تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

سواد مالی بدهی و اعتبار

بدهی و اعتبار یا همان قرض دادن و قرض گرفتن از مفاهیم مهم سواد مالی به شما می‌روند. مدیریت بدهی، پرداخت وام، حفظ اعتبار، اصول قرض دادن و کاهش بدهی‌ها از جمله مواردی می‌باشند که در زندگی مالی ما بسیار تاثیرگذار هستند. همچنین کسی را نمی شناسیم که در زندگی درگیر وام نشده باشد یا به کسی پول قرض نداده باشد. اما یک بدهی کوچک یا یک کمک مدیریت نشده می‌تواند ویرانگر باشد.

همه چیز می‌تواند از یک اشتباه مالی کوچک شروع شود و مانند گلوله‌ی برفی بزرگ و بزرگ‌تر شود تا جایی که شما را در مرداب بدهی‌ها غرق کند. کاهش و کنترل بدهی اولین اقدامی است که باید در مورد آن انجام داد تا در قدم بعدی بتوان از قدرت آن کمک گرفت. با سواد مالی مدیریت بدهی می‌توان قرض و وام را کنترل کرد و با کمک آنها به رفاه مالی رسید.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

آیا قرض گرفتن و وام کلا کار بدی است؟

قطعا خیر! وام و قرض به هیچ وجه چیز بدی نیست. بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان هم در شرایطی برای زمین نخوردن یا حتی پیشرفت کردن، وام می‌گیرند. وام گرفتن همیشه گزینه‌ی بدی نیست. مشروط بر اینکه دریافت، خرج کردن و پس دادن آن را قبل از دریافت، مدیریت کنید.

 

همین بدهی و اعتبار اگر مدیریت نشوند می‌توانند به دردناک‌ترین کلمه‌ی زندگی شما تبدیل شوند. اگر از کودکی شما را با این مفاهیم سواد مالی آشنا می‌کردند و راه درست بازپرداخت آن را به شما آموزش می‌دادند اکنون انقدر از قرض دادن و قرض گرفتن نمی‌ترسیدید.

 

بدهی ، اعتبار و رفاه مالی

در مبحث قرض گرفتن به اعتقاد رابرت کیوساکی دو نوع بدهی خواهیم داشت : “بدهی خوب” و “بدهی بد” که اگر تفاوت این دو را ندانیم گرفتار خواهیم شد. بدهی‌های خوب برای شما پول‌سازی می‌کنند(مانند وام سرمایه گذاری یا کارآفرینی) و باعث پیشرفت شما می‌شوند. در صورتی که بدهی‌های بد دائم جیب شما را خالی‌تر می‌کنند(مانند وام خرید وسائل الکترونیکی و..) و شما را از رفاه مالی دور می‌کند.

 

ما نمی‌گوییم که وام نگیرید بلکه می‌گوییم با مدیریت بدهی‌ها از آنها کمک بگیرید تا پس از پیشرفت مالی خواسته‌هایتان را برآورده کنید. شما باید مواظب باشید بدهی‌های بد شما آنقدر زیاد نشوند که امکان ایجاد بدهی‌های خوب را از بین ببرند و مانع پیشرفت شما شوند. پس در قدم اول سواد مالی باید بدهی‌های بد خود را کاهش دهید.

 

قرض دادن نیز می‌تواند برای شما بسیار مشکل ساز شود. ریسک این کار برای شما اگر بیشتر از قرض گرفتن و بدهکار شدن نباشد کمتر نخواهد بود. کمک مالی بدون مدیریت و احتیاط می‌تواند پول، اعتماد و اعتبار شما را به شدت به خطر بیاندازد. چاره‌ی کار کمک نکردن نیست. داشتن دانش کافی، احتیاط لازم، سنجش فرد و مد نظر قرار دادن شرایط و عوامل تاثیرگذار دیگر، قرض دادن را از یک خطر به یک پشتوانه برای رفاه مالی شما تبدیل می‌کند.

 

قرض دادن نادرست می‌تواند شما را به سمت بدهی بد بکشاند و کمک مالی درست می‌تواند اعتبار آینده‌ی شما را برای بدهی خوب افزایش دهد. پس این دو عنوان مکمل یکدیگر هستند.

 

شرایط قرض دادن و حفظ اعتبار در سواد مالی

اینکه آیا من در شرایطی هستم که قرض بدهم؟ مهم‌ترین و اولین سوالی است که باید از خود بپرسید. سپس به تمام سوالاتی از قبیل : به این شخص وام بدهم؟ پول من را برای چه کاری می‌خواهد؟ چرا نیاز به پول دارد؟ اگر پول را برنگرداند چقدر لطمه خواهم دید؟ چقدر اعتبار من در خطر خواهد بود؟ و.. در ذهن خود پاسخ دهید تا بتوانید با خیال راحت به فردی که کمک نیاز دارد کمک کنید.

 

داشتن سواد مالی در این حوزه و دانستن این موارد هنگامی که شما قصد قرض و وام گرفتن می‌کنید نیز به شما کمک خواهد کرد.

 

چطور قرض بدهیم؟

تلاش به حل مشکل فرد کنید. با او صحبت کنید و مشکل اصلی وی را بفهمید تا هم از قرض دادن خود مطمئن شوید هم شاید توانستید مشکل او را از راه بهتری به جز پول دادن یا با سواد مالی حل کنید.

 

ظرفیت خود را مد نظر قرار دهید. همیشه ترجیحا فکر کنید که پول شما بازگشتی ندارید. شما تا چه مقدار توان از دست دادن پول دارید؟ اگر توان نداشتن مبلغ مذکور در زمان معلوم شده را ندارید، قبول نکنید! از “نه” گفتن خجالت نکشید تا وقتی در بحران اقتصادی هستید با قرض دادن نابجا، بیشتر در بحران غرق نشوید.

 

از ابتدا صریح باشید! اگر روابط شما با فردی که از شما درخواست پول کرده برایتان مهم است!(که قطعا هست وگرنه از ابتدا جوابتان منفی می‌شد) برای اینکه احتمال کدورت در آینده را کاهش دهید باید بسیار شفاف، خواست و شرایط خود را بیان کنید.

 

همه چیز را مکتوب کنید. این لازمه‌ی حفظ اعتماد و اعتبار در روابط است. تمام قرار، شرایط دریافت و پرداخت و ریز مبلغی که رد و بدل شده را مکتوب کنید.

 

به موقع و درست یادآوری کنید. شاید فکر کنید یادآوری چند روز قبل به دوستتان درمورد قرار بازپرداخت بدهی ، کار زشتی است. اما از بین رفتن اعتبار شما در جای دیگر بخاطر فراموشی یا کوتاهی این فرد قطعا اتفاق زشت‌تری است.

 

مشورت کنید. هم با کسی که رفتار شخص مورد نظر را در موارد مالی می‌شناسد مشورت کنید هم با خانواده خود، مخصوصا اگر متاهل هستید.

منبع خبر: تولید محتوای حَسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

شاوردی |   1399/02/21 07:35:32   |
0     0
پیش از دریافت هرگونه قرض و وام به بازپرداخت آن فکر کنید. کامل و شفاف توان و نحوه‌ی بازپرداخت مبلغ مورد نظر را به صورت دقیق حساب کنید.
از فرد مناسب قرض کنید. خانواده و افرادی که به شما اعتماد دارند گزینه‌های بهتری نسبت به افرادی که اعتماد کمتری به شما دارند به شمار می‌روند. همچنین بهتر است شخص مورد نظر کسی باشد که اگر زمانی از شما انتظار جبران این پشتیبانی را داشت شما نیز بتوانید به او برای قرض دادن اعتماد کنید. افرادی که خودشان تحت فشار مالی هستند نیز گزینه‌ی مناسبی نخواهند بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mona |   1399/03/03 16:29:50   |
بدهی و اعتبار یا همان قرض دادن و قرض گرفتن از مفاهیم مهم سواد مالی به شما می‌روند.بدهی و اعتبار اگر مدیریت نشوند می‌توانند به دردناک‌ترین کلمه‌ی زندگی تبدیل شود.وام گرفتن همیشه گزینه‌ی بدی نیست. مشروط بر اینکه دریافت، خرج کردن و پس دادن آن را قبل از دریافت، مدیریت کنید
مسعود زارع بیدکی |   1399/03/07 18:29:38   |
قرض دادن و قرض گرفتن کار خوبی است و می تواند در جریان مالی زندگی کمک های شایانی به ما بکند اما در جریان قرض دادن باید موارد زیادی مدنظر قرار بگیرد که دچار سوخت شدن مبلغ و دگیر مشکلات بعد از نشویم و همچنین در قرض گرفتن هم نکات زیادی را باید در نظر گرفت در موقع بازپرداخت دچار مشکل نشویم و اعتبار ما خدشه دار نشود که تمام موارد فوق با استفاده سواد مالی قابل تحقق است. سواد مالی با ایجاد تناسب فی مابین بدهی و قرض موجبات مدیریت مالی بهینه را فراهم می آورد.
مهدی کاظمی |   1399/04/28 08:59:28   |
قرضدادن دراسلام نیز سفارش شده است
علیرضا آزاد |   1399/04/28 19:07:37   |
با داشتن سواد مالی دقیق و کافی،میتوانیم درک خوبی از مفهوم کلی قرض داشته باشیم و با شناخت قرض گیرنده یا قرض دهنده، به آن اقدام کنیم و با بازپرداخت های به موقع و منظم،اعتبار خود را حفظ و چه بسا بالاتر ببریم و همچنین سواد مالی کافی،میتواند ما را در امر دارایی هایی که میخواهیم قرض دهیم و نحوه قرض دادن و وصول آنها،یاری رساند.
صادق زاده ربیعی |   1399/04/30 14:04:40   |
بدهی و اعتبار یا همان قرض دادن و قرض گرفتن از مفاهیم مهم سواد مالی به شما می‌روند.بدهی و اعتبار اگر مدیریت نشوند می‌توانند به دردناک‌ترین کلمه‌ی زندگی تبدیل شود.وام گرفتن همیشه گزینه‌ی بدی نیست. مشروط بر اینکه دریافت، خرج کردن و پس دادن آن را قبل از دریافت، مدیریت کنید
وحید احمد باریکزهی |   1399/04/30 17:10:27   |
مناسب قرض کنید. خانواده و افرادی که به شما اعتماد دارند گزینه‌های بهتری نسبت به افرادی که اعتماد کمتری به شما دارند به شمار می‌روند. همچنین بهتر است شخص مورد نظر کسی باشد که اگر زمانی از شما انتظار جبران این پشتیبانی را داشت شما نیز بتوانید به او برای قرض دادن اعتماد کنید. افرادی که خودشان تحت فشار مالی هستند نیز گزینه‌ی مناسبی نخواهند بود
مرجان عباسی نسب |   1399/04/31 21:24:44   |
قرض و دادن وقرض گرفتن در هر اگر حد اعتدال رعایت شود . و بدانی اگر قرض میگیری واقعا نیازمندی و این قرض گرفتن کمک میکند به معیشت زندگی بگیر و اگر قرض میدهی هم با احترام و اعتدال و مهلت دادن به فرد مقروض را در نطر داشته باشیم
محمد رحیمی |   1399/05/11 20:17:19   |
بدهی و اعتبار دو مفهوم در قرض گرفتن و قرض دادن است
سارا محمودآبادی |   1399/05/23 13:50:08   |
قرض و دادن وقرض گرفتن در هر اگر حد اعتدال رعایت شود . و بدانی اگر قرض میگیری واقعا نیازمندی و این قرض گرفتن کمک میکند به معیشت زندگی بگیر و اگر قرض میدهی هم با احترام و اعتدال و مهلت دادن به فرد مقروض را در نطر داشته باشیم
سارا محمودآبادی |   1399/05/23 13:57:01   |
قرض دادن باید به گونه ای باشد ک بتوان آن را در زمان تعیین شده پس داد و قرض گرفتن نامناسب و بدون برنامه ریزی میتواند عواقب بد و وحشتناکی به بار بیاورد و افرادی ک توی فشار مالی هستند افراد مناسبی برای قرض گرفتن نیستند
محمد مهدی کمالی |   1399/06/06 12:13:32   |
بدهی و اعتبار یا همان قرض دادن و قرض گرفتن از مفاهیم مهم سواد مالی به شما می‌روند.بدهی و اعتبار اگر مدیریت نشوند می‌توانند به دردناک‌ترین کلمه‌ی زندگی تبدیل شود
مبینا دشتی |   1399/06/06 12:14:47   |
قرض دادن و قرض گرفتن کار خوبی است و می تواند در جریان مالی زندگی کمک های شایانی به ما بکند اما در جریان قرض دادن باید موارد زیادی مدنظر قرار بگیرد که دچار سوخت شدن مبلغ و دگیر مشکلات بعد از نشویم
تشکری |   1399/02/27 16:11:06   |
0     0
برداشتم از این موضوع این است که با داشتن سواد مالی کافی شما می توانید به راحتی درباره امور مالی شخصی خود فکر کرده و قبل از تصمیم گیری تمامی گزینه های موجود را بررسی کرده و در نهایت بهترین آنها را انتخاب نمایید.بدهی مقصد را نشان می دهد در حالی که اعتبار منبع منافع پولی را نشان می دهد.اعتبارات مبالغ قابل توجهی است که به وام دهندگان توسط بدهکاران می پردازند. در دفترچه حسابداری ، در سمت راست ترازنامه ها ثبت می شود.بدهی ها مبالغی است که از یک حساب پرداخت می شود و منجر به افزایش دارایی می شود. اعتبارات مبلغ قابل توجهی به دلیل طلبکاران توسط بدهکاران است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra azodi |   1399/02/29 13:06:41   |
0     0
در مبحث قرض گرفتن به اعتقاد رابرت کیوساکی دو نوع بدهی خواهیم داشت : “بدهی خوب” و “بدهی بد” که اگر تفاوت این دو را ندانیم گرفتار خواهیم شد. بدهی‌های خوب برای شما پول‌سازی می‌کنند(مانند وام سرمایه گذاری یا کارآفرینی) و باعث پیشرفت شما می‌شوند. در صورتی که بدهی‌های بد دائم جیب شما را خالی‌تر می‌کنند(مانند وام خرید وسائل الکترونیکی و..) و شما را از رفاه مالی دور می‌کند.
ما نمی‌گوییم که وام نگیرید بلکه می‌گوییم با مدیریت بدهی‌ها از آنها کمک بگیرید تا پس از پیشرفت مالی خواسته‌هایتان را برآورده کنید. شما باید مواظب باشید بدهی‌های بد شما آنقدر زیاد نشوند که امکان ایجاد بدهی‌های خوب را از بین ببرند و مانع پیشرفت شما شوند. پس در قدم اول سواد مالی باید بدهی‌های بد خود را کاهش دهید. قرض دادن نادرست می‌تواند شما را به سمت بدهی بد بکشاند و کمک مالی درست می‌تواند اعتبار آینده‌ی شما را برای بدهی خوب افزایش دهد. پس این دو عنوان مکمل یکدیگر هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محبوبه سرخیان |   1399/03/02 15:56:50   |
0     0
ما نمی‌گوییم که وام نگیرید بلکه می‌گوییم با مدیریت بدهی‌ها از آنها کمک بگیرید تا پس از پیشرفت مالی خواسته‌هایتان را برآورده کنید. شما باید مواظب باشید بدهی‌های بد شما آنقدر زیاد نشوند که امکان ایجاد بدهی‌های خوب را از بین ببرند و مانع پیشرفت شما شوند. پس در قدم اول سواد مالی باید بدهی‌های بد خود را کاهش دهید.

قرض دادن نیز می‌تواند برای شما بسیار مشکل ساز شود. ریسک این کار برای شما اگر بیشتر از قرض گرفتن و بدهکار شدن نباشد کمتر نخواهد بود. کمک مالی بدون مدیریت و احتیاط می‌تواند پول، اعتماد و اعتبار شما را به شدت به خطر بیاندازد. چاره‌ی کار کمک نکردن نیست. داشتن دانش کافی، احتیاط لازم، سنجش فرد و مد نظر قرار دادن شرایط و عوامل تاثیرگذار دیگر، قرض دادن را از یک خطر به یک پشتوانه برای رفاه مالی شما تبدیل می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد پری زاد |   1399/03/02 18:47:23   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن از منظر اسلام بسیار پسندیده بوده و به آن سفارش شده است.
اما مطلب حایز اهمیت، شناخت نیاز ها است. چه توسط قرض دهنده و چه قرض گیرنده
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرضیه انتظارقائم |   1399/03/02 22:34:52   |
0     0
3 قانون طلایی قرض دادن
بیشتر افراد در زمان‌های مختلف با دشواری‌های مالی در زندگی روبه‌رو می‌شوند، اما این مشکل برای برخی افراد مزمن است. اگر این افراد برای حل مشکلات خود سراغ شما آمدند تا پول قرض بگیرند، عقل سلیم می‌گوید هیچ وقت نباید بیشتر از آنچه می‌توانید از دست دادنش را تحمل کنید، پول قرض دهید. اگر برادرتان یا دوستتان مبلغ قابل توجهی برای تعمیر خودرو از شما پول می‌خواهد، هیچ ضمانتی وجود ندارد که دوباره بتوانید این مبلغی را که قرض گرفته‌اید ببینید. به همین دلیل، در اینجا قوانینی طلایی را بازگو می‌کنیم تا بدانید وقتی دوست یا آشنایی پولی از شما درخواست کرد، چه بگویید، چطور در رودربایستی نمانید و روابط خود را با آنها خراب نکنید.
قانون شماره 1: با سیاست «نه» بگویید
آیا در نه گفتن مشکل دارید؟ این کار را به شیوه‌ای متفاوت امتحان کنید. مثلا بگویید:
• متاسفم، پس‌انداز من در این حد نیست.
• اگر یادت باشد دفعه قبل که می‌خواستی ماشینت را تعمیر کنی از من قرض گرفتی و هنوز پس ندادی. متاسفانه دیگر پولی ندارم که دوباره قرض دهم.
• اجازه بده حساب و کتابی بکنم و ببینم چقدر امکان این کار برایم وجود دارد. تا فردا خبر می‌دهم (این جمله برای افرادی است که به شدت در رودربایستی قرار می‌گیرند و در موقعیتی احساسی هستند و نمی‌توانند رو در رو نه بگویند. بعد از اینکه به خانه رفتید، به آن فرد پیام بدهید که بودجه‌تان برای قرض دادن کافی نیست).
اگر فرد مورد نظر بیش از حد اصرار کرد و با سماجت شما را آزار داد، به خودتان یادآوری کنید که نمی‌توانید برای نجات یک فرد دیگر خودتان را دچار آسیب مالی کنید. بهترین پاسخ این است که بگویید: «واقعا در موقعیتی نیستم که به شما کمک کنم، متاسفم.» سپس هر چه سریع‌تر بحث را عوض یا فضا را ترک کنید. اگر فکر می‌کنید این فرد دفعه بعدی که شما را ملاقات کرد باز هم بحث قرض کردن پول را به میان می‌کشد، به‌طور جدی بگویید که «بحث را در صورتی ادامه می‌دهم که در مورد قرض کردن پول صحبت نکنی.» نکته مهم این است که همین الان سیاستی را برای چنین مواقعی تنظیم کنید و در ذهن داشته باشید تا اگر ناگهان در این موقعیت قرار گرفتید، مجبور نباشید فکر کنید که چه عکس‌العملی مناسب است. شاید بخواهید در شرایط خیلی اضطراری یا به افرادی که مطمئن هستید پولتان را پس می‌دهند، قرض بدهید. شاید هم اصلا تحت هیچ شرایطی نخواهید به هیچ کس پول قرض بدهید. مهم این است که هم‌اکنون در مورد یک سیاست مناسب تصمیم‌گیری کنید، آن را به یاد آورید و گفتن آن را تمرین کنید. واکنش شما در موقعیت‌های اینچنینی باید فوری و محکم باشد.
قانون شماره 2: شیوه‌های دیگری برای کمک کردن به کار ببرید
دیو رامسی، مشاور امور مالی، معتقد است کلا نباید به کسی پول قرض بدهید، به خصوص به فامیل و اعضای خانواده. او می‌گوید: «این کار روابط خانوادگی را خراب می‌کند. اگر به اندازه کافی پول دارید، آن را قرض ندهید، بلکه آن را هدیه بدهید و از خیر پس گرفتنش بگذرید.» البته نباید این هدیه دادن به یک عادت تبدیل شود. اگر پسرعمو یا برادرتان همواره روی کمک مالی شما حساب می‌کند، پول‌هایی که می‌دهید بیشتر علائم بیماری را آشکار می‌کند و خود بیماری را درمان نمی‌کند. فرد مورد نظر چه در خرج کردن بی‌گدار به آب بزند و چه این سبک زندگی را دنبال کند، دائم پول دادن به او مشکلی را حل نمی‌کند و اصل مساله باید رفع و رجوع شود. در این صورت، به توصیه کاتلین کینگزبری، کارشناس روانشناسی ثروت، به جای تزریق مالی کمک‌های مشاوره‌ای بدهید. به‌عنوان مثال، پرداخت قسط خودرو یا قبوض گران دوستتان را نپذیرید، در عوض به او نشان دهید از چه مجراهایی می‌تواند وام بگیرد و یا چند جلسه او را نزد یک مشاور بفرستید تا وسواس خرید زیاد و ولخرجی او را درمان کند. کینگزبری می‌گوید: «به جای اینکه از یک رفتار ناسالم حمایت کنید، ممکن است در حین کمک‌های غیرمادی واقعی بتوانید چانه‌زنی‌هایی داشته باشید.»
قانون شماره 3: اگر چاره‌ای جز قرض دادن ندارید، هوشمند باشید
اگر در نهایت تصمیم گرفتید پولتان را قرض بدهید، یک سند مکتوب قانونی مثل چک در ازای آن دریافت کنید. این کار به طرف مقابل نشان می‌دهد چقدر برای پس گرفتن پولتان جدی هستید. همچنین کمک می‌کند در صورت تیره شدن روابط با آن فرد و زیر بار نرفتن او برای پس دادن پول، مدرکی قانونی داشته باشید. نکته دیگر این است که شرایط و زمان بازپرداخت مبلغ مورد نظر را با جزئیات تعیین کنید و نیز قید کنید اگر هر یک از طرفین از دنیا رفت، تکلیف آن پول چه می‌شود. اگر مبلغی که قرض داده‌اید قابل توجه است، حتما با یک وکیل مشورت کنید و اسناد ضمانت محکم‌تری تنظیم کنید. بار دیگر تاکید می‌کنیم که اگر دوست ندارید پولتان را از دست بدهید، از قرض دادن آن به هر کسی خودداری کنید. در غیر این صورت، آماده دردسرهای احتمالی آینده آن باشید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سارازارع منشادی |   1399/03/03 17:40:47   |
0     0
کسانی که از سوادمالی خوب برخوردار باشند هیچگاه دچاربحران مالی نمی شوند همچنین می توانند ازکارت اعتباری وخرید اقساطی به نفع خود وخانواده خود در پیشرفت اقتصادی استفاده کامل کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی سامعی |   1399/03/04 14:24:39   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن کار خوبی است و می تواند در جریان مالی زندگی کمک های شایانی به ما بکند اما در جریان قرض دادن باید موارد زیادی مدنظر قرار بگیرد که دچار سوخت شدن مبلغ و دگیر مشکلات بعد از نشویم و همچنین در قرض گرفتن هم نکات زیادی را باید در نظر گرفت در موقع بازپرداخت دچار مشکل نشویم و اعتبار ما خدشه دار نشود که تمام موارد فوق با استفاده سواد مالی قابل تحقق است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید حسین بخشایش |   1399/03/05 09:02:15   |
0     0
اصل قرض دادن وقرض گرفتن بد نیست این که فرد برای چه کاری قرض میگیرد بسیار مهم است .تعارفات را برای اینکه اعتبارتان خراب نشود کنار بگذارید و سطح تعهدی فرد در خواست کننده را بررسی کنید و با بالا بودن سطح سواد مالی به درخواست کننده قرض مشاوره دهید شاید کار او بدون قرض گرفتن حل شد .اعتبارسنجی از طرف مقابل در قرض دادن بسیار مهم می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام رقاقی |   1399/03/05 11:53:44   |
0     0
ارتباط سواد مالی و بدهی و قرض همیشه با ایجاد یک تناسب مفید همراه بوده و هست. در صورت برخورداری از سوادی مالی می توان میزان ایجاد بدهی و نوع آن را مشخص کرد.
مولفه های سواد مالی در پرداخت قرض نیز می توانند تعیین کننده باشند، بطوری که ما با ایجاد شرایط و نحوه پرداخت قرض، بهنگام تسویه و دریافت قرض های پرداخت شده دچار مشکل نشویم
سواد مالی با ایجاد تناسب فی مابین بدهی و قرض موجبات مدیریت مالی بهینه را فراهم می آورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آزاده السادات تراب زاده بافقی |   1399/03/05 16:08:15   |
0     0
در کشورهای تورمی با توجه به کاهش ارزش پول بهتر است قرض گرفته و آن را تبدیل به کالاهای سرمایه ای نظیر زمین، طلا، ارز و... نمود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه جنتی |   1399/03/10 15:29:17   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن کار خوبی است به شرطی که برای نیاز و کار مهمی قرض گرفته شود و برای هزینه های غیر ضروری و اضافی نباشد
داشتن سواد مالی در این حوزه و دانستن این موارد هنگامی که شما قصد قرض و وام گرفتن می‌کنید نیز به شما کمک خواهد کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
احمد واحدیان اردکانی |   1399/03/10 23:24:24   |
0     0
قبل از قرض دادن پولتان این 5 نکته را باید بدانید
1. گزینه های بعدی را در میان بگذارید :2. فقط مقداری را قرض دهید که تحمل از دست دادن آنرا دارید :3. شفاف باشید ,توقع هایتان را اعلام کنید :4. مکتوب داشته باشید :5. از خطر دور بمانید :
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی ندافی |   1399/03/21 14:30:28   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن اگه درست و با مدیریت انجام شود میتواند بسیار خوب و تاثیر مهمی در اقتصاد فردی هر شخص باشد نکته مهم این است که شخص باید این موضوع را مدیریت کند
وام گرفتن از بانک در شرایط تورمی خوب است و میتوانند پیامد های خوبی داشته باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mrz |   1399/03/22 22:40:14   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن کار خوبی است و می تواند در جریان مالی زندگی کمک های شایانی به ما بکند اما در جریان قرض دادن باید موارد زیادی مدنظر قرار بگیرد که دچار سوخت شدن مبلغ و دگیر مشکلات بعد از نشویم و همچنین در قرض گرفتن هم نکات زیادی را باید در نظر گرفت در موقع بازپرداخت دچار مشکل نشویم و اعتبار ما خدشه دار نشود که تمام موارد فوق با استفاده سواد مالی قابل تحقق است.
5نکته درباره قرض دادن:
. گزینه های بعدی را در میان بگذارید :2. فقط مقداری را قرض دهید که تحمل از دست دادن آنرا دارید :3. شفاف باشید ,توقع هایتان را اعلام کنید :4. مکتوب داشته باشید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد سجاد حجتی پور |   1399/03/23 02:57:09   |
0     0
بدهی و اعتبار یا همان قرض دادن و قرض گرفتن از مفاهیم مهم سواد مالی به شما می‌روند.بدهی و اعتبار اگر مدیریت نشوند می‌توانند به دردناک‌ترین کلمه‌ی زندگی تبدیل شود.وام گرفتن همیشه گزینه‌ی بدی نیست. مشروط بر اینکه دریافت، خرج کردن و پس دادن آن را قبل از دریافت، مدیریت کنید
سواد مالی با ایجاد تناسب فی مابین بدهی و قرض موجبات مدیریت مالی بهینه را فراهم می آورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید سرایانی |   1399/03/25 15:53:18   |
0     0
با سواد مالی می توان میزان درآمد، نقدینگی فرد یا خانواده و میزان تعهدات و بدهی‌ها مورد توجه قرار داد و محل هزینه کردن و خرج کردن این مقادیر و نحوه بازپرداخت بدهی‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا ابراهیمی |   1399/03/25 18:05:42   |
0     0
بدهی و اعتبار یا همان قرض دادن و قرض گرفتن از مفاهیم مهم سواد مالی به شما می‌روند. مدیریت بدهی، پرداخت وام، حفظ اعتبار، اصول قرض دادن و کاهش بدهی‌ها از جمله مواردی می‌باشند که در زندگی مالی ما بسیار تاثیرگذار هستند. همچنین کسی را نمی‌شناسیم که در زندگی درگیر وام نشده باشد یا به کسی پول قرض نداده باشد. اما یک بدهی کوچک یا یک کمک مدیریت نشده می‌تواند ویرانگر باشد.
همه چیز می‌تواند از یک اشتباه مالی کوچک شروع شود و مانند گلوله‌ی برفی بزرگ و بزرگ‌تر شود تا جایی که شما را در مرداب بدهی‌ها غرق کند. کاهش و کنترل بدهی اولین اقدامی است که باید در مورد آن انجام داد تا در قدم بعدی بتوان از قدرت آن کمک گرفت. با سواد مالی مدیریت بدهی می‌توان قرض و وام را کنترل کرد و با کمک آنها به رفاه مالی رسید.
بدهی ، اعتبار و رفاه مالی
در مبحث قرض گرفتن به اعتقاد رابرت کیوساکی دو نوع بدهی خواهیم داشت : “بدهی خوب” و “بدهی بد” که اگر تفاوت این دو را ندانیم گرفتار خواهیم شد. بدهی‌های خوب برای شما پول‌سازی می‌کنند(مانند وام سرمایه گذاری یا کارآفرینی) و باعث پیشرفت شما می‌شوند. در صورتی که بدهی‌های بد دائم جیب شما را خالی‌تر می‌کنند(مانند وام خرید وسائل الکترونیکی و..) و شما را از رفاه مالی دور می‌کند.
ما نمی‌گوییم که وام نگیرید بلکه می‌گوییم با مدیریت بدهی‌ها از آنها کمک بگیرید تا پس از پیشرفت مالی خواسته‌هایتان را برآورده کنید. شما باید مواظب باشید بدهی‌های بد شما آنقدر زیاد نشوند که امکان ایجاد بدهی‌های خوب را از بین ببرند و مانع پیشرفت شما شوند. پس در قدم اول سواد مالی باید بدهی‌های بد خود را کاهش دهید.
قرض دادن نیز می‌تواند برای شما بسیار مشکل ساز شود. ریسک این کار برای شما اگر بیشتر از قرض گرفتن و بدهکار شدن نباشد کمتر نخواهد بود. کمک مالی بدون مدیریت و احتیاط می‌تواند پول، اعتماد و اعتبار شما را به شدت به خطر بیاندازد. چاره‌ی کار کمک نکردن نیست. داشتن دانش کافی، احتیاط لازم، سنجش فرد و مد نظر قرار دادن شرایط و عوامل تاثیرگذار دیگر، قرض دادن را از یک خطر به یک پشتوانه برای رفاه مالی شما تبدیل می‌کند.
قرض دادن نادرست می‌تواند شما را به سمت بدهی بد بکشاند و کمک مالی درست می‌تواند اعتبار آینده‌ی شما را برای بدهی خوب افزایش دهد. پس این دو عنوان مکمل یکدیگر هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حشمت الله اسدی زیدابادی |   1399/03/26 08:49:06   |
0     0
قرض دادن از لحاظ اخلاقی به فردی که پول برای او ضروری است بایستی انجام شودو در کل اعتبار سنجی روش مناسبی برای تعیین فرد قرض گیرنده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh tak |   1399/03/26 11:12:09   |
0     0
قرض دادن و قرض دادن یکی از فعالیت های نیک و پسندیده هست که در دین مبین اسلام نیز به ان (قرض دادن) سفارش شده است . البته هنگام قرض دادن و قرض گرفتن باید نکاتی را مد نظر قرار داد تا دچار مشکل نشد . برای مثال یکی از مهمترین انان این است که موقع قرض گرفتن ، برنامه مدون و دقیقی برای بازپرداخت داشته باشیم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا افتخاری |   1399/03/27 09:13:46   |
0     0
در حوزه سواد مالی مدیریت بدهی ها بسیار مهم است...قرض دادن و قرض گرفتن میتواند بسیار خوب باشد وباعث پیشرفت شود....فقط قبل از ان باید فرد بداند این وام و قرض را برای چه چیزی میخواهد دوره باز پرداخت ان به چه صورت است و با جه سودی باید پول را برگرداند...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Morteaza Poursoleiman |   1399/03/30 17:41:20   |
0     0
در حین قرض گرفتن باید به توانایی بازپرداخت آن فکر کرد. همچنین برای مدیریت مالی و نحوه مصرف آن باید برنامه ریزی کرد. همچنین بهتر است با مشورت با فراد خبره از مراکز و افراد معتبر قرض گرفت
در حین قرض دادن نیز باید مشکل فرد قرض گیرنده و توانایی مالی وی در بازپرداخت را در نظر گرفت. همچنین باید این احتمال را داد که شخص قرض گیرنده شاید نتواند قرض را پس دهد و در آنصورت باید ببینیم چقدر ضرر کرده آیم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا زیلوباف |   1399/03/31 15:44:31   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن کار خوبی است به شرطی که برای نیاز و کار مهمی قرض گرفته شود و برای هزینه های غیر ضروری و اضافی نباشد
داشتن سواد مالی در این حوزه و دانستن این موارد هنگامی که شما قصد قرض و وام گرفتن می‌کنید نیز به شما کمک خواهد کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده دهقان |   1399/04/02 14:50:40   |
0     0
بدهی و اعتبار یا همان قرض دادن و قرض گرفتن از مفاهیم مهم سواد مالی به شما می‌روند. مدیریت بدهی، پرداخت وام، حفظ اعتبار، اصول قرض دادن و کاهش بدهی‌ها از جمله مواردی می‌باشند که در زندگی مالی ما بسیار تاثیرگذار هستند. همچنین کسی را نمی‌شناسیم که در زندگی درگیر وام نشده باشد یا به کسی پول قرض نداده باشد. اما یک بدهی کوچک یا یک کمک مدیریت نشده می‌تواند ویرانگر باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدعلی حسینی |   1399/04/06 22:35:53   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن در کل بسیار کار پسندیده و حسنه ای است چون خیلی از افراد در در زمان های مختلف قصد انجام کارهای اقتصادی یا رفاهی حتی برای خود یا دیگران را دارند که باعث کمک آنها می شود اما متاسفانه در حال حاضر با دور شدن اخلاق قرض دادن و قرض گرفتن یکی از معضلات جامعه امروزی است که باید برای قرض دادن و قرض گرفتن دو طرف مواظب باشند که حقی از آنها ضایع نشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین علی پناه |   1399/04/06 23:06:43   |
0     0
در ابتدای امر بین بدهی و اعتباربایستی فرق به این صورت قائل شد بدین شرح که آیا میتوان از اعتبار وجود داشته به هر مفهومی برای خود بدهی ایجاد نمود ؟ پس نگاه سواد مالی در ملحوظ نمودن هر دو آن بوده که بایستی در تمامی بنگاههای اقتصادی توجه عمیقی به ان نمود و در زمان ایجاد به فکر منافع آتی ان نیز باشیم .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح اله خزاعی |   1399/04/08 08:50:09   |
0     0
از لحاظ اخلاقی و دینی و عرفی نمیتوان قرض دادن و قرض گرفتن را مورد واخواهی و اشکال قرار داد ولی روش قرض دادن و روش قرض گرفتن بسیار می تواند در درستی و رضایت طرفین تاثیر داشته باشد. با داشتن سواد مالی و برقراری ارتباط بین دو مقوله قرض گرفتن و قرض دادن خود این موضوع می تواند باعث جلوگیری از بروز مشکلات بعدی شود و روح این عمل را خدشه دار نکند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
afkhami |   1399/04/10 00:41:15   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن کار خوبی است به شرطی که برای نیاز و کار مهمی قرض گرفته شود و برای هزینه های غیر ضروری و اضافی نباشد
داشتن سواد مالی در این حوزه و دانستن این موارد هنگامی که شما قصد قرض و وام گرفتن می‌کنید نیز به شما کمک خواهد کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا صالحی نیا |   1399/04/10 13:21:27   |
0     0
با داشتن سواد مالی کافی شما می توانید به راحتی درباره امور مالی شخصی خود فکر کرده و قبل از تصمیم گیری تمامی گزینه های موجود را بررسی کرده و در نهایت بهترین آنها را انتخاب نمایید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
الناز بهروزی |   1399/04/12 20:04:22   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن کار خوبی است به شرطی که برای نیاز و کار مهمی قرض گرفته شود و برای هزینه های غیر ضروری نباشد
وام گرفتن از بانک در شرایط تورمی خوب است و میتوانند پیامد های خوبی داشته باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل |   1399/04/14 15:13:02   |
0     0
بدهی و اعتبار یا همان قرض دادن و قرض گرفتن از مفاهیم مهم سواد مالی به شما می‌روند.بدهی و اعتبار اگر مدیریت نشوند می‌توانند به دردناک‌ترین کلمه‌ی زندگی تبدیل شود.وام گرفتن همیشه گزینه‌ی بدی نیست. مشروط بر اینکه دریافت، خرج کردن و پس دادن آن را قبل از دریافت، مدیریت کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا کبیری |   1399/04/15 11:09:58   |
0     0
ارتباط سواد مالی و بدهی و قرض همیشه با ایجاد یک تناسب مفید همراه بوده و هست. در صورت برخورداری از سوادی مالی می توان میزان ایجاد بدهی و نوع آن را مشخص کرد.
مولفه های سواد مالی در پرداخت قرض نیز می توانند تعیین کننده باشند، بطوری که ما با ایجاد شرایط و نحوه پرداخت قرض، بهنگام تسویه و دریافت قرض های پرداخت شده دچار مشکل نشویم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Hamidreza Mirmohammadi |   1399/04/15 11:35:53   |
0     0
قرض دادن وقرض گرفتن درکل بسیار کارپسندیده وخوبی است چون همه درشرایطی خواه یاناخواه قرار می گیریم که بودجه خودمان جوابگو نیست برای همین باید پول قرض کنیم .
وام گرفتن در کشور ما خوب است بدلیل شرایط تورمی موجود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا حاجی زاده |   1399/04/16 23:34:00   |
0     0
در مبحث قرض گرفتن به اعتقاد رابرت کیوساکی دو نوع بدهی خواهیم داشت : “بدهی خوب” و “بدهی بد” که اگر تفاوت این دو را ندانیم گرفتار خواهیم شد. بدهی‌های خوب برای شما پول‌سازی می‌کنند(مانند وام سرمایه گذاری یا کارآفرینی) و باعث پیشرفت شما می‌شوند. در صورتی که بدهی‌های بد دائم جیب شما را خالی‌تر می‌کنند(مانند وام خرید وسائل الکترونیکی و..) و شما را از رفاه مالی دور می‌کند.
ما نمی‌گوییم که وام نگیرید بلکه می‌گوییم با مدیریت بدهی‌ها از آنها کمک بگیرید تا پس از پیشرفت مالی خواسته‌هایتان را برآورده کنید. شما باید مواظب باشید بدهی‌های بد شما آنقدر زیاد نشوند که امکان ایجاد بدهی‌های خوب را از بین ببرند و مانع پیشرفت شما شوند. پس در قدم اول سواد مالی باید بدهی‌های بد خود را کاهش دهید. قرض دادن نادرست می‌تواند شما را به سمت بدهی بد بکشاند و کمک مالی درست می‌تواند اعتبار آینده‌ی شما را برای بدهی خوب افزایش دهد. پس این دو عنوان مکمل یکدیگر هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
لعیا حیدری |   1399/04/17 00:32:17   |
0     0
قرض دادن می تواند در جریان مالی زندگی کمک های زیادی به ما بکند اما در جریان قرض دادن باید موارد زیادی مدنظر قرار بگیرد که دچار سوخت شدن مبلغ و دگیر مشکلات بعد از نشویم و همچنین در قرض گرفتن هم نکات زیادی را باید در نظر گرفت در موقع بازپرداخت دچار مشکل نشویم و اعتبار ما خدشه دار نشود که تمام موارد فوق با استفاده سواد مالی قابل تحقق است. سواد مالی با ایجاد تناسب فی مابین بدهی و قرض موجبات مدیریت مالی بهینه را فراهم می آورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سمیرا |   1399/04/17 23:22:28   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن کار خوبی است و می تواند در جریان مالی زندگی کمک های شایانی به ما بکند اما در جریان قرض دادن باید موارد زیادی مدنظر قرار بگیرد که دچار سوخت شدن مبلغ و دگیر مشکلات بعد از نشویم و همچنین در قرض گرفتن هم نکات زیادی را باید در نظر گرفت در موقع بازپرداخت دچار مشکل نشویم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سپیده دهقان |   1399/04/18 02:25:49   |
0     0
قرض دادن وقرض گرفتن درکل بسیار کارپسندیده وخوبی است چون همه درشرایطی خواه یاناخواه قرار می گیریم که بودجه خودمان جوابگو نیست برای همین باید پول قرض کنیم .
وام گرفتن در کشور ما خوب است بدلیل شرایط تورمی موجود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سپیده دهقان |   1399/04/18 02:30:59   |
0     0
ارتباط سواد مالی و بدهی و قرض همیشه با ایجاد یک تناسب مفید همراه بوده و هست. در صورت برخورداری از سوادی مالی می توان میزان ایجاد بدهی و نوع آن را مشخص کرد.
مولفه های سواد مالی در پرداخت قرض نیز می توانند تعیین کننده باشند، بطوری که ما با ایجاد شرایط و نحوه پرداخت قرض، بهنگام تسویه و دریافت قرض های پرداخت شده دچار مشکل نشویم.
پاسخ
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین یزدی یوسفی |   1399/04/18 14:27:54   |
0     0
با داشتن سواد مالی کافی شما می توانید به راحتی درباره امور مالی شخصی خود فکر کرده و قبل از تصمیم گیری تمامی گزینه های موجود را بررسی کرده و در نهایت بهترین آنها را انتخاب نمایید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه مستانی |   1399/04/18 19:56:58   |
0     0
در مبحث قرض گرفتن به اعتقاد رابرت کیوساکی دو نوع بدهی خواهیم داشت : “بدهی خوب” و “بدهی بد” که اگر تفاوت این دو را ندانیم گرفتار خواهیم شد. بدهی‌های خوب برای شما پول‌سازی می‌کنند(مانند وام سرمایه گذاری یا کارآفرینی) و باعث پیشرفت شما می‌شوند. در صورتی که بدهی‌های بد دائم جیب شما را خالی‌تر می‌کنند(مانند وام خرید وسائل الکترونیکی و..) و شما را از رفاه مالی دور می‌کند.
ما نمی‌گوییم که وام نگیرید بلکه می‌گوییم با مدیریت بدهی‌ها از آنها کمک بگیرید تا پس از پیشرفت مالی خواسته‌هایتان را برآورده کنید. شما باید مواظب باشید بدهی‌های بد شما آنقدر زیاد نشوند که امکان ایجاد بدهی‌های خوب را از بین ببرند و مانع پیشرفت شما شوند. پس در قدم اول سواد مالی باید بدهی‌های بد خود را کاهش دهید. قرض دادن نادرست می‌تواند شما را به سمت بدهی بد بکشاند و کمک مالی درست می‌تواند اعتبار آینده‌ی شما را برای بدهی خوب افزایش دهد. پس این دو عنوان مکمل یکدیگر هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه زارع |   1399/04/19 13:58:35   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن کار خوبی است به شرطی که برای نیاز و کار مهمی قرض گرفته شود و برای هزینه های غیر ضروری و اضافی نباشد
داشتن سواد مالی در این حوزه و دانستن این موارد هنگامی که شما قصد قرض و وام گرفتن می‌کنید نیز به شما کمک خواهد کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا سلیمانی |   1399/04/19 18:29:37   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن کار خوبی است و می تواند در جریان مالی زندگی کمک های شایانی به ما بکند اما در جریان قرض دادن باید موارد زیادی مدنظر قرار بگیرد که دچار سوخت شدن مبلغ و دگیر مشکلات بعد از نشویم و همچنین در قرض گرفتن هم نکات زیادی را باید در نظر گرفت در موقع بازپرداخت دچار مشکل نشویم و اعتبار ما خدشه دار نشود که تمام موارد فوق با استفاده سواد مالی قابل تحقق است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محدثه دهقان طزرجانی |   1399/04/20 02:05:49   |
0     0
بدهی مقصد را نشان می دهد در حالی که اعتبار منبع منافع پولی را نشان می دهد. در حسابداری ، منبع تراکنش اعتبار می یابد و حساب مقصد debit می شود. درک هر دو مفهوم می تواند مالیات باشد ، اما یک ضرورت برای هر عمل حسابداری است
بدهی ها هزینه یا هر مبلغی است که از یک حساب به حساب دیگر پرداخت می شود ، که منجر به افزایش دارایی ها و کاهش بدهی ها یا سهام خود در ترازنامه می شود. بدهکاری یک روش رسمی حسابداری و حسابداری است که از اصطلاح لاتین "debere" به معنای مدیون سرچشمه گرفته است. بدهی در سمت مثبت ترازنامه و سمت منفی موارد نتیجه قرار می گیرد. در حسابداری ، بدهی در سمت چپ سیستم های حسابداری مضاعف وارد می شود. طرف مقابل شامل اعتبارات است.

در حسابداری مهم است به موارد زیر توجه کنید:

بدهی به حساب بدهکار به معنای کاهش بدهی است بدهی به حساب دارایی به معنای افزایش دارایی است بدهی به حساب درآمد به معنای کاهش درآمد است بدهی حساب های هزینه نشان می دهد که هزینه ها افزایش یافته اند
برخی از حسابهای افزایش یافته با بدهی شامل دارایی (حساب های دریافتنی حساب ، موجودی ، تجهیزات و وجه نقد) ، هزینه ها (اجاره ، دستمزدها ، بهره ها) ، ضررها و ترسیم حساب ها است. برخی از حساب های کاهش یافته توسط بدهی ها شامل بدهی (بدهی) ، سهام (سهام و سود باقی مانده) است. مانده بدهی مبلغی است که پس از انجام یک سری ورود انجام می شود. در حسابداری دوگانه ، حساب های اعتباری و بدهی باید برابر باشد.


اعتبار چیست؟
اعتبارات مبالغ قابل توجهی است که به وام دهندگان توسط بدهکاران می پردازند. در دفترچه حسابداری ، در سمت راست ترازنامه ها ثبت می شود. وقتی شخصی به یک حساب کاربری اعتبار می کند به این معنی است که مقدار منفی در آن حساب وجود دارد. افزایش بدهی به دلیل افزایش مبالغ در نتایج قابل پرداخت در نتیجه با یک مقدار منفی افزایش می یابد.

اصل ورود دوگانه نیز اعتبارات را راهنمایی می کند که تأثیر آن بر یک حساب باید در یک حساب دیگر منعکس شود. طلبکار آن شخصی است که اعتبار ارائه می دهد. در ازای کالاها یا خدمات بین طلبکاران و بدهکاران باید اعتبار ارائه شود. پرداخت بر اساس مدت زمان تعیین شده است.

درک موارد زیر در حسابداری مهم است:

وام در حساب بدهکار نشانگر افزایش بدهی است اعتبارات در حساب دارایی به معنای کاهش دارایی است وامهای مربوط به حساب درآمد نشان دهنده افزایش درآمد است اعتبار در حساب هزینه نشان می دهد که هزینه ها کاهش یافته اند
حساب های افزایش یافته توسط اعتبارات شامل بدهی (بدهی) ، درآمد (فروش ، سود) و سود است. حسابهایی که با اعتبار کاهش می یابد شامل دارایی هایی از قبیل پول نقد ، مطالبات دریافتی ، منابع و در نهایت زمین است.

تفاوت بین بدهی و اعتبار در حسابداری
تفاوتهای اصلی بین این دو اصطلاح حسابداری از دلایل زیر قابل برداشت است:

معنی بدهی و اعتبار در حسابداری
بدهی ها مبالغی است که از یک حساب پرداخت می شود و منجر به افزایش دارایی می شود. اعتبارات مبلغ قابل توجهی به دلیل طلبکاران توسط بدهکاران است.

محل پرداخت بدهی و اعتبار در حسابداری
بدهی در سمت چپ حساب های دفتر مبلغ و ترازنامه ها قرار می گیرد. اعتبار در سمت راست مخالف حساب های دفتر و ترازنامه قرار می گیرد.

حسابهای شخصی
در حسابهای شخصی سرگروه های گیرنده بدهکار می شوند در حالی که در طرف دیگر به حساب دهندگان اعتبار داده می شود.

استفاده از بدهی و اعتبار در حسابداری
اعتبار برای تعیین مبلغی که برداشت شده است استفاده می شود. بدهی ها برای نشان دادن اضافات استفاده می شوند.

حسابهای اسمی
هزینه ها و ضررها در حسابهای اسمی در حالی که درآمدها و سودهای این قبیل حسابها اعتبار دارند ، بدهی می شوند.

حسابهای واقعی
بدهی نشانگر آن است که چه چیزی وارد می شود در حالی که اعتبار نشان دهنده آنچه خارج می شود.

بر خلاف اثر نتیجه
افزایش اعتبار باعث کاهش بدهی می شود و افزایش بدهی باعث کاهش اعتبار می شود.

بدهی در مقابل اعتبار در حسابداری: نمودار مقایسه

خلاصه بدهی و اعتبار در حسابداری
بدهی و اعتبار هر دو مفاهیم مهم نگهداری کتاب هستند که توسط لوکا پاسیولی اختراع شده است. هر دو اصطلاح دو دست یک بدن را نشان می دهد که دفترچه یا ترازنامه است. هر معامله بر طرف اعتبار و بدهی تأثیر می گذارد. هر دو آنها تأثیر متضادی دارند ، افزایش در یکی منجر به کاهش دیگری می شود. افزایش بدهی ها منجر به کاهش اعتبارات و برعکس می شود. هردو باید هنگام تراز بودن در ترازنامه برابر باشند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه جعفری |   1399/04/20 09:52:47   |
0     0
ارتباط سواد مالی و بدهی و قرض همیشه با ایجاد یک تناسب مفید همراه بوده و هست. در صورت برخورداری از سوادی مالی می توان میزان ایجاد بدهی و نوع آن را مشخص کرد.
مولفه های سواد مالی در پرداخت قرض نیز می توانند تعیین کننده باشند، بطوری که ما با ایجاد شرایط و نحوه پرداخت قرض، بهنگام تسویه و دریافت قرض های پرداخت شده دچار مشکل نشویم.در مبحث قرض گرفتن به اعتقاد رابرت کیوساکی دو نوع بدهی خواهیم داشت : “بدهی خوب” و “بدهی بد” که اگر تفاوت این دو را ندانیم گرفتار خواهیم شد. بدهی‌های خوب برای شما پول‌سازی می‌کنند(مانند وام سرمایه گذاری یا کارآفرینی) و باعث پیشرفت شما می‌شوند. در صورتی که بدهی‌های بد دائم جیب شما را خالی‌تر می‌کنند(مانند وام خرید وسائل الکترونیکی و..) و شما را از رفاه مالی دور می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جمال سالاری |   1399/04/20 12:08:16   |
0     0
دو نوع بدهی داریم: “بدهی خوب” و “بدهی بد” که اگر تفاوت این دو را ندانیم گرفتار خواهیم شد. بدهی‌های خوب برای شما پول‌سازی می‌کنند(مانند وام سرمایه گذاری یا کارآفرینی) و باعث پیشرفت شما می‌شوند. در صورتی که بدهی‌های بد دائم جیب شما را خالی‌تر می‌کنند(مانند وام گردشگری و..) و شما را از رفاه مالی دور می‌کند.
ما نمی‌گوییم که وام نگیرید بلکه می‌گوییم با مدیریت بدهی‌ها از آنها کمک بگیرید تا پس از پیشرفت مالی خواسته‌هایتان را برآورده کنید. شما باید مواظب باشید بدهی‌های بد شما آنقدر زیاد نشوند که امکان ایجاد بدهی‌های خوب را از بین ببرند و مانع پیشرفت شما شوند. پس در قدم اول سواد مالی باید بدهی‌های بد خود را کاهش دهید. قرض دادن نادرست می‌تواند شما را به سمت بدهی بد بکشاند و کمک مالی درست می‌تواند اعتبار آینده‌ی شما را برای بدهی خوب افزایش دهد. پس این دو عنوان مکمل یکدیگر هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا غنی زاده زارچ |   1399/04/22 08:31:09   |
0     0
با سوادمالی مدیریت بدهی می توان کاهش و کنترل بدهی را انجام داد. وام گرفتن کار بدی نیست به شرطی که دریافت، خرج کردن و پس دادن آن را قبل از دریافت مدیریت کنیدتا به قضیه دردناکی در زندگی تان منجر نشود. دو نوع بدهی خوب و بد داریم. بدهی خوب موجب پول ساختن برای ما می شود و ما را پولدارتر می کند اما بدهی بد جیب شما را را خالی و خالی تر می کند. در قدم اول سواد مالی بدهی بد خود را کاهش دهید. در قرض دادن دانش کافی، احتیاط لازم، سنجش فرد مقابل و مد نظر قرار دادن شرایط و عوامل تاثیرگذار را در نظر بگیریدتا قرض دادن را از یک خطر به یک پشتوانه برای رفاه مالی شما تبدیل کند. قرض دادن نادرست شما را به سوی بدهی بد می کشاند.برای قرض دادن باید مشکل طرف مقابل را بفهمید ، صریح باشید و شفاف صحبت کنید. در صورت تاخیر در پرداخت بدهی اش با کسی که رفتار شخص مورد نظر را در موارد مالی می شناسد مشورت کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید گلزارفر |   1399/04/23 18:02:29   |
0     0
قرض دادن می تواند در جریان مالی زندگی کمک های زیادی به ما بکند اما در جریان قرض دادن باید موارد زیادی مدنظر قرار بگیرد که دچار سوخت شدن مبلغ و دگیر مشکلات بعد از نشویم و همچنین در قرض گرفتن هم نکات زیادی را باید در نظر گرفت در موقع بازپرداخت دچار مشکل نشویم و اعتبار ما خدشه دار نشود که تمام موارد فوق با استفاده سواد مالی قابل تحقق است. سواد مالی با ایجاد تناسب فی مابین بدهی و قرض موجبات مدیریت مالی بهینه را فراهم می آورد به عبارتی 1. قرض همراه با اخلاص باشد.
2. با دل خوش و رضایت کامل باشد.
3. قرض از مال حلال باشد.
4. قرض مکتوب شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
معصومه یاری علی ابادی |   1399/04/24 21:33:26   |
0     0
هم قرض دادن وهم وام گرفتن خوب است به شرط اینکه هر دوی انها روی اصول باشد نباید انقدر تسهیلات دریافت کرد که از عهده ی پرداخت ان بر نیایم یا انقدر بدل وبخشش کنیم که دیگر برای خودمان چیزی نداشته باشیم همه چیز در حد متعادل خوب می باشد وگرنه یک معظل می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مژگان محمدی یزدی |   1399/04/24 22:02:46   |
0     0
بدهی و اعتبار اگر مدیریت نشوند می‌توانند به دردناک‌ترین کلمه‌ی زندگی شما تبدیل شوند. اگر از کودکی شما را با این مفاهیم سواد مالی آشنا می‌کردند و راه درست بازپرداخت آن را به شما آموزش می‌دادند اکنون انقدر از قرض دادن و قرض گرفتن نمی‌ترسیدید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه لطف محمدی |   1399/04/25 19:13:22   |
0     0
همیشه ترجیحا فکر کنید که پول شما بازگشتی ندارید. شما تا چه مقدار توان از دست دادن پول دارید؟ اگر توان نداشتن مبلغ مذکور در زمان معلوم شده را ندارید، قبول نکنید! از “نه” گفتن خجالت نکشید تا وقتی در بحران اقتصادی هستید با قرض دادن نابجا، بیشتر در بحران غرق نشوید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زینب دریس |   1399/04/26 14:52:12   |
0     0
با سواد مالی مدیریت بدهی میتوان قرض و وام کنترل وبا کمک آنها به رفاه مالی رسید قرض دادن نادرست میتونه مارو به سمت بدهی بد بگشایند و کمک مالی درست میتونه اعتبار آینده مارا برای بدهی خوب افزایش دهد پس این دو عنوان مکمل یکدیگر هستند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدصالح شکیبا |   1399/04/26 15:26:41   |
0     0
در حوزه سواد مالی مدیریت بدهی ها بسیار مهم است...قرض دادن و قرض گرفتن میتواند بسیار خوب باشد وباعث پیشرفت شود....فقط قبل از ان باید فرد بداند این وام و قرض را برای چه چیزی میخواهد دوره باز پرداخت ان به چه صورت است و با جه سودی باید پول را برگرداند...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهلا زارع |   1399/04/26 16:00:22   |
0     0
در مبحث قرض گرفتن به اعتقاد رابرت کیوساکی دو نوع بدهی خواهیم داشت : “بدهی خوب” و “بدهی بد” که اگر تفاوت این دو را ندانیم گرفتار خواهیم شد. بدهی‌های خوب برای شما پول‌سازی می‌کنند(مانند وام سرمایه گذاری یا کارآفرینی) و باعث پیشرفت شما می‌شوند. در صورتی که بدهی‌های بد دائم جیب شما را خالی‌تر می‌کنند(مانند وام خرید وسائل الکترونیکی و..) و شما را از رفاه مالی دور می‌کند.
ما نمی‌گوییم که وام نگیرید بلکه می‌گوییم با مدیریت بدهی‌ها از آنها کمک بگیرید تا پس از پیشرفت مالی خواسته‌هایتان را برآورده کنید. شما باید مواظب باشید بدهی‌های بد شما آنقدر زیاد نشوند که امکان ایجاد بدهی‌های خوب را از بین ببرند و مانع پیشرفت شما شوند. پس در قدم اول سواد مالی باید بدهی‌های بد خود را کاهش دهید. قرض دادن نادرست می‌تواند شما را به سمت بدهی بد بکشاند و کمک مالی درست می‌تواند اعتبار آینده‌ی شما را برای بدهی خوب افزایش دهد. پس این دو عنوان مکمل یکدیگر هستند.
پاسخ
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین فتوحی اردکانی |   1399/04/26 18:53:33   |
0     0
بدهی و اعتبار یا همان قرض دادن و قرض گرفتن از مفاهیم مهم سواد مالی به شما می‌روند.بدهی و اعتبار اگر مدیریت نشوند می‌توانند به دردناک‌ترین کلمه‌ی زندگی تبدیل شود.وام گرفتن همیشه گزینه‌ی بدی نیست. مشروط بر اینکه دریافت، خرج کردن و پس دادن آن را قبل از دریافت، مدیریت کنید
سواد مالی با ایجاد تناسب فی مابین بدهی و قرض موجبات مدیریت مالی بهینه را فراهم می آورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضازارعیان |   1399/04/26 19:34:35   |
0     0
کسانی که از سوادمالی خوب برخوردار باشند هیچگاه دچاربحران مالی نمی شوند همچنین می توانند ازکارت اعتباری وخرید اقساطی به نفع خود وخانواده خود در پیشرفت اقتصادی استفاده کامل کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا مرادی مزرعه نو |   1399/04/26 20:53:26   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن از منظر اسلام بسیار پسندیده بوده و به آن سفارش شده است.داشتن سواد مالی در این حوزه و دانستن این موارد هنگامی که شما قصد قرض و وام گرفتن می‌کنید نیز به شما کمک خواهد کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید جمال الدین طباطبایی مزرعه نو |   1399/04/26 21:24:09   |
0     0
در جوامع تورمی با توجه به کاهش ارزش پول بهتر است قرض گرفته و آن را تبدیل به کالاهای سرمایه ای نظیر زمین، طلا، ارز و... نمود.
دو نوع بدهی داریم: “بدهی خوب” و “بدهی بد” که اگر تفاوت این دو را ندانیم گرفتار خواهیم شد. بدهی‌های خوب برای شما پول‌سازی می‌کنند(مانند وام سرمایه گذاری یا کارآفرینی) و باعث پیشرفت شما می‌شوند. در صورتی که بدهی‌های بد دائم جیب شما را خالی‌تر می‌کنند(مانند وام گردشگری و..) و شما را از رفاه مالی دور می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد زارع |   1399/04/27 15:56:45   |
0     0
بدهی و اعتبار یا همان قرض دادن و قرض گرفتن از مفاهیم مهم سواد مالی به شما می‌روند. مدیریت بدهی، پرداخت وام، حفظ اعتبار، اصول قرض دادن و کاهش بدهی‌ها از جمله مواردی می‌باشند که در زندگی مالی ما بسیار تاثیرگذار هستند. همچنین کسی را نمی‌شناسیم که در زندگی درگیر وام نشده باشد یا به کسی پول قرض نداده باشد. اما یک بدهی کوچک یا یک کمک مدیریت نشده می‌تواند ویرانگر باشد.

همه چیز می‌تواند از یک اشتباه مالی کوچک شروع شود و مانند گلوله‌ی برفی بزرگ و بزرگ‌تر شود تا جایی که شما را در مرداب بدهی‌ها غرق کند. کاهش و کنترل بدهی اولین اقدامی است که باید در مورد آن انجام داد تا در قدم بعدی بتوان از قدرت آن کمک گرفت. با سواد مالی مدیریت بدهی می‌توان قرض و وام را کنترل کرد و با کمک آنها به رفاه مالی رسید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مطهره صولتی |   1399/04/27 16:22:04   |
0     0
قرض دادن نادرست می‌تواند شما را به سمت بدهی بد بکشاند و کمک مالی درست می‌تواند اعتبار آینده‌ی شما را برای بدهی خوب افزایش دهد. پس این دو عنوان مکمل یکدیگر هستند.
چطور قرض بدهیم؟
شاید به جز پول دادن با سواد مالی بتوانیم کمک کنیم. چه مقدار توان از دست دادن پول داریم؟با قرض دادن نا به جا بیشتر در بحران غرق نشویم. باید بسیار واضح و شفاف خواست و شرایط خود را بیان کنیم. تمام قرار و شرایط دریافت و پرداخت و ریزمبلغی که رد و بدل شده را مکتوب کنیم. به موقع و درست یادآوری کنیم. هم با خانواده خود و هم با کسی که رفتار قرض گیرنده در موارد مالی می شناسد مشورت کنیم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ولی نامجو |   1399/04/27 19:19:01   |
0     0
قرض راباید ازکسانی گرفت که خود توانایی قرض دادن راداشته باشند.ضمنا به فرد اعتماد داشته باشندبایدتوجه داشت که قرض گرفتن این توقع را درقرض دهنده ایجاد میکند که روزی ازاوقرض بگیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح الله بخشی |   1399/04/27 21:28:50   |
0     0
سوال ادمین مالی را پیدا نکردم!!!
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی دهقانیزاده |   1399/04/27 23:55:23   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن کار خوبی است به شرطی که برای نیاز و کار مهمی قرض گرفته شود و برای هزینه های غیر ضروری و اضافی نباشد
داشتن سواد مالی در این حوزه و دانستن این موارد هنگامی که شما قصد قرض و وام گرفتن می‌کنید نیز به شما کمک خواهد کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پوریا گراشی |   1399/04/28 13:00:47   |
0     0
بدهی و اعتبار یا همان قرض دادن و قرض گرفتن از مفاهیم مهم سواد مالی به شما می‌روند.بدهی و اعتبار اگر مدیریت نشوند می‌توانند به دردناک‌ترین کلمه‌ی زندگی تبدیل شود.وام گرفتن همیشه گزینه‌ی بدی نیست. مشروط بر اینکه دریافت، خرج کردن و پس دادن آن را قبل از دریافت، مدیریت کنید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پوریا گراشی |   1399/04/28 13:02:09   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن کار خوبی است و می تواند در جریان مالی زندگی کمک های شایانی به ما بکند اما در جریان قرض دادن باید موارد زیادی مدنظر قرار بگیرد که دچار سوخت شدن مبلغ و دگیر مشکلات بعد از نشویم و همچنین در قرض گرفتن هم نکات زیادی را باید در نظر گرفت در موقع بازپرداخت دچار مشکل نشویم و اعتبار ما خدشه دار نشود که تمام موارد فوق با استفاده سواد مالی قابل تحقق است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1399/04/28 17:06:45   |
0     0
سواد مالی توانایی درک و بکارگیری مؤثر مهارت‌های مالی مختلف از جمله بودجه‌بندی برای مدیریت پول و سرمایه‌گذاری است که باعث خودکفا شدن در اصول مالی و درنهایت منجر به زندگی مالی پایدار می‌شود. به عبارتی سواد مالی به افراد کمک می‌کند با پول خود تصمیم‌گیری هوشمندانه کنند تا بتوانند به رفاه مالی دست یابند. سواد مالی نه‌تنها در پس‌انداز، درآمد، بازپرداخت بدهی به شما کمک می‌کند بلکه سواد مالی باعث می‌شود شما در جنبه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید یعنی استفاده از سواد مالی در سرمایه گذاری داشته باشید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
کیانوش بمانی نژاد |   1399/04/28 17:21:46   |
0     0
قرض دادن می تواند در جریان مالی زندگی کمک های زیادی به ما بکند اما در جریان قرض دادن باید موارد زیادی مدنظر قرار بگیرد که دچار سوخت شدن مبلغ و دگیر مشکلات بعد از نشویم و همچنین در قرض گرفتن هم نکات زیادی را باید در نظر گرفت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا دوستی |   1399/04/28 20:34:48   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن کار خوبی است به شرطی که برای نیاز و کار مهمی قرض گرفته شود و برای هزینه های غیر ضروری و اضافی نباشد.
داشتن سواد مالی در این حوزه و دانستن این موارد هنگامی که شما قصد قرض و وام گرفتن می‌کنید نیز به شما کمک خواهد کرد..
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خوشنام |   1399/04/29 01:24:01   |
0     0
ارتباط سواد مالی وبدهی وقرض همیشه باایجاد یک تناسب مفید همراه بوده وهست درصورت بر خورداری از سوادی مالی میتوان میزان ایجاد بدهی ونوع آن را مشخص کرد.
مولفه های ساد مالی در پرداخت قرض نیز میتوانند تعیین کننده باشندبه طوری که مابا ایجاد شرایط ونحوه پرداخت قبض بهنگام تسویه ودریافت قرض های پرداخت شده دچار مکل نشویم.
سواد مالی با ایجاد تناسب فی مابین بدهی وقرض موجبات مدیریتمالی بهینه را فراهم می آورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد فاطمی |   1399/04/29 12:50:47   |
0     0
با سواد مالی می توان میزان درآمد، نقدینگی فرد یا خانواده و میزان تعهدات و بدهی‌ها مورد توجه قرار داد و محل هزینه کردن و خرج کردن این مقادیر و نحوه بازپرداخت بدهی‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا مظفری دهشیری |   1399/04/29 18:13:25   |
0     0
بدهی‌های خوب برای شما پول‌سازی می‌کنند(مانند وام سرمایه گذاری یا کارآفرینی) و باعث پیشرفت شما می‌شوند. در صورتی که بدهی‌های بد دائم جیب شما را خالی‌تر می‌کنند(مانند وام خرید وسائل الکترونیکی و..) و شما را از رفاه مالی دور می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه زارعی |   1399/04/29 22:36:13   |
0     0
بدهی و اعتبار یا همان قرض دادن و قرض گرفتن از مفاهیم مهم سواد مالی به شما می‌روند. مدیریت بدهی، پرداخت وام، حفظ اعتبار، اصول قرض دادن و کاهش بدهی‌ها از جمله مواردی می‌باشند که در زندگی مالی ما بسیار تاثیرگذار هستند. همچنین کسی را نمی‌شناسیم که در زندگی درگیر وام نشده باشد یا به کسی پول قرض نداده باشد. اما یک بدهی کوچک یا یک کمک مدیریت نشده می‌تواند ویرانگر باشد.
همه چیز می‌تواند از یک اشتباه مالی کوچک شروع شود و مانند گلوله‌ی برفی بزرگ و بزرگ‌تر شود تا جایی که شما را در مرداب بدهی‌ها غرق کند. کاهش و کنترل بدهی اولین اقدامی است که باید در مورد آن انجام داد تا در قدم بعدی بتوان از قدرت آن کمک گرفت. با سواد مالی مدیریت بدهی می‌توان قرض و وام را کنترل کرد و با کمک آنها به رفاه مالی رسید.
بدهی ، اعتبار و رفاه مالی
در مبحث قرض گرفتن به اعتقاد رابرت کیوساکی دو نوع بدهی خواهیم داشت : “بدهی خوب” و “بدهی بد” که اگر تفاوت این دو را ندانیم گرفتار خواهیم شد. بدهی‌های خوب برای شما پول‌سازی می‌کنند(مانند وام سرمایه گذاری یا کارآفرینی) و باعث پیشرفت شما می‌شوند. در صورتی که بدهی‌های بد دائم جیب شما را خالی‌تر می‌کنند(مانند وام خرید وسائل الکترونیکی و..) و شما را از رفاه مالی دور می‌کند.
ما نمی‌گوییم که وام نگیرید بلکه می‌گوییم با مدیریت بدهی‌ها از آنها کمک بگیرید تا پس از پیشرفت مالی خواسته‌هایتان را برآورده کنید. شما باید مواظب باشید بدهی‌های بد شما آنقدر زیاد نشوند که امکان ایجاد بدهی‌های خوب را از بین ببرند و مانع پیشرفت شما شوند. پس در قدم اول سواد مالی باید بدهی‌های بد خود را کاهش دهید.
قرض دادن نیز می‌تواند برای شما بسیار مشکل ساز شود. ریسک این کار برای شما اگر بیشتر از قرض گرفتن و بدهکار شدن نباشد کمتر نخواهد بود. کمک مالی بدون مدیریت و احتیاط می‌تواند پول، اعتماد و اعتبار شما را به شدت به خطر بیاندازد. چاره‌ی کار کمک نکردن نیست. داشتن دانش کافی، احتیاط لازم، سنجش فرد و مد نظر قرار دادن شرایط و عوامل تاثیرگذار دیگر، قرض دادن را از یک خطر به یک پشتوانه برای رفاه مالی شما تبدیل می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه زارعی |   1399/04/29 22:38:34   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن کار خوبی است و می تواند در جریان مالی زندگی کمک های شایانی به ما بکند اما در جریان قرض دادن باید موارد زیادی مدنظر قرار بگیرد که دچار سوخت شدن مبلغ و دگیر مشکلات بعد از نشویم و همچنین در قرض گرفتن هم نکات زیادی را باید در نظر گرفت در موقع بازپرداخت دچار مشکل نشویم و اعتبار ما خدشه دار نشود که تمام موارد فوق با استفاده سواد مالی قابل تحقق است.
5نکته درباره قرض دادن:
. گزینه های بعدی را در میان بگذارید :2. فقط مقداری را قرض دهید که تحمل از دست دادن آنرا دارید :3. شفاف باشید ,توقع هایتان را اعلام کنید :4. مکتوب داشته باشید
,
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه زارعی |   1399/04/29 22:48:02   |
0     0
سواد مالی توانایی درک و بکارگیری مؤثر مهارت‌های مالی مختلف از جمله بودجه‌بندی برای مدیریت پول و سرمایه‌گذاری است که باعث خودکفا شدن در اصول مالی و درنهایت منجر به زندگی مالی پایدار می‌شود. به عبارتی سواد مالی به افراد کمک می‌کند با پول خود تصمیم‌گیری هوشمندانه کنند تا بتوانند به رفاه مالی دست یابند. سواد مالی نه‌تنها در پس‌انداز، درآمد، بازپرداخت بدهی به شما کمک می‌کند بلکه سواد مالی باعث می‌شود شما در جنبه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید یعنی استفاده از سواد مالی در سرمایه گذاری داشته باشید..
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرجان السادات خداپرست |   1399/04/30 12:33:05   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن کار خوبی است به شرطی که برای نیاز و کار مهمی قرض گرفته شود و برای هزینه های غیر ضروری و اضافی نباشد
داشتن سواد مالی در این حوزه و دانستن این موارد هنگامی که شما قصد قرض و وام گرفتن می‌کنید نیز به شما کمک خواهد کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد زارع |   1399/04/30 20:52:28   |
0     0
مشورت کنید. هم با کسی که رفتار شخص مورد نظر را در موارد مالی می‌شناسد مشورت کنید هم با خانواده خود، مخصوصا اگر متاهل هستید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sajad zare |   1399/04/31 00:02:39   |
0     0
در مبحث قرض گرفتن به اعتقاد رابرت کیوساکی دو نوع بدهی خواهیم داشت : “بدهی خوب” و “بدهی بد” که اگر تفاوت این دو را ندانیم گرفتار خواهیم شد. بدهی‌های خوب برای شما پول‌سازی می‌کنند(مانند وام سرمایه گذاری یا کارآفرینی) و باعث پیشرفت شما می‌شوند. در صورتی که بدهی‌های بد دائم جیب شما را خالی‌تر می‌کنند(مانند وام خرید وسائل الکترونیکی و..) و شما را از رفاه مالی دور می‌کند.
ما نمی‌گوییم که وام نگیرید بلکه می‌گوییم با مدیریت بدهی‌ها از آنها کمک بگیرید تا پس از پیشرفت مالی خواسته‌هایتان را برآورده کنید. شما باید مواظب باشید بدهی‌های بد شما آنقدر زیاد نشوند که امکان ایجاد بدهی‌های خوب را از بین ببرند و مانع پیشرفت شما شوند. پس در قدم اول سواد مالی باید بدهی‌های بد خود را کاهش دهید. قرض دادن نادرست می‌تواند شما را به سمت بدهی بد بکشاند و کمک مالی درست می‌تواند اعتبار آینده‌ی شما را برای بدهی خوب افزایش دهد. پس این دو عنوان مکمل یکدیگر هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه السادات موسوی |   1399/04/31 16:40:54   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن از منظر اسلام بسیار پسندیده بوده و به آن سفارش شده است.
اما مطلب حایز اهمیت، شناخت نیاز ها است. چه توسط قرض دهنده و چه قرض گیرنده
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمه السادات زارع |   1399/04/31 21:24:53   |
0     0
اصل قرض دادن وقرض گرفتن بد نیست این که فرد برای چه کاری قرض میگیرد بسیار مهم است .تعارفات را برای اینکه اعتبارتان خراب نشود کنار بگذارید و سطح تعهدی فرد در خواست کننده را بررسی کنید و با بالا بودن سطح سواد مالی به درخواست کننده قرض مشاوره دهید شاید کار او بدون قرض گرفتن حل شد .اعتبارسنجی از طرف مقابل در قرض دادن بسیار مهم می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مسعودتاجیک |   1399/04/31 23:56:23   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن کار خوبی است و می تواند در جریان مالی زندگی کمک های شایانی به ما بکند اما در جریان قرض دادن باید موارد زیادی مدنظر قرار بگیرد که دچار سوخت شدن مبلغ و دگیر مشکلات بعد از نشویم و همچنین در قرض گرفتن هم نکات زیادی را باید در نظر گرفت در موقع بازپرداخت دچار مشکل نشویم و اعتبار ما خدشه دار نشود.
داشتن سواد مالی در این حوزه و دانستن این موارد هنگامی که شما قصد قرض و وام گرفتن می‌کنید نیز به شما کمک خواهد کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهین خواجوی |   1399/05/01 10:44:45   |
0     0
سواد مالی بدهی و قرض گرفتن
پیش از دریافت هرگونه قرض و وام به بازپرداخت آن فکر کنید. کامل و شفاف توان و نحوه‌ی بازپرداخت مبلغ مورد نظر را به صورت دقیق حساب کنید.
از فرد مناسب قرض کنید. خانواده و افرادی که به شما اعتماد دارند گزینه‌های بهتری نسبت به افرادی که اعتماد کمتری به شما دارند به شمار می‌روند. همچنین بهتر است شخص مورد نظر کسی باشد که اگر زمانی از شما انتظار جبران این پشتیبانی را داشت شما نیز بتوانید به او برای قرض دادن اعتماد کنید. افرادی که خودشان تحت فشار مالی هستند نیز گزینه‌ی مناسبی نخواهند بود.
دلایل نیازتان به قرض گرفتن و زمان و نحوه‌ی بازپرداخت را شفاف و کامل توضیح دهید. شخصی که می‌خواهد به شما پول بدهد حق دارد از جزئیات مسیری که سرمایه‌اش طی می‌کند باخبر باشد. صداقت و شفاف سازی باعث اطمینان خاطر و اعتماد بیشتر می‌گردد.
دقیقا به مقدار نیازتان قرض کنید نه بیشتر! مهم نیست که توان مالی شخص مقابل بیشتر است یا وام بزرگ‌تری می‌توانید بگیرید. در سواد مالی نباید پولی را که نیاز ندارید برای خواسته‌هایتان وام بگیرید وگرنه فقط به بدهی‌های خود افزوده‌اید.
همه چیز را با جزئیات بنویسید و قرارداد ببندید. حتی اگر بسیار به هم اعتماد دارید. این کار برای جلوگیری از هرگونه سو استفاده و اختلاف بسیار ضروری است. البته احتمالات همیشه وجود دارد و بهتر است برای طرف مقابل ذکر کنید که اگر در زمان معین نتوانستید بدهی را پرداخت کنید چگونه جبران خواهید کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پوریا سلیمانی چالی |   1399/05/01 17:19:09   |
0     0
اساساً قرض دادن و قرض گرفتن که از دیرباز توسط بشر انجام می‌گرفته با جابه‌جایی کالا، پول، سرمایه و... از جایی یا شخصی به جا یا شخص دیگر امکان استفاده ی بهینه و مؤثرتر را فراهم میکند لذا تنها باید به اثرات و جنبه های مختلف آن مثل جنبهذی مالی و اعتباری و حتی انسانی توجه شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
درویشی |   1399/05/01 18:15:36   |
0     0
با داشتن سواد مالی دقیق و کافی،میتوانیم درک خوبی از مفهوم کلی قرض داشته باشیم با سواد مالی می توان میزان درآمد، نقدینگی فرد یا خانواده و میزان تعهدات و بدهی‌ها مورد توجه قرار داد و محل هزینه کردن و خرج کردن این مقادیر و نحوه بازپرداخت بدهی‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد پوراکبری |   1399/05/02 10:10:09   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن میتواند کمک زیادی ب ما در جریان زندگی کند اما در جریان قرض دادن باید موارد زیادی مدنظر قرار گیرد ک مثلا مبلغ پرداختی ما سوخت نشود و درگیر مشکلات دیگر نشویم و همچنین در قرض گرفتن هم باید این را در نظر گرفت ک توانایی بازپرداخت مبلغ را داشته باشیم و اعتبار ما خراب نشود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بیتا ناظمی |   1399/05/02 20:22:48   |
0     0
کسانی که از سوادمالی خوب برخوردار باشند هیچگاه دچاربحران مالی نمی شوند همچنین می توانند ازکارت اعتباری وخرید اقساطی به نفع خود وخانواده خود در پیشرفت اقتصادی استفاده کامل کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم دهقان بنادکی |   1399/05/03 17:52:21   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن که از دیرباز توسط بشر انجام می‌گرفته با جابه‌جایی کالا، پول، سرمایه و... از جایی یا شخصی به جا یا شخص دیگر امکان استفاده ی بهینه و مؤثرتر را فراهم میکند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه توحیدفر |   1399/05/03 20:45:56   |
0     0
خانواده و افرادی که به شما اعتماد دارند گزینه‌های بهتری نسبت به افرادی که اعتماد کمتری به شما دارند به شمار می‌روند. همچنین بهتر است شخص مورد نظر کسی باشد که اگر زمانی از شما انتظار جبران این پشتیبانی را داشت شما نیز بتوانید به او برای قرض دادن اعتماد کنید. افرادی که خودشان تحت فشار مالی هستند نیز گزینه‌ی مناسب و به جایی نیستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه گلشائیان |   1399/05/04 00:18:40   |
0     0
در صورت توان به افرادی که نیازدارند قرض بدهیم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد حسین بخت جو |   1399/05/04 23:26:42   |
0     0
کسانی که از سوادمالی خوب برخوردار باشند هیچگاه دچاربحران مالی نمی شوند و با داشتن سواد مالی دقیق و کافی،میتوانیم درک خوبی از مفهوم کلی قرض داشته باشیم با سواد مالی می توان میزان درآمد، نقدینگی فرد یا خانواده و میزان تعهدات و بدهی‌ها مورد توجه قرار داد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهروز باستانی اله آبادی |   1399/05/06 19:51:48   |
0     0
قرض ووام در شرایط تورمی وخرید اجناسی که باقیمت دلارمحاسبه میشوند بسیار خوب است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیده بنت الهدی مرتضوی |   1399/05/07 02:52:57   |
0     0
باید مقداری پول را قرض بدهیم که تحمل از دست دادن آن را داریم،باید مقدار پولی را که قرض میدهیم یا میگیریم را در جایی یادداشت کنیم تا حتی به صورت احتمالی هم فراموش نشود،قرض گرفتن در شرایط تورمی میتواند به ما کمک کند،باید مدیریت وجود داشته باشد تا از بروز شرایط بد جلوگیری شود.با سواد مالی میتوانیم میزان درآمد ها و هزینه ها را مشخص کنیم تا بتوانیم فرآیند قرض دادن و گرفتن را بهتر مدیریت کنیم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل شهاب |   1399/05/08 02:10:29   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن کار خوبی است و می تواند در جریان زندگی کمک قابل توجهی به ما بکند ولی به شرطی که برای نیاز ها و کار های ضروری باشد و همچنین داشتن سواد مالی کمک زیادی در این رابطه به ما می کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید دامگی علی آباد |   1399/05/10 10:46:15   |
0     0
با داشتن سواد مالی کافی شما می توانید به راحتی درباره امور مالی شخصی خود فکر کرده و قبل از تصمیم گیری تمامی گزینه های موجود را بررسی کرده و در نهایت بهترین آنها را انتخاب نمایید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا منصوری محمد ابادی |   1399/05/10 11:19:39   |
0     0
قرض دادن و قرض گرفتن کار خوبی است به شرطی که برای نیاز و کار مهمی قرض گرفته شود و برای هزینه های غیر ضروری و اضافی نباشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی جلالی فر |   1399/06/08 15:53:43   |
0     0
با سواد مالی می توان میزان درآمد، نقدینگی فرد یا خانواده و میزان تعهدات و بدهی‌ها مورد توجه قرار داد و محل هزینه کردن و خرج کردن این مقادیر و نحوه بازپرداخت بدهی‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics