تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مشاغل خانگی و کارافرینی فردی: مروری برآخرین رخدادها

درک افراد از درآمد به نسبت استفاده از منابع سرمایه ، آنها را در چهار گروه: کارمند، خویش فرما، کارآفرین و سرمایه گذار قرار می دهد که سواد مالی برای هر یک از این گروهها راهکارهای تخصصی کاربردی برای افزایش سطح درآمد ارائه می دهد. کارآفرینی و یکی از انواع آن که همان کسب و خانگی می باشد جهت رفع بیکاری از سویی و تولید ثروت ازسوی دیگر حایز اهمیت می باشند اماباید توجه داشت که سواد مالی مهارت مهمی برای یک کارآفرین بشمار می رود. این مهارت یعنی توانایی در تصمیم گیری های مالی حرفه ای و شخصی بصورتی آگاهانه و موثر. در نظر گرفته می شود. توجه و روی آوردن به مشاغل و راه اندازی کسب و کارخانگی، در واقع نوعی کارآفرینی است. حقیقت آن است که مشاغل خانگی به دلیل مزایای خاص خود در جهت رفع بیکاری بسیارموثر بوده وکشورهایی که برنامه هایی را برای تقویت این مشاغل به کار گرفته اند به نتایج موفقیت آمیزی نیز رسیده اند. ایجاد اشتغال باحداقل سرمایه، امکان کارکردن به صورت پاره وقت، دوره آموزشی کوتاه مدت، عدم نیاز به فضای خاص و ... قابلیت های انکارناپذیری است که این گونه مشاغل داشته و ضرورت توجه جدی به این مسئله را آشکارتر می سازند. اینگونه مشاغل نقش قابل توجهی در ثروت و رشد اقتصادی یک جامعه و توسعه سرمایه اجتماعی آن دارند. فرصتهای کسب و کار خانگی باعث خود اشتغالی در راستای رفع کاستی ها و تأمین نیازهای محلی یک اقتصاد شده و راه را برای توسعه پایدار اقتصادی هموار می‌کند. در این گزارش ویژه به مروری بر تازه های منتشر شده در رسانه های معتبر کشور در ارتباط با کسب و کار خانگی پرداخته شده و یک "گنجینه خبری" در ارتباط با موضوع ایجاد شده است. با رصد کردن روزانه محتوای ارائه شده، در جریان آخرین رخدادها و سیر موضوعات مرتبط با کسب و کار خانگی قرار گرفته و با افزایش دانش و آگاهی خود در جهت زندگی بهتر گام بردارید. در قسمت مروری برعناوین مهم خبری، کلیه رویدادهای خبری مرتبط و به تفکیک هر ماه ارائه شده است. "هوای بازار" را داشته باشید تا بهترین فرصت ها را انتخاب کنید.

 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1400/01/31: 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/11/30: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/03/31: 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/02/31: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/6/31: 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/5/31: 

 

 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/2/31: 

 

 

 

 

 

این موضوع خبری مرتبط با محتوای دوره مجازی" مدیریت ریسک بانکی" در وب سایت انتخاب برتر محصولات، خدمات و بازار حسابداری، مالی و سرمایه گذاری ویژه علاقه مندان به سرمایه گذاری در بازار بانک می باشد. در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل این مبحث، بعد از پیش ثبت نام دوره مذکور و تایید مدیر سایت، با دیگر اعضای تیم در دوره آموزشی شرکت کنید.

شایان ذکر است جهت اطلاع رسانی زمان ثبت نام نهایی دوره، نیاز به اطلاعات تماس شما می باشد؛ خواهشمند است در میزکار خود اطلاعات تماس خود را تکمیل نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع خبر: جمعی از نویسندگان تیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

سیدسعید حسینی منش |   1398/05/22 17:46:48   |
0     0
مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید ویا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد. بر اساس مصوبات ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، رشته های مشاغل خانگی در حوزه های صنایع دستی ، فرش کشاورزی ، دامپروری ، شیلات ، خدمات ، تولیدی صنعت و فناوری اطلاعات(IT )می باشد و بر همین اساس انواع مشاغل خانگی در هریک از زیر بخش ها ارائه گردیده که فهرست و همچنین اطلاعات هر یک از مشاغل مذکوردر سایت وزارت کار و امور اجتماعی ( به نشانی www.irimlsa.ir ) قسمت مشاغل خانگی موجود می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1398/05/31 07:23:47   |
1     0
آنچه به عنوان مشاغل خانگی در قانون تصویب شده است توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی و در غالب یک طرح مشخص منجر به یک فعالیت اقتصادی می شود و تولید کالا و خدمات را درپی دارد که الزاما محل ارائه آن درب منزل نیست و در بازار ها عرضه می شود. کسب و کار خانوادگی الزاما در خانه نیست و می تواند خارج از منزل باشد و در کارگاه هایی باشد که یک خانواده در آن فعالیت می کنند.
کسب و کار خانگی در کشور ما دارای قدمت دیرینه است و در کاووش های باستانی دیده می شود.با توجه به شرایط فعلی کشور مانند بالا بودن افراد جویای کار توجه به مشاغل خرد و خانگی اهمیت زیادی پیدا کرده است و به دلیل ویژگی های منحصر به فردی مانند سرمایه اولیه اندک و قوانین کمتر که این مشاغل دارند یکی از راه های خوب برای کاهش بیکاری است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام رقاقی |   1399/02/27 10:12:24   |
1     0
با سلام
مشاغل خانگی از گذشته مورد توجه کارآفرینان سراسر دنیا بوده است. علت این امر صرفه جویی در بهاء تمام شده محصولات و خدمات تولید شده در کارگاه های مشاغل خانگی به دلیل کاهش هزینه های ثابت و منابع انسانی ارزان قیمت است.
تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور عزیزمان ایران، راه اندازی مشاغل خانگی و کارگاه های کوچک و متوسط تولیدی است. که باعث ایجاد اشتغال و رونق تولید میشود.
بهنام رقاقی 09120962984
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا |   1399/02/28 12:15:48   |
0     0
مشاغل خانگی یکی از مواردی است که می تواند در جهت رفع بیکاری از سویی و سوی دیگر تولید ثروت ایجاد نماید.
در حقیقت مشاغل خانگی به دلیل مزایای خاص خود در جهت رفع بیکاری بسیار مؤثر بوده و کشورهایی که برنامه هایی را برای تقویت این مشاغل به کار گرفته اند به نتایج مؤفقیت آمیزی نیز رسیده اند. ایجاد اشتغال با سرمایه حداقل ، امکان کار کردنبه صورت پاره وقت ، دوره آموزشی کوتاه مدت، عدم نیاز به فضای خاص...قابلیت های انکار ناپذیری است که این گونه مشاغل داشته و ضرورت توجه جدی به این مسئله را آشکارتر می سازند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا ابراهیمی |   1399/02/28 12:59:04   |
0     0
درآمد فعال زمانی است که برای کارهایی که انجام می‌دهید، حقوقی دریافت می‌کنید. یک بار بابت این کار پولی دریافت می‌کنید و این پایان کار است. درآمد فعال به مشارکت مستقیم شما نیاز دارد.

اگر بابت شغلی که دارید حقوق منظم ماهیانه دریافت می‌کنید، درآمد فعال دارید. اکثر افراد تنها مدل درآمدی فعال دارند. در این مدل درآمدی، میزان حقوق براساس کیفیت کار یا تجربه می‌تواند تغییر کند اما قاعده کار تفاوتی نخواهد کرد.

قانون درآمد فعال این است: زمان مشخصی را به فعالیتی اختصاص دهید و بابت آن پولی دریافت ‌کنید.

درآمد غیرفعال چیست؟

با ایجاد خدمات یا خلق ارزش می‌توانید به‌طور نامحدود درآمد داشته باشید. این مدل درآمدی محدودیت زمانی یا مکانی ندارد. نکته مهم این است که ارزشی ایجاد کنید که مردم آن را دوست داشته باشند به این شکل حاضرند پول خوبی پرداخت کنند.

راه‌های زیادی برای کسب درآمد غیرفعال وجود دارد. انتخاب هر کدام نیاز به بررسی مهارتها، شرایط محیطی و امکانات مالی دارد. اینترنت فرصت‌های بسیاری برای درآمد غیر فعال به‌وجود آورده است. می‌توانید در اینترنت محصولات خود را بفروشید یا از سیستم‌های همکاری در فروش استفاده کنید.

البته درآمد غیرفعال تنها وابسته به دنیای مجازی نیست و سرمایه گذاری در معاملات و بورس نیز نوعی درآمد غیر فعال به شمار می‌روند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا ابراهیمی |   1399/02/28 13:01:19   |
1     0
درآمد غیرفعال می‌تواند از سه منبع اصلی تامین شود:
• خرید ملک و اجاره آن یا خرید و فروش سهام

• سرمایه گذاری در یک کسب و کار

• کسب و کار در فضای آنلاین مانند کسب و کار اینترنتی و فروش محصول در اینترنت

دو روش اول نیاز به سرمایه بسیار بیشتر و درصد ریسک بالاتر دارند. اما کسب و کارهای آنلاین به خصوص اگر مهارتی دارید با سرمایه بسیار کم قابل راه اندازی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ندازارع شحنه |   1399/02/28 14:21:27   |
0     0
باسلام
متاسفانه افرادی که در خانه مشغول کار هستند کار آنها نادیده گرفته می‌شود و ارزشی برای کار آنها نیست در حالی که آنها هم اهدافی را دنبال می کنن و مورد احترام هستند.
درآمد فعال را به فعالین در جامعه و بیرون از منزل می بینند درحالی که اینم یک نوع اشتغال زایی است.
کار یا شغل حتما نباید بیرون از منزل باشد حتی در خانه هم می توان کار آفرینی کرد.
درآمد غیر فعال هم مثل سرمایه گذاری در بورس هست که بدون هیچ فعالیتی با جابه جایی ارزش سهام نقدینگی کم یا زیاد می‌شود.
هر فعالیتی که منبع درآمدی داشته باشد چه فعال و چه غیر فعال را شغل می گویند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ندازارع شحنه |   1399/02/28 14:24:33   |
0     0
به درآمدی گفته می شود که به صورت مشارکت نکردن در کار مثل خرید سهام در بازار بورس گفته می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ندازارع شحنه |   1399/02/28 14:52:02   |
0     0
کسب در آمد غیر فعال هیچ اشکالی ندارد چون اگر افراد بتونن از ذهن خلاق استفاده بکنن و دست به فعالیتی بزنن که با ایده های نوین همراه باشد بسیار خوب و قابل احترام هست.
مثل خرید یا فروش اینترنتی که امروزه بسیاری از مشکلات را بر طرف کرده و بسیاری از افراد کسب در آمد می کنن
لازم به ذکر است که در آمد فعال هم قابل احترام چون سرمایه ای گذاشته شده و افراد منتظر نتیجه هستند در حالی که در کنار آن فعالیت هایی هم انجام داده اند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/02/29 23:08:36   |
0     0
گروهی از وظایف به هم مرتبط برای به انجام رساندن یک هدف مشخص را شغل می گویند.که در ازای انجام آن به فرد پرداخت میشود.کار عبارا است از وظایف،مسئولیت ها و عناصر عملکردی که
●تعریف مشخصی دارد
●انجام شدنی،قابل اندازه گیری و امتیاز دهی است.
از دیدگاه وسیع تر،یک کار مترادف با نقش است و جنبه های جسمی و اجتماعی یک محیط کاری را شامل میشود.اغلب افراد خود را با شغل یا نقش خود(کارشناسی ارشد،سرپرست،مهندس و ....)شناسایی می کنند و از انحصار یا سومندی خود انگیزه می گیرند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/02/29 23:51:55   |
0     0
روش های مختلفی برای کسب درآمد وجود دارد، مثل فروش کالا یا خدمات از طریق اینترنت یا به صورت سنتی در بازار، حتی اگر سر کار هم بروید، باز هم چیزی برای عرضه و فروش دارید و آن زمان و مهارت های شماست.
در واقع شما به ازای زمانی که فعالیت میکنید و سر کار حاضر میشوید، درآمد کسب میکنید.
همچنین با سر کار حاضر شدن در واقع شما دارید تخصص و مهارت هایی که دارید را به عنوان یک خدمت به صاحب اصلی کسب و کار ارائه کرده و در ازای آن حقوق دریافت میکنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/02/29 23:58:44   |
0     0
به درامدی گفته میشودکه بصورت مشارکت نکردن در کار مثل خرید سهام در بازار بورس گفته میشود.
کسب درامد غیرفعال هیچ اشکالی ندارد چون اگر افراد بتوانند ازذهن خلاق استفاده بکنند و دست به فعالیتیبزنن که با ایده های نوین همراه باشدبسیار خوب و قابل احترام هست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم بیکی |   1399/03/02 14:57:18   |
0     0
مشاغل خانگی درواقع با اوقات پاره وقت و هزینه ی کمتر میتونه هم برای تولید و هم این که پایین آوردن بیکاری بسیار مناسب باشد با تقویت این عامل میتوان به اقتصاد کشور کمک کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مسعود زارع بیدکی |   1399/03/03 19:44:26   |
0     0
سواد مالی برای افرادی که میخواهند یک کسب و کار داشته باشند بسیار مهم است البته هر شخصی در سطح و موقعیت خود ، درست است که مشاغل خانگی جزء پر سود ترین مشاغل در سرار دنیا می باشد زیرا نیروی کار که امروزه یکی از مهمترین آیتم های بهای تمام شده است می باشد ارزانتر شده و از نظر اجتماعی باعث کاهش رفت و آمدها ،ترافیک ، رفع بیکاری و غیر ه خواهد شد اما کنترل و نظارت آنها بابت کیفیت و رعایت استانداردها یکی از مهمترین آینم های این نوع کسب و کار باید باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مسعود زارع بیدکی |   1399/03/05 12:25:27   |
0     0
سواد مالی برای افرادی که میخواهند یک کسب و کار داشته باشند بسیار مهم است البته هر شخصی در سطح و موقعیت خود ، درست است که مشاغل خانگی جزء پر سود ترین مشاغل در سرار دنیا می باشد زیرا نیروی کار که امروزه یکی از مهمترین آیتم های بهای تمام شده است می باشد ارزانتر شده و از نظر اجتماعی باعث کاهش رفت و آمدها ،ترافیک ، رفع بیکاری و غیر ه خواهد شد اما کنترل و نظارت آنها بابت کیفیت و رعایت استانداردها یکی از مهمترین آینم های این نوع کسب و کار باید باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید سرایانی |   1399/03/05 14:38:54   |
0     0
با سلام و درود.
مشاغل خانگی قطعا می تواند نقش تعیین کننده ای در تقویت اقتصاد خانواده (در دیدگاه خرد) و تقویت تولید و اشتغال (در دیدگاه کلان) داشته باشد. نقش دولتمردان در حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی بر کسی پوشیده نیست اما انتخاب محل شغل، نوع شغل، شیوه دستیابی به درآمد و بازاریابی، وابسته به توانایی و مهارت فرد و در نهایت سواد و درک مالی اوست. بدیهی است در جامعه امروزی علی الرغم عدم حمایت های مکفی دولت بسیاری از صاحبان مشاغل خانگی با سوادمالی هوشمندانه مشغول به کسب و کار سود آور خود هستند بنابراین نقش سواد مالی و آموزش آن می تواند بسیاری از کاستی های موجود را پوشش دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سپیده دهقان |   1399/03/05 21:18:30   |
0     0
مهارت فرد و در نهایت سواد مالی به کسب و کار مفید و سود مند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سپیده دهقان |   1399/03/05 21:22:31   |
0     0
سواد و درک مالی و حمایت های دولت می تواند در مشاغل خانگی موثر باشد با تشکر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سپیده دهقان |   1399/03/05 21:30:19   |
0     0
مشاغل خانگی سود مند می تواند در اقتصاد مالی خانواده مفید باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ولی نامجو |   1399/03/15 09:43:53   |
0     0
فکربه مشاغل خانگی باعث خلاقیت وکارآفرینی میگرددبه نظراگر ازمنظر کلان به موضوع نگاه کنیم دولت ها میتوانند از این مشاغل به نفع جامعه بهره ببرند مثلا دولت سایتی را طراحی کند وتمام مشاغلی که میتواند به هر نحو در خانه انجام داد را شناسایی , سپس متقاضیان هر رشته را شناسایی وپس از اموزش وسایل وامکانات دراختیار انها بگذارد ودرنهایت محصول تولیدی را خریداری نماید .مشاغل خانگی میتواند علاوه بر مزیتهای اجتماعی. به اقتصاد خانواده نیز کمک نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
الناز بهروزی |   1399/03/20 13:53:43   |
0     0
شغل عبارت از مجموع وظایف و مسئولیت‌های مرتبط و مستمر و مشخصی است که از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور به‌عنوان کار واحد شناخته شده باشد.
مشاغل خانگی در اقتصاد نقش مهمی دارد ،ضمنا سواد مالی و درک مالی نقش موثری در مشاغل دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی ندافی |   1399/03/20 13:57:12   |
0     0
شغل به مجموعه ای ازوظایف به هم مرتبط گفته میشودبرای به انجام رسیدن یک هدف مشخص . کسب و کار های خانگی نقش بسیار موثری بر روی اقتصاد مالی خانواده دارند و باعث خلاقیت و نواوری و کارافرینی میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیاوش اسماعیلی |   1399/03/25 22:51:42   |
بیکاری فارغ‌التحصیلان به هدر رفتن سرمایه عظیم انسانی کشور منجر می گردد و ازآنجا که اکنون رقابت اقتصادی، بیش‌ازپیش به نیروی انسانی آموزش‌دیده و متخصص وابسته است، با این اوصاف بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهها، به معنی از دست رفتن سرمایه‌های مادی، علمی و فرهنگی است.

پدیده بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی در حدود اوایل دهه 1370 در ایران بروز کرده و هرساله شدیدتر شده است. ادامه روند فعلی نیز چشم‌انداز اشتغال آینده این گروه را تیره‌تر می‌نمایاند. این پیش‌بینی و استدلال‌های مربوط به حساسیت بیکاری این گروه، لزوم برنامه ریزی اصولی و تدوین سیاست‌های دقیق برای تنظیم عرضه و تقاضای نیروی انسانی متخصص را برای توجه بیشتر مسئولان و برنامه¬ریزان، مورد تأکید قرار داده است.

در سال‌های اخیر اقتصاد ایران، به ویژه در شهرستان‌ها و روستاها به شکل بحرانی گریبان گیر این معضل می‌باشد، مسئله ای که باعث می‌شود هرساله نیروی انسانی فعال و بیکار موجود در شهرستان‌ها و روستاها راهی مراکز استان ها شوند. مراکزی که خود از این جنبه مشکلات زیادی دارند، با این گروه از مهاجرین مشکلات آن‌ها دوچندان شده که علاوه بر معضل بیکاری، مشکلات دیگری مثل حاشیه نشینی، فساد، ترافیک و .... گریبان گیر آن می شود.

اکنون جمعیت عظیمی از دانشجویان استان ایلام فارغ التحصیل شده اند و مدارک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و بالاتر را اخذ نموده ولی بدون شغل سرگردان مانده اند. شغلی که متناسب با رشته و تخصص آنها باشد در شهرستان و حتی استان یافت نمی شود. این قشر از جامعه که سرمایه عمده نیروی انسانی و پتانسیل نهفته کار و انرژی هستند و آینده جامعه به تلاش و همت آنان نیازمند است، در حال حاضربه دلیل بیکاری و بالارفتن سن دچار یاس و سرگردانی هستند، برخی از آنان به مشاغل کاذب و نامناسب روی آورده و برخی از آنها مهاجرت از شهرستان را بر هرچیزی ترجیح می دهند تا در شهرها و بنادر دورافتاده کشور شغل و کسب و کاری مهیا کنند و سربار خانواده نشوند.

موضوع اشتغال و دستیابی افراد به شغل موردنظر از اساسی‌ترین نیازهای جامعه محسوب می‌شود. بیکاری به‌عنوان یک پدیده‌ی مخرب اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مطرح بوده و رفع آن‌همواره ازجمله دغدغه‌های برنامه ریزان بوده است. اشتغال و بیکاری ازجمله موضوعات مهم اقتصادی هر کشوری است، به‌گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

در حال حاضر بیکاری و تبعات ناشی از آن، یکی از معضلات اساسی کشور به شمار می‌آید، بی‌شک مسئله‌ی بیکاری در کشور ما متأثر از خیل عظیم جوانانی است که در چند سال اخیر به‌عنوان جویندگان شغل به بازار کار کشور واردشده‌اند.

اگرچه مسئله بیکاری با توجه به تبعات آن در ناهنجاری‌های اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی برای کلیه آحاد جمعیت کشور آزاردهنده و برای اقتصاد کشور بازدارنده است. با این حال بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها از حساسیت و ضریب اهمیتی دوچندان برخوردار است.

بدون شک به مسئله بیکاری نمی‌توان تنها از منظر اقتصادی نگاه کرد بلکه بحرانی است که ازجوانب مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی قابل بحث و بررسی است، تجربه نشان داده است که برای حل معضل بیکاری چاره‌ای جز توجه به تمام جوانب فوق و همچنین تعامل مناسب با تحولات جهانی نبوده، بسیج کلیه امکانات مادی و معنوی جامعه و استفاده از تمامی ظرفیتهای بالقوه آن را می طلبد.
سیاوش اسماعیلی |   1399/03/25 22:31:23   |
0     0
سواد مالی یعنی اینکه بتوانید منابع مالی خود را به گونه‌ای مدیریت کنید که در طول عمر امنیت مالی داشته باشید. در کل برای داشتن سواد مالی، نیاز دارید مجموعه‌ای از آگاهی‌ها و مهارت‌ها را بدست آورید. این مجموعه آگاهی‌ها و مهارت‌ها، به شما کمک می‌کند تصمیماتی آگاهانه و موثر در مورد پس‌انداز و سرمایه‌گذاری بگیرید. به عبارتی سواد مالی یعنی، توانایی مدیریت اقتصادی درآمد. در واقع دانش مدیریت گردش نقدینگی، سرمایه‌گذاری و مدیریت هزینه را سواد مالی می‌گویند.

یاد گرفتن این آگاهی‌ها و مهارت‌ها زندگی شما را دگرگون می‌کند. برخی‌ها ذاتا سواد مالی خوبی دارند و برخی نیاز به یاد گرفتن این دانش دارند. البته یادگرفتن این آگاهی‌ها و مهارت‌ها به تنهایی شما را ثروتمند نمی‌کند. شما باید این دانش و مهارت را در زندگی خود به کار گیرید تا به ثروت برسید.

برای آموختن سواد مالی باید سخت کوش باشید، بسیار مطالعه کنید و از آزمون و خطا نترسید. می‌توان گفت زحمتی که برای آموختن و اجرایی کردن آن می‌کشید، با توجه به نتیجه‌ای که از اجرایی کردنش بدست می‌آورید، ارزشش را دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیاوش اسماعیلی |   1399/03/25 22:35:34   |
0     0
مشاغل خانگی بهترین راه کسب در آمد برای بسیاری از افرادی که از کار کردن برای دیگران خسته شده اند به شمار می رود . مشاغل خانگی این روزها طرفداران زیادی دارد و موجب توسعه پایدار و کاهش فقر و محرومیت می شود .
در دنیای امروز مشاغل خانگی طرفداران زیادی دارند و بسیار در حال رواج است، این مشاغل بهترین راه افزایش در آمد خانواده ها و مبارزه با فقر و محرومیت و کاهش نرخ بیکاری می باشد و 15 تا 80 درصد نیاز اشتغال 150 کشور جهان را تامین می کنند.

شاید در اولین نگاه این مشاغل پر درآمد نباشند اما می تواند به تدریج خانواده را از فقر و محرومیت برهاند . در کسب و کارهای خانگی مشارکت تمام اعضای خانواده لازم نیست و تنها فعالیت اقتصادی یک یا چند نفر از اعضای خانواده می تواند به این کسب و کارها رونق بخشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیاوش اسماعیلی |   1399/03/25 22:50:52   |
0     0
بیکاری فارغ‌التحصیلان به هدر رفتن سرمایه عظیم انسانی کشور منجر می گردد و ازآنجا که اکنون رقابت اقتصادی، بیش‌ازپیش به نیروی انسانی آموزش‌دیده و متخصص وابسته است، با این اوصاف بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهها، به معنی از دست رفتن سرمایه‌های مادی، علمی و فرهنگی است.

پدیده بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی در حدود اوایل دهه 1370 در ایران بروز کرده و هرساله شدیدتر شده است. ادامه روند فعلی نیز چشم‌انداز اشتغال آینده این گروه را تیره‌تر می‌نمایاند. این پیش‌بینی و استدلال‌های مربوط به حساسیت بیکاری این گروه، لزوم برنامه ریزی اصولی و تدوین سیاست‌های دقیق برای تنظیم عرضه و تقاضای نیروی انسانی متخصص را برای توجه بیشتر مسئولان و برنامه¬ریزان، مورد تأکید قرار داده است.

در سال‌های اخیر اقتصاد ایران، به ویژه در شهرستان‌ها و روستاها به شکل بحرانی گریبان گیر این معضل می‌باشد، مسئله ای که باعث می‌شود هرساله نیروی انسانی فعال و بیکار موجود در شهرستان‌ها و روستاها راهی مراکز استان ها شوند. مراکزی که خود از این جنبه مشکلات زیادی دارند، با این گروه از مهاجرین مشکلات آن‌ها دوچندان شده که علاوه بر معضل بیکاری، مشکلات دیگری مثل حاشیه نشینی، فساد، ترافیک و .... گریبان گیر آن می شود.

اکنون جمعیت عظیمی از دانشجویان استان ایلام فارغ التحصیل شده اند و مدارک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و بالاتر را اخذ نموده ولی بدون شغل سرگردان مانده اند. شغلی که متناسب با رشته و تخصص آنها باشد در شهرستان و حتی استان یافت نمی شود. این قشر از جامعه که سرمایه عمده نیروی انسانی و پتانسیل نهفته کار و انرژی هستند و آینده جامعه به تلاش و همت آنان نیازمند است، در حال حاضربه دلیل بیکاری و بالارفتن سن دچار یاس و سرگردانی هستند، برخی از آنان به مشاغل کاذب و نامناسب روی آورده و برخی از آنها مهاجرت از شهرستان را بر هرچیزی ترجیح می دهند تا در شهرها و بنادر دورافتاده کشور شغل و کسب و کاری مهیا کنند و سربار خانواده نشوند.

موضوع اشتغال و دستیابی افراد به شغل موردنظر از اساسی‌ترین نیازهای جامعه محسوب می‌شود. بیکاری به‌عنوان یک پدیده‌ی مخرب اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مطرح بوده و رفع آن‌همواره ازجمله دغدغه‌های برنامه ریزان بوده است. اشتغال و بیکاری ازجمله موضوعات مهم اقتصادی هر کشوری است، به‌گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

در حال حاضر بیکاری و تبعات ناشی از آن، یکی از معضلات اساسی کشور به شمار می‌آید، بی‌شک مسئله‌ی بیکاری در کشور ما متأثر از خیل عظیم جوانانی است که در چند سال اخیر به‌عنوان جویندگان شغل به بازار کار کشور واردشده‌اند.

اگرچه مسئله بیکاری با توجه به تبعات آن در ناهنجاری‌های اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی برای کلیه آحاد جمعیت کشور آزاردهنده و برای اقتصاد کشور بازدارنده است. با این حال بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها از حساسیت و ضریب اهمیتی دوچندان برخوردار است.

بدون شک به مسئله بیکاری نمی‌توان تنها از منظر اقتصادی نگاه کرد بلکه بحرانی است که ازجوانب مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی قابل بحث و بررسی است، تجربه نشان داده است که برای حل معضل بیکاری چاره‌ای جز توجه به تمام جوانب فوق و همچنین تعامل مناسب با تحولات جهانی نبوده، بسیج کلیه امکانات مادی و معنوی جامعه و استفاده از تمامی ظرفیتهای بالقوه آن را می طلبد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا صالحی نیا |   1399/04/04 01:06:04   |
0     0
به آن بخشی از کسب و کارها گفته می شود که ممکن است لزوماً مشارکت همه اعضای خانواده را در بر نداشته و صرفاً یک یا چند نفر از اعضای خانواده در آن به فعالیت اقتصادی مشغول باشند. از نظر ILO (سازمان بین المللی کار) موقعیت مکانی یعنی وجود کسب و کار در منزل معیار تلقی نمودن آن به عنوان مشاغل خانگی است. این در حالی است که کسب و کار خانوادگی، به کسب و کارهایی اطلاق می شود که فعالیت های اجرایی (مدیریتی – مالی) و عملیاتی آن ها بر عهده اعضای یک یا چند خانواده باشد و تصمیمات استراتژیک و سرنوشت ساز در مورد شرکت یا کسب و کار توسط آن ها اتخاذ گردد. به طور خلاصه می توان به مشاغلی که با عضویت اعضای خانواده در فضای مسکونی و در قالب یک طرح کسب و کار مجاز بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد، مشاغل خانگی گفت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/04/10 10:49:24   |
0     0
مشاغل خانگی به دلیل مزایای خاص خود در جهت رفع بیکاری بسیارموثر بوده وکشورهایی که برنامه هایی را برای تقویت این مشاغل به کار گرفته اند به نتایج موفقیت آمیزی نیز رسیده اند. ایجاد اشتغال باحداقل سرمایه، امکان کارکردن به صورت پاره وقت، دوره آموزشی کوتاه مدت، عدم نیاز به فضای خاص و ... قابلیت های انکارناپذیری است که این گونه مشاغل داشته و ضرورت توجه جدی به این مسئله را آشکارتر می سازند. اینگونه مشاغل نقش قابل توجهی در ثروت و رشد اقتصادی یک جامعه و توسعه سرمایه اجتماعی آن دارند. فرصتهای کسب و کار خانگی باعث خود اشتغالی در راستای رفع کاستی ها و تأمین نیازهای محلی یک اقتصاد شده و راه را برای توسعه پایدار اقتصادی هموار می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/04/10 11:10:36   |
0     0
روش های مختلفی برای کسب درآمد وجود دارد، مثل فروش کالا یا خدمات از طریق اینترنت یا به صورت سنتی در بازار، حتی اگر سر کار هم بروید، باز هم چیزی برای عرضه و فروش دارید و آن زمان و مهارت های شماست.
در واقع شما به ازای زمانی که فعالیت میکنید و سر کار حاضر میشوید، درآمد کسب میکنید.
همچنین با سر کار حاضر شدن در واقع شما دارید تخصص و مهارت هایی که دارید را به عنوان یک خدمت به صاحب اصلی کسب و کار ارائه کرده و در ازای آن حقوق دریافت میکنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/04/10 11:14:12   |
0     0
مشاغل خانگی و یا موقت در لحظاتی برای اقتصاد خانواده خیلی میتواند مفید و موثر باشد ولی نیاز حمایتی این مشاعل خیلی مهم است زیرا میتواند نه تنها به اقتصاد خانوار بلکه به اقتصاد و معیشت کلی جامعه نیز کمک کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد |   1399/04/11 20:56:25   |
1     0
شغل عبارت است از مجموع وظایف و مسئولیت‌های مرتبط و مستمر و مشخصی است که از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور به عنوان کار واحد شناخته شده باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد |   1399/04/11 20:58:00   |
1     0
شُغل یا پیشه فعالیتی منظم است که در ازای دریافت پول انجام می‌شود. یک فَرد عموماً یک شغل را با کارمندی، داوطلبی، یا شروع کسب‌وکار آغاز می‌کند. مدت‌زمان یک شغل می‌تواند از یک ساعت (درمورد کارهای خاص) تا تمام طول عمر (مثلاً در مورد برخی قاضی‌ها) به درازا بکشد. اگر یک فرد برای نوع مشخصی از شغل تربیت شده‌ باشد، بدان حرفه یا پیشه می‌گویند. مجموعهٔ شغل‌های یک فرد در طول زندگی، سوابق شغلیِ آن فرد را تشکیل می‌دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحید احمد باریکزهی |   1399/04/13 18:42:23   |
مالی رفتاری چیست؟

access_time11 سپتامبر 2019

perm_identity ارسال شده توسط m-moghadasian

folder_open روانشناسی بازار سرمایه

visibility 360 بازدید

مالی رفتاری که عموماً از آن به عنوان کاربرد روانشناسی در دانش مالی تعبیر می‌شود، به ویژه پس از ترکیدن «حباب قیمتی سهام شرکت های تکنولوژی» در مارس ۲۰۰۰، به یک موضوع روز تبدیل شده است. علی رغم اینکه واژه «مالی رفتاری» در کتاب ها و نشریات تخصصی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است، تاکنون مفهوم درست آن به روشنی درک نشده است.

شاید یکی از دلایل این موضوع، تشابه اسمی واژه‌هایی نظیر موارد زیر باشد:

علوم رفتاری (Behavioral science)

روانشناسی سرمایه‌گذار (Investor Psychology)

روانشناسی شناختی (Cognitive Psychology)

اقتصاد تجربی (Experimental Economics)

علوم شناختی (Cognitive science)

حتما بخوانید: استراتژی معاملاتی معکوس

افزون برآن بسیاری از کتاب ها که اخیراً با عنوان روانشناسی سرمایه گذاری منتشر شده است، اگرچه به ابعادی از دانش مالی رفتاری اشاره می‌کند؛ اما در معرفی جامع و روشن آن چندان موفق نبوده‌اند.



فلسفه مکتب اقتصاد نئوکلاسیک بر اصل عقلایی رفتار کردن افراد و همچنین بنگاه‌ها در اقتصاد مبتنی است. در این میان اگر پدیده‌ای با این اصل ناسازگار باشد از آن به عنوان سوگیری یا تورش یاد می‌شود. نظریه مالی رفتاری که عموماً از آن به عنوان کاربرد روانشناسی در دانش مالی تعبیر می‌شود، اصل بنیادین اقتصاد نئوکلاسیک را به چالش کشیده وسعی دارد پدیده‌های روانشناختی انسان در کل بازار در سطح فردی را شناسایی نماید (بدری،۱۳۹۴).



روانشناسان معتقدند که انسان اقتصادی تعارضات درونی افراد را نادیده می‌گیرد. مثلاً در مدل عقلایی اهداف و اولویت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در تصمیم‌گیری افراد با تطبیق ناسازگاری‌های موجود بین اهداف فردی و ارزش اجتماعی برای آن‌ها نادیده انگاشته می‌شود و در تعریف مدل عقلایی و انسان اقتصادی جایگاهی ندارد. در واقع بروز و ظهور چنین تعارضاتی است که می‌تواند بوجود آمدن مدل‌های غیر عقلایی و یا رفتاری را موجب شود.



مدیریت مالی رفتاری به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه مدیران اطلاعات را گردآوری، تعبیر و مورد پردازش قرار می‌دهند. علی الخصوص این حوزه از دانش بر روی پیش داوری‌های شناختی و ادراکی تمرکز دارد. در این علم تصور می‌شود که مدل‌ها می‌توانند بر روی رفتار تاثیر گذاشته و به تصمیمات شکل دهند. این پیش داوری‌ها می‌تواند در فرآیند تصمیم‌گیری اختلال ایجاد کرده و به نتایجی پایین‌تر از سطح بهینه منجر شوند، زیرا عواطف بر کنترل شخصی فائق می‌آیند و به رفتار شکل می‌دهد. دانشمندان علوم رفتاری و تصمیم‌گیری دریافته‌اند که تحت شرایط معین افراد در قضاوت‌هایشان دچار خطاهای ذهنی می‌شوند که این اشتباهات می‌تواند به انتظارهای نادرست منجر شود (پراست و وور، ۲۰۰۵).

حتما بخوانید: روانشناسی معامله ‌گری کلید رسیدن به سود مستمر

در نظریه سنتی پرتفوی سرمایه گذاران تنها به بازده اوراق بهادار توجه می‌کردند، بدین ترتیب سرمایه گذاران اوراقی را انتخاب می‌کردند که بازده بالاتری داشته باشند. بروز بحران‌های مالی برای این سرمایه گذاران موجب شد که آن‌ها علاوه بر مخاطره به دنبال عوامل دیگری نیز باشند (جمالی،۱۳۸۷).

اولین کار منتشر شده در بازارهای کارامد توسط باچیلر در سال ۱۹۰۰ انجام شد که پیشنهاد داد که در یک معامله منصفانه که انتظار سود می‌رود گمانه زنی‌های سفته بازان باید صفر باشد. از دهه ۱۹۵۰ بود که با توجه به این رویکرد محققان به بررسی رابطه بین ریسک و بازده و توجه همزمان به این دو عامل برای تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری پرداختند و این دوره را آغاز دوره مالیه نوین (New Finance) خواندند.



پس از جنگ جهانی دوم، مجموعه‌ای از نظریه‌های پیشرفته مالی را به خود گرفت. دیدگاه‌های ارائه شده در چارچوب این نظریات با آنچه قبل از آن ارائه گردیده بود تفاوت اساسی داشت و از آن زمان مورد استفاده وسیع دست اندرکاران بازارهای سرمایه قرار گرفت (جمالی، ۱۳۸۷).



یکی از پایه‌های اساسی نظریه پیشرفت مالی طی سال‌های ۱۹۵۰ نظریه بازار کارا است. همان گونه که در اکثر متون مالی و سرمایه گذاری اشاره شده است، بازار کارا بازاری است که در آن اطلاعات موجود بلافاصله بر قیمت اوراق بهادار تاثیر می‌گذارد.

مفهوم بازار کارا بر این فرض استوار است که سرمایه گذاران در تصمیمات خرید و فروش خود تمامی اطلاعات مربوط را در قیمت سهام لحاظ خواهند کرد. در چنین بازاری، قیمت اوراق بهادار عادلانه بوده و به ارزش ذاتی آن نزدیک است. مفهوم بازار کارا یک ادعا یا توقع نیست بلکه تغییرات کاملی است که در اثر انتشار اطلاعات جدید در قیمت سهام صورت می‌گیرد (شمس و همکاران،۱۳۸۹).



دنیل کانمن (Daniel Kahneman) و ایموس تورسکی (Amos Tversky) چگونگی وقوع، علل و اثرات خطای انسان در منطق اقتصادی را روشن کردند. این دو محقق در سال ۱۹۷۹ مقاله با عنوان «تئوری چشم انداز(Prospect Theory): تجزیه و تحلیل تصمیم تحت شرایط ریسکی» منتشر کردند که امروزه از آن به عنوان اولین اثر مدون در «مالی رفتاری» یاد می‌شود.

حتما بخوانید: تازه گرایی چیست و چگونه به سرمایه گذارن بورس ضرر می‌رساند؟

دانش مالی رفتاری در دو سطح مالی رفتاری خرد (Behavioral Finance Micro) و مالی رفتاری کلان (Behavioral Finance Macro)مورد بررسی قرار می‌گیرد.



در سطح کلان، بازارهای مالی و ویژگی‌های آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و رویارویی مالی رفتار با نظریه‌های مالی کلاسیک به ویژه تئوری بازار کارای سرمایه را در بر می‌گیرد.

در سطح خرد، مالی رفتاری یکی از مفروضات بنیادی اقتصاد نئوکلاسیک و مالی کلاسیک یعنی فرض عقلایی بودن سرمایه گذاران را به چالش می‌گیرد. جایی که مالی رفتاریمی‌خواهد نشان دهد در دنیای واقعی، رفتار سرمایه‌گذاران با عقلایی بودن اقتصاد نئوکلاسیک سازگاری ندارد.



سوگیری‌های رفتاری

در فرهنگ لغت، تعاریف متعددی برای واژه «سوگیری» ارائه شده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خطایی در نمونه‌گیری یا آزمون‌های آماری رخ می‌دهد و ناشی از ارجح دانستن سیستماتیک یک پیامد بر دیگری است.تبعیض یا تمایل جانبدارانه‌ای که مانع از قضاوت منصفانه می‌شود.گرایش متعصبانه به یک دیدگاه خاص، یک میل ذاتی یا چشم داشتی که قضاوت شخصی و گاهاً نامعقول را به دنبال دارد.

به طور خلاصه سوگیری های رفتاری به عنوان «اشتباهات سیستماتیک» در قضاوت تعریف شده است.

محققین فهرست بلندی از انواع سوگیری های رفتاری را شناسایی و ارائه نموده‌اند. مطالعات اخیر بیش از ۵۰ نوع سوگیری های رفتاری شناخته شده در مورد سرمایه گذاران را معرفی کرده است. این در حالی است که بسیاری از تمایلات رفتاری هنوز به روشنی مورد شناسایی قرار نگرفته است.

حتما بخوانید: حجم مبنا ، اهرمی تاثیرگذار در روند  قیمت شرکت های بورسی

برخی دانش پژوهان سوگیری ها را در دو دسته طبقه‌بندی می‌کنند:

سوگیری های شناختی

سوگیری های احساسی

تا کنون تئوری منسجمی در مورد چرایی سوگیری های رفتاری ارائه نشده است؛ اما به جای یک تئوری جهان شمول (Universal Theory)، تحقیقات مالی رفتار به مجموعه وسیعی از شواهد تکیه می‌کند که بر بهینه نبودن تصمیمات افراد در شرایط مختلف تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، صحه می‌گذارد. (بدری،۱۳۹۴)

ایراد وارده بر مالی رفتاری

ایرادی که به نظریه مالی رفتاری وارد می‌شود، این است که مالی رفتاری، بنیان‌های فرضیه توضیح دهنده بازارهای کارا را به هم ریخت، اما خود به پارادایم مستقلی برای توضیح ناکارایی‌ها دست نیافت.

همچنین مسئله مذکور، این سوال بزرگ را برای مشاوران سرمایه گذاری ایجاد کرد که:

آیا توصیه به خرید، نگهداری یا فروش در یک سرمایه گذاری باید براساس تئوری ها صورت بگیرد یا براساس همان احساسات و خطاهای پیشگفته؟

برخی تحقیقات، نتایج مورد ادعای نظریه‌هایی از جمله تئوری چشم‌انداز و جنبه های وابسته به آن را اشتباه شمرده و آن‌ها را بر پایه مدل‌های ناصحیح می‌انگارند. ضمناً مدارکی براساس زیست شناسی عصبی وجود دارد که نشان می‌دهد فرآیند ذهنی و اعصاب انسان بر الگوهای تصمیم‌گیری او اثر می‌گذارد. این بر خلاف تئوری چشم انداز و چشم انداز انباشته است که در مالی رفتاری براساس آن‌ها پیش‌بینی‌ها صورت می‌گیرد.

حتما بخوانید: اضطراب و پریشانی یک معامله گر بازار بورس

در نظریه مالی رفتاری بسیاری از خطاها شناخته شدند و عواقب برخی از این خطاها نیز مشخص گردید؛ اما این مسئله که چرا فرد دچار خطاهای رفتاری است و چگونه باید بر این خطاها غلبه نماید، در این حوزه بحث نشد. این ایراد منجر به ایجاد شاخه‌ای به نام نورو فاینانس گردید.

نورو فاینانس (نورو اکونومیک) از تلفیق روانپزشکی و مالی (اقتصاد)، شکل می‌گیرد. در این شاخه به شناخت بخش‌های مختلف و مسیرهای انتقال عصبی و تاثیر داروهای مختلف مورد استفاده فرد و حالات گوناگون وی بر شیوه تصمیم‌گیری، پرداخته می‌شود. در حقیقت نورو فاینانس پلی است میان دانش مغز و مالی (اقتصاد)، تا به وسیله آن، درک بهتری از تصمیمات مالی و اقتصادی افراد به دست آید. در نورو فاینانس، پایه های نرولوژیک (علم اعصاب) تاثیر حالات روانی بر تصمیمات مالی بررسی می‌شود (بیدگلی و همکاران،۱۳۸۹).

دانش مالی رفتاری در تلاش برای توضیح و ارتقا درک الگوهای سرمایه گذاری است. این الگوها شامل فرآیند احساسی و درجه ای که بر فرآیند تصمیم گیری تاثیر می‌گذارد، می‌شود. ضرورتا مالی رفتاری در تلاش برای توضیح چگونگی، چرایی و فرآیند مالی و سرمایه گذاری از دیدگاه انسانی است. به طور کلی مالی رفتاری پدیده های متغیر را در طیف وسیعی از رفتار سرمایه گذاران از سطح انفرادی تا پیامدهایی در سطح کل بازار، مدل سازی و تفسیر می‌کند. (یوسفی و شهرآبادی، ۱۳۸۸).
جواد زارع چاهوکی |   1399/04/11 21:02:33   |
0     0
یکی از حرفه های پردرآمد در ایران مشاغل خانگی است. که خصوصا در ایران بسیار مورد اهمیت و تعداد شغل های بالا هست. بنده در جهت حمایت از مشاغل خانگی و افرادی که در منزل کارخانگی و هنردستی انجام می دهند سایتی طراحی کردم. که در اینده نزدیک شاهد پیشرفت و حمایت از صاحبان کسب و کار خانگی می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحیده کاظمی |   1399/04/12 18:06:22   |
0     0
در دنیای امروز مشاغل خانگی طرفداران زیادی دارند و بسیار در حال رواج است، این مشاغل بهترین راه افزایش در آمد خانواده ها و مبارزه با فقر و محرومیت و کاهش نرخ بیکاری می باشد و 15 تا 80 درصد نیاز اشتغال 150 کشور جهان را تامین می کنند.

شاید در اولین نگاه این مشاغل پر درآمد نباشند اما می تواند به تدریج خانواده را از فقر و محرومیت برهاند . در کسب و کارهای خانگی مشارکت تمام اعضای خانواده لازم نیست و تنها فعالیت اقتصادی یک یا چند نفر از اعضای خانواده می تواند به این کسب و کارها رونق بخشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحید احمد باریکزهی |   1399/04/13 18:39:59   |
0     0
مالی رفتاری چیست؟

access_time11 سپتامبر 2019

perm_identity ارسال شده توسط m-moghadasian

folder_open روانشناسی بازار سرمایه

visibility 360 بازدید

مالی رفتاری که عموماً از آن به عنوان کاربرد روانشناسی در دانش مالی تعبیر می‌شود، به ویژه پس از ترکیدن «حباب قیمتی سهام شرکت های تکنولوژی» در مارس ۲۰۰۰، به یک موضوع روز تبدیل شده است. علی رغم اینکه واژه «مالی رفتاری» در کتاب ها و نشریات تخصصی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است، تاکنون مفهوم درست آن به روشنی درک نشده است.

شاید یکی از دلایل این موضوع، تشابه اسمی واژه‌هایی نظیر موارد زیر باشد:

علوم رفتاری (Behavioral science)

روانشناسی سرمایه‌گذار (Investor Psychology)

روانشناسی شناختی (Cognitive Psychology)

اقتصاد تجربی (Experimental Economics)

علوم شناختی (Cognitive science)

حتما بخوانید: استراتژی معاملاتی معکوس

افزون برآن بسیاری از کتاب ها که اخیراً با عنوان روانشناسی سرمایه گذاری منتشر شده است، اگرچه به ابعادی از دانش مالی رفتاری اشاره می‌کند؛ اما در معرفی جامع و روشن آن چندان موفق نبوده‌اند.



فلسفه مکتب اقتصاد نئوکلاسیک بر اصل عقلایی رفتار کردن افراد و همچنین بنگاه‌ها در اقتصاد مبتنی است. در این میان اگر پدیده‌ای با این اصل ناسازگار باشد از آن به عنوان سوگیری یا تورش یاد می‌شود. نظریه مالی رفتاری که عموماً از آن به عنوان کاربرد روانشناسی در دانش مالی تعبیر می‌شود، اصل بنیادین اقتصاد نئوکلاسیک را به چالش کشیده وسعی دارد پدیده‌های روانشناختی انسان در کل بازار در سطح فردی را شناسایی نماید (بدری،۱۳۹۴).



روانشناسان معتقدند که انسان اقتصادی تعارضات درونی افراد را نادیده می‌گیرد. مثلاً در مدل عقلایی اهداف و اولویت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در تصمیم‌گیری افراد با تطبیق ناسازگاری‌های موجود بین اهداف فردی و ارزش اجتماعی برای آن‌ها نادیده انگاشته می‌شود و در تعریف مدل عقلایی و انسان اقتصادی جایگاهی ندارد. در واقع بروز و ظهور چنین تعارضاتی است که می‌تواند بوجود آمدن مدل‌های غیر عقلایی و یا رفتاری را موجب شود.



مدیریت مالی رفتاری به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه مدیران اطلاعات را گردآوری، تعبیر و مورد پردازش قرار می‌دهند. علی الخصوص این حوزه از دانش بر روی پیش داوری‌های شناختی و ادراکی تمرکز دارد. در این علم تصور می‌شود که مدل‌ها می‌توانند بر روی رفتار تاثیر گذاشته و به تصمیمات شکل دهند. این پیش داوری‌ها می‌تواند در فرآیند تصمیم‌گیری اختلال ایجاد کرده و به نتایجی پایین‌تر از سطح بهینه منجر شوند، زیرا عواطف بر کنترل شخصی فائق می‌آیند و به رفتار شکل می‌دهد. دانشمندان علوم رفتاری و تصمیم‌گیری دریافته‌اند که تحت شرایط معین افراد در قضاوت‌هایشان دچار خطاهای ذهنی می‌شوند که این اشتباهات می‌تواند به انتظارهای نادرست منجر شود (پراست و وور، ۲۰۰۵).

حتما بخوانید: روانشناسی معامله ‌گری کلید رسیدن به سود مستمر

در نظریه سنتی پرتفوی سرمایه گذاران تنها به بازده اوراق بهادار توجه می‌کردند، بدین ترتیب سرمایه گذاران اوراقی را انتخاب می‌کردند که بازده بالاتری داشته باشند. بروز بحران‌های مالی برای این سرمایه گذاران موجب شد که آن‌ها علاوه بر مخاطره به دنبال عوامل دیگری نیز باشند (جمالی،۱۳۸۷).

اولین کار منتشر شده در بازارهای کارامد توسط باچیلر در سال ۱۹۰۰ انجام شد که پیشنهاد داد که در یک معامله منصفانه که انتظار سود می‌رود گمانه زنی‌های سفته بازان باید صفر باشد. از دهه ۱۹۵۰ بود که با توجه به این رویکرد محققان به بررسی رابطه بین ریسک و بازده و توجه همزمان به این دو عامل برای تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری پرداختند و این دوره را آغاز دوره مالیه نوین (New Finance) خواندند.



پس از جنگ جهانی دوم، مجموعه‌ای از نظریه‌های پیشرفته مالی را به خود گرفت. دیدگاه‌های ارائه شده در چارچوب این نظریات با آنچه قبل از آن ارائه گردیده بود تفاوت اساسی داشت و از آن زمان مورد استفاده وسیع دست اندرکاران بازارهای سرمایه قرار گرفت (جمالی، ۱۳۸۷).



یکی از پایه‌های اساسی نظریه پیشرفت مالی طی سال‌های ۱۹۵۰ نظریه بازار کارا است. همان گونه که در اکثر متون مالی و سرمایه گذاری اشاره شده است، بازار کارا بازاری است که در آن اطلاعات موجود بلافاصله بر قیمت اوراق بهادار تاثیر می‌گذارد.

مفهوم بازار کارا بر این فرض استوار است که سرمایه گذاران در تصمیمات خرید و فروش خود تمامی اطلاعات مربوط را در قیمت سهام لحاظ خواهند کرد. در چنین بازاری، قیمت اوراق بهادار عادلانه بوده و به ارزش ذاتی آن نزدیک است. مفهوم بازار کارا یک ادعا یا توقع نیست بلکه تغییرات کاملی است که در اثر انتشار اطلاعات جدید در قیمت سهام صورت می‌گیرد (شمس و همکاران،۱۳۸۹).



دنیل کانمن (Daniel Kahneman) و ایموس تورسکی (Amos Tversky) چگونگی وقوع، علل و اثرات خطای انسان در منطق اقتصادی را روشن کردند. این دو محقق در سال ۱۹۷۹ مقاله با عنوان «تئوری چشم انداز(Prospect Theory): تجزیه و تحلیل تصمیم تحت شرایط ریسکی» منتشر کردند که امروزه از آن به عنوان اولین اثر مدون در «مالی رفتاری» یاد می‌شود.

حتما بخوانید: تازه گرایی چیست و چگونه به سرمایه گذارن بورس ضرر می‌رساند؟

دانش مالی رفتاری در دو سطح مالی رفتاری خرد (Behavioral Finance Micro) و مالی رفتاری کلان (Behavioral Finance Macro)مورد بررسی قرار می‌گیرد.



در سطح کلان، بازارهای مالی و ویژگی‌های آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و رویارویی مالی رفتار با نظریه‌های مالی کلاسیک به ویژه تئوری بازار کارای سرمایه را در بر می‌گیرد.

در سطح خرد، مالی رفتاری یکی از مفروضات بنیادی اقتصاد نئوکلاسیک و مالی کلاسیک یعنی فرض عقلایی بودن سرمایه گذاران را به چالش می‌گیرد. جایی که مالی رفتاریمی‌خواهد نشان دهد در دنیای واقعی، رفتار سرمایه‌گذاران با عقلایی بودن اقتصاد نئوکلاسیک سازگاری ندارد.



سوگیری‌های رفتاری

در فرهنگ لغت، تعاریف متعددی برای واژه «سوگیری» ارائه شده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خطایی در نمونه‌گیری یا آزمون‌های آماری رخ می‌دهد و ناشی از ارجح دانستن سیستماتیک یک پیامد بر دیگری است.تبعیض یا تمایل جانبدارانه‌ای که مانع از قضاوت منصفانه می‌شود.گرایش متعصبانه به یک دیدگاه خاص، یک میل ذاتی یا چشم داشتی که قضاوت شخصی و گاهاً نامعقول را به دنبال دارد.

به طور خلاصه سوگیری های رفتاری به عنوان «اشتباهات سیستماتیک» در قضاوت تعریف شده است.

محققین فهرست بلندی از انواع سوگیری های رفتاری را شناسایی و ارائه نموده‌اند. مطالعات اخیر بیش از ۵۰ نوع سوگیری های رفتاری شناخته شده در مورد سرمایه گذاران را معرفی کرده است. این در حالی است که بسیاری از تمایلات رفتاری هنوز به روشنی مورد شناسایی قرار نگرفته است.

حتما بخوانید: حجم مبنا ، اهرمی تاثیرگذار در روند  قیمت شرکت های بورسی

برخی دانش پژوهان سوگیری ها را در دو دسته طبقه‌بندی می‌کنند:

سوگیری های شناختی

سوگیری های احساسی

تا کنون تئوری منسجمی در مورد چرایی سوگیری های رفتاری ارائه نشده است؛ اما به جای یک تئوری جهان شمول (Universal Theory)، تحقیقات مالی رفتار به مجموعه وسیعی از شواهد تکیه می‌کند که بر بهینه نبودن تصمیمات افراد در شرایط مختلف تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، صحه می‌گذارد. (بدری،۱۳۹۴)

ایراد وارده بر مالی رفتاری

ایرادی که به نظریه مالی رفتاری وارد می‌شود، این است که مالی رفتاری، بنیان‌های فرضیه توضیح دهنده بازارهای کارا را به هم ریخت، اما خود به پارادایم مستقلی برای توضیح ناکارایی‌ها دست نیافت.

همچنین مسئله مذکور، این سوال بزرگ را برای مشاوران سرمایه گذاری ایجاد کرد که:

آیا توصیه به خرید، نگهداری یا فروش در یک سرمایه گذاری باید براساس تئوری ها صورت بگیرد یا براساس همان احساسات و خطاهای پیشگفته؟

برخی تحقیقات، نتایج مورد ادعای نظریه‌هایی از جمله تئوری چشم‌انداز و جنبه های وابسته به آن را اشتباه شمرده و آن‌ها را بر پایه مدل‌های ناصحیح می‌انگارند. ضمناً مدارکی براساس زیست شناسی عصبی وجود دارد که نشان می‌دهد فرآیند ذهنی و اعصاب انسان بر الگوهای تصمیم‌گیری او اثر می‌گذارد. این بر خلاف تئوری چشم انداز و چشم انداز انباشته است که در مالی رفتاری براساس آن‌ها پیش‌بینی‌ها صورت می‌گیرد.

حتما بخوانید: اضطراب و پریشانی یک معامله گر بازار بورس

در نظریه مالی رفتاری بسیاری از خطاها شناخته شدند و عواقب برخی از این خطاها نیز مشخص گردید؛ اما این مسئله که چرا فرد دچار خطاهای رفتاری است و چگونه باید بر این خطاها غلبه نماید، در این حوزه بحث نشد. این ایراد منجر به ایجاد شاخه‌ای به نام نورو فاینانس گردید.

نورو فاینانس (نورو اکونومیک) از تلفیق روانپزشکی و مالی (اقتصاد)، شکل می‌گیرد. در این شاخه به شناخت بخش‌های مختلف و مسیرهای انتقال عصبی و تاثیر داروهای مختلف مورد استفاده فرد و حالات گوناگون وی بر شیوه تصمیم‌گیری، پرداخته می‌شود. در حقیقت نورو فاینانس پلی است میان دانش مغز و مالی (اقتصاد)، تا به وسیله آن، درک بهتری از تصمیمات مالی و اقتصادی افراد به دست آید. در نورو فاینانس، پایه های نرولوژیک (علم اعصاب) تاثیر حالات روانی بر تصمیمات مالی بررسی می‌شود (بیدگلی و همکاران،۱۳۸۹).

دانش مالی رفتاری در تلاش برای توضیح و ارتقا درک الگوهای سرمایه گذاری است. این الگوها شامل فرآیند احساسی و درجه ای که بر فرآیند تصمیم گیری تاثیر می‌گذارد، می‌شود. ضرورتا مالی رفتاری در تلاش برای توضیح چگونگی، چرایی و فرآیند مالی و سرمایه گذاری از دیدگاه انسانی است. به طور کلی مالی رفتاری پدیده های متغیر را در طیف وسیعی از رفتار سرمایه گذاران از سطح انفرادی تا پیامدهایی در سطح کل بازار، مدل سازی و تفسیر می‌کند. (یوسفی و شهرآبادی، ۱۳۸۸).
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضازارعیان |   1399/04/14 09:17:26   |
0     0
درآمد غیرفعال می‌تواند از سه منبع اصلی تامین شود:
• خرید ملک و اجاره آن یا خرید و فروش سهام

• سرمایه گذاری در یک کسب و کار

• کسب و کار در فضای آنلاین مانند کسب و کار اینترنتی و فروش محصول در اینترنت

برای آموختن سواد مالی باید سخت کوش باشید، بسیار مطالعه کنید و از آزمون و خطا نترسید. می‌توان گفت زحمتی که برای آموختن و اجرایی کردن آن می‌کشید، با توجه به نتیجه‌ای که از اجرایی کردنش بدست می‌آورید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1399/04/15 15:27:10   |
0     0
مشاغل خانگی که نوعی از کار افرینی محسوب میشود به دلیل ویژگی های بسار قابل توجه اعم از تنوع شغلی عدم نیاز به مکان و امکانات خاص یکی از بهترین راه کار ها برای ایجاد اشتغال و ثروت افرینی است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
behzad hajihoseini |   1399/04/17 19:09:50   |
0     0
مشاغل خانگی بهترین راه کسب در آمد برای بسیاری از افرادی که از کار کردن برای دیگران خسته شده اند به شمار می رود . مشاغل خانگی این روزها طرفداران زیادی دارد و موجب توسعه پایدار و کاهش فقر و محرومیت می شود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh pourghasemi |   1399/04/20 11:21:31   |
0     0
امروزه کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می گردند. قابلیت انجام این نوع کسب و کار در «منزل» سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آن ها می شود، که از جمله می توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضاء خانواده و... اشاره نمود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh pourghasemi |   1399/04/20 11:25:40   |
0     0
مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید ویا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh pourghasemi |   1399/04/20 11:43:26   |
0     0
فعالیت در حوزه مشاغل خانگی به3 صورت امکان پذیر می باشد:
الف – انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کار فرمای خارج از محیط مسکونی ( متقاضی تحت پوشش )
ب – انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه محصول به خارج از محیط مسکونی (متقاضی مستقل )
ج- انجام فعالیت به صورت تعاونی ، و یا مشارکت با بنگاه های بالا دستی تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه ای ( پشتیبان )
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh pourghasemi |   1399/04/20 12:46:44   |
0     0
به زبان ساده درآمد فعال یعنی پولی که به ازای زمانی که میگذارید به دست می آید. در واقع در این روش شما به صورت فعالانه باید برای کسب درآمد کار کنید، مثل سر کار رفتن و کارمند بودن.
در مقابل درآمد غیر فعال درآمدی است که نیازی به حضور شما بر سر کار یا فعالیتی برای کسب درآمد ندارد. در واقع در این نوع درآمد شما دیگر زمان تان را برای کسب درآمد معامله نکرده و آزادی زمان و مکان خواهید داشت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh pourghasemi |   1399/04/20 12:49:31   |
0     0
کارنوین
وبلاگ
>کسب درآمد اینترنتی>درآمد فعال یا درآمد غیر فعال؟ برای رسیدن به آزادی مالی باید کدام را انتخاب کنید؟
درآمد فعال یا درآمد غیر فعال؟ برای رسیدن به آزادی مالی باید کدام را انتخاب کنید؟
۱۸ بهمن ۱۳۹۵
کسب درآمد اینترنتی
یک نظر
روش های مختلفی برای کسب درآمد وجود دارد، مثل فروش کالا یا خدمات از طریق اینترنت یا به صورت سنتی در بازار، حتی اگر سر کار هم بروید، باز هم چیزی برای عرضه و فروش دارید و آن زمان و مهارت های شماست.

در واقع شما به ازای زمانی که فعالیت میکنید و سر کار حاضر میشوید، درآمد کسب میکنید.

همچنین با سر کار حاضر شدن در واقع شما دارید تخصص و مهارت هایی که دارید را به عنوان یک خدمت به صاحب اصلی کسب و کار ارائه کرده و در ازای آن حقوق دریافت میکنید.

پس مهم نیست چه کاری انجام دهید، به هر حال برای کسب درآمد به هر روش چه آنلاین و چه به صورت فیزیکی باید خدمت یا محصولی را عرضه کنید.

اما اینکه درآمد شما به چه صورت به دست می آید به دو نوع تقسیم بندی میشود و دانستن آن بسیار مهم است زیرا میتواند در رسیدن شما به آزادی مالی موثر باشد.

دو روش برای کسب درآمد وجود دارد، یکی درآمد فعال و دیگری درآمد غیر فعال.

در این مطلب با این دو نوع درآمد آشنا شده و یاد خواهید گرفت که چه کارهایی در دسته درآمد فعال قرار میگیرند و چه درآمدهایی از نوع غیر فعال هستند.

سپس مشخص خواهیم کرد که اگر میخواهید به آزادی مالی و ثروت برسید باید کدام یک از این دو نوع درآمد را انتخاب کرده و در نهایت با روش های کسب درآمد اینترنتی آشنا خواهیم شد.

اما ابتدا بگذارید تعریفی از هر کدام از این دو نوع درآمد داشته باشیم.

درآمد فعال چیست؟
به زبان ساده درآمد فعال یعنی پولی که به ازای زمانی که میگذارید به دست می آید. در واقع در این روش شما به صورت فعالانه باید برای کسب درآمد کار کنید، مثل سر کار رفتن و کارمند بودن.

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، زمانی که به سر کار میروید، در واقع زمان خود را با پول یا حقوق دریافتی تان معامله میکنید. اگر معلم یا مشاور هم باشید باز هم کسب درآمدتان ساعتی خواهد بود.

اگر روی پروژه ای کار کنید باز هم ساعتی کار کرده و به ازای میزان زمانی که صرف میکنید درآمد کسب خواهید کرد.

ممکن است پروژه ای یک ماه به طول بی انجامد که در آن صورت باز هم در ازای یک ماه فعالیت یا مثلا ۴۰ ساعت در هفته درآمد کسب خواهید کرد.

پس هر گاه زمان تان را با پول معامله کنید درآمد فعال خواهید داشت.
این نوع درآمد فعال است زیرا برای به دست آوردن پول باید وقت صرف کنید، خودتان سر کار حاضر شوید و خدمتی را ارائه کنید.

معامله زمان با پول
حتی اگر فروشنده کالا یا مغازه دار باشید، باز هم باید به عنوان فروشنده سر کار حاضر شوید. در نتیجه در صورت عدم حضورتان بر سر کار پولی هم به دست نخواهید آورد.

این درآمد فعال است زیرا به حضور فعالانه شما بر سرکار نیاز داشته و باید برای به دست آوردن پول وقت و مهارت تان را صرف کنید.

درآمدی که بیشتر مردم به دست می آورند فعال است. اکثر افراد شاغل یا کارمند هستند و به سر کار میروند یا نوعی از سرویس و خدمات را ارائه میکنند که برای آن باید از مهارت ها یا تخصص های خود انرژی بگذارند.

حتی بیشتر افرادی که کار آزاد دارند نیز باید برای کسب درآمد سر کار خود حاضر شوند.

درآمد غیر فعال چیست؟
در مقابل درآمد غیر فعال درآمدی است که نیازی به حضور شما بر سر کار یا فعالیتی برای کسب درآمد ندارد. در واقع در این نوع درآمد شما دیگر زمان تان را برای کسب درآمد معامله نکرده و آزادی زمان و مکان خواهید داشت.

این نوع درآمدی است که بیشتر ثروتمندان دارند، درآمدی که بدون نیاز به حضور صاحب کسب و کار به دست آمده و مهم نیست چه زمانی از شبانه روز باشد، حتی در خواب هم بیزنس تان برای شما درآمد زایی خواهد کرد.

اگر میخواهید به آزادی و استقلال مالی رسیده و ثروتمند شوید و هرگز محدودیت زمان و مکان برای کسب درآمد نداشته باشید باید به فکر راه انداختن کسب و کاری باشید که برای تان درآمد غیر فعال بسازد.

درآمد غیر فعال به نوعی یک سیستم اتوماتیک است که در ابتدا آن را پیاده سازی کرده و سپس این سیستم همیشه برای تان کسب درآمد خواهد کرد. مهم نیست شما در خواب باشید یا در سفر، این سیستم میتواند به صورت اتوماتیک برای شما ایجاد درآمد کند.

به عنوان مثال میتوان از داشتن وب سایت و فروش کالا به صورت آنلاین به عنوان یک سیستم اتوماتیک سازی نام برد.
سایت شما میتواند زمانی که در خواب هستید یا در سفر، برای تان درآمد زایی کند.

سایت شما به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته آنلاین است و به فروش کالا و خدمات می پردازد.

در حالی که داشتن یک فروشگاه به صورت فیزیکی محدود به ساعات خاصی بوده و در عین حال تنها میتواند به محدوده خاصی فروش کند مثلا مردمی که در آن منطقه یا در آن شهر حضور دارند.

اما وب سایت شما میتواند این محدودیت را از بین برده و به تمام کشور یا حتی خارج از مرزهای جغرافیایی کشورتان نیز فروش داشته باشد.

پس میتوان درآمد غیر فعال را به زبان ساده درآمدی معرفی کرد که نیاز به حضور شما نداشته و نیازی نیست تا زمان خود را با میزان درآمدی که به دست می آورید معامله کنید.

برای رسیدن به آزادی مالی باید کدام را انتخاب کنید؟
همانطور که گفته شد برای رسیدن به آزادی مالی باید به دنبال درآمد زایی به صورت غیر فعال باشید.
یعنی درآمدی که نیازی به فعالیت یا حضور شما نداشته باشد و در عین حال زمان تان را نیز برای کسب درآمد معامله نکنید.

دقت داشته باشید که کسب درآمد زیاد به معنی غیر فعال بودن آن درآمد نیست، به عنوان مثال، دکترها یا وکلا پول زیادی به دست می آورند اما برای کسب این درآمد باید خود بر سر کار حاضر شوند و و وقت صرف کنند.

اگر نتوانند به هر دلیلی در چند ماه آینده سر کارشان حضور داشته باشند، درآمد آن ها نیز قطع خواهد شد.

در نتیجه اگر کسی در هفته یا ماه پول زیادی به دست می آورد، تا زمانی که نیاز به فعالیت وی برای درآمد زایی باشد، آن درآمد فعال بوده و اگر به هر دلیلی آن فرد نتواند بر سر کار خود باشد یا زمانی برای آن صرف نکند، آن درآمد نیز قطع خواهد شد.

اما برای رسیدن به آزادی مالی باید کسب درآمد غیر فعال را انتخاب کنید. اگر میخواهید آزادی در استفاده از زمان و انرژی تان داشته باشید، اگر میخواهید به سفر بروید و نگران کسب درآمد تان نباشید، باید به دنبال درآمد زایی غیر فعال باشید.

برای رسیدن به آزادی مالی کدام را انتخاب کنید؟
روش های مختلفی برای کسب درآمد غیر فعال وجود دارد، این نوع درآمد زایی را هم میتوانید به صورت سنتی مثل کار در بازار انجام دهید، هم به صورت آنلاین.

به عنوان مثال در روش سنتی میتوان به خرید خانه و اجاره آن اشاره کرد، زمانی که شما از بابت خانه ای که اجاره داده اید درآمد کسب میکنید این درآمد غیر فعال است، زیرا بدون نیاز به حضور شما یا صرف وقت این پول به دست آمده است.

از دیگر انواع درآمد غیر فعال میتوان به خرید و فروش سهام اشاره کرد.
البته برای کسب درآمد از این روش ها نیاز به میزان تقریبا زیادی سرمایه اولیه است و ریسک آن نیز بالا است در نتیجه باید با سرمایه و حساب شده دست به این کارها بزنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید گلزارفر |   1399/04/22 14:15:48   |
0     0
باسلام
مشاغل خانگی یکی از امن ترین شغل هاست بعضی خانم ها به علت محیط امن خانه آن را بعنوان یک بنگاه اقتصادی می پذیرند. بعضی از این شغل ها صاحبان خود را به درآمدهای میلیونی می رسانند.
کسانی که در این مشاغل خانگی فعالیت دارند بدون آنکه ماه ها در صف طولانی برای یافتن شغل بمانند، از کسب و کار خانگی درآمد کسب می کنند.از جمه مشاغل خانگی شیرینی پزی بازاریاب تلفنی عروسک سازی پروش گیاهان خانگی خیاطی و...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
f.khalafy |   1399/04/26 11:29:01   |
0     0
به زبان ساده درآمد فعال یعنی پولی که به ازای زمانی که میگذارید به دست می آید. در واقع در این روش شما به صورت فعالانه باید برای کسب درآمد کار کنید، مثل سر کار رفتن و کارمند بودن.
در مقابل درآمد غیر فعال درآمدی است که نیازی به حضور شما بر سر کار یا فعالیتی برای کسب درآمد ندارد. در واقع در این نوع درآمد شما دیگر زمان تان را برای کسب درآمد معامله نکرده و آزادی زمان و مکان خواهید داشت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
f.khalafy |   1399/04/26 11:30:07   |
0     0
داشتن یک هزینه ماهانه رو شغل میگن به زبان ساده درآمد فعال یعنی پولی که به ازای زمانی که میگذارید به دست می آید. در واقع در این روش شما به صورت فعالانه باید برای کسب درآمد کار کنید، مثل سر کار رفتن و کارمند بودن.
در مقابل درآمد غیر فعال درآمدی است که نیازی به حضور شما بر سر کار یا فعالیتی برای کسب درآمد ندارد. در واقع در این نوع درآمد شما دیگر زمان تان را برای کسب درآمد معامله نکرده و آزادی زمان و مکان خواهید داشت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
f.khalafy |   1399/04/26 13:37:17   |
0     0
کسب و کار، فعالیتی برای خلق پول و ثروت است که می‌تواند به شخص و حتی تمام جامعه منفعت برساند. به زبان ساده‌تر، هر فعالیتی که در آن تولید محصول، خرید کالا و ارائه خدمات – با هدف فروش و کسب سود – جریان داشته باشد را کسب و کار می‌گویند. این نوع فعالیت همواره در دوره‌های مختلف زندگی انسان و به اشکال مختلف وجود داشته است. ایجاد کسب و کار را می‌توان در شمار نخستین کارهای اجتماعی انسان به حساب آورد. در گذشته، اکثر فعالیت‌های تجاری بر پایه داد و ستد یا مبادله کالا به کالا بوده‌اند. اکنون آن شیوه‌ها به گونه‌ای جدیدتر و تکامل‌ یافته‌تر در حال انجام هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
f.khalafy |   1399/04/26 13:38:13   |
0     0
به نظرمن کسب و کار، فعالیتی برای خلق پول و ثروت است که می‌تواند به شخص و حتی تمام جامعه منفعت برساند. به زبان ساده‌تر، هر فعالیتی که در آن تولید محصول، خرید کالا و ارائه خدمات – با هدف فروش و کسب سود – جریان داشته باشد را کسب و کار می‌گویند. این نوع فعالیت همواره در دوره‌های مختلف زندگی انسان و به اشکال مختلف وجود داشته است. ایجاد کسب و کار را می‌توان در شمار نخستین کارهای اجتماعی انسان به حساب آورد. در گذشته، اکثر فعالیت‌های تجاری بر پایه داد و ستد یا مبادله کالا به کالا بوده‌اند. اکنون آن شیوه‌ها به گونه‌ای جدیدتر و تکامل‌ یافته‌تر در حال انجام هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
- |   1399/04/26 21:04:42   |
0     0
شغل روز مزد فقط از روی ناچاری هست
شغل موردرضایت تجارت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی کاظمی |   1399/04/26 21:05:23   |
0     0
شغل روز مزد فقط از روی ناچاری هست
شغل موردرضایت تجارت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نادر گندمکار |   1399/04/26 22:00:17   |
0     0
1- کار تمام‌وقت یا پاره‌وقت با حقوق مشخص
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نادر گندمکار |   1399/04/26 22:01:19   |
0     0
شغل مسئولیتی است که یک شخص برای بدست آوردن دستمزد یا مبلغی برعهده می‌گیرد. مسئولیتی که سختی و مشکلات مربوط به خود را به همراه دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نادر گندمکار |   1399/04/26 22:02:44   |
0     0
گروهی از وظایف به هم مرتبط برای به انجام رساندن یک هدف مشخص را شغل می گویند. که در ازای انجام آن به فرد پرداخت می شود. کار عبارت است از وظایف، مسئولیت ها و عناصر عملکردی که

تعریف مشخصی دارد
انجام شدنی، قابل اندازه گیری و امتیازدهی است.
از دیدگاه وسیع تر، یک کار مترادف با نقش است و جنبه های جسمی و اجتماعی یک محیط کاری را شامل می شود. اغلب افراد خود را با شغل یا نقش خود (کارشناسی ارشد، سرپرست، مهندس و …) شناسایی می کنند و از انحصار یا سودمندی خود انگیزه می گیرند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد زارع |   1399/04/27 09:03:13   |
0     0
درآمد فعال چیست؟
به زبان ساده درآمد فعال یعنی پولی که به ازای زمانی که میگذارید به دست می آید. در واقع در این روش شما به صورت فعالانه باید برای کسب درآمد کار کنید، مثل سر کار رفتن و کارمند بودن.
همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، زمانی که به سر کار میروید، در واقع زمان خود را با پول یا حقوق دریافتی تان معامله میکنید. اگر معلم یا مشاور هم باشید باز هم کسب درآمدتان ساعتی خواهد بود.
اگر روی پروژه ای کار کنید باز هم ساعتی کار کرده و به ازای میزان زمانی که صرف میکنید درآمد کسب خواهید کرد.
ممکن است پروژه ای یک ماه به طول بی انجامد که در آن صورت باز هم در ازای یک ماه فعالیت یا مثلا ۴۰ ساعت در هفته درآمد کسب خواهید کرد.
پس هر گاه زمان تان را با پول معامله کنید درآمد فعال خواهید داشت.
این نوع درآمد فعال است زیرا برای به دست آوردن پول باید وقت صرف کنید، خودتان سر کار حاضر شوید و خدمتی را ارائه کنید.
معامله زمان با پول
حتی اگر فروشنده کالا یا مغازه دار باشید، باز هم باید به عنوان فروشنده سر کار حاضر شوید. در نتیجه در صورت عدم حضورتان بر سر کار پولی هم به دست نخواهید آورد.
این درآمد فعال است زیرا به حضور فعالانه شما بر سرکار نیاز داشته و باید برای به دست آوردن پول وقت و مهارت تان را صرف کنید.
درآمدی که بیشتر مردم به دست می آورند فعال است. اکثر افراد شاغل یا کارمند هستند و به سر کار میروند یا نوعی از سرویس و خدمات را ارائه میکنند که برای آن باید از مهارت ها یا تخصص های خود انرژی بگذارند.
حتی بیشتر افرادی که کار آزاد دارند نیز باید برای کسب درآمد سر کار خود حاضر شوند.
درآمد غیر فعال چیست؟
در مقابل درآمد غیر فعال درآمدی است که نیازی به حضور شما بر سر کار یا فعالیتی برای کسب درآمد ندارد. در واقع در این نوع درآمد شما دیگر زمان تان را برای کسب درآمد معامله نکرده و آزادی زمان و مکان خواهید داشت.
این نوع درآمدی است که بیشتر ثروتمندان دارند، درآمدی که بدون نیاز به حضور صاحب کسب و کار به دست آمده و مهم نیست چه زمانی از شبانه روز باشد، حتی در خواب هم بیزنس تان برای شما درآمد زایی خواهد کرد.
اگر میخواهید به آزادی و استقلال مالی رسیده و ثروتمند شوید و هرگز محدودیت زمان و مکان برای کسب درآمد نداشته باشید باید به فکر راه انداختن کسب و کاری باشید که برای تان درآمد غیر فعال بسازد.
درآمد غیر فعال به نوعی یک سیستم اتوماتیک است که در ابتدا آن را پیاده سازی کرده و سپس این سیستم همیشه برای تان کسب درآمد خواهد کرد. مهم نیست شما در خواب باشید یا در سفر، این سیستم میتواند به صورت اتوماتیک برای شما ایجاد درآمد کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد زارع |   1399/04/27 09:10:53   |
0     0
درآمد غیرفعال می‌تواند از سه منبع اصلی تامین شود:
• خرید ملک و اجاره آن یا خرید و فروش سهام
• سرمایه گذاری در یک کسب و کار
• کسب و کار در فضای آنلاین مانند کسب و کار اینترنتی و فروش محصول در اینترنت
دو روش اول نیاز به سرمایه بسیار بیشتر و درصد ریسک بالاتر دارند. اما کسب و کارهای آنلاین به خصوص اگر مهارتی دارید با سرمایه بسیار کم قابل راه اندازی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد زارع |   1399/04/27 14:13:23   |
0     0
شغل یکی از مهم ترین معیارهای موفقیت در جامعه به شمار می آید علی خصوص مشاغل خانگی که بهترین راه درآمدزایی برای بانوان خانه دار و دیگران محصوب می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد زارع |   1399/04/27 14:38:23   |
0     0
درآمد فعال چیست؟
به زبان ساده درآمد فعال یعنی پولی که به ازای زمانی که میگذارید به دست می آید. در واقع در این روش شما به صورت فعالانه باید برای کسب درآمد کار کنید، مثل سر کار رفتن و کارمند بودن.


زمانی که به سر کار میروید، در واقع زمان خود را با پول یا حقوق دریافتی تان معامله میکنید. اگر معلم یا مشاور هم باشید باز هم کسب درآمدتان ساعتی خواهد بود.


اگر روی پروژه ای کار کنید باز هم ساعتی کار کرده و به ازای میزان زمانی که صرف میکنید درآمد کسب خواهید کرد.


ممکن است پروژه ای یک ماه به طول بی انجامد که در آن صورت باز هم در ازای یک ماه فعالیت یا مثلا ۴۰ ساعت در هفته درآمد کسب خواهید کرد.


پس هر گاه زمان تان را با پول معامله کنید درآمد فعال خواهید داشت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد زارع |   1399/04/27 14:44:58   |
0     0
اکثر افراد برای اینکه پول بیشتری درآورند و ثروت مند شوند سخت کار می کنند تا به هدف خود برسند اما درصورتی که زیاد کار کردن، فرد را ثروت مند نمی کند. ثروت زیادی که عموم افراد علاقه دارند به آن برسند زمانی تحقق پیدا می کند که بتوانید از طریق منابع مالی دیگران یا منبع کاری دیگران به دست آورید. به این نوع درآمد زایی، درآمد غیر فعال گفته می شود. درآمد غیر فعال در واقع درآمدی است که نیازی به حضور شخص ندارد که کار کند. به این صورت که شما در این نوع درآمد زایی، آزادی زمان و مکان دارید و پول خود به خود به حساب شما واریز می شود. اگر شما به عنوان یک فرد در این جامعه می خواهید به این درآمد دست پیدا کنید باید کسب و کاری راه اندازی کنید تا به صورت غیر فعال برای شما درآمد داشته باشد. اگر می خواهید ثروت مند شوید باید مثل انسان های ثروت مند فکر کنید و تصمیم بگیرید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/04/27 21:19:32   |
0     0
0 0
به نظرمن کسب و کار، فعالیتی برای خلق پول و ثروت است که می‌تواند به شخص و حتی تمام جامعه منفعت برساند. به زبان ساده‌تر، هر فعالیتی که در آن تولید محصول، خرید کالا و ارائه خدمات – با هدف فروش و کسب سود – جریان داشته باشد را کسب و کار می‌گویند. این نوع فعالیت همواره در دوره‌های مختلف زندگی انسان و به اشکال مختلف وجود داشته است. ایجاد کسب و کار را می‌توان در شمار نخستین کارهای اجتماعی انسان به حساب آورد. در گذشته، اکثر فعالیت‌های تجاری بر پایه داد و ستد یا مبادله کالا به کالا بوده‌اند. اکنون آن شیوه‌ها به گونه‌ای جدیدتر و تکامل‌ یافته‌تر در حال انجام هستند.
پاسخ
دیدگاه کاربران
نام:
فائزه
پست الکترونیک: *
Faezeh.mirjalili75@gmail.com
متن: *
کد امنیتی: *

اخبار مرتبط
حمایت همزمان از مشاغل خرد و صنایع بزرگ راهی برای حذف بیکاری
جمعیت شاغلان پاییز نسبت به تابستان امسال ۳۰۴ هزار و ۷۹۰ نفر کاهش یافت
آلمان و انگلیس طالب نیروی کار ایران شدند
کارخانه نوآوری با ظرفیت اشتغال هزاران نفر
نامناسب ترین مولفه محیط کسب و کار چیست؟
معرفی کتاب
کارآفرینی به شیوه دکتر میر عماد الدین فریور
کارآفرینی به شیوه دکتر میر عماد الدین فریور
رضا یادگاری، مهشید سنایی فرد
زنگ تفکر

آن هایی که در زبان بازی مهارت به خرج می دهند، بیشتر نیت پلید را در قلب خود می‌پرورانند...
فرانسوا ولتر
اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداریقرآن پژوهی مالی و حسابداریشرکت دانش پژوهان مالی فرانگرمرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاریتوسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداریانتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداریآتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشدبهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
درباره اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
درباره اشتراک دانش ومهارت
نقشه سایت
سیاست حفظ اطلاعات وحریم خصوصی
مجوزها و تأییدیه ها
درباره تیم متفکران نوین مالی
درباره تیم متفکران
خدمات تیم
دستاوردهاوافتخارات تیم
اخباروتصاویر تیم متفکران
اخبار حرفه ای و کاربردی
بیوگرافی دکترتفتیان
تماس و ارتباط با تیم
تماس با تیم اجرایی
همراه با تیم در شبکه های اجتماعی
سوالات متداول
رسیدگی به شکایات و انتقادات
قوانین و مقررات
دعوت به همکاری
تمامی حقوق مطالب و مندرجات این وب سایت برای خانم دکتر اکرم تفتیان محفوظ میباشد.

توسعه یافته توسط : DCMS 3.2
از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ارزو |   1399/04/27 22:29:45   |
0     0
مشاغل یا کسب و کار خانگی: آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیردو منجر به تولید خدمت یا و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد. شاغلین کسب و کار مذکور برای کسب منافع به صورت های ذیل فعالیت می نمایند:
1-    انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی
2-    انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه و محصول به خارج از محیط مسکونی
3-    انجام فعالیت به صورت تعاونی ،اتحادیه ویا مشارکت با بنگاه های بالا دستی تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه ای
-    پشتیبان : منظور اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که مسئولیت حمایت از تعدادی از شاغلین خانگی را در کل فرآیند تولید و  ارائه خدمات، اعم از آموزش، تهیه و توزیع مواد اولیه و ابزار کار (حسب مورد ) ، مشاوره ، طرحی ، نوآوری ، بسته بندی ، بازاریابی و فروش به عهده بگیرند.
-    افراد تحت پوشش: افرادی که متقاضی انجام فعالیت تحت پوشش پشتیبان
می باشند.
-    مستقل (خوداشتغالی) : نوعی اشتغال  است که فرد می تواند با اتکاء به توان شخصی، خلاقیت و ابتکار ، به شکل خویش فرمایی به فعالیتهای تولیدی و خدماتی بپردازد که در نتیجه منجر به کسب در آمد و ایجاد فضای کسب و کار می شود.
-    کسب و کار مجازی: کسب و کاری است که در آن از اینترنت جهت انجام تبلیغات و فروش کالا و خدمات استفاده می گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ارزو |   1399/04/27 22:35:44   |
0     0
باسلام
مشاغل خانگی :در این شیوه ، فرد شغل خود را به منـزل می‌آورد و به جای این که هزینـه‌هـای زیادی برای اجاره یا خرید ساختمان بدهد، می‌تواند در منزل خود ، کـار و شغل خود را به انجام برساند. در این نوع کسب و کار ، ارزش افزودة کالاها و خدمات تولید شده، نصیب‌ صاحب خانه می‌شود.

مزایای مشاغل خانگی:مشاغل خانگی به راحتی می توانند سطوح بالاتری از حس انسان دوستی را نسبت به شرکت های معمولی از خود نشان دهند.
یک کسب و کار خانگی راحت تر از مدیرانی که باید به طور سالیانه حساب پس دهند، می توانند به کارهای بلند مدت بیندیشد.کسب و کار های خانگی مدت هاست که مزیت ارائه کیفیت و بها دادن به مشتری را حفظ کرده اند.

 



 
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
- |   1399/04/28 09:58:02   |
0     0
به نظر من کار خانگی بهتر از کار بیرون است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پور |   1399/04/28 22:12:33   |
0     0
به درامدی گفته میشودکه بصورت مشارکت نکردن در کار مثل خرید سهام در بازار بورس گفته میشود.
کسب درامد غیرفعال هیچ اشکالی ندارد چون اگر افراد بتوانند ازذهن خلاق استفاده بکنند و دست به فعالیتیبزنن که با ایده های نوین همراه باشدبسیار خوب و قابل احترام هست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پور |   1399/04/28 22:13:00   |
0     0
به درامدی گفته میشودکه بصورت مشارکت نکردن در کار مثل خرید سهام در بازار بورس گفته میشود.
کسب درامد غیرفعال هیچ اشکالی ندارد چون اگر افراد بتوانند ازذهن خلاق استفاده بکنند و دست به فعالیتی بزنن که با ایده های نوین همراه باشدبسیار خوب و قابل احترام هست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پور |   1399/04/28 22:13:53   |
0     0
به درامدی گفته میشودکه بصورت مشارکت نکردن در کار مثل خرید سهام در بازار بورس گفته میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم دهقان بنادکی |   1399/04/30 21:12:05   |
0     0
سلام
به نظر من هر فردی برای گذراندن امورات روز مره خود نیاز به کار کردن دارد.فرد میتواند در نقش یک کارمند،یک کارآفرین ویاحتی فردی که در منزل دست به کار وکسب درآمد بکند.کار در منزل به مراتب برای زنان بهتر است چون علاوه بر کسب درآمد میتواند به امورات روزمره زندگی خود برسد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه دهقان منشادی |   1399/04/31 11:32:20   |
0     0
شغل گروهی ازوظایف ب هم مرتبط برای به انجام رساندن یک هدف مشخص راشغل میگویند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا زارعشاهی |   1399/04/31 13:39:50   |
0     0
شغل :کاری هست که در قبال قبول کردن مسئولیت و انجام کاری حقوق و پاداشی به ان ها تعلق میگیرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 10:38:44   |
0     0
کارآفرینی و یکی از انواع آن که همان کسب و خانگی می باشد جهت رفع بیکاری از سویی و تولید ثروت ازسوی دیگر حایز اهمیت می باشند اماباید توجه داشت که سواد مالی مهارت مهمی برای یک کارآفرین بشمار می رود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 10:45:21   |
0     0
شغل مهارت یا انجام فعالیتی است که با انجام ان پول و مزدی را دریافت میکنیم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 12:28:32   |
0     0
شاغلین کسب و کار مذکور برای کسب منافع به صورت های ذیل فعالیت می نمایند:
1- انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی
2- انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه و محصول به خارج از محیط مسکونی
3- انجام فعالیت به صورت تعاونی ،اتحادیه ویا مشارکت با بنگاه های بالا دستی تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه ای
- پشتیبان : منظور اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که مسئولیت حمایت از تعدادی از شاغلین خانگی را در کل فرآیند تولید و ارائه خدمات، اعم از آموزش، تهیه و توزیع مواد اولیه و ابزار کار (حسب مورد ) ، مشاوره ، طرحی ، نوآوری ، بسته بندی ، بازاریابی و فروش به عهده بگیرند.
- افراد تحت پوشش: افرادی که متقاضی انجام فعالیت تحت پوشش پشتیبان
می باشند.
- مستقل (خوداشتغالی) : نوعی اشتغال است که فرد می تواند با اتکاء به توان شخصی، خلاقیت و ابتکار ، به شکل خویش فرمایی به فعالیتهای تولیدی و خدماتی بپردازد که در نتیجه منجر به کسب در آمد و ایجاد فضای کسب و کار می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 12:29:34   |
0     0
یک کار مترادف با نقش است و جنبه های جسمی و اجتماعی یک محیط کاری را شامل میشود.اغلب افراد خود را با شغل یا نقش خود(کارشناسی ارشد،سرپرست،مهندس و ....)شناسایی می کنند و از انحصار یا سومندی خود انگیزه می گیرند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه حاجی حسینی |   1399/05/01 19:29:48   |
0     0
شُغل یا پیشه فعالیتی منظم است که در ازای دریافت پول انجام می‌شود. یک فَرد عموماً یک شغل را با کارمندی، داوطلبی، یا شروع کسب‌وکار آغاز می‌کند. مدت‌زمان یک شغل می‌تواند از یک ساعت تا تمام طول عمر به درازا بکشد. اگر یک فرد برای نوع مشخصی از شغل تربیت شده‌ باشد، بدان حرفه یا پیشه می‌گویند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا فتحی |   1399/05/03 08:13:01   |
0     0
مشاغل خانگی از گذشته مورد توجه کارآفرینان سراسر دنیا بوده است. علت این امر صرفه جویی در بهاء تمام شده محصولات و خدمات تولید شده در کارگاه های مشاغل خانگی به دلیل کاهش هزینه های ثابت و منابع انسانی ارزان قیمت است.
تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور عزیزمان ایران، راه اندازی مشاغل خانگی و کارگاه های کوچک و متوسط تولیدی است. که باعث ایجاد اشتغال و رونق تولید میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا فتحی |   1399/05/03 08:14:27   |
0     0
شغل، مجموعه‌ای از وظایف (Duties) و فعالیت‌ها (Tasks) است که فرد برای یک واحد اقتصادی انجام می‌دهد (یا فرض بر این است که باید انجام دهد).

معیار شمردن تعداد شغل، این است که فرد در خدمت چند واحد اقتصادی باشد. بنابراین یک فرد، می‌تواند چند شغل داشته باشد.

حتی فرد خود اشتغال هم، اگر چند واحد اقتصادی مستقل داشته باشد، چند شغله محسوب می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/05 09:01:29   |
0     0
کسب و کار خانگی (Home business) به آن بخشی از کسب و کارها گفته می شود که ممکن است لزوماً مشارکت همه اعضای خانواده را در بر نداشته و صرفاً یک یا چند نفر از اعضای خانواده در آن به فعالیت اقتصادی مشغول باشند. از نظر ILO (سازمان بین المللی کار) موقعیت مکانی یعنی وجود کسب و کار در منزل معیار تلقی نمودن آن به عنوان مشاغل خانگی است. این در حالی است که کسب و کار خانوادگی، به کسب و کارهایی اطلاق می شود که فعالیت های اجرایی (مدیریتی – مالی) و عملیاتی آن ها بر عهده اعضای یک یا چند خانواده باشد و تصمیمات استراتژیک و سرنوشت ساز در مورد شرکت یا کسب و کار توسط آن ها اتخاذ گردد.
به طور خلاصه می توان به مشاغلی که با عضویت اعضای خانواده در فضای مسکونی و در قالب یک طرح کسب و کار مجاز بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد، مشاغل خانگی گفت.
کسب و کارهای اقتصادی مبتنی بر خانه را به سه دسته تقسیم می کنند:
الف:کسب وکار خانگی (Home business)در این شیوه ، فرد شغل خود را به منـزل می‌آورد و به جای این که هزینـه‌هـای زیادی برای اجاره یا خرید ساختمان بدهد، می‌تواند در منزل خود ، کـار و شغل خود را به انجام برساند. در این نوع کسب و کار ، ارزش افزودة کالاها و خدمات تولید شده، نصیب‌ صاحب خانه می‌شود.
ب: کسب وکار مبتنی بر خانه (Home based business)در این روش ، افراد کالاها و خدمات تولیـد شده خود را در درب و یا در داخل منازل دیگران تحویل می‌دهند. در این نوع روش کسب و کار ، مهم نیست که کالاها در کجا تولید شده ، بلکه معیار این است که کالاها و خدمات در منازل‌ مصرف‌کنندگان تحویـل داده ‌شود. در این نوع کار خانگی ، ارزش افزودة کـالاها و خدمات ، نصیب کسـی می‌شود که از بیرون این کالاها را می‌آورد.
ج: کار‌آفرینی مبتنی بر خانه (home based entrepreneurship)این نوع کار‌آفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد اشتغال در خانه از راه تشکیل مجموعة منحصر به فردی از منابع به منظور بهره‌گیری از فرصتها.
انواع مشاغل خانگی:
به طور کلی می توان انواع مشاغل خانگی را در چهار دسته تقسیم بندی نمود:
1) رشته های صنایع دستی ( handicrafts)
می توان خانه ها را به محلی برای تولید صنایع دستی تبدیل نمود. چرا که اینگونه صنایع احتیاج به فضای زیاد و یا دستگاههایی خاص نداشته و به راحتی می توان اتاقی از منزل را به کارگاهی کوچک تبدیل نمود. کشور ما به دلیل پیشینه فرهنگی و تاریخی خود، کشوری توانمند در زمینه صنایع دستی ارزیابی می گردد به نحوی که ایران به همراه هند و چین ، سه قطب برتر صنایع دستی در جهان شناخته می شوند. در کشور ما حدود 240 رشته صنایع دستی وجود دارد که لزوم توجه بیشتر به این بخش را نمایان می سازد.

از ویژگی های تولید صنایع دستی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- امکان فعالیت در فضاهای محدود
- استفاده از مواد اولیه در دسترس
- ابزار و تکنولوژی ساده و ابتدایی
- مهارت مبتنی بر آموزش سینه به سینه
- نیاز به سرمایه محدود
- تبلیغ و انتشار فرهنگ بومی
2) فعالیت های به اصطلاح زیر پله ای : غالباً، افراد شاغل در این گروه انگیزه‌های غیرقانونی دارند، مانند تولید اجناس تقلبی، یا فعالیتهایی که انگیزه‌هایی مثل گریز از مالیات، عوارض، نظارتهای بهداشتی و دلایلی از این قبیل دارند. به طور مثال می توان از بسته بندی های مختلف مواد غذایی یا دارویی در منازل و ... نام برد
• با 7 نوع مشاغل خانگی آشنا شوید
• راز موفقیت کسب و کارهای کوچک
3) خدماتی که در منزل قابل ارائه است: نظیر آرایشگری، خیاطی و ... و البته برخی مشاغل به صورت سنتی و با محوریت خانواده در خانه ها انجام می گیرد. نظیر برگزاری دوره های آموزشی، شیرینی سازی، خشک نمودن سبزی، پخت انواع رب، تولید مرباهای خانگی، ترشی سازی و ...
4) خدمات اینترنتی قابل ارائه در منزل : با گسترش اینترنت این گونه مشاغل نیز رونق ویژه ای گرفته است که در ادامه به آن می پردازیم.
مزایای مشاغل خانگی:
طبق نظر پژوهشگران 3 مزیت شغلی بر کسب و کارهای خانگی مترتب است:
1- حفظ اصول انسانی در محل کار: مشاغل خانگی به راحتی می توانند سطوح بالاتری از حس انسان دوستی را نسبت به شرکت های معمولی از خود نشان دهند.
2- توجه به عملکرد بلند مدت: یک کسب و کار خانگی راحت تر از مدیرانی که باید به طور سالیانه حساب پس دهند، می توانند به کارهای بلند مدت بیندیشد.
3- تأکید بر کیفیت: کسب و کار های خانگی مدت هاست که مزیت ارائه کیفیت و بها دادن به مشتری را حفظ کرده اند.
علاوه بر موارد فوق از مزایای زیر به عنوان مهمترین دلایل رویکرد مردم به مشاغل خانگی یاد می شود:
1) پایین بودن هزینه راه اندازی
2)پایین بودن میزان ریسک سرمایه گذاری
3) حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه
4) حذف هزینه ایاب و ذهاب
5) استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده
6) امکان کارکردن به صورت پاره وقت
7) تناسب با ویژگیهای جسمی افراد معلول و کم توان
8) آزادی و استقلال عمل بیشتر
9) احتیاج به آموزشهای ساده و کوتاه مدت
10) ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان
11) انعطاف پذیری کار
12) توسعه فرهنگ کار در خانواده
عوامل موثر بر مشاغل خانگی
تحقیقات بسیاری درباره کسب و کار خانگی و عوامل مؤثر بر آن صورت گرفته است که به طور کلی می توان این عوامل را به سه دسته تقسیم نمود:
عوامل مربوط به امورشخصی (ریسک پذیری، مهارت های مدیریتی، گرایش به نوآوری و ...)
عوامل مربوط به امور خانگی (تمایل اعضای خانواده برای پیوستن به کسب و کار، حاکمیت خانواده، تأثیر روابط خانواده بر روابط کاری و ...)
عوامل محیطی (محیط فرهنگی، اجتماعی، محیط قانونی و * فـــــــارم فـــــــا *، محیط کسب و کار، محیط فنی و اقتصادی و ...)
مشکلات شاغلین این بخش:
هر چند مشاغل خانگی دارای ظرفیت ها و توانایی های قابل توجه برای ایجاد اشتغال می باشند ولی مشکلاتی نیز گریبانگیر افراد مرتبط با این مشاغل می باشد. شاید دلیل برخی از این مشکلات، نبود قانونی برای ساماندهی و شناسه دار کردن این مشاغل و عدم اعطای مشوقهای حمایتی و نظارتی دولتی (نظیر اعطای تسهیلات، تعریف جوایز، تعیین بیمه ها و ... ) در این زمینه باشد.
به هر تقدیر مهمترین مشکلاتی که شاغلین این بخش با آنها درگیر هستند شامل:
- تداخل کار و زندگی ممکن است برخی اوقات خوشایند سایر اعضای خانواده نباشد.
- ارتباط با بازار و فروش محصولات محدود می شود
- پایین بودن تیرا‍ژ تولیدات و یا سطح خدمات قابل ارائه به دلیل محدودیت تعداد نیروی انسانی
- معمولادرآمد محدودتری دارند.
- تعریف نشدن بیمه های اجتماعی خاص این مشاغل
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/05 10:04:28   |
0     0
درآمد فعال چیست؟
به زبان ساده درآمد فعال یعنی پولی که به ازای زمانی که میگذارید به دست می آید. در واقع در این روش شما به صورت فعالانه باید برای کسب درآمد کار کنید، مثل سر کار رفتن و کارمند بودن.
درآمدی که بیشتر مردم به دست می آورند فعال است. اکثر افراد شاغل یا کارمند هستند و به سر کار میروند یا نوعی از سرویس و خدمات را ارائه میکنند که برای آن باید از مهارت ها یا تخصص های خود انرژی بگذارند.
حتی بیشتر افرادی که کار آزاد دارند نیز باید برای کسب درآمد سر کار خود حاضر شوند.
درآمد غیر فعال چیست؟
در مقابل درآمد غیر فعال درآمدی است که نیازی به حضور شما بر سر کار یا فعالیتی برای کسب درآمد ندارد. در واقع در این نوع درآمد شما دیگر زمان تان را برای کسب درآمد معامله نکرده و آزادی زمان و مکان خواهید داشت.
این نوع درآمدی است که بیشتر ثروتمندان دارند، درآمدی که بدون نیاز به حضور صاحب کسب و کار به دست آمده و مهم نیست چه زمانی از شبانه روز باشد، حتی در خواب هم بیزنس تان برای شما درآمد زایی خواهد کرد.
اگر میخواهید به آزادی و استقلال مالی رسیده و ثروتمند شوید و هرگز محدودیت زمان و مکان برای کسب درآمد نداشته باشید باید به فکر راه انداختن کسب و کاری باشید که برای تان درآمد غیر فعال بسازد.
درآمد غیر فعال به نوعی یک سیستم اتوماتیک است که در ابتدا آن را پیاده سازی کرده و سپس این سیستم همیشه برای تان کسب درآمد خواهد کرد. مهم نیست شما در خواب باشید یا در سفر، این سیستم میتواند به صورت اتوماتیک برای شما ایجاد درآمد کند.
به عنوان مثال میتوان از داشتن وب سایت و فروش کالا به صورت آنلاین به عنوان یک سیستم اتوماتیک سازی نام برد.
سایت شما میتواند زمانی که در خواب هستید یا در سفر، برای تان درآمد زایی کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/05 10:06:39   |
0     0
برای رسیدن به آزادی مالی باید به دنبال درآمد زایی به صورت غیر فعال باشید.
یعنی درآمدی که نیازی به فعالیت یا حضور شما نداشته باشد و در عین حال زمان تان را نیز برای کسب درآمد معامله نکنید.
دقت داشته باشید که کسب درآمد زیاد به معنی غیر فعال بودن آن درآمد نیست، به عنوان مثال، دکترها یا وکلا پول زیادی به دست می آورند اما برای کسب این درآمد باید خود بر سر کار حاضر شوند و و وقت صرف کنند.
اگر نتوانند به هر دلیلی در چند ماه آینده سر کارشان حضور داشته باشند، درآمد آن ها نیز قطع خواهد شد.
در نتیجه اگر کسی در هفته یا ماه پول زیادی به دست می آورد، تا زمانی که نیاز به فعالیت وی برای درآمد زایی باشد، آن درآمد فعال بوده و اگر به هر دلیلی آن فرد نتواند بر سر کار خود باشد یا زمانی برای آن صرف نکند، آن درآمد نیز قطع خواهد شد.
اما برای رسیدن به آزادی مالی باید کسب درآمد غیر فعال را انتخاب کنید. اگر میخواهید آزادی در استفاده از زمان و انرژی تان داشته باشید، اگر میخواهید به سفر بروید و نگران کسب درآمد تان نباشید، باید به دنبال درآمد زایی غیر فعال باشید.
روش های مختلفی برای کسب درآمد غیر فعال وجود دارد، این نوع درآمد زایی را هم میتوانید به صورت سنتی مثل کار در بازار انجام دهید، هم به صورت آنلاین.
به عنوان مثال در روش سنتی میتوان به خرید خانه و اجاره آن اشاره کرد، زمانی که شما از بابت خانه ای که اجاره داده اید درآمد کسب میکنید این درآمد غیر فعال است، زیرا بدون نیاز به حضور شما یا صرف وقت این پول به دست آمده است.
از دیگر انواع درآمد غیر فعال میتوان به خرید و فروش سهام اشاره کرد.
البته برای کسب درآمد از این روش ها نیاز به میزان تقریبا زیادی سرمایه اولیه است و ریسک آن نیز بالا است در
نتیجه باید با سرمایه و حساب شده دست به این کارها بزنید.
اما روش دیگری هم برای درآمد زایی غیر فعال وجود دارد و آن استفاده از روش های نوین یا راه اندازی کسب و کار اینترنتی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پور |   1399/05/07 22:37:16   |
0     0
درواقع درامد فعال به معنی پول و درامدی است که شما در ازای زمانی که میگذارید به دست می آورید.

یعنی شما باید برای کسب درامد کار کنید تا درامد داشته باشید . برای مثال یک کارمند تنها به ازای کار کردن و ساعاتی که در اداره حضور دارد حقوق دریافت می کند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پور |   1399/05/07 22:38:16   |
0     0
درواقع درامد فعال به معنی پول و درامدی است که شما در ازای زمانی که میگذارید به دست می آورید.

یعنی شما باید برای کسب درامد کار کنید تا درامد داشته باشید . برای مثال یک کارمند تنها به ازای کار کردن و ساعاتی که در اداره حضور دارد حقوق دریافت می کند .
، درامد غیر فعال یا منفعل قرار دارد که در این نوع درامد هیچگونه نیاز به حضور و فعالیت مداوم شما برای کسب درامد نیست .

عمده ثروتمندان بزرگ ، از درامد غیر فعال به حجم عظیم ثروت دست یافته اند .

در این روش با توجه به عدم نیاز حضور شما و فعالیت حضوری ، شما می توانید حتی در خواب هم کسب درامد داشته باشید .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پور |   1399/05/07 22:39:06   |
0     0
شما هم اگر میخواهید بهره وری کار خود را افزایش داده و به ثروت دست پیدا کنید ، باید به دنبال راهی باشید تا برای شما کسب درامد غیر فعال به همراه داشته باشد . اجاره دادن ملک یکی از مرسوم ترین مثال های درامد غیر فعال می باشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا |   1399/05/08 12:36:28   |
0     0
به درامدی گفته میشودکه بصورت مشارکت نکردن در کار مثل خرید سهام در بازار بورس گفته میشود.
کسب درامد غیرفعال هیچ اشکالی ندارد چون اگر افراد بتوانند ازذهن خلاق استفاده بکنند و دست به فعالیتیبزنن که با ایده های نوین همراه باشدبسیار خوب و قابل احترام هست...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا |   1399/05/08 13:35:24   |
0     0
شما هم اگر میخواهید بهره وری کار خود را افزایش داده و به ثروت دست پیدا کنید ، باید به دنبال راهی باشید تا برای شما کسب درامد غیر فعال به همراه داشته باشد . اجاره دادن ملک یکی از مرسوم ترین مثال های درامد غیر فعال می باشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا |   1399/05/08 13:35:58   |
0     0
کسب در آمد غیر فعال هیچ اشکالی ندارد چون اگر افراد بتونن از ذهن خلاق استفاده بکنن و دست به فعالیتی بزنن که با ایده های نوین همراه باشد بسیار خوب و قابل احترام هست.
مثل خرید یا فروش اینترنتی که امروزه بسیاری از مشکلات را بر طرف کرده و بسیاری از افراد کسب در آمد می کنن
لازم به ذکر است که در آمد فعال هم قابل احترام چون سرمایه ای گذاشته شده و افراد منتظر نتیجه هستند در حالی که در کنار آن فعالیت هایی هم انجام داده اند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید علی محمد رئیسیان |   1399/05/09 11:51:06   |
0     0
مدیریت منابع انسانی، همان‌گونه که از اصطلاح آن مشخص است، به انسان‌ها به عنوان یکی از منابع سازمانی می‌پردازد.

اما برای همکاری انسان‌ها با سازمان‌ها، معمولاً بستری به نام شغل به وجود می‌آید. شغل، هم تعهدات فرد نسبت به یک سازمان را مشخص می‌کند و هم در مقابل، می‌تواند مبنای تعریف تعهدات سازمان نسبت به فرد باشد.

به علت اهمیت شغل به عنوان چارچوب رابطه‌ی فرد با سازمان، بخش قابل توجهی از وظایف مدیریت منابع انسانی به مدیریت شغل و مشاغل و فرصت‌های شغلی و نیز مدیریت انسان‌ها با جایگاه شغلی‌شان اختصاص یافته است.

با توجه به این‌که واژه‌هایی مثل شغل و موقعیت شغلی و پست و فرصت شغلی بارها در درس‌های مختلف مدیریت منابع انسانی به‌کار گرفته خواهد شد، مناسب است ابتدا کمی درباره‌ی این واژه‌ها صحبت کنیم تا درک پیام و محتوای درس‌های آتی ساده‌تر شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا |   1399/05/09 12:03:37   |
0     0
سواد مالی برای افرادی که میخواهند یک کسب و کار داشته باشند بسیار مهم است البته هر شخصی در سطح و موقعیت خود ، درست است که مشاغل خانگی جزء پر سود ترین مشاغل در سرار دنیا می باشد زیرا نیروی کار که امروزه یکی از مهمترین آیتم های بهای تمام شده است می باشد ارزانتر شده و از نظر اجتماعی باعث کاهش رفت و آمدها ،ترافیک ، رفع بیکاری و غیر ه خواهد شد اما کنترل و نظارت آنها بابت کیفیت و رعایت استانداردها یکی از مهمترین آینم های این نوع کسب و کار باید باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا |   1399/05/09 12:10:57   |
0     0
مشاغل خانگی از گذشته مورد توجه کارآفرینان سراسر دنیا بوده است. علت این امر صرفه جویی در بهاء تمام شده محصولات و خدمات تولید شده در کارگاه های مشاغل خانگی به دلیل کاهش هزینه های ثابت و منابع انسانی ارزان قیمت است.
تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور عزیزمان ایران، راه اندازی مشاغل خانگی و کارگاه های کوچک و متوسط تولیدی است. که باعث ایجاد اشتغال و رونق تولید میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا |   1399/05/09 12:11:40   |
0     0
مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید ویا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد. بر اساس مصوبات ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، رشته های مشاغل خانگی در حوزه های صنایع دستی ، فرش کشاورزی ، دامپروری ، شیلات ، خدمات ، تولیدی صنعت و فناوری اطلاعات(IT )می باشد و بر همین اساس انواع مشاغل خانگی در هریک از زیر بخش ها ارائه گردیده که فهرست و همچنین اطلاعات هر یک از مشاغل مذکوردر سایت وزارت کار و امور اجتماعی ( به نشانی www.irimlsa.ir ) قسمت مشاغل خانگی موجود می باشد.....
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید دامگی علی آباد |   1399/05/09 19:33:57   |
0     0
با سلام و احترام.
مشاغل خانگی قطعا می تواند نقش تعیین کننده ای در تقویت اقتصاد خانواده (در دیدگاه خرد) و تقویت تولید و اشتغال (در دیدگاه کلان) داشته باشد. نقش دولتمردان در حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی بر کسی پوشیده نیست اما انتخاب محل شغل، نوع شغل، شیوه دستیابی به درآمد و بازاریابی، وابسته به توانایی و مهارت فرد و در نهایت سواد و درک مالی اوست. بدیهی است در جامعه امروزی علی الرغم عدم حمایت های مکفی دولت بسیاری از صاحبان مشاغل خانگی با سوادمالی هوشمندانه مشغول به کسب و کار سود آور خود هستند بنابراین نقش سواد مالی و آموزش آن می تواند بسیاری از کاستی های موجود را پوشش دهد.مزایای مشاغل خانگی:مشاغل خانگی به راحتی می توانند سطوح بالاتری از حس انسان دوستی را نسبت به شرکت های معمولی از خود نشان دهند.
یک کسب و کار خانگی راحت تر از مدیرانی که باید به طور سالیانه حساب پس دهند، می توانند به کارهای بلند مدت بیندیشد.کسب و کار های خانگی مدت هاست که مزیت ارائه کیفیت و بها دادن به مشتری را حفظ کرده اند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پورجعفرآباد |   1399/05/09 21:13:35   |
0     0
درآمد فعال زمانی است که برای کارهایی که انجام می‌دهید، حقوقی دریافت می‌کنید. یک بار بابت این کار پولی دریافت می‌کنید و این پایان کار است. درآمد فعال به مشارکت مستقیم شما نیاز دارد.

اگر بابت شغلی که دارید حقوق منظم ماهیانه دریافت می‌کنید، درآمد فعال دارید. اکثر افراد تنها مدل درآمدی فعال دارند. در این مدل درآمدی، میزان حقوق براساس کیفیت کار یا تجربه می‌تواند تغییر کند اما قاعده کار تفاوتی نخواهد کرد.

قانون درآمد فعال این است: زمان مشخصی را به فعالیتی اختصاص دهید و بابت آن پولی دریافت ‌کنید.

درآمد غیرفعال چیست؟

با ایجاد خدمات یا خلق ارزش می‌توانید به‌طور نامحدود درآمد داشته باشید. این مدل درآمدی محدودیت زمانی یا مکانی ندارد. نکته مهم این است که ارزشی ایجاد کنید که مردم آن را دوست داشته باشند به این شکل حاضرند پول خوبی پرداخت کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 12:22:28   |
0     0
شغل، مجموعه‌ای از وظایف (Duties) و فعالیت‌ها (Tasks) است که فرد برای یک واحد اقتصادی انجام می‌دهد (یا فرض بر این است که باید انجام دهد).

معیار شمردن تعداد شغل، این است که فرد در خدمت چند واحد اقتصادی باشد. بنابراین یک فرد، می‌تواند چند شغل داشته باشد.

حتی فرد خود اشتغال هم، اگر چند واحد اقتصادی مستقل داشته باشد، چند شغله محسوب می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 12:29:58   |
0     0
مشاغل خانگی یکی از مواردی است که می تواند در جهت رفع بیکاری از سویی و سوی دیگر تولید ثروت ایجاد نماید.
در حقیقت مشاغل خانگی به دلیل مزایای خاص خود در جهت رفع بیکاری بسیار مؤثر بوده و کشورهایی که برنامه هایی را برای تقویت این مشاغل به کار گرفته اند به نتایج مؤفقیت آمیزی نیز رسیده اند. ایجاد اشتغال با سرمایه حداقل ، امکان کار کردنبه صورت پاره وقت ، دوره آموزشی کوتاه مدت، عدم نیاز به فضای خاص...قابلیت های انکار ناپذیری است که این گونه مشاغل داشته و ضرورت توجه جدی به این مسئله را آشکارتر می سازند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 12:30:56   |
0     0
یکی از حرفه های پردرآمد در ایران مشاغل خانگی است. که خصوصا در ایران بسیار مورد اهمیت و تعداد شغل های بالا هست. بنده در جهت حمایت از مشاغل خانگی و افرادی که در منزل کارخانگی و هنردستی انجام می دهند سایتی طراحی کردم. که در اینده نزدیک شاهد پیشرفت و حمایت از صاحبان کسب و کار خانگی می شود
پاسخ
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا فتحی |   1399/05/11 14:59:45   |
0     0
ایده
خانهمقالهتعاریف شغل و پست
شغل و پست
تعاریف شغل و پست
۱۳۹۶-۰۴-۰۲ hkhمقاله
گرچه در غالب اوقات دو اصطلاح شغل و پست به جای یکدیگر به کار برده می شوند ، لکن هر کدام مفهوم خاصی دارد.
شغل عبارت است از وظایف مشابه و مرتبطی که به عهده یک فرد در مقابل دریافت حقوق و دستمزد گذارده می شود.
پست عبارت از جایگاه سازمانی افراد در سازمان است . با توجه به حجم کارها برخی از پستها ممکن است نیاز به یک نفر و برخی دیگر از پستها نیاز به گروهی از افراد برای انجام وظایف آن نیاز داشته باشد. بنابر این ممکن است ده نفر از کارکنان در سازمان ده پست مختلف را تصدی کرده باشند ، ولی کلیه آنها شغل مشابهی داشته باشند . با این توضیحات ، هر پست شغل است ، ولی هر شغل لزوما پست نیست و ممکن است در یک سازمان وجود داشته یا نداشته باشد. در عین حال ، شغل حرفه است و پست منصب.

شغل و پست ثابت سازمانی طبق مواد7 و 8 قانون استخدام کشوری دارای تعاریفی به این شرح است :
ماده 7 – شغل عبارت از مجموع وظایف و مسئولیتهای مرتبط و مستمر و مشخصی است که از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور به عنوان کار واحد شناخته شده باشد . رسته عبارت از مجموع رشته های مشاغلی است که از لحاظ نوع کار و حرفه و رشته تحصیلی و تجربی وابستگی نزدیک داشته باشد.
ماده 8 – پست ثابت سازمانی عبارت از محلی است که در سازمان وزارتخانه ها و موسسات دولتی به طور مستمر برای یک شغل و ارجاع آن به یک مستخدم در نظر گرفته شده است اعم از این که دارای متصدی یا بدون متصدی باشد.

در تنظیم شغل ، منطقی ترین شیوه شناخت شغل از طریقه تجزیه آن است که نشان می دهد شغل چه مشخصاتی دارد و به چه افرادی نیازمند است . تجزیه و تحلیل شغل از مباحثی است که در بسیاری تصمیم گیریهای مدیریت پرسنلی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. اطلاع از نیاز های شغلی اعم از وظایف ، نیاز های جسمانی و ذهنی ، ابزار و وسایل کار ، ساعات و شرایط کار ، مدیران را قادر می سازد تا با آگاهی بیشتر در گزینشها و انتصابات از افراد استفاده کنند.

تجزیه و تحلیل شغل موجب شناخت بیشتر مدیر از سازمان و عملکرد آن است . در تجزیه و تحلیل مشاغل با ماهیت وظایف ، نحوه انجام و علت انجام وظایف و بالاخره مهارتها و شرایط جسمانی و ذهنی لازم برای انجام وظایف سروکار است. برای این که بتوان اطلاعات دقیقی درباره هر یک از عوامل مذکور بدست آید و پس از تجزیه و تحلیل آنها استفاده مناسب از آنها بعمل آید ، مقتضی است که از روشی به نام تجزیه و تحلیل شغل پیروی شود.

تعریف تجزیه و تحلیل شغل
برای تجزیه و تحلیل شغل تعاریفی به این شرح ارایه شده است:

به فنون مربوط به تحصیل و ارایه اطلاعات در زمینه جنبه های گوناگون شغلهای مختلف یک سازمان ، تجزیه شغل گفته می شود . ضمنا تجزیه شغل را می توان هر نوع عمل یا فرآیند جمع آوری ، منظم کردن و ارزشیابی اطلاعات مربوط به کار و کارمند دانست.
تجزیه شغل روشی مستقل ، گسترده و عمیق برای تحصیل اطلاعات و حقایق مختلف در زمینه شغلهای مختلف یک سازمان است. اطلاعات مربوط به شغلهای مختلف هر سازمان را می توان از طریق مشاهده اعمال متصدی شغل در هنگام اجرای آن ، اجرای مصاحبه با متصدی شغل و سرپرست مستقیم او و نیز با بررسی پاسخهایی که متصدیان شغل و سرپرست مستقیم آنها به پرسشنامه های مربوطه داده اند ، به دست آورد.
فرآیند تنظیم ، گردآوری و قضاوت درباره کلیه اطلاعات مهم مرتبط با ماهیت یک شغل معین است. انتخاب افراد واجد شرایط برای احراز مشاغل مستلزم استنباط دقیق از چگونگی انجام کار و مهارتهای لازم برای بهتر به انجام رسانیدن آن است. همچنین در بازنگری به ساختار مشاغل به علل گوناگون ، لازم است معلوم شود شغل چیست و نیازهای مرتبط با آن کدام است. نگارش شرح شغل واضح ، مختصر ، روشن و دقیق که در اجرای وظایف مدیریت پرسنلی بسیار مفید است ، نشانه دانش گسترده مدیر از شغل مورد نظر می باشد.
تجزیه و تحلیل شغل (کارشکافی) عبارت است از مطالعه منظم ماهیت و طبیعت یک شغل و اتخاذ تصمیم درباره نتایج آن. تجزیه و تحلیل شغل از طریق جمع آوری و مطالعه اطلاعات کامل در زمینه وظایف و فعالیتهای هر شغل به منظور تعیین ماهیت ، عوامل تشکیل دهنده و مسئولیتهای مربوط به آن صورت می گیرد.
تجزیه و تحلیل شغل به روشهایی اطلاق می گردد که به وسیله آنها ، اطلاعات و حقایق مربوط به کیفیت و ماهیت هر یک از مشاغل سازمان و نحوه اجرای وظایف و مسئولیتها و نیز شرایط لازم برای انجام وظایف و مسئولیتهای مربوطه ، به طور منظم و منطقی (سیستماتیک) جمع آوری ، بررسی ، یادداشت و تجزیه و تحلیل می شود.
تجزیه و تحلیل شغل(کارشکافی) ، عمل کشف ، مطالعه و ثبت جنبه های مشخص و اساسی هر یک از مشاغل در سازمان به شمار می آید. در عین حال تجزیه و تحلیل شغل جهت بازشناسی مشاغل و تعیین(یا تجدید نظر در) شرح و شرایط احراز مشاغل به کار می رود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا فتحی |   1399/05/11 15:15:14   |
0     0
اصطلاح شغل می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. از جمله :
کار تمام‌وقت یا پاره‌وقت با حقوق مشخص.
کار پروژه‌ای ، فریلنسرینگ یا دورکاری.
کار وظیفه‌ای‌ با مسئولیتی مشخص(مثل وظایف مادرانه).
کار پروژه‌ای بلند مدت (مثل پروژه‌های سدسازی).
اصول شناسی “شغل” :
در دهه ۱۶۲۰ میلادی در انگلستان کلمه “شغل” به معنای” وظیفه‌ی انجام بخشی از کل کار” معرفی شد. تا اینکه در دهه ۱۶۵۰ میلادی معنای آن بهبود داده شد و به جمله‌ی “وظایفی که افراد به‌ازای دریافت پول انجام می دهند” تغییر کرد.

تعریف شغل از منظر مراجع معتبر:
سازمان و ارگان‌های معتبر تعاریف متفاوتی از شغل ارائه داده‌اند که به شرح زیر می‌باشند:

تعریف شغل در واژه‌نامه کمبریج :
در واژه‌نامه کمبریج، شغل مسئولیتی است که یک شخص برای بدست آوردن دستمزد یا مبلغی برعهده می‌گیرد. مسئولیتی که سختی و مشکلات مربوط به خود را بهمراه دارد.

تعریف شغل در ویکیپدیا :
شغل یا پیشه به فعالیت منظمی می‌گویند که در ازای دریافت پول انجام می‌شود. یک فرد پیشه خود را می‌تواند بصورت کارآموزی یا کارمندی یا حتی خوداشتغالی بدست بیاورد.

تعریف شغل در سازمان بین‌المللی کار(ILO) :
اکنون سازمان بین‌المللی کار تعریف شغل را کامل‌تر و آن را “مجموعه‌ای از وظایف و فعالیت‌هایی که فرد برای یک واحد اقتصادی انجام می‌دهد” عنوان کرد.

تعریف شغل در ماده‌ ۷ قانون استخدام کشور ایران :
این تعریف کار که بیش از ۵۰ سال قدمت دارد، شغل را مجموع وظایف و مسئولیت‌های مرتبط و مستمر و مشخصی می‌داند که از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور به عنوان کار واحد شناخته شده باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا فتحی |   1399/05/11 15:31:28   |
0     0
هرچیزی ممکن است
اتفاقات خوب و بد وجود دارد.

ممکن است فردا خودتان را در میان رخدادهای آشفته ببینید که در حال تلاش برای یافتن راه خود هستید.

این موضوع حتی می‌تواند در نهایت یک اتفاق مثبت باشد.

برای مثال، شاید کارفرمایتان به شما بگوید که قصد تعدیل نیرو را دارند و شما گزینه‌ی انتخابی برای رفتن هستید. با وجودیکه قلب و روح‌تان را در یک شرکت یا کسب و کار گذاشته‌اید، ساعات زیادی برای آنها کار کرده‌اند، در نهایت آنها می‌توانند به راحتی تصمیم بگیرند که دیگر جایی در آنجا ندارید و پس از تشکر و عذرخواهی از شما بخواهند که کار را ترک کنید.

چنین اتفاقی برای کسی که درآمد دیگری ندارد و پس‌اندازی نیز نداشته مشابه یک فاجعه است.

اگر درآمد از راه دیگری تامین نشود، قسط‌ها عقب خواهد افتاد و هزینه‌های دیگر زندگی نیز وجود دارد. تصور اینکه این هزینه‌ها را از کجا تامین خواهید کرد از ذهن‌تان خارج نخواهد شد.

ممکن است کسی شما را اخراج نکند، بلکه خودتان به دلایل مختلف تصمیم بگیرید از آن شرکت یا کسب و کار خارج شوید. شاید خودشان روی شما فشار و استرس بیشتری بیاورند تا مجبور به استعفا شده و با تصمیم خودتان کار را ترک کنید.

تا ترک کار، چند هفته فرصت باقیست ولی این چندهفته برای یافتن کار جدید کافی نیست.

شرکت‌هایی که رزومه یا درخواست کار خود را فرستاده‌اید هنوز پاسخ نداده‌اند و هر لحظه هزینه‌هایی که روی هم انباشته می‌شوند فکر شما را بیشتر مشغول می‌کند.

راه هوشمندانه چیست؟
داشتن چندین منبع درآمد، استرس ناشی از تکیه بر یک منبع درآمد را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

با وجود چندین منبع درآمد، نفس راحتی خواهید کشید زیرا آمادگی مواجهه با بدترین اتفاق ممکن را نیز خواهید داشت.

اگر یکی از منابع از دست برود، نگران نخواهید بود که از کجا هزینه‌ها را تامین کنید، بلکه با خیال آسوده به این فکر خواهید بود که یک جایگزین برای منبع درآمد از دست رفته بدست آورید.

با داشتن چندین منبع درآمد، فرصت‌های مختلفی برای رشد درآمدتان خواهید داشت. وقتی از هرکدام از 3-4 منبع درآمد، چندمیلیون درآمد ماهیانه داشته باشید زندگی لذت‌بخش خواهد بود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا فتحی |   1399/05/11 15:32:41   |
0     0
هرچیزی ممکن است
اتفاقات خوب و بد وجود دارد.

ممکن است فردا خودتان را در میان رخدادهای آشفته ببینید که در حال تلاش برای یافتن راه خود هستید.

این موضوع حتی می‌تواند در نهایت یک اتفاق مثبت باشد.

برای مثال، شاید کارفرمایتان به شما بگوید که قصد تعدیل نیرو را دارند و شما گزینه‌ی انتخابی برای رفتن هستید. با وجودیکه قلب و روح‌تان را در یک شرکت یا کسب و کار گذاشته‌اید، ساعات زیادی برای آنها کار کرده‌اند، در نهایت آنها می‌توانند به راحتی تصمیم بگیرند که دیگر جایی در آنجا ندارید و پس از تشکر و عذرخواهی از شما بخواهند که کار را ترک کنید.

چنین اتفاقی برای کسی که درآمد دیگری ندارد و پس‌اندازی نیز نداشته مشابه یک فاجعه است.

اگر درآمد از راه دیگری تامین نشود، قسط‌ها عقب خواهد افتاد و هزینه‌های دیگر زندگی نیز وجود دارد. تصور اینکه این هزینه‌ها را از کجا تامین خواهید کرد از ذهن‌تان خارج نخواهد شد.

ممکن است کسی شما را اخراج نکند، بلکه خودتان به دلایل مختلف تصمیم بگیرید از آن شرکت یا کسب و کار خارج شوید. شاید خودشان روی شما فشار و استرس بیشتری بیاورند تا مجبور به استعفا شده و با تصمیم خودتان کار را ترک کنید.

تا ترک کار، چند هفته فرصت باقیست ولی این چندهفته برای یافتن کار جدید کافی نیست.

شرکت‌هایی که رزومه یا درخواست کار خود را فرستاده‌اید هنوز پاسخ نداده‌اند و هر لحظه هزینه‌هایی که روی هم انباشته می‌شوند فکر شما را بیشتر مشغول می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه حاجی حسینی |   1399/05/12 00:36:47   |
0     0
درآمد فعال چیست؟

درآمد فعال زمانی است که برای کارهایی که انجام می‌دهید، حقوقی دریافت می‌کنید. یک بار بابت این کار پولی دریافت می‌کنید و این پایان کار است. درآمد فعال به مشارکت مستقیم شما نیاز دارد.

اگر بابت شغلی که دارید حقوق منظم ماهیانه دریافت می‌کنید، درآمد فعال دارید. اکثر افراد تنها مدل درآمدی فعال دارند. در این مدل درآمدی، میزان حقوق براساس کیفیت کار یا تجربه می‌تواند تغییر کند اما قاعده کار تفاوتی نخواهد کرد.

قانون درآمد فعال این است: زمان مشخصی را به فعالیتی اختصاص دهید و بابت آن پولی دریافت ‌کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه حاجی حسینی |   1399/05/12 00:37:40   |
0     0
درآمد غیرفعال چیست؟

با ایجاد خدمات یا خلق ارزش می‌توانید به‌طور نامحدود درآمد داشته باشید. این مدل درآمدی محدودیت زمانی یا مکانی ندارد. نکته مهم این است که ارزشی ایجاد کنید که مردم آن را دوست داشته باشند به این شکل حاضرند پول خوبی پرداخت کنند.

راه‌های زیادی برای کسب درآمد غیرفعال وجود دارد. انتخاب هر کدام نیاز به بررسی مهارتها، شرایط محیطی و امکانات مالی دارد. اینترنت فرصت‌های بسیاری برای درآمد غیر فعال به‌وجود آورده است. می‌توانید در اینترنت محصولات خود را بفروشید یا از سیستم‌های همکاری در فروش استفاده کنید.

البته درآمد غیرفعال تنها وابسته به دنیای مجازی نیست و سرمایه گذاری در معاملات و بورس نیز نوعی درآمد غیر فعال به شمار می‌روند.

مشارکت در یک کسب‌و‌کار، بدون دخالت مستقیم، نوع دیگر درآمد غیرفعال است. به این صورت با سرمایه‌گذاری بر روی پول یا تخصص‌تان در سود حاصل مشارکت خواهید کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه حاجی حسینی |   1399/05/12 00:44:42   |
0     0
روش های کسب درآمد غیر فعال

با کمی دقت در اطراف خود می بینید که راه های گوناگونی برای به وجود آمدن این درآمد وجود دارد مانند:

_ اجاره ملک ( زمین، ویلا، اجاره خانه)

_ سرمایه گذاری در بازار های بورس و مالی

_ اجاره انواع ماشین آلات مثل تراکتور، بتن ریز و...

_ نوشتن کتاب و انتشار آن ( به صورت پادکست و...)

_ یک بازاریاب شبکه ای که شبکه سازی می کند و از فروش اعضای شبکه اش پورسانت دریافت می کند.

_ مشارکت با سرمایه گذاران دیگر

_ پیدا کردن کار هایی که بدون سرمایه اولیه درآمد غیر فعال ایجاد می کند.

و ده ها راه دیگر که با کمی تامل می توانید آن ها را پیدا کنید.

هدف از این روش ها این است که فرد بتواند به صورت غیر مستقیم درآمد کسب کند. اگر بتوانید به نقطه ای برسید که دیگر برای پول کار نکنید و پول به عنوان یک ابزار یا وسیله برای شما کار کند یعنی به درآمد غیر فعال رسیده اید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه حاجی حسینی |   1399/05/12 00:45:27   |
0     0
نقطه ضعف درآمد غیر فعال چیست؟

همان طور که درآمد غیر فعال مزیت هایی مانند آزادی زمان و مکان دارد در مقابل آن نقطه ضعف هایی هم دارد که باعث می شود افراد کمتری به سمت آن بروند. بازدهی درآمد غیر فعال نیاز به زمان زیادی دارد. برای رسیدن به این درآمد باید دید بلند مدت داشته باشید، در ابتدا لازم است که زمان و انرژی زیادی صرف کنید و توقع نداشته باشید که در زمان کوتاه به درآمد زایی مورد نظر برسید. زمان زیادی برای این کار لازم است، باید صبر داشته باشید و حداقل یک تا سه سال برهه ی زمانی را برای این کار در نظر بگیرید. اما اگر به طرح خود مطمئن باشید و تمام اقدامات لازم را انجام داده باشید مطمئنا پس از طی این دوره شما به درآمد زایی قابل توجهی می رسید و دیگر نیازی به گذاشتن وقت و انرژی ندارید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا فتحی |   1399/05/12 09:46:06   |
0     0
منظور از شغل عبارت است از وظایف مستمر مربوط به پست ثابت سازمانی، یا شغل یا پستی که به طور تمام وقت انجام می‌شود. (تبصره 2 قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب 11/10/1373)


شغل عبارت است از مجموع وظایف و مسئولیت‌های مرتبط و مستمر و مشخصی است که از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور به عنوان کار واحد شناخته شده باشد. (از ماده 7 قانون استخدام کشوری مصوب 31/3/1345)


عبارت است از مجموعه وظایف مرتبط و مشخصی‌که از سوی بانک به‌عنوان کار واحد شناخته شده و برای پست سازمانی در نظر گرفته شده باشد. (بند ب ماده 1 آیین‌نامه استخدامی نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران مصوب 26/11/1379 هیأت وزیران)


عبارت از مجموعه وظایف و مسئولیت‌های مرتبط و مستمر و مشخصی است که از طرف سازمان به عنوان کار واحد شناخته شده است. (بند ت ماده 1 آیین‌نامه حقوق و دستمزد کارکنان سازمان‌های مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 19/1/1375 هیأت وزیران)


شغل کارمندی که عبارت است‌ ازمجموعه وظایف و اختیارات مشخصی که در جداول سازمانی برای کارمندان پیش‌بینی می‌شود. (بند 2 ماده 19 از قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 7/7/1366)


شغل مشترک که عبارت است از مجموعه وظایف و اختیارات مشخصی که در جداول سازمان با این عنوان تعیین شده و منحصر به نظامیان یا کارمندان نبوده و قابل تخصیص به هر دو می‌باشد. (بند 3 ماده 19 از قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 7/7/1366)


شغل نظامی که عبارت است از مجموعه وظایف و اختیارات مشخصی که در جداول سازمان برای نظامیان پیش‌بینی می‌شود. (بند 1 ماده 19 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 7/7/1366)



تفاوت شغل و پست سازمانی
شغل، مجموعه وظایف و فعالیت هایی است که یک انسان در مدت زمان معینی انجام می دهد. علاوه بر وظایف و فعالیت ها، اختیارات و مسئولیت های شغل هم باید معین باشد

در حالی که پست ، جایگاه در نظر گرفته شده برای یک شغل می باشد. به عبارتی تجمیع قابل توجیه وظایف مشخص شده برای یک فرد انسانی را پست می گویند بنابراین پست مجموعه ای از وظایف و مسئولیت های مرتبط است که انجام خدمات یک فرد را ایجاب می کند.

پست سازمانی ، مجموعه مشخصی از وظایف و مسئولیت ها است، که طبق موازین قانونی بطور مستمر در سازمان، وزارتخانه، موسسه دولتی یا … بوجود می آید و برای ارجاع به یک فرد در حال خدمت در نظر گرفته می شود. سمت می تواند بامتصدی یا بدون متصدی باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا فتحی |   1399/05/12 09:58:22   |
0     0
آموزش سواد مالی و مشاوره برای بدهکاران
در چند کشور اروپایی به بدهکاران خدمات مشاوره­‌ای ارائه می‌شود. بعضی از آن‌ها، مشاوره بدهی را با «آموزش مالی» ترکیب کرده‌اند. «MSA» در «بریتانیا» مشاوره‌های رایگان برخط، تلفنی، کتبی و حضوری درباره پول ارائه می‌دهد. به­‌تازگی این مشاوره‌ها با ابزار وام‌دهی ویژه‌ای تکمیل شده است و به استفاده‌کنندگان کمک می‌کند تا جایگزین‌های ارزان‌تر و کم­‌ر‌یسک­‌تری برای وام‌ها پیدا کنند. این اقدام، به بدهکار کمک می‌­کند کنترل مشکلات بازپرداخت وام را به دست بگیرد. پایگاه‌­های اینترنتی وام نیز به‌­عنوان همکار به این ابزار متصل هستند.

در «بوسنی و هرزگوین» به شهروندانی که بیش از حد بدهکار هستند، خدمات آموزشی و مشاوره رایگان مدیریت مالی شخصی ارائه می‌­شود. سازمان غیرانتفاعی «انجمن مدیریت منابع مالی شخصی یو.پلاسو» مسئول آن است.

انجمن کاربران بانکی فرانسه «اِی.اِف.یو.بی» برای وکلا و مددیاران اجتماعی کارگاه‌هایی درباره مسائل قانونی و حقوقی اعتبار و بدهی بیش ‌از حد برگزار می‌کند.

«بانک مرکزی لیتوانی» پویشی با همکاری شرکای رسانه‌ای خود به نام «زمانی‌که وام می‌گیرید، مراقب باشید» برگزار کرد. هدف اصلی این پویش، تشویق شهروندان به تصمیم‌گیری درست در زمان قرض پول است. این پویش، شامل ارائه اطلاعات و خدمات مشاوره برای دو گروه مخاطب است: 1.افرادی که می‌­خواهند قرض بگیرند و 2.کسانی که با مشکلات قرض روبرو هستند.

«بانک پرتغال» حضور پررنگی در جلوگیری از ایجاد بدهی بیش ‌از حد دارد. این بانک همراه با بخش مدیریت مصرف‌کننده وزارت اقتصاد، آموزش‌­هایی را توسعه و ارائه داده‌ است. در این برنامه، مردم یاد می­‌گیرند چگونه از ایجاد وضعیت بدهی بیش از حد جلوگیری کنند و در صورت ایجاد چنین وضعیتی، چه اقداماتی انجام دهند. این برنامه اطلاعات مناسبی برخط و مکتوب در اختیار مردم می­‌گذارد.

آموزش سواد مالی برای گروه‌های آسیب‌پذیر
توانمدسازی گروه­‌های آسیب‌­پذیر، در برنامه دولت‌­ها و دغدغه مردم است. افرادی که از دسترسی به خدمات و محصولات مالی محروم هستند (محرومیت مالی در برابر شمول مالی)، مهاجران، بیکارها و سایر افراد کم‌درآمد برخی از گروه­‌های آسیب‌­پذیرند.

آموزش سواد مالی برای گروه‌های آسیب‌پذیر
«ترکیه» راهبرد جامعی تدوین کرده است که هم‌زمان، شمول مالی، آموزش مالی و حمایت از مصرف‌کننده محصولات مالی را در بر دارد. افزایش دانش و آگاهی افراد درباره محصولات و خدمات مالی یکی از اهداف برنامه عملیاتی آموزش سواد مالی است. هدف نهایی، تقویت سمت تقاضای شمول مالی و محصولات مالی است؛ یعنی با آموزش مردم و شناساندن محصولات مالی به آن­ها، سعی می­‌شود تقاضا برای محصولات مالی و شمول مالی افزایش یافته و در نتیجه مردم توانمند شده و همچنین با افزایش تعداد معامله­‌کنندگان، بازارهای مالی گرم­‌تر شوند.

«پرتغال» جهت حمایت از سیاست‌های شمول مالی، راهبرد ملی برای آموزش سواد مالی تنظیم کرده است. برنامه ملی «پرتغال» برای آموزش مالی شامل افزایش آگاهی از حساب پایه بانکی (حداقل خدمات بانکی) است که از سال 2000 اجرا و در سال 2012 بازنگری شد. در راستای گسترش خدمات پایه بانکی و ترویج شمول مالی، اطلاعات درباره این خدمات به آگاهی عموم رسید. همچنین برای مربیان شاغل در مؤسساتی که با گروه‌های آسیب‌پذیر سروکار دارند، درس‌های آموزش مالی درباره خدمات پایه بانکی و مدیریت بودجه خانوار برگزار می‌شود تا این مؤسسات برای توانمندسازی گروه­‌های آسیب­‌پذیر اقدام کنند.

یکی دیگر از گروه­‌های هدف در برخی از کشورها، «مهاجران» هستند. مهاجران نیاز دارند تا اصطلاحات، رویه‌­ها و سازمان­‌های مالی کشور جدید را یاد بگیرند. «اداره نظارت مالی سوئد» برنامه‌ای به نام «یور مانی، یور فایننس» تدوین کرد. در این برنامه به اصطلاحات اقتصادی، نظام بانکداری و پرداخت این کشور پرداخته شده و حقوق و مقررات بازارهای مالی به زبان ساده توضیح داده می‌­شوند. فیلم و کتابچه نیز به‌عنوان ابزار کمک‌آموزشی در این طرح توزیع می‌شود.

برخی از سازمان‌های غیرانتفاعی در «بریتانیا» مانند اداره مشاوره شهروندان در انگلستان و ولز برای گروه‌های آسیب‌پذیر ازجمله مهاجران و خانواده‌های آن‌­ها برنامه‌های آموزش مالی برگزار می‌کنند.

توجه به وضعیت مالی و سواد مالی «افراد بیکار» و «سالخورده» نیز ضروری است. وزارت کار، خانواده و امور اجتماعی در «اسلوونی» دو گروه «افراد بیکار» و «سالخورده» را هدف یک برنامه مددکاری اجتماعی قرار داده است. به‌­عنوان بخشی از این برنامه به گروه افراد بیکار آموزش­‌های لازم درباره سواد مالی ارائه شد تا آن­‌ها بتوانند نیازهای اولیه و ضروری امور مالی سالخوردگان را انجام دهند.

«پنل پول و بازنشستگی دانمارک» به «جوانان بیکار 18 تا 25 سال» ابزارهای بودجه‌بندی، وام‌ها و پس‌انداز را آموزش می­‌دهد. این ابزارها در تمام «مراکز کاریابی» دانمارک بکار می‌روند. در این مراکز به جویندگان کار در زمینه استخدام و بازار کار، مشاوره و معرفی شغل داده می‌شود.

برای افراد کم‌­درآمد می‌­توان برنامه‌­های متنوع آموزشی اجرا کرد. «مرکز تامین مالی خُرد» در «لهستان» در سراسر اروپای شرقی و آسیای مرکزی برای خانواده‌های کم‌درآمد برنامه‌های آموزش مالی اجرا می‌کند. این مرکز کلاس‌های برنامه‌ریزی مالی بلندمدت، مدیریت بدهی، انتقال وجه، پس‌انداز و... برگزار کرده و از سال 2004 به کارکنان مؤسسات اعتباری خرد و مؤسسات مالی کشورهای منطقه (از جمله آذربایجان، ارمنستان، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، گرجستان، مولداوی، لهستان، روسیه، اسلواکی و اوکراین) آموزش داده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا فتحی |   1399/05/12 09:59:10   |
0     0
آموزش سواد مالی و مشاوره برای بدهکاران
در چند کشور اروپایی به بدهکاران خدمات مشاوره­‌ای ارائه می‌شود. بعضی از آن‌ها، مشاوره بدهی را با «آموزش مالی» ترکیب کرده‌اند. «MSA» در «بریتانیا» مشاوره‌های رایگان برخط، تلفنی، کتبی و حضوری درباره پول ارائه می‌دهد. به­‌تازگی این مشاوره‌ها با ابزار وام‌دهی ویژه‌ای تکمیل شده است و به استفاده‌کنندگان کمک می‌کند تا جایگزین‌های ارزان‌تر و کم­‌ر‌یسک­‌تری برای وام‌ها پیدا کنند. این اقدام، به بدهکار کمک می‌­کند کنترل مشکلات بازپرداخت وام را به دست بگیرد. پایگاه‌­های اینترنتی وام نیز به‌­عنوان همکار به این ابزار متصل هستند.

در «بوسنی و هرزگوین» به شهروندانی که بیش از حد بدهکار هستند، خدمات آموزشی و مشاوره رایگان مدیریت مالی شخصی ارائه می‌­شود. سازمان غیرانتفاعی «انجمن مدیریت منابع مالی شخصی یو.پلاسو» مسئول آن است.

انجمن کاربران بانکی فرانسه «اِی.اِف.یو.بی» برای وکلا و مددیاران اجتماعی کارگاه‌هایی درباره مسائل قانونی و حقوقی اعتبار و بدهی بیش ‌از حد برگزار می‌کند.

«بانک مرکزی لیتوانی» پویشی با همکاری شرکای رسانه‌ای خود به نام «زمانی‌که وام می‌گیرید، مراقب باشید» برگزار کرد. هدف اصلی این پویش، تشویق شهروندان به تصمیم‌گیری درست در زمان قرض پول است. این پویش، شامل ارائه اطلاعات و خدمات مشاوره برای دو گروه مخاطب است: 1.افرادی که می‌­خواهند قرض بگیرند و 2.کسانی که با مشکلات قرض روبرو هستند.

«بانک پرتغال» حضور پررنگی در جلوگیری از ایجاد بدهی بیش ‌از حد دارد. این بانک همراه با بخش مدیریت مصرف‌کننده وزارت اقتصاد، آموزش‌­هایی را توسعه و ارائه داده‌ است. در این برنامه، مردم یاد می­‌گیرند چگونه از ایجاد وضعیت بدهی بیش از حد جلوگیری کنند و در صورت ایجاد چنین وضعیتی، چه اقداماتی انجام دهند. این برنامه اطلاعات مناسبی برخط و مکتوب در اختیار مردم می­‌گذارد.

آموزش سواد مالی برای گروه‌های آسیب‌پذیر
توانمدسازی گروه­‌های آسیب‌­پذیر، در برنامه دولت‌­ها و دغدغه مردم است. افرادی که از دسترسی به خدمات و محصولات مالی محروم هستند (محرومیت مالی در برابر شمول مالی)، مهاجران، بیکارها و سایر افراد کم‌درآمد برخی از گروه­‌های آسیب‌­پذیرند.

آموزش سواد مالی برای گروه‌های آسیب‌پذیر
«ترکیه» راهبرد جامعی تدوین کرده است که هم‌زمان، شمول مالی، آموزش مالی و حمایت از مصرف‌کننده محصولات مالی را در بر دارد. افزایش دانش و آگاهی افراد درباره محصولات و خدمات مالی یکی از اهداف برنامه عملیاتی آموزش سواد مالی است. هدف نهایی، تقویت سمت تقاضای شمول مالی و محصولات مالی است؛ یعنی با آموزش مردم و شناساندن محصولات مالی به آن­ها، سعی می­‌شود تقاضا برای محصولات مالی و شمول مالی افزایش یافته و در نتیجه مردم توانمند شده و همچنین با افزایش تعداد معامله­‌کنندگان، بازارهای مالی گرم­‌تر شوند.

«پرتغال» جهت حمایت از سیاست‌های شمول مالی، راهبرد ملی برای آموزش سواد مالی تنظیم کرده است. برنامه ملی «پرتغال» برای آموزش مالی شامل افزایش آگاهی از حساب پایه بانکی (حداقل خدمات بانکی) است که از سال 2000 اجرا و در سال 2012 بازنگری شد. در راستای گسترش خدمات پایه بانکی و ترویج شمول مالی، اطلاعات درباره این خدمات به آگاهی عموم رسید. همچنین برای مربیان شاغل در مؤسساتی که با گروه‌های آسیب‌پذیر سروکار دارند، درس‌های آموزش مالی درباره خدمات پایه بانکی و مدیریت بودجه خانوار برگزار می‌شود تا این مؤسسات برای توانمندسازی گروه­‌های آسیب­‌پذیر اقدام کنند.

یکی دیگر از گروه­‌های هدف در برخی از کشورها، «مهاجران» هستند. مهاجران نیاز دارند تا اصطلاحات، رویه‌­ها و سازمان­‌های مالی کشور جدید را یاد بگیرند. «اداره نظارت مالی سوئد» برنامه‌ای به نام «یور مانی، یور فایننس» تدوین کرد. در این برنامه به اصطلاحات اقتصادی، نظام بانکداری و پرداخت این کشور پرداخته شده و حقوق و مقررات بازارهای مالی به زبان ساده توضیح داده می‌­شوند. فیلم و کتابچه نیز به‌عنوان ابزار کمک‌آموزشی در این طرح توزیع می‌شود.

برخی از سازمان‌های غیرانتفاعی در «بریتانیا» مانند اداره مشاوره شهروندان در انگلستان و ولز برای گروه‌های آسیب‌پذیر ازجمله مهاجران و خانواده‌های آن‌­ها برنامه‌های آموزش مالی برگزار می‌کنند.

توجه به وضعیت مالی و سواد مالی «افراد بیکار» و «سالخورده» نیز ضروری است. وزارت کار، خانواده و امور اجتماعی در «اسلوونی» دو گروه «افراد بیکار» و «سالخورده» را هدف یک برنامه مددکاری اجتماعی قرار داده است. به‌­عنوان بخشی از این برنامه به گروه افراد بیکار آموزش­‌های لازم درباره سواد مالی ارائه شد تا آن­‌ها بتوانند نیازهای اولیه و ضروری امور مالی سالخوردگان را انجام دهند.

«پنل پول و بازنشستگی دانمارک» به «جوانان بیکار 18 تا 25 سال» ابزارهای بودجه‌بندی، وام‌ها و پس‌انداز را آموزش می­‌دهد. این ابزارها در تمام «مراکز کاریابی» دانمارک بکار می‌روند. در این مراکز به جویندگان کار در زمینه استخدام و بازار کار، مشاوره و معرفی شغل داده می‌شود.

برای افراد کم‌­درآمد می‌­توان برنامه‌­های متنوع آموزشی اجرا کرد. «مرکز تامین مالی خُرد» در «لهستان» در سراسر اروپای شرقی و آسیای مرکزی برای خانواده‌های کم‌درآمد برنامه‌های آموزش مالی اجرا می‌کند. این مرکز کلاس‌های برنامه‌ریزی مالی بلندمدت، مدیریت بدهی، انتقال وجه، پس‌انداز و... برگزار کرده و از سال 2004 به کارکنان مؤسسات اعتباری خرد و مؤسسات مالی کشورهای منطقه (از جمله آذربایجان، ارمنستان، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، گرجستان، مولداوی، لهستان، روسیه، اسلواکی و اوکراین) آموزش داده است...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics