تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بهترین سرمایه گذاری در سال ۹۹ با پول کم چیست؟

در شرایط تورمی کنونی و بحران رشد شدید قیمت دلار و قیمت کالاها در کشور، افراد به دنبال گزینه های مختلفی برای سرمایه گذاری هستند تا بتوانند، اولا ارزش دارائی خود را حفظ کنند، دوما در صورت حفظ ارزش دارائی بتوانند از دارائی خود سود دریافت کنند.

با این هدف برخی مردم به سمت بازار مسکن می روند، برخی به سمت بازار سکه و طلا می روند، برخی وارد سرمایه گذاری در بازار پر خطر دلار می شوند و برخی افراد هم که سواد بورس را دارند وارد بازار سرمایه گذاری بورس می شوند. البته قبل از این گزینه ها بانک همواره گزینه اول پیش روی افراد است و در صورت نداشتن جذابیت کافی افراد به سمت بازارهای موازی می روند. اما در این بین همه افراد به دنبال یک سرمایه گذاری هستند، سرمایه گذاری ای که ویژگی های پرسودترین، کم خطر ترین، قابلیت نقدشوندگی سریع را داشته باشد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

سرمایه گذاری در ایران همواره یکی از دغدغه های خانواده ها بوده و هست. افراد همیشه به دنبال راهی هستند که از سرمایه خود سود کسب کنند و این مورد در شرایط  تورمی شدید تر می شود، چون مدام ارزش پول افراد در حال کاهش است. در شرایط فعلی ایران نیز که تورم افزایش پیدا کرده و ارزش پول ملی در حال کاهش است، افراد راه های مختلفی برای سرمایه گذاری پیش روی خود می بینند. اما معمولا افرادی در سرمایه گذاری بیشترین سود را می برند که قادر به پیش بینی وتحلیل بازار باشند و قبل از اینکه دیگر افراد بفهمند، رشد یک بازار را پیش بینی کنند.

 

به منظور پی بردن به بهترین سرمایه گذاری سال ۹۹ بهتر است نگاهی به سرمایه گذاری در بازارهای مختلف در سال ۹۸ و سال های قبل از آن داشته باشیم و بررسی کنیم که کدام بازار بیشترین سود را به همراه داشته است. بازارهایی که میخواهیم بررسی کنیم شامل بانک ،بورس، طلا و ارز می شود. با توجه به اینکه اگر کشوری بخواهد مسیر رشد و توسعه را در پیش گیرد نیاز است که جریان نقدینگی به جای بازارهای دلالی وسفته بازی، به سمت صنعت واقعی جریان یابد، شاهد بودیم که دولت با کاهش سود بانکی تمایل افراد به سرمایه گذاری در بانک را کاهش داد و افراد میل کمتری به سرمایه گذاری در بانک دارند و بانک دیگر آن جذابیت گذشته خود را برای سرمایه گذاران ندارد. البته واضح است که زمانی که سوددهی بانک کمتر از تورم شود عملا دیگر بانک سودی برای سرمایه ندارد و جذابیت خود را از دست می دهد.

 

بازار ارز یکی از مقصد های نقدینگی به حساب می آمد که با توجه به نوسانات شدید و ضررهای زیادی که برخی افراد متحمل شدند بازاری پر ریسک برای سرمایه گذاری به حساب می آید. بازار بورس یکی از مقاصد سرمایه گذاران بوده است که به دلیل تخصصی بودن این بازار بیشتر سرمایه گذاران سعی می کنند وارد این بازار نشوند.  یکی دیگر بازار سرمایه گذاری در ایران هم بازار مسکن است که یکی از بازارهای کم ریسک برای سرمایه گذاری همواره محسوب می شده است، اما مشکل اصلی این بازار قابلیت نقدشوندگی پایین این بازار است.

 

کدام بازار سود بیشتری داشته است؟

اما سال ۹۹ با توجه به شرایطی که اقتصاد ایران در آن به سر می برد سالی حساس و پر اهمیت برای دولت و همچنین سخت برای مردم خواهد بود، زیرا با توجه به تورمی که در سال ۹۸ شاهد بودیم و روند افزایش نقدینگی، در سال ۹۹ هم شاهد این تورم ها و کاهش ارزش پول ملی خواهیم بود.

 

بانک:

سپرده گذاری در بانک در ایران در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ شمسی برای همه افراد امری شناخته شده بود و اگر فردی مقداری سرمایه داشت، ترجیح می داد در بانک سرمایه گذاری کند. اما شرایط کنونی کمی متفاوت شده است، با کاهش سود سپرده های بانکی و پایان کار موسسه های غیر مجاز در چند سال اخیر، بانک دیگر جذابیت سابق خود برای سپرده گذاری را ندارد. زیرا از طرفی مقدار تورم کنونی اقتصاد ایران خیلی بیشتر از سود سپرده های بانکی است، دوما با کاهش ارزش پول ملی و وجود بازارهای کمی با ریسک بیشتر ولی سوددهی خیلی بالاتر نسبت به بانک، افراد سعی می کنند در بازارهای موازی مانند بورس و طلای آبشده سرمایه گذاری کنند.

 

بورس:

بورس یکی از بازارهایی است که در چند سال اخیر جزو بازارهای هدف جریان نقدینگی شده است و سود خوبی نیز برای افراد کاربلد در بورس به همراه داشته است و در نمودار بالا هم بیشترین سود با توجه به شاخص کل مربوط به بورس است. اما بازار بورس جزو بازارهای با ریسک بالا محسوب می شود، همچنین نیاز به مهارت تحلیل بازار دارد. بنابراین افراد مبتدی در این بازار بهتر است مبالغ زیادی را وارد این بازار نکنند و یا از یک متخصص برای سرمایه گذاری خود کمک بگیرند.

 

مسکن:

بازار مسکن در کل دنیا جزو بازارهای اصلی حساب می شود و البته در ایران نیز جزو بازار های اصلی حساب می شود. اما با توجه به اینکه این بازار نیاز به سرمایه بالایی دارد همه افراد نمی توانند وارد این بازار شوند و در این بازار سرمایه گذاری کنند. در ابتدای سال ۹۸ قیمت مسکن خیلی بالا بود اما به دلیل رکود این بازار شاهد کاهش قیمت ها بوده ایم. کاهش قیمت ها در شرایطی که تورم شدید است و ارزش پول ملی در حال کاهش است برای سرمایه گذاران این بازار خوشحال کننده نبوده است. علاوه بر این بازار مسکن نقدشوندگی(liquidity) پایینی دارد، نیاز به سرمایه بالا برای ورود به این بازار هم از معایب آن است که مانع ازورود خیلی از سرمایه گذاران به این بازار شده است.

 

ارز:

بازار ارز و مخصوصا دلار یکی از بازارهایی است که به دلیل نوسانات شدید افراد زیادی را به سمت خود کشاند. اما بازار دلار به دلیل امنیتی بودن آن تحت نظارت دائم دولت است و در هر زمانی که تمایل داشته باشد می تواند قیمت را کم و یا زیاد کند. بازار ارز در ایران جزو بازارهای شدیدا پرریسک حساب می شود، مخصوصا از زمانی که بازار ارز از حالت تعیین قیمت توسط دولت به بازار شناور تبدیل شده است. اگرچه ممکن است نوسانات دلار جذاب باشد ولی ریزش های ناگهانی دلار هم عده ی زیادی را بی خانمان کرده است. دلالان بازار دلار از نوسانات خیلی کم ولی تعداد معاملات بالا در این بازار سود کسب می کنند و اقدام به خرید و ذخیره دلار نمی کنند چون نوسانات زیاد سوددهی این محصول در بلندمدت را با مشکل روبرو ساخته است. بنابراین بیشتر اقتصاددانان با توجه به امنیتی بودن این بازار ورود افراد معمولی را به این بازار توصیه نمی کنند.

 

طلا و سکه:

طلا و سکه برای افراد معمولا شناخته شده تر از بازارهایی نظیر بورس است. بازار طلا را معمولا به بازار جوهرات زینتی می شناسیم اما در واقع بازار های دیگری نیز در جریان است که سعی می کنیم در این نوشته این بازارها را برای مخاطب معرفی کنیم تا بتواند تصمیم درست تری برای سرمایه گذاری بگیرد.

 

نکته مهمی که برای ورود به این بازار بهتر است در نظر بگیریم این است که بازار طلا در ایران با قیمت های جهانی تغییر می کند و دولت نقش چندانی در تعیین قیمت ها ندارد( به جز بازار سکه). همچنین طلا در ایران حباب قیمتی دارد که بسته به میزان عرضه و تقاضا این حباب کم و زیاد می شود.

 

در ایران بازار طلا شامل سه بازار سکه، جواهرات زینتی، طلای آبشده می شود. بازار سکه تقریبا توسط دولت اداره می شود و می تواند با عرضه و تقاضا این بازار را کنترل کند و بازار پرریسک محسوب می شود. بازار جواهرات طلا هم که خرید آن از گذشته های خیلی دور همواره بخشی از فرهنگ ایرانیان بوده است و خانواده ها از جواهرات طلا علاوه بر زیبایی، برای سرمایه گذاری نیز استفاده می کرده اند. نهایتا بازار طلای آبشده است که با توجه به آمار رئیس اتحادیه طلا و جواهر در سال ۹۷ حدود ۸۰ درصد کل معاملات بازار طلا مربوط به آبشده بوده است. طلای آبشده در واقع به طلای ذوب شده که از جواهرات کهنه بدست می آید گفته می شود.

 

کدام یک از بازارهای طلا (سکه، جواهرات طلا، طلای آبشده) برای سرمایه گذاری بهتر است؟

 

بازار سکه:

همانطور که گفتیم قیمت سکه همانند قیمت دلار تحت کنترل دولت است و این بازار گاهی نوسانات شدید به خود دیده است. بنابراین از جنبه ریسک بازاری پرریسک است ولی مزیت هایی مانند قابلیت نقدشوندگی در هر زمان و سرمایه گذاری مطمئن را دارد.

 

بازار جواهرات زینتی:

این بازار مزیت هایی نظیر توانایی انجام همزمان هم سرمایه گذاری و هم استفاده از زیورآلات طلا را دارد ولی معایب آن می توان به سود ۷ درصدی طلافروشان و ۹ درصدی مالیات و اجرت ساخت کارگاه های ساخت طلا، که علاوه بر قیمت طلا باید پرداخت شود اشاره کرد و همچنین پس از استفاده دیگر قیمت نو را به شما پرداخت نخواهند کرد.

 

بازار طلای آبشده:

اگر کمی بازار طلا را در خبرگزاری ها دنبال کرده باشید این عبارت در سال های اخیر بیشتر از قبل ذکر می شود و سایت های اطلاع قیمت در کنار قیمت دلار و گرم طلای ۱۸ عیار، قیمت آبشده را نیز عنوان می کنند. بنابراین می توان به اهمیت این نوع از طلا(آبشده) در ایران پی برد. جالب است بدانید که طلای آبشده فقط در ایران با این عنوان شناخته می شود و در کشورهای توسعه یافته معمولا طلا به صورت شمش های استاندارد و همراه مالیات است.

 

اما چرا آبشده برای سرمایه گذاران جذاب است؟

خرید و فروش آبشده هیچ گونه مالیاتی ندارد.

خرید و فروش آبشده هیچ گونه اجرت ساختی ندارد.

قیمت آبشده علاوه بر سود تغییرات دلار، سود تغییرات قیمت جهانی طلا را نیز در بر داشته است.

حمل ونقل آبشده نسبت به بقیه دارایی ها راحت تر است و قابلیت نقد شوندگی تحت هر شرایطی را دارد.

قیمت آبشده با دلار تغییر می کند و با توجه به تحلیل های اقتصادی فعالین بازار طلا، در سال ۲۰۲۰ طلا به هر انس بیشتر از ۱۶۰۰دلار خواهد رسید.

البته حتما باید توجه داشته باشید که اگر می خواهید در این بازار سرمایه گذاری کنید یا از یک متخصص در این حوزه کمک بگیرید و یا از طلافروشی های معتبر اقدام به خرید کنید و یا ویژگی های طلای آبشده و روش شناسایی اصل بودن آن را قبل از هرگونه اقدامی یاد بگیرید.

 

 

میزان سود ۱۰ میلیون تومان در سال ۹۸ تا ۳۰ آذرماه

 

کدام سرمایه گذاری بهتر است؟

در نهایت با توجه به بررسی بازارهای مختلف و مقدار بازدهی آن ها در سال ۹۸ و ماقبل بازار طلا و بورس بازارهای با بیشترین بازده به حساب می آیند. در بازار طلا هم، طلای آبشده بیشترین بازدهی را دارد؛ چون نه مالیات دارد و نه سود سازنده طلا و تغییرات قیمت آن متناسب با تغییرات جهانی قیمت طلا رشد می کند. بازار بورس هم بازدهی خوبی داشته است که می تواند گزینه خوبی برای سرمایه گذاری باشد با این شرط که دانش کافی در این حوزه را فرا بگیرید و یا از متخصصین این حوزه کمک بگیرید. بین دو بازار بورس و آبشده بازار آبشده ریسک کمتری دارد و با توجه به سابقه ۲۰ ساله که بررسی کردیم، بیشترین سود در ایران را طلای آبشده داشته است(حدود ۹۲ برابر).

منبع خبر: تولید محتوای حَسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

fatemeh pourghasemi |   1399/04/24 11:51:26   |
0     0
در شرایط تورمی کنونی و بحران رشد شدید قیمت دلار و قیمت کالاها در کشور، افراد به دنبال گزینه های مختلفی برای سرمایه گذاری هستند تا بتوانند، اولا ارزش دارائی خود را حفظ کنند، دوما در صورت حفظ ارزش دارائی بتوانند از دارائی خود سود دریافت کنند. با این هدف برخی مردم به سمت بازار مسکن می روند، برخی به سمت بازار سکه و طلا می روند، برخی وارد سرمایه گذاری در بازار پر خطر دلار می شوند و برخی افراد هم که سواد بورس را دارند وارد بازار سرمایه گذاری بورس می شوند. البته قبل از این گزینه ها بانک همواره گزینه اول پیش روی افراد است و در صورت نداشتن جذابیت کافی افراد به سمت بازارهای موازی می روند. اما در این بین همه افراد به دنبال یک سرمایه گذاری هستند، سرمایه گذاری که ویژگی های پرسودترین، کم خطر ترین، قابلیت نقدشوندگی سریع همزمان داشته باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا غنی زاده زارچ |   1399/04/24 12:47:57   |
0     0
افراد به دنبال سرمایه گذاری که پرسودترین، کم خطرترینباسد و قابلیت نقدینگی سریع داشته باشد ،هستند.اگر کشوری بخواهد مسیر رشد وتوسعه را طی کندباید جریان نقدینگی به سمت صنعت واقعبی برود.بازار طلا مخصوصا طلای آب شده و بازار بورس به شرط داشتن دانش و تخصص کافی بیشترین بازدهی رادارند. بازار مسکن نسبت به بازارهای دیگر ریسک پایین تری دارد اما قابلیت نقدشوندگی آن کم است. سرمایه گذاری دربانک هم پول ارزش خود را از دست می دهد.بازار ارز پررییک است و نوسانات بالایی داردو اقتصاددانان آن را به افراد مبتدی توصیه نمی کنند.‌ بازار سکه تحت کنترل دولت است بازاری پرریسک است ولی مزیت هایی مانند قابلیت نقدشوندگی در هر زمان ‌وسرمایه گذاری ‌‌مطمئن دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics