تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تورم به زبان ساده

تورم یکی از عمومی ترین موضوعات در اقتصاد است که همه دوست دارند بدون داشتن تخصص در اقتصاد و به زبان ساده از مفهوم و کارکرد آن سردر آورند.

به گزارش لحظه نگر حَسمان ، تعریف های مختلفی از تورم به عمل آمده، که همه آنها تقریباً بیانگر یک موضوع هستند: تورم عبارت است از افزایش دائم و بی رویه سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات که در نهایت به کاهش قدرت خرید و نا بسامانی اقتصادی منجر می شود.
 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 از نظر علم اقتصاد اشاره به افزایش سطح عمومی تولید پول، درآمدهای پولی یا قیمت است. تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود.[۱] تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود، اما، تمامی آن‌ها به روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. مفهوم امروزی تورم، در سده نوزدهم میلادی رواج یافت. پیش از آن، مفهوم دیگری از تورم وجود داشت که جهت نشان‌دادن افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا به کار برده می‌شد.
نرخ تورم برابر است با تغییر در یک شاخص قیمت که معمولاً شاخص قیمت مصرف‌کننده‌است. کاهش درصد پشتوانه‌دار از پول ملّی نسبت به درصد پول خلق‌شده را تورّم گویند. نکته: بانک مرکزی باید به صورت نقطه به نقطه و وزارت اقتصاد به صورت حدّاقلّی روزانه، کلّیّهٔ شاخص‌ها و پارامترهای مربوط به تورّم را بررسی کند و با تغییر در استراتژی‌های ممکن، آن را به حد مطلوب برساند.
 
انواع تورم:
 
در نظریه هاى اقتصادى، تورم را به سه نوع تقسیم مى کنند:
 
1- تورم خزنده (آرام- خفیف): به افزایش ملایم قیمت ها گفته می شود.
 
2- تورم شدید (تورم شتابان یا تازنده): در این نوع تورم آهنگ افزایش قیمت ها تند و سریع است.
 
3- تورم بسیار شدید (تورم افسار گسیخته- فوق تورم و ابر تورم): این نوع تورم شدیدترین حالت تورم به شمار مى رود.
 
در تقسیم بندی های تورم براى تورم خفیف، افزایش بین 1 تا 6 درصد، حداکثر 4 درصد و بین 4 تا 8 درصد در سال را ذکر کرده اند. براى تورم شدید، 15 تا 25 درصد در سال را نوشته اند. معیار تورم بسیار شدید را 50 درصد در ماه یا دو برابر شدن قیمت ها در مدت شش ماه و ... بیان داشته اند. البته نمی توان نرخ ثابتی ارائه کرد زیرا این مقادیر با توجه به شرایط زمانی و... عوض می شوند.
 
 

 

علاوه بر این تقسیم بندی کلی می توان تورم را به دسته های کوچکتری نیز تقسیم کرد:
 
1- تورم پنهان: تورمی که در آن قیمت ثابت ولی کیفیت کمتر می شود.
 
2- تورم خزنده: تورمی آرام و پیوسته است و معمولاً به علت افزایش تقاضا است. بعضی اقتصاددانان معتقدند که محرکی برای افزایش درآمد است و بعضی دیگر معتقدند که سبب کاهش قدرت خرید است (هر 25 سال 50%).
 
3- تورم رسمی: تورمی که به علت افزایش عرضه پول از سوی دولت بوجود می آید.
 
4- تورم ساختاری: تورمی که به علت افزایش قیمت ها به دلیل وجود تقاضای اضافی بوجود می آید. در این نوع تورم دستمزدها به دلیل وجود فشار (کمبود) در برخی بخش ها افزایش می یابد. این نوع تورم در کشورهای در حال پیشرفت زیاد است.
 
5- تورم سرکش: افزایش سریع و بی حد و مرز قیمت ها را گویند که آثارش: 1- کاهش ارزش پول، 2- گسستگی روابط اقتصادی و 3- فرو پاشی نظام اقتصاد است. این نوع تورم معمولاً پس از جنگ ها یا انقلاب ها رخ می دهد، مثل افزایش قیمت 2500% در آلمان در سال 1923.
 
6- تورم شتابان: افزایش سریع و شدید نرخ تورم است. مثلاً وقتی دولت سعی کند بیکاری را پایین تر از حد طبیعی نگاه دارد، این اقدام باعث افزایش تورم می شود.
 
7- تورم مهار شده: تورمی است که به دلیل وجود شرایط تورمی در کشور ایجاد شده است و در مقابل از افزایش آن جلوگیری شده است. این شرایط معمولاً از فزونی تقاضای کل بر عرضه ی کل کالاها و خدمات پدید می آید که با فرض ثابت بودن دیگر شرایط به ازدیاد قیمت ها می انجامد.
 
8- تورم فشار سود: تورمی که در آن تلاش سرمایه داران برای تصاحب سهم بزرگی از درآمد ملی منشأ تورم است.
 
9- تورم فشار هزینه: تورمی که مستقل از تقاضا صرفاً از افزایش هزینه های تولید ناشی می شود. مثال بارز چنین تورمی را در تمام کشورهای صنعتی غرب پس از افزایش استثنایی بهای نفت در سالهای 1973 و 1978 می توان دید. برخی اقتصاددانان معتقدند که متداولترین منبع تورم فشار هزینه قدرت اتحادیه های کشوری است که اضافه دستمزدی بیش از افزایش بازدهی بدست می آورند و این خود در یک مارپیچ تورمی موجب افزایش قیمت ها و متقابلاً تقاضا برای دستمزد بیشتر می شود. منتقدان از این نظریه استدلال می کنند که اگر اتحادیه های کارگری هنگامی موفق به افزایش دستمزد شوند که سطح تقاضای کل برای جبران آن به اندازه ی کافی افزایش نیافته باشد گرایش هایی در جهت افزایش بیکاری بوجود خواهد آمد که اثرات رکودی بر اقتصاد خواهد داشت. چنین فرایندی نمی تواند به طور نامحدود ادامه یابد و بنابراین تورم فشار هزینه یقیناً نمی تواند بیان کننده ی تورم مزمنی باشد که کشور های اروپای غربی پس از جنگ جهانی دوم به آن دچار شدند. لذا افزایش قیمت را در مرحله نخست، یا باید حاصل تقاضای اضافی دانست و یا حاصل بالا بردن کل تقاضای پولی برای جلوگیری از بیکاری.
 
10- تورم فشار تقاضا: تورم ناشی از فزونی تقاضای کل نسبت به کل جریان کالا و خدمات ایجاد شده در اقتصادی که همه ی عوامل تولید را با ظرفیت کامل بکار گرفته باشد. هرگاه تقاضای مصرف کنندگان، دولت و بنگاهها برای کالاها و خدمات بر عرضه ی موجود فزونی گیرد، قیمت ها در اثر این عدم تعادل افزایش خواهد یافت. در اصل افزایش قیمت باید تقاضای اضافی را از میان بردارد و بار دیگر تعادل برقرار سازد و بر این اساس باید برای گرایش مستمر به سوی تورم، که ویژگی بسیاری از اقتصادهای پس از جنگ شده است، توصیفی یافت. یکی ازنظریه های رایج در این باره مازاد مستمر تقاضا را ناشی از سیاست دولت می داند. بنا به این نظریه در حالی که مصرف کنندگان و شرکت ها به هنگام افزایش قیمت ها تقاضای خود را کاهش می دهند، دولت به دلیل توانایی اش در تامین مالی مخارج خود از محل ایجاد پول، می تواند میزان مخارج خود را به ارزش واقعی حفظ کند یا حتی افزایش دهد. در نتیجه ی این اقدام نه تنها میل مستمر به تورم بوجود می آید بلکه سهم بخش دولتی از کل منابع موجود در اقتصاد نیز افزایش می یابد.
 
11- تورم انتقال تقاضا: نظریه ای که عناصر تورم فشار تقاضا و فشار هزینه را با هم ترکیب می کند و تغییر در ساخت تقاضای کل را دلیل تورم می شمارد. هرگاه اقتصاد دچار انعطاف ناپذیری های ساختاری باشد، گسترش برخی صنایع با افول برخی دیگر از صنایع همراه خواهد بود و عوامل تولید را به آسانی نمی توان به بخش های تولیدی انتقال داد. از این رو برای جذب وسایل تولید به سوی صنایع در حال گسترش، باید قیمت های بالاتری پرداخت شود. در نتیجه کارگران بخش های افول یابنده خواستار دستمزدی برابر با کارگران دیگر بخش ها می شوند و ترکیب این عوامل به تورم می انجامد.
 
12- تورم فشار قیمت: نوعی تورم فشار هزینه که در اثر تحمیل قیمتهای بسیار گزاف از سوی صاحبکاران اقتصادی با هدف دستیابی به سودهای کلان بدست می آید.
 
13- تورم فشار دستمزد: نوعی تورم فشار هزینه که سرچشمه ی فرایند تورم را فشار اتحادیه کارگری بر بازار کار می داند. این برداشت دارای طیف گسترده ای است که در یک سوی آن  اعمال قدرت انحصاری اتحادیه های کارگری و الگوهای قدرت چانه زنی آنها بر پایه ی متغیر های اقتصادی قرار دارد و در سوی دیگر الگوهای غیر اقتصادی مبارزه جویی این اتحادیه ها.

 

راه های مبارزه با تورم:

 
این راه ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:
 
1- سیاست های پولی و مالی: هدف این روش محدود کردن تقاضای کل است. این کار از طریق جمع آوری پول به شکل سرمایه های غیر نقدی صورت می گیرد (سیاست های انقباضی).
 
2- سیاست های درآمدی: که در آن با دخالت مستقیم در بازار و عوامل تولید کننده تورم کنترل می شود. این روش کاربردی نیست زیرا در آن مناطق زیادی نیاز به اصلاح دارند.
 
 
آیا تورم همیشه مضر است؟
 
خیر تورم در حد کم (2 تا 3 درصد) نه تنها مضر نیست بلکه نشانه توسعه اقتصادی آن کشور نیز هست.
 
علاوه بر آن تورم فواید دیگری نیز دارد از جمله:
 
1- ابتدا قدرت خرید پول پایین آمده و بعد از آن میزان تولید بالا رفته، رسیدن به ثبات و برگشت به حالت طبیعی حتمی است.
 
2- در اوج مرحله تورم، کارخانجات و موسسات و برنامه های اساسی اقتصادی شکل می گیرد.
 
3- فرهنگ تولید به وسیله ی فشار تورم توسعه می یابد.
 
رابطه تورم و توسعه چیست؟
 
1- تا توسعه کشور به حد مطلوبی نرسیده ثبات ارزش پولی غیر ممکن است. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که در زمان توسعه ممکن است به جایی برسیم که پایین تر رفتن قدرت خرید و قدرت پول خطرناک باشد. در چنین مقطعی حرکت جامعه از توسعه به ثبات تبدیل می شود.
 
2- سرمایه گذاری در مرحله اول تورم زا و در آخر خاصیت تورم زدایی دارد.
 
3- در همه کشور های جهان چنین بوده که مسایل توسعه و بازسازی هر دو تورم طلب بوده اند.
 
4- اگر در مرحله اول پول را ثابت نگه داریم نمی توانیم خیلی از مسائل کشور را مانند جنگ پشت سر بگذاریم.
 
5- در تورم پول از جیب مردم به سرمایه گذاری منتقل می شود.
 
6- وضع مطلوب در اقتصاد رسیدن به پول ثابت است.
 
7- معمولاً توسعه و پیشرفت نمایانگر تورم پایین است، به طوری که می توان بیان نمود که اکثر کشورهایی که به توسعه اقتصادی و اجتماعی مطلوب رسیده اند، دارای تورم های کمتر از 15درصد بوده اند. اما چند استثناء نیز وجود دارد از جمله: برزیل، آرژانتین و ترکیه.
 
 
تورم چه تاثیری بر نظام کل کشور دارد؟
 
نمی توان تورم را عامل تمام مشکلات یا حتی بخش مهمی از آنها دانست ولی صاحبنظران اقتصادی و اجتماعی غالباً تورم را به منزله شاخص کشمکش ها و اغتشاشات اجتماعی و شاخص اعلام خطر و ... قلمداد می کنند و معتقدند که:
 
1- کشور هایی که در آنها ثبات قیمت (عدم تورم) وجود داشته، ثبات سیاسی و اجتماعی نیز وجود داشته است و بالعکس در کشورهایی که بحرانهای سیاسی و اجتماعی بوجود آمده، تورم نیز کم کم دچار رشد صعودی شده است.
 
2- در تورم زیاد درآمد به صورت ناعادلانه تقسیم می شود، زیرا افرادی که در ابتدا سرمایه ی غیر نقدی زیاد دارند به مرور زمان با افزایش ارزش آن سرمایه توسط تورم به ثروت عظیمی دست می یابند و در عوض افرادی که در ابتدا سرمایه ی کمی دارند یا سرمایه ی آنان غیر نقدی است، به مرور زمان با افزایش نرخ تورم، بخشی از دارایی خود را از دست می دهند.
 
3- تورم باعث تقلیل پس انداز می شود زیرا ارزش پول متغیر است و در نتیجه پس انداز ناامن است. البته این مشکل راه حلی نیز دارد که آن سرمایه گذاری در چیزی است که ارزش آن با تورم زیاد شود.
 
4- تورم باعث افزایش قیمت کالا در تجارت بین المللی می شود که نتیجه آن کاهش میزان صادرات و افزایش واردات است.
 
5- افزایش تورم باعث کاهش ارزش پول می شود (بر اساس مورد 4).
 
6- تورم باعث عدم مصرف بهینه منابع می گردد و از این رو تمایل به سمت کالاها و خدمات گرانتر بیشتر می شود، در صورتی که این کالاها ضرورتاً مفیدترین کالاها نیستند.
 
7- در زمان تورمی مقدار زیادی از وقت، انرژی و منابع مالی مردم به جای بکار افتادن در مسیر مولد و مفید، صرف فعالیت هایی می شود که هدف از انجام آن ها جلوگیری از کاهش ارزش دارایی ها و کسب منافع غیر عادی از طریق معاملات سوداگرانه است.
 
8- تولید کنندگان که خریداران مواد اولیه هستند سرمایه گذاری نمی کنند ، لذا کارهای دلالی رواج پیدا می کند.
 
 
آیا تاکنون کشوری توانسته است تورم را به طور کامل ریشه کن کند؟
 
بله یکی از این کشور ها آلمان است. آلمان در بازسازی اقتصادی به این نکات توجه کرده است:
 
1- طراحی نظام اقتصادی و اجتماعی بازار با در نظر گرفتن تعادل اجتماعی، بر پایه اخلاق مسیحی و انسانگرایانه.
 
2- معیار اساسی اقتصاد برای انسان¬ها، نه انسان¬ها برای اقتصاد.
 
3- تکیه بر این امر که در جو سرشار از ثبات پولی رشد اقتصادی مطمئن تر تحقق می یابد.
 
4- قدرت خرید حداقل درآمد را تثبیت کردند.
 
5- اهمیت دادن به توزیع درآمد عادلانه.
 
6- اعمال سیستم جامع و موثر بیمه های اجتماعی: آلمانی ها بدین منظور بیش از 15درصد ارزش تولید ملی را پس از جنگ به این امر اختصاص دادند.
 
7- حاکمیت مربع سحرآمیز ثبات پولی، اشتغال کامل، تعادل تراز پرداخت ها، تناسب در توزیع درآمدها.
 
8- خارج نمودن پول بیش از ظرفیت تولیدی: طراحان اقتصادی در 1948 با رفورم پولی، پول موجود در دست مردم را از 100 واحد به ۵/۶ واحد تنزل دادند.
 
 
آمار مربوط به نرخ تورم در برخی از کشورها:
 
سازمان ملل پیش‌بینی کرد که نرخ تورم ایران در سال جاری میلادی به ۷/۱۷ درصد برسد. به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل ایسنا، سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش جامع خود که "چشم انداز و شرایط اقتصاد جهانی 2006" نام دارد، تمامی کشورها و مناطق جهان را مورد ارزیابی قرار داد و برآورد کرد که نرخ تورم بهای مصرفی در کشورمان که در سال 2005 در حدود ۵/۱۳ درصد بوده است در سال جاری با ۲/۴ درصد افزایش مواجه شده و به ۷/۱۷ درصد بالغ شود. سازمان ملل مناطق و کشورهای مختلف جهان را به صورت جداگانه تقسیم بندی کرده است و جداول ارائه شده حاکی از آن است که نرخ تورم ایران در سال جاری در منطقه خاورمیانه در صدر جدول قرار خواهد داشت.
 
در همین حال در تقسیم‌بندی بزرگترین اقتصاد‌های در حال توسعه جهان نیز کشورمان با نرخ تورم ۷/۱۷ درصدی در مکان نخست جای دارد و پس از آن ونزوئلا با نرخ تورم 15 درصدی قرار گرفته است. نرخ تورم ونزوئلا در سال 2005 حدود 16 درصد اعلام شده است. نیجریه نیز که شاهد نرخ تورم ۳/۱۶درصدی در سال گذشته بوده است، سال جاری را با نرخ تورم ۸/۱۰ درصدی سپری خواهد کرد و در میان کشورهای در حال توسعه مکان سوم را از آن خود خواهد کرد. نرخ تورم قزاقستان که از همسایه‌های کشورمان به شمار می‌رود در سال جاری به ۵/۷ درصد و نرخ تورم روسیه به ۵/۱۰ درصد خواهد رسید. آمریکا، ژاپن، چین و آلمان که از برترین اقتصادهای جهان محسوب می‌شوند، در سال جاری نرخ تورمی برابر با 2، ۱/۰، ۲/۳ و ۹/۱ درصد خواهند داشت و نرخ تورم آذربایجان دیگر همسایه کشورمان از ۵/۱۲ درصد در سال گذشته به ۵/۹ درصد در سال جاری کاهش خواهد یافت. در همین حال عربستان در سال گذشته و سال جاری نرخ تورم ثابتی برابر با یک درصد داشته و خواهد داشت.
علاوه بر این تقسیم بندی کلی می توان تورم را به دسته های کوچکتری نیز تقسیم کرد:
 
1- تورم پنهان: تورمی که در آن قیمت ثابت ولی کیفیت کمتر می شود.
 
2- تورم خزنده: تورمی آرام و پیوسته است و معمولاً به علت افزایش تقاضا است. بعضی اقتصاددانان معتقدند که محرکی برای افزایش درآمد است و بعضی دیگر معتقدند که سبب کاهش قدرت خرید است (هر 25 سال 50%).
 
3- تورم رسمی: تورمی که به علت افزایش عرضه پول از سوی دولت بوجود می آید.
 
4- تورم ساختاری: تورمی که به علت افزایش قیمت ها به دلیل وجود تقاضای اضافی بوجود می آید. در این نوع تورم دستمزدها به دلیل وجود فشار (کمبود) در برخی بخش ها افزایش می یابد. این نوع تورم در کشورهای در حال پیشرفت زیاد است.
 
5- تورم سرکش: افزایش سریع و بی حد و مرز قیمت ها را گویند که آثارش: 1- کاهش ارزش پول، 2- گسستگی روابط اقتصادی و 3- فرو پاشی نظام اقتصاد است. این نوع تورم معمولاً پس از جنگ ها یا انقلاب ها رخ می دهد، مثل افزایش قیمت 2500% در آلمان در سال 1923.
 
6- تورم شتابان: افزایش سریع و شدید نرخ تورم است. مثلاً وقتی دولت سعی کند بیکاری را پایین تر از حد طبیعی نگاه دارد، این اقدام باعث افزایش تورم می شود.
 
7- تورم مهار شده: تورمی است که به دلیل وجود شرایط تورمی در کشور ایجاد شده است و در مقابل از افزایش آن جلوگیری شده است. این شرایط معمولاً از فزونی تقاضای کل بر عرضه ی کل کالاها و خدمات پدید می آید که با فرض ثابت بودن دیگر شرایط به ازدیاد قیمت ها می انجامد.
 
8- تورم فشار سود: تورمی که در آن تلاش سرمایه داران برای تصاحب سهم بزرگی از درآمد ملی منشأ تورم است.
 
9- تورم فشار هزینه: تورمی که مستقل از تقاضا صرفاً از افزایش هزینه های تولید ناشی می شود. مثال بارز چنین تورمی را در تمام کشورهای صنعتی غرب پس از افزایش استثنایی بهای نفت در سالهای 1973 و 1978 می توان دید. برخی اقتصاددانان معتقدند که متداولترین منبع تورم فشار هزینه قدرت اتحادیه های کشوری است که اضافه دستمزدی بیش از افزایش بازدهی بدست می آورند و این خود در یک مارپیچ تورمی موجب افزایش قیمت ها و متقابلاً تقاضا برای دستمزد بیشتر می شود. منتقدان از این نظریه استدلال می کنند که اگر اتحادیه های کارگری هنگامی موفق به افزایش دستمزد شوند که سطح تقاضای کل برای جبران آن به اندازه ی کافی افزایش نیافته باشد گرایش هایی در جهت افزایش بیکاری بوجود خواهد آمد که اثرات رکودی بر اقتصاد خواهد داشت. چنین فرایندی نمی تواند به طور نامحدود ادامه یابد و بنابراین تورم فشار هزینه یقیناً نمی تواند بیان کننده ی تورم مزمنی باشد که کشور های اروپای غربی پس از جنگ جهانی دوم به آن دچار شدند. لذا افزایش قیمت را در مرحله نخست، یا باید حاصل تقاضای اضافی دانست و یا حاصل بالا بردن کل تقاضای پولی برای جلوگیری از بیکاری.
 
10- تورم فشار تقاضا: تورم ناشی از فزونی تقاضای کل نسبت به کل جریان کالا و خدمات ایجاد شده در اقتصادی که همه ی عوامل تولید را با ظرفیت کامل بکار گرفته باشد. هرگاه تقاضای مصرف کنندگان، دولت و بنگاهها برای کالاها و خدمات بر عرضه ی موجود فزونی گیرد، قیمت ها در اثر این عدم تعادل افزایش خواهد یافت. در اصل افزایش قیمت باید تقاضای اضافی را از میان بردارد و بار دیگر تعادل برقرار سازد و بر این اساس باید برای گرایش مستمر به سوی تورم، که ویژگی بسیاری از اقتصادهای پس از جنگ شده است، توصیفی یافت. یکی ازنظریه های رایج در این باره مازاد مستمر تقاضا را ناشی از سیاست دولت می داند. بنا به این نظریه در حالی که مصرف کنندگان و شرکت ها به هنگام افزایش قیمت ها تقاضای خود را کاهش می دهند، دولت به دلیل توانایی اش در تامین مالی مخارج خود از محل ایجاد پول، می تواند میزان مخارج خود را به ارزش واقعی حفظ کند یا حتی افزایش دهد. در نتیجه ی این اقدام نه تنها میل مستمر به تورم بوجود می آید بلکه سهم بخش دولتی از کل منابع موجود در اقتصاد نیز افزایش می یابد.
 
11- تورم انتقال تقاضا: نظریه ای که عناصر تورم فشار تقاضا و فشار هزینه را با هم ترکیب می کند و تغییر در ساخت تقاضای کل را دلیل تورم می شمارد. هرگاه اقتصاد دچار انعطاف ناپذیری های ساختاری باشد، گسترش برخی صنایع با افول برخی دیگر از صنایع همراه خواهد بود و عوامل تولید را به آسانی نمی توان به بخش های تولیدی انتقال داد. از این رو برای جذب وسایل تولید به سوی صنایع در حال گسترش، باید قیمت های بالاتری پرداخت شود. در نتیجه کارگران بخش های افول یابنده خواستار دستمزدی برابر با کارگران دیگر بخش ها می شوند و ترکیب این عوامل به تورم می انجامد.
 
12- تورم فشار قیمت: نوعی تورم فشار هزینه که در اثر تحمیل قیمتهای بسیار گزاف از سوی صاحبکاران اقتصادی با هدف دستیابی به سودهای کلان بدست می آید.
 
13- تورم فشار دستمزد: نوعی تورم فشار هزینه که سرچشمه ی فرایند تورم را فشار اتحادیه کارگری بر بازار کار می داند. این برداشت دارای طیف گسترده ای است که در یک سوی آن  اعمال قدرت انحصاری اتحادیه های کارگری و الگوهای قدرت چانه زنی آنها بر پایه ی متغیر های اقتصادی قرار دارد و در سوی دیگر الگوهای غیر اقتصادی مبارزه جویی این اتحادیه ها.
 
منبع خبر: تیم تولید محتوای حسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

حسین علی پناه |   1399/03/25 11:43:30   |
0     0
تورم یعنی نداشتن امید به آینده با توجه به رشد شدید و بی رویه قیمتها ، از دست دادن بسیاری از موقعتهای کاری کشور،نداشتن تولید،فرهنگ، ثبات قیمتها، کاهش قدرت خرید مردم ،داشتن افسردگی روانی و مالی در سطح خانواده ها و جامعه، افزایش دزدیهای کلان اقتصادی، وجود فساد مالی و جانی در مراجع قضایی و انتظامی و...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مسعود زارع بیدکی |   1399/03/29 05:26:55   |
تورم یعنی افزایش غیر عادی و غیر منتظره در سطح عمومی قیمتها....تورم به سه دسته تقسیم می شود...تورم خزنده ،شدید،و بسیار شدید...با استفاده از سیاستهای پو لی و مالی و سیاستهای درامدی میتوان ان را کاهش داد
تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود
مهدی کاظمی |   1399/04/28 10:40:58   |
تورم یعنی خرید کالا یاچیزی که نمی ارزد ولی اکرنخری درآینده باید گرونتر بخری
صادق زاده ربیعی |   1399/04/30 14:20:22   |
تورم یعنی خرید کالا یاچیزی که نمی ارزد ولی اکرنخری درآینده باید گرونتر بخری
وحید احمد باریکزهی |   1399/04/31 17:35:36   |
تورم یعنی افزایش بی رویه قیمت ها
محمد پوراکبری |   1399/05/02 19:16:05   |
تورم در اثر افزایش تقاضا در بازار ب وجود می اید و معنی ان افزایش قیمت هاست ، ب این معنا ک اگر حتی نیاز نداریم هم باید بخری چون قرار است گران تر شود .
آزاده السادات ترابزاده بافقی |   1399/03/25 16:08:43   |
0     0
بررسی ها نشان می دهد که عامل اصلی تورم در ایران، ساختاری است. گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت باعث تقاضا برای محصولات غذایی و تجاری شده است. وجود محدودیت های بسیاری در دو بخش کشاورزی و صنعت سبب شده که تولید نتواند پاسخگوی این مازاد تقاضا باشد و در نتیجه قیمت نسبی آن ها افزایش یافته است. در مرحله بعد، افزایش قیمت به بخش های دیگر نیز سرایت کرده است. از طرفی افزایش درآمد های نفتی و گسترش نقدینگی در اثر گسترش شبکه بانکی و تسهیلات بانکی روند افزایش قیمت ها را تشدید کرد. در سال های بعد از انقلاب نیز ایجاد وضعیت خاص سیاسی و اقتصادی و اجرای برخی سیاست های اقتصادی از طرف دولت بحران را پیچیده تر کرد.
راههای پیشگیری از تورم: 1- کنترل و مدیریت نقدینگی از مؤثرترین عامل های پیشگیری از تورم است.
2- کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی و استفاده صحیح از درآمدهای نفتی راهی است که ما ناگزیریم برگزینیم تا بتوانیم از التهابات و نوسانات درآمدهای ارزی بر افزایش تورم بکاهیم .
3- افزایش بهره وری در تولید و بعبارتی بهتر ، افزایش رقابت پذیری محصولات و کالاهای ساخت داخل از جمله موارد پیشگیری از تورم خواهد بود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید سرایانی |   1399/03/25 16:31:00   |
0     0
در نظریه هاى اقتصادى، تورم را به سه نوع تقسیم مى کنند:

1- تورم خزنده (آرام- خفیف): به افزایش ملایم قیمت ها گفته می شود.

2- تورم شدید (تورم شتابان یا تازنده): در این نوع تورم آهنگ افزایش قیمت ها تند و سریع است.

3- تورم بسیار شدید (تورم افسار گسیخته- فوق تورم و ابر تورم): این نوع تورم شدیدترین حالت تورم به شمار مى رود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا افتخاری |   1399/03/25 22:38:20   |
0     0
تورم یعنی افزایش غیر عادی و غیر منتظره در سطح عمومی قیمتها....تورم به سه دسته تقسیم می شود...تورم خزنده ،شدید،و بسیار شدید...با استفاده از سیاستهای پو لی و مالی و سیاستهای درامدی میتوان ان را کاهش داد ...المان از جمله کشورهایی است که توانسته تورم را مهار کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حشمت الله اسدی زیدابادی |   1399/03/26 09:32:15   |
0     0
تورم (به فرانسوی: Inflation، انفلاسیون)(به انگلیسی: Inflation، اینفلِیشِن) از نظر علم اقتصاد اشاره به افزایش سطح عمومی تولید پول، درآمدهای پولی یا قیمت است. تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود.[۱] تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود، اما، تمامی آن‌ها به روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. مفهوم امروزی تورم، در سده نوزدهم میلادی رواج یافت. پیش از آن، مفهوم دیگری از تورم وجود داشت که جهت نشان‌دادن افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا به کار برده می‌شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا ابراهیمی |   1399/03/26 12:55:53   |
0     0
تورم عموما به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت‌ها در نظر گرفته می‌شود. به سخن دیگر، تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود؛ اما تمامی آنها به روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. مفهوم امروزی تورم، در سده نوزدهم میلادی رواج یافت. پیش از آن، مفهوم دیگری از تورم وجود داشت که جهت نشان دادن افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا به کار برده می‌شد.
با تعریف امروزی، می‌توان نرخ تورم را نشان‌دهنده افزایش یا کاهش یا ثبات در قیمت مصرف‌کننده کالاها و خدمات دانست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی سامعی |   1399/03/26 18:35:29   |
0     0
تورم دلالت بر وضعیتی دارد که در آن تقاضای پولی برای محصول نسبت به تولید رشد می‌کند، وضعیتی که در نبود کنترلی مؤثر، به صورت افزایش بهای یک واحد از کالای تولید شده آشکار می‌شود. تورم معمولاً با افزایش واقعی یا بالقوهٔ سطح عمومی قیمت‌ها، یا به سخن دیگر، با کاهش قوهٔ خرید واحد پولی همراه است. در بعضی مواقع تورم زمانی به وجود می‌آید که سطح عمومی قیمت‌ها به میزانی که افزایش در بازدهی عوامل و فرایندهای اقتصادی ایجاب می‌کنند، تنزل نیابد. تورم آن‌طور که معمولاً فهمیده می‌شود، رابطه‌ای با افزایش نامعمول قیمت‌ها دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
احمد واحدیان اردکانی |   1399/03/26 20:44:35   |
0     0
تاریخ تاثیرات تورم رو خیلی واضح نشون داده. امروز با 10 هزار تومن تقریبا 39 عدد سیب‌زمینی کمتر از 10 سال پیش میتونید بخرید، یا 20 قهوه کمتر و یا 24 نون کمتر.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh tak |   1399/03/26 23:47:31   |
0     0
تورم( Inflation) از نظر علم اقتصاد اشاره به افزایش سطح عمومی تولید پول، درآمدهای پولی یا قیمت است. تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود.تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود، اما، تمامی آن‌ها به روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. مفهوم امروزی تورم، در سده نوزدهم میلادی رواج یافت. پیش از آن، مفهوم دیگری از تورم وجود داشت که جهت نشان‌دادن افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا به کار برده می‌شد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Morteaza Poursoleiman |   1399/03/30 19:07:57   |
0     0
تورم عموما به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت‌ها در نظر گرفته می‌شود. به سخن دیگر، تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود؛ اما تمامی آنها به روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. مفهوم امروزی تورم، در سده نوزدهم میلادی رواج یافت. پیش از آن، مفهوم دیگری از تورم وجود داشت که جهت نشان دادن افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا به کار برده می‌شد.

با تعریف امروزی، می‌توان نرخ تورم را نشان‌دهنده افزایش یا کاهش یا ثبات در قیمت مصرف‌کننده کالاها و خدمات دانست.کاهش عرضه کل یا افزایش تقاضای کل و در مقابل، پول‌گرایان رشد عرضه پولِ مازاد بر رشد اقتصادی را عمده‌ترین دلیل تورم می‌دانند. به عبارت دیگر، تورم، تناسب نداشتن حجم پول در گردش با عرضه خدمات و کالاهاست. تقریبا تمام اقتصاددان‌ها بر این نکته متفق‌القولند که تورم پایدار و دراز مدت، ریشه‌ای جز عرضه پول و افزایش نقدینگی ندارد. هر چه میزان تورم بیشتر شود، قدرت خرید یک واحد پول کمتر می‌شود.

یکی از ریشه‌های تورم، نبود تعادل میان درآمدها و هزینه‌های دولت است. به این ترتیب که وقتی هزینه‌های دولت از درآمدهای آن در بودجه سالانه بیشتر باشد، دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود. اگر دولت برای حل مشکل کسری بودجه اقدام به استقراض از بانک مرکزی یا فروش درآمدهای ارزی (مثلا حاصل از فروش نفت) به بانک مرکزی کند، پایه پولی و به دنبال آن نقدینگی کل در اقتصاد افزایش می‌یابد که این افزایش نقدینگی آثار تورمی به دنبال خواهد داشت.
تورم از جمله پدیده‌هایی است که می‌تواند آثار و تبعات مثبت و منفی به دنبال داشته باشد و مهم‌ترین اثر آن، توزیعی است؛ به نحوی که به نفع گروه‌های پردرآمد و به ضرر گروه‌های فقیر و کم‌درآمد و حقوق‌بگیر است. به عبارت دیگر تورم به افراد دارای درآمدهای پولی ثابت، ضرر می‌زند و از قدرت خرید آنان می‌کاهد و در مقابل، به نفع اغلب کسانی تمام می‌شود که درآمدهای پولی متغیر دارند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده دهقان |   1399/04/02 22:57:48   |
0     0
تورم Inflation از نظر علم اقتصاد به معنای افزایش سطح عمومی قیمت‌ ها در طول یک زمان مشخص است.
تورم به زبان ساده عبارت است از افزایش دائم و بی رویه سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات که در نهایت باعث کاهش قدرت خرید و نابسامانی اقتصادی می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ادمین سواد مالی |   1399/04/02 23:29:56   |
0     0
تورم به زبان ساده یعنی کاهش ارزش واحد پول کشور که باعث بالا رفتن سطح عمومی قیمت ها می شود. به عبارتی در شرایط تورمی قدرت پول کاهش می یابد و شما با مقدار معین پول کالای کمتری می توانید بخرید.

- علت ایجاد تورم چیست؟
- راه مبارزه با تورم چیست؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی رضایی بیداخویدی |   1399/04/18 03:58:36   |
نتایج تحقیقات انجام شده در دنیا حاکی از گسترش عوامل مؤثر بر تورم در اقتصاد کشور است که مهمترین این عوامل عبارتند از : تأمین کسری بودجه دولت از طریق استقراض از بانک مرکزی و به تبع آن، افزایش حجم نقدینگی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف یارانه‌های صنعتی و صنفی پس از اجرای سیاست‌های تعدیل، افزایش ریسک مربوط به فعالیت‌های مولد اقتصادی، ضعف در مدیریت مخصوصاً مدیریت ارز و کاهش ارزش پول و بالاخره افزایش قیمت‌های جهانی.

۱ - جلوگیری از رشد بی‌رویه نقدینگی؛ براساس محاسبات کارشناسانه بهترین حد رشد سالانه نقدینگی در کشور ما حدود ۱۰‌درصد است و افزایش آن تا حداکثر ۲۰‌درصد در شرایط ضروری نیز قابل قبول است و البته تورم‌زا است ولی در حد بحرانی نخواهد بود.
۲ - گرفتن معادل مبلغ چک‌پول‌های واگذاری به بانک‌ها از سوی بانک مرکزی و بلوکه کردن آن برای جلوگیری از رشد نقدینگی از این راه.
۳ - اجرای قانون در مورد وجوه دولتی در بانک‌ها و بلوکه کردن ۸۸‌درصد آنها به منظور جلوگیری از رشد نقدینگی از این طریق.
۴ - کاهش هزینه‌های غیر‌ضروری دولت به منظور کاهش کسر بودجه با اجرای انضباط مالی در دولت.
۵ - افزایش حقوق کارمندان به صورت پلکانی با میانگین کمتر از نرخ تورم، زیرا از سویی باید حداقل‌های حقوق زیر خط فقر را افزایش داد و از سوی دیگر افزایش حقوق برابر با نرخ تورم خود نیز از عوامل تورم است، افزایش حقوق خانوارهای زیر خط فقر اجتناب‌ناپذیر است و تورم ناشی از آن را باید تحمل کرد.
۶ - برای کاهش آثار تورمی وارداتی باید تولید آنها را در داخل افزایش داد که اقدامی بلندمدت است و در کوتاه‌مدت جبران‌ناپذیر است و چاره‌ای از آن نیست.
۷ - نظارت بر مصرف وجوه بانک که به صورت تسهیلات در اختیار طرح‌های زود بازده قرار می‌گیرد، به منظور جلوگیری از انتقال این وجوه به سوی دلالی و خرید مسکن و زمین که یکی از عوامل کنونی افزایش تورم است.
۸ - تخصیص منابع طرح‌های عمرانی مطابق با قانون بودجه ۸۷ به طرح‌هایی که تا پایان ۸۷ به بهره‌برداری می‌رسد.
۹ - تخصیص بدون تعجیل منابع طرح‌های عمرانی و کمتر از سقف مصوب که موجب کمتر شدن تزریق نقدینگی می‌شود.
۱۰ - خودداری از ایجاد هر‌گونه طرح جدید عمرانی از سوی دولت.
۱۱ - راه‌اندازی صندوق یا بانک سرمایه‌گذاری با استفاده از ذخایر ارزی به منظور اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی، از جمله به تولید‌کنندگانی که زیر ظرفیت تولید و اشتغال کار می‌کنند تا از سویی تولید آنان افزایش یابد و از سوی دیگر اشتغال افزایش یابد.
۱۲ - تزریق بیشتر ارز به بازار از سوی بانک مرکزی به منظور جلوگیری از افزایش قیمت آن در بازار و حرکت آرام و تدریجی به سوی کاهش قیمت ارزی به طور که شوک به بازار وارد نکند و موجب کاهش صادرات نشود.
۱۳ - خودداری دولت در سفرهای استانی از دادن وعده‌هایی که انتظارات مردم را افزایش می‌دهد.
۱۴ - دادن پیام‌های مثبت ضد‌تورمی با اقدامات عملی به منظور کاهش انتظارات تورمی شبیه کاری که مجلس هفتم با قانون تثبیت قیمت ۹ قلم کالاهای دولتی در سال ۱۳۸۳ انجام داد و آثار روانی ناشی از آن موجب کاهش نرخ تورم در سال ۱۳۸۴ شد و ۱/۳ نرخ تورم را یک ساله پایین آورد.
مرتضی ندافی |   1399/04/21 02:39:06   |
تأمین کسری بودجه دولت از طریق استقراض از بانک مرکزی و به تبع آن، افزایش حجم نقدینگی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی ،ضعف در مدیریت
جلوگیری از هرکدام از موارد بالا
الناز بهروزی |   1399/04/21 04:12:42   |
افزایش حجم نقدینگی ، تأمین کسری بودجه دولت از طریق استقراض از بانک مرکزی ،افزایش قیمت های جهانی و ...
راه های مبارزه کاهش حجم نقدینگی و مدیریت های قوی تر و ...
محدثه دهقان طزرجانی |   1399/04/21 10:59:51   |
تأمین کسری بودجه دولت از طریق استقراض از بانک مرکزی و به تبع آن، افزایش حجم نقدینگی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف یارانه‌های صنعتی و صنفی پس از اجرای سیاست‌های تعدیل، افزایش ریسک مربوط به فعالیت‌های مولد اقتصادی، ضعف در مدیریت مخصوصاً مدیریت ارز و کاهش ارزش پول و بالاخره افزایش قیمت‌های جهانی.

با توجه به اینکه تورم مزمن پدیده‌ای نسبتاً بلندمدت در اقتصاد ایران بوده و بالا گرفتن نرخ تورم در سال‌های اخیر یکی از اساسی‌ترین مشکلات کشور است، لذا همواره مطالعاتی در زمینه عوامل مؤثر در ایجاد این پدیده مورد نیاز است. بدین منظور در این تحقیق به بررسی ریشه‌های مالی تورم در ایران خواهیم پرداخت. از آنجایی که دولت‌ها می‌توانند از بودجه خود به عنوان مهمترین ابزار اعمال سیاست مالی استفاده کنند لذا در مقاله حاضر، کسری بودجه دولت به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مالی مؤثر بر تورم مورد تأکید است.سیاست‌های پولی و مالی: هدف این روش محدود کردن تقاضای کل است. این کار از طریق جمع آوری پول به شکل سرمایه‌های غیر نقدی صورت می‌گیرد (سیاست‌های انقباضی).

سیاست‌های درآمدی: با دخالت مستقیم در بازار و عوامل تولید کننده، تورم کنترل می‌شود.این روش کاربردی نیست زیرا در آن مناطق زیادی نیاز به اصلاح دارند.
نقطه نظرات متعدد و بعضاً متضادی درباره عوامل ایجاد تورم ، تآْثیرات آن بر اقتصاد و راههای پیشگیری از تورم بیان شده است.
عصر بانک؛ این نوشتار سعی دارد بطور اجمال و خلاصه تصویری شفاف از تورم به دست خوانندگان بدهد .


بررسی مسأله کسری بودجه در ایران، این نکته را آشکار می‌سازد که کسری بودجه در ایران سابقه طولانی داشته و دولت در قبل و بعد از انقلاب با این معضل مواجه بوده‌ است. افزایش قیمت جهانی نفت در سال ۱۳۵۳ که افزایش درآمدهای دولت را نیز در برداشته منجر به گسترش نقش دولت شده و بعد از انقلاب اسلامی، تعمیق شکاف میان دریافتی‌های اسمی و پرداختی‌های اسمی دولت به سبب رشد سریع‌تر پرداختی‌های اسمی، علل کسری بودجه به شمار می‌روند. اما مهم‌تر از مسائل فوق، چگونگی تأمین این کسری توسط دولت است که در بعضی از سال‌های بعد از انقلاب بیش از ۹۰ درصد از کسری بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی تأمین شده است که تأثیر انبساطی قابل ملاحظه‌ای بر تقاضای کل و سطح عمومی قیمت‌ها به‌جای گذاشته است.
زهرا غنی زاده زارچ |   1399/04/22 13:33:27   |
- - علل بروز نورم عبارتند از کسری بودجه دولت، تامینکسری بودجه دولت از طریق استقراض از بانک مرکزی و به تبع آن افزایش حجم نقدینگی، افزایش قیمت حامل های انرژی و حذف یارانه های صنعتی و صنفی پس از اجرای سیاست های تعدیل، افزایش ریسک مربوط به فعالیت های مولد اقتصادی، ضعف در مدیریت مخصوصا مدیریت ارز و کاهش ارزش پول و بالاخره افزایش قیمت های جهانی.
- راه های مبارزه با تورم عبارتند از:
۱.سیاست های مالی و پولی که هدف آن محدود کردن تقاضای کل است. مثلا از طریقرجمع آ‌وری پول به شکل سرمایه های غیر نقدی.
۲. سیاست های درآمدی: در ان سیاست ها را دخالت مستقیم در بازار و عکامل تولیدکننده تورم کنترل می شود که به علت وجو جاهای بسیار زیاد این روش چندان کاربردی نیست.
فرزانه جنتی |   1399/04/24 17:02:11   |
علل تورم :
کاهش ارزش پول یا تورم و افزایش سطح عمومی قیمت ها ناشی از عوامل مختلفی است که توضیح آن نیازمند کار کارشناسی دقیق است، اما به صورت کلی در کتاب های اقتصادی مهمترین علل این موضوع به علل عارضی، اقتصادی، ساختاری و روانی تقسیم بندی و توضیح داده شده است:
۱-علل عارضی:
منظور از آن این است که کاهش ارزش پول یا تورم، بر اثر مکانیسم طبیعی اقتصادی کشور پدید نیامده باشد. بلکه موضوعاتی نظیر، جنگ، خشکسالی، جهانی شدن، تحریم ها و محاصره های خارجی و ... که خارج از مکانیسم اقتصاد آن کشورند، باعث بروز این پدیده شده باشد.
۲-علل اقتصادی:
علل اقتصادی این مسأله به دو بخش تقسیم می شود:
۱-۲. کاهش ارزش پول ناشی از افزایش تقاضای کل و کاهش عرضه کل که چنین حالتی خود نیز معلول عوامل مهمی از قبیل؛ افزایش مصرف، افزایش هزینه های عمومی، افزایش پرداخت های انتقالی، افزایش تقاضای کل ناشی از بخش پولی و سیاست های پول دولت است به عنوان مثال؛ اگر دولت از طریق انتشار اسکناس و استقراض از بانک مرکزی مخارج خود را تأمین کند، از یک سو باعث بالا رفتن قدرت خرید جامعه و افزایش تقاضای کل شده از سوی دیگر کاهش ارزش پول و تورم را به دنبال خواهد داشت.
۲-۲. کاهش ارزش پول ناشی از افزایش هزینه های تولید باشد. توضیح این که، اگر هزینه تولید افزایش یابد، تولید کنند گان یا باید قیمت کالاها و خدمات تولیدی جدید را افزایش دهند یا این که تولیدات خود را کاهش دهند، که در صورت نخست به طور مستقیم قیمت کالاها افزایش می یابد و در صورت دوم نیز میزان تقاضای کل از عرضه کل فزونی می گیرد و در پی آن، اقتصاد با تورم قیمت ها و کاهش ارزش پول مواجه خواهد شد
۳-علل ساختاری:
که در واقع ناشی از ساختار ناهماهنگ و بنیاد های نامطلوب اقتصادی یک کشور است که از اهم آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
الف-نامتناسب بودن وضع بنادر و عدم کفایت آن ها از نظر تخلیه و بارگیری.
ب-نامطلوب بودن وضع راه ها و شبکه ارتباطات و نقص شبکه مخابرات و مراسلات و در نتیجه دشواری امکان کسب خبر و اطلاع از وضع بازار در مناطق مختلف کشور.
ج-موجود نبودن آمار و ارقام قابل اطمینان در مورد میزان عرضه و تقاضای کالاها و خدمات و تغییرات آتی آنها و در نتیجه، عدم امکان پیش بینی تحولات آینده بازار.
د-عدم تحرک کافی نیروی انسانی و سرمایه.
ه-نامناسب بودن شبکه توزیع کالاها و خدمات
۴-علل روانی:
اگر پیش بینی مردم در مورد افزایش سطح عمومی قیمت ها در آینده مثبت باشد، سبب می شود تا در خرید کالاهای مورد نیاز آینده خود شتاب کنند. این امر تقاضای کل را افزایش داده، در نتیجه اقتصاد با پدیده تورم و افزایش سطح عمومی قمیت ها و بالاخره کاهش ارزش پول مواجه می شود.
البته تعدادی از صاحب نظران اقتصادی عوامل چهار گانه فوق را به طور عمده عوامل کوتاه مدت تورم و کاهش ارزش پول می دانند، اما عامل بلند مدت و اساسی این پدیده، سیاست های پولی دولت است که به هر میزان حجم پول را افزایش دهد، باعث کاهش ارزش پول شده و در مقابل هر نوع سیاست پولی که از حجم پول در گردش بکاهد، تورم و کاهش ارزش پول را در سطح پایین تری حفظ خواهد کرد
راه های مبارزه با تورم:

این راه ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

1- سیاست های پولی و مالی: هدف این روش محدود کردن تقاضای کل است. این کار از طریق جمع آوری پول به شکل سرمایه های غیر نقدی صورت می گیرد (سیاست های انقباضی).

2- سیاست های درآمدی: که در آن با دخالت مستقیم در بازار و عوامل تولید کننده تورم کنترل می شود. این روش کاربردی نیست زیرا در آن مناطق زیادی نیاز به اصلاح دارند
محمدصالح شکیبا |   1399/04/26 15:42:49   |
تأمین کسری بودجه دولت از طریق استقراض از بانک مرکزی و به تبع آن، افزایش حجم نقدینگی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف یارانه‌های صنعتی و صنفی پس از اجرای سیاست‌های تعدیل، افزایش ریسک مربوط به فعالیت‌های مولد اقتصادی، ضعف در مدیریت مخصوصاً مدیریت ارز و کاهش ارزش پول و بالاخره افزایش قیمت‌های جهانی.

با توجه به اینکه تورم مزمن پدیده‌ای نسبتاً بلندمدت در اقتصاد ایران بوده و بالا گرفتن نرخ تورم در سال‌های اخیر یکی از اساسی‌ترین مشکلات کشور است، لذا همواره مطالعاتی در زمینه عوامل مؤثر در ایجاد این پدیده مورد نیاز است. بدین منظور در این تحقیق به بررسی ریشه‌های مالی تورم در ایران خواهیم پرداخت. از آنجایی که دولت‌ها می‌توانند از بودجه خود به عنوان مهمترین ابزار اعمال سیاست مالی استفاده کنند لذا در مقاله حاضر، کسری بودجه دولت به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مالی مؤثر بر تورم مورد تأکید است.سیاست‌های پولی و مالی: هدف این روش محدود کردن تقاضای کل است. این کار از طریق جمع آوری پول به شکل سرمایه‌های غیر نقدی صورت می‌گیرد (سیاست‌های انقباضی).

سیاست‌های درآمدی: با دخالت مستقیم در بازار و عوامل تولید کننده، تورم کنترل می‌شود.این روش کاربردی نیست زیرا در آن مناطق زیادی نیاز به اصلاح دارند.
نقطه نظرات متعدد و بعضاً متضادی درباره عوامل ایجاد تورم ، تآْثیرات آن بر اقتصاد و راههای پیشگیری از تورم بیان شده است.
عصر بانک؛ این نوشتار سعی دارد بطور اجمال و خلاصه تصویری شفاف از تورم به دست خوانندگان بدهد .


بررسی مسأله کسری بودجه در ایران، این نکته را آشکار می‌سازد که کسری بودجه در ایران سابقه طولانی داشته و دولت در قبل و بعد از انقلاب با این معضل مواجه بوده‌ است. افزایش قیمت جهانی نفت در سال ۱۳۵۳ که افزایش درآمدهای دولت را نیز در برداشته منجر به گسترش نقش دولت شده و بعد از انقلاب اسلامی، تعمیق شکاف میان دریافتی‌های اسمی و پرداختی‌های اسمی دولت به سبب رشد سریع‌تر پرداختی‌های اسمی، علل کسری بودجه به شمار می‌روند. اما مهم‌تر از مسائل فوق، چگونگی تأمین این کسری توسط دولت است که در بعضی از سال‌های بعد از انقلاب بیش از ۹۰ درصد از کسری بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی تأمین شده است که تأثیر انبساطی قابل ملاحظه‌ای بر تقاضای کل و سطح عمومی قیمت‌ها به‌جای گذاشته است.
علیرضا آزاد |   1399/04/27 13:33:10   |
در کشور ما به‌ویژه در چند سال گذشته یکی از عوامل ایجاد تورم، افزایش هزینه‌های تولید بوده است.در کنار این مورد افزایش بی‌رویه عرضه پول از سوی بانک مرکزی هم دنبال شد که چون این افزایش عرضه بیشتر از نرخ رشد تولیدملی بود به شکل تورم خود را نشان داد.افزایش عرضه پول خود معلول مشکل بزرگتر یعنی کسری بودجه دولت بود و دولت برای جبران بخشی از کسری بودجه به استقراض از بانک‌ها و بانک مرکزی روی آورد.
جلوگیری و استفاده از سیاست های مناسب پولی و مالی و درآمدی
سیدسعید حسینی منش |   1399/04/29 01:58:13   |
دیدگاه کینزی دو دلیل عمده برای تورم ذکر می‌کند: کاهش عرضه کل یا افزایش تقاضای کل(Monetarist) دیدگاه پول‌گرایان رشد عرضه پول مازاد بر رشد اقتصادی را عمده‌ترین دلیل تورم می‌داند. به عبارت دیگر، تورم تناسب نداشتن حجم پول در گردش با عرضه خدمات و کالاهاست.
تقریبا تمام اقتصاددان‌ها این نکته را قبول دارند که تورم پایدار و دراز مدت ریشه‌ای جز عرضه پول و افزایش نقدینگی ندارد. هر چه میزان تورم بیش‌تر شود، قدرت خرید یک واحد پول کم‌تر می‌گردد.
بنابراین دو عامل تسلط سیاست‌های مالی و بودجه‌ای بر سیاست‌های پولی و مشکلات ساختاری نظام
بانکی، به‌واسطه خلق مداوم پول جدید و رشد مستمر نقدینگی، دو ریشه اصلی تورم مزمن و بی‌ثباتی اقتصاد کلان در اقتصاد ایران است.
مرجان السادات خداپرست |   1399/04/29 14:15:47   |
افزایش دائم و بی رویه قیمت کالاها و خدمات که در نهایت به
کاهش قدرت خرید و نابسامانی اقتصادی منجر میشود.
راه های مبارزه:
سیاست های مالی و پولی _سیاست های درامدی
- سیاست های پولی و مالی: هدف این روش محدود کردن تقاضای کل است. این کار از طریق جمع آوری پول به شکل سرمایه های غیر نقدی صورت می گیرد (سیاست های انقباضی).

2- سیاست های درآمدی: که در آن با دخالت مستقیم در بازار و عوامل تولید کننده تورم کنترل می شود. این روش کاربردی نیست زیرا در آن مناطق زیادی نیاز به اصلاح دارند
محمد سجاد حجتی پور |   1399/04/03 20:18:57   |
0     0
تورم دلالت بر وضعیتی دارد که در آن تقاضای پولی برای محصول نسبت به تولید رشد می‌کند، وضعیتی که در نبود کنترلی مؤثر، به صورت افزایش بهای یک واحد از کالای تولید شده آشکار می‌شود. تورم معمولاً با افزایش واقعی یا بالقوهٔ سطح عمومی قیمت‌ها، یا به سخن دیگر، با کاهش قوهٔ خرید واحد پولی همراه است. در بعضی مواقع تورم زمانی به وجود می‌آید که سطح عمومی قیمت‌ها به میزانی که افزایش در بازدهی عوامل و فرایندهای اقتصادی ایجاب می‌کنند، تنزل نیابد. تورم آن‌طور که معمولاً فهمیده می‌شود، رابطه‌ای با افزایش نامعمول قیمت‌ها دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد پری زاد |   1399/04/06 11:31:04   |
0     0
علت تورم افزایش تقاضا و کاهش تولید داخل است. و همچنین وابستگی شدید به ارز هایی مثل دلار

راهکار افزایش تولید، فرهنگ سازی مصرف است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام رقاقی |   1399/04/06 13:36:17   |
0     0
با سلام
تورم به زبان ساده :
میزان افزایش در شاخص مصرف کننده گان با توجه به تولید ناخالص ملی.
بعبارتی دیگر میزان کاهش قدرت خرید پول ملی نیز نشان دهنده افزایش نرخ تورم است. بطور کلی هر میزان تولید ناخالص ملی کاهش یابد به همان اندازه نرخ تورم افزایش می یابد.
رابطه نرخ تورم با نرخ رشد تولید ناخالص ملی یم رابطه معکوس است. با افزایش تولید ناخالص ملی نرخ تورم کاهش می یابد و بلعکس.

بهنام رقاقی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدعلی حسینی |   1399/04/06 23:17:13   |
0     0
تورم به زبان ساده عبارت است از افزایش دائم و بی رویه سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات که در نهایت باعث کاهش قدرت خرید و نابسامانی اقتصادی می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح اله خزاعی |   1399/04/08 13:13:18   |
0     0
ه معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت‌ها در نظر گرفته می‌شود. به سخن دیگر، تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود؛ اما تمامی آنها به روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. مفهوم امروزی تورم، در سده نوزدهم میلادی رواج یافت. پیش از آن، مفهوم دیگری از تورم وجود داشت که جهت نشان دادن افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا به کار برده می‌شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید حسین بخشایش |   1399/04/09 09:50:45   |
0     0
تورم همیشه بد نیست و عوامل مختلف دست بدست هم می دهد تا شرایط تورمی بوجود اید اما از ان مهمتر مدیریت و تشخیص نوع ان است که خیلی از کشورها توانسته اند بر این شرایط فائق ایند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا صالحی نیا |   1399/04/10 13:47:47   |
0     0
تورم به وضعیتی اطلاق می‌شود که سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در یک اقتصاد طی یک دوره زمانی مشخص (عموماً یک‌ساله) به‌طور مداوم و مستمر افزایش یابد. نکته حائز اهمیت آن است که هر نوع افزایش قیمتی را نمی‌توان تورم در نظر گرفت؛ چراکه عنصر زمان و استمرار افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در تعریف تورم از اهمیت زیادی برخوردار است. از همین رو اگر سطح عمومی قیمت‌ها تنها در یک دوره خاص و برای یک‌بار افزایش یابد و سپس این روند صعودی قطع شود، به این فرآیند تورم گفته نمی‌شود. لذا سطح عمومی قیمت-ها باید به‌صورت مداوم در طول زمان افزایش یابد تا بتوان آن را تورم تلقی نمود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
afkhami |   1399/04/12 17:30:53   |
0     0
مهمترین علل این موضوع به علل عارضی، اقتصادی، ساختاری و روانی تقسیم بندی می شود.
1- سیاست های پولی و مالی،۲-سیاست های درامدی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا دوستی |   1399/04/14 13:26:07   |
0     0
تورم یعنی افزایش غیر عادی و غیر منتظره در سطح عمومی قیمت ها.
با استفاده از سیاستهای پو لی و مالی و سیاست های درامدی میتوان ان را کاهش داد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل |   1399/04/14 15:28:29   |
0     0
تورم یعنی افزایش غیر عادی و غیر منتظره در سطح عمومی قیمتها....تورم به سه دسته تقسیم می شود..تورم خزنده ،شدید،و بسیار شدید...با استفاده از سیاستهای پو لی و مالی و سیاستهای درامدی میتوان ان را کاهش داد ...المان از جمله کشورهایی است که توانسته تورم را مهار کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سارازارع منشادی |   1399/04/14 16:19:40   |
0     0
تورم یعنی گران شدن کالا وخدمات درزمان معین بدون اینکه دستمزد کارگران وکارمندان زیادشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra azodi |   1399/04/14 21:07:35   |
0     0
نرخ تورم برابر است با تغییر در یک شاخص قیمت که معمولاً شاخص قیمت مصرف‌کننده‌است. کاهش درصد پشتوانه‌دار از پول ملّی نسبت به درصد پول خلق‌شده را تورّم گویند. نکته: بانک مرکزی باید به صورت نقطه به نقطه و وزارت اقتصاد به صورت حدّاقلّی روزانه، کلّیّهٔ شاخص‌ها و پارامترهای مربوط به تورّم را بررسی کند و با تغییر در استراتژی‌های ممکن، آن را به حد مطلوب برساند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Hamidreza Mirmohammadi |   1399/04/15 15:28:42   |
0     0
تورم افزایش دائم وبی رویه سطح عمومی قیمت کالا ها وخدماکه درنهایت باعث کاهش قدرت خرید ونابسامانی اقتصادی می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا کبیری |   1399/04/16 23:03:24   |
0     0
علت تورم افزایش تقاضا و کاهش تولید داخل است. و همچنین وابستگی شدید به ارز هایی مثل دلار.رابطه نرخ تورم با نرخ رشد تولید ناخالص ملی یم رابطه معکوس است. با افزایش تولید ناخالص ملی نرخ تورم کاهش می یابد و بلعکس.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا حاجی زاده |   1399/04/17 00:33:04   |
0     0
تورم یعنی افزایش غیر عادی و غیر منتظره در سطح عمومی قیمتها....تورم به سه دسته تقسیم می شود...تورم خزنده ،شدید،و بسیار شدید...با استفاده از سیاستهای پو لی و مالی و سیاستهای درامدی میتوان ان را کاهش داد ...المان از جمله کشورهایی است که توانسته تورم را مهار کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
لعیا حیدری |   1399/04/17 01:37:33   |
0     0
تورم یعنی افزایش غیر عادی و غیر منتظره در سطح عمومی قیمتها.تورم به سه دسته تقسیم می شود.تورم خزنده ،شدید،و بسیار شدید.با استفاده از سیاستهای پو لی و مالی و سیاستهای درامدی میتوان ان را کاهش داد.
راههای پیشگیری از تورم: 1- کنترل و مدیریت نقدینگی از مؤثرترین عامل های پیشگیری از تورم است.2- کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی و استفاده صحیح از درآمدهای نفتی راهی است که ما ناگزیریم برگزینیم تا بتوانیم از التهابات و نوسانات درآمدهای ارزی بر افزایش تورم بکاهیم .3- افزایش بهره وری در تولید و بعبارتی بهتر ، افزایش رقابت پذیری محصولات و کالاهای ساخت داخل از جمله موارد پیشگیری از تورم خواهد بود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سمیرا |   1399/04/17 23:57:54   |
0     0
تورم عموما به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت‌ها در نظر گرفته می‌شود. به سخن دیگر، تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود؛ اما تمامی آنها به روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین یزدی یوسفی |   1399/04/18 14:40:18   |
0     0
تورم یعنی افزایش غیر عادی و غیر منتظره در سطح عمومی قیمت ها.
با استفاده از سیاستهای پو لی و مالی و سیاست های درامدی میتوان ان را کاهش داد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سپیده دهقان |   1399/04/18 17:18:03   |
0     0
تورم یعنی افزایش غیر عادی و غیر منتظره در سطح عمومی قیمتها....تورم به سه دسته تقسیم می شود...تورم خزنده ،شدید،و بسیار شدید...با استفاده از سیاستهای پو لی و مالی و سیاستهای درامدی میتوان ان را کاهش داد ...المان از جمله کشورهایی است که توانسته تورم را مهار کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه مستانی |   1399/04/18 23:14:52   |
0     0
تورم یعنی افزایش غیر عادی و غیر منتظره در سطح عمومی قیمتها....تورم به سه دسته تقسیم می شود...تورم خزنده ،شدید،و بسیار شدید...با استفاده از سیاستهای پو لی و مالی و سیاستهای درامدی میتوان ان را کاهش داد ...المان از جمله کشورهایی است که توانسته تورم را مهار کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
behzad hajihoseini |   1399/04/19 12:03:13   |
0     0
معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت‌ها در نظر گرفته می‌شود. به سخن دیگر، تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود؛ اما تمامی آنها به روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. مفهوم امروزی تورم، در سده نوزدهم میلادی رواج یافت. پیش از آن، مفهوم دیگری از تورم وجود داشت که جهت نشان دادن افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا به کار برده می‌شد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه زارع |   1399/04/19 14:44:12   |
0     0
تورم یعنی افزایش غیر عادی و غیر منتظره در سطح عمومی قیمتها
تورم به سه دسته تقسیم می شودتورم خزنده ،شدید،و بسیار شدید
با استفاده از سیاستهای پو لی و مالی و سیاستهای درامدی میتوان ان را کاهش داد
المان از جمله کشورهایی است که توانسته تورم را مهار کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا سلیمانی |   1399/04/19 20:16:23   |
0     0
تورم عموما به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت‌ها در نظر گرفته می‌شود. به سخن دیگر، تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. 
علت تورم افزایش تقاضا و کاهش تولید داخل است. و همچنین وابستگی شدید به ارز هایی مثل دلار.رابطه نرخ تورم با نرخ رشد تولید ناخالص ملی یم رابطه معکوس است. با افزایش تولید ناخالص ملی نرخ تورم کاهش می یابد و بلعکس.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه جعفری |   1399/04/20 10:34:51   |
0     0
تورم عبارت است از افزایش دائم و بی رویه سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات که در نهایت به کاهش قدرت خرید و نا بسامانی اقتصادی منجر می شود.علت تورم افزایش تقاضا و کاهش تولید داخل است. و همچنین وابستگی شدید به ارز هایی مثل دلار.رابطه نرخ تورم با نرخ رشد تولید ناخالص ملی یم رابطه معکوس است. با افزایش تولید ناخالص ملی نرخ تورم کاهش می یابد و بلعکس.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جمال سالاری |   1399/04/20 15:16:37   |
0     0
- تورم زمانی بوجود می آید که نرخ رشد قیمت ها نامتناسب با درآمد های عمومی باشد . حال این رشد میتواند طبق تعاریف کند ، تند و یا شدید باشد .
- این راه ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

1- سیاست های پولی و مالی: هدف این روش محدود کردن تقاضای کل است. این کار از طریق جمع آوری پول به شکل سرمایه های غیر نقدی صورت می گیرد (سیاست های انقباضی).

2- سیاست های درآمدی: که در آن با دخالت مستقیم در بازار و عوامل تولید کننده تورم کنترل می شود. این روش کاربردی نیست زیرا در آن مناطق زیادی نیاز به اصلاح دارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mona |   1399/04/22 13:25:13   |
0     0
تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود.[۱] تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا زیلوباف |   1399/04/23 13:36:16   |
0     0
تورم خزنده (آرام- خفیف): به افزایش ملایم قیمت ها گفته می شود.

2- تورم شدید (تورم شتابان یا تازنده): در این نوع تورم آهنگ افزایش قیمت ها تند و سریع است.

3- تورم بسیار شدید (تورم افسار گسیخته- فوق تورم و ابر تورم): این نوع تورم شدیدترین حالت تورم به شمار مى رود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید گلزارفر |   1399/04/23 19:26:51   |
0     0
تأمین کسری بودجه دولت از طریق استقراض از بانک مرکزی و به تبع آن، افزایش حجم نقدینگی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف یارانه‌های صنعتی و صنفی پس از اجرای سیاست‌های تعدیل، افزایش ریسک مربوط به فعالیت‌های مولد اقتصادی، ضعف در مدیریت مخصوصاً مدیریت ارز و کاهش ارزش پول و بالاخره افزایش قیمت‌های جهانی.
- سیاست های پولی و مالی: هدف این روش محدود کردن تقاضای کل است. این کار از طریق جمع آوری پول به شکل سرمایه های غیر نقدی صورت می گیرد (سیاست های انقباضی).

2- سیاست های درآمدی: که در آن با دخالت مستقیم در بازار و عوامل تولید کننده تورم کنترل می شود. این روش کاربردی نیست زیرا در آن مناطق زیادی نیاز به اصلاح دارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید گلزارفر |   1399/04/23 19:28:01   |
0     0
تأمین کسری بودجه دولت از طریق استقراض از بانک مرکزی و به تبع آن، افزایش حجم نقدینگی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف یارانه‌های صنعتی و صنفی پس از اجرای سیاست‌های تعدیل، افزایش ریسک مربوط به فعالیت‌های مولد اقتصادی، ضعف در مدیریت مخصوصاً مدیریت ارز و کاهش ارزش پول و بالاخره افزایش قیمت‌های جهانی.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مژگان محمدی یزدی |   1399/04/24 23:03:45   |
0     0
تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود.[۱] تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود، اما، تمامی آن‌ها به روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. مفهوم امروزی تورم، در سده نوزدهم میلادی رواج یافت. پیش از آن، مفهوم دیگری از تورم وجود داشت که جهت نشان‌دادن افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا به کار برده می‌شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه لطف محمدی |   1399/04/25 20:43:17   |
0     0
تورمی است که به دلیل وجود شرایط تورمی در کشور ایجاد شده است و در مقابل از افزایش آن جلوگیری شده است. این شرایط معمولاً از فزونی تقاضای کل بر عرضه ی کل کالاها و خدمات پدید می آید که با فرض ثابت بودن دیگر شرایط به ازدیاد قیمت ها می انجامد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهلا زارع |   1399/04/26 16:39:14   |
0     0
تورم یعنی افزایش غیر عادی و غیر منتظره در سطح عمومی قیمتها....تورم به سه دسته تقسیم می شود...تورم خزنده ،شدید،و بسیار شدید...با استفاده از سیاستهای پو لی و مالی و سیاستهای درامدی میتوان ان را کاهش داد ...المان از جمله کشورهایی است که توانسته تورم را مهار کند.
پاسخ
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین فتوحی اردکانی |   1399/04/26 19:10:14   |
0     0
تورم Inflation از نظر علم اقتصاد به معنای افزایش سطح عمومی قیمت‌ ها در طول یک زمان مشخص است.
تورم به زبان ساده عبارت است از افزایش دائم و بی رویه سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات که در نهایت باعث کاهش قدرت خرید و نابسامانی اقتصادی می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضازارعیان |   1399/04/26 20:37:41   |
0     0
تورم یعنی افزایش غیر عادی و غیر منتظره در سطح عمومی قیمتها....تورم به سه دسته تقسیم می شود...تورم خزنده ،شدید،و بسیار شدید...با استفاده از سیاستهای پو لی و مالی و سیاستهای درامدی میتوان ان را کاهش داد
تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا مرادی مزرعه نو |   1399/04/26 21:10:48   |
0     0
تورم یعنی افزایش غیر عادی و غیر منتظره در سطح عمومی قیمتها....تورم به سه دسته تقسیم می شود.تورم خزنده ،شدید،و بسیار شدی.با استفاده از سیاستهای پو لی و مالی و سیاستهای درامدی میتوان ان را کاهش داد

در اقتصاد است.
علت تورم افزایش تقاضا و کاهش تولید داخل است. و همچنین وابستگی شدید به ارز هایی مثل دلار.رابطه نرخ تورم با نرخ رشد تولید ناخالص ملی یم رابطه معکوس است. با افزایش تولید ناخالص ملی نرخ تورم کاهش می یابد و بلعکس
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید جمال الدین طباطبایی مزرعه نو |   1399/04/26 22:09:45   |
0     0
Inflation یا تورم
به وضعیتی اطلاق می‌شود که سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در یک اقتصاد طی یک دوره زمانی مشخص (عموماً یک‌ساله) به‌طور مداوم و مستمر افزایش یابد
راههای پیشگیری از تورم: 1- کنترل و مدیریت نقدینگی از مؤثرترین عامل های پیشگیری از تورم است.
2- کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی و استفاده صحیح از درآمدهای نفتی راهی است که ما ناگزیریم برگزینیم تا بتوانیم از التهابات و نوسانات درآمدهای ارزی بر افزایش تورم بکاهیم .
3- افزایش بهره وری در تولید و بعبارتی بهتر ، افزایش رقابت پذیری محصولات و کالاهای ساخت داخل از جمله موارد پیشگیری از تورم خواهد بود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد زارع |   1399/04/27 16:06:49   |
0     0
آسیب‌شناسی تورم در ایران

با توجه به آثار تورم بر کاهش رفاه خانوارها و اثرگذاری آن بر تولید و سرمایه‌گذاری، شناسایی عوامل مؤثر بر آن به‌منظور تنظیم برنامه‌های مهار تورم و دستیابی به ثبات قیمت‌ها ضروری است.

تک‌محصولی بودن اقتصاد کشور و وابستگی شدید آن به درآمدهای ارزی حاصل از نفت و گاز یکی از مهم‌ترین عوامل ساختاری بروز تورم در اقتصاد ایران محسوب می‌شود؛ چراکه رونق و افول درآمدهای نفتی به‌واسطه اثرگذاری بر حجم نقدینگی در جامعه، به‌طور قابل‌توجهی سطح عمومی قیمت‌ها را در کشور تحت تأثیر قرار می‌دهد. وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی موجب شده است که در هنگام افزایش قیمت نفت و درآمدهای نفتی، بارها در معرض بیماری هلندی قرار بگیریم، بدین نحو که عدم مدیریت صحیح این نوع از درآمدها و تزریق بی‌برنامه آنها به اقتصاد کشور، موجب تقویت و رشد بخش غیرقابل‌مبادله اقتصاد (نظیر مسکن) و تضعیف بخش قابل‌مبادله اقتصاد (بخش تولید) گردیده است.

اقتصاد ایران در اوایل دهه 1350 و در سال‌های میانی دهه 1380 (1390-1384) به دنبال افزایش قیمت نفت، درآمدهای نفتی قابل‌توجهی را به دست آورد. از همین رو انتظار می-رفت که نرخ رشد اقتصادی کشور جهش چشمگیر داشته باشد و عملکرد اقتصاد به‌طور مطلوب افزایش یابد، اما در حقیقت این شرایط برای اقتصاد ایران محقق نگردید؛ چراکه به دنبال افزایش قابل‌توجه درآمدهای نفتی در دوره‌های مذکور، دولت‌ها به‌صورت صحیح این درآمدها را مدیریت نکردند و با اتخاذ سیاست‌های نادرست، به‌جای سوق دادن این منابع به سمت بخش‌های تولیدی، اقدام به تزریق نقدینگی در اقتصاد نمودند. از همین رو افزایش حجم نقدینگی در جامعه منجر به افزایش تقاضا از سوی مردم گردید و با توجه به اینکه بخش تولید کشور در کوتاه‌مدت قادر به پاسخگویی به افزایش تقاضای ایجاد شده نبود، لذا افزایش نقدینگی و افزایش تقاضا، منجر به بروز تورم ناشی از فشار تقاضا گردید. در نمودار (2) روند نرخ تورم و نرخ رشد نقدینگی طی سال‌های اخیر قابل مشاهده است و بر اساس این نمودار نرخ تورم در سال 1392 به بالاترین میزان معادل 34.2 درصد افزایش یافته است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مطهره صولتی |   1399/04/27 21:54:46   |
0     0
افزایش تقاضا و کاهش تولید داخل است ، ضعف مدیریت و تحریم ها
با استفاده از سیاست های پولی و مالی، سیاست های درآمدی می توان تورم را کاهش داد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پوریا گراشی |   1399/04/28 13:11:11   |
0     0
در نظریه هاى اقتصادى، تورم را به سه نوع تقسیم مى کنند:

1- تورم خزنده (آرام- خفیف): به افزایش ملایم قیمت ها گفته می شود.

2- تورم شدید (تورم شتابان یا تازنده): در این نوع تورم آهنگ افزایش قیمت ها تند و سریع است.

3- تورم بسیار شدید (تورم افسار گسیخته- فوق تورم و ابر تورم): این نوع تورم شدیدترین حالت تورم به شمار مى رود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زینب دریس |   1399/04/28 15:26:33   |
0     0
تورم :افزایش دائم وبی رویه سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات که در نهایت به کاهش قدرت خرید و نا بسا مانی اقتصادی منجر میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح الله بخشی |   1399/04/28 16:32:10   |
0     0
افزایش حجم نقدینگی و کسری بودجه دولت
کاهش نقدینگی و مدیریت قوی در منابع مالی دولت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
کیانوش بمانی نژاد |   1399/04/28 17:47:12   |
0     0
تورم یعنی افزایش غیر عادی و غیر منتظره در سطح عمومی قیمت ها . تورم به سه دسته تقسیم می شود:
1- تورم خزنده (آرام- خفیف): به افزایش ملایم قیمت ها گفته می شود.
2- تورم شدید (تورم شتابان یا تازنده): در این نوع تورم آهنگ افزایش قیمت ها تند و سریع است.
3- تورم بسیار شدید (تورم افسار گسیخته- فوق تورم و ابر تورم): این نوع تورم شدیدترین حالت تورم به شمار مى رود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی دهقانیزاده |   1399/04/28 20:25:08   |
0     0
در کشور ما به‌ویژه در چند سال گذشته یکی از عوامل ایجاد تورم، افزایش هزینه‌های تولید بوده است.در کنار این مورد افزایش بی‌رویه عرضه پول از سوی بانک مرکزی هم دنبال شد که چون این افزایش عرضه بیشتر از نرخ رشد تولیدملی بود به شکل تورم خود را نشان داد.افزایش عرضه پول خود معلول مشکل بزرگتر یعنی کسری بودجه دولت بود و دولت برای جبران بخشی از کسری بودجه به استقراض از بانک‌ها و بانک مرکزی روی آورد.
جلوگیری و استفاده از سیاست های مناسب پولی و مالی و درآمدی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد فاطمی |   1399/04/29 13:01:54   |
0     0
تأمین کسری بودجه دولت از طریق استقراض از بانک مرکزی و به تبع آن، افزایش حجم نقدینگی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی ،ضعف در مدیریت
جلوگیری از هرکدام از موارد بالا
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خوشنام |   1399/04/29 16:33:52   |
0     0
تورم یعنی افزایش غیرعادی وغیر منتظره در سطح عمومی قیمت ها... تورم به سه دسته تقسیم می شود... تورم خزنده، شدید وبسیار شدید با استفاده از سیاست های پولی ومالی وسیاست های درآمدی میتوان آن را کاهش داد... آلمان ازجمله کشورهایی است که توانسته تورم را مهار کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا مظفری دهشیری |   1399/04/29 18:54:04   |
0     0
از نظر علم اقتصاد اشاره به افزایش سطح عمومی تولید پول، درآمدهای پولی یا قیمت است. تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود.[۱] تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود، اما، تمامی آن‌ها به روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. مفهوم امروزی تورم، در سده نوزدهم میلادی رواج یافت. پیش از آن، مفهوم دیگری از تورم وجود داشت که جهت نشان‌دادن افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا به کار برده می‌شد.
نرخ تورم برابر است با تغییر در یک شاخص قیمت که معمولاً شاخص قیمت مصرف‌کننده‌است. کاهش درصد پشتوانه‌دار از پول ملّی نسبت به درصد پول خلق‌شده را تورّم گویند. نکته: بانک مرکزی باید به صورت نقطه به نقطه و وزارت اقتصاد به صورت حدّاقلّی روزانه، کلّیّهٔ شاخص‌ها و پارامترهای مربوط به تورّم را بررسی کند و با تغییر در استراتژی‌های ممکن، آن را به حد مطلوب برساند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه زارعی |   1399/04/29 23:03:19   |
0     0
تورم دلالت بر وضعیتی دارد که در آن تقاضای پولی برای محصول نسبت به تولید رشد می‌کند، وضعیتی که در نبود کنترلی مؤثر، به صورت افزایش بهای یک واحد از کالای تولید شده آشکار می‌شود. تورم معمولاً با افزایش واقعی یا بالقوهٔ سطح عمومی قیمت‌ها، یا به سخن دیگر، با کاهش قوهٔ خرید واحد پولی همراه است. در بعضی مواقع تورم زمانی به وجود می‌آید که سطح عمومی قیمت‌ها به میزانی که افزایش در بازدهی عوامل و فرایندهای اقتصادی ایجاب می‌کنند، تنزل نیابد. تورم آن‌طور که معمولاً فهمیده می‌شود، رابطه‌ای با افزایش نامعمول قیمت‌ها دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محبوبه سرخیان |   1399/04/30 03:40:41   |
0     0
نرخ تورم برابر است با تغییر در یک شاخص قیمت که معمولاً شاخص قیمت مصرف‌کننده‌است. کاهش درصد پشتوانه‌دار از پول ملّی نسبت به درصد پول خلق‌شده را تورّم گویند .

کنترل و مدیریت نقدینگی از مؤثرترین عامل های پیشگیری از تورم است.

کاهش هزینه های دولت ، چالاک و چابک سازی دولت ، افزایش بهره وری در مجموعه دولت ، انظباط مالی و شفافیت در فعالیت های مالی دولت از جمله مواردی است که باید برای پیشگیری از تورم به آنها پرداخت .

- کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی و استفاده صحیح از درآمدهای نفتی راهی است که ما ناگزیریم برگزینیم تا بتوانیم از التهابات و نوسانات درآمدهای ارزی بر افزایش تورم بکاهیم .

- افزایش بهره وری در تولید و بعبارتی بهتر ، افزایش رقابت پذیری محصولات و کالاهای ساخت داخل از جمله موارد پیشگیری از تورم خواهد بود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
معصومه یاری علی ابادی |   1399/04/30 20:05:26   |
0     0
تورم ارزش پولی کاهش می یلبد وقدرت خرید کاهش می دهد تورم خزنده یا افزایش ۴تا ۸درصد تورم شدید ۱۵تا ۲۵درصد تورم بسیارشدید ۵۰ درصد انواع دیگر تورم پنهان.خزنده .رسمی‌.ساختاری.سرشکش.شتابان.مهار شده.فشار سرد.فشارهزینه.انتقال هزینه.فشار دستمزد.فشار قیمت.راهای مبارزه با تورم سیاست انقباظی وسسیاست درامدی.تورم تاحدودی خوب می باشد وباعت افزایش تولید وتغییر سیاستهای کار خانجات می شودوفرهنگ تولید تغییر می کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد زارع |   1399/04/30 21:06:52   |
0     0
مثلاً وقتی دولت سعی کند بیکاری را پایین تر از حد طبیعی نگاه دارد، این اقدام باعث افزایش تورم می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه محمدى ساغندى |   1399/04/30 22:55:21   |
0     0
عامل اصلى تورم اقتصاد ناپایدار است
تورم یعنى افزایش بى رویه ى قیمتها که انواع مختلفى دارد
تورم پنهان،تورم رسمى ،تورم خزنده
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sajad zare |   1399/04/30 23:55:29   |
0     0
کشور هایی که در آنها ثبات قیمت (عدم تورم) وجود داشته، ثبات سیاسی و اجتماعی نیز وجود داشته است و بالعکس در کشورهایی که بحرانهای سیاسی و اجتماعی بوجود آمده، تورم نیز کم کم دچار رشد صعودی شده است.

2- در تورم زیاد درآمد به صورت ناعادلانه تقسیم می شود، زیرا افرادی که در ابتدا سرمایه ی غیر نقدی زیاد دارند به مرور زمان با افزایش ارزش آن سرمایه توسط تورم به ثروت عظیمی دست می یابند و در عوض افرادی که در ابتدا سرمایه ی کمی دارند یا سرمایه ی آنان غیر نقدی است، به مرور زمان با افزایش نرخ تورم، بخشی از دارایی خود را از دست می دهند.

3- تورم باعث تقلیل پس انداز می شود زیرا ارزش پول متغیر است و در نتیجه پس انداز ناامن است. البته این مشکل راه حلی نیز دارد که آن سرمایه گذاری در چیزی است که ارزش آن با تورم زیاد شود.

4- تورم باعث افزایش قیمت کالا در تجارت بین المللی می شود که نتیجه آن کاهش میزان صادرات و افزایش واردات است.

5- افزایش تورم باعث کاهش ارزش پول می شود (بر اساس مورد 4).

6- تورم باعث عدم مصرف بهینه منابع می گردد و از این رو تمایل به سمت کالاها و خدمات گرانتر بیشتر می شود، در صورتی که این کالاها ضرورتاً مفیدترین کالاها نیستند.

7- در زمان تورمی مقدار زیادی از وقت، انرژی و منابع مالی مردم به جای بکار افتادن در مسیر مولد و مفید، صرف فعالیت هایی می شود که هدف از انجام آن ها جلوگیری از کاهش ارزش دارایی ها و کسب منافع غیر عادی از طریق معاملات سوداگرانه است.

8- تولید کنندگان که خریداران مواد اولیه هستند سرمایه گذاری نمی کنند ، لذا کارهای دلالی رواج پیدا می کند.


آیا تاکنون کشوری توانسته است تورم را به طور کامل ریشه کن کند؟

بله یکی از این کشور ها آلمان است. آلمان در بازسازی اقتصادی به این نکات توجه کرده است:

1- طراحی نظام اقتصادی و اجتماعی بازار با در نظر گرفتن تعادل اجتماعی، بر پایه اخلاق مسیحی و انسانگرایانه.

2- معیار اساسی اقتصاد برای انسان¬ها، نه انسان¬ها برای اقتصاد.

3- تکیه بر این امر که در جو سرشار از ثبات پولی رشد اقتصادی مطمئن تر تحقق می یابد.

4- قدرت خرید حداقل درآمد را تثبیت کردند.

5- اهمیت دادن به توزیع درآمد عادلانه.

6- اعمال سیستم جامع و موثر بیمه های اجتماعی: آلمانی ها بدین منظور بیش از 15درصد ارزش تولید ملی را پس از جنگ به این امر اختصاص دادند.

7- حاکمیت مربع سحرآمیز ثبات پولی، اشتغال کامل، تعادل تراز پرداخت ها، تناسب در توزیع درآمدها.

8- خارج نمودن پول بیش از ظرفیت تولیدی: طراحان اقتصادی در 1948 با رفورم پولی، پول موجود در دست مردم را از 100 واحد به ۵/۶ واحد تنزل دادند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ولی نامجو |   1399/04/31 06:07:01   |
0     0
تورم افزایش قیمت سطح عمومی کالا وخدمات است که عوامل مختلفی دروجود امدن دخیل است.تورم کشور ما بیشتر ناشی از افزایش نقدینگی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه السادات موسوی |   1399/04/31 16:52:54   |
0     0
تورم یعنی افزایش غیر عادی و غیر منتظره در سطح عمومی قیمتها....تورم به سه دسته تقسیم می شود...تورم خزنده ،شدید،و بسیار شدید...با استفاده از سیاستهای پو لی و مالی و سیاستهای درامدی میتوان ان را کاهش داد
تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرجان عباسی نسب |   1399/04/31 23:28:19   |
0     0
تورم (به فرانسوی: Inflation، انفلاسیون)(به انگلیسی: Inflation، اینفلِیشِن) از نظر علم اقتصاد اشاره به افزایش سطح عمومی تولید پول، درآمدهای پولی یا قیمت است. تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود.[۱] تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود، اما، تمامی آن‌ها به روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. مفهوم امروزی تورم، در سده نوزدهم میلادی رواج یافت. پیش از آن، مفهوم دیگری از تورم وجود داشت که جهت نشان‌دادن افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا به کار برده می‌شد.

نرخ تورم برابر است با تغییر در یک شاخص قیمت که معمولاً شاخص قیمت مصرف‌کننده‌است. کاهش درصد پشتوانه‌دار از پول ملّی نسبت به درصد پول خلق‌شده را تورّم گویند. نکته: بانک مرکزی باید به صورت نقطه به نقطه و وزارت اقتصاد به صورت حدّاقلّی روزانه، کلّیّهٔ شاخص‌ها و پارامترهای مربوط به تورّم را بررسی کند و با تغییر در استراتژی‌های ممکن، آن را به حد مطلوب برساند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهین خواجوی |   1399/05/01 16:28:05   |
0     0
تورم به زبان ساده یعنی افزایش کلی قیمت ها.

# افزایش کلیه قیمت ها یعنی قیمت همه اجناس افزایش پیدا کنند و در صورتی که افزایش قیمت فقط برای یک محصول مانند خودرو باشد دلیلی بر افزایش تورم نمی باشد، چون ممکن است قیمت خودرو به دلیل افزایش تقاضا در یک برهه مشخص، افزایش پیدا کرده باشد و قیمت سایر اجناس ثابت مانده باشد.

# همچنین در صورتی که تعدادی از اجناس افزایش قیمت داشته باشد و در سایر اجناس با کاهش قیمت روبرو شده باشد، این موضوع بیانگر تورم نخواهد بود و ممکن است به خاطر شوک‌های قیمت نفتی شوکهای سیاسی شوک اقتصادی و ‌.... این افزایش قیمت رخ داده باشد.

# تورم را در فاصله زمانی یک ساله برای یک کشور می سنجند و در صورتی که اجناسی در مدت یک سال صعود و نزول قیمتی داشته باشند، تورم به حساب نمی‌آید و مجموع صعود و نزول ها میزان رشد تورم کشور را تعیین می‌کند.
انواع تورم به طور کلی :
تورم خزنده (۴ تا ۸ درصد در سال): به افزایش قیمت ها با سرعت آرام و شیبی ملایم گویند.

تورم شدید(۱۵ تا ۲۵ درصد در سال): در این نوع افزایش قیمت ها با شیبی تند و سرعتی بالا می باشد.

تورم بسیار شدید(۵۰ درصد یا بیشتر در ۱ الی ۶ ماه): شدیدترین نوع تورم به حساب می آید و افزایش قیمت ها بسیار بالا میباشد.
انواع تورم به طور دقیق‌تر و جزئیات بیشتر
تورم پنهان: تورمی که در آن قیمت اجناس ثابت بوده ولی کیفیت محصولات کاهش می یابد.

تورم رسمی: تورمی که به خاطر افزایش عرضه‌ی ارز از طرف دولت ایجاد می‌شود.

تورم ساختاری: تورمی که به علت افزایش قیمت ها به خاطر وجود تقاضاهای بیش از اندازه ایجاد می شود. در این نوع تورم حقوق ها به دلیل فشار و کمبود در بعضی بخش‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ این تورم در کشورهای در حال توسعه بسیار زیاد رخ می دهد.

تورم سرکش: افزایش سرعت و بدون محدودیت قیمت‌ها را تورم سرکش می گویند و نتایجی مانند کاهش ارزش پول، گسستگی روابط اقتصادی و فروپاشی نظام اقتصادی کشور است. معمولا بعد از جنگ ها و همزمان با انقلاب ها تورم سرکش ایجاد می شود و از مثال های آن می توان به افزایش ۲۵۰۰ درصدی قیمت ها در آلمان در سال ۱۹۲۳ اشاره کرد.

تورم شتابان: افزایش سریع و با سرعت نرخ تورم می باشد به طور مثال دولت سعی می کنند که نرخ بیکاری را پایین تر از حد طبیعی نگه دارد این اقدام باعث افزایش تورم میشود.

تورم فشار سود: تورمی بوده است که در آن سرمایه‌گذاران تلاش بسیاری برای به دست آوردن سهم بزرگ‌تری از درآمد ملی را خواستار بوده و این خود منشأ تورم است.

تورم مهار شده: تورمی می‌باشد که به خاطر وجود شرایط طبقه رومی در داخل کشور به وجود می آید و در مقابل از افزایش تورم جلوگیری می کند. این شرایط زمانی به وجود می آید که تقاضای کل بیشتر از عرضه کلیه کالاها و خدمات باشد و تنها در صورتی این معادله درست است که شرایط دیگر ثابت باقی بماند
تورم فشار تقاضا: منشاء تورم فشار ناشی از تقاضا به این صورت است که زمانی که تقاضای کل به نسبت جریان کالاها و خدمات های ایجاد شده در اقتصاد جلو بزنند و بیشتر شود در این صورت تورم ایجاد می گردد. هنگامی که تقاضای دولت بنگاه‌ها و همه مصرف کنندگان برای کالاها و خدمات عرضه شده افزایش یابد موجب افزایش قیمت ها می‌شود.

راهکاری که برای حل این مسئله وجود دارد این صورت است که مصرف کنندگان و شرکت‌ها به هنگام افزایش قیمت‌ها باید تقاضای خود را کاهش دهند سپس دولت می‌تواند به کنترل اوضاع را به دست بگیرند و ارزش پول ملی را حفظ کرده و در عین حال از افزایش قیمت اجناس و تورم جلوگیری کند.

تورم فشار قیمت: نوعی از تورم می‌باشد که در اثر تحمیل قیمت‌های بسیار گزاف از سوی صاحبکاران اقتصادی با هدف دستیابی به سودهای بیشتر و بزرگ ایجاد می گردند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مسعودتاجیک |   1399/05/01 18:45:59   |
0     0
تامین کسری بودجه دولت از طریق استقراض از بانک مرکزی و به تبع آن، افزایش حجم نقدینگی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف یارانه‌های صنعتی و صنفی پس از اجرای سیاست‌های تعدیل، افزایش ریسک مربوط به فعالیت‌های مولد اقتصادی، ضعف در مدیریت مخصوصاً مدیریت ارز و کاهش ارزش پول و بالاخره افزایش قیمت‌های جهانی
تورم افزایش قیمت سطح عمومی کالا وخدمات است که عوامل مختلفی دروجود امدن دخیل است.تورم کشور ما بیشتر ناشی از افزایش نقدینگی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
درویشی |   1399/05/01 19:04:14   |
0     0
عامل اصلى تورم اقتصاد ناپایدار است
تورم یعنى افزایش بى رویه ى قیمتها که انواع مختلفى دارد
تورم پنهان،تورم رسمى ،تورم خزنده
چاپ پول بدون پشتوانه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پوریا سلیمانی چالی |   1399/05/02 13:10:42   |
0     0
کینز تلاش می‌کرد که میان «شبه تورم» و «تورم مطلق» یا واقعی تفاوت قائل شود. نوع اول، وقتی پدید می‌آید که در یک جریان بهبود دوره‌ای، افزایش در تقاضاهای پولی برای کالا تا حدی به صورت هزینه‌ها، منجر به افزایش اشتغال و بازده واقعی کالاها شود و تا اندازه‌ای نیز بها و هزینهٔ تولید یک واحد از کالا را بالا برد. نوع بعدی هنگامی پدید می‌آید که «افزایش در مقدار تقاضای مؤثر، موجب افزایش بازده نشده و تماماً خود را در افزایش هزینه هر واحد تولید منعکس می‌سازد که کاملاً متناسب با افزایش در تقاضای مؤثر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بیتا ناظمی |   1399/05/02 20:11:11   |
0     0
تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم دهقان بنادکی |   1399/05/03 18:47:58   |
0     0
تورم :افزایش دائم وبی رویه سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات که در نهایت به کاهش قدرت خرید و نا بسا مانی اقتصادی منجر میشود..
تورم پنهان،تورم رسمى ،تورم خزنده
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه توحیدفر |   1399/05/03 21:00:41   |
0     0
افزایش دائم و بی رویه سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات که در نهایت به کاهش قدرت خرید و نا بسامانی اقتصادی منجر می شود را تورم میگویند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه گلشائیان |   1399/05/04 01:29:09   |
0     0
کاهش ارزش پول
دامن نزدن به گرانی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد حسین بخت جو |   1399/05/06 23:03:37   |
0     0
تورم یعنی نداشتن امید به آینده با توجه به رشد شدید و بی رویه قیمتها ، از دست دادن بسیاری از موقعیتهای کاری کشورکاهش ارزش پول
دامن نزدن به گرانی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهروز باستانی اله ابادی |   1399/05/07 19:07:26   |
0     0
ر نظریه هاى اقتصادى، تورم را به سه نوع تقسیم مى کنند:
۱- تورم خزنده (آرام- خفیف): به افزایش ملایم قیمت ها گفته می شود.
۲- تورم شدید (تورم شتابان یا تازنده): در این نوع تورم آهنگ افزایش قیمت ها تند و سریع است.
۳- تورم بسیار شدید (تورم افسار گسیخته- فوق تورم و ابر تورم): این نوع تورم شدیدترین حالت تورم به شمار مى رود.
در تقسیم بندی های تورم براى تورم خفیف، افزایش بین ۱ تا ۶ درصد، حداکثر ۴ درصد و بین ۴ تا ۸ درصد در سال را ذکر کرده اند. براى تورم شدید، ۱۵ تا ۲۵ درصد در سال را نوشته اند. معیار تورم بسیار شدید را ۵۰ درصد در ماه یا دو برابر شدن قیمت ها در مدت شش ماه و … بیان داشته اند. البته نمی توان نرخ ثابتی ارائه کرد زیرا این مقادیر با توجه به شرایط زمانی و… عوض می شوند.

علاوه بر این تقسیم بندی کلی می توان تورم را به دسته های کوچکتری نیز تقسیم کرد:
۱- تورم پنهان: تورمی که در آن قیمت ثابت ولی کیفیت کمتر می شود.
۲- تورم خزنده: تورمی آرام و پیوسته است و معمولاً به علت افزایش تقاضا است. بعضی اقتصاددانان معتقدند که محرکی برای افزایش درآمد است و بعضی دیگر معتقدند که سبب کاهش قدرت خرید است (هر ۲۵ سال ۵۰%).
۳- تورم رسمی: تورمی که به علت افزایش عرضه پول از سوی دولت بوجود می آید.
۴- تورم ساختاری: تورمی که به علت افزایش قیمت ها به دلیل وجود تقاضای اضافی بوجود می آید. در این نوع تورم دستمزدها به دلیل وجود فشار (کمبود) در برخی بخش ها افزایش می یابد. این نوع تورم در کشورهای در حال پیشرفت زیاد است.

۵- تورم سرکش: افزایش سریع و بی حد و مرز قیمت ها را گویند که آثارش: ۱- کاهش ارزش پول، ۲- گسستگی روابط اقتصادی و ۳- فرو پاشی نظام اقتصاد است. این نوع تورم معمولاً پس از جنگ ها یا انقلاب ها رخ می دهد، مثل افزایش قیمت ۲۵۰۰% در آلمان در سال ۱۹۲۳.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل شهاب |   1399/05/08 15:22:43   |
0     0
تامین کسری بودجه دولت از طریق استقراض از بانک مرکزی وبه دنبال ان افزایش حجم نقدینگی افزایش قیمت های حامل انرژی وحذف یارانه ها ی صنعتی افزایش ریسک مربوط به فعالیت های مولد اقتصادی ضعف در مدیریت و...
سیاست های مالی و پولی که هدف ان محدود کردن تقاضای کل است وساست های درامدی از راه های مقابله با تورم هستند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیده بنت الهدی مرتضوی |   1399/05/08 20:41:19   |
0     0
تورم به زبان ساده عبارت است از افزایش دائم و بی رویه سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات که در نهایت باعث کاهش قدرت خرید و نابسامانی اقتصادی می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید دامگی علی آباد |   1399/05/10 11:03:47   |
0     0
تورم معمولاً با افزایش واقعی یا بالقوهٔ سطح عمومی قیمت‌ها، یا به سخن دیگر، با کاهش قوهٔ خرید واحد پولی همراه است. در بعضی مواقع تورم زمانی به وجود می‌آید که سطح عمومی قیمت‌ها به میزانی که افزایش در بازدهی عوامل و فرایندهای اقتصادی ایجاب می‌کنند، تنزل نیابد. تورم آن‌طور که معمولاً فهمیده می‌شود، رابطه‌ای با افزایش نامعمول قیمت‌ها دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا منصوری محمد ابادی |   1399/05/12 12:43:39   |
0     0
نرخ تورم برابر است با تغییر در یک شاخص قیمت که معمولاً شاخص قیمت مصرف‌کننده‌است. کاهش درصد پشتوانه‌دار از پول ملّی نسبت به درصد پول خلق‌شده را تورّم گویند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی جلالی فر |   1399/06/08 16:21:38   |
0     0
نرخ تورم برابر است با تغییر در یک شاخص قیمت که معمولاً شاخص قیمت مصرف‌کننده‌است. کاهش درصد پشتوانه‌دار از پول ملّی نسبت به درصد پول خلق‌شده را تورّم گویند. نکته: بانک مرکزی باید به صورت نقطه به نقطه و وزارت اقتصاد به صورت حدّاقلّی روزانه، کلّیّهٔ شاخص‌ها و پارامترهای مربوط به تورّم را بررسی کند و با تغییر در استراتژی‌های ممکن، آن را به حد مطلوب برساند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام گشتاسبی |   1399/06/14 12:20:07   |
0     0
تورم یعنی افزایش غیر عادی و غیر منتظره در سطح عمومی قیمتها....تورم به سه دسته تقسیم می شود...تورم خزنده ،شدید،و بسیار شدید...با استفاده از سیاستهای پو لی و مالی و سیاستهای درامدی میتوان ان را کاهش داد
تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام گشتاسبی |   1399/06/14 12:20:55   |
0     0
تورم یعنی افزایش غیر عادی و غیر منتظره در سطح عمومی قیمتها....تورم به سه دسته تقسیم می شود...تورم خزنده ،شدید،و بسیار شدید...با استفاده از سیاستهای پو لی و مالی و سیاستهای درامدی میتوان ان را کاهش داد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics