تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

انواع حسابهای بانکی: بانکداری اسلامی چه می گوید!

فرض کنید به بانکی مراجعه کرده و می‌خواهید یک حساب افتتاح کنید. کارمند شعبه از شما می‌پرسد قصد افتتاح چه حسابی را دارید؟ جاری یا پس‌انداز؟ چه جوابی می‌دهید؟

 شاید در ذهنتان این سوال پیش بیاید که تفاوت این حساب‌ها در چیست؟ مسلما اگر کاربرد هر حساب را بدانید بهتر می‌توانید از سیستم‌های بانکی و خدمات آن‌ها استفاده کنید. 
 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در یک تقسیم بندی کلی انواع سپرده ها به  گروههای زیر تقسیم می شود.
 
1. حساب قرض‌الحسنه
حساب‌های قرض‌الحسنه فاقد سود هستند و بانک در ازای دریافت پول سپرده‌گذار به آن‌ سودی نمی‌دهد. این حساب‌ها در دو نوع کلی هستند:
- سپرده قرض الحسنه جاری (دیداری)
- این همان حسابی است که به آن دسته چک تعلق می‌گیرد. برای افتتاح این حساب شخص باید شرایط لازم برای افتتاح حساب جاری را داشته باشد، یعنی کارمند باشد، شرکت داشته باشد، دارای جواز کسب باشد و یا ادله‌ای برای استفاده از چک داشته باشد.
- برداشت از این حساب می‌تواند از طریق کارت هم صورت گیرد.
از نظر بانکداری اسلامی:  این حساب از جهت ماهیت حقوقی و کیفیت عمل همانند سپرده دیداری در بانکهای سنتی است. اشخاص حقیقی و حقوقی با افتتاح حساب جاری، وجوه اضافه بر نیاز خود را به بانک سپرده دسته چک دریافت می کنند تا در وقت مناسب با استفاده از خدمات حساب جاری در مبادلات پولی خود استفاده کنند و از آنجا که انگیزه سپرده گذاران این حساب، نگهداری وجوه و تسهیل در مبادلات پولی از طریق این خدمات بانکی است به کارگیری تعبیر قرض الحسنه صحیح نمی باشد. به نظر می رسد اطلاق عبارت بر این حسابها ناشی از این پندار است که هر قرض بدون بهره ای (قرض الحسنه) است در حالی که این اشتباه است. مطابق مضمون آیات و روایات، قرض الحسنه جایی است که قرض دهنده برای کسب اجر معنوی به فرد نیازمندی کمک کرده و به او قرض بدون بهره می دهد. بنابراین اگر قرض دهنده با اغراض دیگری چون حفظ پول، تسهیل در معاملات، نقل و انتقال وجوه و... مبلغی را به بانک یا غیر آن قرض دهد اگر چه قرض بدون بهره هست و از نظر اسلام مجاز و مشروع می باشد لیکن عنوان (قرض الحسنه) بر آن صدق نمی کند و چنانچه گذشت غالب سپرده گذاران حساب جاری با چنین اغراضی سپرده گذاری می کنند.
 
- سپرده قرض الحسنه پس انداز
 
این حساب از نوع حساب‌هایی است که در قرعه‌کشی‌ها شرکت داده شده و به آن‌ها جایزه تعلق می‌گیرد. این حساب برای تراکنش‌های کوچک و پول کم مناسب است.
از نظر بانکداری اسلامی: حساب پس انداز از سپرده های رایج نظامهای رایج نظامهای بانکی است. ویژگی آن این است که اشخاص حقیقی و گاهی حقوقی وجوه اضافه بر هزینه های جاری خود را برای مدت نامعین به چنین حسابی واریز کرده در برابر آن دفترچه دریافت می کنند تا هنگام نیاز با برنامه ریزی، وجوه مذکور را دریافت کنند. ماهیت چنین سپرده ای قرض است و در بانکهای سنتی عموما به آنها بهره می پردازند. در بانکداری بدون ربا پرداخت بهره ممنوع است لیکن برای ترغیب سپرده گذاران جوایزی در نظر می گیرند. این جوایز که بدون تعهد و قرارداد قبلی پرداخت می شود به صورت غیر ثابت (نقدی و جنسی) است و از طریق قرعه بین صاحبان حساب توزیع می شود. از آنجا که معمولا صاحبان این نوع سپرده ها علاوه بر نگهداری وجوه، قصد کمک به بانک در اعطای قرض الحسنه و شرکت در ثواب معنوی آن عمل مقدس دارند اطلاق (سپرده قرض الحسنه)به این حسابها به جا و شایسته است.
 
2. حساب سرمایه‌گذاری
این نوع حساب‌ها ذاتا از انواعی هستند که به آنها سود تعلق می‌گیرد. البته بانک‌ها طی سال، سود علی‌الحساب تضمین شده را واریز و در پایان سال سهم سود هر حساب را به صورت واقعی محاسبه می‌کنند و در صورتی‌که سهم سود از مبالغ واریز شده طی سال بیشتر باشد، اضافه سود به حساب اشخاص واریز می‌شود.
سپرده سرمایه‌گذاری هم انواعی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.
 
 
 
 
 
 
 
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت
این نوع حساب متداول‌ترین حساب سپرده سرمایه‌گذاری است که بانک به صورت روزشمار به آن سود می‌دهد. مبنای محاسبه سود در هر روز کمترین مبلغی است که در حساب فرد باقی می‌ماند، مثلا اگر کسی ۱۰۰ هزار تومان در حسابی داشته باشد و در روز اول خرداد ماه مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به حساب خود واریز کند و مجددا مبلغ ۲۵۰ هزار تومان از حساب برداشت کند، آن‌گاه حداقل مبلغ مانده حساب او در روز اول خرداد ماه برابر ۵۰ هزار تومان است که مبنای محاسبه سود قرار می‌گیرد.
سود این نوع حساب به صورت ماهانه به همان حساب واریز می‌شود و برداشت از آن با دفترچه و یا کارت بانکی مقدور است.
سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار
به این نوع حساب نیز سود تعلق می‌گیرد، البته با توجه به مدت قرارداد، فرد نمی‌تواند از حساب برداشت کند، در غیر این‌صورت مشمول سود کوتاه‌مدت می‌شود. اکثر بانک‌ها برای این نوع حساب‌ها دفترچه صادر نمی‌کنند و صرفا یک گواهی به فرد می‌دهند.
* به این نوع حساب‌ها کارت تعلق نمی‌گیرد.
سود این حساب‌ها به صورت ماه به ماه به حساب دیگری که سپرده کوتاه مدت است واریز می‌شود.
 

 

 

 

 

بررسی این حسابها از نظربانکداری اسلامی: این حساب ها بسیاری سرمایه های نقدی هستند که به علل مختلف علاقه یا توان به کارگیری آنها را ندارند. به این جهت سراغ موسساتی می روند که بتواند علاوه بر حفظ سرمایه، سودی در اختیار آنها قرار دهد. بانکهای سنتی در قالب سپرده های ثابت، وجوه مذکور را جذب کرده علاوه بر تعهد باز پرداخت اصل آنها، متناسب با مدت زمان سپرده گذاری به صاحبانشان بهره می پردازند. از آنجا که ماهیت حقوقی این نوع سپرده ها قرض با بهره و از مصادیق روشن ربا بود در قانون بانکداری بدون ربا تغییر بنیادی یافت. چنانچه در مواد سه تا شش قانون بانکداری بدون ربا آمده، بانکها وجوه سپرده های سرمایه گذاری مدت دار را در قالب حقوقی عقد (وکالت) از صاحبان آنها تحویل گرفته و به عنوان وکیل سپرده گذاران در امور مشارکت، مضاربه، اجاره به شرط تملیک، معاملات اقساط ی، مزارعه، مساقات، سرمایه گذاری مستقیم، معاملات سلف و جعاله به کار می گیرند. بانکها می توانند اصل سپرده های سرمایه گذاری مدت دار را تعهد یا بیمه نمایند و منافع حاصل از عملیات مذکور را طبق قرارداد، متناسب با مدت و مبلغ سپرده با رعایت سهم منابع بانک پس از کسر هزینه ها و حق وکالت، بین صاحبان سپرده تقسیم می کنند. در این حسابها اگر چه میزان سود از ابتدا معلوم نیست اما به سبب وسعت عمل و تنوع معاملات اطمینان هست که سود منابع عاید این وجوه خواهد شد، بطوریکه بانک می تواند قبل از حسابرسی کامل به آنها سود علی الحساب بپردازد. سپرده های سرمایه گذاری مدت دار به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت می باشد. سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت به صورت دفترچه نگهداری می شود و با حداقل ده هزار ریال که برای بار اول حداقل سه ماه نزد بانک باقی بماند افتتاح می گردد. صاحب حساب با ارائه دفترچه، هر زمان می تواند- با رعایت سه ماه اول و نیز با در نظر گرفتن این که سود به نسبت کمترین مانده در هر ماه تعلق خواهد گرفت- از وجوه خود برداشت و یا مجددا وجوهی را به حساب خود اضافه نماید. تمدید مدت این گونه سپرده ها بعد از سه ماه اول، یک ماه یک ماه و خود به خود طبق قرار داد اولیه خواهد بود و نیازی به مراجعه مجدد برای تمدید نیست. سپرده های سرمایه گذاری بلند مدت به صورت برگه سپرده از طرف بانکها با حداقل مبلغ پنجاه هزار ریال و از جهت مدت یک ساله، دو ساله، سه ساله و پنج ساله پذیرفته می شود. پس از سررسید تمدید سپرده به مدتهای بیشتر با تابعی از ضریب سه ماه میسر خواهد بود. طبق گزارش اقتصادی و ترازنامه بانک مرکزی، سود پرداختی برای سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت، بلند مدت یک ساله، دو ساله، سه ساله و پنج ساله در سالهای 1374 و 1375 به ترتیب 8،14 ،15 ،16 و5/18 درصد بوده است که به نوعی بیانگر اعمال نظریه (مدیریت بدهیها) است. پیداست اساس سپرده های سرمایه گذاری مدت دار را (نظریه وکالت) تشکیل می دهد. اعتقاد ما بر این است که این نظریه برای معاملات بانکی تناسبی ندارد و در نتیجه مواجه با نارساییهای اساسی است. در این قسمت عدم تناسب و نارساییهای این نظریه بیان می شود.


تغییراتی که در سالهای اخیر در نظام بانکی ایجاد شده است به شرح زیر می باشند:

سپرده های بانکی به دو دسته قرض‌الحسنه و مدت دار تقسیم می‌شوند.
در حساب‌های قرض‌الحسنه هیچ سودی به حساب تعلق نمیگیره و صرفاً حساب‌هایی است که به صورت قرض‌الحسنه و بدون سود نزد بانکها نگهداری می‌شوند. حساب‌های قرض‌الحسنه به دو دسته عادی و ویژه تقسیم گردیده و حساب‌های عادی شامل حساب‌های جاری و.. حسابهای ویژه حساب‌های هستند که مشمول قرعه کشی و یا تخصیص وام ویژه می‌گردند.
حساب‌های مدت دار به  دو دسته کوتاه مدت وبلند مدت تقسیم می‌شوند. حسابهای کوتاه مدت با قابلیت واریز و برداشت و حساب‌های بلندمدت با سررسید یک سال که قابلیت واریز و  برداشت را ندارند.  سپرده سه ماهه شش ماهه چهار ماهه و نه ماهه دیگر وجود ندارد.
سپرده های کوتاه مدت در حال حاضر نرخی بین ۸ تا ۱۰ درصد در بانک‌ها دارند که معمولاً بانک‌ها نرخ ١٠ درصد را ملاک گذاشتند.
سپرده‌های بلند مدت که به صورت قراردادهای یک ساله تنظیم میگردد با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار ۱۵ درصد هستند و برخی از بانکها با  مجوزهایی که دارند تا ۱۸ درصد هم سود را پرداخت می‌کنند.

نحوه اختصاص سود در هر دو گروه کمترین مانده در ماه بوده و دیگر به کمترین مانده روز سودی تعلق نمی گیرد.
در سپرده های کوتاه مدت قابلیت واریز و برداشت وجود دارد بطوریکه مشتری برای کسب سود باید در روز آخر ماه وجوه خود را واریز تا ماه بعد در صورت عدم برداشت سود دریافت نماید.
در سپرده بلند مدت فقط قابلیت برداشت قسمتی و یا کل سپرده وجود دارد و افزایش مبلغ امکان پذیر نیست.
در دو مدل موجود سپرده های بانکی اگر مشتری در میانه ماه و حتی روز آخر ماه قسمتی از سپرده خود رابرداشت کند، فقط به همان مبلغ سود تعلق نمی گیرد.

 

نرخ های جدید سود سپرده

شورای پول و اعتبار سقف نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری را به شرح زیر تعیین کرد:

 

  • سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عادی: 10 درصد   
  • سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه: 12 درصد    
  • سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه شش ماهه: 14 درصد     
  • سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک سال: 16 درصد
  • سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال: 18 درصد
منبع خبر: تیم تولید محتوای حسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

حسین علی پناه |   1399/03/25 11:38:51   |
1     0
متاسفانه بانکداری اسلامی آنچه مبایست باشد در ایران به جز نام آن چیز دیگری نداشته اصولا در نظام اعتقادی و اسلامی نبایستی بحث ربا مطرح باشد لاکن اولین فلسفه وجودی نظام بانکداری اسلامی همین مطلب بوده ک در جوامع امروزی ما دقیقا بانکداری با ربا را گسترش داده و از طرفی بایستی سیستمی در جهت رفاه حال عموم مردم کم بضاعت باشد و نه تمثیل ماری بر گردن افراد ضعیف کم درآمد. بنده به شخصه این سیستم بانکداری را ۱۰۰ درصد بانکداری با ربا دانسته ک این مطالب با تجربه حرفه ای خود مواجهه بوده ام و چیزی از نظام بانکداری اسلامی ندیده ام
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مسعود زارع بیدکی |   1399/03/29 05:29:33   |
پرداخت سود به حسابهای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت که از مصادیق ربا است ...در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد ...در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه گذاری میکند.
بانکداری اسلامی بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت می‌پذیرد.
اصل مهم در بانکداری اسلامی تقسیم سود و زیان حاصل از معامله و پرهیز از پرداخت رباست.
مسعود زارع بیدکی |   1399/03/29 05:33:02   |
حسابهای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت که از مصادیق ربا است ...در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد ...در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه گذاری میکند.
بانکداری اسلامی بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت می‌پذیرد.
اصل مهم در بانکداری اسلامی تقسیم سود و زیان حاصل از معامله و پرهیز از پرداخت رباست
مهدی کاظمی |   1399/04/28 10:37:10   |
سپرده نمودن پول در شرایط تورمی کار بسیار اشتباهی است
صادق زاده ربیعی |   1399/04/30 14:19:18   |
پرداخت سود به حسابهای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت که از مصادیق ربا است ...در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد ...در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه گذاری میکند.
بانکداری اسلامی بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت می‌پذیرد.
اصل مهم در بانکداری اسلامی تقسیم سود و زیان حاصل از معامله و پرهیز از پرداخت رباست.
وحید احمد باریکزهی |   1399/04/31 17:34:13   |
سپرده سرمایه گذاری ۳ ماهه
سپرده سرمایه گذاری ۶ ماهه
سپرده سرمایه گذاری ۹ ماهه
سپرده سرمایه گذاری یکساله
سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار ویژه
* سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار ویژه
مرجان عباسی نسب |   1399/04/31 23:24:32   |
اگر کسی میخواهد واقعا در مورد بانکداری اسلامی اگهی پیدا کنه به مراجع ذکر شده رجوع کند. راى آگاهى در زمینه بانکداری ر . ک : - بانکدارى بدون ربا، ترجمه: البنک الربوى فى الاسلام، سید محمد باقر صدر - عملیات بانکى داخلى، چاپ موسسه بانکدارى ایران بانک مرکزى جمهورى اسلامى ایران - بانکدارى بدون ربا، عباس موسویان - بیمه و ربا، استاد شهید مطهری - اقتصاد اسلامی، شهید مطهری - نظری به نظام اقتصادی اسلام، شهید مطهری - مبانی اقتصاد اسلامی، دفتر همکای حوزه و دانشگاه - درآمدی بر اقتصاد اسلامی، دفتر همکای حوزه و دانشگاه - سیاست های اقتصادی در اسلام، سعید فراهانی فرد - اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، دکتر سید محسن حائری - ارزش ها و توسعه، بررسی موردی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، محمدتقی نظرپور - سیاست های پولی در بانکداری بدون ربا، سعید فراهانی فرد - مکتب و نظام اقتصادی اسلام، مهدی هادوی تهرانی
محمد پوراکبری |   1399/05/02 19:13:23   |
بانکداری اسلامی بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت میپذیرد . اصل مهم در بانکداری اسلامی تقسیم سود و زیان حاصل از معامله بصورت قانونی و پرهیز از پرداخت رباست .
محمد مهدی کمالی |   1399/06/06 12:42:47   |
پرداخت سود به حسابهای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت که از مصادیق ربا است ...در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد ...در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه گذاری میکند.
مبینا دشتی |   1399/06/06 12:43:49   |
حذف ربا از عملیّات بانکی، مؤلّفه اساسی و معیار و ویژگی اصلی بانکداری اسلامی شمرده می شود، اسلامی شدن نظام بانکی به مراتب از این تغییر فراتر می رود و مهم تر از آن، انطباق عملیّات بانکی بر موازین شرعی است؛ پس هر قدر این عملیّات بیش تر بر موازین شرعی منطبق باشد می توان ادّعا کرد که به بانکداری اسلامی نزدیک تر شده ایم.
آزاده السادات ترابزاده بافقی |   1399/03/25 15:46:41   |
0     0
حساب بانکی یک حساب مالی در موسسه‌ای بانکی است که در آن معاملات مالی مابین مشتریان و بانک‌ها به ثبت می‌رسد.
به گزارش بانکی دات آی آر، حساب‌های بانکی انواع گوناگونی دارند. بعضی از حساب‌ها بصورت سپرده مالی مشتریان در نزد بانک‌ها می‌باشند و بعضی حساب‌های مالی برای دریافت وام از موسسه مربوطه است. همچنین مشتریان می‌توانند کارت‌هایی را بصورت دبیت کارت که در آن بانک به مشتری مقروض است و یا کردیت کارت که در آن مشتری به بانک مقروض است از این موسسه‌ها دریافت کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید سرایانی |   1399/03/25 16:29:46   |
0     0
بانکداری اسلامی بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت می‌پذیرد.
اصل مهم در بانکداری اسلامی تقسیم سود و زیان حاصل از معامله و پرهیز از پرداخت رباست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا افتخاری |   1399/03/25 22:29:34   |
0     0
پرداخت سود به حسابهای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت که از مصادیق ربا است ...در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد ...در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه گذاری میکند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حشمت الله اسدی زیدابادی |   1399/03/26 09:30:32   |
0     0
با نگاهی منصفانه پیرامون بانکداری جاری در کشور، نه می‌توان به صورت افراطی اظهار کرد که نشانی از بانکداری اسلامی در نظام بانکی کشور وجود ندارد و نه با ذوق‌زدگی می‌توان گفت که آنچه در نظام بانکی کشور اجرا می‌شود، دقیقاً‌همان چیزی است که بانکداری اسلامی در نظر دارد.
واقعیت این است که نظام بانکداری کشور، هنوز در میانه راه قرار دارد، به این معنا که قوانین بانکداری کشور به لحاظ فقهی و شرعی با اشکال مواجه نیستند، زیرا در زمان تصویب قوانین بانکداری اسلامی هم شورای نگهبان انطباق این قوانین با شرع مقدس اسلام را تایید کرد و هم مراجع آن زمان این قوانین را تایید کردند. البته این به معنای آن نیست که بهتر از این نمی‌شد قوانین را وضع کرد، بلکه باید توجه داشت که همواره امکان ایجاد وضعیت مطلوب‌تر وجود دارد و می‌توان با مطالعه مجدد و بازنگری، از عقود دیگری در قانون بانکداری بدون ربا استفاده کرد که پیش از این به هر دلیل، قانون‌گذاران به آن توجه نداشته‌اند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا ابراهیمی |   1399/03/26 12:54:04   |
0     0
حساب قرض‌الحسنه
حساب‌های قرض‌الحسنه فاقد سود هستند و بانک در ازای دریافت پول سپرده‌گذار به آن‌ سودی نمی‌دهد. این حساب‌ها در دو نوع کلی هستند:
سپرده قرض‌الحسنه جاری
این همان حسابی است که به آن دسته چک تعلق می‌گیرد. برای افتتاح این حساب شخص باید شرایط لازم برای افتتاح حساب جاری را داشته باشد، یعنی کارمند باشد، شرکت داشته باشد، دارای جواز کسب باشد و یا ادله‌ای برای استفاده از چک داشته باشد.
برداشت از این حساب می‌تواند از طریق کارت هم صورت گیرد.
سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز
این حساب از نوع حساب‌هایی است که در قرعه‌کشی‌ها شرکت داده شده و به آن‌ها جایزه تعلق می‌گیرد. این حساب برای تراکنش‌های کوچک و پول کم مناسب است.
حساب سرمایه‌گذاری
این نوع حساب‌ها ذاتا از انواعی هستند که به آنها سود تعلق می‌گیرد. البته بانک‌ها طی سال، سود علی‌الحساب تضمین شده را واریز و در پایان سال سهم سود هر حساب را به صورت واقعی محاسبه می‌کنند و در صورتی‌که سهم سود از مبالغ واریز شده طی سال بیشتر باشد، اضافه سود به حساب اشخاص واریز می‌شود.
سپرده سرمایه‌گذاری م انواعی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت
این نوع حساب متداول‌ترین حساب سپرده سرمایه‌گذاری است که بانک به صورت روزشمار به آن سود می‌دهد. مبنای محاسبه سود در هر روز کمترین مبلغی است که در حساب فرد باقی می‌ماند، مثلا اگر کسی ۱۰۰ هزار تومان در حسابی داشته باشد و در روز اول خرداد ماه مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به حساب خود واریز کند و مجددا مبلغ ۲۵۰ هزار تومان از حساب برداشت کند، آن‌گاه حداقل مبلغ مانده حساب او در روز اول خرداد ماه برابر ۵۰ هزار تومان است که مبنای محاسبه سود قرار می‌گیرد.
سود این نوع حساب به صورت ماهانه به همان حساب واریز می‌شود و برداشت از آن با دفترچه و یا کارت بانکی مقدور است.
سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار
به این نوع حساب نیز سود تعلق می‌گیرد، البته با توجه به مدت قرارداد، فرد نمی‌تواند از حساب برداشت کند، در غیر این‌صورت مشمول سود کوتاه‌مدت می‌شود. اکثر بانک‌ها برای این نوع حساب‌ها دفترچه صادر نمی‌کنند و صرفا یک گواهی به فرد می‌دهند.
* به این نوع حساب‌ها کارت تعلق نمی‌گیرد.
سود این حساب‌ها به صورت ماه به ماه به حساب دیگری که سپرده کوتاه مدت است واریز می‌شود.
انواع این حساب با توجه به مدت زمان سپرده گذاری به شرح زیر است. (هرچه مدت سپرده‌گذاری بیشتر باشد، نرخ سود نیز بیشتر است.)
سپرده سرمایه گذاری ۳ ماهه
سپرده سرمایه گذاری ۶ ماهه
سپرده سرمایه گذاری ۹ ماهه
سپرده سرمایه گذاری یکساله
سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار ویژه
* سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار ویژه نوعی از سپرده‌های سرمایه‌گذاری است که سود بالاتری دارد، اما تفاوت آن با سایر سپرده‌های مدت‌دار این است که سود آن در پایان دوره واریز می‌شود.
آغاز بانکداری اسلامی به دغدغه یکی از کشورهای غرب در مورد رواج گسترده بانکداری ربوی بر می گردد که در نتیجه آن شهید محمدباقر صدر در این باره تحقیقات جامعی بعمل آورد. علت طرح موضوع هم این بود که مسلمانان استقبال چندانی از تودیع پول در بانکداری ربوی نداشتند و سرمایه های خود را به طور معمول در این بانک ها سپرده گذاری نمی کردند. شهید صدر دو بحث در ایجاد بانکداری غیرربوی بیان داشت : اول اینکه در اساس و به طور پایه ای ، بانکداری چگونه اسلامی می شود، و دوم اینکه چه کنیم تا در صورت عدم تغییر وضع موجود، نوعی بانکداری رواج یابد که لااقل شبهه ربوی نداشته باشد، یعنی از اساس و بنیان، بانکداری اسلامی مطرح نشود که با مشی حکومت مطابق نباشد، بلکه به گونه ای باشد که بتوان با حفظ شیوه بانکداری متعارف فعلی (ربوی) و حذف نقاط منفی آن (ربوی بودن) از طریق استناد به فتاوای مشهور و همچنین حفظ نقاط قوت این بانکداری همانند نقل و انتقال پول به اصلاح آن پرداخت. شهید صدر روش دوم را پیشنهاد کرد؛ وی اجرای روش اول را که شامل ایجاد تغییرات اساسی در ساختار و بنیان بانکداری است به دلیل نبود شرایط کافی، مناسب ندانسته و بنابراین بانکداری بدون ربا را مطرح می کرد. این نوع نظام بانکداری بدون ربا ریشه در ایدئولوژی و ارزش های اقتصاد اسلامی دارد و تحقق آن مستلزم استقرار عدالت اقتصادی و اجتماعی و نیز توزیع عادلانه درآمد و ثروت در جامعه است. بنابراین، منظور از بانکداری اسلامی نوعی سیستم بانکداری است که مبتنی بر قوانین اسلامی و نظریات اقتصاددانان و کارشناسان علوم بانکی و علمای اسلام است. اگر مولفه های اصلی بانکداری اسلامی را حذف ربا از تمامی عملیات بانکی و انطباق عملیات بانکی با موازین شرعی بدانیم، اساس بانکداری اسلامی، تسهیم سود، مشخص بودن مسیر مصرف منابع و نظارت بر عملیات بانکی خواهند بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی سامعی |   1399/03/26 18:25:17   |
0     0
بانکداری اسلامی نوعی بانکداری یا فعالیت بانکی است که با احکام اسلام (به‌ویژه مقررات ربا و رباخواری) همخوانی دارد و در قالب اقتصاد اسلامی تعریف می‌شود. بانک نهادی حقوقی است که عملیات‌های پولی، مالی و اعتباری را بر عهده دارد. بانکداری نیز عبارت است از ارائهٔ خدمات و عملیات بانکی مانند: امانت داری؛ نقل و انتقال پول، سرمایه و اوراق بهادار اشخاص حقیقی و حقوقی و به‌کارگیری آن؛ وصول مطالبات اسنادی؛ صدور بروات و حواله‌های تجاری؛ اعطاء و توزیع اعتبارات و وام به اشخاص حقیقی و حقوقی؛ تأمین اعتبار در جهت توسعهٔ بازرگانی، کشاورزی و صنعت؛ خرید و فروش فلزات قیمتی و ارز؛ انتشار اسکناس و اوراق بهادار و تنظیم حجم پولِ در گردش؛ و اجرای سیاست پولی و کنترل حجم اعتبارات. حال اگر بخواهیم این خدمات و فعالیت‌ها را طبق قوانین اسلام مدیریت و اجرا کنیم، «بانکداری اسلامی» پدید می‌آید. لفظی که مفهومی نسبی را بیان می‌کند: هرچه بانکداری به نظرات اسلام نزدیکتر باشد، بیشتر اسلامی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
احمد واحدیان اردکانی |   1399/03/26 20:38:26   |
0     0
حساب بانکی نشان دهنده ثبت وقایع حساب مالی بین مشتری بانک و مؤسسهٔ مالی (بانکی) است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh tak |   1399/03/26 23:46:36   |
0     0
بانکداری اسلامی همان اهداف بانکداری متداول دنیا را دنبال می‌کند با این تفاوت که عملیات بانکداری در این بانک‌ها بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت می‌پذیرد اما مراجع تقلید نسبت به بعضی از قوانین بانک ها همانند سود دیرکرد ، نقد جدی دارند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Morteaza Poursoleiman |   1399/03/30 19:02:54   |
0     0
بانکداری اسلامی بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت می‌پذیرد. اساس بانکداری اسلامی، تسهیم سود،مشخص بودن مصرف منابع و نظارت بر عملیات بانکی خواهد بود. در بانکداری اسلامی وجوه سپرده گذاران طبق موازین شرعی و حقوقی در قالب عقود معین سرمایه گذاری می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده دهقان |   1399/04/02 22:53:27   |
0     0
حذف ربا از عملیّات بانکی، مؤلّفه اساسی و معیار و ویژگی اصلی بانکداری اسلامی شمرده می شود، اسلامی شدن نظام بانکی به مراتب از این تغییر فراتر می رود و مهم تر از آن، انطباق عملیّات بانکی بر موازین شرعی است؛ پس هر قدر این عملیّات بیش تر بر موازین شرعی منطبق باشد می توان ادّعا کرد که به بانکداری اسلامی نزدیک تر شده ایم. در غیر این صورت، تغییر نظام بانکداری متداول از مقوله لفظ خارج نمی شود. این دو مؤلّفه، بی تردید، لازم و ملزوم و مکمّل یک دیگرند و اگر در جریان عمل، کاستی ها و نارسایی هایی ملاحظه می شود، به تحقیق، بدین علّت است که عملیّات مورد نظر در قالب و چارچوب شرعی انجام نمی پذیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ادمین سواد مالی |   1399/04/02 23:28:59   |
0     0
منظور از بانکداری اسلامی در اصل بانکداری بدون رباء است چراکه در اسلام گرفتن رباء حرام بوده و شدیدا نکوهش شده است.

- آیا پولی که به عنوان سود سپرده یا سود تسهیلات توسط بانک داده یا اخذ میشود مصداق رباء است؟ چرا؟
- چرا بهره تسهیلات در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته ماننده ژاپن، آلمان و آمریکا بالاتر است؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی رضایی بیداخویدی |   1399/04/18 03:51:38   |
گذاشتن پول در بانک دولتی یا غیردولتی به شرط انتفاع چه به عنوان بهره باشد یا غیر آن حرام است ولی بدون شرط و قرار به طوری که اگر به او ندهند مطالبه نخواهد کرد جایز است ولو بداند که نفعی عاید او خواهد شد بلکه به امید نفع هم باشد حرام نیست و اگر بانک دولتی باشد آن نفعی که به هر طور به او داده می شود باید برای جواز تصرّف و اصلاح آن رجوع به حاکم شرع یا وکیل او نماید بلکه اصل پول خود را هم که پس می گیرد چون حکم مجهول المالک را دارد باید در آن هم رجوع به حاکم شرع یا وکیل آن کند که ما اجازه داده ایم به شرط آنکه در حرام صرف نکند و زیادی آن را در آخر سال تخمیس کند.

در حقیقت لطفی در کار نیست و همه‌چیز با در یک فرمول ساده انجام می‌شود. مثلا اگر رقمی بالای نیم میلیون پوند (به پول ما می‌شود حدود هفت میلیارد تومان پول) را نزد UBS بانک سوئیس بگذارید، آنها سالی سه هزار پوند (حدود ۴۲ میلیون تومان) به عنوان کارمزد از شما کم می‌کنند. وقتی بانک‌ها چنین درآمدی از مشتری‌های کله‌گنده‌شان داشته باشند، قطعا می‌توانند در مورد متقاضیان وام‌های خرد و افراد نیازمند سرکیسه را شل کنند.
مرتضی ندافی |   1399/04/21 02:31:25   |
در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه گذاری میکند.
بانکداری اسلامی بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت می‌پذیرد.
بانک های برای افزایش درامد و سود اوری تسهیلات زیادی را به مردم ارائه میدهند همچنین نرخ بهره بالا سود اوری بیشتری را در ارائه تسهیلات دارد
الناز بهروزی |   1399/04/21 04:10:36   |
در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد،در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در مختلف مضاربه و مزارعه سرمایه گذاری میکنند.
بهره تسهیلات نوعی سود و درآمد برای بانک هاست و امتیازی برای آن بانک محسوب میشود هرچقدر سود اوری بیشتری داشته باشد
محدثه دهقان طزرجانی |   1399/04/21 10:57:16   |
خیر ربای قرضی آن مقدار اضافه بر مبلغ قرض است که قرض گیرنده به خاطر قرضی که میگیرد به قرض دهنده میدهد و امّا سود حاصل از کارکرد پولی که به عنوان سپرده به بانک داده شده تا به وکالت از طرف صاحب آن در یکی از عقود صحیح شرعی بکار گرفته شود،ربا نیست و اشکال ندارد.
زهرا غنی زاده زارچ |   1399/04/22 13:16:11   |
خیر ، بانک باید در معاملاتش مشروعیت را هم در نظر بگیرد. براساس عملیات بانکداری بدون ربای ایران ما جذب سپرده های بانکی را نه بر اساس قرارداد قرض با بهره، بلکه براساس قرارداد وکالت ویا قرض الحسنه انجام می دهد.یعنی یا قرض است و سودی ندارد و یا اساسا قرض نیست و ماهیت قرارداد وکالت است. بانک به عنوان وکیل سپرده گذاران با وجوه مردم کار می کند ، سود به دست می آورد ،بخشی از سود را به عنوان حق الوکاله برمی داردو نابقی را به سپرده گذاران می دهد. اگر قرارداد قرض است سود نداردو قرض الحسنه محسوب می شود. در اعطای تسهیلات هم طبق قانون قرض بابهره را حذف کردندو سودگرفته نمی شودویابراساس قراردادها مانند قراردادفروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک و مضاربه منابع مورد نیاز خانواده هاو بنگاه ها را اعطا می کند.
-در ایران همواره به دلیل اقتصاد متورم ، تقاضا برای دریافت تسهیلات بانکی بالاست.ایران یکی از بالاترین قیمت های تمام شده پول را داراست که این مهم اقتصاد مولد را با خطرات جدی روروبرو می کند.
محمدصالح شکیبا |   1399/04/26 15:41:32   |
حساب قرض‌الحسنه
حساب‌های قرض‌الحسنه فاقد سود هستند و بانک در ازای دریافت پول سپرده‌گذار به آن‌ سودی نمی‌دهد. این حساب‌ها در دو نوع کلی هستند:
سپرده قرض‌الحسنه جاری
این همان حسابی است که به آن دسته چک تعلق می‌گیرد. برای افتتاح این حساب شخص باید شرایط لازم برای افتتاح حساب جاری را داشته باشد، یعنی کارمند باشد، شرکت داشته باشد، دارای جواز کسب باشد و یا ادله‌ای برای استفاده از چک داشته باشد.
برداشت از این حساب می‌تواند از طریق کارت هم صورت گیرد.
سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز
این حساب از نوع حساب‌هایی است که در قرعه‌کشی‌ها شرکت داده شده و به آن‌ها جایزه تعلق می‌گیرد. این حساب برای تراکنش‌های کوچک و پول کم مناسب است.
حساب سرمایه‌گذاری
این نوع حساب‌ها ذاتا از انواعی هستند که به آنها سود تعلق می‌گیرد. البته بانک‌ها طی سال، سود علی‌الحساب تضمین شده را واریز و در پایان سال سهم سود هر حساب را به صورت واقعی محاسبه می‌کنند و در صورتی‌که سهم سود از مبالغ واریز شده طی سال بیشتر باشد، اضافه سود به حساب اشخاص واریز می‌شود.
سپرده سرمایه‌گذاری م انواعی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت
این نوع حساب متداول‌ترین حساب سپرده سرمایه‌گذاری است که بانک به صورت روزشمار به آن سود می‌دهد. مبنای محاسبه سود در هر روز کمترین مبلغی است که در حساب فرد باقی می‌ماند، مثلا اگر کسی ۱۰۰ هزار تومان در حسابی داشته باشد و در روز اول خرداد ماه مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به حساب خود واریز کند و مجددا مبلغ ۲۵۰ هزار تومان از حساب برداشت کند، آن‌گاه حداقل مبلغ مانده حساب او در روز اول خرداد ماه برابر ۵۰ هزار تومان است که مبنای محاسبه سود قرار می‌گیرد.
سود این نوع حساب به صورت ماهانه به همان حساب واریز می‌شود و برداشت از آن با دفترچه و یا کارت بانکی مقدور است.
سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار
به این نوع حساب نیز سود تعلق می‌گیرد، البته با توجه به مدت قرارداد، فرد نمی‌تواند از حساب برداشت کند، در غیر این‌صورت مشمول سود کوتاه‌مدت می‌شود. اکثر بانک‌ها برای این نوع حساب‌ها دفترچه صادر نمی‌کنند و صرفا یک گواهی به فرد می‌دهند.
* به این نوع حساب‌ها کارت تعلق نمی‌گیرد.
سود این حساب‌ها به صورت ماه به ماه به حساب دیگری که سپرده کوتاه مدت است واریز می‌شود.
انواع این حساب با توجه به مدت زمان سپرده گذاری به شرح زیر است. (هرچه مدت سپرده‌گذاری بیشتر باشد، نرخ سود نیز بیشتر است.)
سپرده سرمایه گذاری ۳ ماهه
سپرده سرمایه گذاری ۶ ماهه
سپرده سرمایه گذاری ۹ ماهه
سپرده سرمایه گذاری یکساله
سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار ویژه
* سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار ویژه نوعی از سپرده‌های سرمایه‌گذاری است که سود بالاتری دارد، اما تفاوت آن با سایر سپرده‌های مدت‌دار این است که سود آن در پایان دوره واریز می‌شود.
آغاز بانکداری اسلامی به دغدغه یکی از کشورهای غرب در مورد رواج گسترده بانکداری ربوی بر می گردد که در نتیجه آن شهید محمدباقر صدر در این باره تحقیقات جامعی بعمل آورد. علت طرح موضوع هم این بود که مسلمانان استقبال چندانی از تودیع پول در بانکداری ربوی نداشتند و سرمایه های خود را به طور معمول در این بانک ها سپرده گذاری نمی کردند. شهید صدر دو بحث در ایجاد بانکداری غیرربوی بیان داشت : اول اینکه در اساس و به طور پایه ای ، بانکداری چگونه اسلامی می شود، و دوم اینکه چه کنیم تا در صورت عدم تغییر وضع موجود، نوعی بانکداری رواج یابد که لااقل شبهه ربوی نداشته باشد، یعنی از اساس و بنیان، بانکداری اسلامی مطرح نشود که با مشی حکومت مطابق نباشد، بلکه به گونه ای باشد که بتوان با حفظ شیوه بانکداری متعارف فعلی (ربوی) و حذف نقاط منفی آن (ربوی بودن) از طریق استناد به فتاوای مشهور و همچنین حفظ نقاط قوت این بانکداری همانند نقل و انتقال پول به اصلاح آن پرداخت. شهید صدر روش دوم را پیشنهاد کرد؛ وی اجرای روش اول را که شامل ایجاد تغییرات اساسی در ساختار و بنیان بانکداری است به دلیل نبود شرایط کافی، مناسب ندانسته و بنابراین بانکداری بدون ربا را مطرح می کرد. این نوع نظام بانکداری بدون ربا ریشه در ایدئولوژی و ارزش های اقتصاد اسلامی دارد و تحقق آن مستلزم استقرار عدالت اقتصادی و اجتماعی و نیز توزیع عادلانه درآمد و ثروت در جامعه است. بنابراین، منظور از بانکداری اسلامی نوعی سیستم بانکداری است که مبتنی بر قوانین اسلامی و نظریات اقتصاددانان و کارشناسان علوم بانکی و علمای اسلام است. اگر مولفه های اصلی بانکداری اسلامی را حذف ربا از تمامی عملیات بانکی و انطباق عملیات بانکی با موازین شرعی بدانیم، اساس بانکداری اسلامی، تسهیم سود، مشخص بودن مسیر مصرف منابع و نظارت بر عملیات بانکی خواهند بود.
علیرضا آزاد |   1399/04/27 13:21:56   |
کار بانکهای جمهوری اسلامی به این نحو است که به عنوان وکیل از طرف سپرده گذاران، سپرده آنها را به صورت قرار دادهای شرعی (مضاربه، مشارکت و غیره) در اختیار وام گیرندگان که در واقع طرف قرار داد و عامل و مجری آن هستند، قرار می دهند و براساس قراداد سودی را به عنوان علی الحساب و در نهایت بصورت قطعی پرداخت می کنند؛ این کار از نظر اکثر فقها و مراجع تقلید، بلا مانع است و تصرف در سود پرداختی از طرف بانک، برای سپرده گذار، از حلیت برخوردار است.
چون در گذشته اکثر بانک بدهی داشته اند و به نوعی ورشکسته بودند و با بهره بالا توانستند تا حدودی وضع خود را بهتر کنند0
مرجان السادات خداپرست |   1399/04/29 14:37:19   |
برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد .در قراردادی
بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد
مختلف مثل مزارعه،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه گذاری
میکند.
ایران یکی از بالاترین قیمت های تمام شده پول را داراست که
این مهم اقتصاد مولد را با خطرات جدی روبرو میکند.
محمد سجاد حجتی پور |   1399/04/03 20:17:53   |
0     0
پرداخت سود به حسابهای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت که از مصادیق ربا است ...در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد ...در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه گذاری میکند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد پری زاد |   1399/04/06 11:29:02   |
0     0
پرداخت سود در بانکداری ایران ربا نیست. چون اغلب مفهوم ربا را درست متوجه نشدند و فقط یک جنبه از ربا می بینند.

قرارداد ها ، عقود و ... راهکارهایی است که شرایط ابطال ربا را فراهم می کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام رقاقی |   1399/04/06 13:41:31   |
0     0
با سلام
انواع حساب های بانکی شامل :
1_ انواع حساب های قرض الحسنه
2_ حساب های سپرده کوتاه و بلند مدت و روز شمار
3_ حساب های جاری
بانکداری اسلامی می گوید :
برای حفظ و نگهداری سپرده ها و وجوه نقد افراد باید کارمزد دریافت کنید نه اینکه سود پرداخت کنید.
برای فعالیت های اقتصادی نباید به هیچ عنوان سود تسهیلات بانکی دریافت شود و فقط مبلغی بعنوان کارمزد بانکی در حد 2_ 3درصد دریافت شود.
الان شما حساب کنید بانکداری ما اسلامی است یا رباخواری؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدعلی حسینی |   1399/04/06 23:14:06   |
0     0
نه ربا نیست و این کارمزد می باشد در صورتی که این وام بر اساس وطبق قرارداد باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید حسین بخشایش |   1399/04/08 13:34:19   |
0     0
حسابهای بانکی که شامل سود نمی شود از نظر شرعی ایرادی بر آن وارد نیست اما جای سوال اینجاست تا حالا موردی دیده نشده که بانک ضرری کرده باشد و این ضرر را به سپرده گذار منتقل کند که این حرکت باتوجه به زیان ده بودن خیلی از بانکها کلیات کار بانکداری اسلامی را زیر سوال می برد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا صالحی نیا |   1399/04/10 13:46:40   |
0     0
بانکداری اسلامی نوعی بانکداری یا فعالیت بانکی است که با احکام اسلام (به‌ویژه مقررات ربا و رباخواری) همخوانی دارد و در قالب اقتصاد اسلامی تعریف می‌شود. ( اما متاسفانه نمیتوان بانک های ایران را اسلامی خواند )بانک نهادی حقوقی است که عملیات‌های پولی، مالی و اعتباری را بر عهده دارد. بانکداری نیز عبارت است از ارائهٔ خدمات و عملیات بانکی مانند: امانت داری؛ نقل و انتقال پول، سرمایه و اوراق بهادار اشخاص حقیقی و حقوقی و به‌کارگیری آن؛ وصول مطالبات اسنادی؛ صدور بروات و حواله‌های تجاری؛ اعطاء و توزیع اعتبارات و وام به اشخاص حقیقی و حقوقی؛ تأمین اعتبار در جهت توسعهٔ بازرگانی، کشاورزی و صنعت؛ خرید و فروش فلزات قیمتی و ارز و ... انجام میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
afkhami |   1399/04/12 17:07:54   |
0     0
خیر،در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد،در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل
مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه سرمایه گذاری
می کند.
بالا بودن ریسک وام دهی،بالا بودن نرخ تورم،وجود موسسات
پولی غیر مجاز،ضعف مالی بانک ها و... از علل بالا بودن بهره
تسهیلات در ایران است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا دوستی |   1399/04/14 13:20:53   |
0     0
پرداخت سود به حسابهای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت که از مصادیق ربا است .در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد .در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه گذاری میکند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل |   1399/04/14 15:27:36   |
0     0
حسابهای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت که از مصادیق ربا است ...در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد ...در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه گذاری میکند.
بانکداری اسلامی بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت می‌پذیرد.
اصل مهم در بانکداری اسلامی تقسیم سود و زیان حاصل از معامله و پرهیز از پرداخت رباست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سارازارع منشادی |   1399/04/14 16:17:47   |
0     0
بانکداری اسلامی می گوید که نباید هیچ گونه بهره ای یاسودی درقبال وام دادن به شخص دریافت شود که به این نوع وام وام قرض الحسنه می گویند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra azodi |   1399/04/14 21:05:11   |
0     0
در مبحث بانکداری اسلامی موضوع سود و حداقل سود مورد انتظار پیش کشیده می شود که با ربا (بهره)، به معنی دریافت هر مبلغ اضافه بر روی دین مشروط بر اینکه قبلاً شرط شده باشد، تفاوت هایی اساسی دارد، از جمله اینکه: سود با توافق طرفین تعیین و به نسبت های مورد توافق پرداخت می شود، ولی ربا از طرف وام دهنده (دائن) تعیین و به هر نرخ یا نرخ های ثابت از قبل تعیین شده، پرداخت می گردد. سود قبل از تحقق حالت التزام دارد و پس از تحقق حالت الزام، ولی ربا بر ذمه وام گیرنده (مدیون) بوده و پرداخت آن در هر حالتی الزامی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Hamidreza Mirmohammadi |   1399/04/15 15:25:24   |
0     0
انواع حسابهای بانکی شامل حساب های سپرده گذاری کوتا مدت وبلندمدت حسابهای جاری برای حفظ و نگهداری سپرده ها ووجوه نقد افراد باید کارمزد دریافت کنید نه اینکه سود پرداخت کنید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا کبیری |   1399/04/16 23:01:44   |
0     0
حسابهای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت که از مصادیق ربا است ...در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد ...در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه گذاری میکند.
بانکداری اسلامی بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت می‌پذیرد.
اصل مهم در بانکداری اسلامی تقسیم سود و زیان حاصل از معامله و پرهیز از پرداخت رباست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا حاجی زاده |   1399/04/17 00:32:17   |
0     0
انواع حساب های بانکی شامل :
1_ انواع حساب های قرض الحسنه
2_ حساب های سپرده کوتاه و بلند مدت و روز شمار
3_ حساب های جاری
بانکداری اسلامی می گوید :
برای حفظ و نگهداری سپرده ها و وجوه نقد افراد باید کارمزد دریافت کنید نه اینکه سود پرداخت کنید.
برای فعالیت های اقتصادی نباید به هیچ عنوان سود تسهیلات بانکی دریافت شود و فقط مبلغی بعنوان کارمزد بانکی در حد 2_ 3درصد دریافت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
لعیا حیدری |   1399/04/17 01:34:39   |
0     0
حسابهای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت که از مصادیق ربا است زیرا در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد،در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه گذاری میکند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سمیرا |   1399/04/17 23:56:56   |
0     0
بانکداری اسلامی همان اهداف بانکداری متداول دنیا را دنبال می‌کند با این تفاوت که عملیات بانکداری در این بانک‌ها بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت می‌پذیرد اما مراجع تقلید نسبت به بعضی از قوانین بانک ها همانند سود دیرکرد ، نقد جدی دارند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین یزدی یوسفی |   1399/04/18 14:39:46   |
0     0
پرداخت سود به حسابهای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت که از مصادیق ربا است .در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد .در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه گذاری میکند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سپیده دهقان |   1399/04/18 17:17:10   |
0     0
حسابهای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت که از مصادیق ربا است ...در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد ...در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه گذاری میکند.
بانکداری اسلامی بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت می‌پذیرد.
اصل مهم در بانکداری اسلامی تقسیم سود و زیان حاصل از معامله و پرهیز از پرداخت رباست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه مستانی |   1399/04/18 23:10:40   |
0     0
خیر،در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد،در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل
مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه سرمایه گذاری
می کند.
بالا بودن ریسک وام دهی،بالا بودن نرخ تورم،وجود موسسات
پولی غیر مجاز،ضعف مالی بانک ها و... از علل بالا بودن بهره
تسهیلات در ایران است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
behzad hajihoseini |   1399/04/19 12:01:38   |
0     0
حسابهای بانکی که شامل سود نمی شود از نظر شرعی ایرادی بر آن وارد نیست اما جای سوال اینجاست تا حالا موردی دیده نشده که بانک ضرری کرده باشد و این ضرر را به سپرده گذار منتقل کند که این حرکت باتوجه به زیان ده بودن خیلی از بانکها کلیات کار بانکداری اسلامی را زیر سوال می برد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه زارع |   1399/04/19 14:42:09   |
0     0
خیر،در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد،در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل
مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه سرمایه گذاری می کند.
بالا بودن ریسک وام دهی،بالا بودن نرخ تورم،وجود موسساتپولی غیر مجاز،ضعف مالی بانک ها و... از علل بالا بودن بهره تسهیلات در ایران است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا سلیمانی |   1399/04/19 20:13:17   |
0     0
خیر،در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد،در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل
مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه سرمایه گذاری
می کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه جعفری |   1399/04/20 10:32:29   |
0     0
: حساب پس انداز از سپرده های رایج نظامهای رایج نظامهای بانکی است. ویژگی آن این است که اشخاص حقیقی و گاهی حقوقی وجوه اضافه بر هزینه های جاری خود را برای مدت نامعین به چنین حسابی واریز کرده در برابر آن دفترچه دریافت می کنند تا هنگام نیاز با برنامه ریزی، وجوه مذکور را دریافت کنند. ماهیت چنین سپرده ای قرض است و در بانکهای سنتی عموما به آنها بهره می پردازند. در بانکداری بدون ربا پرداخت بهره ممنوع است لیکن برای ترغیب سپرده گذاران جوایزی در نظر می گیرند. این جوایز که بدون تعهد و قرارداد قبلی پرداخت می شود به صورت غیر ثابت (نقدی و جنسی) است و از طریق قرعه بین صاحبان حساب توزیع می شود. از آنجا که معمولا صاحبان این نوع سپرده ها علاوه بر نگهداری وجوه، قصد کمک به بانک در اعطای قرض الحسنه و شرکت در ثواب معنوی آن عمل مقدس دارند اطلاق (سپرده قرض الحسنه)به این حسابها به جا و شایسته است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جمال سالاری |   1399/04/20 14:59:34   |
0     0
در بانکداری اسلامی بدون ربا ، مشتریان وجوه خود را بصورت وکالتی به بانک واگذار میکنند تا بانک از طریق مشارکت با افراد دیگر و یا اعطای سرمایه به آنها طبق عقد قرارداد ، منفعتی از آن به دست آورده و منفعت به دست آمده بین بانک و مشتری بصورت علی الحساب تقسیم میگردد و مشمول تعریف ربا نمی شود .
- در کشورهای پیشرفته چیزی به عنوان سود به سپرده های مشتریان تعلق نمی گیرد . در کشور سوئیس و لوگزامبورگ به عنوان نمونه ، مشتری برای نگهداری پول خود در بانک باید حتی کارمزد پرداخت نماید و به همین دلیل بانکها هزینه خود را به دست می آورند .
حال در ایران بانک موظف به پرداخت سود کلان به سپرده ها است و برای این پرداخت با توجه به تعریف عنوان شده در سطور فوق ، باید کارمزد (بهره) بالا اخذ تا ضمن جبران هزینه ها ی خود ، قادر باشد سود شرکا(مشتریان) را بپردازد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mona |   1399/04/21 08:40:47   |
0     0
حساب‌های قرض‌الحسنه فاقد سود هستند و بانک در ازای دریافت پول سپرده‌گذار به آن‌ سودی نمی‌دهد. این حساب‌ها در دو نوع کلی هستند:
- سپرده قرض الحسنه جاری (دیداری)
- این همان حسابی است که به آن دسته چک تعلق می‌گیرد. برای افتتاح این حساب شخص باید شرایط لازم برای افتتاح حساب جاری را داشته باشد، یعنی کارمند باشد، شرکت داشته باشد، دارای جواز کسب باشد و یا ادله‌ای برای استفاده از چک داشته باشد.
- برداشت از این حساب می‌تواند از طریق کارت هم صورت گیرد.
از نظر بانکداری اسلامی: ین حساب از جهت ماهیت حقوقی و کیفیت عمل همانند سپرده دیداری در بانکهای سنتی است. اشخاص حقیقی و حقوقی با افتتاح حساب جاری، وجوه اضافه بر نیاز خود را به بانک سپرده دسته چک دریافت می کنند تا در وقت مناسب با استفاده از خدمات حساب جاری در مبادلات پولی خود استفاده کنند و از آنجا که انگیزه سپرده گذاران این حساب، نگهداری وجوه و تسهیل در مبادلات پولی از طریق این خدمات بانکی است به کارگیری تعبیر قرض الحسنه صحیح نمی باشد. به نظر می رسد اطلاق عبارت بر این حسابها ناشی از این پندار است که هر قرض بدون بهره ای (قرض الحسنه) است در حالی که این اشتباه است. مطابق مضمون آیات و روایات، قرض الحسنه جایی است که قرض دهنده برای کسب اجر معنوی به فرد نیازمندی کمک کرده و به او قرض بدون بهره می دهد. بنابراین اگر قرض دهنده با اغراض دیگری چون حفظ پول، تسهیل در معاملات، نقل و انتقال وجوه و... مبلغی را به بانک یا غیر آن قرض دهد اگر چه قرض بدون بهره هست و از نظر اسلام مجاز و مشروع می باشد لیکن عنوان (قرض الحسنه) بر آن صدق نمی کند و چنانچه گذشت غالب سپرده گذاران حساب جاری با چنین اغراضی سپرده گذاری می کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا زیلوباف |   1399/04/23 13:33:57   |
0     0
حساب بانکی یک حساب مالی در موسسه‌ای بانکی است که در آن معاملات مالی مابین مشتریان و بانک‌ها به ثبت می‌رسد.
به گزارش بانکی دات آی آر، حساب‌های بانکی انواع گوناگونی دارند. بعضی از حساب‌ها بصورت سپرده مالی مشتریان در نزد بانک‌ها می‌باشند و بعضی حساب‌های مالی برای دریافت وام از موسسه مربوطه است. همچنین مشتریان می‌توانند کارت‌هایی را بصورت دبیت کارت که در آن بانک به مشتری مقروض است و یا کردیت کارت که در آن مشتری به بانک مقروض است از این موسسه‌ها دریافت کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید گلزارفر |   1399/04/23 19:19:49   |
0     0
سپرده گذاری در بانک در صورتی که به عنوان قرض باشد، چه به نحو سپرده ثابت ( یعنی صاحب پول بر حسب قرارداد تا مدت معینی نمیتواند از پول خود استفاده نماید) چه به نحو حساب در گردش ( یعنی صاحب پول هر وقت بخواهد میتواند از پول خود استفاده کند) چنانچه سپرده گذار شرط سود نکند و خود را طلبکار نداند اگر چه بانک به او سود بدهد اشکالی ندارد و جائز است. همچنین اگر بانک پول را به عنوان مضاربه بگیرد ، و شرائط شرعی مضاربه که در رساله عملیه مذکور است رعایت شود،گرفتن سود مانعی ندارد، ولی اگر بانک دولتی باشد، بنابر احتیاط واجب قبل از تصرف در سود یک پنجم آن‌را به نیّت مافی‌الذمّه به سادات فقیر بدهد و چهار پنجم بقیه، از منافع او بوده، وبا گذشت سال خمسی متعلق خمس می‌باشد
بالا بودن ریسک وام دهی،بالا بودن نرخ تورم،وجود موسسات
پولی غیر مجاز،ضعف مالی بانک ها و... از علل بالا بودن بهره
تسهیلات در ایران است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه جنتی |   1399/04/24 16:48:23   |
0     0
از نظر بانکداری اسلامی: حساب پس انداز از سپرده های رایج نظامهای رایج نظامهای بانکی است. ویژگی آن این است که اشخاص حقیقی و گاهی حقوقی وجوه اضافه بر هزینه های جاری خود را برای مدت نامعین به چنین حسابی واریز کرده در برابر آن دفترچه دریافت می کنند تا هنگام نیاز با برنامه ریزی، وجوه مذکور را دریافت کنند. ماهیت چنین سپرده ای قرض است و در بانکهای سنتی عموما به آنها بهره می پردازند. در بانکداری بدون ربا پرداخت بهره ممنوع است لیکن برای ترغیب سپرده گذاران جوایزی در نظر می گیرند. این جوایز که بدون تعهد و قرارداد قبلی پرداخت می شود به صورت غیر ثابت (نقدی و جنسی) است و از طریق قرعه بین صاحبان حساب توزیع می شود. از آنجا که معمولا صاحبان این نوع سپرده ها علاوه بر نگهداری وجوه، قصد کمک به بانک در اعطای قرض الحسنه و شرکت در ثواب معنوی آن عمل مقدس دارند اطلاق (سپرده قرض الحسنه)به این حسابها به جا و شایسته است.
بالا بودن ریسک وام دهی،بالا بودن نرخ تورم،وجود موسسات
پولی غیر مجاز،ضعف مالی بانک ها و... از علل بالا بودن بهره
تسهیلات در ایران است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مژگان محمدی یزدی |   1399/04/24 23:02:16   |
0     0
در یک تقسیم بندی کلی انواع سپرده ها به گروههای زیر تقسیم می شود.

1. حساب قرض‌الحسنه
حساب‌های قرض‌الحسنه فاقد سود هستند و بانک در ازای دریافت پول سپرده‌گذار به آن‌ سودی نمی‌دهد. این حساب‌ها در دو نوع کلی هستند:
- سپرده قرض الحسنه جاری (دیداری)
- این همان حسابی است که به آن دسته چک تعلق می‌گیرد. برای افتتاح این حساب شخص باید شرایط لازم برای افتتاح حساب جاری را داشته باشد، یعنی کارمند باشد، شرکت داشته باشد، دارای جواز کسب باشد و یا ادله‌ای برای استفاده از چک داشته باشد.
- برداشت از این حساب می‌تواند از طریق کارت هم صورت گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه لطف محمدی |   1399/04/25 20:41:30   |
0     0
بررسی این حسابها از نظربانکداری اسلامی: این حساب ها بسیاری سرمایه های نقدی هستند که به علل مختلف علاقه یا توان به کارگیری آنها را ندارند. به این جهت سراغ موسساتی می روند که بتواند علاوه بر حفظ سرمایه، سودی در اختیار آنها قرار دهد. بانکهای سنتی در قالب سپرده های ثابت، وجوه مذکور را جذب کرده علاوه بر تعهد باز پرداخت اصل آنها، متناسب با مدت زمان سپرده گذاری به صاحبانشان بهره می پردازند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهلا زارع |   1399/04/26 16:38:44   |
0     0
خیر،در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد،در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل
مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه سرمایه گذاری
می کند.
بالا بودن ریسک وام دهی،بالا بودن نرخ تورم،وجود موسسات
پولی غیر مجاز،ضعف مالی بانک ها و... از علل بالا بودن بهره
تسهیلات در ایران است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین فتوحی اردکانی |   1399/04/26 19:08:58   |
0     0
بانکداری اسلامی بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت می‌پذیرد.
اصل مهم در بانکداری اسلامی تقسیم سود و زیان حاصل از معامله و پرهیز از پرداخت رباست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضازارعیان |   1399/04/26 20:00:39   |
0     0
پرداخت سود به حسابهای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت که از مصادیق ربا است ...در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد ...در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه گذاری میکند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا مرادی مزرعه نو |   1399/04/26 21:09:31   |
0     0
خیر ، بانک باید در معاملاتش مشروعیت را هم در نظر بگیرد. براساس عملیات بانکداری بدون ربای ایران ما جذب سپرده های بانکی را نه بر اساس قرارداد قرض با بهره، بلکه براساس قرارداد وکالت ویا قرض الحسنه انجام می دهد
بالا بودن ریسک وام دهی،بالا بودن نرخ تورم،وجود موسسات
پولی غیر مجاز،ضعف مالی بانک ها و... از علل بالا بودن بهره
تسهیلات در ایران است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید جمال الدین طباطبایی مزرعه نو |   1399/04/26 22:06:37   |
0     0
حساب بانکی یک حساب مالی در موسسه‌ای بانکی است که در آن معاملات مالی مابین مشتریان و بانک‌ها به ثبت می‌رسد.در بانکداری اسلامی بدون ربا ، مشتریان وجوه خود را بصورت وکالتی به بانک واگذار میکنند تا بانک از طریق مشارکت با افراد دیگر و یا اعطای سرمایه به آنها طبق عقد قرارداد ، منفعتی از آن به دست آورده و منفعت به دست آمده بین بانک و مشتری بصورت علی الحساب تقسیم میگردد و مشمول تعریف ربا نمی شود .
- در کشورهای پیشرفته چیزی به عنوان سود به سپرده های مشتریان تعلق نمی گیرد . در کشور سوئیس و لوگزامبورگ به عنوان نمونه ، مشتری برای نگهداری پول خود در بانک باید حتی کارمزد پرداخت نماید و به همین دلیل بانکها هزینه خود را به دست می آورند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد زارع |   1399/04/27 16:06:07   |
0     0
انواع حساب های بانکی سرمایه گذاری
حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت
در این نوع حساب بانکی، سود بانکی به صورت روزانه حساب شده و به حساب مشتری ریخته می شود. در این نوع حساب در انتهای روز، بعد از تمام واریز ها و برداشت ها، سود براساس مانده درون حساب، حساب می شود. با این حساب اگر در روز مشخصی مانند بیست مهر، شخصی ۱۵۰ هزار تومان در حساب داشته باشد، و در همان روز ۲۰۰ هزار تومان به حساب وارد شده و ۳۰۰ خارج شود، سود آن روز براساس ۵۰ هزار تومان باقی مانده حساب خواهد شد. در انتهای ماه، سود به صورت ماهانه به ازای تمام روزهای ماه، به حساب شخص ریخته شده که می توان از آن برداشت کرد.

حساب سپرده سرمایه گذاری بلند مدت
این نوع از انواع حساب بانکی، خود شامل انواع مختلفی براساس مدت زمان سپرده گذاری است و در مدت سرمایه گذاری پول در بانک، صاحب آن اجازه برداشت از آن را ندارد. در صورتی که از حساب خود برداشت کند، بانک سود آن را به صورت روز شمار حساب خواهد کرد. در این نوع حساب، کارتی که مشتری قادر باشد با آن به سرمایه اصلی دسترسی داشته باشد، وجود ندارد و سود به صورت ماهانه به حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت دیگری واریز می شود. بعضی از بانک ها به مشتری دفترچه ای برای حساب خود و دیدن سودها می دهند و بعضی تنها گواهی ای به آن ها برای ضمانت داده می شود.

تقسیم بندی سپرده های سرمایه گذاری به صورت، ۳ ماهه، ۶ ماهه، ۹ ماهه، یکساله، بعضی از بانک ها ۵ ساله و بعضی ویژه هستند. در نوع حساب سپرده سرمایه گذاری ویژه، سود بیشتری به حساب تعلق خواهد گرفت اما این سود در پایان دوره سرمایه گذاری به آن تعلق می گیرد.

حساب بانکی قرض الحسنه
با استفاده از نرم افزار مدیریت قرض الحسنه پاسارگاد، می توان انواع حساب بانکی را مدیریت و دسته بندی کرده تا از آن ها بهره برد.

نوع دیگراز انواع حساب بانکی، حساب های قرض الحسنه هستند. این نوع، برخلاف انواع دیگر حساب های بانکی، سودی به مشتری برای سرمایه ای که در بانک یا موسسه قرض الحسنه قرار داده است، تعلق نمی گیرد.

انواع حساب بانکی های قرض الحسنه
حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز
حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز، یکی از انواع حساب بانکی است که صاحب آن به دلایل خداپسندانه، سرمایه خود را در بانک نگه داشته، تا دیگر افرادی که دارای مشکل هستند از طریق این سرمایه که به آنها به عنوان وام داده می شود، بهره ببرند. این نوع سرمایه، در واقع جهت رفع مشکلات افراد دیگر جامعه مورده بهره وری قرار می گیرند. بانک ها و موسسات جهت جذب مشتری، معمولاً این حساب ها را در مسابقات و قرعه کشی ها قرار می دهند. این حساب ها برای سرمایه گذاری های کم و حساب هایی که کم از آن ها استفاده می شود، مناسب است.

حساب سپرده قرض الحسنه جاری
این نوع حساب از انواع حساب بانکی ها، برای مشتریانی باز می شود که شرایط لازم را داشته باشند و بانک بخشی از سرمایه های مشتری را براساس خواسته خود مشتری از طرق مختلف به دیگران منتقل می کند. به این نوع حساب، دسته چک تعلق می گیرد ولی مشتری برای داشتن آن باید شواهد کافی جهت این که توانایی بازپرداخت چک ها را دارد نشان دهد. مشتری برای مثال باید صاحب یک شرکت، یک کسب و کار یا کارمند باشد. با این حال برداشتن از این حساب از طریق کارت نیز صورت می پذیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مطهره صولتی |   1399/04/27 18:23:01   |
0     0
پرداخت سود در بانکداری ایران ربا نیست.
بالا بودن ریسک وام دهی،بالا بودن نرخ تورم،وجود موسسات
پولی غیر مجاز،ضعف مالی بانک ها و... از علل بالا بودن بهره
تسهیلات در ایران است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پوریا گراشی |   1399/04/28 13:10:27   |
0     0
بانکداری اسلامی بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت می‌پذیرد.
اصل مهم در بانکداری اسلامی تقسیم سود و زیان حاصل از معامله و پرهیز از پرداخت رباست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زینب دریس |   1399/04/28 15:03:41   |
0     0
حساب قرض الحسنه :این گونه حسابها هیچ گونه سودی از طرف بانک پرداخت نمیشود ولی خدمات گسترده ای از قبیل کارت ،چک روی آن تعریف میگردد و این حسابها ،حسابهای جاری گفته میشود در بانکهای خارجی از این گونه

حسابها کارمزد هم دریافت میگردد
این حساب در دو نوع
حساب سپرده قرض الحسنه جاری
این حساب برای مشتریانی باز میشود که شرایط لازم داشته باشند
این نوع حساب دسته چک تعلق میگیرد
ولی برای مشتری برای داشتن شواهد کافی جهت این توانایی باز پرداخت چکها را دارد نشان میدهد

حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز
این نوع سرمایه به عنوان وام داده میشود در واقع مشکلات افراد جامعه مورد بهره قرار میگیرد این حسابها برای سرمایه گذاریهای کم حسابهایی که کم از آنها استفاده میشود مناسب است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح الله بخشی |   1399/04/28 16:26:56   |
0     0
خیر... زیرا از سپرده ها به عنوان وام به دیگران میدهند و سود باید به ما تعلق بگیرد و لی سود تسهیلات اگر بیش تر نرخ متعارف باشه ربا محسوب میشود..
چون کشور ما به مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم میکند و بانک ها به عنوان بنگاه درامدی دولت از این راه کسب درامد میکنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
کیانوش بمانی نژاد |   1399/04/28 17:44:55   |
0     0
حسابهای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت که از مصادیق ربا است زیرا در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد ، در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ، پول را در موارد مختلف مثل مزارعه ، مضاربه ، اجاره به شرط تملیک سرمایه گذاری میکند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی دهقانیزاده |   1399/04/28 20:25:53   |
0     0
حذف ربا از عملیّات بانکی، مؤلّفه اساسی و معیار و ویژگی اصلی بانکداری اسلامی شمرده می شود، اسلامی شدن نظام بانکی به مراتب از این تغییر فراتر می رود و مهم تر از آن، انطباق عملیّات بانکی بر موازین شرعی است؛ پس هر قدر این عملیّات بیش تر بر موازین شرعی منطبق باشد می توان ادّعا کرد که به بانکداری اسلامی نزدیک تر شده ایم. در غیر این صورت، تغییر نظام بانکداری متداول از مقوله لفظ خارج نمی شود. این دو مؤلّفه، بی تردید، لازم و ملزوم و مکمّل یک دیگرند و اگر در جریان عمل، کاستی ها و نارسایی هایی ملاحظه می شود، به تحقیق، بدین علّت است که عملیّات مورد نظر در قالب و چارچوب شرعی انجام نمی پذیرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
معصومه یاری علی ابادی |   1399/04/29 00:39:20   |
0     0
دونوع حساب در قالب قرض الحسنه وسپرده داریم که قرض الحسنه عادی وجاری وسپرده کوتاه مدت وبلند مدت داریم قرضالحسنه سودی بهش تعلق نمی گیرد ولی کوتاه مدت وبلند مدت سود به انهای تعلق می گیرد کوتاه مدت قابل برداشت وافزایش دادن می باشد ولی بلند مدت فقط قابل کاهش می باشد وقابل افزایش نمی باشد سود کوتاه مدت ماه شمار ۱۰ درصد وبلندمدت ۱۵درصد می باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد فاطمی |   1399/04/29 13:00:43   |
0     0
پرداخت سود به حسابهای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت که از مصادیق ربا است ...در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد ...در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه گذاری میکند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خوشنام |   1399/04/29 16:21:45   |
0     0
بانکداری اسلامی همان اهداف بانکداری متداول دنیا را دنبال می‌کند با این تفاوت که عملیات بانکداری در این بانک ها بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت می‌پذیرد اما مراجع تقلید نسبت به بعضی از قوانین بانک ها همانند سود دیر کرد نقدی جدی دارند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا مظفری دهشیری |   1399/04/29 18:47:43   |
0     0
بررسی حسابها از نظربانکداری اسلامی: این حساب ها بسیاری سرمایه های نقدی هستند که به علل مختلف علاقه یا توان به کارگیری آنها را ندارند. به این جهت سراغ موسساتی می روند که بتواند علاوه بر حفظ سرمایه، سودی در اختیار آنها قرار دهد. بانکهای سنتی در قالب سپرده های ثابت، وجوه مذکور را جذب کرده علاوه بر تعهد باز پرداخت اصل آنها، متناسب با مدت زمان سپرده گذاری به صاحبانشان بهره می پردازند. از آنجا که ماهیت حقوقی این نوع سپرده ها قرض با بهره و از مصادیق روشن ربا بود در قانون بانکداری بدون ربا تغییر بنیادی یافت. چنانچه در مواد سه تا شش قانون بانکداری بدون ربا آمده، بانکها وجوه سپرده های سرمایه گذاری مدت دار را در قالب حقوقی عقد (وکالت) از صاحبان آنها تحویل گرفته و به عنوان وکیل سپرده گذاران در امور مشارکت، مضاربه، اجاره به شرط تملیک، معاملات اقساط ی، مزارعه، مساقات، سرمایه گذاری مستقیم، معاملات سلف و جعاله به کار می گیرند. بانکها می توانند اصل سپرده های سرمایه گذاری مدت دار را تعهد یا بیمه نمایند و منافع حاصل از عملیات مذکور را طبق قرارداد، متناسب با مدت و مبلغ سپرده با رعایت سهم منابع بانک پس از کسر هزینه ها و حق وکالت، بین صاحبان سپرده تقسیم می کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه زارعی |   1399/04/29 23:02:02   |
0     0
بانکداری اسلامی نوعی بانکداری یا فعالیت بانکی است که با احکام اسلام (به‌ویژه مقررات ربا و رباخواری) همخوانی دارد و در قالب اقتصاد اسلامی تعریف می‌شود. ( اما متاسفانه نمیتوان بانک های ایران را اسلامی خواند )بانک نهادی حقوقی است که عملیات‌های پولی، مالی و اعتباری را بر عهده دارد. بانکداری نیز عبارت است از ارائهٔ خدمات و عملیات بانکی مانند: امانت داری؛ نقل و انتقال پول، سرمایه و اوراق بهادار اشخاص حقیقی و حقوقی و به‌کارگیری آن؛ وصول مطالبات اسنادی؛ صدور بروات و حواله‌های تجاری؛ اعطاء و توزیع اعتبارات و وام به اشخاص حقیقی و حقوقی؛ تأمین اعتبار در جهت توسعهٔ بازرگانی، کشاورزی و صنعت؛ خرید و فروش فلزات قیمتی و ارز و ... انجام میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محبوبه سرخیان |   1399/04/30 03:34:00   |
0     0
سپرده گذاری در بانک در صورتی که به عنوان قرض باشد، چه به نحو سپرده ثابت ( یعنی صاحب پول بر حسب قرارداد تا مدت معینی نمیتواند از پول خود استفاده نماید) چه به نحو حساب در گردش ( یعنی صاحب پول هر وقت بخواهد میتواند از پول خود استفاده کند) چنانچه سپرده گذار شرط سود نکند و خود را طلبکار نداند اگر چه بانک به او سود بدهد اشکالی ندارد و جائز است. همچنین اگر بانک پول را به عنوان مضاربه بگیرد ، و شرائط شرعی مضاربه که در رساله عملیه مذکور است رعایت شود،گرفتن سود مانعی ندارد، ولی اگر بانک دولتی باشد، بنابر احتیاط واجب قبل از تصرف در سود یک پنجم آن‌را به نیّت مافی‌الذمّه به سادات فقیر بدهد و چهار پنجم بقیه، از منافع او بوده، وبا گذشت سال خمسی متعلق خمس می‌باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد زارع |   1399/04/30 21:05:34   |
0     0
حساب سپرده قرض الحسنه جاری
این نوع حساب از انواع حساب بانکی ها، برای مشتریانی باز می شود که شرایط لازم را داشته باشند و بانک بخشی از سرمایه های مشتری را براساس خواسته خود مشتری از طرق مختلف به دیگران منتقل می کند. به این نوع حساب، دسته چک تعلق می گیرد ولی مشتری برای داشتن آن باید شواهد کافی جهت این که توانایی بازپرداخت چک ها را دارد نشان دهد. مشتری برای مثال باید صاحب یک شرکت، یک کسب و کار یا کارمند باشد. با این حال برداشتن از این حساب از طریق کارت نیز صورت می پذیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه محمدى ساغندى |   1399/04/30 22:49:39   |
0     0
بانکدارى اسلامى مى گوید سود براى وام ربا حساب مى شود در صورتى که در بانکهاى ما درقبال دریافت وجه باید سود پرداخت کرد و با روشهاى خاص خود آنها را قانونى واسلامى مى کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sajad zare |   1399/04/30 23:55:54   |
0     0
یر،در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد،در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل
مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه سرمایه گذاری
می کند.
بالا بودن ریسک وام دهی،بالا بودن نرخ تورم،وجود موسسات
پولی غیر مجاز،ضعف مالی بانک ها و... از علل بالا بودن بهره
تسهیلات در ایران است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ولی نامجو |   1399/04/31 06:03:30   |
0     0
بانکها سپرده های مردم را درقالب حسابهای گوناگون جمع می کنندودر قالب یکی ازعقود اسلامی مثل مشارکت , مضاربه , فروش اقساطی , سلف وغیره به عنوان تسهیلات به افراد متقاضی پرداخت مینمایند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه السادات موسوی |   1399/04/31 16:51:56   |
0     0
پرداخت سود به حسابهای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت که از مصادیق ربا است ...در بانکداری اسلامی برای اینکه سود متعلق به سپرده ربا نباشد ...در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه گذاری میکند.
بانکداری اسلامی بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت می‌پذیرد.
اصل مهم در بانکداری اسلامی تقسیم سود و زیان حاصل از معامله و پرهیز از پرداخت رباست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهین خواجوی |   1399/05/01 16:21:12   |
0     0
سپرده به دو گروه تقسیم شده
1_حساب قرض الحسنه که شامل حساب قرض الحسنه جاری یا دیداری و پس‌انداز
2_حیاب سرمایه گذاری که شامل کوتاه مدت و مدت دار
تغییراتی که در سالهای اخیر در نظام بانکی ایجاد شده است به شرح زیر می باشند:
سپرده های بانکی به دو دسته قرض‌الحسنه و مدت دار تقسیم می‌شوند.
در حساب‌های قرض‌الحسنه هیچ سودی به حساب تعلق نمیگیره و صرفاً حساب‌هایی است که به صورت قرض‌الحسنه و بدون سود نزد بانکها نگهداری می‌شوند. حساب‌های قرض‌الحسنه به دو دسته عادی و ویژه تقسیم گردیده و حساب‌های عادی شامل حساب‌های جاری و.. حسابهای ویژه حساب‌های هستند که مشمول قرعه کشی و یا تخصیص وام ویژه می‌گردند.
حساب‌های مدت دار به دو دسته کوتاه مدت وبلند مدت تقسیم می‌شوند. حسابهای کوتاه مدت با قابلیت واریز و برداشت و حساب‌های بلندمدت با سررسید یک سال که قابلیت واریز و برداشت را ندارند. سپرده سه ماهه شش ماهه چهار ماهه و نه ماهه دیگر وجود ندارد.
سپرده های کوتاه مدت در حال حاضر نرخی بین ۸ تا ۱۰ درصد در بانک‌ها دارند که معمولاً بانک‌ها نرخ ١٠ درصد را ملاک گذاشتند.
سپرده‌های بلند مدت که به صورت قراردادهای یک ساله تنظیم میگردد با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار ۱۵ درصد هستند و برخی از بانکها با مجوزهایی که دارند تا ۱۸ درصد هم سود را پرداخت می‌کنند.

نحوه اختصاص سود در هر دو گروه کمترین مانده در ماه بوده و دیگر به کمترین مانده روز سودی تعلق نمی گیرد.
در سپرده های کوتاه مدت قابلیت واریز و برداشت وجود دارد بطوریکه مشتری برای کسب سود باید در روز آخر ماه وجوه خود را واریز تا ماه بعد در صورت عدم برداشت سود دریافت نماید.
در سپرده بلند مدت فقط قابلیت برداشت قسمتی و یا کل سپرده وجود دارد و افزایش مبلغ امکان پذیر نیست.
در دو مدل موجود سپرده های بانکی اگر مشتری در میانه ماه و حتی روز آخر ماه قسمتی از سپرده خود رابرداشت کند، فقط به همان مبلغ سود تعلق نمی گیرد.



نرخ های جدید سود سپرده

شورای پول و اعتبار سقف نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری را به شرح زیر تعیین کرد:



سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عادی: 10 درصد
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه: 12 درصد
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه شش ماهه: 14 درصد
سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک سال: 16 درصد
سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال: 18 درصد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مسعودتاجیک |   1399/05/01 18:43:35   |
0     0
بانکداری اسلامی نوعی بانکداری یا فعالیت بانکی است که با احکام اسلام (به‌ویژه مقررات ربا و رباخواری) همخوانی دارد و در قالب اقتصاد اسلامی تعریف می‌شود. بانک نهادی حقوقی است که عملیات‌های پولی، مالی و اعتباری را بر عهده دارد. بانکداری نیز عبارت است از ارائهٔ خدمات و عملیات بانکی مانند: امانت داری؛ نقل و انتقال پول، سرمایه و اوراق بهادار اشخاص حقیقی و حقوقی و به‌کارگیری آن؛ وصول مطالبات اسنادی؛ صدور بروات و حواله‌های تجاری؛ اعطاء و توزیع اعتبارات و وام به اشخاص حقیقی و حقوقی؛ تأمین اعتبار در جهت توسعهٔ بازرگانی، کشاورزی و صنعت؛ خرید و فروش فلزات قیمتی و ارز؛ انتشار اسکناس و اوراق بهادار و تنظیم حجم پولِ در گردش؛ و اجرای سیاست پولی و کنترل حجم اعتبارات. حال اگر بخواهیم این خدمات و فعالیت‌ها را طبق قوانین اسلام مدیریت و اجرا کنیم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
درویشی |   1399/05/01 19:02:27   |
0     0
سپرده سرمایه گذاری ۳ ماهه
سپرده سرمایه گذاری ۶ ماهه
سپرده سرمایه گذاری ۹ ماهه
سپرده سرمایه گذاری یکساله
بالا بودن ریسک وام دهی،بالا بودن نرخ تورم،وجود موسسات
پولی غیر مجاز،ضعف مالی بانک ها و... از علل بالا بودن بهره
تسهیلات در ایران است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پوریا سلیمانی چالی |   1399/05/02 13:01:14   |
0     0
فقه اسلامی دریافت پول اضافی از وام‌گیرنده ربا و حرام است، مجلس شورای اسلامی ایران در سال ۱۳۶۲ قانونی را با عنوان قانون عملیات بانکی بدون ربا تصویب کرد که از سال ۱۳۶۳ اجرایی شد. بر طبق این قانون در خصوص رفع حرمت ربای قرضی در سپرده‌گذاری و اخذ سود اینطور آورده شده که سپرده‌گذاری در بانک، تحت عقد قرض نباشد، بلکه تحت عقودی دیگر مانند وکالت باشد. به این صورت که سپرده گذار، پول خود را تحت عقد وکالت در اختیار بانک قرار می‌دهد و بانک نیز به عنوان وکیل پول را به چرخه اقتصاد وارد کرده و در اموری مانند مضاربه، اجاره به شرط تملیک، معاملات اقساطی، مزارعه، مساقات و … استفاده می‌کند و در نتیجه، از این تجارت‌ها سودی حاصل می‌کند. در نهایت بانک به عنوان وکیل، حق‌الزحمه خود را از سود کسر کرده و مابقی را به مشتری تحویل می‌دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بیتا ناظمی |   1399/05/02 20:12:03   |
0     0
حساب بانکی یک حساب مالی در موسسه‌ای بانکی است که در آن معاملات مالی مابین مشتریان و بانک‌ها به ثبت می‌رسد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم دهقان بنادکی |   1399/05/03 18:45:17   |
0     0
افزایش بیکاری.کاهش قدرت خرید. کاهش ارزش پول و در پی آن روی اوردن مردم به خرید طلا و سکه و ایجاد نا ارامی در بازار و نابودی واحد های تولیدی..در قراردادی بانک به عنوان وکیل از طرف فرد صاحب سپرده ،پول را در موارد مختلف مثل مزارعه ،مضاربه،اجاره به شرط تملیک سرمایه گذاری میکند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه توحیدفر |   1399/05/03 20:59:38   |
0     0
نظام اعتقادی و اسلامی نبایستی بحث ربا مطرح باشد لاکن اولین فلسفه وجودی نظام بانکداری اسلامی همین مطلب بوده ک در جوامع امروزی ما دقیقا بانکداری با ربا را گسترش داده و از طرفی بایستی سیستمی در جهت رفاه حال عموم مردم کم بضاعت باشد و نه تمثیل ماری بر گردن افراد ضعیف کم درآمد. بنده به شخصه این سیستم بانکداری را ۱۰۰ درصد بانکداری با ربا دانسته ک این مطالب با تجربه حرفه ای خود مواجهه بوده ام و چیزی از نظام بانکداری اسلامی ندیده ام و باعث تاسف است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه گلشائیان |   1399/05/04 01:20:17   |
0     0
حساب بانکی د واقع یک حساب مالی است که دران معاملات مالی بین مشتریان وبانک صورت میگیرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد حسین بخت جو |   1399/05/06 23:02:05   |
0     0
نظام اعتقادی و اسلامی نبایستی بحث ربا مطرح باشد لاکن اولین فلسفه وجودی نظام بانکداری اسلامی همین مطلب بوده ک در جوامع امروزی ما دقیقا بانکداری با ربا را گسترش داده و از طرفی بایستی سیستمی در جهت رفاه حال عموم مردم کم بضاعت باشد و نه تمثیل ماری بر گردن افراد ضعیف کم درآمد . حساب بانکی یک حساب مالی در موسسه‌ای بانکی است که در آن معاملات مالی مابین مشتریان و بانک‌ها به ثبت می‌رسد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهروز باستانی اله ابادی |   1399/05/07 19:04:50   |
0     0
هم‌ترین خدمات بانک‌ها ارائه انواع حساب بانکی و سپرده‌ها برای مشتریان مختلف است. بررسی و مقایسه این حساب‌ها، برای انتخاب درست و متناسب اهمیت فراوانی دارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل شهاب |   1399/05/08 15:14:05   |
0     0
بانکداری اسلامی همان اهداف بانکداری متدوال دنیا را دنبال می کند با این تفاوت که عملیات بانکداری در این بانک ها بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت می پذیرد و بانک در معاملات مشروعیت ها را در نظر میگیرد و ربایی در کار نیست
در ایران همواره به دلیل اقتصاد متورم تقاضا برای دریافت تسهیلات بانکی بالا است ایران یکی از بالاترین قیمت های تمام شده پول را دارااست این مهم اقتصاد مولد را با خطر جدی روبه رو می کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیده بنت الهدی مرتضوی |   1399/05/08 20:38:40   |
0     0
اگر مولفه های اصلی بانکداری اسلامی را حذف ربا از تمامی عملیات بانکی و انطباق عملیات بانکی با موازین شرعی بدانیم، اساس بانکداری اسلامی، تسهیم سود، مشخص بودن مسیر مصرف منابع و نظارت بر عملیات بانکی خواهند بود. در بانکداری سنتی (ربوی) بین بانک و مشتری و گیرنده تسهیلات یک رابطه مستقیم وجود دارد و بواسطه وجود همین رابطه مستقیم، رابطه دائن و مدیون بوجود می آید، اما در بانکداری اسلامی وجوه سپرده گذاران طبق موازین شرعی و حقوقی و درقالب عقود معین سرمایه گذاری می شود. در مبحث بانکداری اسلامی موضوع سود و حداقل سود مورد انتظار پیش کشیده می شود که با ربا (بهره)، به معنی دریافت هر مبلغ اضافه بر روی دین مشروط بر اینکه قبلاً شرط شده باشد، تفاوت هایی اساسی دارد، از جمله اینکه: سود با توافق طرفین تعیین و به نسبت های مورد توافق پرداخت می شود، ولی ربا از طرف وام دهنده تعیین و به هر نرخ یا نرخ های ثابت از قبل تعیین شده، پرداخت می گردد. سود قبل از تحقق حالت التزام دارد و پس از تحقق حالت الزام، ولی ربا بر ذمه وام گیرنده  بوده و پرداخت آن در هر حالتی الزامی است. سود نظام بانکداری بدون ربا ریشه در ایدئولوژی و ارزش های اقتصاد اسلامی دارد و تحقق آن مستلزم استقرار عدالت اقتصادی و اجتماعی و نیز توزیع عادلانه درآمد و ثروت در جامعه است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید دامگی علی آباد |   1399/05/10 11:02:23   |
0     0
بانکداری اسلامی بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت میپذیرد . اصل مهم در بانکداری اسلامی تقسیم سود و زیان حاصل از معامله بصورت قانونی و پرهیز از پرداخت رباست .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا منصوری محمد ابادی |   1399/05/12 12:40:26   |
0     0
1_حساب قرض الحسنه که شامل حساب قرض الحسنه جاری یا دیداری و پس‌انداز
2_حیاب سرمایه گذاری که شامل کوتاه مدت و مدت دار
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics