تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

سواد مالی و ابعاد آن

سواد بر چه اساسی شکل می گیرد؟ بر اساس نیازی که به وجود می آید و مواجهه با مشکل و چالش های آن مثلا در 1000 سال پیش برای زندگی نیاز نبود که فرد سواد خواندن نوشتن و یا سواد رسانه و ... داشته باشد چون نیازی نداشت و نداشتن آنها تهدیدی برای او و خانواده او نبود.

پس برای تامین و رفع نیاز باید به سمت افزایش توان مهارتی و ظرفیت مدیریتی نیاز(نیاز سنجی و راه حل محوری) حرکت کرد.
امروزه آگاهی در خصوص ابزارهای مالی، یکی از ارکان لاینفک زندگی بشر و پیش نیاز رشد اقتصادی در هر کشوری است. تحقیقات نشان می دهد هرچه سطح سواد مالی افراد یک جامعه بیشتر باشد، رونق مبادلات مالی و سطح رفاه افراد آن جامعه نیز افزایش مییابد، به الطبع آن در بحران های اقتصادی نیز رفتار جامعه کشور را به سمت و سوی ثبات خواهد برد. 


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 سواد مالی یک سواد اجرایی است. سواد تئوریک و با کاربردهای دانشگاهی نیست و البته که سواد مالی موشک هوا کردن هم نیست و نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد. همه شما می‌دانید که در عملیات اجرایی بسیاری از آنچه خوانده‌اید یا سواد دانشگاهی شما کاربرد ندارند و البته مهمترین وظیفه آنها باز کردن دید یا تقویت توان حل مساله است. باید سواد اجرایی را یاد گرفت و به کار انداخت. 

از نظر مالی، سواد آموزی یک شبه اتفاق نمی‌افتد و با خواندن فقط یک کتاب انجام نمی‌شود. این موضوع از طریق آموزش، تجربه عملی و درس‌های زندگی اتفاق می‌افتد.


برخی سواد مالی را  مدیریت پول، بودجه‌بندی، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و بیمه ...می دانند. یکی از جامع‌ترین و گسترده‌ترین تعاریف از سواد مالی توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه انجام شده است. طبق این تعریف سواد مالی عبارت است از: «دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی و همچنین مشارکت مؤثر در اقتصاد»
 با یادگیری این مجموعه مهارت‌ها زندگی شما دگرگون خواهد شد!

 

بعضی از افراد ذاتا دارای هوش مالی خوبی هستند و می توانند آن راتقویت کرده و افزایش دهند. امابعضی از افراد نیاز دارند این دانش را از ابتدا فرا بگیرند. هر دو گروه باید به یادگیری سواد بپردازند. البته باید خاطر نشان کرد این مهارت‌ها و آگاهی‌ها به تنهایی نمی‌تواند شما را ثروتمند کند. با بکارگیری این دانش در زندگی است که راه ثروتمند شدن را خواهید پیمود.

 

بنابراین اگر شما می‌خواهید سواد اجرایی مالی خود را افزایش دهید باید چه‌کار کنید؟ عمل، عمل و عمل. به جز این روش دیگری وجود ندارد.
سواد مالی جنبه های متفاوتی از یک فرد را شامل می‌شود:
• کار و درآمد 
• خرید کالاها و خدمات 
• پس‌انداز
• اعتبار و بدهی
• سرمایه‌گذاری
• مدیریت ریسک و بیمه
• تصمیم‌گیری مالی
 

با توجه به جنبه های ذکر شده ابعاد سواد مالی در قالب چهار بخش زیر بیان می شود:
 
1- مدیریت کسب درآمد:

یک شخص درآمد به معنی مقدار پول دریافت شده در طول یک دوره از زمان، شامل پول دریافتی در مقابل کار یا خدمت، فروش کالا یا یک دارایی یا سود بردن از سرمایه گذاری  مالی است.


 
2- مدیریت پول:

یک روش سازماندهی درآمد و هزینه است که برای دستیابی به اهداف مالی و مصرفی اعطا می شود، برنامه ریزی برای مخارج می توانددر کنترل پول کمک کند. مهارتهای مدیریت پول و عادتهای مالی پسندیده بدون توجه به میزان پول مورد نیاز هستند.


 
3- مدیریت اعتبار و بدهی:

اعتبار یک ابزار برنامه ریزی ارزشمند است که نیازمند مدیریت دقیق است. اگر به طور موثر از آن استفاده شود به رفاه بیشتر کمک می کند اما هنگامی که از آن سو استفاده شود، به طور پیش فرض منجر به ورشکستگی و از دست دادن اعتبار  می شود. از طریق مدیریت اعتبار و بدهی می توان بدهی ها را پرداخت و هزینه ها را محدود کرد. همچنین نرخ بهره و وجوه پرداخت به طلبکاران را به حداقل رساند. مدیریت اعتبار و بدهی اجازه می دهد که تمام بدهی ها را با پرداخت ماهیانه کم پوشش دهیم
 


4- مدیریت ریسک: 

مدیریت ریسک اداره کردن برای دستیابی به یک میزان مقتضی در میان فرصتهای بالقوه واقعی تا زمانی که عوامل  مخالف به حداقل رسیده باشد.جریان برآورد احتمال زیان و روش های تدبیر کردن برای به حداقل رساندن یا مدیریت کردن زیان، برای مثال به واسطه خرید بیمه یا سرمایه گذاری های گوناگون

 

منبع خبر: تولید محتوای حَسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

ادمین سواد مالی |   1399/02/03 08:56:45   |
1     0
سواد مالی عبارت است از: «دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی و همچنین مشارکت مؤثر در اقتصاد».

- سواد مالی چیست؟
- سواد مالی دارای چند بعد است؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mona |   1399/03/03 17:41:23   |
سواد مالی عبارت است از: «دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی
مدیریت کسب درامد..مدیریت پول.مدیریت ریسک و مدیریت اعتبار و بدهی از جمله ابعاد سواد مالی هستند
و داشتن هوش مالی خوب و برنامه مالی در این زمینه موثر است
زهرا افتخاری |   1399/03/06 11:14:10   |
سوادمالی یعنی توانایی کسب درامد و مدیریت مخارج ،پس اندازکردن و سپس سرمایه گذاری مناسب میباشد
سواد مالی شامل چهار بعد مدیریت کسب درامد ،مدیریت پول،مدیریت اعتبار و بدهی و مدیریت ریسک میباشد.
مسعود رارع بیدکی |   1399/03/07 01:58:08   |
سواد مالی آت قسمت از اطلاعات افراد است که با مراجعه به آن میتوانند بوزجه بندی مناسب -کسب درآمدو....و سواد مالی دارای ٤قسمت اصلی می باشند مه عبارتند از :١-مدیریت کسب و کار
٢-مدیریت پول
٣-مدیریت اعتبار و بدهی
٤-مدیریت ریسک
فرزانه جنتی |   1399/03/13 23:01:53   |
سواد مالی عبارت است از: «دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی و همچنین مشارکت مؤثر در اقتصاد
دارای چخار بعد. مدیریت کسب درامد. مدیریت پول . مدیریت اعتبار و بدهی. مدیریت ریسک
مرتضی ندافی |   1399/04/12 18:34:30   |
مدیریت کسب درامد. مدیریت پول . مدیریت اعتبار و بدهی. مدیریت ریسک
چهار بعدسواد مالی می باشد
سواد مالی یعنی داشتن دانش و تخصص و مدیریت خرج و پس انداز در تصمیم های اقتصادی موثر
الناز بهروزی |   1399/04/13 01:39:41   |
دانش و آگاهی های مالی و همچنین داشتن مهارت برای کسب سود و منفعت و درآمد و نهایتا مدیریت کردن آن
محدثه دهقان طزرجانی |   1399/04/17 20:06:37   |
بخش گسترده ای به نام سواد اقتصادی است، سواد مالی مجموعه ای از دانش ها، مهارت ها، گرایش ها رفتارهای مالی است که افزایش آن رشد اقتصادی فرد و جامعه را در پی خواهد داشت یعنی بتوانید منابع مالی خود را مدیریت کنید که در طول زندگی خود امنیت مالی را تجربه کنید و دارای ابعاد عرضه و تقاضا وقیمت وتورم است
زهرا غنی زاده زارچ |   1399/04/24 00:05:54   |
سواد مالی یک سواد اجرایی است. سواد مالی شامل دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم های موثر اقتصادی در تمام موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی و همچنین مشارکت موثر در اقتصاد است.
- سواد مالی دارای ۴ بعد است شامل مدیریت کسب درآمد، مدیریت پول، مدیریت اعتباردهی، مدیریت ریسک
مصطفى عربى |   1399/04/25 18:52:56   |
سواد مالی عبارت است از داشتن دانش و درک کافی درباره مفاهیم مالی و روش های موجود و همچنین استفاده از این دانش برای حل مشکلات مالی موجود است. با داشتن سواد مالی کافی شما می توانید به راحتی درباره امور مالی شخصی خود فکر کرده و قبل از تصمیم گیری تمامی گزینه های موجود را بررسی کرده و در نهایت بهترین آنها را انتخاب نمایید.
4 بعد
1- مدیریت کسب درآمد:
یک شخص درآمد به معنی مقدار پول دریافت شده در طول یک دوره از زمان، شامل پول دریافتی در مقابل کار یا خدمت، فروش کالا یا یک دارایی یا سود بردن از سرمایه گذاری مالی است.



2- مدیریت پول:
یک روش سازماندهی درآمد و هزینه است که برای دستیابی به اهداف مالی و مصرفی اعطا می شود، برنامه ریزی برای مخارج می توانددر کنترل پول کمک کند. مهارتهای مدیریت پول و عادتهای مالی پسندیده بدون توجه به میزان پول مورد نیاز هستند.



3- مدیریت اعتبار و بدهی:
اعتبار یک ابزار برنامه ریزی ارزشمند است که نیازمند مدیریت دقیق است. اگر به طور موثر از آن استفاده شود به رفاه بیشتر کمک می کند اما هنگامی که از آن سو استفاده شود، به طور پیش فرض منجر به ورشکستگی و از دست دادن اعتبار می شود. از طریق مدیریت اعتبار و بدهی می توان بدهی ها را پرداخت و هزینه ها را محدود کرد. همچنین نرخ بهره و وجوه پرداخت به طلبکاران را به حداقل رساند. مدیریت اعتبار و بدهی اجازه می دهد که تمام بدهی ها را با پرداخت ماهیانه کم پوشش دهیم



4- مدیریت ریسک:
مدیریت ریسک اداره کردن برای دستیابی به یک میزان مقتضی در میان فرصتهای بالقوه واقعی تا زمانی که عوامل مخالف به حداقل رسیده باشد.جریان برآورد احتمال زیان و روش های تدبیر کردن برای به حداقل رساندن یا مدیریت کردن زیان، برای مثال به واسطه خرید بیمه یا سرمایه گذاری های گوناگون
محمدصالح شکیبا |   1399/04/26 16:12:41   |
بخش گسترده ای به نام سواد اقتصادی است، سواد مالی مجموعه ای از دانش ها، مهارت ها، گرایش ها رفتارهای مالی است که افزایش آن رشد اقتصادی فرد و جامعه را در پی خواهد داشت یعنی بتوانید منابع مالی خود را مدیریت کنید که در طول زندگی خود امنیت مالی را تجربه کنید و دارای ابعاد عرضه و تقاضا وقیمت وتورم است
حسین فتوحی اردکانی |   1399/04/26 19:49:05   |
سواد مالی مجموعه‌ای از دانش و مهارت‌هایی است که منجر به بهینه شدن رفتار مالی فرد می‌شود.
مهدی رضایی بیداخویدی |   1399/04/27 03:28:33   |
سواد مالی عبارت است از داشتن دانش و درک کافی درباره مفاهیم مالی و روش های موجود و همچنین استفاده از این دانش برای حل مشکلات مالی موجود است
هر فردی نیاز دارد که در خصوص امور مالی دانش کافی داشته و در راستای تقویت سواد مالی خود گام بردارد. در غیر این صورت نمی تواند در زمینه مدیریت مالی عملکرد مناسبی را داشته باشد. چرا که بدون داشتن سواد مالی تصمیماتی که فرد گرفته و اقداماتی که در راستای همان تصمیمات خواهد داشت، مناسب نبوده و نمی تواند موفقیت لازم را به همراه داشته باشد.
سرمایه‌گذاری روی خود
سرمایه‌گذاری روی توسعه کسب‌وکار خود
سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای جدید
سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف (بورس، ارز، سکه و ...)
پوریا گراشی |   1399/04/28 13:35:59   |
سواد مالی یک سواد اجرایی است. سواد مالی شامل دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم های موثر اقتصادی در تمام موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی و همچنین مشارکت موثر در اقتصاد است.
- سواد مالی دارای ۴ بعد است شامل مدیریت کسب درآمد، مدیریت پول، مدیریت اعتباردهی، مدیریت ریسک
مرجان السادات خداپرست |   1399/04/28 20:48:58   |
مالی عبارت است از: دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی و همچنین مشارکت مؤثر در اقتصاد.

سواد مالی شامل چهار بعد مدیریت کسب درامد ،
مدیریت پول،مدیریت اعتبار و بدهی و مدیریت ریسک میباشد
دارای ٤ بعد است ک عبارتند از
علیرضا آزاد |   1399/04/29 17:18:11   |
سواد مالی به افراد کمک می‌کند با پول خود تصمیم‌گیری هوشمندانه کنند تا بتوانند به رفاه مالی دست یابند.
از ابعاد سواد مالی میتوان به :مدیریت اعتبار و بدهی،مدیریت ریسک،مدیریت کسب درآمد،مدیریت پول اشاره کرد.
مهدی کاظمی |   1399/04/29 20:47:47   |
داشتن اطلاعات درمورد بازارسرمایه
صادق زاده ربیعی |   1399/04/30 14:55:21   |
سواد مالی عبارت است از: «دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی
مدیریت کسب درامد..مدیریت پول.مدیریت ریسک و مدیریت اعتبار و بدهی از جمله ابعاد سواد مالی هستند
و داشتن هوش مالی خوب و برنامه مالی در این زمینه موثر است
وحید احمد باریکزهی |   1399/04/31 19:37:32   |
سواد مالی عبارت است از داشتن دانش و درک کافی درباره مفاهیم مالی و روش های موجود و همچنین استفاده از این دانش برای حل مشکلات مالی موجود است
هر فردی نیاز دارد که در خصوص امور مالی دانش کافی داشته و در راستای تقویت سواد مالی خود گام بردارد. در غیر این صورت نمی تواند در زمینه مدیریت مالی عملکرد مناسبی را داشته باشد. چرا که بدون داشتن سواد مالی تصمیماتی که فرد گرفته و اقداماتی که در راستای همان تصمیمات خواهد داشت، مناسب نبوده و نمی تواند موفقیت لازم را به همراه داشته باشد.
سرمایه‌گذاری روی خود
سرمایه‌گذاری روی توسعه کسب‌وکار خود
سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای جدید
سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف (بورس، ارز، سکه و ...)
مهدیه السادات موسوی |   1399/04/31 20:04:42   |
سواد مالی عبارت است از: «دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی و همچنین مشارکت مؤثر در اقتصاد
دارای چخار بعد. مدیریت کسب درامد. مدیریت پول . مدیریت اعتبار و بدهی. مدیریت ریسک
نجمه السادات زارع |   1399/04/31 20:30:36   |
سواد مالی عبارت است از داشتن دانش و درک کافی درباره مفاهیم مالی و روش های موجود و همچنین استفاده از این دانش برای حل مشکلات مالی موجود است. با داشتن سواد مالی کافی شما می توانید به راحتی درباره امور مالی شخصی خود فکر کرده و قبل از تصمیم گیری تمامی گزینه های موجود را بررسی کرده و در نهایت بهترین آنها را انتخاب نمایید.
٤قسمت اصلی می باشند مه عبارتند از :١-مدیریت کسب و کار
٢-مدیریت پول
٣-مدیریت اعتبار و بدهی
٤-مدیریت ریسک
مرجان عباسی نسب |   1399/05/03 01:14:12   |
سواد مالی عبارت است از: «دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی
مدیریت کسب درامد..مدیریت پول.مدیریت ریسک و مدیریت اعتبار و بدهی از جمله ابعاد سواد مالی هستند
و داشتن هوش مالی خوب و برنامه مالی در این زمینه موثر است
مهدیه گلشائیان |   1399/05/04 15:38:09   |
سواد مالی عبارت است از ،دانش واگاهی از مفاهیم مالی وهمچنین مهارت وانگیزه استفاده از این دانش به منطور ایجاد تصمیم های موثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی بهبود رفاه مالی وهمچنین مشارکت موثر در اقتصاد.
شامل ۴ بعداست:۱-مدیریت کسب درامد ۲-مدیریت پول۳-مدیریت اعتبار وبدهی ۴-مدیریت ریسک
محمد پوراکبری |   1399/05/04 20:50:10   |
دانش و اگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم های موثر اقتصادی در تمامی ابعاد به منظور بهبود رفاده مالی و همچنین مشارکت موثر در اقتصاد .
شامل ٤ بعد مدیریت کسب و کار ، مدیریت پول ، مدیریت اعتبار و بدهی و مدیریت ریسک .
مریم دهقان بنادکی |   1399/05/05 10:12:48   |
سواد مالی عبارت است از: «دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی
دارای چهار بعد: مدیریت کسب درامد. مدیریت پول . مدیریت اعتبار و بدهی. مدیریت ریسک.
سعید دامگی علی آباد |   1399/05/10 12:39:57   |
سواد مالی مجموعه ای از دانش ها، مهارت ها، گرایش ها رفتارهای مالی است که افزایش آن رشد اقتصادی فرد و جامعه را در پی خواهد داشت یعنی بتوانید منابع مالی خود را مدیریت کنید که در طول زندگی خود امنیت مالی را تجربه کنید و دارای ابعاد عرضه و تقاضا وقیمت وتورم است
سمانه دهقان منشادی |   1399/05/16 18:54:28   |
سواد مالی عبارت است از داشتن دانش و درک کافی درباره مفاهیم مالی وًروش های موجود و همچنین استفاده از این روش برای حل مشکلات مالی موجود است.
٥مولفه سواد مالی:
بودجه بندی-درک نرخ بهره-اولویت بندی صرفه جویی-
سمانه دهقان منشادی |   1399/05/16 18:56:22   |
سواد مالی عبارت است از داشتن دانش و درک کافی درباره مفاهیم مالی وًروش های موجود و همچنین استفاده از این روش برای حل مشکلات مالی موجود است.

٥مولفه سواد مالی:
بودجه بندی
ایمنی و مشکلات سرقت اطلاعات -درک نرخ بهره-اولویت بندی صرفه جویی-
تشکری |   1399/02/23 18:30:33   |
0     0
برداشت من از این موضوع این است که سواد مالی یعنی اینکه بتوانید منابع مالی خود را به گونه‌ای مدیریت کنید که در طول عمر امنیت مالی داشته باشید. در کل برای داشتن سواد مالی، نیاز دارید مجموعه‌ای از آگاهی‌ها و مهارت‌ها را بدست آورید. این مجموعه آگاهی‌ها و مهارت‌ها، به شما کمک می‌کند تصمیماتی آگاهانه و موثر در مورد پس‌انداز و سرمایه‌گذاری بگیرید. به عبارتی سواد مالی یعنی، توانایی مدیریت اقتصادی درآمد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra azodi |   1399/02/29 17:46:55   |
0     0
منظور از سواد مالی چیست؟ منظور این عناوین است: قرض و بدهی، برنامه ریزی برای بازنشستگی، برنامه ریزی مالی خانوادگی، بیمه، بودجه بندی و خرج کردن، سرمایه گذاری، صاحب خانه شدن، عملکرد در زمان بحرانی ، پس انداز اضطراری.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دهقان |   1399/02/30 00:04:00   |
0     0
آندرلونی و واندون(2010) سواد مالی را به عنوان یک مقیاس بازدارنده تعریف می کنند که اجازه می دهد افراد موقعیت کافی داشته باشند که مشکلات و مسائل مالی را درک نمایند و سرمایه های فردی خود را به شیوهای رضایتبخش مدیریت و کنترل نمایند تا از بدهی جلوگیری شود
ارزش زمانی پول، مالیات، سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق مشارکت، تورم، بانکداری الکترونیکی، روش‌های مختلف استقراض، بیمه و بازنشستگی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محبوبه سرخیان |   1399/03/03 13:34:14   |
0     0
سواد مالی مجموعه‌ای از دانش و مهارت‌هایی است که منجر به بهینه شدن رفتار مالی فرد می‌شود.

به زبان دیگر می‌توان گفت سواد مالی توان استفاده از دانش و مهارت‌هایی است که برای مدیریت منابع مالی به کار گرفته می‌شود تا وضعیت مالی مناسبی را در طول زندگی تجربه کنیم.

همچنین یونسکو سواد مالی را این‌گونه تعریف می‌کند: توانایی مدیریت مالی خانواده، دانستن روش‌های پس‌انداز و متعادل کردن دخل و خرج

عرضه ...تقاضا ..قیمت ..تورم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محبوبه سرخیان |   1399/03/03 13:35:43   |
0     0
سواد مالی مجموعه‌ای از دانش و مهارت‌هایی است که منجر به بهینه شدن رفتار مالی فرد می‌شود.

به زبان دیگر می‌توان گفت سواد مالی توان استفاده از دانش و مهارت‌هایی است که برای مدیریت منابع مالی به کار گرفته می‌شود تا وضعیت مالی مناسبی را در طول زندگی تجربه کنیم.

همچنین یونسکو سواد مالی را این‌گونه تعریف می‌کند: توانایی مدیریت مالی خانواده، دانستن روش‌های پس‌انداز و متعادل کردن دخل و خرج

عرضه ..تقاضا ..قیمت ..تورم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام رقاقی |   1399/03/03 18:13:03   |
0     0
سواد مالی به زبان ساده :
داشتن توانایی در زمینه فعالیت های اقتصادی است واین توانایی های اقتصادی دارای ابعادی مانند :
1_ تسلط بر نحوه خرید /فروش
2_ مدیریت مالی
3_ مدیریت ریسک مالی
4_ خرید بیمه های پوششی برای کاهش ریسک دارایی ها
5_ مدیریت درآمد
6_ شیوه پس انداز
7_ شیوه سرمایه گذاری و مدیریت آن
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرضیه انتظارقائم |   1399/03/04 12:01:02   |
0     0
سواد مالی (FINANCIAL LITERACY)
دارا بودن مجموعه مهارت‌ها و دانش مورد نیاز برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه و موثر در قبال منابع پولی است. زندگی هر فرد مملو از تصمیمات متعدد مالی و غیرمالی است که داشتن اطلاعات مناسب، افراد را قادر می‌سازد زندگی خود و اطرافیان و جهان پیرامون خود را بهبود دهند. مقوله سواد مالی در ارتباط با کلیه جوانب تصمیمات افراد قرار دارد، خواه این تصمیمات به دوران قبل از تحصیل، زمان تحصی، و دورا اشتغال مرتبط باشد و یا دوران ازدواج، مدیریت خانواده و بازنشستگی. چرا که همواره اثرات مالی مالی بر وضعیت معیشت فرد و کیفیت زندگی وی موثر است. سواد مالی، توانایی شناخت نحوۀ کارکرد پول، نحوۀ کسب، مدیریت، و سرمایه‌گذاری، و هزینه کردن پول (حتی شامل امور خیریه، برای کمک به دیگران) است. به دلیل فقدان سواد مالی است که بخش بزرگی از جمعیت جهان با مشکل بدهی روبرو است.

ابعاد شش‌گانه سواد از نظر یونسکو
سواد عاطفی: توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده و دوستان به نحو احسن؛
سواد ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط و تعامل با اعضای جامعه (آداب معاشرت – روابط اجتماعی)؛
سواد رسانه: توانایی تشخیص رسانه‌های معتبر و نامعتبر و تشخیص وثوق اخبار؛
سواد آموزش و پرورش: توانایی تربیت فرزندان به نحو احسن؛
سواد رایانه: توانایی استفاده از مهارت‌های هفت‌گانه رایانه(ICDL)، مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از رایانه و مدیریت فایل‌ها؛
سواد مالی: توانایی مدیریت اقتصادی درآمد (چگونگی پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و مدیریت خرج).
مجله اقتصادی فوربس ۵ اصل کلیدی سواد مالی قشر دانش آموز و دانشجو به شرح ذیل عنوان می‌کند:
دانستن مفاهیم بودجه‌بندی؛
دانش نرخ بهره و اثرات آن؛
فهم مفاهیم اعتبار و بدهی؛
مفهوم صرفه‌جویی هوشیارانه؛
دانش مفاهیم سرقت اطلاعات و ایمنی.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا دهقان |   1399/03/04 18:14:22   |
0     0
فکر می کنم دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی و همچنین مشارکت مؤثر در اقتصاد
ابعاد اصلی سواد مالی :
* بودجه بندی
* درآمد
* مدیریت مالی شخصی
* پس انداز
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سارازارع منشادی |   1399/03/04 19:58:43   |
0     0
سواد مالی همان توانایی هایی است که یک شخص درمورد اداره ی خانواده ی خود وحتی کشور خود اجراکند .سوادمالی باعث پیشرفت فرد درموارد اقتصادی می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین علی پناه |   1399/03/05 17:42:06   |
0     0
سواد مالی یعنی قدرت تبدیل و تغییر دانش دانشگاهی و اکتسابی فردی در بعد مفاهیم مالی و مدیریتی که نهایت برای فرد رفاه ،آرامش و امنیت به همراه خواهد داشت. ابعاد متفاوتی را میتوان متصور بود مانند
۱) سواد مالی درخوب تجزیه تحلیل کردن مسائل مالی .
۲) مدیریت هزینه ها و مخارج و منابع و درآمدها .
۳) سرمایه گذاری و پس انداز.
۴) اختراع و نو آوری.
۵) مدیریت ریسک و سرمایه گذاری. و...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی سامعی |   1399/03/07 00:11:07   |
0     0
سواد مالی یعنی اینکه بتوانید منابع مالی خود را به گونه‌ای مدیریت کنید که در طول عمر امنیت مالی داشته باشید. در کل برای داشتن سواد مالی، نیاز دارید مجموعه‌ای از آگاهی‌ها و مهارت‌ها را بدست آورید. این مجموعه آگاهی‌ها و مهارت‌ها، به شما کمک می‌کند تصمیماتی آگاهانه و موثر در مورد پس‌انداز و سرمایه‌گذاری بگیرید. به عبارتی سواد مالی یعنی، توانایی مدیریت اقتصادی درآمد. در واقع دانش مدیریت گردش نقدینگی، سرمایه‌گذاری و مدیریت هزینه را سواد مالی می‌گویند.
ابعاد اصلی سواد مالی عبارت است از بودجه بندی و درآمد و مدیریت مالی شخصی و پس انداز .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید حسین بخشایش |   1399/03/07 19:08:35   |
0     0
سواد مالی شامل تمام ابعااد زندگی شده و با گذراندن دورهای تئوریک نمی تواند متبلور شده ودر صورت بکار گرفته شده وعمل به ان نهایتا منجر به رفاه خانواده وجامعه می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آزاده السادات ترابزاده بافقی |   1399/03/07 20:35:30   |
0     0
سواد مالی عبارت است از داشتن دانش و درک کافی درباره مفاهیم مالی و روش های موجود و همچنین استفاده از این دانش برای حل مشکلات مالی موجود است.
سواد مالی دارای چهار بعد دانش، نگرش، تمایل و رفتار می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا زیلوباف |   1399/03/10 16:38:23   |
0     0
سواد مالی یعنی دانش و اگاهی از مفاهیم مالی وهمچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم های موثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی وهمچنین مشارکت موثر در اقتصاد .
ابعاد سواد مالی:
۱)مدیریت کسب و درامد
۲)مدیریت پول
۳)مدیریت ریسک
۴)مدیریت اعتبارو بدهی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
احمد واحدیان اردکانی |   1399/03/12 00:08:15   |
0     0
در واقع با داشتن سواد مالی شما یاد می گیرید:
1. چگونه درآمد خود را بودجه بندی کنید
2. چگونه بدهی های خود را مدیریت کنید
3. چگونه بخشی ازدرآمدخود را پس انداز کنید
4. برای دوران بازنشستگی برنامه ریزی کنید

5 مولفه سواد مالی
1. بودجه بندی
2. درک نرخ بهره
3. اولویت بندی صرفه جویی
4. تله چرخه اعتبار – بدهی
5. ایمنی و مشکلات سرقت اطلاعات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مژگان محمدی یزدی |   1399/03/19 02:47:52   |
0     0
سواد مالی یعنی داشتن مهارت و تجربه کافی برای رویارویی با مفهوم جامع دارایی و بدهی و سرمایه و تناسب بین آنها
ابعاد :دارایی بدهی سرمایه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mrz |   1399/03/22 22:00:48   |
0     0
سواد مالی عبارت است از: «دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی
سواد مالی شامل چهار بعد مدیریت کسب درامد ،مدیریت پول،مدیریت اعتبار و بدهی و مدیریت ریسک میباشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید سرایانی |   1399/03/25 17:59:10   |
0     0
سواد مالی، مجموعه‌ای از دانش‌ها، مهارت‌ها، گرایش‌ها و رفتارهای مالی است که افزایش آن، رشد اقتصادی فرد و جامعه را در پی خواهد داشت.
بیشتر افراد به شدت روی پول تمرکز می کنند! درصورتیکه باید وقت خود را برای یاد گرفتن سواد مالی و عمل به آن صرف کنند. تلاش برای پول درآموردن تحسین برانگیز است اما اگر سواد مالی نداشته باشید نمی‌تواند درآمد خود را مدیریت کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا ابراهیمی |   1399/03/25 19:54:28   |
0     0
منظور از سواد مالی چیست؟
منظور این عناوین است: قرض و بدهی، برنامه ریزی برای بازنشستگی، برنامه ریزی مالی خانوادگی، بیمه، بودجه بندی و خرج کردن، سرمایه گذاری، صاحب خانه شدن، عملکرد در زمان بحرانی ، پس انداز اضطراری.
در حال حاضر شاید اکثر مردم واژه نقدینگی و تورم را به خوبی می شناشند. ریختن بی حساب و کتاب پول در جامعه باعث رشد سریع نقدینگی شده و چون تولیدات متناسب با آن نبوده، تورمی افسار گسیخته رخ داده است.این موضوع را امروزه می توان در هر محفلی شنید.
اما دانستن این مطالب که کنترلی روی آنها نداریم چه دردی از ما دوا می کند؟ تمرکز بر این گونه مسائل نه تنها درمانی بر دردمندی های مالی ما نیست موجب پریشان احوالی نیز می شود. چند درصد از مردم در مورد لزوم داشتن پس انداز اضطراری می دانند؟ همه ی ما وضعیت نامناسب بازنشستگان اطراف خود را دیده ایم، چند درصد مردم نگران بازنشستگی خود هستند و یا طرحی به جز تامین اجتماعی برای آن دارند
ابعاد اصلی سواد مالی :
* بودجه بندی
* درآمد
* مدیریت مالی شخصی
* پس انداز
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حشمت الله اسدی زیدابادی |   1399/03/26 00:23:40   |
0     0
سواد مالی یک سواد اجرایی است. سواد تئوریک و با کاربردهای دانشگاهی نیست و البته که سواد مالی موشک هوا کردن هم نیست و نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد.
ابعاد سواد مالی در قالب چهار بخش : مدیریت کسب درآمد،مدیریت پول،مدیریت اعتبار و بدهی ومدیریت ریسک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh tak |   1399/03/26 11:45:01   |
0     0
سواد مالی به مجموعه اطلاعاتی گفته می شود برای اتخاذ تصمیمات مناسب و به موقع اقتصادی که مهمترین وظیفه سواد مالی باز کردن دید یا تقویت توان حل مساله است. باید این سواد اجرایی را یاد گرفت و به کار انداخت . مدیریت درامد / مدیریت پس انداز / مدیریت پول / مدیریت بودجه بندی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Morteaza Poursoleiman |   1399/03/31 18:28:05   |
0     0
سواد مالی یعنی اینکه بتوانید منابع مالی خود را به گونه‌ای مدیریت کنید که در طول عمر امنیت مالی داشته باشید. در کل برای داشتن سواد مالی، نیاز دارید مجموعه‌ای از آگاهی‌ها و مهارت‌ها را بدست آورید.
ابعاده سواد مالی عبارتند از:
* بودجه بندی
* درآمد
* مدیریت مالی شخصی
* پس انداز
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده دهقان |   1399/04/05 21:38:45   |
0     0
سواد مالی (Financial Literacy) اولین بار در 1997 در امریکا این‌گونه تعریف شد:
«توانایی یک فرد در استفاده از دانش و مهارتش برای مدیریت اثربخش منابع مالی خود به‌منظور امنیت مالی در طول عمر»
پس از آن البته تعاریف متعددی از سواد مالی ارائه شده است که طیفی از داشتن دانشی از مفاهیم مالی تا توانایی برنامه‌ریزی مالی برای نیازهای آینده را در بر می‌گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا صالحی نیا |   1399/04/10 19:43:54   |
0     0
تعاریف مختلفی در مورد سواد مالی وجود دارد، اما به‌طورکلی می‌توان چنین گفت که سواد مالی مجموعه‌ای از دانش و مهارت‌هایی است که منجر به بهینه شدن رفتار مالی فرد می‌شود.
به زبان دیگر می‌توان گفت سواد مالی توان استفاده از دانش و مهارت‌هایی است که برای مدیریت منابع مالی به کار گرفته می‌شود تا وضعیت مالی مناسبی را در طول زندگی تجربه کنیم.
همچنین یونسکو سواد مالی را این‌گونه تعریف می‌کند: توانایی مدیریت مالی خانواده، دانستن روش‌های پس‌انداز و متعادل کردن دخل‌وخرج.
این ادبیات نسبتاً جدید ، مدتی است که اهمیت بیشتری برای دولت‌ها و شهروندان پیداکرده است زیرا می‌تواند آثار بسیاری بر سلامت اقتصادی و پایداری کشورها داشته باشد.
ابعاد اصلی سواد مالی : عبارت است از
* بودجه بندی ، درآمد ، مدیریت مالی شخصی ، پس انداز
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل |   1399/04/14 19:59:17   |
0     0
سواد مالی مجموعه‌ای از دانش و مهارت‌هایی است که منجر به بهینه شدن رفتار مالی فرد می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد سجاد حجتی پور |   1399/04/15 00:01:50   |
0     0
سوادمالی یعنی توانایی کسب درامد و مدیریت مخارج ،پس اندازکردن و سپس سرمایه گذاری مناسب میباشد .
ابعاد اصلی سواد مالی :
* بودجه بندی
* درآمد
* مدیریت مالی شخصی
* پس انداز
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا کبیری |   1399/04/17 00:02:43   |
0     0
سواد مالی مجموعه‌ای از دانش و مهارت‌هایی است که منجر به بهینه شدن رفتار مالی فرد می‌شود.سواد مالی شامل چهار بعد مدیریت کسب درامد ،مدیریت پول،مدیریت اعتبار و بدهی و مدیریت ریسک میباشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا حاجی زاده |   1399/04/17 01:53:49   |
0     0
سواد مالی عبارت است از: «دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی و همچنین مشارکت مؤثر در اقتصاد
دارای چخار بعد. مدیریت کسب درامد. مدیریت پول . مدیریت اعتبار و بدهی. مدیریت ریسک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
لعیا حیدری |   1399/04/17 02:32:04   |
0     0
دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی سواد مالی گویند
4 بعد دارد : 1- مدیریت کسب و کار 2- مدیریت پول 3- مدیریت اعتبار و بدهی 4- مدیریت ریسک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Hamidreza Mirmohammadi |   1399/04/17 10:12:55   |
0     0
سواد مالی مجموعه ای از دانش ومهارت هایی است که منجر به بهینه شدن رفتار مالی می شود
ابعاد سود مالی عبارتند از بودجه بندی. درامد. مدیریت. پس انداز.
باید این سواد اجرایی را یاد گرفت وبه کار انداخت مدیریت درامد. مدیریت پس انداز. مدیریت پول. مدیریت بودجه بندی.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سپیده دهقان |   1399/04/18 17:47:14   |
0     0
مجموعه‌ای از آگاهی‌ها و مهارت‌ها را بدست آورید. این مجموعه آگاهی‌ها و مهارت‌ها، به شما کمک می‌کند تصمیماتی آگاهانه و موثر در مورد پس‌انداز و سرمایه‌گذاری بگیرید. به عبارتی سواد مالی یعنی، توانایی مدیریت اقتصادی درآمد. در واقع دانش مدیریت گردش نقدینگی، سرمایه‌گذاری و مدیریت هزینه را سواد مالی می‌گویند.
ابعاد اصلی سواد مالی عبارت است از بودجه بندی و درآمد و مدیریت مالی شخصی و پس انداز .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه مستانی |   1399/04/18 22:23:10   |
0     0
سواد مالی مجموعه‌ای از دانش و مهارت‌هایی است که منجر به بهینه شدن رفتار مالی فرد می‌شود.سواد مالی شامل چهار بعد مدیریت کسب درامد ،مدیریت پول،مدیریت اعتبار و بدهی و مدیریت ریسک میباشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سمیرا |   1399/04/18 23:50:58   |
0     0
سواد مالی مجموعه‌ای از دانش و مهارت‌هایی است که منجر به بهینه شدن رفتار مالی فرد می‌شود.
1- مدیریت کسب و کار 2- مدیریت پول 3- مدیریت اعتبار و بدهی 4- مدیریت ریسک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین یزدی یوسفی |   1399/04/19 10:04:17   |
0     0
سواد مالی همان توانایی هایی است که یک شخص درمورد اداره ی خانواده ی خود وحتی کشور خود اجراکند .سوادمالی باعث پیشرفت فرد درموارد اقتصادی می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
behzad hajihoseini |   1399/04/19 13:15:16   |
0     0
به طور کلی سواد مالی عبارت است از داشتن دانش و درک کافی درباره مفاهیم مالی و روش های موجود و همچنین استفاده از این دانش برای حل مشکلات مالی موجود است. با داشتن سواد مالی کافی شما می توانید به راحتی درباره امور مالی شخصی خود فکر کرده و قبل از تصمیم گیری تمامی گزینه های موجود را بررسی کرده و در نهایت بهترین آنها را انتخاب نمایید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه زارع |   1399/04/19 22:35:02   |
0     0
سوادمالی یعنی توانایی کسب درامد و مدیریت مخارج ،پس اندازکردن و سپس سرمایه گذاری مناسب می باشد
سواد مالی شامل چهار بعد مدیریت کسب درامد ،مدیریت پول،مدیریت اعتبار و بدهی و مدیریت ریسک می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه جعفری |   1399/04/20 12:34:01   |
0     0
سواد مالی یک سواد اجرایی است. سواد تئوریک و با کاربردهای دانشگاهی نیست و البته که سواد مالی موشک هوا کردن هم نیست و نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد.برخی سواد مالی را مدیریت پول، بودجه‌بندی، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و بیمه ...می دانند. یکی از جامع‌ترین و گسترده‌ترین تعاریف از سواد مالی توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه انجام شده است. طبق این تعریف سواد مالی عبارت است از: «دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی و همچنین مشارکت مؤثر در اقتصادسواد مالی شامل چهار بعد مدیریت کسب درامد ،مدیریت پول،مدیریت اعتبار و بدهی و مدیریت ریسک میباشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
afkhami |   1399/04/21 00:25:09   |
0     0
سواد مالی عبارت است از: «دانش و آگاهی از مفاهیم مالی
و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور
ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی
به منظور بهبود رفاه مالی و همچنین مشارکت مؤثر در
اقتصاد».
سواد مالی شامل چهار بعد مدیریت کسب درامد ،مدیریت
پول،مدیریت اعتبار و بدهی و مدیریت ریسک میباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا سلیمانی |   1399/04/23 08:34:32   |
0     0
سواد مالی یعنی اینکه بتوانید منابع مالی خود را به گونه‌ای مدیریت کنید که در طول عمر امنیت مالی داشته باشید. در کل برای داشتن سواد مالی، نیاز دارید مجموعه‌ای از آگاهی‌ها و مهارت‌ها را بدست آورید. این مجموعه آگاهی‌ها و مهارت‌ها، به شما کمک می‌کند تصمیماتی آگاهانه و موثر در مورد پس‌انداز و سرمایه‌گذاری بگیرید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید گلزارفر |   1399/04/24 14:40:57   |
0     0
سواد مالی عبارت است از داشتن دانش و درک کافی درباره مفاهیم مالی و روش های موجود و همچنین استفاده از این دانش برای حل مشکلات مالی موجود است
هر فردی نیاز دارد که در خصوص امور مالی دانش کافی داشته و در راستای تقویت سواد مالی خود گام بردارد. در غیر این صورت نمی تواند در زمینه مدیریت مالی عملکرد مناسبی را داشته باشد. چرا که بدون داشتن سواد مالی تصمیماتی که فرد گرفته و اقداماتی که در راستای همان تصمیمات خواهد داشت، مناسب نبوده و نمی تواند موفقیت لازم را به همراه داشته باشد.
ابعاد اصلی سواد مالی :
* بودجه بندی
* درآمد
* مدیریت مالی شخصی
* پس انداز
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه لطف محمدی |   1399/04/25 22:23:43   |
0     0
سواد مالی را مدیریت پول، بودجه‌بندی، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و بیمه ...می دانند. یکی از جامع‌ترین و گسترده‌ترین تعاریف از سواد مالی توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه انجام شده است. طبق این تعریف سواد مالی عبارت است از: «دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جمال سالاری |   1399/04/25 22:55:31   |
0     0
آن بخش از دانش فرد است که با تکیه به آن می تواند تصمیمات اقتصادی مناسب گرفته و بر مشکلات مرتبط با آن فائق آید .
ابعاد سواد مالی شامل : مدیریت کسب درآمد ، مدیریت پول ، مدیریت اعتبار و بدهی ، مدیریت ریسک است که در تمام رکن های زندگی مالی یک فرد موثر است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهلا زارع |   1399/04/26 16:30:41   |
0     0
سواد مالی مجموعه‌ای از دانش و مهارت‌هایی است که منجر به بهینه شدن رفتار مالی فرد می‌شود.سواد مالی شامل چهار بعد مدیریت کسب درامد ،مدیریت پول،مدیریت اعتبار و بدهی و مدیریت ریسک میباشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نادر گندمکار |   1399/04/26 22:28:39   |
0     0
سواد بر چه اساسی شکل می گیرد؟ بر اساس نیازی که به وجود می آید و مواجهه با مشکل و چالش های آن مثلا در 1000 سال پیش برای زندگی نیاز نبود که فرد سواد خواندن نوشتن و یا سواد رسانه و ... داشته باشد چون نیازی نداشت و نداشتن آنها تهدیدی برای او و خانواده او نبود.

پس برای تامین و رفع نیاز باید به سمت افزایش توان مهارتی و ظرفیت مدیریتی نیاز(نیاز سنجی و راه حل محوری) حرکت کرد.
امروزه آگاهی در خصوص ابزارهای مالی، یکی از ارکان لاینفک زندگی بشر و پیش نیاز رشد اقتصادی در هر کشوری است. تحقیقات نشان می دهد هرچه سطح سواد مالی افراد یک جامعه بیشتر باشد، رونق مبادلات مالی و سطح رفاه افراد آن جامعه نیز افزایش مییابد، به الطبع آن در بحران های اقتصادی نیز رفتار جامعه کشور را به سمت و سوی ثبات خواهد برد.


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید
سواد مالی یک سواد اجرایی است. سواد تئوریک و با کاربردهای دانشگاهی نیست و البته که سواد مالی موشک هوا کردن هم نیست و نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد. همه شما می‌دانید که در عملیات اجرایی بسیاری از آنچه خوانده‌اید یا سواد دانشگاهی شما کاربرد ندارند و البته مهمترین وظیفه آنها باز کردن دید یا تقویت توان حل مساله است. باید سواد اجرایی را یاد گرفت و به کار انداخت.

از نظر مالی، سواد آموزی یک شبه اتفاق نمی‌افتد و با خواندن فقط یک کتاب انجام نمی‌شود. این موضوع از طریق آموزش، تجربه عملی و درس‌های زندگی اتفاق می‌افتد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید جمال الدین طباطبایی مزرعه نو |   1399/04/27 01:11:44   |
0     0
(FINANCIAL LITERACY) یا سواد مالی
دارا بودن مجموعه مهارت‌ها و دانش مورد نیاز برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه و موثر در قبال منابع پولی است. زندگی هر فرد مملو از تصمیمات متعدد مالی و غیرمالی است که داشتن اطلاعات مناسب، افراد را قادر می‌سازد زندگی خود و اطرافیان و جهان پیرامون خود را بهبود دهند. سواد مالی عبارت است از: «دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی و همچنین مشارکت مؤثر در اقتصاد»
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد زارع |   1399/04/27 16:38:59   |
0     0
اطلاعات مالی چیست؟ واژه های ریز و درشت اقتصادی؟ فهمیدن دلایل رشد تورم و نقدینگی؟ داشتن اطلاع از نحوه ی پرداخت سود و دریافت وام از کلیه ی بانک ها؟





خیلی خوب است که ما این اطلاعات را داشته باشیم ولی به احتمال زیاد پایه تئوریک آن و مهم تر از همه وقت آن را نداریم. دانستن اطلاعاتی از اقتصاد خرد و کلان، شاید به حال استقلال مالی ما سودمند نباشد. اما مطالعه در زمینه مدیریت مالی شخصی و هر آنچه که مربوط به آن است قطعا موجب ارتقای وضعیت مالی ما خواهد شد.




در حال حاضر شاید اکثر مردم واژه نقدینگی و تورم را به خوبی می شناشند. ریختن بی حساب و کتاب پول در جامعه باعث رشد سریع نقدینگی شده و چون تولیدات متناسب با آن نبوده، تورمی افسار گسیخته رخ داده است.این موضوع را امروزه می توان در هر محفلی شنید.





اما دانستن این مطالب که کنترلی روی آنها نداریم چه دردی از ما دوا می کند؟ تمرکز بر این گونه مسائل نه تنها درمانی بر دردمندی های مالی ما نیست موجب پریشان احوالی نیز می شود. چند درصد از مردم در مورد لزوم داشتن پس انداز اضطراری می دانند؟ همه ی ما وضعیت نامناسب بازنشستگان اطراف خود را دیده ایم، چند درصد مردم نگران بازنشستگی خود هستند و یا طرحی به جز تامین اجتماعی برای آن دارند؟







منظور از سواد مالی چیست؟

منظور این عناوین است: قرض و بدهی، برنامه ریزی برای بازنشستگی، برنامه ریزی مالی خانوادگی، بیمه، بودجه بندی و خرج کردن، سرمایه گذاری، صاحب خانه شدن، عملکرد در زمان بحرانی ، پس انداز اضطراری.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا مرادی مزرعه نو |   1399/04/27 21:54:31   |
0     0
سواد مالی یعنی اینکه بتوانید منابع مالی خود را به گونه‌ای مدیریت کنید که در طول عمر امنیت مالی داشته باشید. در کل برای داشتن سواد مالی، نیاز دارید مجموعه‌ای از آگاهی‌ها و مهارت‌ها را بدست آوریدابعاد اصلی سواد مالی عبارت است از بودجه بندی و درآمد و مدیریت مالی شخصی و پس انداز
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا دوستی |   1399/04/28 20:24:15   |
0     0
مدیریت کسب درامد، مدیریت پول ، مدیریت اعتبار و بدهی، مدیریت ریسک
چهار بعدسواد مالی می باشد.
سواد مالی یعنی داشتن دانش و تخصص و مدیریت خرج و پس انداز در تصمیم های اقتصادی موثر .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بیتا ناظمی |   1399/04/28 22:15:24   |
0     0
«دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی و همچنین مشارکت مؤثر در اقتصاد»......ابعاد اصلی سواد مالی عبارت است از بودجه بندی و درآمد و مدیریت مالی شخصی و پس انداز
با یادگیری این مجموعه مهارت‌ها زندگی شما دگرگون خواهد شد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
کیانوش بمانی نژاد |   1399/04/29 15:23:10   |
0     0
دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم ‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی سواد مالی گویند.
4 بعد دارد:
1- مدیریت کسب و کار
2- مدیریت پول
3- مدیریت اعتبار و بدهی
4- مدیریت ریسک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی دهقانیزاده بغداداباد |   1399/04/29 20:37:20   |
0     0
سواد مالی یعنی دانش و اگاهی از مفاهیم مالی وهمچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم های موثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی وهمچنین مشارکت موثر در اقتصاد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح الله بخشی |   1399/04/29 21:35:01   |
0     0
دانش و اگاهی از مفاهیم مالی و استفاده صحیح از ان در جهت پیشرفت مالی..
مدیریت پول، مدیریت درامد، مدیریت اعتبار، مدیریت بدهی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا مظفری دهشیری |   1399/04/29 22:13:56   |
0     0
سواد مالی یک سواد اجرایی است. سواد تئوریک و با کاربردهای دانشگاهی نیست و البته که سواد مالی موشک هوا کردن هم نیست و نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد. همه شما می‌دانید که در عملیات اجرایی بسیاری از آنچه خوانده‌اید یا سواد دانشگاهی شما کاربرد ندارند و البته مهمترین وظیفه آنها باز کردن دید یا تقویت توان حل مساله است. باید سواد اجرایی را یاد گرفت.
ابعاد سواد مالی شامل : مدیریت کسب درآمد ، مدیریت پول ، مدیریت اعتبار و بدهی ، مدیریت ریسک است که در تمام رکن های زندگی مالی یک فرد موثر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خوشنام |   1399/04/29 23:39:36   |
0     0
سواد مالی یک سواد اجرایی است. سواد مالی شامل دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم های موثر اقتصادی در تمام موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی و همچنین مشارکت موثر در اقتصاد است.
- سواد مالی دارای ۴ بعد است شامل مدیریت کسب درآمد، مدیریت پول، مدیریت اعتباردهی، مدیریت ریسک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه زارعی |   1399/04/30 02:08:17   |
0     0
سواد مالی عبارت است از داشتن دانش و درک کافی درباره مفاهیم مالی و روش های موجود و همچنین استفاده از این دانش برای حل مشکلات مالی موجود است
هر فردی نیاز دارد که در خصوص امور مالی دانش کافی داشته و در راستای تقویت سواد مالی خود گام بردارد. در غیر این صورت نمی تواند در زمینه مدیریت مالی عملکرد مناسبی را داشته باشد. چرا که بدون داشتن سواد مالی تصمیماتی که فرد گرفته و اقداماتی که در راستای همان تصمیمات خواهد داشت، مناسب نبوده و نمی تواند موفقیت لازم را به همراه داشته باشد.
سرمایه‌گذاری روی خود
سرمایه‌گذاری روی توسعه کسب‌وکار خود
سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای جدید
سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف (بورس، ارز، سکه و ...)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زینب دریس |   1399/04/30 10:54:19   |
0     0
سواد مالی یعنی توانایی مدیریت اقتصادی در آمد در واقع دانش مدیریت گردش نقدینگی ،سرمایه گذاری و مدیریت هزینه را سواد مالی میگویند
دارای ۴ بعد ،مدیریت ،کسب درآمد،مدیریت پول ،مدیریت اعتبار و بدهی ،مدیریت ریسک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مطهره صولتی |   1399/04/30 13:06:21   |
0     0
دانش و اگاهی از مفاهیم مالی و استفاده صحیح از ان در جهت پیشرفت مالی
1-مدیریت کسب و کار
٢-مدیریت پول
٣-مدیریت اعتبار و بدهی
٤-مدیریت ریسک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضازارعیان |   1399/04/30 13:30:51   |
0     0
بخش گسترده ای به نام سواد اقتصادی است، سواد مالی مجموعه ای از دانش ها، مهارت ها، گرایش ها رفتارهای مالی است که افزایش آن رشد اقتصادی فرد و جامعه را در پی خواهد داشت یعنی بتوانید منابع مالی خود را مدیریت کنید که در طول زندگی خود امنیت مالی را تجربه کنید و دارای ابعاد عرضه و تقاضا وقیمت وتورم است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1399/04/30 17:21:27   |
0     0
در واقع با داشتن سواد مالی شما یاد می گیرید:

1. چگونه درآمد خود را بودجه بندی کنید
شما به خوبی می آموزید که چه زمانی خرج کرده، چه وقت صرفه جویی نموده و به چه شکلی بدهی های خود را تسویه و بخشی از درآمد خود را پس انداز کنید. در واقع بودجه بندی اولین گامی است که شما باید در راستای درک صحیح مدیریت پول بردارید.

2. چگونه بدهی های خود را مدیریت کنید
فردی که از دانش مالی بالایی برخوردار است می داند که به چه شکلی قرض یا وام بگیرد و در ادامه نیز به چه شکلی آن را پس بدهد. به عنوان مثال زمانی که شما سواد مالی بالایی داشته باشید، در زمان گرفتن وام می توانید متوجه نقش مهم نرخ بهره و شرایط وام های مختلف شده و به راحتی آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.

3. چگونه بخشی از درآمد خود را پس انداز کنید
یک راه بسیار مناسب برای جلوگیری از نیاز به قرض یا وام گرفتن، پس انداز کردن است. فردی که سواد مالی بالایی دارد می تواند هزینه های خود را به شکلی مدیریت کند که بخشی از آن پس انداز شده و در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار بگیرد.

4. برای دوران بازنشستگی برنامه ریزی کنید
در کنار پس انداز برای مواقع اضطراری شما باید بتوانید به صورت همزمان برای بلند مدت و برای دوران بازنشتگی خود نیز پس انداز داشته باشید. چیزی که می تواند در این زمینه به شما کمک کند، داشتن سواد مالی است.
مولفهای سواد مالی :
1. بودجه بندی
2. درک نرخ بهره
3. اولویت بندی صرفه جویی
4. تله چرخه اعتبار – بدهی
5. ایمنی و مشکلات سرقت اطلاعات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ولی نامجو |   1399/04/30 17:58:03   |
0     0
سواد مالی دارای بعدهای 1_مدیریت کسب درآمد 2- مدیریت پول 3-مدیریت اعتبار وبدهی 4-مدیریت ریسک .سواد مالی رفتار صحیح فرد براثر نگرش درست مالی که منجر به سودآوری می گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد زارع |   1399/04/30 22:05:57   |
0     0
سواد بر اساس نیازی که به وجود می آید و مواجهه با مشکل و چالش های آن مثلا در 1000 سال پیش برای زندگی نیاز نبود که فرد سواد خواندن نوشتن و یا سواد رسانه و ... داشته باشد چون نیازی نداشت و نداشتن آنها تهدیدی برای او و خانواده او نبود.
پس برای تامین و رفع نیاز باید به سمت افزایش توان مهارتی و ظرفیت مدیریتی نیاز(نیاز سنجی و راه حل محوری) حرکت کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sajad zare |   1399/04/30 23:35:31   |
0     0
دارا بودن مجموعه مهارت‌ها و دانش مورد نیاز برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه و موثر در قبال منابع پولی است. زندگی هر فرد مملو از تصمیمات متعدد مالی و غیرمالی است که داشتن اطلاعات مناسب، افراد را قادر می‌سازد زندگی خود و اطرافیان و جهان پیرامون خود را بهبود دهند. سواد مالی عبارت است از: «دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی و همچنین مشارکت مؤثر در اقتصاد»
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه محمدی ساغندی |   1399/04/31 15:37:52   |
0     0
سواد مالی دانش وآگاهی است که از مفاهیم مالی داریم واستفاده از این اطلاعات برای تصمیم های موثر اقتصادی وبهبود رفاه مالی
سواد مالی شامل ۴بعد است
۱-مدیریت کسب ودرآمد
۲-مدیریت پول
۳-مدیریت اعتبار وبدهی
۴-مدیریت ریسک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
درویشی |   1399/05/02 07:38:08   |
0     0
سواد مالی عبارت است از: «دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی و همچنین مشارکت مؤثر در اقتصاد
دارای
چهار بعد. مدیریت کسب درامد. مدیریت پول . مدیریت اعتبار و بدهی. مدیریت ریسک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهین خواجوی |   1399/05/02 17:55:07   |
0     0
_سواد مالی عبارت است از: «دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی و همچنین مشارکت مؤثر در اقتصاد».
_مدیریت کسب و کار
مدیریت پول
مدیریت اعتبار و بدهی
مدیریت ریسک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پوریا سلیمانی چالی |   1399/05/02 21:08:53   |
0     0
سواد مالی عبارت است از: «دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی و همچنین مشارکت مؤثر در اقتصاد»
سواد مالی جنبه های متفاوتی از یک فرد را شامل می‌شود:
• کار و درآمد
• خرید کالاها و خدمات
• پس‌انداز
• اعتبار و بدهی
• سرمایه‌گذاری
• مدیریت ریسک و بیمه
• تصمیم‌گیری مالی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مسعودتاجیک |   1399/05/02 21:30:09   |
0     0
دانش و آگاهی از مفاهیم مالی و همچنین مهارت و انگیزه استفاده از این دانش به منظور ایجاد تصمیم‌های مؤثر اقتصادی در تمامی موضوعات مالی به منظور بهبود رفاه مالی سواد مالی گویند
4 بعد دارد : 1- مدیریت کسب و کار 2- مدیریت پول 3- مدیریت اعتبار و بدهی 4- مدیریت ریسک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
معصومه یاری علی ابادی |   1399/05/02 23:25:33   |
0     0
سواد مالی دانش واگاهی از مفاهیم مدیریت مالی بعضی دارند وبعضی باید از ابتدا یاد بگیرند ابعاد سواد مالی مدیریت درامد.مدیریت پول.مدیریت اعتبار.مدیریت ریسک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه توحیدفر |   1399/05/03 21:50:49   |
0     0
سواد مالی جنبه های متفاوتی از یک فرد را شامل می‌شود:
• کار و درآمد
• خرید کالاها و خدمات
• پس‌انداز
• اعتبار و بدهی
• سرمایه‌گذاری
• مدیریت ریسک و بیمه
• تصمیم‌گیری مالی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیده بنت الهدی مرتضوی |   1399/05/09 05:44:23   |
0     0
سواد مالی مجموعه‌ای از دانش و مهارت‌هایی است که منجر به بهینه شدن رفتار مالی فرد می‌شود. سواد مالی توان استفاده از دانش و مهارت‌هایی است که برای مدیریت منابع مالی به کار گرفته می‌شود تا وضعیت مالی مناسبی را در طول زندگی تجربه کنیم.سواد مالی می‌تواند از طریق افزایش دانش و مهارت در نگهداری و مدیریت پول باعث شود که صرفه‌جویی مالی بهتری داشته باشیم و توان مالی خود را به‌مرور افزایش دهیم تا اینکه رفاه بیشتری را تجربه کنیم.سواد مالی نیز کمک می‌کند تا در مقابل بحران‌ها و شرایط سخت اقتصادی از آسیب‌های جدی در امان بمانیم؛ همچنین باعث می‌شود تا بتوانیم در شرایط عادی از رفاه بیشتری برخوردار باشیم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهروز باستانی اله ابادی |   1399/05/09 08:57:28   |
0     0
سواد مالی و ابعاد آ
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل شهاب |   1399/05/09 17:21:25   |
0     0
ان قسمت از اطلاعات افراد که با مراجعه به ان می توانند بودجه بندی کنند یا به اصطلاح دانش وتخصص ومدیریت خرج و پس انداز
دارای چهار بعد مدریت کسب درامد مدیرت پول مدیریت اعتبار ومدیریت ریسک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا منصوری محمد ابادی |   1399/05/12 18:45:12   |
0     0
سواد مالی یعنی توانایی مدیریت اقتصادی در آمد در واقع دانش مدیریت گردش نقدینگی ،سرمایه گذاری و مدیریت هزینه را سواد مالی میگویند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی جلالی فر |   1399/06/08 15:12:01   |
0     0
منظور از سواد مالی چیست؟ منظور این عناوین است: قرض و بدهی، برنامه ریزی برای بازنشستگی، برنامه ریزی مالی خانوادگی، بیمه، بودجه بندی و خرج کردن، سرمایه گذاری، صاحب خانه شدن، عملکرد در زمان بحرانی ، پس انداز اضطراری..
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام گشتاسبی |   1399/06/13 18:31:23   |
0     0
مدیریت دارایی ها در جهت کسب حداکثری انتفاع
مدیریت کسب کار پول ریسک اعتبار و بدهی ...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics