تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مدیریت هزینه خانواده: شناسایی و دسته‌بندی هزینه ها

با مدیریت هزینه شما می توانید دید بهتری نسبت به درامد کسب شده و یا بودجه دریافتی داشته باشید زیرا مشخص می شود چه میزان پول در اختیار داشته و این پول، چگونه و کجا صرف می شود.

مدیریت هزینه، یکی از مهم ترین ابزارهای دستیابی به آینده مالی موفق است؛ زیرا به شما کمک می کند تا بهتر از پول خود استفاده کنید. صرف نظر از وضعیت اقتصادی و یا نسلی که در آن قرار می گیرید، هر یک از مصرف کنندگان می توانند از مدیریت هزینه، بهره مند شوند. شناسایی و دسته بندی هزینه ها باعث کنترل بهتر آن ها می شود. با توجه به دسته بندی هزینه ها راهکارهای مختلفی در نظر گرفته می شود  در ادامه یکی از دسته‌بندی‌های استاندارد شناسایی و کنترل هزینه های روزمره زندگی ارائه شده است.
 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

دسته‌بندی‌های استاندارد
طبق معمول، بزرگ‌ترین گروه مخارج به‌این‌ترتیب هستند: مخارج مسکن و گذران زندگی، خورد و خوراک، سرگرمی، جشن‌ها و تعطیلات، مراقبت‌های شخصی و بهداشتی. بااین‌حال مخارج شما ممکن است متفاوت باشد.
 
نکته مهم این است که شما باید با خودتان روراست باشید و بزرگ‌ترین نقاط ضعف مالی تان را شناسایی کنید. به طور مثال، اگر شما یک کلکسیونر مشتاق محصولات اپل یا عاشق حیوانات خانگی هستید و هزینه های اسراف‌کارانه زیادی برای آن‌ها می‌کنید، پس یادداشت بردارید.
 
- مخارج مربوط به مسکن و گذران زندگی
این گروه احتمالاً بیشترین سهم از مخارج شما را شامل می‌شود. اینجا بودجه شما از دست هزینه هایی همچون اجاره بها و وام مسکن، امکانات رفاهی، مبلمان خانه، تعمیر و نگهداری خانه، هزینه های بانکی و حمل‌ونقل می‌نالد.
 
اگر شما بیش از ۳۵ درصد درآمد خالص خود را برای هزینه های مربوط به نگهداری آن‌ها بگذارید، پس زیاد خرج می‌کنید. در اینجا شما باید در هزینه اجاره بهای مسکن خود تجدیدنظری کرده یا به محله ارزان‌تری نقل مکان کنید. اگر هیچ‌کدام از این‌ها را نتوانستید انجام دهید، باید فکری به حال قسمت‌های دیگر کنید.
 
- مخارج مربوط به خورد و خوراک
این احتمالاً تنها هزینه بسیار متنوع شماست. حواستان باشد نه‌تنها مواد غذایی، بلکه همه پولی که صرف خوردن و نوشیدن بیرون از خانه می‌کنید را نیز به سبدتان بیفزایید؛ یعنی قهوه، تنقلات، آدامس و همه غذاهایی که در رستوران میل می‌کنید.
 
با توجه به اینکه ذره‌ای کمبود در نوع خورد و خوراک می‌تواند سخت و دردناک باشد، در این مورد امکان تغییر کمی برای آن وجود دارد. بااین‌حال فردی که عادت کرده هر روز عصر یک چای و کیک آماده از اغذیه فروشی نبش خیابان سفارش دهد، درصورتی‌که تعداد سفارش های خود در هفته را به دو عدد کاهش دهد، می‌تواند بیش از ۸۰ هزار تومان در ماه ذخیره کند. بردن فلاکس یک چای و یک ظرف نهار از خانه برای دو یا سه روز بیشتر از حالت همیشگی می‌تواند به میزان پس انداز شما اضافه کند.
 
- مخارج مربوط به سرگرمی، جشن‌ها و تعطیلات
حس خوب خرج کردن در این گروه از مخارج می‌تواند به شدت افسارگسیخته شود. تنوع لحظات خوب، جایی که شما همه‌چیز، از گردش‌های شبانه در پارک‌ها تا رفتن به یک زنگ تفریح بهاری در آب‌وهوای آفتابی را می‌یابید. کادوها را نیز نباید در این طبقه‌بندی از قلم انداخت.
برای گذراندن تعطیلات حتماً لازم نیست به هتل‌های مجلل بروید. به دنبال مبادله خانه در تعطیلات باشید، یا توقعات خود را پایین بیاورید.
برای هدیه دادن هم بهتر است به‌جای تمرکز بر بهای هدیه، روی ارزش معنوی آن تمرکز کنید. این کار احتمالاً شخصی که هدیه را می‌گیرد، خوشحال‌تر می‌کند.
 
- مخارج مربوط به مراقبت‌های شخصی و بهداشتی
این گروه شامل همه کارهایی می‌شود که شما برای بهبود وضعیت ظاهری‌تان انجام می‌دهید؛ یعنی هزینه باشگاه، محصولات مراقبت شخصی، وسایل اصلاح، لباس و چیزهای دیگر.
 
اگر بپذیرید و ذره‌ای از لذتی که برایتان ازاین‌دست مخارج به ارمغان می‌آید، چشم‌پوشی کنید، انعطاف‌پذیری خوبی پیدا خواهید کرد. در بعضی موارد، گزینه‌های پیش روی شما فقط نوعی دام به‌حساب می‌آیند. برخی وسایل اصلاح و مراقبت از پوست داروخانه‌ها، از برندهای رقیبشان بسیار ارزان‌ترند، شما می‌توانید به‌جای رفتن به باشگاه در خانه یا پارک ورزش کنید و هزاران گزینه برای خرید لباس پیش رویتان قرار دارد.
 
- مخارج مربوط به خریدهای احساسی
اغلب اوقات احساسات بزرگ‌ترین دشمن برای وفادار ماندن به بودجه سالانه و ماهانه هستند. به همین دلیل است که شناسایی محرک‌های احساسی برای انگیزه‌های خرج کردن، بهترین وسیله برای وفادار ماندن به هدف‌هایتان است. علم مالی رفتاری تأیید می‌کند که انسان‌ها به‌طور طبیعی غیرمعقول رفتار می‌کنند و معمولاً در شرایطی خاص بیشتر از سایر اوقات خرج می‌کنند. مثلاً انسان‌ها برای رهایی از تنش، خستگی یا برای پاداش گذر از یک سختی، تصمیم به خرید می‌گیرند.
 
آیا شما هم بین ارزش خود به‌عنوان انسان و این مادیات که قادر به غلبه بر آن‌ها هستید، ارتباطی برقرار می‌کنید؟
یک‌راه برای کاهش مخارج احساسی، دوری از خرید بدون فکر و اندیشه (خریدهای آنی) است. دفعه بعد که قصد خرید داشتید، فرقی نمی‌کند آنلاین باشد یا نه به خود ۲۴ ساعت مهلت دهید و به خریدتان فکر کنید. معمولاً همین‌که مغازه را ترک کنید یا صفحه وب‌سایت را ببندید، آن چیزی که قصد خریدش را داشتید فراموش خواهید کرد. اگر فکر می‌کنید که نیاز به انگیزه دارید، لیستی از وسایلی را که در مقابل خریدشان مقاومت کرده‌اید تهیه کنید تا زمانی که پول نقدی دستتان آمد دوباره به سراغشان بروید و آن‌ها را به مناسبت سالروز تولدتان یا هر موفقیت دیگری برای خود هدیه بخرید.
 
همچنین ریسک خرید وسایلی را که برای پول شما دندان تیز کرده‌اند با این فرضیه محدود نمایید که هرچه کمتر از چیزهای موجود آگاه باشید، احتمال اینکه به آن احساس نیاز کنید کمتر است. پس اشتراک خود از فروشگاه‌های اینترنتی و سیل عظیم آگهی‌هایی را که روزانه به اینباکس شما سرازیر می‌شود، لغو کنید.
 
- مدام به خودتان یادآوری کنید.
برای خودتان یادداشتی تهیه کرده و دلایل خود را برای مسئولیت مالی‌تان در سراسر زندگی بنویسید. بنویسید:
 من درباره بودجه بندی مالی درآمدهایم جدی هستم چون…
 
 و سپس آن را با یک جمله معنی‌دار پر کنید، مثلاً:
“می‌خواهم تا قبل از سی سالگی یک سفر خارجی را تجربه کنم” یا “باید تا شش ماه آینده ودیعه مورد نیاز برای وام خودرو را جمع کنم.”
بهترین بودجه‌ها انعطاف‌پذیر، شخصی و همیشه با قابلیت تنظیم هستند. با شناخت زیر و بم هزینه های شخصی‌تان، حالا می‌توانید شروع به حل کردن علت این مخارج کنید.
منبع خبر: تولید محتوای حَسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

زهرا غنی زاده |   1399/03/03 11:28:49   |
1     0
سلام
برای رفع برخی از نیازها به جای آنکه خود سرانه اقدام کنیم بهتر است از نظرمتخصصان بهره بگیریم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh pourghasemi |   1399/04/20 13:42:33   |
1     0
مسائل مالی یکی از مهم‌ترین عوامل اختلاف‌های خانوادگی می‌باشد که اهمیت کنترل روند مالی و اقتصاد خانواده را بیش از پیش روشن می‌سازد. نکته مهم در این مرحله از بودجه‌بندی خانواده، طبقه‌بندی هزینه‌های ماهانه می‌باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مصطفى عربى |   1399/04/26 14:15:38   |
1     0
استفاده از نظر متخصصان خیلی راهگشا میتواند باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 12:34:24   |
0     0
سواد مالی مثل پی و فونداسیون ساختمان اقتصادی زندگی شماست. در صورتی که سواد خوب مالی داشته باشید و آن را اجرایی کنید، ساختمان اقتصاد زندگی خود را مستحکم و ایمن ساخته‌اید. در غیر اینصورت، شاید با کوچک‌ترین مشکلی، ساختمان اقتصاد زندگی شما فرو ریزدکسب ثروت، موفقیت و اتخاذ تصمیماتی آگاهانه در سایه‌ی داشتن سواد مالی محقق می‌شود. نه تنها در دنیای امروز داشتن این مهارت‌ها مهم است بلکه به همان اندازه که سواد مالی افزایش می‌یابد، روند پولدار شدن سریع‌تر می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا فتحی |   1399/05/11 15:37:22   |
0     0
ممکن است فکر کنید که کار کردن از خانه و از طریق اینترنت هیچ وقت نمی تواند به اندازه یک شغل ثابت درآمد زایی داشته باشد و یا اینکه این شیوه کسب و کار مختص آدم های تنبل است! امّا حقیقت این است که با توجه به پیشرفت فناوری اطلاعات و دنیای اینترنت، امروزه بسترهای بسیار نابی برای کسب درآمد از اینترنت مهیا است که به شما این امکان را می دهد که به صورت کاملا قانونی و ثبات کافی درآمد کسب کنید. ولی همانطور که درآمد اینترنتی می تواند به سادگی حاصل شود، امکان اشتباه کردن و از دست دادن سرمایه نیز بالاست. همچنین، به دلیل بالا بودن رقابتریال قطعا باید صبر و حوصله کافی داشته باشید تا کسب و کار آنلاین شما به سود دهی مطلوب برسد. پس رمز موفقیت در چنین عرصه ای قطعا پشتکار، صبر و حوصله و اصولی عمل کردن خواهد بود.

آیا هر کسی می تواند کسب درآمد اینترنتی داشته باشد؟
سوالی که ممکن است ذهن افراد بسیاری را درگیر کرده باشد این است که آیا کسب درآمد از اینترنت مناسب آن ها هست یا خیر. در خصوص می توان گفت که ویژگی شاخص کسب و کار های اینترنتی این است که می تواند متعلق به هر کسی باشد و هیچ محدودیت سنی خاصی ندارد. همانطور که از نامش پیداست، برای کسب درآمد اینترنتی شما صرفا به اتصال اینترنت نیاز خواهید داشت. امّا این بدان معنا نیست که قرار است شما با اینترنت راه موفقیت را یک شبه طی کنید و در مدت زمان کوتاهی پولدار شوید. با توجه به بازار رقابتی امروز، موفقیت و کسب درآمد راحت نخواهد بود، ولی اگر اصولی عمل کنید، قطعا می توانید در مسیر کسب موفقیت قرار بگیرید.

آیا کسب درآمد از اینترنت بدون سرمایه ممکن است؟
قطعا می دانید که برای شروع کردن هر کسب و کار جدید و رسیدن به سود دهی نیاز است که سرمایه گذاری داشته باشید. در واقع، نداشتن سرمایه اوّلیه شاید همان عاملی باشد که مانع شکل گرفتن بسیاری از ایده ها است. امّا نکته بسیار جالب در مورد کسب درآمد اینترنتی این است که شما برای شروع کار تقریبا به هیچ گونه سرمایه اوّلیه ای نیاز ندارید! بسته به ماهیت کار اینترنتی که در نظر دارید ممکن است ابزارهای برای شروع کار لازم داشته باشید، ولی در مقایسه با سایر روش های کسب درآمد، این موارد بسیار ناچیز در نظر گرفته می شوند.

مزایای کسب درآمد اینترنتی چیست؟
سوالی که اکنون پیش می آید این است که چرا جدیدا نام درآمد اینترنتی زیاد به گوش می خورد و افراد بسیار زیادی به شیوه های گوناگون به آن روی آورده اند؟ درست است که بازار کسب و کارهای اینترنتی در خارج از ایران بسیار داغ تر است، امّا در ایران هم افراد بسیار زیادی موفق به کسب و درآمد از اینترنت شده اند و سود دهی بسیار مناسبی نیز داشته اند. شاید دلیل این مسئله این باشد که هنوز اعتماد سازی کافی در مورد خرید های اینترنتی صورت نگرفته، ولی این شرایط نیز در حال بهبود هستند و هر روز به میزان اعتماد افراد به کسب و کارهای اینترنتی افروده می شود. در خصوص مزایای کسب درآمد از اینترنت می تواند از موارد کلی زیر نام برد:

گرایش رو به رشد افراد به خرید اینترنتی - خوشبختانه مزایای خرید اینترنتی امروزه برای بسیاری از افراد واضح شده است و افراد بیشتری به خرید های اینترنتی روی آورده اند. همین امر سبب شده است که کسب و کار های اینترنتی رونق بیشتری پیدا کنند و بستری مناسب برای کسب درآمد اینترنتی محیا شود.
امکان شروع کار با سرمایه کم (یا حتی بدون سرمایه) - همانطور که گفته شد، یکی از چالش های بزرگ هر کسب و کاری سرمایه اوّلیه است. امّا چیزی که باعث می شود کسب و کارهای اینترنتی به شدت محبوب شوند، امکان شروع کار با سرمایه اندک است. بسته به نوع کاری که می خواهید انجام دهید، می توانید با هزینه ای بسیار کم و با اتصال اینترنت کار خود را آغاز کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics