن، پس انداز کردن است. فردی که سواد مالی بالایی دارد می تواند هزینه های خود را به شکلی مدیریت کند که بخشی از آن پس انداز شده و در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار بگیرد.

4. برای دوران بازنشستگی برنامه ریزی کنید
در کنار پس انداز برای مواقع اضطراری شما باید بتوانید به صورت همزمان برای بلند مدت و برای دوران بازنشتگی خود نیز پس انداز داشته باشید. چیزی که می تواند در این زمینه به شما کمک کند، داشتن سواد مالی است.

دانش آموزان آموزه‌های بسیاری در موارد گوناگون را توسط خانواده و مدرسه کسب می‌کنند. مربیان هم همواره در کنار آنان تلاش می‌کنند تا طیف گسترده‌ای از مطالعات را در برنامه درسی آنان جای دهند و آنان را برای زندگی آینده آماده کنند. با این وجود یک مولفه اصلی در زندگی وجود دارد که دانش آموزان اطلاعات کافی‌ در رابطه با آن در طول تحصیل کسب نمی‌کنند و آن هوش مالی یا سواد اقتصادی است.

سواد مالی چیست
5 مولفه سواد مالی
ثابت شده است دانش‌آموزانی که این هوش و دانش را کسب کنند در بزرگسالی به مراتب زندگی اقتصادی بهتر و چشمگیرتری نسبت به دیگران خواهند داشت. این دوره ها تاثیر مستقیمی بر توانایی آنان در تصمیم گیری‌های مالی دارد و به آنان کمک می‌کند تا تصمیمات عاقلانه‌ای داشته باشند. بعلاوه، آن دسته از دانش آموزانی که دوره‌های مالی شخصی را بگذرانند، احتمال بیشتری نسبت به سایرین برای نحوه پس انداز و بودجه بندی درست و هوشمندانه دارند و توانایی سرمایه گذاری کردن را پیدا خواهند کرد.

برای اینکه سواد مالی را به دانش آموزان خود آموزش دهید لازم است آنان را با پنج مفهوم اصلی زیر که برای بهبود سواد مالی موثر است آشنا کنید. به آنان اطمینان دهید که با تمرین مداوم می‌توانند تسلط کافی بر این موضوعات پیدا کنند و یادگیری این آموزه‌ها در طول کل عمرشان مفید خواهد بود.

1. بودجه بندی
بودجه بندی
یکی از ارکان سواد مالی داشتن برنامه‌ای است که به آن متعهد باشید و بر اساس آن، درآمدها و هزینه‌هایتان را کنترل کنید. بودجه بندی و حفظ آن، از جمله راه‌های کنترل منابع مالی است. در دنیای امروز با گسترش اینترنت و وب سایت‌ها و برنامه‌های فعال در این حوزه، ساده‌ترین راه برای ایجاد بودجه بندی متناسب با درآمد و نیازهایتان استفاده از سایت‌هایی چون Mint.com است که به شما کمک می‌کند تا درآمد و مخارج خود را مدیریت کنید. به لطف این ابزارهای کاربرپسند، اکنون عموم افراد می توانند پیگیر امور مالی و هزینه‌های زندگی خود بوده و در صورت استفاده صحیح از آنها بتوانند باعث بهبود کیفیت شرایط اقتصادی و زندگی خود شوند.

بدون پیگیری بودجه و داشتن یک برنامه مالی صحیح بسیار دشوار است که به درآمد و مخارج خود نظم دهید و پاسخگو باشید که درآمد خود را در ماه صرف چه مواردی می‌کنید و چگونه می‌توانید آن را کنترل کنید. بنابراین تسلط بر مبانی بودجه بندی تا جای ممکن برای افراد تازه واردی که قصد دارند هوش مالی را فرا گیرند لازم است.

2. درک نرخ بهره
درک نرخ بهره
اگرچه ممکن است شما با مفاهیم ریاضی آشنا باشید اما لازم است آن را در جنبه‌های دیگر مانند محاسبه نرخ بهره هم درک کنید. زیرا می‌تواند به شما در صرفه جویی بیشتر کمک کند. شما هنگام وام گرفتن با دانستن و محاسبه نرخ بهره وام متوجه خواهید شد که چه مقدار پول را در چه مدت زمانی علاوه بر اصل پول باید بپردازید. بی شک این موضوع در تصمیم گیری‌های مالی شما تاثیر گذار خواهد بود و می‌تواند به شما کمک کند که چه منابع پولی را به زندگی خود اضافه کنید و از اضافه کردن کدام یک صرف نظر کنید. دانش آموزان خود را با این مفاهیم ریاضی آشنا و از ابتدای راه به آنان آموزش داده و برای زندگی آینده آنها را آماده کنید.

3. اولویت بندی صرفه جویی
اولویت بندی صرفه جویی در سواد مالی
بدیهی است که صرفه جویی یک جنبه مهم و ضروری‌ برای حفظ وضعیت مالی و دستیابی به خواسته‌های بزرگتر است اما اکثر دانش‌آموزان این جنبه را به آن اندازه که باید در اولویت قرار نمی‌دهند و اطلاعات درستی در رابطه با اهمیت آن ندارند. برای بزرگسالان، نادیده گرفتن مواردی مانند مستمری پس از بازنشستگی به دلیل آنکه بسیار دور به نظر می‌رسد بسیار آسان است اما یادگیری زود هنگام پس انداز می‌تواند به همه ما در کسب دانش، تمرین و مجموعه مهارت‌هایی که در کل زندگی خود استفاده خواهیم کرد کمک کند.

مبتدیان می‌توانند برای یادگیری این مفهوم و اجرای آن، پس انداز را با ساده‌ترین حالت ممکن شروع کنند. مانند پس انداز پول برای خرید کالایی که همیشه قصد داشتند آن را داشته باشند. رسیدن به هدف، آنان را تشویق خواهد کرد که از برخی خواسته هایشان بگذرند و با صرفه جویی پول خود را پس انداز کنند. این تمرین، صبر و کوشش زیادی را می‌طلبد اما نگران نباشید زیرا درس‌های بزرگی برای آنها خواهد داشت.

4. تله چرخه اعتبار – بدهی
تله بدهی
از دست دادن اعتبار مالی بسیار آسان‌تر از به دست آوردن دوباره آن پول است. بسیاری از دانش‌آموزان این موضوع را نمی‌دانند و درک صحیحی از این موضوع ندارند که بازیابی اعتبار مالی چقدر دشوار است، تازه قبل از اینکه خیلی دیر شود! به همین دلیل کسب دانش در مورد بدهی قبل از اینکه حتی برایشان پیش بیاید بسیار حائز اهمیت است.

اعتبار اگر به درستی مدیریت شود می تواند ابزاری مفیدی برای رسیدن به یک زندگی ایده‌آل باشد. تصمیم گیری‌های عجولانه در هنگام جوانی می‌تواند هزینه‌های بسیار سنگینی حتی تا دوران میانسالی داشته باشد بنابراین لازم است که در اسرع وقت مفاهیم و ابزارهای مالی را به طور کامل فرا گیرید.

5. ایمنی و مشکلات سرقت اطلاعات
سرقت اطلاعات
در عصر حاضر اهمیت معضل سرقت اطلاعات با دیجیتالی و اینترنتی شدن همه چیز روز به روز درحال افزایش است. اکنون اطلاعات مالی شما نسبت به کلاهبرداری آسیب پذیرتر از هر زمان دیگر است. برای جلوگیری از فاش شدن اطلاعات محرمانه خود، لازم است اقدامات پیشگیرانه برای حفاظت از رمز عبور و محدود کردن میزان اطلاعاتی که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود صورت دهید که این اقدامات باعث حفظ حساب‌های شما و مانع از بوجود آمدن خسارت می شود. برای اینکه از چنین تهدیدهایی ایمن بمانید، روش‌های محافظت از آن را آموزش ببینید و به بهترین نحو ممکن از سرمایه ها و اطلاعات مالی خود محافظت کنید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا فتحی |   1399/05/13 12:21:40   |
0     0
1. چگونه درآمد خود را بودجه بندی کنید
شما به خوبی می آموزید که چه زمانی خرج کرده، چه وقت صرفه جویی نموده و به چه شکلی بدهی های خود را تسویه و بخشی از درآمد خود را پس انداز کنید. در واقع بودجه بندی اولین گامی است که شما باید در راستای درک صحیح مدیریت پول بردارید.

2. چگونه بدهی های خود را مدیریت کنید
فردی که از دانش مالی بالایی برخوردار است می داند که به چه شکلی قرض یا وام بگیرد و در ادامه نیز به چه شکلی آن را پس بدهد. به عنوان مثال زمانی که شما سواد مالی بالایی داشته باشید، در زمان گرفتن وام می توانید متوجه نقش مهم نرخ بهره و شرایط وام های مختلف شده و به راحتی آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.

3. چگونه بخشی از درآمد خود را پس انداز کنید
یک راه بسیار مناسب برای جلوگیری از نیاز به قرض یا وام گرفتن، پس انداز کردن است. فردی که سواد مالی بالایی دارد می تواند هزینه های خود را به شکلی مدیریت کند که بخشی از آن پس انداز شده و در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار بگیرد.

4. برای دوران بازنشستگی برنامه ریزی کنید
در کنار پس انداز برای مواقع اضطراری شما باید بتوانید به صورت همزمان برای بلند مدت و برای دوران بازنشتگی خود نیز پس انداز داشته باشید. چیزی که می تواند در این زمینه به شما کمک کند، داشتن سواد مالی است.

دانش آموزان آموزه‌های بسیاری در موارد گوناگون را توسط خانواده و مدرسه کسب می‌کنند. مربیان هم همواره در کنار آنان تلاش می‌کنند تا طیف گسترده‌ای از مطالعات را در برنامه درسی آنان جای دهند و آنان را برای زندگی آینده آماده کنند. با این وجود یک مولفه اصلی در زندگی وجود دارد که دانش آموزان اطلاعات کافی‌ در رابطه با آن در طول تحصیل کسب نمی‌کنند و آن هوش مالی یا سواد اقتصادی است.

سواد مالی چیست
5 مولفه سواد مالی
ثابت شده است دانش‌آموزانی که این هوش و دانش را کسب کنند در بزرگسالی به مراتب زندگی اقتصادی بهتر و چشمگیرتری نسبت به دیگران خواهند داشت. این دوره ها تاثیر مستقیمی بر توانایی آنان در تصمیم گیری‌های مالی دارد و به آنان کمک می‌کند تا تصمیمات عاقلانه‌ای داشته باشند. بعلاوه، آن دسته از دانش آموزانی که دوره‌های مالی شخصی را بگذرانند، احتمال بیشتری نسبت به سایرین برای نحوه پس انداز و بودجه بندی درست و هوشمندانه دارند و توانایی سرمایه گذاری کردن را پیدا خواهند کرد.

برای اینکه سواد مالی را به دانش آموزان خود آموزش دهید لازم است آنان را با پنج مفهوم اصلی زیر که برای بهبود سواد مالی موثر است آشنا کنید. به آنان اطمینان دهید که با تمرین مداوم می‌توانند تسلط کافی بر این موضوعات پیدا کنند و یادگیری این آموزه‌ها در طول کل عمرشان مفید خواهد بود.

1. بودجه بندی
بودجه بندی
یکی از ارکان سواد مالی داشتن برنامه‌ای است که به آن متعهد باشید و بر اساس آن، درآمدها و هزینه‌هایتان را کنترل کنید. بودجه بندی و حفظ آن، از جمله راه‌های کنترل منابع مالی است. در دنیای امروز با گسترش اینترنت و وب سایت‌ها و برنامه‌های فعال در این حوزه، ساده‌ترین راه برای ایجاد بودجه بندی متناسب با درآمد و نیازهایتان استفاده از سایت‌هایی چون Mint.com است که به شما کمک می‌کند تا درآمد و مخارج خود را مدیریت کنید. به لطف این ابزارهای کاربرپسند، اکنون عموم افراد می توانند پیگیر امور مالی و هزینه‌های زندگی خود بوده و در صورت استفاده صحیح از آنها بتوانند باعث بهبود کیفیت شرایط اقتصادی و زندگی خود شوند.

بدون پیگیری بودجه و داشتن یک برنامه مالی صحیح بسیار دشوار است که به درآمد و مخارج خود نظم دهید و پاسخگو باشید که درآمد خود را در ماه صرف چه مواردی می‌کنید و چگونه می‌توانید آن را کنترل کنید. بنابراین تسلط بر مبانی بودجه بندی تا جای ممکن برای افراد تازه واردی که قصد دارند هوش مالی را فرا گیرند لازم است.

2. درک نرخ بهره
درک نرخ بهره
اگرچه ممکن است شما با مفاهیم ریاضی آشنا باشید اما لازم است آن را در جنبه‌های دیگر مانند محاسبه نرخ بهره هم درک کنید. زیرا می‌تواند به شما در صرفه جویی بیشتر کمک کند. شما هنگام وام گرفتن با دانستن و محاسبه نرخ بهره وام متوجه خواهید شد که چه مقدار پول را در چه مدت زمانی علاوه بر اصل پول باید بپردازید. بی شک این موضوع در تصمیم گیری‌های مالی شما تاثیر گذار خواهد بود و می‌تواند به شما کمک کند که چه منابع پولی را به زندگی خود اضافه کنید و از اضافه کردن کدام یک صرف نظر کنید. دانش آموزان خود را با این مفاهیم ریاضی آشنا و از ابتدای راه به آنان آموزش داده و برای زندگی آینده آنها را آماده کنید.

3. اولویت بندی صرفه جویی
اولویت بندی صرفه جویی در سواد مالی
بدیهی است که صرفه جویی یک جنبه مهم و ضروری‌ برای حفظ وضعیت مالی و دستیابی به خواسته‌های بزرگتر است اما اکثر دانش‌آموزان این جنبه را به آن اندازه که باید در اولویت قرار نمی‌دهند و اطلاعات درستی در رابطه با اهمیت آن ندارند. برای بزرگسالان، نادیده گرفتن مواردی مانند مستمری پس از بازنشستگی به دلیل آنکه بسیار دور به نظر می‌رسد بسیار آسان است اما یادگیری زود هنگام پس انداز می‌تواند به همه ما در کسب دانش، تمرین و مجموعه مهارت‌هایی که در کل زندگی خود استفاده خواهیم کرد کمک کند.

مبتدیان می‌توانند برای یادگیری این مفهوم و اجرای آن، پس انداز را با ساده‌ترین حالت ممکن شروع کنند. مانند پس انداز پول برای خرید کالایی که همیشه قصد داشتند آن را داشته باشند. رسیدن به هدف، آنان را تشویق خواهد کرد که از برخی خواسته هایشان بگذرند و با صرفه جویی پول خود را پس انداز کنند. این تمرین، صبر و کوشش زیادی را می‌طلبد اما نگران نباشید زیرا درس‌های بزرگی برای آنها خواهد داشت.

4. تله چرخه اعتبار – بدهی
تله بدهی
از دست دادن اعتبار مالی بسیار آسان‌تر از به دست آوردن دوباره آن پول است. بسیاری از دانش‌آموزان این موضوع را نمی‌دانند و درک صحیحی از این موضوع ندارند که بازیابی اعتبار مالی چقدر دشوار است، تازه قبل از اینکه خیلی دیر شود! به همین دلیل کسب دانش در مورد بدهی قبل از اینکه حتی برایشان پیش بیاید بسیار حائز اهمیت است.

اعتبار اگر به درستی مدیریت شود می تواند ابزاری مفیدی برای رسیدن به یک زندگی ایده‌آل باشد. تصمیم گیری‌های عجولانه در هنگام جوانی می‌تواند هزینه‌های بسیار سنگینی حتی تا دوران میانسالی داشته باشد بنابراین لازم است که در اسرع وقت مفاهیم و ابزارهای مالی را به طور کامل فرا گیرید.

5. ایمنی و مشکلات سرقت اطلاعات
سرقت اطلاعات
در عصر حاضر اهمیت معضل سرقت اطلاعات با دیجیتالی و اینترنتی شدن همه چیز روز به روز درحال افزایش است. اکنون اطلاعات مالی شما نسبت به کلاهبرداری آسیب پذیرتر از هر زمان دیگر است. برای جلوگیری از فاش شدن اطلاعات محرمانه خود، لازم است اقدامات پیشگیرانه برای حفاظت از رمز عبور و محدود کردن میزان اطلاعاتی که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود صورت دهید که این اقدامات باعث حفظ حساب‌های شما و مانع از بوجود آمدن خسارت می شود. برای اینکه از چنین تهدیدهایی ایمن بمانید، روش‌های محافظت از آن را آموزش ببینید و به بهترین نحو ممکن از سرمایه ها و اطلاعات مالی خود محافظت کنید. .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا فتحی |   1399/05/14 11:56:06   |
0     0
1. چگونه درآمد خود را بودجه بندی کنید
شما به خوبی می آموزید که چه زمانی خرج کرده، چه وقت صرفه جویی نموده و به چه شکلی بدهی های خود را تسویه و بخشی از درآمد خود را پس انداز کنید. در واقع بودجه بندی اولین گامی است که شما باید در راستای درک صحیح مدیریت پول بردارید.

2. چگونه بدهی های خود را مدیریت کنید
فردی که از دانش مالی بالایی برخوردار است می داند که به چه شکلی قرض یا وام بگیرد و در ادامه نیز به چه شکلی آن را پس بدهد. به عنوان مثال زمانی که شما سواد مالی بالایی داشته باشید، در زمان گرفتن وام می توانید متوجه نقش مهم نرخ بهره و شرایط وام های مختلف شده و به راحتی آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.

3. چگونه بخشی از درآمد خود را پس انداز کنید
یک راه بسیار مناسب برای جلوگیری از نیاز به قرض یا وام گرفتن، پس انداز کردن است. فردی که سواد مالی بالایی دارد می تواند هزینه های خود را به شکلی مدیریت کند که بخشی از آن پس انداز شده و در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار بگیرد.

4. برای دوران بازنشستگی برنامه ریزی کنید
در کنار پس انداز برای مواقع اضطراری شما باید بتوانید به صورت همزمان برای بلند مدت و برای دوران بازنشتگی خود نیز پس انداز داشته باشید. چیزی که می تواند در این زمینه به شما کمک کند، داشتن سواد مالی است.

دانش آموزان آموزه‌های بسیاری در موارد گوناگون را توسط خانواده و مدرسه کسب می‌کنند. مربیان هم همواره در کنار آنان تلاش می‌کنند تا طیف گسترده‌ای از مطالعات را در برنامه درسی آنان جای دهند و آنان را برای زندگی آینده آماده کنند. با این وجود یک مولفه اصلی در زندگی وجود دارد که دانش آموزان اطلاعات کافی‌ در رابطه با آن در طول تحصیل کسب نمی‌کنند و آن هوش مالی یا سواد اقتصادی است.

سواد مالی چیست
5 مولفه سواد مالی
ثابت شده است دانش‌آموزانی که این هوش و دانش را کسب کنند در بزرگسالی به مراتب زندگی اقتصادی بهتر و چشمگیرتری نسبت به دیگران خواهند داشت. این دوره ها تاثیر مستقیمی بر توانایی آنان در تصمیم گیری‌های مالی دارد و به آنان کمک می‌کند تا تصمیمات عاقلانه‌ای داشته باشند. بعلاوه، آن دسته از دانش آموزانی که دوره‌های مالی شخصی را بگذرانند، احتمال بیشتری نسبت به سایرین برای نحوه پس انداز و بودجه بندی درست و هوشمندانه دارند و توانایی سرمایه گذاری کردن را پیدا خواهند کرد.

برای اینکه سواد مالی را به دانش آموزان خود آموزش دهید لازم است آنان را با پنج مفهوم اصلی زیر که برای بهبود سواد مالی موثر است آشنا کنید. به آنان اطمینان دهید که با تمرین مداوم می‌توانند تسلط کافی بر این موضوعات پیدا کنند و یادگیری این آموزه‌ها در طول کل عمرشان مفید خواهد بود.

1. بودجه بندی
بودجه بندی
یکی از ارکان سواد مالی داشتن برنامه‌ای است که به آن متعهد باشید و بر اساس آن، درآمدها و هزینه‌هایتان را کنترل کنید. بودجه بندی و حفظ آن، از جمله راه‌های کنترل منابع مالی است. در دنیای امروز با گسترش اینترنت و وب سایت‌ها و برنامه‌های فعال در این حوزه، ساده‌ترین راه برای ایجاد بودجه بندی متناسب با درآمد و نیازهایتان استفاده از سایت‌هایی چون Mint.com است که به شما کمک می‌کند تا درآمد و مخارج خود را مدیریت کنید. به لطف این ابزارهای کاربرپسند، اکنون عموم افراد می توانند پیگیر امور مالی و هزینه‌های زندگی خود بوده و در صورت استفاده صحیح از آنها بتوانند باعث بهبود کیفیت شرایط اقتصادی و زندگی خود شوند.

بدون پیگیری بودجه و داشتن یک برنامه مالی صحیح بسیار دشوار است که به درآمد و مخارج خود نظم دهید و پاسخگو باشید که درآمد خود را در ماه صرف چه مواردی می‌کنید و چگونه می‌توانید آن را کنترل کنید. بنابراین تسلط بر مبانی بودجه بندی تا جای ممکن برای افراد تازه واردی که قصد دارند هوش مالی را فرا گیرند لازم است.

2. درک نرخ بهره
درک نرخ بهره
اگرچه ممکن است شما با مفاهیم ریاضی آشنا باشید اما لازم است آن را در جنبه‌های دیگر مانند محاسبه نرخ بهره هم درک کنید. زیرا می‌تواند به شما در صرفه جویی بیشتر کمک کند. شما هنگام وام گرفتن با دانستن و محاسبه نرخ بهره وام متوجه خواهید شد که چه مقدار پول را در چه مدت زمانی علاوه بر اصل پول باید بپردازید. بی شک این موضوع در تصمیم گیری‌های مالی شما تاثیر گذار خواهد بود و می‌تواند به شما کمک کند که چه منابع پولی را به زندگی خود اضافه کنید و از اضافه کردن کدام یک صرف نظر کنید. دانش آموزان خود را با این مفاهیم ریاضی آشنا و از ابتدای راه به آنان آموزش داده و برای زندگی آینده آنها را آماده کنید.

3. اولویت بندی صرفه جویی
اولویت بندی صرفه جویی در سواد مالی
بدیهی است که صرفه جویی یک جنبه مهم و ضروری‌ برای حفظ وضعیت مالی و دستیابی به خواسته‌های بزرگتر است اما اکثر دانش‌آموزان این جنبه را به آن اندازه که باید در اولویت قرار نمی‌دهند و اطلاعات درستی در رابطه با اهمیت آن ندارند. برای بزرگسالان، نادیده گرفتن مواردی مانند مستمری پس از بازنشستگی به دلیل آنکه بسیار دور به نظر می‌رسد بسیار آسان است اما یادگیری زود هنگام پس انداز می‌تواند به همه ما در کسب دانش، تمرین و مجموعه مهارت‌هایی که در کل زندگی خود استفاده خواهیم کرد کمک کند.

مبتدیان می‌توانند برای یادگیری این مفهوم و اجرای آن، پس انداز را با ساده‌ترین حالت ممکن شروع کنند. مانند پس انداز پول برای خرید کالایی که همیشه قصد داشتند آن را داشته باشند. رسیدن به هدف، آنان را تشویق خواهد کرد که از برخی خواسته هایشان بگذرند و با صرفه جویی پول خود را پس انداز کنند. این تمرین، صبر و کوشش زیادی را می‌طلبد اما نگران نباشید زیرا درس‌های بزرگی برای آنها خواهد داشت.

4. تله چرخه اعتبار – بدهی
تله بدهی
از دست دادن اعتبار مالی بسیار آسان‌تر از به دست آوردن دوباره آن پول است. بسیاری از دانش‌آموزان این موضوع را نمی‌دانند و درک صحیحی از این موضوع ندارند که بازیابی اعتبار مالی چقدر دشوار است، تازه قبل از اینکه خیلی دیر شود! به همین دلیل کسب دانش در مورد بدهی قبل از اینکه حتی برایشان پیش بیاید بسیار حائز اهمیت است.

اعتبار اگر به درستی مدیریت شود می تواند ابزاری مفیدی برای رسیدن به یک زندگی ایده‌آل باشد. تصمیم گیری‌های عجولانه در هنگام جوانی می‌تواند هزینه‌های بسیار سنگینی حتی تا دوران میانسالی داشته باشد بنابراین لازم است که در اسرع وقت مفاهیم و ابزارهای مالی را به طور کامل فرا گیرید.

5. ایمنی و مشکلات سرقت اطلاعات
سرقت اطلاعات
در عصر حاضر اهمیت معضل سرقت اطلاعات با دیجیتالی و اینترنتی شدن همه چیز روز به روز درحال افزایش است. اکنون اطلاعات مالی شما نسبت به کلاهبرداری آسیب پذیرتر از هر زمان دیگر است. برای جلوگیری از فاش شدن اطلاعات محرمانه خود، لازم است اقدامات پیشگیرانه برای حفاظت از رمز عبور و محدود کردن میزان اطلاعاتی که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود صورت دهید که این اقدامات باعث حفظ حساب‌های شما و مانع از بوجود آمدن خسارت می شود. برای اینکه از چنین تهدیدهایی ایمن بمانید، روش‌های محافظت از آن را آموزش ببینید و به بهترین نحو ممکن از سرمایه ها و اطلاعات مالی خود محافظت کنید....
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics