تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ارجحیت زمانی پول

یکی از راه های تصمیم گیری برای سرمایه گذاری محاسبه ارزش پول در زمان خودش است به طور مثال اگر بدانید خانه ای که قرار است در طول 20 سال به طور قسطی خریداری کنید در حال حاضر با چه قیمتی می توانید آن را نقدی بخرید بهتر می توانید برای خرید اقساط یا نقدی آن برنامه ریزی کنید و به ارزش پول خود در زمان حال و آینده خود واقف باشید؟

در علم اقتصاد و امور مالی، پول دارای ارزش است که با مرور زمان دچار تغییر می‌شود. درواقع پول در هر مقطع دارای ارزش فعلی است که با هر نرخ تنزیلی در پرداخت‌ها و یا دریافت‌های بعد تغییر می‌کند. بر این اساس با کمک فرمول‌ها و روش‌هایی اقدام به محاسبه ارزش پول در حال حاضر و آینده کرده سپس نتایج را با یکدیگر مقایسه می‌کنند تا بتوانند با توجه به آن برنامه ریزی درست را انجام دهند. در ادامه این مطلب به ارزش زمانی پول و روش محاسبه آن پرداخته شده است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 ارزش زمانی پول چیست؟

ارزش زمانی پول (Time Value Of Money) که به اختصار TVM، گفته می‌شود، یعنی پولی که اکنون در اختیار دارید بهتر و با ارزش‌تر از پولی است که در آینده خواهید داشت. زیرا علاوه بر اینکه به شما توان و قدرت خرید و سرمایه‌گذاری را می‌دهد، بلکه با توجه به تورم بعدها این توان خرید را کاهش و موقعیت‌های سرمایه‌گذاری الآن را نیز از دست خواهید داد.

 

ارزش زمانی پول یا “ارزش فعلی تنزیل شده” را با ذکر یک مثال، بیشتر توضیح داده می شود.

 

فرض کنید شما 10000 تومان پول دارید که آن را همین الآن در بانکی با نرخ سود ۵ درصد به مدت یک سال قرار داده‌اید. بدیهی است که برای محاسبه مبلغ سرمایه‌گذاری شده را در ۱.۰۵ ضرب کرده که در مجموع در سال آینده پول شما 10500 تومان خواهد شد. اما اگر10000 تومان را سال بعد سرمایه‌گذاری کنید، به جای ضرب باید آن را تقسیم بر ۱.۰۵ کرد که ۹۵۰۰ تومان می‌شود.

 

بنابراین طبق ارزش زمانی پول، هر چه زمان بگذرد، در کشورهایی با نرخ تورم مثبت قدرت خرید با همان پول کم می‌شود و در کشورهایی که نرخ تورم صفر یا منفی دارند، به منزله از دست دادن فرصت‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

 

 

منبع خبر: تولید محتوای حَسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

ادمین سواد مالی . |   1399/01/01 14:13:30   |
4     0
ارزش زمانی پول معمولا در طی زمان دچار تغییر می شود. به ندرت می شود که ارزش پول طی زمان افزایش یافته یا ثابت بماند و می توان گفت پول در طی زمان ارزش خود را از دست می دهد.

- آیا کشوری میشناسید که ارزش پول ملی اش بیش از 50 درصد در طی یکسال سقوط کرده باشد؟ فکر مکینید دلیل آن چیست؟
- آیا کشوری وجود دارد که ارزش پول ملی اش در طی سال افزایش یابد؟ علت آن چیست؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mona |   1399/03/01 15:15:23   |
ارزش پول در طی زمان دچار تغییر و کم میشود..در کشورهایی با نرخ تورم بالا ارزش پول کم است و برعکس
مثلا اگر5سال پیش شما با پولی که داشتید میتوانستید دارایی بزرگی بخرید شاید الان با همین پول نتوانست چندقلم چیز ساده خرید
زهرا افتخاری |   1399/03/01 21:29:18   |
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته اشت...اتکا به نفت ،نبو تولید وصنایع مولد از دلایل کاهش قدرت پول ملی است..افزایش واردات ،کاهش صادراات نتایج کاهش ارزش پول است.
مسعود زارع بیدکی |   1399/03/07 18:42:07   |
کشور ایران طی یکی دو سال گذشته ارزش پول ملی خیلی کاهش یافته است که موارد زیر از دلایل آن است :
در صورتی که پرداخت‌ها بر دریافت‌های ارزی برتری پیدا کنند، یا به عبارتی خرج بیشتر از دخل باشد، در آن صورت نرخ ارز در برابر پول ملی افزایش خواهد یافت.
افزایش نرخ تورم داخلی به هر دلیل که باشد.در کشور ما که متأسفانه دارای اقتصاد دولتی بوده و درآمد عمده ارزی توسط دولت و از فروش نفت و فراورده‌های آن تأمین می‌شود، علت دیگر کاهش ارزش پول ملی، نگاه دولت به نرخ ارز خارجی است.
کاهش تولید ملی و افزایش واردات از دیگر دلایل کاهش ارزش پول ملی است.
از طرفی ورود وجوه ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به جامعه به جای تزریق به بخش تولید، سبب افزایش نقدینگی و تقلیل ارزش پول ملی شده است.
مرتضی ندافی |   1399/03/21 14:07:47   |
کشورهایی که دچار تورم بسیار بالا در طول سال باشد مطمئنا ارزش پول ملی آن کشور کاهش می یابد
بله اگه کشوری کشوری تورم پایین یا تورم نداشته باشد ارزش پول ملی افزایش می یابد کاهش صادرات باعث کاهش پول ملی میشود
الناز بهروزی |   1399/04/12 19:36:17   |
کشوری هایی که تورم های زیادی را در یکسال متحمل بشوند اینگونه است
کشوری تورم پایین داشته باشد ارزش پول ملی افزایش می یابد کاهش صادرات باعث کاهش پول ملی میشود
مهدی رضایی بیداخویدی |   1399/04/17 21:34:29   |
نه
کشوری که تورم بالایی داشته باشد ارزش پول آن به شدت پایین می آید

و بالعکس کشورهایی با تورم پایین و منفی وشرایط صادرات میتواند ارزش پولی اش بالا رود
محدثه دهقان طزرجانی |   1399/04/19 19:47:19   |
ایران، ونزوئلا 1 – تورم
تورم باعث کاهش ارزش پول می‌شود. اگر تورم بر یک بازار حکمفرما باشد، پول بهای خود را از دست می‌دهد. برای مثال، تورم زیادی که در برخی از کشورها مانند زیمباوه وجود دارد باعث شده ارزش پول این کشور به شدت سقوط کند و مردم در تلاش هستند تا پول این کشور را به سایر ارزها تبدیل کنند تا ارزش دارایی‌شان حفظ شود.

اما چه چیزی باعث تورم می‌شود؟

چاپ پول – البته چاپ پول همیشه دلیل تورم نیست. چاپ پول زمانی موجب تورم می‌شود که عرضه پول از مقدار رشد واقعی فراتر رود. رابطه بین چاپ پول و تورم، همیشه مستقیم نیست. عرضه پول فقط به انتشار اسکناس توسط دولت بستگی ندارد و ممکن است کشوری مانند آمریکا به طرز قابل ملاحظه‌ای پول چاپ و روانه بازار کند ولی به دلیل وجود سایر فاکتورها، تورم زیادی ایجاد نشود.

بدهی خارجی کشور – برای پرداخت بدهی‌های خارجی، دولت‌ها اغلب به چاپ پول روی می‌آورند که باعث تورم می‌شود. این عامل وجود تورم در زیمباوه بود. اما بدهی خارجی می‌تواند منجر به تورم نشود. مثلا ژاپن مقدار زیادی بدهی خارجی دارد ولی دارای تورم نیست.

2 – افزایش نقدینگی
افزایش نقدینگی و پول در جیب مردم به جای سرمایه‌گذاری در بخش تولید یا خدمات باعث شده رقم آن طی هفت سال اخیر از 60 هزار میلیارد تومان به بیش از 400 هزار میلیارد تومان برسد. این چالش مهم از اشتباه محاسباتی و غلط بودن سیاست‌های پولی- مالی بانک مرکزی و دولت نشأت می‌گیرد.

دولت‌های نهم و دهم به طرق گوناگون به نظرات کارشناسان اقتصاد و دلسوزان این حوزه توجه نکردند. حتی چندین نامه از طرف اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور خطاب به رییس دولت ارسال شد اما مجموعه دولت بی‌توجه از کنار آنها عبور کرد و در کمال افسوس همان هشدارها اکنون گریبان اقتصاد کشور را می‌فشرد.

3 – اقتصاد نفتی
از دیگر مشکلات اقتصادی ما که منجر به تورم و افزایش نقدینگی شده، اقتصاد نفتی است. بیش از 80 درصد اقتصاد ایران تحت سیطره درآمدهای نفتی درآمده است. بیماری هلندی ناشی از درآمد نفتی به عنوان یک مشکل اساسی و دیرینه در اقتصاد ما مشهود است.

و از سال 1353 شمسی با افزایش قیمت سوخت فسیلی در اثر جنگ اعراب و تحریم‌های نفتی به عنوان یک ضایعه مزمن، اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

4 – دخالت بیش از حد دولت در اقتصاد
در همه بخش‌های اقتصاد به عنوان یک وظیفه در آمده است. بخش خصوصی ایران به عنوان سرمایه‌گذار، در نتیجه این سیاست‌ها به‌شدت تضعیف شده و تولید ملی به دلیل واردات بی‌رویه کالاهای مصرفی ضربه خورده است.

5 – هدفمندی یارانه‌ها
در سال‌های اخیر طرح هدفمندی یارانه‌ها با پمپاژ پول در حساب شهروندان آن هم به صورت بی‌رویه و بی‌حساب و کتاب موجب افزایش نقدینگی و ضربه به تولید ملی شده است. دلیل آن هم مغفول ماندن سهم تولید در هدفمندی یارانه‌هاست که باعث شده تولیدگران دچار کاهش بازده شوند.

6 – بودجه دولت
دولت در اثر تصویب بودجه‌های سنواتی و افزایش بودجه، بودجه جاری بدنه دولت را روزبه‌روز بزرگ‌تر کرده است تا جایی که شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به دولت دو سوم از بودجه قوه مجریه را به خود اختصاص داده‌اند.

7 – مشکلات بین‌المللی اقتصاد ایران
علاوه بر موارد فوق، گرفتاری‌ها و مشکلات بین‌المللی اقتصاد ایران ناشی از تحریم‌ها ‌موجب اوج گرفتن بیش از حد و انتظار تورم، انتظارات تورمی و حتی تورم ناشی از رکود اقتصادی شده است. در نتیجه این رویدادها اقتصاد ایران، پول ملی بی‌ارزش شده و افزایش برابری دلار و سایر ارزهای خارجی در برابر ریال خسارات جبران‌ناپذیری به پول ملی وارد کرد.

8 – از بین رفتن اعتماد
اگر در یک اقتصاد و حوزه مالی، اعتماد از بین برود، مردم و سرمایه‌گذاران ارز را از کشور خارج می‌کنند تا ریسک کاهش ارزش دارایی را متحمل نشوند. به همین دلیل، روند خروج سرمایه و افزایش نرخ ارز شدت می‌یابد. از بین رفتن اعتماد می‌تواند دلایل سیاسی یا اقتصادی داشته باشد./دلار آمریکا
با نرخ بهره بانکی آن کشور بدین ترتیب که هرگاه نرخ بهره افزایش یابد ارزش پول افزایش و هرگاه بهره کاهش پیدا کند ارزش پول ملی نیز کاهش می یابد. دلیل این امر هم روشن است زیرا اگر نرخ بهره را به عنوان قیمت پول در نظر بگیریم با کاهش حجم پول یک کشور و یا اعمال سیاست های انقباضی، طبیعتا نرخ بهره افزایش می یابد و به تبع آن ارزش پول ملی نیز بالا می رود. هنگام افزایش حجم پول و یا اعمال سیاست های انبساطی نیز این روند معکوس خواهد بود. با این توضیح می‌توان ارزش نسبی پول کشورها را هم نسبت به یکدیگر با توجه به تغییرات نرخ بهره، برآورد نمود. بطوریکه تغییر نرخ بهره در یک کشور نسبت معکوس با ارزش پول کشورهای دیگر دارد. مثلا افزایش نرخ بهره در آمریکا موجب کاهش ارزش یورو نسبت به دلار می‌شود و بالعکس.
2. دومین عاملی که روی ارزش پول یک سرزمین تاثیر گذار است وجود و یا عدم وجود بی انضباطی های پولی در بانک مرکزی آن کشور است که طبیعتا بروز و گسترش بی انضباطی، باعث کاهش ارزش پول داخلی آن کشور می شود.

ولی اگر کمی دقت کنیم به این نکته پی می بریم که هیچ یک از عوامل مذکور باعث افزایش اخیر ارزش دلار نبوده اند و بنابراین به نوعی تناقض خواهیم رسید، زیرا از یک طرف در بانک مرکزی آمریکا بی انضباطی های پولی به وجود آمده و از طرف دیگر بانک مرکزی این کشور که مسئول تعیین نرخ بهره است، نرخ بهره را در این کشور کاهش داده تا شهروندان امریکایی توانایی بازپرداخت اقساط وام مسکن خود را که علت العلل بحران اخیر شمرده میشود، به دست آورند. همچنین سایر کشورهای صنعتی نیز با هدف مقابله با بحران، نرخهای بهره خود را به طور یکسان کاهش داده اند.بنابراین باید طبق تفاسیر مذکور پول ملی این کشور، با کاهش ارزش مواجه میشد ونه افزایش ارزش. لذا دلیل اصلی این مسئله را باید در جایی دیگر جستجو نمود.

بسیاری از کارشناسان بالارفتن ارزش دلار را مرتبط با وقایع اخیر میدانند و اظهار می کنند که پس از بروز بحران مسکن و ترکیدن حباب قیمتی آن ، آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر که در بازار مسکن این کشور سرمایه گذاری کرده بودند، در سطح کلان متضرر شدند اما این ضرر در بعضی مناطق بیشتر و در بعضی مناطق کمتر بوده است به گونه ای که این احتمال می رود که کشور آمریکا بخشی از ضرر خود را به کشورهای دیگر منتقل نموده و در حقیقت نوعی انتقال ثروت را از آن کشورها به داخل امریکا انجام داده است. واقعه ای که میتوان به عنوان شاهدی بر این مدعا از آن استفاده نمود ، افزایش حدود 22 درصدی ارزش دلار نسبت به یورو است اما در مقابل افزایش ارزش دلار در مقابل ین فقط چیزی حدود 8 درصد بوده است زیرا کشورهای اروپایی بر خلاف ژاپن سرمایه گذاریهای گسترده ای را در بخش مسکن ایالات متحده انجام داده بودند.
استدلال دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که سرعت گردش پول یا دلار در جهان به شدت کاهش یافته و بر اساس نظریه مقداری پول ، ارزش دلار طبیعتا افزایش خواهد یافت.
دلیل دیگری که اقتصاد دانان برای افزایش ارزش دلار عنوان کرده اند این است که به خاطر سقوط قیمت نفت و طلا و سهام شرکتها، دیگر کسی حاضر نیست موجودی دلار خود را با نفت یا طلا و یا سهام معاوضه کند که نتیجه این امر کمیاب شدن دلار در بازارهای بین المللی و افزایش ارزش آن بوده است.
9 – افزایش واردات
افزایش واردات به دلایل مختلف، می‌تواند منابع ارز خارجی را بیش از پیش کاهش دهد.
زهرا غنی زاده زارچ |   1399/04/21 20:19:33   |
خیر، دلیل آن وجود تورم و تحریم شدن توسط سایر کشورهاست.
بله، آمریکا، زیرا کشوری قدرتمند است و سایر کشورها را تحریم می کند.
زهرا غنی زاده زارچ |   1399/04/21 20:26:01   |
ارزش زمانی پول به تولید ناخالص داخلی و نرخ ارز بستگی دارد . در شرایط تورم و تحریم کشور ارزش زمانی پول کاهش می یابد.
اما اگر کشوری پررونق باشد و هیچ کس با آن قطع ارتباط نکند ارزش زمانی پول آن بالا می رود.
مصطفى عربى |   1399/04/25 23:06:55   |
علت های گوناگونی میتوان برای ان بر شمرد بله هم میتواند ارزش ان پایین بیاید هم ارزش ان بالا برود
محمدصالح شکیبا |   1399/04/26 15:20:38   |
کشورهایی که دچار تورم بسیار بالا در طول سال باشد مطمئنا ارزش پول ملی آن کشور کاهش می یابد
بله اگه کشوری کشوری تورم پایین یا تورم نداشته باشد ارزش پول ملی افزایش می یابد کاهش صادرات باعث کاهش پول ملی میشود
حسین فتوحی اردکانی |   1399/04/26 18:47:47   |
ایران و ونزوئلاو...
اتکا به نفت ،نبو تولید وصنایع مولد از دلایل کاهش قدرت پول ملی است..افزایش واردات ،کاهش صادراات نتایج کاهش ارزش پول است
دینار کویت (KWD).باارزش ترین پول در جهان، دینار کویت بوده، کویت یک کشور کوچک با ثروت عظیم است. ارزش بالای (نرخ) ارز آن با صادرات قابل توجه نفت به بازار جهانی بدست آمده و اقتصاد پایدار و تولید و صادرات نفت، کویت را به ثروتمندترین کشور جهان تبدیل کرده است. علاوه بر اقتصاد بسیار پایدار، کویت کشوری بدون مالیات است که نرخ بیکاری بسیار کمی هم دارد.
مهدی کاظمی |   1399/04/28 07:49:44   |
بله ایران ونزؤلا
تحریم
پوریا گراشی |   1399/04/28 12:57:28   |
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته اشت...اتکا به نفت ،نبو تولید وصنایع مولد از دلایل کاهش قدرت پول ملی است..افزایش واردات ،کاهش صادراات نتایج کاهش ارزش پول است.
علیرضا آزاد |   1399/04/28 18:44:47   |
کشور ایران یا ونزوئلا.دلیل آن میتواند نرخ تورم باشد و شاید سیاست های نادرست اقتصادی
بله.کشورهایی که نرخ تورم پایینی دارند و توانسته اند باتولیدملی خود و سیاست های مناسب،آنرا مهار کنند.
مرجان السادات خداپرست |   1399/04/29 12:24:29   |
کشورایران.از جمله کشورهایی است که
ارزش پول ملی آن خیلی کاهش یافته است.به دلیل کاهش
تولید ملی و افزایش واردات ،دخالت دولت در اقتصاد.افزایش
قیمت سوخت ک بیشترین درامد از همین راه بود.
بله کشور کویت .در حال حاضر دینار کویت با ارزشترین
ارز در دنیا است .
صادق زاده ربیعی |   1399/04/30 13:58:37   |
کشورهایی که دچار تورم بسیار بالا در طول سال باشد مطمئنا ارزش پول ملی آن کشور کاهش می یابد
بله اگه کشوری کشوری تورم پایین یا تورم نداشته باشد ارزش پول ملی افزایش می یابد کاهش صادرات باعث کاهش پول ملی میشود
وحید احمد باریکزهی |   1399/04/30 16:58:07   |
بله
ونزوئلا
حالت تورمی با شیب ملایم معمولا بهتر است برای سرمایه گذاری
کشور ژاپن
مرجان عباسی نسب |   1399/04/31 00:44:15   |
تورم - افزایش نقدینگی - دخالت دولت بیش از د در اقتصاد- هدف مندی یارانه ها - افزاش واردات - از بین رفتن اعتماد- مشگلات بین المللی اقتصاد-همه این موارد باعث بی ارزش شدن پول ایران شده است
مهدیه السادات موسوی |   1399/04/31 16:25:05   |
کشورهایی که دچار تورم بسیار بالا در طول سال باشد مطمئنا ارزش پول ملی آن کشور کاهش می یابد
بله اگه کشوری کشوری تورم پایین یا تورم نداشته باشد ارزش پول ملی افزایش می یابد کاهش صادرات باعث کاهش پول ملی میشود
نجمه السادات زارع |   1399/04/31 21:15:24   |
در صورتی که پرداخت‌ها بر دریافت‌های ارزی برتری پیدا کنند، یا به عبارتی خرج بیشتر از دخل باشد، در آن صورت نرخ ارز در برابر پول ملی افزایش خواهد یافت.
افزایش نرخ تورم داخلی به هر دلیل که باشد.در کشور ما که متأسفانه دارای اقتصاد دولتی بوده و درآمد عمده ارزی توسط دولت و از فروش نفت و فراورده‌های آن تأمین می‌شود، علت دیگر کاهش ارزش پول ملی، نگاه دولت به نرخ ارز خارجی است.
کاهش تولید ملی و افزایش واردات از دیگر دلایل کاهش ارزش پول ملی است.ارزش زمانی پول به تولید ناخالص داخلی و نرخ ارز بستگی دارد . در شرایط تورم و تحریم کشور ارزش زمانی پول کاهش می یابد.
اما اگر کشوری پررونق باشد و هیچ کس با آن قطع ارتباط نکند ارزش زمانی پول آن بالا می رود.
محمد پوراکبری |   1399/05/01 17:49:42   |
بله کشور هایی چون ایران و ونزوئلا که در انها تورم افسارگسیخته دیده میشود .
دلیل ان بی کفایتی مسئولین در اداره کشور و همچنین در افتادن با قدرت های دنیا ک نتیجه ان تحریم شدن و این گرانی ها و کاهش ارزش پول ملی است .
بله قطعا کشورهایی همچون چین ک اقتصادی رو ب رشد دارند ارزش پول ملی انها افزایش می یابد .
مریم دهقان بنادکی |   1399/05/03 17:12:51   |
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته اشت. اتکا به نفت ،نبو تولید وصنایع مولد از دلایل کاهش قدرت پول ملی است.
مهدیه گلشائیان |   1399/05/03 23:55:42   |
کشور هایی که تورم بالا دارند در ان هر روز ارزش پول کمتر میشود
کشورهایی که تورم ان پایین باشد مردم ان کمتر در تلاش این هستند که پول خود را به دارایی تبدیل کنند چون ارزش پولشان حفظ میشود
محمد حسین بخت جو |   1399/05/04 23:15:42   |
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته اشت...اتکا به نفت ،نبو تولید وصنایع مولد از دلایل کاهش قدرت پول ملی است
کشوری تورم پایین داشته باشد ارزش پول ملی افزایش می یابد کاهش صادرات باعث کاهش پول ملی میشود
سمانه دهقان منشادی |   1399/05/06 22:50:55   |
بله کشور إیران در چند سال اخیر بدلیل تورم -کاهش صادرات وهمچنین افزایش صادرات باعث شد ک ارزش پول کشور کاهش باید
در مقابل کشور کویت ب دلیل اقتصاد پایدار و همچنین تولید وصادرات نفت جزء پولدار ترین کشور دنیا محسوب میشود.
سعید دامگی علی آباد |   1399/05/10 10:34:29   |
بله کشور هایی چون ایران و ونزوئلا که در انها تورم افسارگسیخته دیده میشود .
دلیل ان بی کفایتی مسئولین در اداره کشور و همچنین در افتادن با قدرت های دنیا ک نتیجه ان تحریم شدن و این گرانی ها و کاهش ارزش پول ملی است .
بله قطعا کشورهایی همچون چین ک اقتصادی رو ب رشد دارند ارزش پول ملی انها افزایش می یابد .
محمد رحیمی |   1399/05/11 20:08:07   |
ونزوءلا تورم
کویت پشتوانه پولی
سارا محمودآبادی |   1399/05/23 13:40:18   |
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته اشت...اتکا به نفت ،نبو تولید وصنایع مولد از دلایل کاهش قدرت پول ملی است..افزایش واردات ،کاهش صادراات نتایج کاهش ارزش پول است.
محمد مهدی کمالی |   1399/06/06 11:49:11   |
ارزش پول در طی زمان دچار تغییر و کم میشود..در کشورهایی با نرخ تورم بالا ارزش پول کم است و برعکس
مبینا دشتی |   1399/06/06 11:57:38   |
کشورهایی که دچار تورم بسیار بالا در طول سال باشد مطمئنا ارزش پول ملی آن کشور کاهش می یابد
دهقان |   1399/02/18 14:38:16   |
0     0
ونزوئلا کشوری که علارقم داشتن منابع نفتی فراوان در اقتصاد خود در سال 2018 شاهد تورم بسیار عظیمی بود.
برخی از کشورها به دلیل نرخ تورم منفی هرسال ارزش پول شان بیشتر می شود یعنی پس اندازهای پولی آنها در طی زمان ارزشش بیشتر می شود برای نمونه می توان از ژاپن در سال 2015 نام برد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
تشکری |   1399/02/27 16:02:19   |
0     0
دلیل وجود ارزش زمانی برای پول :
وجود بهره در اقتصاد، موجب می شود که پول ارزش زمانی داشته باشد؛ یعنی یک واحد پولی که امروز دریافت می شود بیش از یک واحد پولی که در آینده دریافت خواهد شد ارزش داشته باشد واحدهای پولی از نظر زمانی با یکدیگر فرق دارند. آندسته از واحدهای پولی که زودتر بدست می‌آیند با ارزش تراز آندسته واحدهای پولی هستند که دیرتر تحصیل می‌شوند. هرچقدر مقادیر پولی زودتر حاصل شوند امکان بهره‌برداری دوباره از آنها افزایش می‌یابد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ندازارع شحنه |   1399/02/28 16:07:35   |
0     0
واحد های پولی با توجه به موقعیت های زمانی ارزش خود را از دست می دهند و پولی که تا دیروز می شده با اون زمین خرید الان یک پراید هم به سختی می‌شود خرید و این کاهش ارزش پول را نشان می دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra azodi |   1399/02/29 11:19:55   |
0     0
ارزش زمانی پول بیان‌کننده این ایده است که پولی که در حال حاضر در اختیار شماست به خاطر پتانسیل درآمدی اش ارزش بیشتری از همان مقدار پول در آینده دارد؛ بنابراین با فرض این‌که پولی که در اختیار شماست می‌تواند سودآور باشد، هر چه قدر آن پول سریع‌تر به دست شما برسد، ارزش بیشتری خواهد داشت. ارزش زمانی پول با نام «ارزش فعلی تنزیل شده» نیز به شناخته می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دهقان |   1399/02/29 23:04:52   |
0     0
یورو، پوند انگلیس، فرانک سوئیس
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محبوبه سرخیان |   1399/03/02 14:55:23   |
0     0
دلیل ضعف ارزش پول یک کشور در برابر کشورهای دیگر
علاوه ب قدرت اقتصادی تابع عوامل چون دریافت های ارزی
آن کشور در مقایسه با پرداخت های ارزی باید باشد.
اگر پرداخت های ارزی بیش از دریافت ها باشد نرخ ارز خارجی
افزایش میباید و دیگر اینکه نرخ تورم داخلی به معنی کاهش
ارزش پولی ملی یک کشور است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد پری زاد |   1399/03/02 18:35:18   |
0     0
کشور ایران در سال 1397. با افزایش یکباره نرخ دلار ارزش پول ملی به شدت سقوط کرد.

در حال حاضر کشور چین ارزش پول خود را در مقابل دلار افزایش می دهد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام رقاقی |   1399/03/05 13:05:53   |
لازم است خدمت شما عرض کنم کاهش ارزش یا افزایش آن به صورت دستوری انجام نمی شود. بلکه میزان تولید ناخالص ملی است که ارزش و قدرت پول ملی را تعین میکند.
فقط تولید و صادرات است که ارزش پول ملی را تقویت میکند. وبلعکس

با تشکر بهنام رقاقی
مرضیه انتظارقائم |   1399/03/02 22:16:33   |
0     0
ارزش پول توسط نوعی ارتباط دائمی بین اشیا و باور به ارزشمند بودن آن‌ها ساخته می‌‌شود. ارزشمندی آن از آنجا نشات می‌گیرد که افراد طالب آن هستند تا کالا یا خدمت مطلوبشان را با آن تهیه ‌‌کنند. همچنین ارزش و پشتوانه آن، برخلاف عقیده عامه مردم طلا و نقره نیست و عوامل دیگری در ارزش دادن و یا بی‌ارزش کردن آن تأثیر دارند. پیش از اینکه پول، توسعه پیدا کند، مردم برای به دست آوردن کالاها و خدمات مورد نیازشان، دادوستد پایاپای (کالا به کالا) می‌‌کردند. این شکل اولیه تبادل، از تقسیم‌‌پذیری و ‌‌قابلیت انتقال، برخوردار نبود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سارازارع منشادی |   1399/03/03 00:59:28   |
0     0
پول های کشورها در زمان های مختلف ارزش های مختلفی دارند مثلا در زمان بحران مالی یک کشور ارزش پولان کشور به سرعت سقوط می کند مانند کشور ونزوئلا که باتحریم امریکا ارزش پول ان به طور بی سابقه ای کاهش یافت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا دهقان |   1399/03/03 12:33:45   |
0     0
کشور ونزوئلا علاوه بر داشتن منابع نفتی فراوان در اقتصاد خود در سال 2018 شاهد تورم بسیار عظیمی بود.
ژاپن در سال 2015به دلیل نرخ تورم منفی هرسال ارزش پول شان بیشتر می شود یعنی پس اندازهای پولی آنها در طی زمان ارزشش بیشتر می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی سامعی |   1399/03/04 13:11:57   |
0     0
کشور ایران طی یکی دو سال گذشته ارزش پول ملی خیلی کاهش یافته است که موارد زیر از دلایل آن است :
در صورتی که پرداخت‌ها بر دریافت‌های ارزی برتری پیدا کنند، یا به عبارتی خرج بیشتر از دخل باشد، در آن صورت نرخ ارز در برابر پول ملی افزایش خواهد یافت.
افزایش نرخ تورم داخلی به هر دلیل که باشد.
در کشور ما که متأسفانه دارای اقتصاد دولتی بوده و درآمد عمده ارزی توسط دولت و از فروش نفت و فراورده‌های آن تأمین می‌شود، علت دیگر کاهش ارزش پول ملی، نگاه دولت به نرخ ارز خارجی است.
کاهش تولید ملی و افزایش واردات از دیگر دلایل کاهش ارزش پول ملی است.
از طرفی ورود وجوه ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به جامعه به جای تزریق به بخش تولید، سبب افزایش نقدینگی و تقلیل ارزش پول ملی شده است.
ولی خیلی موارد دیگر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید حسین بخشایش |   1399/03/04 18:52:30   |
0     0
باتوجه به اینکه شرایط تورمی حادی بر کشور ما سایه افکنده می توان گفت تبدیل پول به یکی از شیوه های سرمایه گذاری علاوه بر حفظ ارزش دارایی ها به نوعی خنثی کننده کاهش ارزش پول می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین علی پناه |   1399/03/04 19:30:55   |
0     0
در شرایط فعلی کشور ایران و ونزوئلا و چند کشور آفریقای به دلیل تک بعدی بودن صادرات عمدتا" نفت و عدم ارز آوری و ورود شرایط تحریمی و همچنین سودآگران نظام ارزی و بانکی مسبب اصلی علل کاهش ارزش پول ملی گردیده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام رقاقی |   1399/03/05 11:28:23   |
0     0
دوستان توجه کنید
ارزش و قدرت خرید پول هر کشور با GDP و GNP 3 در ارتباط است. به طوری که هرگاه تولید ناخالص داخلی و تولید ملی افزایش بیابد ارزش پول ملی تقویت شده و برعکس.
بنابراین تولید عامل اصلی و تعین کننده در افزایش و کاهش ارزش پول ملی در مقابل ارز های پر قدرتی مثل دلار و یورو دارد.
اگر تولید و صادرات افزایش یابد، ارزش پول ملی نیز افزایش خواهد یافت و بلعکس

بهنام رقاقی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آزاده السادات تراب زاده بافقی |   1399/03/05 14:46:02   |
0     0
ونزوئلا - دردسر از رکود اقتصادی شروع شد، آن هم رکودی که تورمی شد. ونزوئلا از سال ٢٠١٣ وارد رکود شد و سال به سال بیشتر در آن فرو رفت. همراه این انقباض، تورمی رشد کرد که در تاریخ کم سابقه شد. تورم در سال ٢٠١٧ به ٢٦١٦ درصد و در ژوئن ٢٠١٦ به بیش از ٤٦ هزار درصد رسید. همزمان، بولیوار، پول ونزوئلا چنان بی‌ارزش شد که خریداران به جای شمردن اسکناس‌ها، آن را وزن می‌کنند. این ارقام نتیجه رکود اقتصاد جهان یا همسایگان نبود، به ویژه که از آن مقطع، عمده اقتصادهای پیشرفته یا نوظهور از رکود فاصله گرفته بودند.آنچه رکود تورمی ایجاد کرد، اولا هزینه افراطی دولت برای طرح‌های پوپولیستی بود و‌ دوما مدیریت ضعیف منابع و تجهیزات تا بذر کاشته شده نومیدی حاصل دهد.
کویت - باارزش ترین پول در جهان، دینار کویت بوده، کویت یک کشور کوچک با ثروت عظیم است. ارزش بالای (نرخ) ارز آن با صادرات قابل توجه نفت به بازار جهانی بدست آمده و اقتصاد پایدار و تولید و صادرات نفت، کویت را به ثروتمندترین کشور جهان تبدیل کرده است. علاوه بر اقتصاد بسیار پایدار، کویت کشوری بدون مالیات است که نرخ بیکاری بسیار کمی هم دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه جنتی |   1399/03/07 17:03:32   |
0     0
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته اشت...اتکا به نفت ،نبو تولید وصنایع مولد از دلایل کاهش قدرت پول ملی است..افزایش واردات ،کاهش صادراات نتایج کاهش ارزش پول است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه جنتی |   1399/03/07 17:07:50   |
0     0
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته اشت...اتکا به نفت ،نبو تولید وصنایع مولد از دلایل کاهش قدرت پول ملی است..افزایش واردات ،کاهش صادراات نتایج کاهش ارزش پول استاز طرفی ورود وجوه ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به جامعه به جای تزریق به بخش تولید، سبب افزایش نقدینگی و تقلیل ارزش پول ملی شده است.
ولی خیلی موارد دیگر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
احمد واحدیان اردکانی |   1399/03/10 22:47:10   |
0     0
۱۰ کشوری که بی ارزش ترین و ضعیف ترین واحدهای پول جهان را دارند
۱-
ریال
ایران
۲- دونگ ویتنام
۳- روپیه اندونزی
۴- فرانک گینه
۵- کیپ لائوس
۶- لئون سیرالئون
۷- سوم ازبکی
۸- گوارانی پاراگوئه
۹- ریل کامبوج
۱۰- کیات میانمار
با ارزشترین پول های دنیا
1- دینار کویت (KWD)
2-دینار بحرین (BHD)
3-ریال عمان (OMR)
4-دینار اردن (JOD)
5-پوند انگلیس (GBP)
6-یورو اتحادیه اروپا (EUR)
7-دلار کایمن (KYD)
8-فرانک سوئیس (CHF)
9-دلار آمریکا (USD)
10-دلار استرالیا (AUD)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mrz |   1399/03/22 22:30:28   |
0     0
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته اشت...اتکا به نفت ،نبود تولید وصنایع مولد از دلایل کاهش قدرت پول ملی است
کویت - باارزش ترین پول در جهان، دینار کویت بوده، کویت یک کشور کوچک با ثروت عظیم است. ارزش بالای (نرخ) ارز آن با صادرات قابل توجه نفت به بازار جهانی بدست آمده و اقتصاد پایدار و تولید و صادرات نفت، کویت را به ثروتمندترین کشور جهان تبدیل کرده است. علاوه بر اقتصاد بسیار پایدار، کویت کشوری بدون مالیات است که نرخ بیکاری بسیار کمی هم دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد سجاد حجتی پور |   1399/03/23 02:49:56   |
0     0
ایران و ونزوئلاو...
اتکا به نفت ،نبو تولید وصنایع مولد از دلایل کاهش قدرت پول ملی است..افزایش واردات ،کاهش صادراات نتایج کاهش ارزش پول است
دینار کویت (KWD).باارزش ترین پول در جهان، دینار کویت بوده، کویت یک کشور کوچک با ثروت عظیم است. ارزش بالای (نرخ) ارز آن با صادرات قابل توجه نفت به بازار جهانی بدست آمده و اقتصاد پایدار و تولید و صادرات نفت، کویت را به ثروتمندترین کشور جهان تبدیل کرده است. علاوه بر اقتصاد بسیار پایدار، کویت کشوری بدون مالیات است که نرخ بیکاری بسیار کمی هم دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید سرایانی |   1399/03/25 15:40:02   |
0     0
کشور ونزو ئلا و ایران به دلیل اتکا فروان به درآمد نفتی با بروز تحریم با کاهش ارزش پول ملی مواجه شدند. و در مقابل کشورهای سوئیس، آمریکا با افزایش ارزش پول خود به دلیل اقتصاد پیشرفته و عدم وابستگی به یک محصول
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا ابراهیمی |   1399/03/25 17:53:58   |
0     0
ارجحیت زمانی پول

یکی از راه های تصمیم گیری برای سرمایه گذاری محاسبه ارزش پول در زمان خودش است به طور مثال اگر بدانید خانه ای که قرار است در طول 20 سال به طور قسطی خریداری کنید در حال حاضر با چه قیمتی می توانید آن را نقدی بخرید بهتر می توانید برای خرید اقساط یا نقدی آن برنامه ریزی کنید و به ارزش پول خود در زمان حال و آینده خود واقف باشید؟

در علم اقتصاد و امور مالی، پول دارای ارزش است که با مرور زمان دچار تغییر می‌شود. درواقع پول در هر مقطع دارای ارزش فعلی است که با هر نرخ تنزیلی در پرداخت‌ها و یا دریافت‌های بعد تغییر می‌کند. بر این اساس با کمک فرمول‌ها و روش‌هایی اقدام به محاسبه ارزش پول در حال حاضر و آینده کرده سپس نتایج را با یکدیگر مقایسه می‌کنند تا بتوانند با توجه به آن برنامه ریزی درست را انجام دهند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حشمت الله اسدی زیدابادی |   1399/03/26 08:28:41   |
0     0
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته است . کشوری همانند ژاپن در صدد ثابت نگه داشتن قدرت خرید هستند ولی کشوری وجود ندارد که ارزش پولش افزایش یابد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh tak |   1399/03/26 10:49:35   |
0     0
اگر در گوگل عبارت cheapest currency سرچ شود ، ریال ایران را به عنوان بی ارزش ترین ارز دنیا می شناسد که بعد از ان در جایگاه دوم پول ملی ونزوئلا قرار دارد . که با مقایسه با 10 سال پیش ، شاهد افت ارزش شدید بوده ایم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا زیلوباف |   1399/03/29 10:21:39   |
0     0
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته اشت...اتکا به نفت ،نبو تولید وصنایع مولد از دلایل کاهش قدرت پول ملی است..افزایش واردات ،کاهش صادراات نتایج کاهش ارزش پول است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Morteaza Poursoleiman |   1399/03/30 16:51:57   |
0     0
کشور ونزوئلا. اتکا به نفت ، بالا بودن نرخ تورم، فساد مالی حاکمان، سیاست های غلط کشورداری و نبود تولید داخل و اتکا به محصولات وارداتی که به خاطر تحریم های اخیر اعمالی بر این کشور وضعیت بدتر نیز شده است.
دینار کویت، دینار بحرین، پوند انگلیس، دلار آمریکا و ین کشور ژاپن داداس ارزش بالایی هستند. بالا نگه داشتن توان خرید مردم، صادرات محصولات و تورم کم و حت منفی موجب افزایش ارزش پول است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده دهقان |   1399/04/01 23:45:49   |
0     0
ارزش زمانی پول بیان‌کننده این ایده است که پولی که در حال حاضر در اختیار شماست به خاطر پتانسیل درآمدی اش ارزش بیشتری از همان مقدار پول در آینده دارد؛ بنابراین با فرض این‌که پولی که در اختیار شماست می‌تواند سودآور باشد، هر چه قدر آن پول سریع‌تر به دست شما برسد، ارزش بیشتری خواهد داشت. ارزش زمانی پول با نام «ارزش فعلی تنزیل شده» نیز به شناخته می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا صالحی نیا |   1399/04/06 11:37:42   |
0     0
- بله کشور خودمان و ونزوئلا و دلیل آن اتکا به فروش نفت است ، زیرا اقتصاد کشور ما بر روی خرید و فروش نفت در بازار های جهانی میچخرد
- بله کویت ، دینار کویت باارزش ترین پول در جهان، دینار کویت بوده، کویت یک کشور کوچک با ثروت عظیم است. ارزش بالای (نرخ) ارز آن با صادرات قابل توجه نفت به بازار جهانی بدست آمده و اقتصاد پایدار و تولید و صادرات نفت، کویت را به ثروتمندترین کشور جهان تبدیل کرده است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدعلی حسینی |   1399/04/06 22:06:59   |
0     0
وطنم پاره طنم
به واسطه بی مدیریتی و یکمی عوامل خارجی مثل تحریم که اون هم از اولیه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح اله خزاعی |   1399/04/08 08:34:36   |
0     0
ارزش پول ملی بستگی به تولید ناخالص ملی و شرایط ارزی آن کشور دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
afkhami |   1399/04/10 00:22:08   |
0     0
ونزوئلا کشوری که علارقم داشتن منابع نفتی فراوان در اقتصاد خود در سال 2018 شاهد تورم بسیار عظیمی بود.
برخی از کشورها به دلیل نرخ تورم منفی هرسال ارزش پول شان بیشتر می شود یعنی پس اندازهای پولی آنها در طی زمان ارزشش بیشتر می شود برای نمونه می توان از ژاپن در سال 2015 نام برد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین یزدی یوسفی |   1399/04/11 13:52:28   |
0     0
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته است . کشوری همانند ژاپن در صدد ثابت نگه داشتن قدرت خرید هستند ولی کشوری وجود ندارد که ارزش پولش افزایش یابد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا دوستی |   1399/04/13 00:07:05   |
0     0
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته اشت.
تولید عامل اصلی و تعین کننده در افزایش و کاهش ارزش پول ملی در مقابل ارز های پر قدرتی مثل دلار و یورو دارد.
اگر تولید و صادرات افزایش یابد، ارزش پول ملی نیز افزایش خواهد یافت .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل |   1399/04/14 15:08:52   |
0     0
پول های کشورها در زمان های مختلف ارزش های مختلفی دارند مثلا در زمان بحران مالی یک کشور ارزش پولان کشور به سرعت سقوط می کند مانند کشور ونزوئلا که باتحریم امریکا ارزش پول ان به طور بی سابقه ای کاهش یافت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Hamidreza Mirmohammadi |   1399/04/14 21:40:31   |
0     0
ونزوئلا وایران ازجمله کشورهایی هستند که ارش پول ملیشان کاهش یافته است
به نظرمن متکی بودن به نفت وتحریم ها دلیل این کاهش پول تست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا کبیری |   1399/04/15 10:35:56   |
0     0
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته اشت
برخی از کشورها به دلیل نرخ تورم منفی هرسال ارزش پول شان بیشتر می شود یعنی پس اندازهای پولی آنها در طی زمان ارزشش بیشتر می شود برای نمونه می توان از ژاپن در سال 2015 نام برد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا حاجی زاده |   1399/04/16 23:30:30   |
0     0
کشور ایران طی یکی دو سال گذشته ارزش پول ملی خیلی کاهش یافته است که موارد زیر از دلایل آن است :
در صورتی که پرداخت‌ها بر دریافت‌های ارزی برتری پیدا کنند، یا به عبارتی خرج بیشتر از دخل باشد، در آن صورت نرخ ارز در برابر پول ملی افزایش خواهد یافت.
افزایش نرخ تورم داخلی به هر دلیل که باشد.در کشور ما که متأسفانه دارای اقتصاد دولتی بوده و درآمد عمده ارزی توسط دولت و از فروش نفت و فراورده‌های آن تأمین می‌شود، علت دیگر کاهش ارزش پول ملی، نگاه دولت به نرخ ارز خارجی است.
کاهش تولید ملی و افزایش واردات از دیگر دلایل کاهش ارزش پول ملی است.
از طرفی ورود وجوه ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به جامعه به جای تزریق به بخش تولید، سبب افزایش نقدینگی و تقلیل ارزش پول ملی شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
لعیا حیدری |   1399/04/17 00:04:29   |
0     0
کشور ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته است به دلیل اتکا به نفت ،نبود تولید وصنایع مولد قدرت پول ملیشان کاهش یافته است.افزایش واردات و کاهش صادرات از جمله نتایج کاهش ارزش پولی است.
کشور کویت و ژاپن به دلیل نرخ تورم منفی هرسال ارزش پول شان بیشتر می شود یعنی پس اندازهای پولی آنها در طی زمان ارزشش بیشتر می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سمیرا |   1399/04/17 22:30:21   |
0     0
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته اشت...اتکا به نفت ،نبو تولید وصنایع مولد از دلایل کاهش قدرت پول ملی است..افزایش واردات ،کاهش صادراات نتایج کاهش ارزش پول است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سپیده دهقان |   1399/04/18 02:22:34   |
0     0
ارزش پول ملی بستگی به تولید ناخالص ملی و شرایط ارزی آن کشور دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه مستانی |   1399/04/18 18:35:25   |
0     0
-کشورهایی همانند ونزوئلا را میتوان نام برد که ارزش پول ملیشان سقوط کرده از عوامل این معضل اقتصادی می توان به درگرفتن جنگ، کاهش تولید ناخالص داخلی، کاهش ارزش کالاهای صادراتی، کاهش قدرت خرید مردم، سیاست های بهره ای و اعتباری سختگیرانه، و عدم ثبات سیاسی در درون کشور اشاره کرد.
-دینار کویت، دینار بحرین، پوند انگلیس، دلار آمریکا و ین کشور ژاپن به دلیل نرخ تورم منفی هرسال ارزش پول شان بیشتر می شود یعنی پس اندازهای پولی آنها در طی زمان ارزشش بیشتر می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
behzad hajihoseini |   1399/04/19 10:46:12   |
0     0
ایران
کشوری هایی که تورم های زیادی را در یکسال متحمل بشوند اینگونه است
کشوری تورم پایین داشته باشد ارزش پول ملی افزایش می یابد کاهش صادرات باعث کاهش پول ملی میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه زارع |   1399/04/19 13:41:58   |
0     0
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملی شان به شدت کاهش یافته است
بله اگه کشوری کشوری تورم پایین یا تورم نداشته باشد ارزش پول ملی افزایش می یابد کاهش صادرات باعث کاهش پول ملی میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا سلیمانی |   1399/04/19 18:20:17   |
0     0
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته اشت.به دلیل اتکا به نفت ،نبود تولید وصنایع مولد قدرت پول ملیشان کاهش یافته است.افزایش واردات و کاهش صادرات از جمله نتایج کاهش ارزش پولی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه جعفری |   1399/04/20 09:36:41   |
0     0
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته اشت
برخی از کشورها به دلیل نرخ تورم منفی هرسال ارزش پول شان بیشتر می شود یعنی پس اندازهای پولی آنها در طی زمان ارزشش بیشتر می شود برای نمونه می توان از ژاپن در سال 2015 نام برد.کویت نیزازجمله این موارداست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جمال سالاری |   1399/04/20 11:27:16   |
0     0
ونزوئلا ، ایران ، چاد و نیجریه
اگر دقت فرمایید همگی فاقد اقتصاد پویا و دارای اقتصاد تک محوری هستند که با کوچکترین تحول سیاسی و اقتصادی دچار نوسان شدید شده و با توجه به عدم توازن تولید ناخالص ملی دارای بالاترین نرخ تورم در جهان هستند .
برخی کشورها دارای تورم صفر و یا منفی هستند و به همین دلیل ارزش پول آنها افزایش می یابد مانند لوگزامبورگ ، سوئیس ، ژاپن
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید گلزارفر |   1399/04/23 16:28:29   |
0     0
خیر
در صورت که پرداخت‌ها بر دریافت‌های ارزی برتری پیدا کنند، یا به عبارتی خرج بیشتر از دخل باشد، در آن صورت نرخ ارز در برابر پول ملی افزایش خواهد یافت
افزایش نرخ تورم داخلی به هر دلیل که باشد - از چاپ پول بی پشتوانه و افزایش اعتبارات بانکی گرفته تا کاهش رشد اقتصادی
در کشور ما که متأسفانه دارای اقتصاد دولتی بوده و درآمد عمده ارزی توسط دولت و از فروش نفت و فراورده‌های آن تأمین می‌شود
از جمله دیگر عوامل کاهش ارزش پول ملی، کسری در بودجه عمومی کشور و محقق نشدن درآمدهای پیش بینی شده در بودجه و افزایش هزینه‌های مقرر شده در آن است کاهش تولید ملی و افزایش واردات از دیگر دلایل کاهش ارزش پول ملی بوده
کشور های اروپایی بعضا
داشتن استراتزِی برنامه ریزی و چارچوب مناسب
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مژگان محمدی یزدی |   1399/04/24 17:24:16   |
0     0
ایران کشوری هست کهارزش پولش به شدت در حال کاهشه که تورم و تدابیر اشتباه اقتصادی باعث این کاهش شده
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
معصومه یاری علی ابادی |   1399/04/24 20:04:44   |
0     0
ارزش پول درایران روزبروز کاهش می یابد پس باید پول خودرا نگه نداریم وان را در سرمایه گذاری بکار برد تا ارزش خودرا حفظ کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه لطف محمدی |   1399/04/25 18:57:09   |
0     0
ایران،ونزوئلا
کشورهایی که دچار تورم بسیار بالا در طول سال باشد مطمئنا ارزش پول ملی آن کشور کاهش می یابد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مصطفى عربى |   1399/04/25 23:08:24   |
0     0
پول های کشورها در زمان های مختلف ارزش های مختلفی دارند و با عوامل گوناگونی تغیر میکنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مطهره صولتی |   1399/04/26 00:48:59   |
0     0
کشور هایی که نرخ تورم آن ها بالاست ارزش پول آن کشور پایین است (ایران)و بالعکس کشور هایی که اصلا تورم ندارند ارزش پولی آنها بالاست.(چین).افزایش واردات و کاهش صادرات از جمله دلایل کاهش ارزش پولی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زینب دریس |   1399/04/26 12:24:18   |
0     0
ارزش زمانی پول معیار اساسی در تصمیم گیری و سرمایه گذاریها به حساب می آید پول با گذر زمان بهره کسب میکند وجود بهره در اقتصاد موجب میشود که پول ارزش زمانی داشته باشد
عامل اصلی در این زمینه نرخ تورم داخلی است تورم به معنی کاهش ارزش پول ملی یک کشور است
دریافتهای ارزی آن کشور در مقایسه با پرداختهای ارزی
اگر پرداختهای ارزی بیش از دریافتها باشد نرخ ارز خارجی افزایش می یا بد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مصطفى عربى |   1399/04/26 14:49:02   |
0     0
ارزش زمانی پول معمولا در طی زمان دچار تغییر می شود و از عوامل گوناگون تاثیر می پذیرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهلا زارع |   1399/04/26 15:40:08   |
0     0
-کشورهایی همانند ونزوئلا را میتوان نام برد که ارزش پول ملیشان سقوط کرده از عوامل این معضل اقتصادی می توان به درگرفتن جنگ، کاهش تولید ناخالص داخلی، کاهش ارزش کالاهای صادراتی، کاهش قدرت خرید مردم، سیاست های بهره ای و اعتباری سختگیرانه، و عدم ثبات سیاسی در درون کشور اشاره کرد.
-دینار کویت، دینار بحرین، پوند انگلیس، دلار آمریکا و ین کشور ژاپن به دلیل نرخ تورم منفی هرسال ارزش پول شان بیشتر می شود یعنی پس اندازهای پولی آنها در طی زمان ارزشش بیشتر می شود.
پاسخ
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضازارعیان |   1399/04/26 19:24:09   |
0     0
ارزش زمانی پول بیان‌کننده این ایده است که پولی که در حال حاضر در اختیار شماست به خاطر پتانسیل درآمدی اش ارزش بیشتری از همان مقدار پول در آینده دارد؛ بنابراین با فرض این‌که پولی که در اختیار شماست می‌تواند سودآور باشد، هر چه قدر آن پول سریع‌تر به دست شما برسد، ارزش بیشتری خواهد داشت. ارزش زمانی پول با نام «ارزش فعلی تنزیل شده» نیز به شناخته می‌شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا مرادی مزرعه نو |   1399/04/26 20:46:55   |
0     0
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته است
کشورها دارای تورم صفر و یا منفی هستند و به همین دلیل ارزش پول آنها افزایش می یابد مانند ژاپن ، سوئیس
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید جمال الدین طباطبایی مزرعه نو |   1399/04/26 21:01:54   |
0     0
ونزوئلا ، ایران
کشور ایران طی یکی دو سال گذشته ارزش پول ملی خیلی کاهش یافته است که موارد زیر از دلایل آن است :
در صورتی که پرداخت‌ها بر دریافت‌های ارزی برتری پیدا کنند، یا به عبارتی خرج بیشتر از دخل باشد، در آن صورت نرخ ارز در برابر پول ملی افزایش خواهد یافت.
افزایش نرخ تورم داخلی به هر دلیل که باشد.
اگر کشوری تورم پایین یا تورم نداشته باشد ارزش پول ملی افزایش می یابد کاهش صادرات باعث کاهش پول ملی میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خوشنام |   1399/04/27 09:59:37   |
0     0
کشور ایران که هر سال توتورم هست ارزش پولش کم می‌شود و مردم به سختی می‌توانند با پولی که قبلاً چندقلم محصول می‌خرید ندالآن دیگه نمیتونند حتی اون یک قلم محصول را بخرند بله اگه کشوری تو دوره تورم نباشه ارزش پولش افزایش میابد و باید صادرات را افزایش بده وبه کشور دیگری وابسته نباشه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خوشنام |   1399/04/27 10:03:58   |
0     0
کشور ایران که هر سال توتورم هست ارزش پولش کم می‌شود و مردم به سختی می‌توانند با پولی که قبلاً چندقلم محصول می‌خرید ندالآن دیگه نمیتونند حتی اون یک قلم محصول را بخرند بله اگه کشوری تو دوره تورم نباشه ارزش پولش افزایش میابد و باید صادرات را افزایش بده وبه کشور دیگری وابسته نباشه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد زارع |   1399/04/27 15:54:10   |
0     0
در اقتصاد، ترجیح زمان (به انگلیسی: Time preference) (یا تخفیف زمانی (به انگلیسی: time discounting) [۱] تخفیف تأخیر، تخفیف موقتی،[۲] جهت‌گیری طولانی مدت[۳]) ارزیابی نسبی شرایط فعلی است که درمورد دریافت یک کالا در یک تاریخ نزدیک در مقایسه با دریافت آن در تاریخ دیرتر داده شده‌است.

هیچ تمایز کاملی وجود ندارد که ترجیح زمان «بالا» و «کم» را از هم جدا کند. کسی که ترجیح زمان بالایی دارد، به میزان قابل توجهی روی مطلوبیت دریافت کالاها در زمان حال و آینده نزدیک نسبت به یک فرد متوسط متمرکز شده‌است.

ترجیحات زمان به صورت ریاضی در تابع تخفیف نشان داده می‌شوند. هرچه ترجیح زمانی بیشتر باشد تخفیف در بازپرداختهای دریافتنی یا هزینه‌های قابل پرداخت در آینده بیشتر می‌شود.

یکی از عواملی که ممکن است اولویت زمانی یک فرد را تعیین کند این است که مدت زمان زندگی آن فرد چقدر بوده‌است. ممکن است فرد مسن به دلیل درآمد بالاتر و با توجه به اینکه زمان بیشتری برای به دست آوردن کالاهای بادوام (مانند تحصیلات دانشگاهی یا خانه) داشته‌اند، ترجیح زمان کمتری داشته باشد (نسبت به آنچه در زندگی قبلی داشتند).[۴]
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ولی نامجو |   1399/04/27 16:56:56   |
0     0
گاهی ممکن است کشورهای صنعتی وقدرت اقتصادی ارزش پول رادانسته کاهش دهند تا سبب افزایش صادرات گردند.صادرات خود سبب ارزش پول خواهد شد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح الله بخشی |   1399/04/27 20:47:52   |
0     0
بله با افتخار ایران... به علا سو مدیریت، علم ناکافی، سودجویی، رانت، فسادو...
بله کشورهای اروپایی که به حق کم راضی هستن و فساد و رانت خیلی کم مشاهده میشه و به حقوق ملت احترام میزارن
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی دهقانیزاده |   1399/04/28 00:02:37   |
0     0
واحد های پولی با توجه به موقعیت های زمانی ارزش خود را از دست می دهند و پولی که تا دیروز می شده با اون زمین خرید الان یک پراید هم به سختی می‌شود خرید و این کاهش ارزش پول را نشان می دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1399/04/28 16:26:46   |
0     0
خیر
کشوری که تورم ان پایین باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
کیانوش بمانی نژاد |   1399/04/28 17:07:32   |
0     0
بله. ارزش پول ملی ایران در ده سال اخیر کاهش چشمگیری داشته است به گونه ای که در حال حاضر کم ارزش ترین پول دنیاست. عواملی مانند امکان نبود بستر مناسب صادرات و واردات با کشورهای دیگر و نداشتن روابط خارجی با کشور های پیشرفته از دلایل آنهاست.
ژاپن و سنگاپور به دلیل داشتن شرایط مناسب اقصادی در سال های اخیر ارزش پول آنها بیشتر شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد فاطمی |   1399/04/29 12:47:28   |
0     0
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته اشت...اتکا به نفت ،نبو تولید وصنایع مولد از دلایل کاهش قدرت پول ملی است..افزایش واردات ،کاهش صادراات نتایج کاهش ارزش پول است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا مظفری دهشیری |   1399/04/29 18:00:18   |
0     0
کشورهایی که دچار تورم بسیار بالا در طول سال باشد مطمئنا ارزش پول ملی آن کشور کاهش می یابد.
کشورها دارای تورم صفر و یا منفی هستند و به همین دلیل ارزش پول آنها افزایش می یابد مانند ژاپن ، سوئیس
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه زارعی |   1399/04/29 22:27:20   |
0     0
کشور ایران طی یکی دو سال گذشته ارزش پول ملی خیلی کاهش یافته است که موارد زیر از دلایل آن است :
در صورتی که پرداخت‌ها بر دریافت‌های ارزی برتری پیدا کنند، یا به عبارتی خرج بیشتر از دخل باشد، در آن صورت نرخ ارز در برابر پول ملی افزایش خواهد یافت.
افزایش نرخ تورم داخلی به هر دلیل که باشد.
در کشور ما که متأسفانه دارای اقتصاد دولتی بوده و درآمد عمده ارزی توسط دولت و از فروش نفت و فراورده‌های آن تأمین می‌شود، علت دیگر کاهش ارزش پول ملی، نگاه دولت به نرخ ارز خارجی است.
کاهش تولید ملی و افزایش واردات از دیگر دلایل کاهش ارزش پول ملی است.
از طرفی ورود وجوه ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به جامعه به جای تزریق به بخش تولید، سبب افزایش نقدینگی و تقلیل ارزش پول ملی شده است

ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته اشت...اتکا به نفت ،نبو تولید وصنایع مولد از دلایل کاهش قدرت پول ملی است..افزایش واردات ،کاهش صادراات نتایج کاهش ارزش پول است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه محمدى ساغندى |   1399/04/30 10:07:09   |
0     0
بله
کشور ایران که این روزهاىدارزش پول آن جزء پایین ترین ها است
وکشورى مثل کریت که ارزش پول آن رشد صعودى داشته
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد زارع |   1399/04/30 20:46:04   |
0     0
واحدهای پولی از نظر زمانی با یکدیگر فرق دارند. آندسته از واحدهای پولی که زودتر بدست می‌آیند با ارزش تراز آندسته واحدهای پولی هستند که دیرتر تحصیل می‌شوند. هرچقدر مقادیر پولی زودتر حاصل شوند امکان بهره‌برداری دوباره از آنها افزایش می‌یابد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sajad zare |   1399/04/31 00:04:35   |
0     0
کشوری هایی که تورم های زیادی را در یکسال متحمل بشوند اینگونه است
کشوری تورم پایین داشته باشد ارزش پول ملی افزایش می یابد کاهش صادرات باعث کاهش پول ملی میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مسعودتاجیک |   1399/04/31 23:42:59   |
0     0
کشورایران.از جمله کشورهایی است که
ارزش پول ملی آن خیلی کاهش یافته است.به دلیل کاهش
تولید ملی و افزایش واردات ،دخالت دولت در اقتصاد.افزایش
قیمت سوخت ک بیشترین درامد از همین راه بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهین خواجوی |   1399/05/01 09:54:17   |
0     0
_ایران دلیلش چون نرخ تورم مثبت است
_ژاپن چون نرخ تورم صفر یا منفی میباشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پوریا سلیمانی چالی |   1399/05/01 13:06:57   |
0     0
بله _زیمباوه، لهستان، ونزوئلا و آلمان بعد از جنگ جهانی اول نخ تنها دارای تورم بالای پنجاه درصد که دارای ابر تورم بوده اند و از دلایل آن میتوان به جنگاقتصاد نفتی وواستفاده از منابع صرفا در جهت تحقق اهداف ایدئولوژیک نام برد.
بله-افزایش تولید و صادرات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
درویشی |   1399/05/01 18:00:06   |
0     0
ونزو ئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که ارزش پول ملیشان به شدت کاهش یافته اشت...اتکا به نفت ،نبو تولید وصنایع مولد از دلایل کاهش قدرت پول ملی است..افزایش واردات ،کاهش صادراات نتایج کاهش ارزش پول است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بیتا ناظمی |   1399/05/02 20:28:06   |
0     0
ونزوئلا و ایران
کشوری تورم پایین داشته باشد ارزش پول ملی افزایش می یابد کاهش صادرات باعث کاهش پول ملی میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه توحیدفر |   1399/05/03 20:38:28   |
0     0
پولی که اکنون در اختیار دارید بهتر و با ارزش‌تر از پولی است که در آینده خواهید داشت. زیرا علاوه بر اینکه به شما توان و قدرت خرید و سرمایه‌گذاری را می‌دهد، بلکه با توجه به تورم بعدها این توان خرید را کاهش و موقعیت‌های سرمایه‌گذاری الآن را نیز از دست خواهید داد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهروز باستانی اله آبادی |   1399/05/06 19:08:57   |
0     0
ایران وونزوئلا
کشور ایران باتوجه به تحریم وکاهش صادرات وهم چنین عدم برگشت ارز حاصل از صادرات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهروز باستانی اله آبادی |   1399/05/06 19:09:30   |
0     0
کشورهای ایران وونزویلا
کشور ایران باتوجه به تحریم وکاهش صادرات وهم چنین عدم برگشت ارز حاصل از صادرات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیده بنت الهدی مرتضوی |   1399/05/06 20:10:14   |
0     0
ایران،ونزوئلا،اندونزی،ویتنام،کشورهایی هستند که ارزش پولشان کم شده است،به دلیل نرخ تورم بالا،تحریم ها،نبود صنایع مولد و تکیه بر درآمد نفتی.
صادرات و واردات بر روی ارزش پول اثر میگذارد،چین و کویت ارزش پول خود را افزایش دادند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل شهاب |   1399/05/07 22:17:18   |
0     0
کشورهایی که درگیر تورم بالا در طی سال بودند دچار افت شدید ارزش پول ملی می شوند
کشوری که تورم پایین و دارای اقتصاد خوب صادرات بالا هست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا منصوری محمد ابادی |   1399/05/10 11:14:45   |
0     0
در علم اقتصاد و امور مالی، پول دارای ارزش است که با مرور زمان دچار تغییر می‌شود. درواقع پول در هر مقطع دارای ارزش فعلی است که با هر نرخ تنزیلی در پرداخت‌ها و یا دریافت‌های بعد تغییر می‌کند. بر این اساس با کمک فرمول‌ها و روش‌هایی اقدام به محاسبه ارزش پول در حال حاضر و آینده کرده سپس نتایج را با یکدیگر مقایسه می‌کنند تا بتوانند با توجه به آن برنامه ریزی درست را انجام دهند.
پاسخ
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی جلالی فر |   1399/06/08 13:46:20   |
0     0
گاهی ممکن است کشورهای صنعتی وقدرت اقتصادی ارزش پول رادانسته کاهش دهند تا سبب افزایش صادرات گردند.صادرات خود سبب ارزش پول خواهد شد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام گشتاسبی |   1399/06/14 11:43:56   |
0     0
بله نامدیریتی و متوازن نبودن تولید ناخالص داخلی
بلهمناسب بودن تولید ناخالص داخلی مدیریت خوب پشتوانه خوب
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics