تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

محاسبه درصد و مقدار درآمد حاصل از سرمایه گذاری در سود هر سهم

در این مبحث نحوه محاسبه درصد درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در سود هر سهم با بیان یک مثال و توضیح کامل روش محاسبه آن پرداخته می شود

سوال تخصصی- درصد درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها در سود هر سهم دجابر
در پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۱۳۹۴/۱۲/۲۹ شرکت داروسازی جابرابن حیان، چند درصد از سود هر سهم را درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها تشکیل می دهد؟
۱)  ۲۸٪                          ۲)  ۲۳٪                          ۳)  ۳۳٪                              ۴)  ۱۹٪
 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

EPS چیست؟
EPS یا Earning Per Share پیش‌بینی درآمد سود هر سهم برای سال مالی گزارش‌شده، است. در واقع هرگاه سود کل شرکت را پس از کسر مالیات، به تعداد سهام تقسیم نماییم، سود هر سهم بدست می‌آید.
 
تمامی شرکت‌ های بورسی و فرابورسی به اسثنای شرکت های سرمایه گذاری، موظفند حداکثر تا ۳۰ روز قبل از اتمام سال مالی جاری، اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی آتی خود را در سامانه کدال ارائه نمایند. این پیش‌بینی درآمد بر اساس وضعیت عملکرد شرکت در سال گذشته، برنامه‌های سال آینده آن و چشم انداز اقتصادی تهیه می‌شود.
 
EPS تحقق یافته: آن بخش از سود هر سهم را که در دوره مالی اعلام شده محقق گشته و قابل تقسیم بین سهامداران است، سود سهام تحقق یافته و یا EPS تحقق یافته می‌گویند.
 
DPS چیست؟
DPS یا Dividend Per Share DPS به مقدار سودی گفته می‌شود که به ازای هر سهم به سهامداران پرداخت می‌شود. مقدار این سود (سود تقسیمی هر سهم) با توجه به تصمیم هیئت مدیره و آراء سهامداران* حاضر در مجمع عمومی سالانه تعیین می‌شود. لازم به ذکر است سود تقسیمی (DPS) نباید کمتر از ۱۰% سود تحقق یافته (EPS تحق یافته) باشد و شرکت‌ها موظف هستند سود تقسیمی تصویب شده را حداکثر تا ۸ ماه پس از برگزاری مجمع عمومی سالانه به سهامداران پرداخت نمایند.
 
* حق رای هر سهامدار به نسبت درصد مالکیت وی از شرکت است.
لازم به ذکر است بخشی از سود تحقق یافته شرکت (معادل ۵% سود خالص هر سال) تحت عنوان اندوخته قانونی ذخیره می‌شود. این مقدارطبق قانون تجارت تعیین شده و تا زمانی که به ۱۰%سرمایه شرکت برسد، لازم اجرا است.
 
گزارش‌های میان‌دوره‌ای شرکت‌ها:
شرکت‌ها موظف هستند در دوره‌های ۳ ماهه، میزان تحقق سود پیش‌بینی شده (EPS) خود را اعلام نمایند. در این میان گزارش‌های اولین پیش‌بینی درآمد ۶ ماهه، آخرین عملکرد ، باید به تایید حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار برسد.
 
تعدیل EPS:
پیش بینی درآمد هر سهم (EPS) در هر زمان می‌تواند نسبت به آخرین پیش‌بینی اعلام شده، تغییر مثبت یا منفی (افزایش یا کاهش) داشته باشد. تعدیل و یا تغییر پیش‌بینی درآمد هر سهم، ارتباطی با دوره گزارش‌دهی ندارد. شرکت‌ها باتوجه به تعدیل صورت‌گرفته طی گزارشی تغییرات پیش بینی را از طریق سامانه کدال اعلام می‌نمایند.
 
بطور مثال:
شرکت ملی مس با توجه به قیمت‌های جهانی موجود، در اولین پیش‌بینی خود نرخ فروش هر واحد از محصولاتش را X ریال در نظرگرفته است. با در نظر گرفتن این فرض، سود Y برای شرکت پیش بینی شده است. با گذشت ۴ ماه از سال مالی و نوسان قیمت جهانی مس که تاثیر مستقیم بر مبلغ فروش هر واحد از محصول ملی مس دارد، این شرکت تصمیم می‌گیرد پیش‌بینی نرخ جدید فروش محصولات خود را در گزارش اعلام نماید. با این تغییرات و بسته به نوع آن (کاهش یا افزایش)، سود پیش‌بینی شده برای هر سهم شرکت ملی مس نسبت به آخرین پیش بینی با تغییرات مثبت یا منفی اعلام می‌شود.
 
درصد پوشش سود هر سهم در گزارش‌های دوره‌ای می‌تواند چشم‌اندازی برای پیش‌بینی تحقق سود یا تغییرات احتمالی آن (کاهش یا افزایش) در پایان دوره به سرمایه‌گذار ارائه می‌کند. درصد پوشش EPS به نوع صنعتی که شرکت در آن فعالیت می‌کند، مرتبط است. بطور مثال شرکت‌های دارویی معمولا درصد تحقق سودشان در ۶ ماهه دوم سال بیشتر است. با این فرض می‌توان گفت اگر شرکتی در گزارش ۶ ماهه اول ۵۰% از سود اعلامی خود را محقق کند، می‌توان انتظار افزایش سود در گزارش‌های باقی‌مانده تا پایان سال را داشت.
 
درصورتی که تغییرات EPS یک شرکت برابر یا بیش از ۲۰± باشد و همچنین قدرمطلق تغییرات صورت گرفته از ۵۰ ریال بیشتر شود، به منظور ارائه اطلاعات با اهمیت در سامانه کدال، نماد متوقف خواهد شد. نماد شرکت مورد نظر در اولین جلسه معاملاتی پس از افشای اطلاعات، بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.
 
برای دریافت و بررسی گزارش‌های مورد نیاز، کافی است به سایت کدال مراجعه نمایید.
منبع خبر: تولید محتوای حَسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

fatemeh pourghasemi |   1399/04/24 12:09:14   |
0     0
محاسبه سود حاصل از سرمایه‌گذاری، امری ساده است.

این محاسبه، اطلاعاتی مهم برای هر سرمایه‌گذار محسوب می‌شود زیرا شخص می‌تواند عملکرد سرمایه‌گذاری خود را در مقایسه با تورم و یا در مقایسه با رشد شاخص بورس و… بسنجد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا غنی زاده زارچ |   1399/04/24 15:34:17   |
0     0
سود هرسهم از تقسیم سود کل شرکت پس از کسر مالیات بر تعداد سهام به دست می آید. تعدیل ویا تغییر پیش بینی درآمد هرسهمدارتباطی با دوره گزارش دهی ندارد. شرکت ها با توجه به تعدیل صورت گرفته طی گزارشی تغییرات پیش بینی را از طریق سامانه کدال اعلام می نمایند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics