تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده یا VAT چند سالی است که به لیست مالیات های دریافتی توسط نظام مالیاتی کشور اضافه شده است . مالیات بر ارزش افزوده یا ( VAT ) یک مالیات عام است که بر همه کالاها و خدمات مگر کالاها و خدماتی که معاف از مالیات باشند اعمال میشود . مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که از کل مراحل تولید و توزیع کالاها و خدمات دریافت میشود.

هر خدمات یا محصولی که تولید میشود برای تولید آن مراحل مختلفی طی میشود مثلا برای تولید یک مانتو در یک گارگاه مانتو دوزی اول پارچه مانتو توسط تولید کننده پارچه تولید میشود ، نخ برای دوخت مانتو توسط تولید کننده دیگر تهیه میشود ، دگمه و سایر ملزومات یک مانتو هم توسط تولید کننده های دیگر فراهم شده و در نهایت صاحب کارگاه مانتو دوزی انها را خریداری و مانتو دوخته میشود و بعد مانتو به مغازه دار و درنهایت به خریدار عرضه میشود .

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

قیمت مانتو در هریک از مراحل بالا افزایش می باید که این افزایش قیمت در واقع به خاطر کاری است که در مراحل مختلف روی مانتو انجام گرفته است . این ارزش اضافی آمده روی مانتو را در مراحل مختلف تولید به بیان ساده ارزش افزوده می گویند.

 

در واقع ارزش افزوده اختلاف بین ارزش کالاها و خدمات فروخته شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری شده است . به بیان ساده مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که خریدار هنگام خرید کالا و خدمات به فروشنده می پردازد و فروشنده نیز باید در دوره های زمانی مشخص آن را به دولت و سارمان امور مالیاتی پرداخت نماید

 

مالیات بر ارزش افزوده بر عهده کیست

مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود، اینست که او حق دارد کل «مالیات‌های ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده» های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازد.

 

متاسفانه به دلیل عدم آگاهی کامل از مباین قانون مالیات برارزش افزوده، برخی مسئولین و بعضا آحاد جامعه فکر می‌کنند که کل مبالغ مالیات وعوارض ارزش افزوده دریافتی اصناف از مصرف کنندگان نهایی می‌بایست به حساب خزانه دولت واریز شود.

 

درحالی که با احتمال قریب به یقین، کمتر از 20% مالیات بر ارزش افزوده وصول شده درزنجیره آخر توسط اصناف به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می شود به این مفهوم که مبلغ مالیات بر ارزش افزوده وصول شده از مصرف کننده نهایی درحلقه آخر ( توسط اصناف) با کسر مالیات و عوارض پرداختی توسط اصناف به حلقه‌های ماقبل قابلیت واریز به خزانه دولت را دارد و معادل 80% مالیات و عوارض ارزش افزوده قبلا توسط حلقه های ماقبل ازانتهای زنجیره به حساب واریز گردیده است.

 

چه کالایی معاف مالیات بر ارزش افزوده اند

 طبق ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، محصولات کشاورزی فرآوری نشده، دام و طیور زنده، آبزیان، زنبور عسل و نوغان، انواع کود، سم، بذر و نهال؛ آرد خبازی، نان، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات و سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی و شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان؛ کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ، تحریر و مطبوعات؛ کالاهایی که همراه مسافر و برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات وارد کشور می‌شود(مازاد بر آن طبق مقررات این قانون مشمول مالیات خواهد بود) اموال غیر منقول؛ انواع دارو، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی (انسانی، حیوانی و گیاهی) و خدمات توانبخشی وحمایتی؛ خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق موضوع قانون مالیاتهای مستقیم، خدمات بانکی و اعتباری بانکها، مؤسسات و تعاونیهای اعتباری و صندوق‌های قرض الحسنه مجاز ‌و خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

منبع خبر: تولید محتوای حَسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

ادمین سواد مالی . |   1399/01/01 21:20:38   |
3     0
مالیات ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایید.

- به نظر شما علت وضع مالیات بر ارزش افزوده چه چیزی بوده است؟
- چرا به مالیات ارزش افزوده مالیات غیر مستقیم می گویند؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا افتخاری |   1399/03/03 22:42:08   |
مالیات ارزش افزوده بر عهده مصرف کننده نهایی وبخاطر ارزش افزوده ایست که در کالا ایجاد شده و در اختیار مصرف کننده قرار گرفته است ..واین مالیات بصورت مستقیم توسط فر دبه اداره امور مالیاتی پرداخت نمیشود به همین دلیل به آن مالیات غیر مستقیم میگویند.
هرچقدر فرد بیشتر مصرف کند مالیات بیشتری نیز پرداخت میکند.
مسعود زارع بیدکی |   1399/03/06 18:46:22   |
مالیات بر ارزش افزوده به معنی گرفتن مالیات عادلانه وضع شده که هرکس که بیشتر مصرف دارد موظف به پرداخت مالیات بیشتر باشد و اشخاصی که مصرف کننده نهایی هستند مسئرل پرداخت آن هستند و بدلیل اینکه این چرخه از زمان شروع تولید هر شخصی که مالیات ارزش افزوده را پرداخت کرده از نفر بعدی گرفته و مابه التفاوت خرید و فروش را به دارایی میدهد تا زمانی که مصرف کننده نهایی مالیات کلی را پرداخت و وظیفه دریافت کننده پرداخت آن به دارایی است پس شخص اصلی که مالیات را پرداخت میکند مستقیما با دارایی روبرو نخواهد شد .
Mona |   1399/03/06 19:10:37   |
مالیات ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند
مالیات ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهایی تعلق می‌گیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می‌شوند،
این نوع مالیات در سال ۱۹۶۸ میلادی در راستای هماهنگی مالیات‌های اروپا «مالیات بر ارزش افزوده» نامیده شد و تقریباً در سراسر اروپا به همین نام رایج گشت. امروزه این مالیات «شاهرگ» خزانه دولت‌ها را تشکیل می‌دهد و بدون آن موجودیت سیستم به زیر سؤال می‌رود. «مالیات بر ارزش افزوده» تنها مالیاتی است که هرگز در تاریخ روال نزولی نداشته و پیوسته افزایش یافته
فرزانه جنتی |   1399/03/10 23:09:55   |
مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که در طول فرآیند تولید و خدمات از محل تولید تا فروش کالا به مشتری نهائی، مرحله به مرحله اخذ می‌شود. مالیات ارزش افزوده برای مصرف طراحی شده است که مصرف کنندگان آن را در زمان خرید خود می پردازند که این مالیات توسط فروشندگان جمع آوری شده و از این طریق در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد
چون به طور مستقیم توسط فرد به اداره امور مالیاتی داده نمیشه به همین دلیل میگن مالیات غیر مستقیم
مرتضی ندافی |   1399/04/01 02:53:00   |
برای عدالت اجتماعی و مالی
مالیات بر ارزش افزوده را مصرف کنندگان نهایی پرداخت میکنند و توسط فروشندگان دریافت میگردد و جمع اوری میشود و به اداره مالیاتی پرداخت میشود
الناز بهروزی |   1399/04/13 01:12:51   |
در کل برای رعایت عدالت اجتماعی
این نوع مالیات را مصرف کننده نهایی پرداخت میکند و چون نهایتا پول آن به روی جنس اضافه میشود و مصرف کننده پول آن را با پول خود کالا پرداخت میکند مالیات غیر مستقیم میگوییند
محدثه دهقان طزرجانی |   1399/04/18 17:27:24   |
، یکی از منابع مهم درآمد دولت‌ها، درآمدهای مالیاتی ناشی از مالیات بر ارزش افزوده است. دولت‌ها با دریافت مالیات به صورت مستمر می‌توانند خدمات ضروری برای جامعه را با ثبات و با برنامه ریزی مناسب ارائه دهند.

تجربه تدوین و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال‌های اخیر در کشورهای متعدد نشان می‌دهد که این نظام مالیاتی یک منبع درآمد قابل اتکا برای دولت است. یکی از مزیت‌های این مالیات سادگی وصول و پرداخت آن نسبت به سایر انواع مالیات‌ها است.

مزیتی که باعث شده است به عنوان رایج ترین نوع مالیات شناخته شود. همچنین مالیات ارزش افزوده بدلیل مزایای دیگری از جمله درآمدزایی زیاد و مهم‌ترین آن کاهش وابستگی هرچه بیشتر درآمد دولت به نفت، یکی از بهترین نظام‌های مالیاتی غیر مستقیم شناخته شده است.
زهرا غنی زاده زارچ |   1399/04/23 08:39:18   |
-برای هر خدمت یا محصول تولید شده مراحل مختلفی برای تولید طی می شود. فروشنده برای تولید یک محصول مواد اولیه را می خرد و بر روی آن کار انجام می دهد و محصول را تولید می کند و با قیمت اضافی میفروشد . این به خاطر مراحل مختلف تولید است. تا فروشنده هم ضرر نکند. به این ارزش اضافی ارزش افزوده نام دارد.
- زیرا خریدار مالیات بر ارزش افزوده را به همراه بهای خرید کالا و خدمات به فروشنده می پردازد و فروشنده موظف است مقدار مالیاتی را به دولت بپردازدو در این جا مالیات به طور غیرمستقیم به حساب دولت واریز می شود.
مصطفى عربى |   1399/04/25 21:33:08   |
برای رعایت عدالت اجتماعی ، کاهش اتکای بودجه دولت به درآمد نفت ، افزایش انگیزه های سرمایه گذاری ، مانع منتقل شدن سرمایه از بخشهای مولد به بخشهای خدماتی .
چون خریدار هنگام خرید کالا و خدمات به فروشنده می پردازد و فروشنده نیز باید در دوره های زمانی مشخص آن را به دولت و سارمان امور مالیاتی پرداخت نماید و این مالیات بصورت مستقیم توسط فر دبه اداره امور مالیاتی پرداخت نمیشود به همین دلیل به آن مالیات غیر مستقیم میگویند.
محمدصالح شکیبا |   1399/04/26 16:00:41   |
در کل برای رعایت عدالت اجتماعی
این نوع مالیات را مصرف کننده نهایی پرداخت میکند و چون نهایتا پول آن به روی جنس اضافه میشود و مصرف کننده پول آن را با پول خود کالا پرداخت میکند مالیات غیر مستقیم میگوییند
حسین فتوحی اردکانی |   1399/04/26 19:35:18   |
در واقع ارزش افزوده اختلاف بین ارزش کالاها و خدمات فروخته شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری شده است . به بیان ساده مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که خریدار هنگام خرید کالا و خدمات به فروشنده می پردازد و فروشنده نیز باید در دوره های زمانی مشخص آن را به دولت و سارمان امور مالیاتی پرداخت نماید .
مهدی رضایی بیداخویدی |   1399/04/27 01:00:24   |
این مالیات از مهم‌ترین درآمدهای خزانه استانداریها، شهرداریها و دولت‌های مرکزی محسوب می‌شود و معمولاً به حساب خزانه دولت مرکزی وارد و از آنجا طبق قانون و معمولاً بنا بر نسبت جمعیت بین استان‌ها و شهرها پخش می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که در طول فرآیند تولید و خدمات از محل تولید تا فروش کالا به مشتری نهائی، مرحله به مرحله اخذ می‌شود. مالیات ارزش افزوده برای مصرف طراحی شده است که مصرف کنندگان آن را در زمان خرید خود می پردازند که این مالیات توسط فروشندگان جمع آوری شده و از این طریق در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد.
مرجان السادات خداپرست |   1399/04/28 10:41:04   |
مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. چون خود فرد به صورت مستقیم پرداخت نمیکند به آن مالیات غیر مستقیم میگویند
پوریا گراشی |   1399/04/28 13:27:50   |
برای عدالت اجتماعی و مالی
مالیات بر ارزش افزوده را مصرف کنندگان نهایی پرداخت میکنند و توسط فروشندگان دریافت میگردد و جمع اوری میشود و به اداره مالیاتی پرداخت میشود
نجمه السادات زارع |   1399/04/28 13:28:17   |
چون در طی تولید کالا افزوده هایی به ان اضافه میشود که به مصرف کننده عرضه میگردد و براینکه خود مصرف کننده مالیتش برعهده ان قرار بگیرد مالیت برارزش افزوده را وضع کردند چون درهرصورت مصرف کننده از ان استفاده میکند و فروشنده فقط این میزان مبلغ را میگیرد و میپردازد
به مالیات ارزش افزوده مالیات عیرمستقیم میگویند زیرا مستقیما فروشنده انرا نمیپردازد و از مصرف کننده دریافت کرده و میپردازد
علیرضا آزاد |   1399/04/29 02:06:43   |
مالیات ارزش افزوده نوعی درآمد برا دولت است که از مردم بابت خرید کالا گرفته میشود.
چون که این مالیات به همراه قیمت تمام شده روی کالا ثبت میشود و اشخاص این مالیات را جداگانه پرداخت نمیکنند.
مهدی کاظمی |   1399/04/29 20:29:15   |
برای درامد دولت
چونوبه طور مستقیم توسط فردیکه جنس میخرد به اداره مالیات پرداخت نمیکند
مرجان عباسی نسب |   1399/04/30 00:53:39   |
مالیات بر ارزش افزوده در واقع مالیاتی است که در نهایت مصرف کننده نهایی می پردازد. چون بصورت غیر مستقیم به صندوق دولت واریز می شود.
صادق زاده ربیعی |   1399/04/30 14:42:03   |
مالیات ارزش افزوده بر عهده مصرف کننده نهایی وبخاطر ارزش افزوده ایست که در کالا ایجاد شده و در اختیار مصرف کننده قرار گرفته است ..واین مالیات بصورت مستقیم توسط فر دبه اداره امور مالیاتی پرداخت نمیشود به همین دلیل به آن مالیات غیر مستقیم میگویند.
هرچقدر فرد بیشتر مصرف کند مالیات بیشتری نیز پرداخت میکند.
مهدیه السادات موسوی |   1399/04/31 17:35:58   |
برای عدالت اجتماعی و مالی
مالیات بر ارزش افزوده را مصرف کنندگان نهایی پرداخت میکنند و توسط فروشندگان دریافت میگردد و جمع اوری میشود و به اداره مالیاتی پرداخت میشود
وحید احمد باریکزهی |   1399/04/31 18:46:32   |
مالیات بر ارزش افزوده: مالیات غیر مستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین وضع می‌گردد.”
محمد پوراکبری |   1399/05/04 10:20:17   |
علتش این است ک از افرادی ک دارند در این کشور کسب و کار میکنند و کسب درامد دارند ، در ازای ارائه خدمات و امنیت افراد و ... درصدی از درامدشان گرفته شود تا صرف خود مردم کنند ولی در کشور ایران این گونه نیست و صرف همه میشود جز مردم .
چون فرد ب صورت مستقیم ان را ب اداره مالیاتی پرداخت نمیکند .
مریم دهقان بنادکی |   1399/05/04 13:11:01   |
مالیات بر ارزش افزوده: مالیات غیر مستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین وضع میگردد.
مالیات بر ارزش افزوده از دسته مالیاتهای غیر مستقیم است زیرا مالیات‌هایی است که به‌طور غیرمستقیم بر کالاهای مصرفی اشخاص وضع شده و از مصرف‌کنندگان وصول می‌شود
مهدیه گلشائیان |   1399/05/04 13:55:21   |
مالیات بر ارزش افزوده برای تمامی کالاها به جز انهایی که معاف هستند لحاظ میشوند.
مالیات بر ارزش افزوده بر عهده مصرف کننده نهایی است وبخاطر ارزش افزوده ایست که در کالا ایجاد شده ودر اختیار مصرف کننده قرار گرفته است و چون به صورت مستقیم توسط فرد به اداره امور مالیاتی پرداخت میشود به همین دلیل به ان غیر مستقیم میگویند
سعید دامگی علی آباد |   1399/05/10 12:18:45   |
برای رعایت عدالت اجتماعی
این نوع مالیات را مصرف کننده نهایی پرداخت میکند و چون نهایتا پول آن به روی جنس اضافه میشود و مصرف کننده پول آن را با پول خود کالا پرداخت میکند مالیات غیر مستقیم میگوییند
محمد رحیمی |   1399/05/12 09:25:07   |
رصد معاملات
چون از خریدار به فروشنده و از فروسنده به اداره امور مالیاتی پرداخت میشود
سمانه دهقان منشادی |   1399/05/29 19:51:10   |
ب خاطر ارزش کالا یا خدمات است ک مشتری دریافت یا استفاده میکند و باید بهای ان را پرداخت کند
مالیات برارزش افزوده را غیر مستقیم میگویند زیرا پرداخت کننده ان مشخص نبوده و تحقق مالیات بستگی ب یک قسمت از فعالیتها ی اقتصادی و عملیات فرد داشته است.
بهنام گشتاسبی |   1399/06/09 19:27:29   |
توزیع عدالت
به کالای مصرفی وضع میشود
فاطمه کریمی |   1399/02/21 08:33:31   |
0     0
به نظرم مالیات بر ارزش افزوده، تفاوت بین کالا و خدمات عرضه‌شده با ارزش کالا و خدمات خریداری‌شده در دوره‌ای مشخص است. مالیات بر ارزش افزوده‌، عرضه‌ی کالاها و خدمات و همچنین صادرات و واردات آنها را شامل می‌‌شود. مالیات بر ارزش افزوده چند مرحله‌­ای است و در مراحل مختلف (تولید، واردات و توزیع) از هر فعال اقتصادی به فعال اقتصادی دیگر انتقال پیدا می‌‌کند، اما درنهایت هزینه‌ی آن از مصرف‌کننده‌ی نهایی دریافت می‌‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
تشکری |   1399/02/27 16:44:22   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده: مالیات غیر مستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین وضع می‌گردد.”ارزش افزوده به افزایش ارزش پولی کالا در طی مراحل تولید گفته می شود. با عبور یک کالا از هر مرحله از تولید محصول ارزشی به کالا اضافه می شود که به آن ارزش افزوده می گوییم. ارزش افزوده را می توانیم برابر با اختلاف بین ارزش محصول تولید شده با مجموع ارزش مواد اولیه یک محصول بدانیم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra azodi |   1399/02/29 16:52:51   |
0     0
مالیات ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهایی تعلق می‌گیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می‌شوند، مگر آنکه در قانون برای آن شرایط ویژه، از جمله تخفیف‌هایی در نظر گرفته باشند. کالاهایی که صادر می‌شوند از این مالیات معاف هستند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دهقان |   1399/02/29 23:39:34   |
0     0
تأثیر مالیات بر ارزش افزوده با توجه به مبنا قرار دادن اصل مقصد باعث بهبود تراز پرداخت ها کشور شده و قدرت رقابت کالاهای داخلی را هم افزایش می دهد
مالیات‌هایی که پرداخت‌کننده آن مشخص و معین نبوده و تحقق مالیات بستگی به یک قسمت از فعالیت‌های اقتصادی و عملیات افراد داشته و قابلیت انتقال آن‌ها بسیار زیاد باشد، مالیات‌های غیرمستقیم نامیده می‌شود. به‌عبارت دیگر، مالیات‌هایی که به‌طور غیرمستقیم بر کالاهای مصرفی اشخاص وضع شده و از مصرف‌کنندگان وصول می‌شود. نقش مالیات‌های غیرمستقیم در جوامع و اقتصادهای کمتر توسعه‌یافته در مقایسه با کشورهای بیشتر توسعه‌یافته مهم‌تر است و هدف تأمین مخارج دولت را به آسانی محقق می‌کند. این مالیات‌ها، نرخ سرمایه‌گذاری را از راه تقلیل مصرف، بالا می‌برند و ضریب افزاینده پس‌انداز را رشد می‌دهند. به هر حال، روی‌آوری به مالیات‌های غیرمستقیم در این کشورها زیاد است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام رقاقی |   1399/03/01 22:53:09   |
0     0
با سلام
مالیات ارزش افزوده ( VAT) مالیات بر مصرف است. در کشور های توسعه یافته چه کنترل منابع و جلوگیری از اسراف مالیاتی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده طراحی شده است، بطوری که هر چقدر بیشتر مصرف کنی بیشتر باید مالیات داده شود.
در کشور ما هم مالیاتی تحت عنوان مالیات ارزش افزوده به شرح ذیل از مصرف کنندگان بدبخت به شرح ذیل دریافت میکنند:
1_ عوارض 3%
2_مالیات 6%

بهنام رقاقی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد پری زاد |   1399/03/02 13:41:17   |
0     0
برای افزایش عدالت مالی و اجتماعی

چون هر کس در هر مرحله ای میزانی از آن را می پردازد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محبوبه سرخیان |   1399/03/02 21:26:37   |
0     0
مالیات ارزش افزوده یکی از روشهای اخذ مالیات بر مصرف است و در حوزه مالیات های غیر مستقیم تعریف می شود.

در مالیات غیرمستقیم شما از طریق شخص ثالث آن را به دولت پرداخت می کنید

مظاهری: مالیات مستقیم، مالیاتی است که مودی مالیاتی خودش مستقیم به دولت پرداخت می کند. مهم ترین نوع مالیات مستقیم مالیات بردرآمد است. در این نوع مالیات هر تولیدکننده یا شرکت یا فعال اقتصادی و همچنین هر سهامدار هر یک از شرکت ها درصدی از سود سالانه خود را به سازمان مالیاتی می دهند. امروز در ایران این مالیات 25 درصد سود حاصله است. اگر کسی سودی از فعالیت اقتصادی اش بدست نیاورد؛ قاعدتا مالیاتی هم نباید پرداخت کند.

مالیات غیرمستقیم، مودی خودش شخصا مالیات را به دولت پرداخت نمی کند. بلکه از طریق شخص ثالثی آن را به وزارت امور اقتصاد و دارایی پرداخت می کند. مالیات بر مصرف و VAT از این نوع است. مالیاتی است که مصرف کننده باید به دولت پرداخت کند. اما آن مبلغ را به یک تولیدکننده یا شرکت یا مغازه ای که از آن کالا میخرد؛ پرداخت می کند. آن تولید کننده یا شرکت یا مغازه دار امانت دار مودی است و مبلغ مالیات را به صورت امانی از مصرف کننده می گیرد و به خزانه دولت واریز می کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرضیه انتظارقائم |   1399/03/04 09:25:42   |
0     0
ارزش افزوده که در زبان انگلیسی با عنوان Value added شناخته می شود، به ارزشی گفته می شود که در فرآیند تولید یک محصول به کالای واسطه ای یا همان مواد اولیه محصول اضافه می شود. البته ارزش افزوده مختص به یک کالا نیست، بلکه به فرآیند تولید مرتبط است.
در یک تعریف دقیق ارزش افزوده به افزایش ارزش پولی کالا در طی مراحل تولید گفته می شود. با عبور یک کالا از هر مرحله از تولید محصول ارزشی به کالا اضافه می شود که به آن ارزش افزوده می گوییم. ارزش افزوده را می توانیم برابر با اختلاف بین ارزش محصول تولید شده با مجموع ارزش مواد اولیه یک محصول بدانیم.
برای مثال اگر تهیه یک کیلو شیرینی، 200 تومان شکر، 300 تومان، 300 تومان آرد، 350 تومان تخم مرغ و 450 تومان از دیگر موارد اولیه استفاده شده باشد و در نهایت محصول نهایی شده را به قیمت 5000 تومان بفروشیم، ارزش افزوده این یک کیلو شیرینی 3700 تومان خواهد بود.
در مصوبه ماده 3 قانون مالیات ارزش افزوده سازمان مالیاتی کل کشور این گونه تعریف شده است:
“مالیات بر ارزش افزوده: مالیات غیر مستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین وضع می‌گردد.”
مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که در طول فرآیند تولید و خدمات از محل تولید تا فروش کالا به مشتری نهائی، مرحله به مرحله اخذ می‌شود. مالیات ارزش افزوده برای مصرف طراحی شده است که مصرف کنندگان آن را در زمان خرید خود می پردازند که این مالیات توسط فروشندگان جمع آوری شده و از این طریق در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد.
مالیات بر ارزش افزوده شامل تمام خدمات و کالاهایی که در ایران به فروش میرسد می شود اما دارای چند استثنا است: سیگار و سوخت هواپیما دو کالای خاص هستند که به هرکدام به ترتیب 12 و 20 درصد مالیات ارزش افزوده تعلق می گیرد؛ به محصولات کشاورزی فرآوری نشده، کالاهای اساسی (برنج، روغن، گوشت و…) و خدمات بهداشتی مالیات بر ارزش افزوده تعلق نمی گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا دهقان |   1399/03/04 15:33:54   |
0     0
دلایل وضع مالیات بر ارزش افزوده
یکی از ابزارها ی مهم در اقتصاد هر کشور مالیات است. تغییرات در نرخ‌های مالیاتی موجب پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت در اقتصاد کشور میگردد.
افزایش یافتن در نرخ مالیات در بلندمدت، موجب کم شدن انگیزه تولید میشود و باعث کاهش سطح اشتغال، تولید و تجارت میگردد و در کوتاه‌مدت موجب رکود شده و حتی رکود را تشدید مینماید.
از این رو استفاده نمودن از شکل های دیگر مالیات که علاوه بر افزایش درآمدهای مالیاتی در منابع عمومی دولت، اختلال و بی نظمی کمتری در نظام اقتصادی کشور ایجاد نماید، اجتناب ناپذیر میباشد
بر همین اساس ، متناسب با رهنمودهای کلی برنامه توسعه در راستای کاهش اتکای بودجه دولت به درآمد نفت مقرر شد تا میزان درآمدهای مالیاتی کشور از طریــق وضع مالیات بر ارزش افزوده افزایش بیابد. به طور کلی مالیات بر ارزش افزوده مالیات چند مرحله ای است که در مراحل تولید و توزیع و واردات کالا به شکل درصـدی از ارزش افـــزوده ی کالاهــــای تــــولید شده و یـــا خدمات ارائه شده از مصرف کننده ی کالا و خدمات اخذ میشود
مالیات‌هایی که پرداخت‌کننده آن مشخص و معین نبوده و تحقق مالیات بستگی به یک قسمت از فعالیت‌های اقتصادی و عملیات افراد داشته و قابلیت انتقال آن‌ها بسیار زیاد باشد، مالیات‌های غیرمستقیم نامیده می‌شود. به‌عبارت دیگر، مالیات‌هایی که به‌طور غیرمستقیم بر کالاهای مصرفی اشخاص وضع شده و از مصرف‌کنندگان وصول می‌شود. نقش مالیات‌های غیرمستقیم در جوامع و اقتصادهای کمتر توسعه‌یافته در مقایسه با کشورهای بیشتر توسعه‌یافته مهم‌تر است و هدف تأمین مخارج دولت را به آسانی محقق می‌کند. این مالیات‌ها، نرخ سرمایه‌گذاری را از راه تقلیل مصرف، بالا می‌برند و ضریب افزاینده پس‌انداز را رشد می‌دهند. به هر حال، روی‌آوری به مالیات‌های غیرمستقیم در این کشورها زیاد است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سارازارع منشادی |   1399/03/04 19:00:01   |
0     0
این مالیات برروی تمام کالاها مصرفی وجوددارد که نرخ ان 9درصد واین 9درصد به سازمان اداره مالیات پرداخت می شود واین مالیات باعث می شود هرکس که بیشترکالا مصرف می کند مالیات بیشتری بایدپرداخت کند تا اختلاف طبقاتی کم شود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین علی پناه |   1399/03/05 16:19:56   |
0     0
علت اصلی وضع مالیات بر ارزش افزوده مالیات بر مصرف کننده بوده که بتواند کالا و اجناس را با بهای تمام شده دریافت و وجه آنرا پرداخت نماید و نقش واسطه ها ، دلالان و.. حذف گردد. چون این مالیات به میزان مصرف است و از مصرف کننده نهایی دریافت میگردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید حسین بخشایش |   1399/03/05 20:31:16   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات هایی است که جز درامدهای دولت می باشد ولی به دلیل عدم اگاهی مودیان و همچنین ماموران مالیاتی در نحوه اجرا معمولا این صنایع هستند که بعضا متضرر میشوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آزاده السادات تراب زاده بافقی |   1399/03/06 04:32:03   |
0     0
یکی از ابزارها ی مهم در اقتصاد هر کشور مالیات است. تغییرات در نرخ‌های مالیاتی موجب پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت در اقتصاد کشور میگردد.
افزایش یافتن در نرخ مالیات در بلندمدت، موجب کم شدن انگیزه تولید میشود و باعث کاهش سطح اشتغال، تولید و تجارت میگردد و در کوتاه‌مدت موجب رکود شده و حتی رکود را تشدید مینماید.
از این رو استفاده نمودن از شکل های دیگر مالیات که علاوه بر افزایش درآمدهای مالیاتی در منابع عمومی دولت، اختلال و بی نظمی کمتری در نظام اقتصادی کشور ایجاد نماید، اجتناب ناپذیر میباشد.
بر همین اساس ، متناسب با رهنمودهای کلی برنامه توسعه در راستای کاهش اتکای بودجه دولت به درآمد نفت مقرر شد تا میزان درآمدهای مالیاتی کشور از طریــق وضع مالیات بر ارزش افزوده افزایش بیابد.
مالیات بر ارزش افزوده از دسته مالیاتهای غیر مستقیم است زیرا مالیات‌هایی است که به‌طور غیرمستقیم بر کالاهای مصرفی اشخاص وضع شده و از مصرف‌کنندگان وصول می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی سامعی |   1399/03/06 21:34:00   |
0     0
یکی از منابع مهم درآمد دولت‌ها، درآمدهای مالیاتی ناشی از مالیات بر ارزش افزوده است. دولت‌ها با دریافت مالیات به صورت مستمر می‌توانند خدمات ضروری برای جامعه را با ثبات و با برنامه ریزی مناسب ارائه دهند. تجربه تدوین و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال‌های اخیر در کشورهای متعدد نشان می‌دهد که این نظام مالیاتی یک منبع درآمد قابل اتکا برای دولت است. یکی از مزیت‌های این مالیات سادگی وصول و پرداخت آن نسبت به سایر انواع مالیات‌ها است. مزیتی که باعث شده است به عنوان رایج ترین نوع مالیات شناخته شود. همچنین مالیات ارزش افزوده بدلیل مزایای دیگری از جمله درآمدزایی زیاد و مهم‌ترین آن کاهش وابستگی هرچه بیشتر درآمد دولت به نفت، یکی از بهترین نظام‌های مالیاتی غیر مستقیم شناخته شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سمیرا |   1399/03/09 02:14:44   |
0     0
به نظرم مالیات بر ارزش افزوده، تفاوت بین کالا و خدمات عرضه‌شده، که نرخ آن 9درصد واین 9درصد به سازمان اداره مالیات پرداخت می شود.
این مالیات بصورت مستقیم توسط فر دبه اداره امور مالیاتی پرداخت نمیشود به همین دلیل به آن مالیات غیر مستقیم میگویند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا زیلوباف |   1399/03/10 10:34:27   |
0     0
یکی از منابع مهم درآمد دولت‌ها، درآمدهای مالیاتی ناشی از مالیات بر ارزش افزوده است. دولت‌ها با دریافت مالیات به صورت مستمر می‌توانند خدمات ضروری برای جامعه را با ثبات و با برنامه ریزی مناسب ارائه دهند.. یکی از مزیت‌های این مالیات سادگی وصول و پرداخت آن نسبت به سایر انواع مالیات‌ها ات مزیتی که باعث شده است به عنوان رایج ترین نوع مالیات شناخته شود. همچنین مالیات ارزش افزوده بدلیل مزایای دیگری از جمله درآمدزایی زیاد و مهم‌ترین آن کاهش وابستگی هرچه بیشتر درآمد دولت به نفت، یکی از بهترین نظام‌های مالیاتی غیر مستقیم شناخته شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
احمد واحدیان اردکانی |   1399/03/11 22:07:58   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده یا VAT چند سالی است که به لیست مالیات های دریافتی توسط نظام مالیاتی کشور اضافه شده است . مالیات بر ارزش افزوده یا ( VAT ) یک مالیات عام است که بر همه کالاها و خدمات مگر کالاها و خدماتی که معاف از مالیات باشند اعمال میشود . مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که از کل مراحل تولید و توزیع کالاها و خدمات دریافت میشود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mrz |   1399/03/22 21:07:44   |
0     0
دلایل وضع مالیات بر ارزش افزوده
یکی از ابزارها ی مهم در اقتصاد هر کشور مالیات است. تغییرات در نرخ‌های مالیاتی موجب پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت در اقتصاد کشور میگردد.
افزایش یافتن در نرخ مالیات در بلندمدت، موجب کم شدن انگیزه تولید میشود و باعث کاهش سطح اشتغال، تولید و تجارت میگردد و در کوتاه‌مدت موجب رکود شده و حتی رکود را تشدید مینماید.
از این رو استفاده نمودن از شکل های دیگر مالیات که علاوه بر افزایش درآمدهای مالیاتی در منابع عمومی دولت، اختلال و بی نظمی کمتری در نظام اقتصادی کشور ایجاد نماید، اجتناب ناپذیر میباشد
مالیات ارزش افزوده بر عهده مصرف کننده نهایی وبخاطر ارزش افزوده ایست که در کالا ایجاد شده و در اختیار مصرف کننده قرار گرفته است ..واین مالیات بصورت مستقیم توسط فر دبه اداره امور مالیاتی پرداخت نمیشود به همین دلیل به آن مالیات غیر مستقیم میگویند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید سرایانی |   1399/03/25 17:15:51   |
0     0
بر اساس مصوب ماده 3 قانون مالیات ارزش افزوده سازمان مالیاتی کل کشور این گونه تعریف شده است:
“مالیات بر ارزش افزوده: مالیات غیر مستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین وضع می‌گردد.”
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh tak |   1399/03/25 18:55:11   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده مدتیست که به لیست مالیات های دریافتی توسط نظام مالیاتی کشور اضافه شده است . مالیات بر ارزش افزوده یک مالیات عام است که بر همه کالاها و خدمات مگر کالاها و خدماتی که معاف از مالیات باشند اعمال میشود . مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که از کل مراحل تولید و توزیع کالاها و خدمات دریافت میشود . این مالیات بصورت مستقیم توسط فر دبه اداره امور مالیاتی پرداخت نمیشود به همین دلیل به آن مالیات غیر مستقیم میگویند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا ابراهیمی |   1399/03/25 19:23:07   |
0     0
نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1398 کماکان 9% می باشد که شامل 6% مالیات و 3% عوارض است.
در صورت ارائه چک، چک رمزدار و قبوض الکترونیکی سه رقم آخر مبلغ بایستی صفر بوده و به بالا گرد شود. مبالغ گرد شده به عنوان طلب مودی منظور گردیده و در هنگام صدور برگ قطعی تسویه می‌گردد.
در صورت ارائه چک تضمینی به منظور پرداخت بدهی مالیاتی نسبت به صدور قبض نقدی از طریق سامانه مالیات برارزش افزوده اقدام نمایید و قبض صادر شده را همراه چک مذکور جهت وصول به بانک ارائه نمایید.
.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حشمت الله اسدی زیدابادی |   1399/03/25 23:15:34   |
0     0
مسئرل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را مصرف کننده نهایی بر عهده دارد و بدلیل اینکه این چرخه از زمان شروع تولید هر شخصی که مالیات ارزش افزوده را پرداخت کرده از نفر بعدی گرفته و مابه التفاوت خرید و فروش را به دارایی میدهد تا زمانی که مصرف کننده نهایی مالیات کلی را پرداخت و وظیفه دریافت کننده پرداخت آن به اداره مالیاتی است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا ابراهیمی |   1399/03/26 11:04:29   |
0     0
معنای مفهوم ارزش افزوده چیست؟
ارزش افزوده که در زبان انگلیسی با عنوان Value added شناخته می شود، به ارزشی گفته می شود که در فرآیند تولید یک محصول به کالای واسطه ای یا همان مواد اولیه محصول اضافه می شود. البته ارزش افزوده مختص به یک کالا نیست، بلکه به فرآیند تولید مرتبط است.
در یک تعریف دقیق ارزش افزوده به افزایش ارزش پولی کالا در طی مراحل تولید گفته می شود. با عبور یک کالا از هر مرحله از تولید محصول ارزشی به کالا اضافه می شود که به آن ارزش افزوده می گوییم. ارزش افزوده را می توانیم برابر با اختلاف بین ارزش محصول تولید شده با مجموع ارزش مواد اولیه یک محصول بدانیم.
برای مثال اگر تهیه یک کیلو شیرینی، 200 تومان شکر، 300 تومان، 300 تومان آرد، 350 تومان تخم مرغ و 450 تومان از دیگر موارد اولیه استفاده شده باشد و در نهایت محصول نهایی شده را به قیمت 5000 تومان بفروشیم، ارزش افزوده این یک کیلو شیرینی 3700 تومان خواهد بود.
مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

تعاریف متعددی از این مالیات ارائه شده است. در مصوب ماده 3 قانون مالیات ارزش افزوده سازمان مالیاتی کل کشور این گونه تعریف شده است:

“مالیات بر ارزش افزوده: مالیات غیر مستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین وضع می‌گردد.”
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Morteaza Poursoleiman |   1399/03/31 13:23:19   |
0     0
مالیات ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود، اینست که او حق دارد کل «مالیات‌های ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده»‌های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازد. دولت‌ها مصارف ویژه‌ای را برای این مالیات در نظر گرفته‌اند. این مالیات از مهم‌ترین درآمدهای خزانه استانداریها، شهرداریها و دولت‌های مرکزی محسوب می‌شود و معمولاً به حساب خزانه دولت مرکزی وارد و از آنجا طبق قانون و معمولاً بنا بر نسبت جمعیت بین استان‌ها و شهرها پخش می‌شود.
در طبقه‌بندی مالیات‌ها، مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات غیرمستقیم بر مصرف و فروش داخلی کالاها و خدمات است، این نوع مالیات، چند مرحله‌ای و درهر یک از مراحل تولید و تکمیل تا مصرف نهایی، بر حسب ارزش افزوده ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر، مالیات بر ارزش افزوده، نوعی مالیات بر فروش چند مرحله‌ای است که خرید کالاها و خدمات واسطه‌ای را از پرداخت مالیات معاف می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده دهقان |   1399/04/04 21:23:49   |
0     0
در واقع ارزش افزوده اختلاف بین ارزش کالاها و خدمات فروخته شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری شده است . به بیان ساده مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که خریدار هنگام خرید کالا و خدمات به فروشنده می پردازد و فروشنده نیز باید در دوره های زمانی مشخص آن را به دولت و سارمان امور مالیاتی پرداخت نماید .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا صالحی نیا |   1399/04/10 14:58:40   |
0     0
-مثلا برای اینکه اختلافات مالی بین قشر پولدار و قشر فقیر را از بین ببردند مالیات بر ارزش افزوده می گیرند
-چون غیر مستقیم از درامد فرد مالیات گرفته میشود و در فیش حقوقی فرد کسر نمیشود مالیات غیر مستفیم میگویند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح اله خزاعی |   1399/04/11 09:22:28   |
0     0
یکی از روشهای اخذ مالیات بر مصرف است و در حوزه مالیات های غیر مستقیم تعریف می شود.

در مالیات غیرمستقیم شما از طریق شخص ثالث آن را به دولت پرداخت می کنید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1399/04/13 19:34:12   |
0     0
به طور کلی مالیات بر ارزش افزوده مالیات چند مرحله ای است که در مراحل تولید و توزیع و واردات کالا به شکل درصـدی از ارزش افـــزوده ی کالاهــــای تــــولید شده و یـــا خدمات ارائه شده از مصرف کننده ی کالا و خدمات اخذ میشود.
مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل |   1399/04/14 18:19:43   |
0     0
مالیات ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند
مالیات ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهایی تعلق می‌گیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می‌شوند،
این نوع مالیات در سال ۱۹۶۸ میلادی در راستای هماهنگی مالیات‌های اروپا «مالیات بر ارزش افزوده» نامیده شد و تقریباً در سراسر اروپا به همین نام رایج گشت. امروزه این مالیات «شاهرگ» خزانه دولت‌ها را تشکیل می‌دهد و بدون آن موجودیت سیستم به زیر سؤال می‌رود. «مالیات بر ارزش افزوده» تنها مالیاتی است که هرگز در تاریخ روال نزولی نداشته و پیوسته افزایش یافته است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد سجاد حجتی پور |   1399/04/14 23:43:50   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که در طول فرآیند تولید و خدمات از محل تولید تا فروش کالا به مشتری نهائی، مرحله به مرحله اخذ می‌شود. مالیات ارزش افزوده برای مصرف طراحی شده است که مصرف کنندگان آن را در زمان خرید خود می پردازند که این مالیات توسط فروشندگان جمع آوری شده و از این طریق در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد
چون به طور مستقیم توسط فرد به اداره امور مالیاتی داده نمیشه به همین دلیل میگن مالیات غیر مستقیم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Hamidreza Mirmohammadi |   1399/04/16 14:29:18   |
0     0
مالیات ارزش افزوده مالیات غیرمستقیمی است که مصرف کننده ان رابه همراه بهای خرید کالا یا خدمات می پردازد ودریافت کننده موظف است مقدار مالیات دریافتی رابه خزانه دولت واریز کند
به بیان ساده مالیات برازش افزوده مالیاتی است که خریدار هنگام خرید کالا وخدمات به فروشنده می پردازد وفروشنده نیز باید در دوره های زمانی معین ان را به امور مالیاتی پرداخت نماید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا کبیری |   1399/04/16 23:46:48   |
0     0
مالیات ارزش افزوده بر عهده مصرف کننده نهایی وبخاطر ارزش افزوده ایست که در کالا ایجاد شده و در اختیار مصرف کننده قرار گرفته است ..واین مالیات بصورت مستقیم توسط فر دبه اداره امور مالیاتی پرداخت نمیشود به همین دلیل به آن مالیات غیر مستقیم میگویند.
این مالیات بصورت مستقیم توسط فر دبه اداره امور مالیاتی پرداخت نمیشود به همین دلیل به آن مالیات غیر مستقیم میگویند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا حاجی زاده |   1399/04/17 01:28:21   |
0     0
مالیات ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند
مالیات ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهایی تعلق می‌گیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می‌شوند،
این نوع مالیات در سال ۱۹۶۸ میلادی در راستای هماهنگی مالیات‌های اروپا «مالیات بر ارزش افزوده» نامیده شد و تقریباً در سراسر اروپا به همین نام رایج گشت. امروزه این مالیات «شاهرگ» خزانه دولت‌ها را تشکیل می‌دهد و بدون آن موجودیت سیستم به زیر سؤال می‌رود. «مالیات بر ارزش افزوده» تنها مالیاتی است که هرگز در تاریخ روال نزولی نداشته و پیوسته افزایش یافته
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
لعیا حیدری |   1399/04/17 12:03:49   |
0     0
مالیات ارزش افزوده مالیات غیر مستقیمی است و به معنی گرفتن مالیات عادلانه وضع شده که هرکس که بیشتر مصرف دارد موظف به پرداخت مالیات بیشتر باشد و اشخاصی که مصرف کننده نهایی هستند مسئول پرداخت آن هستند.
مالیات‌های غیرمستقیم در جوامع و اقتصادهای کمتر توسعه‌یافته در مقایسه با کشورهای بیشتر توسعه‌یافته مهم‌تر است و هدف تأمین مخارج دولت را به آسانی محقق می‌کند. این مالیات‌ها، نرخ سرمایه‌گذاری را از راه تقلیل مصرف، بالا میبرند و ضریب افزاینده پس‌انداز را رشد می‌دهند. به هر حال، روی‌آوری به مالیات‌های غیرمستقیم در این کشورها زیاد است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
behzad hajihoseini |   1399/04/17 21:12:03   |
0     0
مالیات ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود، اینست که او حق دارد کل «مالیات‌های ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده»‌های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین یزدی یوسفی |   1399/04/18 14:53:52   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات هایی است که جز درامدهای دولت می باشد ولی به دلیل عدم اگاهی مودیان و همچنین ماموران مالیاتی در نحوه اجرا معمولا این صنایع هستند که بعضا متضرر میشوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سپیده دهقان |   1399/04/18 17:38:40   |
0     0
در واقع ارزش افزوده اختلاف بین ارزش کالاها و خدمات فروخته شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری شده است . به بیان ساده مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که خریدار هنگام خرید کالا و خدمات به فروشنده می پردازد و فروشنده نیز باید در دوره های زمانی مشخص آن را به دولت و سارمان امور مالیاتی پرداخت نماید .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه مستانی |   1399/04/18 20:02:14   |
0     0
تأثیر مالیات بر ارزش افزوده با توجه به مبنا قرار دادن اصل مقصد باعث بهبود تراز پرداخت های کشور شده و قدرت رقابت کالاهای داخلی را هم افزایش می دهد
مالیات‌هایی که پرداخت‌کننده آن مشخص و معین نبوده و تحقق مالیات بستگی به یک قسمت از فعالیت‌های اقتصادی و عملیات افراد داشته و قابلیت انتقال آن‌ها بسیار زیاد باشد، مالیات‌های غیرمستقیم نامیده می‌شود. به‌عبارت دیگر، مالیات‌هایی که به‌ طور غیرمستقیم بر کالاهای مصرفی اشخاص وضع شده و از مصرف‌کنندگان وصول می‌شود. نقش مالیات‌های غیرمستقیم در جوامع و اقتصادهای کمتر توسعه‌یافته در مقایسه با کشورهای بیشتر توسعه‌یافته مهم‌تر است و هدف تأمین مخارج دولت را به آسانی محقق می‌کند. این مالیات‌ها، نرخ سرمایه‌گذاری را از راه کاهش مصرف، بالا می‌برند و ضریب افزاینده پس‌انداز را رشد می‌دهند. به هر حال، روی‌آوری به مالیات‌های غیرمستقیم در این کشورها زیاد است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه زارع |   1399/04/19 22:08:55   |
0     0
به دلیل رعایت عدالت اجتماعی
این نوع مالیات را مصرف کننده نهایی پرداخت میکند و چون نهایتا پول آن به روی جنس اضافه میشود و مصرف کننده پول آن را با پول خود کالا پرداخت میکند مالیات غیر مستقیم میگوییند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
afkhami |   1399/04/20 02:06:13   |
0     0
این مالیات برروی تمام کالاها مصرفی وجوددارد که نرخ ان 9درصد واین 9درصد به سازمان اداره مالیات پرداخت می شود واین مالیات باعث می شود هرکس که بیشترکالا مصرف می کند مالیات بیشتری بایدپرداخت کند تا اختلاف طبقاتی کم شود .
مالیات غیرمستقیم، مودی خودش شخصا مالیات را به دولت
پرداخت نمی کند. بلکه از طریق شخص ثالثی آن را به
وزارت امور اقتصاد و دارایی پرداخت می کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه جعفری |   1399/04/20 12:00:18   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود، اینست که او حق دارد کل «مالیات‌های ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده» های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازدمالیات‌های غیرمستقیم در جوامع و اقتصادهای کمتر توسعه‌یافته در مقایسه با کشورهای بیشتر توسعه‌یافته مهم‌تر است و هدف تأمین مخارج دولت را به آسانی محقق می‌کند. این مالیات‌ها، نرخ سرمایه‌گذاری را از راه تقلیل مصرف، بالا میبرند و ضریب افزاینده پس‌انداز را رشد می‌دهند. به هر حال، روی‌آوری به مالیات‌های غیرمستقیم در این کشورها زیاد است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا سلیمانی |   1399/04/21 08:11:52   |
0     0
مالیات ارزش افزوده مالیات غیرمستقیمی است که مصرف کننده ان رابه همراه بهای خرید کالا یا خدمات می پردازد ودریافت کننده موظف است مقدار مالیات دریافتی رابه خزانه دولت واریز کند.
این مالیات‌ها، نرخ سرمایه‌گذاری را از راه کاهش مصرف، بالا می‌برند و ضریب افزاینده پس‌انداز را رشد می‌دهند. به هر حال، روی‌آوری به مالیات‌های غیرمستقیم در این کشورها زیاد است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جمال سالاری |   1399/04/22 12:16:03   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده : گرفتن مالیات عادلانه وضع شده که هرکس که بیشتر مصرف دارد موظف به پرداخت مالیات بیشتر باشد و اشخاصی که مصرف کننده نهایی هستند پرداخت آن را عهدار شوند و بدلیل اینکه این چرخه از زمان شروع تولید ، شخصی که مالیات ارزش افزوده را پرداخت میکند از نفر بعدی دریافت و مابه التفاوت خرید و فروش را به دارایی میدهد و این روند تا زمانی که مصرف کننده نهایی مالیات کلی را پرداخت نماید ادامه می یابد .با توجه به زنجیره پرداخت ، شخص پرداخت کنندخ مستقیم مالیات را به خود دارایی نمی پردازد و به همین دلیل مالیات غیر مستیقیم نام گرفته است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید گلزارفر |   1399/04/24 11:25:01   |
0     0
مالیات غیر مستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین وضع می‌گردد
ین نوع مالیات را مصرف کننده نهایی پرداخت میکند و چون نهایتا پول آن به روی جنس اضافه میشود و مصرف کننده پول آن را با پول خود کالا پرداخت میکند مالیات غیر مستقیم میگوییند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مژگان محمدی یزدی |   1399/04/25 18:17:46   |
0     0
در طبقه‌بندی مالیات‌ها، مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات غیرمستقیم بر مصرف و فروش داخلی کالاها و خدمات است، این نوع مالیات، چند مرحله‌ای و درهر یک از مراحل تولید و تکمیل تا مصرف نهایی، بر حسب ارزش افزوده ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر، مالیات بر ارزش افزوده، نوعی مالیات بر فروش چند مرحله‌ای است که خرید کالاها و خدمات واسطه‌ای را از پرداخت مالیات معاف می‌کند.[۵]
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه لطف محمدی |   1399/04/25 21:52:36   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهلا زارع |   1399/04/26 15:52:05   |
0     0
تأثیر مالیات بر ارزش افزوده با توجه به مبنا قرار دادن اصل مقصد باعث بهبود تراز پرداخت های کشور شده و قدرت رقابت کالاهای داخلی را هم افزایش می دهد
مالیات‌هایی که پرداخت‌کننده آن مشخص و معین نبوده و تحقق مالیات بستگی به یک قسمت از فعالیت‌های اقتصادی و عملیات افراد داشته و قابلیت انتقال آن‌ها بسیار زیاد باشد، مالیات‌های غیرمستقیم نامیده می‌شود. به‌عبارت دیگر، مالیات‌هایی که به‌ طور غیرمستقیم بر کالاهای مصرفی اشخاص وضع شده و از مصرف‌کنندگان وصول می‌شود. نقش مالیات‌های غیرمستقیم در جوامع و اقتصادهای کمتر توسعه‌یافته در مقایسه با کشورهای بیشتر توسعه‌یافته مهم‌تر است و هدف تأمین مخارج دولت را به آسانی محقق می‌کند. این مالیات‌ها، نرخ سرمایه‌گذاری را از راه کاهش مصرف، بالا می‌برند و ضریب افزاینده پس‌انداز را رشد می‌دهند. به هر حال، روی‌آوری به مالیات‌های غیرمستقیم در این کشورها زیاد است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا دوستی |   1399/04/26 17:30:11   |
0     0
برای رعایت عدالت اجتماعی ، کاهش اتکای بودجه دولت به درآمد نفت ، افزایش انگیزه های سرمایه گذاری ، مانع منتقل شدن سرمایه از بخشهای مولد به بخشهای خدماتی .
مالیات بر ارزش افزوده را مصرف کنندگان نهایی پرداخت میکنند و توسط فروشندگان دریافت میگردد و جمع اوری میشود و به اداره مالیاتی پرداخت میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نادر گندمکار |   1399/04/26 22:48:06   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده یا VAT چند سالی است که به لیست مالیات های دریافتی توسط نظام مالیاتی کشور اضافه شده است . مالیات بر ارزش افزوده یا ( VAT ) یک مالیات عام است که بر همه کالاها و خدمات مگر کالاها و خدماتی که معاف از مالیات باشند اعمال میشود . مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که از کل مراحل تولید و توزیع کالاها و خدمات دریافت میشود.

هر خدمات یا محصولی که تولید میشود برای تولید آن مراحل مختلفی طی میشود مثلا برای تولید یک مانتو در یک گارگاه مانتو دوزی اول پارچه مانتو توسط تولید کننده پارچه تولید میشود ، نخ برای دوخت مانتو توسط تولید کننده دیگر تهیه میشود ، دگمه و سایر ملزومات یک مانتو هم توسط تولید کننده های دیگر فراهم شده و در نهایت صاحب کارگاه مانتو دوزی انها را خریداری و مانتو دوخته میشود و بعد مانتو به مغازه دار و درنهایت به خریدار عرضه میشود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید جمال الدین طباطبایی مزرعه نو |   1399/04/27 00:38:56   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کنداین نوع مالیات را مصرف کننده نهایی پرداخت میکند و چون نهایتا پول آن به روی جنس اضافه میشود و مصرف کننده پول آن را با پول خود کالا پرداخت میکند مالیات غیر مستقیم میگوییند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد زارع |   1399/04/27 16:23:49   |
0     0
مالیات ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود، اینست که او حق دارد کل «مالیات‌های ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده»‌های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازد. دولت‌ها مصارف ویژه‌ای را برای این مالیات در نظر گرفته‌اند. این مالیات از مهم‌ترین درآمدهای خزانه استانداریها، شهرداریها و دولت‌های مرکزی محسوب می‌شود و معمولاً به حساب خزانه دولت مرکزی وارد و از آنجا طبق قانون و معمولاً بنا بر نسبت جمعیت بین استان‌ها و شهرها پخش می‌شود.

مالیات ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهایی تعلق می‌گیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می‌شوند، مگر آنکه در قانون برای آن شرایط ویژه، از جمله تخفیف‌هایی در نظر گرفته باشند. کالاهایی که صادر می‌شوند از این مالیات معاف هستند: ر. ک. Duty-free. به همین دلیل گردشگران (که در کشور محل سفر و خرید اقامت رسمی و دائم ندارند) می‌توانند ضمن خرید، از فروشنده «برگه تفکیک بهای خرید و مالیات برارزش افزوده» (Export document) درخواست کنند. این برگه می‌بایستی ضمن خروج از کشور (حد اکثر سه ماه پس از خرید) توسط اداره گمرک مرزی، پس از رویت اجناس، تأیید شود. خریدار سپس می‌تواند از راه‌های مختلف، از جمله طی سفر بعدی از طریق خود فروشنده یا شرکت‌های ویژه مستقر در بخش ترانزیت فرودگاه یا در خاک کشور مقصد، مالیات پرداختی را دریافت کند. ساکنین کشورهای اتحادیه اروپا در داخل مرزهای این اتحادیه امکان باز دریافت مالیات را ندارند. فروشگاه‌های واقع در سالن ترانزیت فرودگاه‌ها، در محوطه سفارت خانه‌ها، سازمان ملل، یونسکو، فائو و سایر مکان‌های در این رده، که خرید در آن‌ها تحت شرایط ویژه‌ای امکان دارد، «Duty-free shop» محسوب شده و مالیات بر ارزش افزوده را از مشتری دریافت نمی‌کنند.

اداره گمرک برای کالاهایی که داخل کشور می‌شوند (واردات تجاری، به وسیلهٔ مسافر یا از راه پست) پس از کسر مبلغ سقفی مجاز، مالیات بر ارزش افزوده بهای حقیقی یا تخمینی آن کالا را از مالک کسب می‌کند. در این رابطه استثناءهایی وجود دارد که قانون هر کشوری تعیین می‌کند. مثلاً در اکثر کشورهای اروپایی واردات شیر مادر، اعضای بدن انسان، خون و محصولات جانبی خون، برخی کشتی‌های اقیانوس پیما و بسیاری اقلام دیگر از مالیات بر ارزش افزوده وارداتی معاف هستند (ر ک قوانین کشوری)

در برخی کشورها داروها، خدمات پزشکی، خدمات عام‌المنفعه، مواد غذایی، کالاهای رسانه‌ای چاپی غیر تبلیغاتی (یا با تبلیغات نسبتاً کم) و برخی خدمات دولتی و شبه دولتی در بعضی کشورها (ازجمله آتش‌نشانی، دادگستری، بهای تمبر و برخی دیگر خدمات پستی، خدمات ایمنی و نجات، جرائم نقدی و امثالهم) شامل استثناء می‌شوند. در این رابطه، یعنی تخفیف‌ها یا حذف مالیات استثناءها بسیار فراوان هستند و بایستی به قوانین هر کشوری رجوع کرد. مثلاً در اروپا فقط ۴ کشور مالیات بر ارزش افزوده داروها را حذف نموده‌اند و مابقی نرخ مالیات را با تخفیف یا کامل کسب می‌کنند (انگلستان صفر٪) (آلمان ۱۹٪ یعنی نرخ کامل).

اداره مالیات در حالت عادی «تک پست»‌های دریافتی و پرداختی کسبه را در نظر نمی‌گیرد (ولی ممیزی مالیاتی اداره دارایی اینکار را می‌کند)، بلکه جمع کل را در انتهای سال مورد محاسبه قرار می‌دهد. یک بازرگان یا تولیدکننده در انتهای سال حجم تمامی مالیات‌های پرداختی (برای آب، برق، گاز، خریدهای شرکت، بنزین خودروها، تعمیر خودروها و صدها پست دیگر) را از کل مالیات‌های دریافتی از مشتریان کسر نموده و وجه تفاوت را به دولت می‌پردازد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا مرادی مزرعه نو |   1399/04/27 21:38:34   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده: مالیات غیر مستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین وضع می‌گرددمالیات غیرمستقیم، مودی خودش شخصا مالیات را به دولت
پرداخت نمی کند. بلکه از طریق شخص ثالثی آن را به
وزارت امور اقتصاد و دارایی پرداخت می کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی دهقانیزاده |   1399/04/28 23:47:44   |
0     0
نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1398 کماکان 9% می باشد که شامل 6% مالیات و 3% عوارض است.
در صورت ارائه چک، چک رمزدار و قبوض الکترونیکی سه رقم آخر مبلغ بایستی صفر بوده و به بالا گرد شود. مبالغ گرد شده به عنوان طلب مودی منظور گردیده و در هنگام صدور برگ قطعی تسویه می‌گردد.
در صورت ارائه چک تضمینی به منظور پرداخت بدهی مالیاتی نسبت به صدور قبض نقدی از طریق سامانه مالیات برارزش افزوده اقدام نمایید و قبض صادر شده را همراه چک مذکور جهت وصول به بانک ارائه نمایید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خوشنام |   1399/04/29 10:02:59   |
0     0
مالیات ارزش افزوده به تمامی خدمات وکالاهایی تعلق میگیرد که در برابرپول در داخل کشوردادوستد میشوند .مگر آنکهدر قانون برای آن شرایط ویژه ازجمله تخفیف هاییدر نظر گرفته باشند.کالاهایی که صادر میشوند از این مالیات معاف هستند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زینب دریس |   1399/04/29 12:37:19   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات غیر مستقیم که بر مصرف ،وضع شده است
بدین معنا که تولید کنندگان ،توزیع کنندگان و همچنین وارد کنندگان کالا و خدمات در زنجیره ی تولید ،عرضه و واردات کالاها و خدمات باید مالیات و عوارض موضوع این قانون را هنگام خرید بپردازد و هنگام عرضه ی آنها از خریدار دریافت کنند این چرخه تا عرضه ی کالا و خدمات به مصرف کننده ی نهایی ادامه می یا بد
مصرف کننده ی نهایی باید مالیات بر ارزش افزوده متحمل شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد فاطمی |   1399/04/29 13:19:25   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. چون خود فرد به صورت مستقیم پرداخت نمیکند به آن مالیات غیر مستقیم میگویند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
کیانوش بمانی نژاد |   1399/04/29 15:36:20   |
0     0
مالیات ارزش افزوده مالیات غیر مستقیمی است و به معنی گرفتن مالیات عادلانه وضع شده که هرکس که بیشتر مصرف دارد موظف به پرداخت مالیات بیشتر باشد و اشخاصی که مصرف کننده نهایی هستند مسئول پرداخت آن هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ولی نامجو |   1399/04/29 19:44:08   |
0     0
برای اینکه مالیات برارزش افزوده توسط مصرف کننده پرداخت میشود مالیات غیر مستقیم گویند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح الله بخشی |   1399/04/29 20:54:55   |
0     0
مالیاتی است که از زمان تولید کالا تا زمان فروش محاسبه میشود و مصرف کننده نهایی باید ان را پرداخت کند .
چون به صورت مستقیم به اداره مالیات پرداخت نمیشود غیر مستقیم گفته میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا مظفری دهشیری |   1399/04/29 21:32:43   |
0     0
مالیات ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.
این نوع مالیات را مصرف کننده نهایی پرداخت میکند و چون نهایتا پول آن به روی جنس اضافه میشود و مصرف کننده پول آن را با پول خود کالا پرداخت میکند مالیات غیر مستقیم میگویند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مطهره صولتی |   1399/04/29 23:17:58   |
0     0
برای رعایت عدالت اجتماعی
مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که در طول فرآیند تولید و خدمات از محل تولید تا فروش کالا به مشتری نهائی، مرحله به مرحله اخذ می‌شود. مالیات ارزش افزوده برای مصرف طراحی شده است که مصرف کنندگان آن را در زمان خرید خود می پردازند که این مالیات توسط فروشندگان جمع آوری شده و از این طریق در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضازارعیان |   1399/04/30 00:01:19   |
0     0
این مالیات برروی تمام کالاها مصرفی وجوددارد که نرخ ان 9درصد واین 9درصد به سازمان اداره مالیات پرداخت می شود واین مالیات باعث می شود هرکس که بیشترکالا مصرف می کند مالیات بیشتری بایدپرداخت کند تا اختلاف طبقاتی کم شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه زارعی |   1399/04/30 01:49:46   |
0     0
این مالیات از مهم‌ترین درآمدهای خزانه استانداریها، شهرداریها و دولت‌های مرکزی محسوب می‌شود و معمولاً به حساب خزانه دولت مرکزی وارد و از آنجا طبق قانون و معمولاً بنا بر نسبت جمعیت بین استان‌ها و شهرها پخش می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که در طول فرآیند تولید و خدمات از محل تولید تا فروش کالا به مشتری نهائی، مرحله به مرحله اخذ می‌شود. مالیات ارزش افزوده برای مصرف طراحی شده است که مصرف کنندگان آن را در زمان خرید خود می پردازند که این مالیات توسط فروشندگان جمع آوری شده و از این طریق در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد زارع |   1399/04/30 21:45:36   |
0     0
ارزش افزوده به ارزشی که در فرایند تولید به ارزش کالاهای واسطه‌ای افزوده می‌شود، گفته می‌شود. این مفهوم به فرایند تولید مربوط است و نه به کالای خاص. ارزش افزوده اقتصادی معیاری برای سنجش عملکرد مالی شرکت بر اساس ثروت مازاد است که با کسر هزینه سرمایه از سود عملیاتی (پس از کسر مالیات) محاسبه می‌شود. ارزش‌افزوده اقتصادی با عنوان «سود اقتصادی» نیز شناخته می‌شود. فرمول محاسبه ارزش‌افزوده اقتصادی عبارت است از: سود عملیاتی پس از کسر مالیات منهای هزینه سرمایه. این معیار توسط شرکت مشاوره شناسایی و معرفی شد که می‌تواند نشان‌دهنده سود اقتصادی حقیقی یک شرکت باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sajad zare |   1399/04/30 23:40:54   |
0     0
مالیات‌هایی که پرداخت‌کننده آن مشخص و معین نبوده و تحقق مالیات بستگی به یک قسمت از فعالیت‌های اقتصادی و عملیات افراد داشته و قابلیت انتقال آن‌ها بسیار زیاد باشد، مالیات‌های غیرمستقیم نامیده می‌شود. به‌عبارت دیگر، مالیات‌هایی که به‌ طور غیرمستقیم بر کالاهای مصرفی اشخاص وضع شده و از مصرف‌کنندگان وصول می‌شود. نقش مالیات‌های غیرمستقیم در جوامع و اقتصادهای کمتر توسعه‌یافته در مقایسه با کشورهای بیشتر توسعه‌یافته مهم‌تر است و هدف تأمین مخارج دولت را به آسانی محقق می‌کند. این مالیات‌ها، نرخ سرمایه‌گذاری را از راه کاهش مصرف، بالا می‌برند و ضریب افزاینده پس‌انداز را رشد می‌دهند. به هر حال، روی‌آوری به مالیات‌های غیرمستقیم در این کشورها زیاد است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه محمدى ساغندى |   1399/04/31 09:29:42   |
0     0
وضع کردن مالیات بر ارزش افزوده براى عدالت اجتماعى ومالى است
مالیات برارزش افزوده را مالیات مستقیم گویند چون چون مصرف کننده آن را به همراه بهاى خرید کالا وخدمات پرداخت مى کند ودریافت کننده موظف است آن را به خزانه دولت واریز کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بیتا ناظمی |   1399/04/31 22:46:58   |
0     0
مالیات ارزش افزوده بر عهده مصرف کننده نهایی وبخاطر ارزش افزوده ایست که در کالا ایجاد شده و در اختیار مصرف کننده قرار گرفته است ..واین مالیات بصورت مستقیم توسط فر دبه اداره امور مالیاتی پرداخت نمیشود به همین دلیل به آن مالیات غیر مستقیم میگویند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
درویشی |   1399/05/02 07:01:00   |
0     0
مالیات ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند
مالیات ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهایی تعلق می‌گیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می‌شوند،
این نوع مالیات در سال ۱۹۶۸ میلادی در راستای هماهنگی مالیات‌های اروپا «مالیات بر ارزش افزوده» نامیده شد و تقریباً در سراسر اروپا به همین نام رایج گشت.
زیرا به طور غیر مستقیم دریافت میگردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهین خواجوی |   1399/05/02 16:49:33   |
0     0
جهت رعایت عدالت اجتماعی
مالیات ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
معصومه یاری علی ابادی |   1399/05/02 19:25:24   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که خریدار به همرا خرید کالاها وخدمات بیاد بپردازد وفروشنده که هم اول بعنوان خریدار پردخات کرده باید تفاوت ان را بپردازدوبعضی از کالاها وخدمات مثل عذایی وداروی وکشاوزی از مالیات برارزش افزوده معاف هستند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پوریا سلیمانی چالی |   1399/05/02 19:37:39   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده که مالیاتی است که از مصرف کننده ی نهایی اخذ می‌شود باعث می‌شود که آن کسی که مصرف بیشتری دارد مالیات بیشتری نیز بپردازد و بدین ترتیب عدالت اجتماعی به تحقق یافتن نزدیک تر شود.
مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی غیر مستقیم است زیرا مصرف کننده ملزم به پرداخت آن به اداره ی مالیات به صورت مستقیم و شخصاً نیست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مسعودتاجیک |   1399/05/02 20:44:16   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. چون خود فرد به صورت مستقیم پرداخت نمیکند به آن مالیات غیر مستقیم میگویند
مالیات ارزش افزوده بر عهده مصرف کننده نهایی وبخاطر ارزش افزوده ایست که در کالا ایجاد شده و در اختیار مصرف کننده قرار گرفته است ..واین مالیات بصورت مستقیم توسط فر دبه اداره امور مالیاتی پرداخت نمیشود به همین دلیل به آن مالیات غیر مستقیم میگویند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه توحیدفر |   1399/05/03 21:33:57   |
0     0
مالیات ارزش افزوده بر عهده مصرف کننده نهایی وبخاطر ارزش افزوده ایست که در کالا ایجاد شده و در اختیار مصرف کننده قرار گرفته است ..واین مالیات بصورت مستقیم توسط فر دبه اداره امور مالیاتی پرداخت نمیشود به همین دلیل به آن مالیات غیر مستقیم میگویند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیده بنت الهدی مرتضوی |   1399/05/09 03:38:26   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده، نوعی مالیات غیرمستقیم است که بر مصرف، وضع شده است. بدین معنا که تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و همچنین واردکنندگان کالا و خدمات در زنجیره‌ی تولید، توزیع، عرضه و واردات کالاها و خدمات باید مالیات و عوارض موضوع این قانون را هنگام خرید یا تحصیل بپردازند و هنگام عرضه‌ی آنها، از خریدار دریافت کنند. این چرخه تا عرضه‌ی کالاها و خدمات به مصرف‌کننده‌ی نهایی ادامه می‌یابد، اما مصرف‌کننده‌ای نهایی است که باید مالیات بر ارزش افزوده را متحمل شود.
تولیدکنندگان، توزیع و عرضه‌کنندگان و وارد‌کنندگان کالا و خدمات، تنها نقش واسطه‌ای را دارند که مالیات بر ارزش افزوده را از خریداران خود وصول و در مهلت مقرر به حساب‌های تعیین‌شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور واریز می‌کنند. این افراد اظهارنامه مربوط به مالیات بر ارزش افزوده را در مواعد معین تکمیل می‌کنند و در آن، جمع مالیات و عوارض پرداختی طی همان دوره را اظهار می‌دارند. در صورت فزونی مالیات و عوارض دریافتی بر مالیات و عوارض پرداختی طی همان دوره، مابه‌التفاوت را به حساب‌های تعیین‌شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور واریز می‌کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهروز باستانی اله ابادی |   1399/05/09 08:35:35   |
0     0
مالیات ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود، اینست که او حق دارد کل «مالیات‌های ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده»‌های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازد. دولت‌ها مصارف ویژه‌ای را برای این مالیات در نظر گرفته‌اند. این مالیات از مهم‌ترین درآمدهای خزانه استانداریها، شهرداریها و دولت‌های مرکزی محسوب می‌شود و معمولاً به حساب خزانه دولت مرکزی وارد و از آنجا طبق قانون و معمولاً بنا بر نسبت جمعیت بین استان‌ها و شهرها پخش می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل شهاب |   1399/05/09 12:22:26   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده یعنی گرفتن مالیات عادلانه یعنی هر کسی که بیشتر مصرف دارد موظف به پرداخت مالیات بیشتر است و برعهده مصرف کننده نهایی است
چون این مالیات به صورت مستقیم توسط فرد به اداره امور مالیاتی پرداخت نمی شود وشخص اصلی مستقیما با دارائی ها رو به رو نخواهد شد به ان غیر مستقیم گویند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا منصوری محمد ابادی |   1399/05/12 19:05:07   |
0     0
مالیات ارزش افزوده بر عهده مصرف کننده نهایی وبخاطر ارزش افزوده ایست که در کالا ایجاد شده و در اختیار مصرف کننده قرار گرفته است ..واین مالیات بصورت مستقیم توسط فر دبه اداره امور مالیاتی پرداخت نمیشود به همین دلیل به آن مالیات غیر مستقیم میگویند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی جلالی فر |   1399/06/08 15:04:18   |
0     0
مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. چون خود فرد به صورت مستقیم پرداخت نمیکند به آن مالیات غیر مستقیم میگویند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics