تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

رتبه بندی اعتباری

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چه فرقی بین یک شخصی که همیشه اقساط تسهیلاتش به موقع بازپرداخت می کند و شخصی که همواره با تاخیر پرداخت می کند وجود دارد؟ آیا خوش حسابی به شهرت اعتباری تاثیری در دریافت سریعتر تسهیلات دارد؟

رتبه بندی اعتبار شما وضعیت اعتبارتان را تعیین می کند. این مورد شامل اطلاعاتی نظیر میزان بدهی شما، هر وامی که موفق به پرداختش نشدید، و حتی تأخیر در پرداخت اقساط می شود. متأسفانه، رتبه بندی اعتبار شما بر موارد بیشتری از تنها توانایی شما در قرض پول تأثیرگذار است. در واقع این گزینه بر توانایی شما در دریافت بیمه سلامت تأثیر گذاشته و در برخی موارد ممکن است شما را از پیدا کردن شغل دور نگاه دارد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

کارفرمایان بسیاری پیش از استخدام شما رتبه بندی اعتبارتان را بررسی خواهند کرد. آنها به منظور بررسی این امر که شاید شما خطری در کسب و کارشان محسوب شوید این کار را می کنند.

 

ممکن است عادلانه به نظر نرسد. با این وجود افراد بسیاری معتقدند که بخش عظیمی از بدهی و یا یک رتبه بندی اعتبار ضعیف، کارکنان را تشویق به دزدی از شرکت- یا بسیار درگیر در مشکلات خود خواهد کرد به نحوی که وظایفشان را به درستی انجام نخواهند داد.

 

به دلیل اهمیت بالای رتبه بندی اعتبار، باید اطمینان حاصل کنید که رتبه بندی اعتبارتان دقیق و به روز است. شما حق اعتراض به هرگونه اطلاعات غلط را داشته و در برخی موارد می توانید در مورد مشکلتان توضیحی ارائه دهید.

 

رتبه اعتباری

رتبه اعتباری، بیانگر اهلیت اعتباری و تمایل به بازپرداخت اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی توسط شخص می باشد و با استفاده از سابقه گذشته رفتار اعتباری مشتری به تعیین رفتار احتمالی او در آینده می پردازد.

 

براساس این گزارش، مشتریان بر اساس اطلاعات مندرج در گزارش اعتباری موجود در سامانه در هفت گروه مختلف طبقه بندی می شوند. این گروه ها شامل C، C+، B-، B ، B+، A وC- می باشند. همچنین سامانه علاوه بر رتبه بندی مشتریان، توصیفی نیز از رتبه مشتری ارائه کرده و استراتژی مناسب را به بانک پیشنهاد می دهد. نکته مهم این است که در تمامی این موارد، سامانه تنها وضعیت تمایل به بازپرداخت مشتری را به تصویر می کشد. به عنوان مثال وقتی رتبه مشتری A (یعنی مناسب ترین وضعیت) می باشد به این معنی است که مشتری بسیار خوبی با قابلیت اطمینان بالاست و می توان خدمات مناسب دیگری را نیز به وی پیشنهاد نمود. این رتبه به این معنی است که با توجه به رفتار مشتری در نظام بانکی کشور طی 5 سال گذشته، در صورتی که این مشتری در آینده از بانک تسهیلاتی را دریافت کند به احتمال فراوان اقساط آن را به موقع بازپرداخت خواهد نمود. همچنین در صورتی که مشتری حایز رتبه C- (یعنی بدترین وضعیت) شود به این معنی است که مشتری بی ثباتی می باشد و به احتمال فراوان تسهیلات اعطایی به وی سوخت می شود.

منبع خبر: تولید محتوای حَسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

ادمین سواد مالی . |   1399/01/01 12:22:30   |
2     0
رتبه بندی در اصل برای اعتباردهی به دریافت کنندگان تسهیلات مالی است. در اعتبار سنجی مشتریان خوش حساب اعتبار بهتری کسب نموده و بانک راحت تر به آنها وام و تسهیلات می دهد.

- به نظر شما چه آیتم هایی در اعتبار سنجی برای تسهیلات مالی مهم است؟
- مهم ترین عامل در اعتبار سنجی مشتریان بانک چیست؟
- اینکه در اعتبار سنجی رتبه ی A کسب کنید، چقدر برای شما ارزش محسوب می شود؟
- چقدر حاضر هستید برای این ارزش برنامه ریزی و تلاش کنید؟ و چه برنامه ریزی هایی؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا افتخاری |   1399/03/05 18:51:09   |
میزان درامدها،دارایی های شخص ،میزان چک های برگشتی،میزان گردش حساب بانکی و سابقه فرد در تسهیلات قبلی رتبه اعتباری فرد را نشان می دهد.
مهمترین عامل در تعیین رتبه اعتبار فرد توان باز پرداخت بدهیها است.هر چه گردش حساب بانکی را بالا تر ببریم برای بانک رضایتبخش تر است.
Mona |   1399/03/05 21:12:38   |
رتبه اعتباری، بیانگر اهلیت اعتباری و تمایل به بازپرداخت اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی توسط شخص می باشد و با استفاده از سابقه گذشته رفتار اعتباری مشتری به تعیین رفتار احتمالی او در آینده می پردازد
مسعود زارع بیدکی |   1399/03/07 10:37:10   |
رتبه اعتباری هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی می تواند لحاظ گردد. رتبه اعتباری نوعی ارزیابی توان مالی اشخاص جهت بازپرداخت تسهیلات مالی است. مهمترین عامل در تعیین رتبه اعتبار فرد توان باز پرداخت بدهیها است.هر چه گردش حساب بانکی را بالا تر ببریم برای بانک رضایتبخش تر است.
فرزانه جنتی |   1399/03/10 16:34:07   |
گردش حساب. چک های برگشتی. باز پرداخت تسهیلات. و...
گردش حساب. توانایی باز پرداخت تسهیلات. عدم چک برگشتی
رتبه A. مسلما برای گرفتن تسهیلات بانکی سهولت بیشتری دارند
مرتضی ندافی |   1399/03/21 16:09:34   |
میزان درآمد ، توانایی باز پرداخت اقساط ، میزان دارایی های شخص،
مهمترین عامل برای بانک باز پرداخت وام
رتبه بالاتر قطعا برای گرفتن وام آسان و بسیار ساده بوده و توانایی دریافت وام بیشتر نیز وجود دارد
الناز بهروزی |   1399/04/12 20:39:19   |
توانایی باز پرداخت اقساط ، میزان دارایی های شخص،
مهمترین عامل برای بانک باز پرداخت وام
هر چقدر شخص رتبه بهتری کسب نماید قطعا وام‌را راحت تر دریافت میکند و در عین حال وام بیشتری هم‌دریافت میکند
مهدی رضایی بیداخویدی |   1399/04/18 03:13:51   |
روال عادی اکثر بانکهای تجاری ، صنعتی و...در ایران در زمان اعطای تسهیلات و اعتبار بانکی و... بنا به اشخاص حقیقی و حقوقی بودن آنها میزان سپرده موجود در بانک ، میزان وثایق بانکی و ملکی و استیجاری ، میزان موجودی مسدودی برای اشخاص حقیقی و برای اشخاص حقوقی علاوه بر موارد فوق 1) دریافت صورتهای مالی حسابرسی شده 2) حقوق صاحبان سهام (حقوق مالکانه ) بالای 25% 3) بررسی میزان ریالی و فیزیکی دارائیهای ثابت مشهود و جاری 4) تعیین میزان سرمایه در گردش 5) عدم وجود جاری شرکاء با مانده بدهکار 6) بررسی نسبت جاری ، بدهی و بازده سرمایه گذاریها و....
رتبه اعتباری، بیانگر اهلیت اعتباری و تمایل به بازپرداخت اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی توسط شخص می باشد و با استفاده از سابقه گذشته رفتار اعتباری مشتری به تعیین رفتار احتمالی او در آینده می پردازد
رتبه مشتری A (یعنی مناسب ترین وضعیت) می باشد به این معنی است که مشتری بسیار خوبی با قابلیت اطمینان بالاست و می توان خدمات مناسب دیگری را نیز به وی پیشنهاد نمود.
محدثه دهقان طزرجانی |   1399/04/21 10:48:35   |
اعتبارسنجی به مفهوم ارزیابی و سنجش توان بازپرداخت متقاضیان اعتبار و تسهیلات مالی و احتمال عدم بازپرداخت اعتبارات دریافتی از سوی آن ها می باشد. امروزه به منظور اعتبارسنجی مشتریان نظام هایی نظیر امتیازدهی اعتباری و رتبه بندی مشتریان اعتباری تدوین و توسعه یافته اند.،، امتیازدهی اعتباری، نظامی است که به وسیله آن بانک ها و موسسات اعتباری با استفاده از اطلاعات حال و گذشته متقاضی، احتمال عدم بازپرداخت وام توسط وی را ارزیابی می نمایند. به عبارت دیگر امتیازدهی به معنی کمی نمودن احتمال نکول در آینده است. این روش مشتریان اعتباری را بی طرفانه و بر اساس آمار و اطلاعات کمی رتبه بندی می نماید.
در حالی که روش امتیاز به عنوان معیاری از سطح ریسک مشتری اعتباری استفاده می شود. از مقایسه امتیازات با "امتیاز حدی" که "حد آستانه" نامیده می شود و نقطه تمایز میان مشتریان "پرریسک" و "کم ریسک" می باشد، مشریان به دو دسته تقسیم می شوند.
با توجه به روشی که امتیازها از آن حاصل می شوند، می توان روش های امتیازدهی اعتباری را به دو دسته امتیازدهی اعتباری قیاسی و عملی تقسیم نمود: سیستم امتیازدهی اعتباری قیاسی به وزن صفات ویژه مربوط به مشتریان اعتباری توجه می نماید و برای دستیابی به امتیاز کل مجموع ارزش های وزنی صفت را در نظر می گیرد.
این صفات و وزن های مربوط به هر یک از آن ها توسط تصمیم گیران اعتباری و بر اساس تجربیات آنها برآورد می شود. با توجه به اینکه اغلب امتیازات بر پایه تجربیات ذهنی استوار می باشد، بنابراین می توان گفت که سیستم امتیازدهی اعتباری قیاسی سیستمی شبه واقعی است.
سیستم امتیازدهی اعتباری عملی که محور این گزارش بر آن استوار است، با توجه به اصول مدل ها مختلف امتیازدهی اجرا می شود. در این سیستم انتخاب صفات وابسته و محاسبه امتیازات بر اساس اطلاعات اعتباری گذشته و با کمک برخی از الگوریتم های امتیازدهی صورت می پذیرد.
در کنار روش امتیازدهی اعتباری روش رتبه بندی اعتباری قرار دارد. رتبه بندی اعتباری در واقع روشی برای شناسایی و موافقت با اعطای وام به متقاضیان با ریسک پایین و اجتناب از اعطای وام به متقاضیان با ریسک بالا از طریق طبقه بندی آن ها می باشد. طبقات رتبه بندی با نمادهای مختلفی مانند AAA یا Aaa (برای عالی ترین کیفیت) یا با اعداد از 1 تا 10 مشخص می شوند. مزیت روش امتیازدهی نسبت به روش رتبه بندی این است که با ارائه امتیاز (همان مقدار عددی احتمال عدم بازپرداخت به موقع تسهیلات از سوی مشتریان یا ریسک اعتباری است مثل 0/01 ، 0/23 و ... به هر یک از متقاضیان، افزون بر طبقه بندی یا رتبه بندی آن ها، درجه ریسک اعتباری و در نتیجه فاصله بین هر یک از طبقات رتبه بندی 0 به طور مثال متقاضی دارای رتبه اول، دوم یا ...) را مشخص می نماید.
به طور مثال شرکت الف، ب و ج که در روش رتبه بندی اعتباری به ترتیب 1 ، 2 و 3 را کسب نموده اند، می توانند به ترتیب ریسک اعتباری (یا امتیاز9 11، 19 و 25 را داشته باشند.
ضرورت امتیازدهی اعتباری مشتریان
با داشتن امتیازها امکان اندازه گیری ریسک اعتباری برای بانک ها فراهم می شود و می توانند آن را متناسب با پورتفوی اعتباری اداره نمایند. بدین منظور که اکسپوژر (ریسک قابل مشاهده و محاسبه) بانک را در رابطه با انواع ریسک تعدیل و اصلاح نمایند. این مطلب را می توان با رابطه زیر توضیح داد:
(احتمال عدم بازپرداخت) x (نرخ زیان در صورت عدم بازپرداخت) x (مبلغ در معرض ریسک) = زیان مورد انتظار
در این رابطه نرخ زیان (عدد یک منهای سهم درصدی از وام که به وسیله تضمین پوشش داده شده است) و مبلغ در معرض خطر (میزان وام) معمولا معلوم و احتمال عدم بازپرداخت مجهول می باشد. سیستم امتیازدهی اعتباری می بایست قابلیت برآورد احتمال عدم بازپرداخت را داشته باشد. بانک می تواند بر اساس زیان مورد انتظار، پورتفوی دارایی ها، اعتبارات و مشتریان اعتباری خود را تعدیل و تنظیم نماید.
موسسات امتیازدهی
در کشورهای دیگر امتیازدهی اعتباری توسط "موسسات اعطا کننده اعتبار" یا "موسسات امتیازدهی"، درسطح وام های اعطایی به اشخاص حقیقی یا شرکت های کوچک و متوسط و در مورد کارت های اعتباری اجرا می شود. حال آن که روش رتبه بندی اعتباری توسط "سیستم های رتبه بندی داخلی" و "موسسات رتبه بندی" و در سطح وام های اعطایی به شرکت های بزرگ انجام می گیرد.
تفاوت موسسه های رتبه بندی با سیستم های رتبه بندی داخلی این است که موسسه های رتبه بندی، رتبه های اعتبار بانکی افراد را تعیین می کنند و در قبال رتبه های ارائه شده هیچ گونه مسئولیتی را نمی پذیرند. این موسسه ها اطلاعات و رتبه ها را در سطح عمومی منتشر می کنند، اما هیچ گونه اطلاعاتی در مورد چگونگی و فرآیند تعیین رتبه ها در اختیار افراد قرار نمی دهند.
از سوی دیگر، سیستم های رتبه بندی داخلی توسط واسطه های مالی (بانک ها و موسسه های مالی و اعتباری) به منظور اندازه گیری با آن ها مواجه هستند، انجام می شود. این اطلاعات یک مزیت رقابتی برای هر بانک یا موسسه مالی محسوب و از انتشار آن در سطح عموم و حتی خود مشتریان اعتباری این واحدها جلوگیری می شود.
در حال حاضر اعتماد و اعتبار موسسه های رتبه بندی به دلیل قدمت فعالیت آن ها بیشتر از سیستم های رتبه بندی داخلی و واسطه های مالی است. در مورد سیستم های رتبه بندی داخلی، بانک ها و موسسات مالی هنوز در مرحله روش شناسی و آزمایش قرار دارند.
عیارهای امتیازدهی اعتباری
موسسه های اعتباری و بانک ها می بایست با توجه به پیچیدگی فعالیت ها و محیط اقتصادی، مدل های مناسب جهت ارزیابی امتیازدهی اعتباری مشتریان انتخاب نمایند. در خصوص مشتریان اعتباری حقوقی بزرگ، بانک های از معیار 5C ، برای تصمیم گیری اعتباری استفاده می کنند. البته معیار 5C می تواند با تعدیلاتی برای کلیه مشتریان به کار رود، ولی برای مشتریان کوچک و متوسط شاخص های خاصی در مدل امتیازدهی گنجانده می شود.
الف. معیار 5C:
این معیار به طور خلاصه عبارت است از: - شخصیت: یعنی بررسی تعهدپذیری، شهرت اجتماعی، اعتبار متقاضی و بررسی صحت عمل وی در عملیات مالی و فعالیت های گذشته - ظرفیت: بررسی توان متقاضی در هدایت و رهبری فعالیت، ظرفیت درآمدی شامل قدرت کسب سود و درآمدزایی، توان مدیریت و ظرفیت های تجاری متقاضی - سرمایه: یعنی بررسی سرمایه و صورت های مالی متقاضی - وثیقه: یعنی پیش بینی وثیقه ها یا ابزارهایی که می توان در زمان دریافت اعتبار یا تسهیلات، به عنوان پوشش در اختیار موسسه مالی یا بانک قرار داد - شرایط: یعنی بررسی شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و عوامل بیرونی که بسته به نوع فعالیت شرکتف از حیطه اختیار اعتبارگیرنده یا متقاضی خارج است و کنترلی بر آن نمی تواند داشته باشد، ولی در عین حال می تواند بر بازپرداخت وام ها یا تعهدات اعتبارگیرندگان تاثیر بگذارد.
لازم به توضیح است که اخیرا یک مورد به موارد فوق افزوده شده و معیار 5C به 6C تبدیل شده است. این معیار به شرح زیر است: - شرایط و ضوابط تسهیلات یا اعتبارات: این معیار سه سوال اساسی متقاضی به چه میزان اعتبار یا تسهیلات احتیاج دارد؟ به چه منظوری به این اعتبار یا تسهیلات را عنوان می کند؟ و برای چه مدتی این اعتبار یا تسهیلات را احتیاج دارد؟ مدنظر دارد.
ب.معیار (LAPP):
از دیگر معیارهای ارزشیابی وضعیت اعتباری متقاضی، استفاده از معیار LAPP می باشد که به طور خلاصه موارد زیر را شامل می شود:
نقدینگی: در کوتاه مدت میزان نقدینگی مشتری یعنی دسترسی وی به وجوه نقد یا توانایی او در تامین این وجوه به منظور رفع نیازهای جاری از جمله پرداخت تعهدات کوتاه مدت مانند اصل و سود تسهیلات و یا اعتبارات دریافتی از اهمیت خاصی برخوردار است که گاهی نقدینگی از سود اهمیت بیشتری پیدا می کند و از نسبت های نقدینگی در بررسی این معیار استفاده می شود.
فعالیت: این معیار نوع و حجم فعالیت، دوره گردش عملیات و ... را بررسی می کند
سودآوری: این معیار میزان سودآوری، سود ناویژه و سود خالص در مقایسه با فروش و قیمت تمام شده را بررسی می کند
توان بالقوه یا پتانسیل: استمرار فعالیت یک واحد اقتصادی در بازار بستگی مستقیم به توان بالقوه یا پتانسیل آن دارد. از این رو در این معیار مسائلی چون وضعیت و کارآیی مدیریت، ترکیب نیروی انسانی، محصولات، منابع مالی، نفوذ در بازار و ارتباطات و ... بررسی و تحلیل می شود
ج- معیار 5P:
اجزای این معیار به طور خلاصه عبارتند از: - مردم: بررسی و ارزشیابی نظرات مردم در خصوص واحد اقتصادی شامل: کارآیی در امر تولید، تجارت و سن مدیران، پوشش های بیمه ای، سود حاصل از سرمایه و دارایی ها، ارزیابی و کنترل دارایی ها، تمایل به ایفای تعهدات، جایگاه در صنعت یا بخش اقتصادی - محصول: در این مبحث سودآوری، کمیت و کیفیت، ارزش، در دسترس بودن، اهداف بازاریابی، پوشش های بیمه ای و ... بررسی و ارزیابی می شود -حمایت: در این قسمت اینکه ایا حمایت مالی داخلی براساس صورت های مالی وجود دارد یا خیر؟ نقدینگی یا سایر وثایق موجود است یا خیر؟ آیا حمایت خارجی مانند ضمانت بانکی، ظهرنویسی و اسناد مالی و ... وجود دارد یا خیر؟ بررسی می شود -پرداخت ها: در این قسمت مواردی مانند آیا مشکل اعتبارات پرداخت نشده وجود دارد یا خیر؟ بررسی اطلاعات مربوط به پرداخت های گذشته، قابلیت نقدینگی و دارایی ها، سوددهی، کیفیت، بدهی های خارجی و ... بررسی می شود - شمای کلی آینده: بررسی اینکه آیا شرکت برای آینده استراتژی و برنامه های خاصی دارد یا اینکه در این زمینه مبتدی است؟ و نیز بررسی سود ناشی از فروش در قبال احتمالات بازار در خصوص نوسانات قیمت، از جمله مسائل مطرح در این بخش می باشد.
با انجام این بررسی ها و ارزشیابی ها، تصمیم گیرندگان اعتباری قادر خواهند بود تا در خصوص اعطای تسهیلات و چگونگی سقف اعتبار و شیوه های کنترل آن و نیز مدت و شیوه بازپرداخت، اظهار نظر نمایند.
1.6. مدل های امتیازدهی اعتباری
روش های امتیازدهی اعتباری به دو صورت کمی و کیفی انجام می شود. تحلیل کیفی امتیازدهی اعتباری بستگی به توانایی و تجربه افراد مسئول اعطای اعتبار دارد، ولی در روش تحلیل کمی پیش بینی عدم بازپراخت اصل و سود تسهیلات اعتباری بستگی به تابع توزیع برآوردی توسط روش های کمی دارد.
بیشتر الگوهای کمی ریسک اعتباری چارچوب مفهومی مشابهی دارند، اما اختلافاتی که در اجرای این مدل ها وجود دارد ناشی از طریقه برآورد پارامترهای اصلی از اطلاعات در دسترس می باشد.
در سیستم امتیازدهی می توان از امتیازدهی چند متغیره به منظور پیش بینی احتمال عدم توانایی بازپرداخت استفاده نمود. تکنیک های گسترده ای در حوزه های ریاضی، آمار، اقتصادسنجی و تحقیق در عملیات در بانک ها و موسسات در این زمینه استفاده می شود که به دو دسته الگوهای امتیازدهی اعتباری غیرپارامتری نظیر برنام ریزی ریاضی، طبقه بندی درختی (الگوریتم های تقسیم بندی بازگشتی)، الگوی نزدیک ترین همسایه، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، سیستم های خبره، شبکه های عصبی مصنوعی (ANN) و الگوریتم ژنتیک (GAS) و الگوهای امتیازدهی اعتباری پارامتری نظیر مدل احتمال خطی، مدل تحلیل ممیزی، مدل لوجیت و مدل پروبیت طبقه بندی می شوند و در توسعه مدل های اندازه گیری ریسک اعتباری نقش موثری را ایفا می نمایند.
هم اکنون به منظور طراحی مدل دقیق ریسک اعتباری همگام با مطالعات کمیته بال تحقیقات بسیاری از سوی محققان و موسسات اعتباری انجام می شود. در این مقاله از مدل لوجیت به منظور بررسی عوامل موثر بر ریسک اعتبار سنجی مشتریان حقوقی بانک کشاورزی استفاده می شود.
زهرا غنی زاده زارچ |   1399/04/22 11:50:40   |
معیار۵ cشامل شخصیت، ظرفیت، سرمایه،وثیقه، شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، شرایط و ضوابط تسهیلات یا اعتبارات معیارLAAP شامل نقدینگی، فعالیت، سوداوری، توان بالقوه یا پتانسیل . معیار 5pشامل مردم، محصول، شمای کلی آینده.
مهم ترین عامل در اعتبارسنجی عامل ریسک اعتباری و سرمایه در دسترس است.
-زیاد
- زیاد، برای داشتن رتبه A باید برنامه هایی مانند داشتن شهرت اعتباری، داشتن سرمایه، شخصیت، نقدینگی و شهرت داشتن در میان مردم را داشته باشیم.
زهرا غنی زاده زارچ |   1399/04/23 20:10:12   |
- اطلاعاتی مانند میزان بدهی شما، هر وامی که موفق به پرداختش نشدید، تا خیر در پرواخت اقساط،.
- مهم ترین رتبه اعتباری و خوش حساب بودن است.
- زیاد. - حاضریم برنامه ریزی زیاد داشته باشیم .
- برنامه ریزی مثل پرداخت به موقع تسهیلات، نداشتن چک برگشتی، پرداخت بدهی ها به سازمان مالیاتی و سایر جاها، اگر ضامن افرادی شده اید آن ها باید اقساط خود را پرداخت کنند، اگر تعداد قراردادهای جاری وام شما زیاد باشد، امتیاز منفی برای شماست.
محمدصالح شکیبا |   1399/04/26 15:38:02   |
توانایی باز پرداخت اقساط ، میزان دارایی های شخص،
مهمترین عامل برای بانک باز پرداخت وام
هر چقدر شخص رتبه بهتری کسب نماید قطعا وام‌را راحت تر دریافت میکند و در عین حال وام بیشتری هم‌دریافت میکند
حسین فتوحی اردکانی |   1399/04/26 19:05:25   |
میزان دارایی ها و بدهی ها و توان مالی و میزان درآمد در اعتبارسنجی مورد ارزیابی قرار می گیرد و مهمترین عام در اعتبارسنجی توسط بانک ها توان بازپرداخت بدهی توسط افراد است . کسب رتبه اعتباری خوب برایافرادی که زیاد با بانک ها و تسهیلات پرداختی آن ها کار می کنند بسیار مهم است.
مهدی کاظمی |   1399/04/28 10:29:04   |
میزان درآمد
خوش حسابی
هرکس نیاز به وام دارد باد درمقابل بانک خوش حساب باشد
پوریا گراشی |   1399/04/28 13:08:05   |
گردش حساب. چک های برگشتی. باز پرداخت تسهیلات. و...
گردش حساب. توانایی باز پرداخت تسهیلات. عدم چک برگشتی
رتبه A. مسلما برای گرفتن تسهیلات بانکی سهولت بیشتری دارند
علیرضا آزاد |   1399/04/28 19:30:43   |
معدل حساب،گردش وجوه،میزان درآمد،سنجش فرد برای اینکه متوجه شوند توانایی بازپرداخت قسط را دارد یا خیر،عدم بدهی قبلی،عدم وجود چک برگشتی رفع سو نشده.
مهمترین عامل خوش حسابی و پرداخت به موقع اقساط قبلی فرد میباشد.
قطعا یک رتبه ارزشمند است و نشان دهنده اعتبار خوب و خوش حسابی در بانک است.
خیلی.برنامه ریزی هایی مانند پرداخت کامل و به موقع اقساط،سعی در نداشتن چک برگشتی،داشتن ضامن های معتبر و....
مرجان السادات خداپرست |   1399/04/30 13:12:20   |
به نظرم میزان بدهی، تأخیر در پرداخت اقساط مهم می باشد
رتبه مشتری A (یعنی مناسب ترین وضعیت) می باشد به این معنی است که مشتری بسیار خوبی با قابلیت اطمینان بالاست و می توان خدمات مناسب دیگری را نیز به وی پیشنهاد نمود
گردش حساب و معدل حساب مهمترین عامل است.
صادق زاده ربیعی |   1399/04/30 14:16:23   |
میزان درامدها،دارایی های شخص ،میزان چک های برگشتی،میزان گردش حساب بانکی و سابقه فرد در تسهیلات قبلی رتبه اعتباری فرد را نشان می دهد.
مهمترین عامل در تعیین رتبه اعتبار فرد توان باز پرداخت بدهیها است.هر چه گردش حساب بانکی را بالا تر ببریم برای بانک رضایتبخش تر است.
مهدیه السادات موسوی |   1399/04/31 16:48:30   |
رتبه اعتباری هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی می تواند لحاظ گردد. رتبه اعتباری نوعی ارزیابی توان مالی اشخاص جهت بازپرداخت تسهیلات مالی است. مهمترین عامل در تعیین رتبه اعتبار فرد توان باز پرداخت بدهیها است.هر چه گردش حساب بانکی را بالا تر ببریم برای بانک رضایتبخش تر است.
وحید احمد باریکزهی |   1399/04/31 17:26:36   |
رتبه اعتباری هم برای اشخاص حقیقی و هم حقوقی است
رتبه A باید برنامه هایی مانند داشتن شهرت اعتباری، داشتن سرمایه، شخصیت، نقدینگی و شهرت داشتن در میان مردم را داشته باشیم.
مرجان عباسی نسب |   1399/04/31 23:10:45   |
تبه اعتباری مقیاسی است که بر اساس رفتار‌های اعتباری پیشین هر شخص حقیقی یا حقوقی در 105 مجموعه داخل کشور شامل بانک‌ها، موسسات اعتباری، شرکت های بیمه، کارگزاری‌ها، لیزینگ و ... که با استفاده از فرمول‌های استاندارد اعتبارسنجی تخمینی از میزان ریسک اعتباری اشخاص را ارائه می‌دهد. پرداخت به‌موقع صورت حساب‌ها و اقساط تسهیلات دریافت شده باعث می‌شود رتبه اعتباری مناسبی به افراد تعلق گیرد و عدم پرداخت به‌موقع اقساط و یا وجود نقاط منفی مانند چک برگشتی تاثیر زیادی بر گزارش اعتباری اشخاص خواهد داشت. در حال حاضر سابقه رفتار اعتباری 8 سال اخیر اشخاص در سامانه اعتبارسنجی موجود می‌باشد و بر رتبه اعتباری و گزارش اعتباری ایشان اثر می‌گذارد.
محمد پوراکبری |   1399/05/02 17:58:26   |
سابقه حساب شخص ک شامل گردش حساب او و استعلام چک ها و ... میباشد .
اعتبار حساب شخص و توانایی باز پرداخت بدهی .
مریم دهقان بنادکی |   1399/05/03 18:33:57   |
میزان درآمد - میزان بدهی ها - میزان دارایی ها
کسب رتبه اعتباری خوب برایافرادی که زیاد با بانک ها و تسهیلات پرداختی آن ها کار می کنند بسیار مهم است.
مهدیه گلشائیان |   1399/05/04 01:03:52   |
به نظر من اول از همه توجه به سابقه فرد در دریافت تسهیلات قبلی واین که این فرد خوش حساب هست یانه.و بعد هم به میزان درامداو در حال حاضر واینکه ایا توانایی باز پرداخت رادارد یا نه ‌.
مهمترین عامل توانایی بازپرداخت میباشد.
خب این نشان دهنده ی خوش حساب ومورد اعتمادواطمینان بودن است.
محمد حسین بخت جو |   1399/05/05 00:06:21   |
میزان درامدها،دارایی های شخص ،میزان چک های برگشتی،میزان گردش حساب بانکی و سابقه فرد در تسهیلات قبلی رتبه اعتباری فرد را نشان می دهد
مهمترین عامل برای بانک باز پرداخت وام می باشد
رتبه بالاتر قطعا برای گرفتن وام آسان و بسیار ساده است
برنامه ریزی مثل پرداخت به موقع تسهیلات، نداشتن چک برگشتی، پرداخت بدهی ها به سازمان مالیاتی و سایر جاها
سعید دامگی علی آباد |   1399/05/10 10:58:43   |
سابقه حساب شخص ک شامل گردش حساب او و استعلام چک ها و ... میباشد .
اعتبار حساب شخص و توانایی باز پرداخت بدهی .
محمد رحیمی |   1399/05/11 20:33:04   |
پرداخت بدهی به موقع
داشتن دارایی
رتبه A خیلی خوبه باید تلاش زیاد کرد تا ان را کسب کرد
محمد مهدی کمالی |   1399/06/06 12:36:44   |
رتبه اعتباری، بیانگر اهلیت اعتباری و تمایل به بازپرداخت اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی توسط شخص می باشد .
مبینا دشتی |   1399/06/06 12:37:40   |
رنامه ریزی مثل پرداخت به موقع تسهیلات، نداشتن چک برگشتی، پرداخت بدهی ها به سازمان مالیاتی و سایر جاها، اگر ضامن افرادی شده اید آن ها باید اقساط خود را پرداخت کنند، اگر تعداد قراردادهای جاری وام شما زیاد باشد، امتیاز منفی برای شماست.
تشکری |   1399/02/27 16:24:14   |
0     0
به نظر من رتبه بندی اعتباری به ارزیابی میزان اعتبار یک قرض گیرنده به طور عمومی یا با توجه به میزان بدهی یا تعهد مالی خاصش اشاره دارد. رتبه بندی اعتباری می‌تواند برای هر نهادی که به دنبال قرض گرفتن پول است، انجام شود. این نهادها نظیر اشخاص، شرکت ها، شهرداری ها یا استانداری ها و یا دولت هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra azodi |   1399/02/29 13:32:13   |
0     0
به طور کلی رتبه بندی اعتبار بستگی به اعتبار شخص وام گیرنده دارد یعنی هرچقدر شخص در پرداخت اقساط و بدهی های خود( به قول معروف خوش حساب) حساس باشد به طلع اعتبارش هم بیشتر خواهد بود و برعکس
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دهقان |   1399/02/29 23:24:05   |
0     0
رفتار در بازپرداخت اقساط-توانایی مسجل شده در بازپرداخت-بدهی جاری
رفتار در بازپرداخت اقساط
در واقع رتبه اعتباری شما نشان دهنده ریسک شما برای بانک و موسسات مالی می باشد، هر چه رتبه اعتباری شما پایین تر باشد ریسک شما برای بانک بیشتر خواهد بود
اگر شما اقساط خود را به موقع و در سر رسید خود پرداخت نکنید این امر برای شما امتیاز منفی در بر خواهد داشت و رتبه اعتباری شما را کاهش می دهد.
چک برگشتی در سابقه اعتباری شما درج شده و امتیاز منفی آن رتبه اعتباری شما را تنزل خواهد داد
عامل دیگری که در رتبه اعتباری شما اثر می گذارد و آن را کاهش می دهد بدهی شما به سازمان مالیاتی است
اگر ضامن افراد زیادی شده اید و این که یک نفر از آنها در پرداخت اقساط خود امهال کند این امر در رتبه اعتباری شما تاثیر منفی خواهد گذاشت
اگر تعداد قراردادهای جاری وام شما زیاد باشد، امتیاز منفی برای شما منظور خواهد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محبوبه سرخیان |   1399/03/02 16:54:54   |
0     0
از جمله مخاطرات پیش روی بانک ها می توان به ریسک بازار، ریسک نقدینگی، ریسک اعتباری و ریسک تجاری اشاره نمود که در این میان ریسک اعتبار سنجی مشتریان از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. بنابراین ریسک جزء ذاتی فعالیت های بانکی بوده و با توجه به محدودیت های منابع مالی و تسهیلات در اختیار بانک، ارزیابی توانایی بازپرداخت مشتریان بانک پیش از اعطای تسهیلات، یکی از مهم ترین چالش های پیش روی سیستم بانکی کشور است.
یکی از راه های کمی سازی و اندازه گیری ریسک اعتباری و در نتیجه مدیریت مناسب آن استفاده از مدل های امتیازدهی اعتباری (CS) است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد پری زاد |   1399/03/02 19:15:09   |
0     0
میزان درآمد - میزان بدهی ها - میزان دارایی ها

مهمترین عامل بانک ها توان بازپرداختی مشتری است.
رتبه های سامانه اعتبار سنجی مربوط به رویداد های گذشته است. این یک سابقه محسوب می شود اما درخصوص تعهدات آتی باید موارد به طور کامل بررسی شود.

رتبه A به تنهایی برای بانک ها کفایت نمی کند. اغلب بانک ها رتبه بین A تا B- را مناسب قلمداد می کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرضیه انتظارقائم |   1399/03/02 23:06:26   |
0     0
مؤسسات رتبه بندی اعتباری: کارکرد اصلی این مؤسسات، رتبه بندی اوراق بدهی شرکت ها با توجه به ریسک عدم بازپرداخت یا ورشکستگی است.
حضور این مؤسسات فضای تأمین مالی را شفاف و قابل اجرا می کند. سرمایه گذاران در ابزار بدهی به اطلاعات شرکت دسترسی ندارند و احتمالاً در صورت دسترسی، تخصص تحلیل آن را ندارند. خریداران اوراق بدهی نگران بازپرداخت اصل اوراق در سررسید و پرداخت سود اوراق در موعدهای مشخص هستند و این که شرکت توان پرداخت دارد یا خیر را این مؤسسات بر اساس تحلیل های خود انجام می دهند. بدون وجود رتبه اعتباری، شرکت های تأمین سرمایه نمی توانند به بازاریابی اوراق یا تعهد پذیره‌نویسی بپردازند. مهمترین عواملی که در رتبه اعتباری تاثیر می گذارند عبارتند از: ۱٫سابقه رفتار پرداخت اقساط ۲٫میزان بدهی ۳٫سابقه اعتباری ۴٫نوع اعتبار.
برای بررسی فرایند رتبه بندی اعتباری، ابتدا باید تفاوت دو مفهوم اعتبارسنجی ورتبه بندی اعتباری را بررسی کنیم. اعتبار سنجی، فرایندی است که طی آن به هر فرد، کمیتی اختصاص می‌‌یابد که نشان دهندة برآوردی از عملکرد آتی وی در بازپرداخت تعهداتش است. در حقیقت، مدلهای اعتبار سنجی در پی شناسایی آن دسته از خصوصیات افراد هستند که بر قصور آنها در پرداخت تعهداتشان مؤثر خواهند بود. میزان اعتبار افراد در این سیستم بلافاصله پس از دریافت اطلاعات وی تعیین خواهد شد. در مقابل این مفهوم، رتبه بندی اعتباری وجود دارد که به دنبال تعیین میزان ریسک اعتباری یک ناشر یا یک ورقه بهادار است. در مفهوم رتبه بندی اعتباری قضاوت افراد نیز دخالت دارد؛
رتبه بندی اعتباری، ارزیابی احتمالی پرداخت به موقع تعهدات مالی ناشر است. به عبارت دیگر، اظهارنظری در مورد پیش بینی صلاحیت اعتباری یک نهاد، یک تعهد اعتباری، یک ورقه بدهی، اوراق بهادار یا ناشر چنین تعهداتی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سارازارع منشادی |   1399/03/04 14:39:16   |
0     0
یعنی اینکه شخص وام گیرنده دارای بدهی بانکی نباشد و وام های قبلی خود را نیز به موقع پرداخت کرده باشد هر چقدر فرد در پرداخت اقساط خود به موقع اقدام کرده باشد دارا رتبه بالاتری نزد بانک میباشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا دهقان |   1399/03/04 19:13:26   |
0     0
به نظرم میزان بدهی، تأخیر در پرداخت اقساط مهم می باشد
رتبه مشتری A (یعنی مناسب ترین وضعیت) می باشد به این معنی است که مشتری بسیار خوبی با قابلیت اطمینان بالاست و می توان خدمات مناسب دیگری را نیز به وی پیشنهاد نمود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی سامعی |   1399/03/04 20:04:03   |
0     0
میزان دارایی ها و بدهی ها و توان مالی و میزان درآمد در اعتبارسنجی مورد ارزیابی قرار می گیرد و مهمترین عام در اعتبارسنجی توسط بانک ها توان بازپرداخت بدهی توسط افراد است . کسب رتبه اعتباری خوب برایافرادی که زیاد با بانک ها و تسهیلات پرداختی آن ها کار می کنند بسیار مهم است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین علی پناه |   1399/03/04 20:56:19   |
0     0
روال عادی اکثر بانکهای تجاری ، صنعتی و...در ایران در زمان اعطای تسهیلات و اعتبار بانکی و... بنا به اشخاص حقیقی و حقوقی بودن آنها میزان سپرده موجود در بانک ، میزان وثایق بانکی و ملکی و استیجاری ، میزان موجودی مسدودی برای اشخاص حقیقی و برای اشخاص حقوقی علاوه بر موارد فوق 1) دریافت صورتهای مالی حسابرسی شده 2) حقوق صاحبان سهام (حقوق مالکانه ) بالای 25% 3) بررسی میزان ریالی و فیزیکی دارائیهای ثابت مشهود و جاری 4) تعیین میزان سرمایه در گردش 5) عدم وجود جاری شرکاء با مانده بدهکار 6) بررسی نسبت جاری ، بدهی و بازده سرمایه گذاریها و....
جواب سوال سوم ؛ مسلما" کسب تراز بالا طبق سیستم بانکی برای هر شخص حقیقی و حقوقی خوشایند و مهم می باشد
جواب سوال چهارم ؛ بستگی به نوع فعالیت و تکرار تسهیلات دریافتی از سیستم بانکی داشته و طبق آن برنامه ریزی می گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید حسین بخشایش |   1399/03/05 10:47:21   |
0     0
در کشور ما بدلیل نبود زیر ساخت قوی اقتصادی در تمام عرصه ها این مساله اعتباری عملا جامع عمل نپوشیده و در صورت بودن ساختار قوی اقتصادی می توان به این نوع اعتبار سنجی متوصل شد .در حال حاضر موسسات قوی اقتصادی با انبوهی از بدهی ها روبرو هستند که بانکها توجهی به این مساله نداشته و با دریافت وثایق امکان پرداخت تسهیلات را با بهره های بالا فراهم میکنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام رقاقی |   1399/03/05 12:40:12   |
0     0
رتبه اعتباری هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی می تواند لحاظ گردد. رتبه اعتباری نوعی ارزیابی توان مالی اشخاص جهت بازپرداخت تسهیلات مالی است.
این ارزیابی مالی در پایان مشخص میکند شخص قابلیت و اهلیت بازپرداخت بدهی را دارد یا نه؟
حتی این اعتبار میزان و سقف بدهی را هم می تواند مشخص کنند. چون افراد دارای اعتبار یکسانی نیستید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آزاده السادات تراب زاده بافقی |   1399/03/05 20:26:43   |
0     0
سن، جنسیت، شغل، وضعیت اشتغال، طول مدت اشتغال، وضعیت محل سکونت، طول مدت اقامت در محل سکونت، مبلغ و وضعیت چک های برگشتی، وضعیت تعهدات در نظام بانکی و ...
با نداشتن چک های برگشتی، پرداخت به موقع اقساط وامهای دریافتی و دقت در انتخاب اشخاصی که ضمانت وام هایشان را بر عهده می گیرم سعی میکنم رتبه اعتباری خود را در سطح A و B نگه دارم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
احمد واحدیان اردکانی |   1399/03/11 20:43:33   |
0     0
رتبه بندی اعتباری یک وسیله آماری است که به منظور تعیین درجه ریسک پرداخت وام به مشتریان به کار می رود که این امر ملزم به داشتن اطلاعات کافی از مشتریان از قبیل وضع اعتبار دارایی ها و خوش حسابی یا بدحسابی مشتری، میزان سرمایه شرکت ها، نسبت مالی و میزان بدهی و تعهدات نزد بانک ها و ... می باشد که این سامانه با در اختیار داشتن این اطلاعات باعث کاهش زمان به طور چشمگیر در زمان بررسی پرونده های اعتباری می گردد.
رتبه A ایده آل ترین رتبه اعتباری می باشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mrz |   1399/03/24 18:39:31   |
0     0
میزان درامدها،دارایی های شخص ،میزان چک های برگشتی،میزان گردش حساب بانکی و سابقه فرد در تسهیلات قبلی
مهمترین عامل در تعیین رتبه اعتبار فرد توان باز پرداخت بدهیها است
رتبه مشتری A (یعنی مناسب ترین وضعیت) می باشد به این معنی است که مشتری بسیار خوبی با قابلیت اطمینان بالاست و می توان خدمات مناسب دیگری را نیز به وی پیشنهاد نمود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید سرایانی |   1399/03/25 16:18:44   |
0     0
موارد با اهمیت در اعتبار سنجی برای تسهیلات مالی میزان درآمد و دارایی اشخاص است
- مهم ترین عامل در اعتبار سنجی مشتریان بانک نیز سابقه مشتریان است.

کسب رتبه برتر در اعتبار سنجی بانک قطعا کمک شایانی به دریافت تسهیلات می کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا ابراهیمی |   1399/03/25 18:32:59   |
0     0
رتبه اعتباری، بیانگر اهلیت اعتباری و تمایل به بازپرداخت اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی توسط شخص می باشد و با استفاده از سابقه گذشته رفتار اعتباری مشتری به تعیین رفتار احتمالی او در آینده می پردازد.
براساس این گزارش، مشتریان بر اساس اطلاعات مندرج در گزارش اعتباری موجود در سامانه در هفت گروه مختلف طبقه بندی می شوند. این گروه ها شامل C، C+، B-، B ، B+، A وC- می باشند. همچنین سامانه علاوه بر رتبه بندی مشتریان، توصیفی نیز از رتبه مشتری ارائه کرده و استراتژی مناسب را به بانک پیشنهاد می دهد. نکته مهم این است که در تمامی این موارد، سامانه تنها وضعیت تمایل به بازپرداخت مشتری را به تصویر می کشد. به عنوان مثال وقتی رتبه مشتری A (یعنی مناسب ترین وضعیت) می باشد به این معنی است که مشتری بسیار خوبی با قابلیت اطمینان بالاست و می توان خدمات مناسب دیگری را نیز به وی پیشنهاد نمود. این رتبه به این معنی است که با توجه به رفتار مشتری در نظام بانکی کشور طی 5 سال گذشته، در صورتی که این مشتری در آینده از بانک تسهیلاتی را دریافت کند به احتمال فراوان اقساط آن را به موقع بازپرداخت خواهد نمود. همچنین در صورتی که مشتری حایز رتبه C- (یعنی بدترین وضعیت) شود به این معنی است که مشتری بی ثباتی می باشد و به احتمال فراوان تسهیلات اعطایی به وی سوخت می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حشمت الله اسدی زیدابادی |   1399/03/26 09:21:33   |
0     0
عوامل موثر بر اعتبار سنجی مشتریان بانک ها با استفاده از روش AHP است. از این رو به بررسی نظری روش های اعتبار سنجی مشتریان پرداخته شد و از آن طریق با استفاده از روش پنج سی (سرمایه، شرایط، ظرفیت بازپرداخت، وثیقه و شخصیت) به اولویت بندی شاخص های مذکور استفاده شده.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh tak |   1399/03/26 11:32:49   |
0     0
رتبه اعتباری ، گردش حساب ، میزان بدهی ها ، بدهی های پرداخت نشده ، چک های برگشت خورده و ...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Morteaza Poursoleiman |   1399/03/30 18:28:40   |
0     0
به نظر شما چه آیتم هایی در اعتبار سنجی برای تسهیلات مالی مهم است؟میزان درامدها،دارایی های شخص ،میزان چک های برگشتی،میزان گردش حساب بانکی و سابقه فرد در تسهیلات قبلی رتبه اعتباری فرد
- مهم ترین عامل در اعتبار سنجی مشتریان بانک چیست؟دارایی وی، گردش مالی و رفتار وی در تسهیلات قبلی
- اینکه در اعتبار سنجی رتبه ی A کسب کنید، چقدر برای شما ارزش محسوب می شود؟ مهم است زیرا با کسب اعتبار و نام خوش می توان راحت تر وام بیشتری دریافت کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Morteaza Poursoleiman |   1399/03/30 18:28:52   |
0     0
به نظر شما چه آیتم هایی در اعتبار سنجی برای تسهیلات مالی مهم است؟میزان درامدها،دارایی های شخص ،میزان چک های برگشتی،میزان گردش حساب بانکی و سابقه فرد در تسهیلات قبلی رتبه اعتباری فرد
- مهم ترین عامل در اعتبار سنجی مشتریان بانک چیست؟دارایی وی، گردش مالی و رفتار وی در تسهیلات قبلی
- اینکه در اعتبار سنجی رتبه ی A کسب کنید، چقدر برای شما ارزش محسوب می شود؟ مهم است زیرا با کسب اعتبار و نام خوش می توان راحت تر وام بیشتری دریافت کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا زیلوباف |   1399/03/31 15:59:04   |
0     0
میزان درامدها،دارایی های شخص ،میزان چک های برگشتی،میزان گردش حساب بانکی و سابقه فرد در تسهیلات قبلی رتبه اعتباری فرد را نشان می دهد.
مهمترین عامل در تعیین رتبه اعتبار فرد توان باز پرداخت بدهیها است.هر چه گردش حساب بانکی را بالا تر ببریم برای بانک رضایت بخش تر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده دهقان |   1399/04/02 22:10:28   |
0     0
از جمله مخاطرات پیش روی بانک ها می توان به ریسک بازار، ریسک نقدینگی، ریسک اعتباری و ریسک تجاری اشاره نمود که در این میان ریسک اعتبار سنجی مشتریان از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. بنابراین ریسک جزء ذاتی فعالیت های بانکی بوده و با توجه به محدودیت های منابع مالی و تسهیلات در اختیار بانک، ارزیابی توانایی بازپرداخت مشتریان بانک پیش از اعطای تسهیلات، یکی از مهم ترین چالش های پیش روی سیستم بانکی کشور است.
یکی از راه های کمی سازی و اندازه گیری ریسک اعتباری و در نتیجه مدیریت مناسب آن استفاده از مدل های امتیازدهی اعتباری (CS) است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد سجاد حجتی پور |   1399/04/03 20:02:20   |
0     0
میزان درآمد - میزان بدهی ها - میزان دارایی ها

مهمترین عامل بانک ها توان بازپرداختی مشتری است.
رتبه های سامانه اعتبار سنجی مربوط به رویداد های گذشته است. این یک سابقه محسوب می شود اما درخصوص تعهدات آتی باید موارد به طور کامل بررسی شود.

رتبه A به تنهایی برای بانک ها کفایت نمی کند. اغلب بانک ها رتبه بین A تا B- را مناسب قلمداد می کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدعلی حسینی |   1399/04/06 23:06:13   |
0     0
میزان درامدها،دارایی های شخص ،میزان چک های برگشتی،میزان گردش حساب بانکی و سابقه فرد در تسهیلات قبلی رتبه اعتباری فرد را نشان می دهد.
مهمترین عامل در تعیین رتبه اعتبار فرد توان باز پرداخت بدهیها است.هر چه گردش حساب بانکی را بالا تر ببریم برای بانک رضایتبخش تر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح اله خزاعی |   1399/04/08 13:09:09   |
0     0
رتبه بندی اعتبار بستگی به اعتبار شخص وام گیرنده دارد یعنی هرچقدر شخص در پرداخت اقساط و بدهی های خود( به قول معروف خوش حساب) حساس باشد به طلع اعتبارش هم بیشتر خواهد بود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
afkhami |   1399/04/10 01:27:17   |
0     0
میزان درامدها،دارایی های شخص ،میزان چک های برگشتی،میزان گردش حساب بانکی و سابقه فرد در تسهیلات قبلی.
مهمترین عامل در تعیین رتبه اعتبار فرد توان باز پرداخت بدهیها است
رتبه مشتری A (یعنی مناسب ترین وضعیت) می باشد به این معنی است که مشتری بسیار خوبی با قابلیت اطمینان بالاست و می توان خدمات مناسب دیگری را نیز به وی پیشنهاد نمود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا صالحی نیا |   1399/04/10 13:41:12   |
0     0
میزان درامدها،دارایی های شخص ،میزان چک های برگشتی،میزان گردش حساب بانکی و سابقه فرد در تسهیلات قبلی رتبه اعتباری فرد را نشان می دهد.
مهمترین عامل برای بانک باز پرداخت وام است
رتبه مشتری A (یعنی مناسب ترین وضعیت) می باشد به این معنی است که مشتری بسیار خوبی با قابلیت اطمینان بالاست و می توان خدمات مناسب دیگری را نیز به وی پیشنهاد نمود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا دوستی |   1399/04/14 12:47:47   |
0     0
گردش حساب، چک های برگشتی، باز پرداخت تسهیلات و...
گردش حساب، توانایی باز پرداخت تسهیلات، عدم چک برگشتی .
رتبه بالاتر قطعا برای گرفتن وام آسان و بسیار ساده بوده و توانایی دریافت وام بیشتر نیز وجود دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل |   1399/04/14 15:23:08   |
0     0
میزان درآمد توانایی باز پرداخت اقساط ، میزان دارایی های شخص،
مهمترین عامل برای بانک باز پرداخت وام
رتبه بالاتر قطعا برای گرفتن وام آسان و بسیار ساده بوده و توانایی دریافت وام بیشتر نیز وجود دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Hamidreza Mirmohammadi |   1399/04/15 15:10:46   |
0     0
میزان درامدها داریی های شخص میزان چک های برگشتی میزان گردش حساب بانکی وسابقه فرد در تسهیلات قبلی رتبه اعتباری فرد رانشان می دهد
مهمترین عامل در تعیین رتبه اعتبار فرد توان باز پرداخت بدهیها است هرچه گردش حساب بانکی رابالاتر ببریم برای بانک رضایتبخش تراست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا حاجی زاده |   1399/04/17 00:30:00   |
0     0
از جمله مخاطرات پیش روی بانک ها می توان به ریسک بازار، ریسک نقدینگی، ریسک اعتباری و ریسک تجاری اشاره نمود که در این میان ریسک اعتبار سنجی مشتریان از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. بنابراین ریسک جزء ذاتی فعالیت های بانکی بوده و با توجه به محدودیت های منابع مالی و تسهیلات در اختیار بانک، ارزیابی توانایی بازپرداخت مشتریان بانک پیش از اعطای تسهیلات، یکی از مهم ترین چالش های پیش روی سیستم بانکی کشور است.
یکی از راه های کمی سازی و اندازه گیری ریسک اعتباری و در نتیجه مدیریت مناسب آن استفاده از مدل های امتیازدهی اعتباری (CS) است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
لعیا حیدری |   1399/04/17 01:23:40   |
0     0
گردش حساب. چک های برگشتی،میزان درامدها،دارایی های شخص و........
مهمترین عامل در تعیین رتبه اعتبار فرد توان باز پرداخت بدهی ها است.هر چه گردش حساب بانکی را بالا تر ببریم برای بانک رضایت بخش تر است.
رتبه A. برای گرفتن تسهیلات بانکی سهولت بیشتری دارند.
با توجه به نوع فعالیت و تکرار تسهیلات دریافتی از سیستم بانکی و طبق آن برنامه ریزی می گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سمیرا |   1399/04/17 23:49:05   |
0     0
میزان درامدها،دارایی های شخص ،میزان چک های برگشتی،میزان گردش حساب بانکی و سابقه فرد در تسهیلات قبلی رتبه اعتباری فرد را نشان می دهد.
مهمترین عامل برای بانک باز پرداخت وام است
رتبه مشتری A (یعنی مناسب ترین وضعیت) می باشد به این معنی است که مشتری بسیار خوبی با قابلیت اطمینان بالاست و می توان خدمات مناسب دیگری را نیز به وی پیشنهاد نمود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا کبیری |   1399/04/18 11:37:46   |
0     0
رتبه اعتباری، بیانگر اهلیت اعتباری و تمایل به بازپرداخت اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی توسط شخص می باشد و با استفاده از سابقه گذشته رفتار اعتباری مشتری به تعیین رفتار احتمالی او در آینده می پردازد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین یزدی یوسفی |   1399/04/18 14:37:57   |
0     0
میزان درامدها،دارایی های شخص ،میزان چک های برگشتی،میزان گردش حساب بانکی و سابقه فرد در تسهیلات قبلی رتبه اعتباری فرد را نشان می دهد.
مهمترین عامل برای بانک باز پرداخت وام است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سپیده دهقان |   1399/04/18 17:14:28   |
0     0
میزان درآمد توانایی باز پرداخت اقساط ، میزان دارایی های شخص،
مهمترین عامل برای بانک باز پرداخت وام
رتبه بالاتر قطعا برای گرفتن وام آسان و بسیار ساده بوده و توانایی دریافت وام بیشتر نیز وجود دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه مستانی |   1399/04/18 21:33:34   |
0     0
گردش حساب. چک های برگشتی،میزان درامدها،دارایی های شخص و........
مهمترین عامل در تعیین رتبه اعتبار فرد توان باز پرداخت بدهی ها است.هر چه گردش حساب بانکی را بالا تر ببریم برای بانک رضایت بخش تر است.
رتبه A. برای گرفتن تسهیلات بانکی سهولت بیشتری دارند.
با توجه به نوع فعالیت و تکرار تسهیلات دریافتی از سیستم بانکی و طبق آن برنامه ریزی می گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا کبیری |   1399/04/18 23:11:58   |
0     0
رتبه اعتباری هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی می تواند لحاظ گردد. رتبه اعتباری نوعی ارزیابی توان مالی اشخاص جهت بازپرداخت تسهیلات مالی است.
این ارزیابی مالی در پایان مشخص میکند شخص قابلیت و اهلیت بازپرداخت بدهی را دارد یا نه؟
حتی این اعتبار میزان و سقف بدهی را هم می تواند مشخص کنند. چون افراد دارای اعتبار یکسانی نیستید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
behzad hajihoseini |   1399/04/19 11:57:58   |
0     0
میزان درآمد - میزان بدهی ها - میزان دارایی ها
رتبه مشتری A (یعنی مناسب ترین وضعیت) می باشد به این معنی است که مشتری بسیار خوبی با قابلیت اطمینان بالاست و می توان خدمات مناسب دیگری را نیز به وی پیشنهاد نمو
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه زارع |   1399/04/19 14:34:02   |
0     0
میزان درامدها،دارایی های شخص ،میزان چک های برگشتی،میزان گردش حساب بانکی و سابقه فرد در تسهیلات قبلی.
مهمترین عامل در تعیین رتبه اعتبار فرد توان باز پرداخت بدهیها است
رتبه مشتری A (یعنی مناسب ترین وضعیت) می باشد به این معنی است که مشتری بسیار خوبی با قابلیت اطمینان بالاست و می توان خدمات مناسب دیگری را نیز به وی پیشنهاد نمود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا سلیمانی |   1399/04/19 19:51:17   |
0     0
رتبه اعتباری هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی می تواند لحاظ گردد. رتبه اعتباری نوعی ارزیابی توان مالی اشخاص جهت بازپرداخت تسهیلات مالی است.
مهمترین عامل در تعیین رتبه اعتبار فرد توان باز پرداخت بدهی ها است.هر چه گردش حساب بانکی را بالا تر ببریم برای بانک رضایت بخش تر است.
رتبه A. برای گرفتن تسهیلات بانکی سهولت بیشتری دارند.
با توجه به نوع فعالیت و تکرار تسهیلات دریافتی از سیستم بانکی و طبق آن برنامه ریزی می گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه جعفری |   1399/04/20 10:21:53   |
0     0
رتبه اعتباری، بیانگر اهلیت اعتباری و تمایل به بازپرداخت اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی توسط شخص می باشد و با استفاده از سابقه گذشته رفتار اعتباری مشتری به تعیین رفتار احتمالی او در آینده می پردازد.وقتی رتبه مشتری A (یعنی مناسب ترین وضعیت) می باشد به این معنی است که مشتری بسیار خوبی با قابلیت اطمینان بالاست و می توان خدمات مناسب دیگری را نیز به وی پیشنهاد نمود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جمال سالاری |   1399/04/20 14:04:39   |
0     0
- میزان دارایی فرد ، میزان بدهی ، نحوه بازپرداخت بدهی ، میزان تضامین
- توان پرداخت و نیز متعهد بودن در بازپرداخت بدهی ها
- بسیار ارزشمند است زیرا اعتبار و معرف شخصیت هر فرد محسوب میشود .
- مهم است کشب این رده اعتبار را و من با مدیریت مالی خود و ایفای به موقع تعهدات به این مهم دست می یابم .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید گلزارفر |   1399/04/23 19:07:08   |
0     0
میزان درآمد توان باز پرداخت فیش حقوق مدارک ضامن استعلام چک برگشتی
توان پرداخت و نیز متعهد بودن در بازپرداخت بدهی ها
رتبه مشتری A (یعنی مناسب ترین وضعیت) می باشد به این معنی است که مشتری بسیار خوبی با قابلیت اطمینان بالاست و می توان خدمات مناسب دیگری را نیز به وی پیشنهاد نمود.
بستگی به نوع فعالیت گردش نقدینگی و تکرار تسهیلات دریافتی از سیستم بانکی داشته و طبق آن برنامه ریزی می گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مژگان محمدی یزدی |   1399/04/24 22:55:57   |
0     0
مفهوم اعتبارسنجی ورتبه بندی اعتباری را بررسی کنیم. اعتبار سنجی، فرایندی است که طی آن به هر فرد، کمیتی اختصاص می‌‌یابد که نشان دهندة برآوردی از عملکرد آتی وی در بازپرداخت تعهداتش است. در حقیقت، مدلهای اعتبار سنجی در پی شناسایی آن دسته از خصوصیات افراد هستند که بر قصور آنها در پرداخت تعهداتشان مؤثر خواهند بود. میزان اعتبار افراد در این سیستم بلافاصله پس از دریافت اطلاعات وی تعیین خواهد شد. در مقابل این مفهوم، رتبه بندی اعتباری وجود دارد که به دنبال تعیین میزان ریسک اعتباری یک ناشر یا یک ورقه بهادار است. در مفهوم رتبه بندی اعتباری قضاوت افراد نیز دخالت دارد؛
رتبه بندی اعتباری، ارزیابی احتمالی پرداخت به موقع تعهدات مالی ناشر است. به عبارت دیگر، اظهارنظری در مورد پیش بینی صلاحیت اعتباری یک نهاد، یک تعهد اعتباری، یک ورقه بدهی، اوراق بهادار یا ناشر چنین تعهداتی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh pourghasemi |   1399/04/25 11:47:47   |
0     0
رتبه بندی اعتباری، ارزیابی احتمال پرداخت به موقع تعهدات مالی ناشر است؛ به عبارت دیگر، این رتبه بندی اظهارنظری در مورد پیش بینی صلاحیت اعتباری یک نهاد، یک تعهد اعتباری، یک ورقه بدهی، اوراق بهادار یا ناشر چنین تعهداتی است. مؤسسات رتبه بندی با بررسی و تحلیل اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف در مورد ناشر، صنعت، وضع کلی اقتصاد و ماهیت اوراق بهادار، رتبه اوراق را تعیین می‌کنند. در واقع رتبه بندی اعتباری به ارزیابی میزان اعتبار یک قرض گیرنده به طور عمومی یا با توجه به میزان بدهی یا تعهد مالی خاصش اشاره دارد. رتبه بندی اعتباری می‌تواند برای هر نهادی که به دنبال قرض گرفتن پول است، انجام شود. این نهادها نظیر اشخاص، شرکت ها، شهرداری ها یا استانداری ها و یا دولت هستند. تخمین و ارزیابی اعتبار شرکت ها و دولت‌ها عموماً توسط آژانس های رتبه بندی بین‌المللی معتبری نظیر استاندارد اند پورز (Standard & Poor’s)، مودیز (Moody’s) و فیچ (Fitch) انجام می‌گیرد. هزینه رتبه بندی اعتباری و حق‌الزحمه این شرکتها توسط نهاد قرض گیرنده که به دنبال رتبه بندی اعتباری برای خودش یا برای یکی از وام‌هایش است پرداخت می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه لطف محمدی |   1399/04/25 19:48:03   |
0     0
وقتی رتبه مشتری A (یعنی مناسب ترین وضعیت) می باشد به این معنی است که مشتری بسیار خوبی با قابلیت اطمینان بالاست و می توان خدمات مناسب دیگری را نیز به وی پیشنهاد نمود. این رتبه به این معنی است که با توجه به رفتار مشتری در نظام بانکی کشور طی 5 سال گذشته، در صورتی که این مشتری در آینده از بانک تسهیلاتی را دریافت کند به احتمال فراوان اقساط آن را به موقع بازپرداخت خواهد نمود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
معصومه یاری علی ابادی |   1399/04/26 06:04:04   |
0     0
رتبه بندی مشتری وتعهدات غیر مستقیم او را نشان می دهد اگر خودش خوب قسط دهد ولی ضامن کسی شده باشد که خوب قسط نداده بازهم رتبه اعتباری خود در وضعیت cوdقرار می گیردودر رتبه بندی او تاثیر دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضازارعیان |   1399/04/26 19:55:36   |
0     0
میزان درآمد توانایی باز پرداخت اقساط ، میزان دارایی های شخص،
مهمترین عامل برای بانک باز پرداخت وام
رتبه بالاتر قطعا برای گرفتن وام آسان و بسیار ساده بوده و توانایی دریافت وام بیشتر نیز وجود دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا مرادی مزرعه نو |   1399/04/26 21:04:28   |
0     0
شخص وام گیرنده دارای بدهی بانکی نباشد و وام های قبلی خود را نیز به موقع پرداخت کرده باشد
مهمترین عامل برای بانک باز پرداخت وام است
رتبه مشتری A (یعنی مناسب ترین وضعیت) می باشد به این معنی است که مشتری بسیار خوبی با قابلیت اطمینان بالاست و می توان خدمات مناسب دیگری را نیز به وی پیشنهاد نمود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید جمال الدین طباطبایی مزرعه نو |   1399/04/26 21:57:12   |
0     0
رتبه بندی اعتباری، ارزیابی احتمال پرداخت به موقع تعهدات مالی ناشر است؛ به عبارت دیگر، این رتبه بندی اظهارنظری در مورد پیش بینی صلاحیت اعتباری یک نهاد، یک تعهد اعتباری، یک ورقه بدهی، اوراق بهادار یا ناشر چنین تعهداتی است.
میزان درامدها،دارایی های شخص ،میزان چک های برگشتی،میزان گردش حساب بانکی و سابقه فرد در تسهیلات قبلی رتبه اعتباری فرد را نشان می دهد.
مهمترین عامل در تعیین رتبه اعتبار فرد توان باز پرداخت بدهیها است.هر چه گردش حساب بانکی را بالا تر ببریم برای بانک رضایتبخش تر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد زارع |   1399/04/27 16:04:23   |
0     0
رتبه اعتباری، بیانگر اهلیت اعتباری و تمایل به بازپرداخت اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی توسط شخص می باشد و با استفاده از سابقه گذشته رفتار اعتباری مشتری به تعیین رفتار احتمالی او در آینده می پردازد.
براساس این گزارش، مشتریان بر اساس اطلاعات مندرج در گزارش اعتباری موجود در سامانه در هفت گروه مختلف طبقه بندی می شوند. این گروه ها شامل C، C+، B-، B ، B+، A وC- می باشند. همچنین سامانه علاوه بر رتبه بندی مشتریان، توصیفی نیز از رتبه مشتری ارائه کرده و استراتژی مناسب را به بانک پیشنهاد می دهد. نکته مهم این است که در تمامی این موارد، سامانه تنها وضعیت تمایل به بازپرداخت مشتری را به تصویر می کشد. به عنوان مثال وقتی رتبه مشتری A (یعنی مناسب ترین وضعیت) می باشد به این معنی است که مشتری بسیار خوبی با قابلیت اطمینان بالاست و می توان خدمات مناسب دیگری را نیز به وی پیشنهاد نمود. این رتبه به این معنی است که با توجه به رفتار مشتری در نظام بانکی کشور طی 5 سال گذشته، در صورتی که این مشتری در آینده از بانک تسهیلاتی را دریافت کند به احتمال فراوان اقساط آن را به موقع بازپرداخت خواهد نمود. همچنین در صورتی که مشتری حایز رتبه C- (یعنی بدترین وضعیت) شود به این معنی است که مشتری بی ثباتی می باشد و به احتمال فراوان تسهیلات اعطایی به وی سوخت می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مطهره صولتی |   1399/04/27 17:48:06   |
0     0
میزان درامدها،دارایی های شخص ،میزان چک های برگشتی،میزان گردش حساب بانکی و سابقه فرد در تسهیلات قبلی
مهمترین عامل برای بانک متعهد بودن در باز پرداخت وام است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ولی نامجو |   1399/04/27 21:07:25   |
0     0
دراعتبار سنجی , شخص حقیقی وحقوقی مطرح است. در اعتبارسنجی شخص حقیقی ملاک تصمیم گیری رفتار مالی او درگذشته است(نداشتن سابقه چک برگشتی , پرداخت به موقع اقساط تسهیلات دریافتی).درمورد اشخاص حقوقی علاوه بر موارد مذکوربررسی صورتهای مالی سه دوره اخر شرکت نیز ملاک تصمیم گیری است.(سه دوره متوالی زیان شناسایی نکرده باشد.حداکثر تا 10برابر سرمایه تسهیلات پرداخت میشود.نسبت مالکانه بیشتر از 15باشد.فروش یا درامد خدمات ,
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی دهقانیزاده |   1399/04/27 23:38:44   |
0     0
مخاطرات پیش روی بانک ها :ریسک نقدینگی، -ریسک بازارریسک اعتباری و ریسک تجاری اشاره نمود که در این میان ریسک اعتبار سنجی مشتریان از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین ریسک جزء ذاتی فعالیت های بانکی بوده و با توجه به محدودیت های منابع مالی و تسهیلات در اختیار بانک، ارزیابی توانایی بازپرداخت مشتریان بانک پیش از اعطای تسهیلات، یکی از مهم ترین چالش های پیش روی سیستم بانکی کشور است.یکی از راه های کمی سازی و اندازه گیری ریسک اعتباری و در نتیجه مدیریت مناسب آن استفاده از مدل های امتیازدهی اعتباری است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زینب دریس |   1399/04/28 11:42:46   |
0     0
رتبه اعتباری باز پرداخت اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی توسط شخص میباشد وبا استفاده از سابقه گذشته رفتار اعتباری مشتری به تعیین رفتار احتمالی او در آیندتو می پردازد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح الله بخشی |   1399/04/28 16:13:23   |
0     0
مانده حساب، گردش حساب، خوش حسابی، و..
توان پرداخت بدهی ها
زیاد ...چون بهترین عملکرد از نظر بانک حساب میشود
برنامه ریزی برای خوش حسابی و گردش ماهانه حساب
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
کیانوش بمانی نژاد |   1399/04/28 17:40:22   |
0     0
گردش حساب . چک های برگشتی ، میزان درآمدها ، دارایی های شخص و...
مهم ترین عامل در تعیین رتبه اعتبار فرد توان باز پرداخت بدهی ها است. هر چه گردش حساب بانکی را بالا تر ببریم برای بانک رضایت بخش تر است.
رتبه A . برای گرفتن تسهیلات بانکی سهولت بیشتری دارند.
با توجه به نوع فعالیت و تکرار تسهیلات دریافتی از سیستم بانکی و طبق آن برنامه ریزی می گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1399/04/28 18:20:07   |
0     0
چالش های سیستم اعتبارسنجی در ایران:
مانند تمامی تحولات و نوآوری ها، به کارگیری سامانه ها و گزارشات اعتبارسنجی نیز با مشکلات، تنگناها و مقاومت های طبیعی همراه است که به برخی از آن ها به شرح زیر اشاره می شود:
-وجود تسهیلات تکلیفی و دستوری در نظام بانکی کشور
-عدم فرهنگ سازی مناسب در خصوص استفاده از سامانه های اعتبارسنجی
-عدم دسترسی به اطلاعات کامل و تسهیم اطلاعات مشتریان در نظام بانکی
-عدم صحت کامل اطلاعات منتشر شده توسط مشتریان نظام بانکی
-عدم رقابت و توسعه شرکت های سنجش اعتبار
-عدم توسعه بازارهای مالی و در نتیجه عدم افزایش شرکت های رتبه بندی بیرونی برای افزایش رقابت و در نتیجه افزایش کیفیت گزارشات اعتباری نیز از دیگر موانع پیش روی توسعه نظام سنجش اعتبار محسوب می شود.
-عدم تهیه استانداردهای مربوط به محیط کسب و کار
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خوشنام |   1399/04/29 08:08:23   |
0     0
میزان دارایی ها وبدهی ها وتوان مالی ومیزان درآمد در اعتبار سنجی مورد ارزیابی قرار میگیردومهمترین عاملدر اعتبار سنجی توسط بانک هاتوان باز پرداخت بدهی توسط افراد است.کسب رتبه اعتباری خوب برای افرادی که زیاد با بانک ها وتسهیلات پرداختی آنها کار میکنند بسیار مهم است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد فاطمی |   1399/04/29 12:58:24   |
0     0
یعنی اینکه شخص وام گیرنده دارای بدهی بانکی نباشد و وام های قبلی خود را نیز به موقع پرداخت کرده باشد هر چقدر فرد در پرداخت اقساط خود به موقع اقدام کرده باشد دارا رتبه بالاتری نزد بانک میباشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا مظفری دهشیری |   1399/04/29 18:33:36   |
0     0
روال عادی اکثر بانکهای تجاری ، صنعتی و...در ایران در زمان اعطای تسهیلات و اعتبار بانکی و... بنا به اشخاص حقیقی و حقوقی بودن آنها میزان سپرده موجود در بانک ، میزان وثایق بانکی و ملکی و استیجاری ، میزان موجودی مسدودی برای اشخاص حقیقی و برای اشخاص حقوقی علاوه بر موارد فوق 1) دریافت صورتهای مالی حسابرسی شده 2) حقوق صاحبان سهام (حقوق مالکانه ) بالای 25% 3) بررسی میزان ریالی و فیزیکی دارائیهای ثابت مشهود و جاری 4) تعیین میزان سرمایه در گردش 5) عدم وجود جاری شرکاء با مانده بدهکار 6) بررسی نسبت جاری ، بدهی و بازده سرمایه گذاریها و....
رتبه اعتباری، بیانگر اهلیت اعتباری و تمایل به بازپرداخت اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی توسط شخص می باشد و با استفاده از سابقه گذشته رفتار اعتباری مشتری به تعیین رفتار احتمالی او در آینده می پردازد
رتبه مشتری A به این معنی است که مشتری بسیار خوبی با قابلیت اطمینان بالاست و می توان خدمات مناسب دیگری را نیز به وی پیشنهاد نمود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه زارعی |   1399/04/29 22:59:32   |
0     0
روال عادی اکثر بانکهای تجاری ، صنعتی و...در ایران در زمان اعطای تسهیلات و اعتبار بانکی و... بنا به اشخاص حقیقی و حقوقی بودن آنها میزان سپرده موجود در بانک ، میزان وثایق بانکی و ملکی و استیجاری ، میزان موجودی مسدودی برای اشخاص حقیقی و برای اشخاص حقوقی علاوه بر موارد فوق 1) دریافت صورتهای مالی حسابرسی شده 2) حقوق صاحبان سهام (حقوق مالکانه ) بالای 25% 3) بررسی میزان ریالی و فیزیکی دارائیهای ثابت مشهود و جاری 4) تعیین میزان سرمایه در گردش 5) عدم وجود جاری شرکاء با مانده بدهکار 6) بررسی نسبت جاری ، بدهی و بازده سرمایه گذاریها و....
جواب سوال سوم ؛ مسلما" کسب تراز بالا طبق سیستم بانکی برای هر شخص حقیقی و حقوقی خوشایند و مهم می باشد
جواب سوال چهارم ؛ بستگی به نوع فعالیت و تکرار تسهیلات دریافتی از سیستم بانکی داشته و طبق آن برنامه ریزی می گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد زارع |   1399/04/30 21:03:00   |
0     0
رتبه اعتباری، بیانگر اهلیت اعتباری و تمایل به بازپرداخت اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی توسط شخص می باشد و با استفاده از سابقه گذشته رفتار اعتباری مشتری به تعیین رفتار احتمالی او در آینده می پردازد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه محمدى ساغندى |   1399/04/30 22:34:28   |
0     0
اعتبار سنجى که براى تسهیلات بانکى قرار مى گیرد شامل چک هاى برگشتى ،چگونگى پرداخت بدهى ومیزان گردش حساب
کسب رتبه Aخیلى مهم است چون براى گرفتن تسهیلات بانکى امتیاز بالاى داریم
سعى مى کنم به میزانى که توانائى پرداخت بدهى دارم تسهیلات دریافت کنم تا به مشکل بد حسابى مواجه نشم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sajad zare |   1399/04/30 23:58:38   |
0     0
رفتار در بازپرداخت اقساط-توانایی مسجل شده در بازپرداخت-بدهی جاری
رفتار در بازپرداخت اقساط
در واقع رتبه اعتباری شما نشان دهنده ریسک شما برای بانک و موسسات مالی می باشد، هر چه رتبه اعتباری شما پایین تر باشد ریسک شما برای بانک بیشتر خواهد بود
اگر شما اقساط خود را به موقع و در سر رسید خود پرداخت نکنید این امر برای شما امتیاز منفی در بر خواهد داشت و رتبه اعتباری شما را کاهش می دهد.
چک برگشتی در سابقه اعتباری شما درج شده و امتیاز منفی آن رتبه اعتباری شما را تنزل خواهد داد
عامل دیگری که در رتبه اعتباری شما اثر می گذارد و آن را کاهش می دهد بدهی شما به سازمان مالیاتی است
اگر ضامن افراد زیادی شده اید و این که یک نفر از آنها در پرداخت اقساط خود امهال کند این امر در رتبه اعتباری شما تاثیر منفی خواهد گذاشت
اگر تعداد قراردادهای جاری وام شما زیاد باشد، امتیاز منفی برای شما منظور خواهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهین خواجوی |   1399/05/01 15:57:56   |
0     0
تبه بندی اعتبار شما وضعیت اعتبارتان را تعیین می کند. این مورد شامل اطلاعاتی نظیر میزان بدهی شما، هر وامی که موفق به پرداختش نشدید، و حتی تأخیر در پرداخت اقساط می شود. متأسفانه، رتبه بندی اعتبار شما بر موارد بیشتری از تنها توانایی شما در قرض پول تأثیرگذار است. در واقع این گزینه بر توانایی شما در دریافت بیمه سلامت تأثیر گذاشته و در برخی موارد ممکن است شما را از پیدا کردن شغل دور نگاه دارد.
خوش حسابی
وقتی رتبه مشتری A (یعنی مناسب ترین وضعیت) می باشد به این معنی است که مشتری بسیار خوبی با قابلیت اطمینان بالاست و می توان خدمات مناسب دیگری را نیز به وی پیشنهاد نمود. این رتبه به این معنی است که با توجه به رفتار مشتری در نظام بانکی کشور طی 5 سال گذشته، در صورتی که این مشتری در آینده از بانک تسهیلاتی را دریافت کند به احتمال فراوان اقساط آن را به موقع بازپرداخت خواهد نمود
سعی میکنم طوری برنامه ریزی کنم که از عهده میزان تسهیلات برایم و بدحساب نشوم یعنی اعتبارم در حد توان با ز پرداختم باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مسعودتاجیک |   1399/05/01 18:36:24   |
0     0
اطلاعاتی مانند میزان بدهی شما، هر وامی که موفق به پرداختش نشدید، تا خیر در پرواخت اقساط.
درواقع رتبه اعتباری شما نشان دهنده ریسک شما برای بانک و موسسات مالی می باشد، هر چه رتبه اعتباری شما پایین تر باشد ریسک شما برای بانک بیشتر خواهد بود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
درویشی |   1399/05/01 18:44:27   |
0     0
توانایی باز پرداخت اقساط ، میزان دارایی های شخص،
مهمترین عامل برای بانک باز پرداخت وام
هر چقدر شخص رتبه بهتری کسب نماید قطعا وام‌را راحت تر دریافت میکند و در عین حال وام بیشتری هم‌دریافت میکند و معدل حساب وی نیز حتئز اهمیت می باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
درویشی |   1399/05/01 18:44:42   |
0     0
بر اساس
توانایی باز پرداخت اقساط ، میزان دارایی های شخص،
مهمترین عامل برای بانک باز پرداخت وام
هر چقدر شخص رتبه بهتری کسب نماید قطعا وام‌را راحت تر دریافت میکند و در عین حال وام بیشتری هم‌دریافت میکند و معدل حساب وی نیز حتئز اهمیت می باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پوریا سلیمانی چالی |   1399/05/01 21:29:11   |
0     0
گردش حساب بانکی و باز پرداخت دیون مثل چک و تسهیلات و وام ها.
کسب رتبه ی A باعث می‌شود تا طرف مقابل راحت تر خدماتی مربوطه از قبیل تسهیلات را در اختیار ما قرار دهد.
قطعا سعی خواهم کرد تا آنجا که ممکن باشد بدون صدمه به کسب و کار یا زندگی در رسیدن به رتبه ی اعتباری بالا تلاش کنم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بیتا ناظمی |   1399/05/02 20:15:12   |
0     0
میزان درامدها،دارایی های شخص ،میزان چک های برگشتی،میزان گردش حساب بانکی و سابقه فرد در تسهیلات قبلی رتبه اعتباری فرد را نشان می دهد
سعی میکنم طوری برنامه ریزی کنم که از عهده میزان تسهیلات برایم و بدحساب نشوم یعنی اعتبارم در حد توان با ز پرداختم باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه توحیدفر |   1399/05/03 20:56:21   |
0     0
رتبه بندی اعتبار شما وضعیت اعتبارتان را تعیین می کند. این مورد شامل اطلاعاتی نظیر میزان بدهی شما، هر وامی که موفق به پرداختش نشدید، و حتی تأخیر در پرداخت اقساط می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهروز باستانی اله ابادی |   1399/05/07 08:54:53   |
0     0
چطور می توانید شناسنامه اعتباری خود را مشاهده نمایید؟
زمانی که برای دریافت تسهیلات به شعبه بانک یا موسسه اعتباری عضو سامانه مراجعه می کنید، با پر کردن فرم تقاضای تسهیلات و رضایت نامه دریافت گزارش، متصدی شعبه، شناسنامه اعتباری شما را از سامانه اعتبارسنجی دریافت خواهد کرد. در این هنگام شما می توانید با مشاهده شناسنامه اعتباری خود از اطلاعات موجود در شناسنامه مطلع شوید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهروز باستانی اله ابادی |   1399/05/07 18:55:03   |
0     0
شناسنامه اعتباری، نشان می دهد که هر شخصی چه تسهیلاتی را از بانک ها و موسسات اعتباری دریافت کرده اند و چگونه نسبت به پرداخت اقساط آن اقدام نموده است. اگر شخص اقساط خودش را به موقع پرداخت کرده باشد شناسنامه اعتباری او مثبت و اگر در پرداخت اقساط تاخیر داشته باشد شناسنامه اعتباری او دارای سابقه اعتباری منفی خواهد بود. بنابراین شخص می تواند با پرداخت به موقع اقساط تسهیلات دریافتی اش باعث اصلاح شناسنامه اعتباری و ایجاد «شهرت اعتباری» برای خودش بشود.
در حقیقت، شناسنامه اعتباری شخص، معرفی نامه ای است که کارنامه و عملکرد اعتباری شخص را در زمینه پایبندی او به ایفای تعهدات نشان می دهد. از این رو وقتی این شخص برای دریافت تسهیلات به شعبه بانک مراجعه کند، متصدی شعبه با دریافت و ارزیابی شناسنامه اعتباری او متوجه خواهد شد این شخص تا چه میزان به تعهداتش پایبند بوده است. به عنوان مثال آیا این شخص اقساط تسهیلات قبلی خود را سر موعد تعیین شده پرداخت نموده یا این که آن را دیر پرداخت می کرده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل شهاب |   1399/05/08 14:28:25   |
0     0
گردش حساب چک برگشتی تسهیلات میزان درامد
مهم ترین عامل باز پرداخت وام است
کسب رتبه اعتباری خوب برای افرادی که زیاد با بانک و تسهیلات پرداختنی ان ها کار میکنند بسیار مهم است
زیاد . برنامه ریزی هایی مانند پرداخت کامل و به موقع اقساط سعی در نداشتن چک برگشتی داشتن ضامن معتبر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیده بنت الهدی مرتضوی |   1399/05/08 20:23:21   |
0     0
وام دهندگان، مانند بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌کننده کارت اعتباری، برای ارزیابی ریسک بالقوه اعطای وام به مشتریان و همچنین کاهش زیان ناشی از عدم بازپرداخت وام، از امتیاز اعتباری استفاده می‌کنند. وام دهندگان از امتیاز اعتباری برای تشخیص اینکه چه کسی واجد شرایط اعطای وام است، با چه نرخ بهره‌ای و چه مقدار اعتبار، استفاده می‌کنند.

البته اعتبارسنجی محدود به بانک‌ها نیست. سازمان‌های دیگری مانند شرکت‌های تلفن همراه، شرکت‌های بیمه، ادارات دولتی، کسب و کارها و … نیز از اعتبارسنجی استفاده می‌کنند. اعتبارسنجی از تکنیک‌های مشابه داده‌کاوی استفاده می‌کند و هم‌پوشانی زیادی با آن دارد. این تکنیک‌ها ترکیبی از هزاران عوامل هستند اما در نهایت مشابه یا یکسان هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا منصوری محمد ابادی |   1399/05/10 12:58:14   |
0     0
میزان درامدها،دارایی های شخص ،میزان چک های برگشتی،میزان گردش حساب بانکی و سابقه فرد در تسهیلات قبلی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی جلالی فر |   1399/06/08 16:16:02   |
0     0
میزان درامدها،دارایی های شخص ،میزان چک های برگشتی،میزان گردش حساب بانکی و سابقه فرد در تسهیلات قبلی رتبه اعتباری فرد را نشان می دهد.
مهمترین عامل در تعیین رتبه اعتبار فرد توان باز پرداخت بدهیها است.هر چه گردش حساب بانکی را بالا تر ببریم برای بانک رضایت بخش تر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics