تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

قدرت خرید

قدرت خرید چیست؟ آیا قدرت خرید ایرانیان در سال‌های اخیر کم شده است؟ آیا قدرت خرید در خارج از ایران بیشتر است؟ آیا این شاخص (Purchasing Power) نشان‌دهنده فقر، ثروت، فلاکت و یا رفاه عمومی است؟ چه چیز قدرت خرید را تعیین می‌کند؟ آیا راهی برای افزایش این قدرت وجود دارد؟

قدرت خرید چیست؟

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

قدرت خرید یک تعریف ساده دارد. با یک واحد پول (یک دلار، یک یورو، صدهزار ریال) چقدر توان خرید کالا و خدمات دارید؟ البته نه فقط یک کالا، بلکه سبدی از جمیع اقلام مصرفی که ملزومات زندگی یک فرد را تامین می‌کند. از کرایه‌خانه تا پنیر.


با یک واحد پول چقدر توان خرید کالا و خدمات دارید؟
مثلا فرض کنید یک نفر در سال ۱۳۹۰ با صد هزار تومان به مغازه می‌رفت. همین فرد با همین پول در سال 1398 هم به مغازه می‌رود. قدرت خرید در این هفت سال کم شده است، چون با سبد کوچک‌تری از مغازه خارج می‌شود.

 

منبع خبر: تولید محتوای حَسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

زهرا غنی زاده زارچ |   1399/04/24 10:55:59   |
0     0
تورم یعنی با یک واحد پولی چقدر توان خرید کالا و خدمات دارید؟ از کرایه خانه گرفته تا پنیر.
تورم باعث می شود تا ارزش پول در اثر گذر زمان کاهش پیدا کند. پس پول خود را در جایی سرمایه گذاری کنید ویا در جاهای خوب خرج کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh pourghasemi |   1399/04/24 18:45:03   |
0     0
قدرت خرید مقدار نسبت کالا خدمات است که می تواند با یک واحد ارزی خریداری می شود. به عنوان مثال، اگر شما در دهه ۱۳۳۰ خورشیدی یک ریال به یک فروشگاه داده بودید، نسبت به امروز قادر به خرید مقدار کالا بیشتری بودید. این نشان می دهد که شما در دهه ۱۳۳۰ خورشیدی دارای قدرت خرید ' بیشتری بودید. ارز می تواند پول کالا (مانند طلا یا نقره ای یا پول فیات) یا ارز شناور در بازار آزاد (مانند دلار آمریکا) باشد. همانطور که آدام اسمیت اشاره کرد، داشتن پول به یک فرد توان "دستور دادن" به خدمات (کار) دیگران را می دهد. در نتیجه قدرت خرید بیشتر، توانایی فرد بر افراد دیگر است تا توانایی آنها برای تبادل (تجارت) ارز یا پول با کالا و خدمات آنها.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics