تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مالیات ارزش افزوده با بیمه‌های عمر چه می‌کند؟

آیا حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده بر بیمه‏‌های عمر باعث کاهش فروش این بیمه‏‌ها در کشور و در جهت کاهش آثار توسعه اقتصادی آن نخواهد شد؟

به گزارش لحظه نگر مالی حسمان به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمد رضا خوش کیش، عضو شورای عالی بیمه با ارسال یادداشتی، نوشت: براساس برنامه ششم توسعه کشور و همچنین برنامه افق 1404 کشور، ضریب نفوذ بیمه می‏‌بایست به بالاترین ضریب نفوذ بیمه در منطقه خاورمیانه تبدیل شود و حال با ضریب نفوذ بیمه حدود 3/2 آیا  برنامه‌‏های اعلامی دولت  خصوصاً در حوزه مالیات بر ارزش افزوده در جهت رسیدن به این هدف موثر است؟

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

 

در روز 13 آذر با دعوت رییس جمهور به همایش سالیانه بیمه در سالن برج میلاد تهران به دعوت رییس کل بیمه مرکزی ضمن هدف مهم افزایش اعتبار این همایش صنفی، یک هدف مهم دیگر و اساسی برای صنعت بیمه وجود داشت و آن تجدید نظر در مالیات بر ارزش افزوده است که در بودجه سال 99 و بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تایید مالیات بر ارزش افزوده، دو معافیت این مالیات بر بیمه‌‏های عمر و بیمه‌‏های درمان نیز حذف گردیده است.

 

مالیات بر ارزش افزوده بر اساس قانون مصوب آن در جهت کاهش مصرف و بر اساس ارزشی که یک شخص حقیقی یا حقوقی از یک عملکرد اقتصادی حاصل می‏‌نماید، اعمال می‏گردد، حال با توجه به این موضوع مهم که بیمه یک عقد برای تقسیم ریسک است و در اصل جبران قسمتی از زیان بیمه‏‌گذار یا شخص ثالث و اصولاً در ماهیت ایجاد ارزش افزوده در آن ابهام وجود دارد و همچنین بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس با اعمال مالیات بر ارزش افزوده خصوصاً در 3 نوع بیمه‏های عمر و درمان و شخص ثالث که شاهد کاهش تقاضا و کاهش ضریب نفوذ بیمه خواهیم بود، آیا این قانون و دیگر قوانین بالادستی ،برنامه ششم توسعه و سیاست‏‌های افق 1404 را نقض نخواهد کرد؟

 

آیا نتیجه اعمال مالیات ارزش افزوده بر صنعت بیمه بر اساس قانون مصوب مالیات ارزش افزوده در جهت کاهش مصرف و کاهش تقاضا در حوزه بیمه، چیز دیگری نخواهد بود؟

در سیاست‌‏های کلان توسعه به بیمه عمر به عنوان یک موتور محرکه اقتصاد کشور و افزایش سهم این نوع بیمه در سبد بیمه‏‌گری کشور تاکید گردیده است، آیا حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده بر بیمه‏‌های عمر باعث کاهش فروش این بیمه‏‌ها در کشور و در جهت کاهش آثار توسعه اقتصادی آن نخواهد شد؟

 

آیا منافعی که از مالیات این بیمه‌‏ها برای دولت عاید می‏شود در مقابل خسارت توسعه اقتصادی ایجاد شده برابری خواهد نمود؟

 آیا  هزینه بالایی که جامعه در جهت ضریب نفوذ پایین بیمه‏‌های ثالث به علت زندانی و گرفتار شدن خانوارهای بدهکار دیه پرداخت می‏‌نماید در مقابل عایدی مالیات برای دولت از این بیمه‏‌نامه مهم و استراتژیک در کنار 25 درصد عوارض مختلف قابل قبول است؟

 

بیمه‌‏نامه‏‌های درمان که برای خانواده‏‌ها و جامعه کارمندی و کارگری ، نقش ایجاد امنیت و آرامش را در حوزه بهداشت و درمان  دارد و با افزایش هزینه حق بیمه با اعمال مالیات بر ارزش افزوده که منجر به  کاهش خدمات و افزایش هزینه و کاهش سرانه این بیمه‏‌نامه می‏گردد، آیا در جهت رضایت اقشار مردم می‏‌باشد؟

 

امیدوارم در جهت افزایش ضریب نفوذ بیمه و افزایش توان خدمت صنعت بیمه و ارائه خدمات مطلوب و جلوگیری از افزایش قیمت خدمات، دولت و مجلس در جهت حذف مالیات بر ارزش افزوده برای صنعت بیمه اقدام عاجل را اعمال فرمایند و نقش مهم و اثر بخش بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بعنوان متولی اصلی صنعت بیمه کشور و نیز سندیکای بیمه‏گران برای جلوگیری از ایجاد این خسارت بزرگ برای بیمه‏‌گذاران و بیمه‏‌گران بسیار حائز اهمیت است. 

 

منبع خبر: تسنیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

مهدی کاظمی |   1399/05/01 06:35:04   |
0     0
خیلی کم حذف معافیت باعث فروش کمتر میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه محمدی ساغندی |   1399/05/05 23:57:33   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده بر اساس قانون مصوب آن در جهت کاهش مصرف و بر اساس ارزشی که یک شخص حقیقی یا حقوقی از یک عملکرد اقتصادی حاصل می‏‌نماید،
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Morteaza Poursoleiman |   1399/05/12 22:22:16   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده بر اساس قانون مصوب آن در جهت کاهش مصرف و بر اساس ارزشی که یک شخص حقیقی یا حقوقی از یک عملکرد اقتصادی حاصل می‏‌نماید، اعمال می‏گردد،
بیمه‌‏نامه‏‌های درمان که برای خانواده‏‌ها و جامعه کارمندی و کارگری ، نقش ایجاد امنیت و آرامش را در حوزه بهداشت و درمان دارد و با افزایش هزینه حق بیمه با اعمال مالیات بر ارزش افزوده که منجر به کاهش خدمات و افزایش هزینه و کاهش سرانه این بیمه‏‌نامه می‏گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سمیرا دهقان نیری |   1399/05/21 20:04:42   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده بر اساس قانون مصوب آن در جهت کاهش مصرف و بر اساس ارزشی که یک شخص حقیقی یا حقوقی از یک عملکرد اقتصادی حاصل می‏‌نماید، اعمال می‏گردد،
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics