تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

عوامل تاثیر گذار بر قیمت سهام

تجربه سال‌های اخیر نشان داده هر گاه وضعیت بورس و سهام با رونق مواجه شده افراد گوناگونی با اهداف و خواسته‌ها و اطلاعات و دانش متفاوتی به این بازار کوچک هجوم آورده و تحت تاثیر جو روانی حاکم، چشم بسته اقدام به خرید و فروش کرده‌اند. این‌گروه شاید در کوتاه‌مدت به دلیل روند صعودی شاخص‌ و قیمت‌ها سود مناسبی هم به دست آوردند، اما قدر مسلم در میان و بلندمدت نخواهند توانست به موفقیت در بورس ادامه دهند، زیرا بعد از فروکش کردن اوضاع مثبت، نوبت ریزش قیمت‌ها و کاهش‌ شاخص می‌شود و سهامداران حرفه‌ای در حالی از این شرایط نهایت استفاده را می‌کنند که اغلب سهم اولی‌ها با ترس و هول و نگرانی و با فروش سهام پا به فرار از بورس می‌گذارند. برخی دیگر هم‌گریبان کارگزار و دوستان و آشنایان خود را می‌گیرند که چرا راهنمایی غلطی کرده یا به موقع نگفته‌اند که باید سهام خود را بفروشند تا از ضرر و زیان جلوگیری کنند.

اما واقعیت فراتر از این هست و قیمت سهام تحت تاثیر عوامل زیادی هست
 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت (صنعتی که شرکت مورد نظر در آن فعالیت می‌کند)
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 
عوامل محیطی یا کلان
اولین موردی که قصد داریم به بررسی آن بپردازیم عوامل محیطی یا کلان اثر گذار بر قیمت سهام است. منظور از عوامل محیطی در این جا عواملی است که در اختیار خود شرکت نبوده و به سیستم کلی اقتصادی و سیاسی بستگی دارد.
وضعیت اقتصادی و سیاسی
ثبات یا عدم ثبات در وضعیت اقتصادی و سیاسی در عرصه داخلی و خارجی می‌تواند بر روی وضعیت بازار سرمایه تاثیرگذار باشد. در واقع آرامش فضای سیاسی و در نتیجه اقتصادی یک کشور باعث امنیت اقتصادی شده و به سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهد که سرمایه‌گذاری آن‌ها با سود مناسبی همراه خواهد بود.
سیاست های کلان پولی، مالی و ارزی
سیاست‌های کلی دولت در حوزه پولی، مالی و ارزی می‌تواند بر روی وضعیت شرکت‌ و در نتیجه قیمت سهام آن‌ها تاثیرگذار باشد. برای مثال افزایش نرخ ارز برای شرکت‌های صادراتی باعث افزایش سودآوری می‌شود. اما در نقطه مقابل شرکت‌هایی که مواد اولیه خود را از خارج تأمین می‌کنند، با افزایش هزینه‌ها و کاهش سودآوری مواجه خواهند شد. پس دنبال کردن نحوه مخارج و درآمدهای ارزی شرکت‌‌ها یکی از مهمترین مباحث سرمایه‌گذاری در بورس است.
یا مثلا در صورتی که بانک مرکزی تصمیم به کاهش نرخ سود تسهیلات به شرکت‎ها و بنگاه‌های اقتصادی بگیرد، این موضوع نیز باعث کاهش هزینه‌های مالی شرکت، افزایش سود آوری و در نتیجه افزایش قیمت سهام آن شرکت می‌شود.
بودجه سالیانه کشور
یکی از موارد مهمی که اقتصاد کشور را تحت تاثیر می‌گذارد بودجه سالیانه و جزییات آن است. ترکیب بودجه سالیانه کشور نشان‌دهنده میزان توجه دولت به صنایع مختلف است. مثلا فرض کنید دولت در بودجه خود بخش‌ زیادی را صرف ارائه تسهیلات برای گسترش صنایع فولادسازی و افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور کند. این موضوع باعث رشد و رونق این صنعت شده و طبیعتا سهام شرکت‌های فعال در این حوزه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
قوانین و مقررات
قوانین و مقررات کشور را می‌توان چهارمین عامل محیطی اثرگذار بر قیمت سهام دانست. به طور کلی وجود ثبات در قوانین و مقررات امکان تصمیم‌گیری بهتر و دقیق‌تر برای سرمایه‌گذاران را فراهم می‌نماید. اگر بخواهیم در این مورد مثالی بزنیم، برای مثال افزایش تعرفه واردات خودرو می‌تواند باعث افزایش در میزان فروش شرکت‌های خودروساز داخلی شده و در نتیجه باعث افزایش سودآوری آن‌ها شود، در صورتی که تغییر پی‌درپی این قوانین باعث سردرگمی شرکت‌ها شده و مخل برنامه‌ریزی بلندمدت برای آن‌ها می‌گردد.
 
عوامل مرتبط با صنعت
شرکت‌هایی که در بورس پذیرش می‌گیرند از صنایع بسیار گسترده‌ای هستند. صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، فلزات اساسی، خودروسازی، سیمان، انبوه‌سازی و … تنها تعدادی از آن‌ها هستند. هرکدام از این صنایع عوامل و اثرات خاص خودشان را می‌پذیرند که می‌بایست آن‌ها را به صورت جداگانه در صنعت مورد نظر بررسی نمود.
نحوه قیمت‌گذاری محصولات
قیمت‌گذاری محصولات در شرکت‌های بورسی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. برای سرمایه‌گذاری در سهام مناسب توجه به این موضوع ضروری است. مثلا قیمت بعضی از محصولات صادراتی مثل فلز روی یا متانول شرکت‌های پتروشیمی، توسط نرخ‌های جهانی مشخص می‌شود. لذا رصد قیمت‌های جهانی در این صنایع بسیار مهم است. یا در صنعت خودروسازی قیمت‌گذاری در حال حاضر توسط شورای رقابت انجام می‌گیرد. همچنین بسیاری از شرکت‌های فلزی و پتروشیمی محصولات خود را بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس کالا به فروش می‌رسانند. برخی دیگر از محصولات مثل مواد دارویی و غذایی نیز نرخ‌های مصوب دارند. پس رصد نحوه قیمت‌گذاری و تغییرات این قیمت‌ها بسیار مهم بوده و می‌تواند قیمت سهام شرکت مورد نظر را تحت تاثیر قرار دهد.
میزان عرضه و تقاضا برای محصولات
حتما به خاطر دارید که در سال‌های نه چندان دور صنعت مسکن و ساخت و ساز از رونق بسیار خوبی برخوردار بود. در این شرایط صنایع مرتبط با بخش مسکن مثل صنعت سیمان و یا کاشی و سرامیک به دلیل تقاضای بالا برای محصولاتشان سودآوری مناسبی را تجربه می‌کردند. در بازه‌های زمانی مختلف نیز، بسته به شرایط ممکن است تقاضا برای محصولات صنعت خاصی افزایش یابد. این امر می‌تواند منجر به افزایش فروش برخی شرکت‌ها شده و در نهایت قیمت سهام آن‌ها نیز افزایش یابد.
رقابتی یا انحصاری بودن صنعت
در واقع نوع محصول یا خدماتی که توسط شرکت‌ها ارائه می‌شود هم در سودآوری شرکت بسیار اثرگذار است. برخی از شرکت‌ها محصولات انحصاری تولید می‌کنند و بازار تضمین شده‌ای دارند، اما برخی دیگر برای فروش محصولات و خدمات خود در بازار رقابت می‌کنند. شرکت‌های دارای بازار انحصاری معمولا برای فروش محصولات خود مشکلی نداشته و سودآوری مناسبی نیز دارند. سایر شرکت‌ها نیز بسته به تبلیغات و رقابتی که دارند می‌توانند سودسازی خوبی داشته باشند. لذا بررسی نوع رقابت برای فروش محصولات در زمان حال و آینده بسیار مهم است.
حجم سرمایه‌گذاری در صنعت
میزان سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی و دولتی در یک صنعت خاص احتمالا خبر از چشم‌انداز مناسب آن صنعت در آینده دارد. هر چه حجم سرمایه‌گذاری در یک صنعت بیشتر باشد، نشان‌دهنده انتظار سوددهی مناسب آن در آینده خواهد بود. کسب اطلاعات در مورد ورود سرمایه‌های کلان به صنایع مختلف می‌تواند به سرمایه‌گذاری بهتر در سهام شرکت‌ها کمک کند.
وضعیت صنایع مرتبط
بررسی وضعیت صنایع مرتبط با صنعت مورد نظر از دیگر عوامل موثر بر قیمت سهام یک شرکت است. اجازه دهید با یک مثال این موضوع را روشن کنیم. صنعت خودرو سازی به طور مستقیم با صنایعی نظیر فولادسازی و تولید قطعات خودرو در ارتباط است. پس در صورتی که خودروسازها رونق مناسبی را تجربه کنند، این موضوع به صنایع مذکور نیز سرایت خواهد کرد. با رونق فولادسازی صنایع و معادن سنگ آهن که تولیدکننده ماده اولیه فولاد هستند هم با افزایش سودآوری همراه خواهند بود. لذا رونق یا رکود یک صنعت می‌توانند بر روی صنایع مرتبط دیگر هم اثرگذار باشد.
تحولات فناوری
در سال‌های اخیر سرعت بالای پیشرفت و تحول فناوری بر هیچ کس پوشیده نیست. صنایعی که بتوانند از این تحولات بیشتر بهره ببرند قطعا در بلندمدت رشد خوبی را تجربه خواهند کرد. اگر بخواهیم مقایسه‌ای انجام دهیم، دو صنعت فناوری اطلاعات و سیمان را در نظر بگیرید. واضح است که سرعت پیشرفت تکنولوژی در صنایع مرتبط با فناوری اطلاعات بسیار بیشتر است. لذا به طور کلی آینده روشنی برای صنایع مرتبط با این حوزه می‌توان متصور بود. همچنین توجه به انطباق‌پذیری شرکت‌ها با پیشرفت تکنولوژی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شرکت‌های پیشرو همواره از شرکت‌های دنباله رو در وضعیت بهتری قرار خواهند داشت!
 
عوامل درونی
دسته سوم که بسیار مهم هم هست مربوط به عوامل درونی شرکت است. این عوامل که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت در واقع به وضعیت داخل شرکت بستگی دارند.
میزان سودآوری شرکت و ثبات آن
قطعا هدف همه افراد از سرمایه‌گذاری کسب سود است. برای سرمایه‌گذاران مهم است که شرکت مورد نظر چه میزان سود را در هر سال به دست می‌آورد. همه عواملی که تا پیش از این نیز در مورد آن‌ها بحث شد تاثیر خود را ابتدا در سودسازی شرکت و نهایتا در قیمت سهام آن نشان می‌دهند. دیگر عامل مهم، تداوم روند سودآوری و چشم‌انداز مناسب شرکت در آینده است. همچنین بررسی وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت نیز می‌تواند کمک شایانی به پیش‌بینی وضعیت شرکت در آینده نماید.
نسبت قیمت به درآمد سهم (P/E)
از تقسیم کردن قیمت سهام به سود سالیانه آن نسبت P/E حاصل می‌شود. این نسبت که در بازار سرمایه کاربرد زیادی دارد در واقع نشان‌دهنده دوره بازگشت سرمایه سهام شرکت است. برای مثال اگر دو شرکت داروسازی مشابه را در نظر بگیریم که هر دو ۱۰۰ تومان به ازای هر سهم سود می‌سازند اما قیمت اولی دو برابر قیمت شرکت دیگر باشد، چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت ؟! واضح است که در این مثال شرکتی که قیمت سهام آن کمتر است، دوره بازگشت سرمایه کمتری داشته و سرمایه‌گذاری در آن بهتر خواهد بود.
البته دقت کنید که این مقایسه باید در شرایط یکسان برای دو شرکت انجام شود، مثلا یک شرکت تازه تاسیس حوزه ارتباطات را نمی‌توان با یک شرکت فولاد سازی که به بلوغ خود رسیده است مقایسه نمود. در شرایط برابر هر چه P به E یک شرکت کمتر باشد، خریدن سهام آن ارزنده‌تر است. البته توجه کنید که نسبت فوق تنها یکی از معیارهای ارزیابی سهم است و نباید به تنهایی ملاک سرمایه‌گذاری شما قرار گیرد.
 
قابلیت نقدشوندگی سهام
یکی از ویژگی‌های دارایی خوب از جمله سهام، قابلیت تبدیل شدن سریع آن به پول نقد است. در بازار بورس هر چه تعداد معاملات و حجم سهام معامله شده یک شرکت بیشتر باشد، نشان دهنده قابلیت نقدشوندگی بالای آن سهم می‌باشد.
طرح‌های توسعه شرکت
برنامه‌ریزی شرکت برای اجرای طرح‌های توسعه می‌تواند نشان‌دهنده رشد و پویایی آن شرکت و ارزنده بودن سهام آن باشد. البته که سرمایه‌گذار باید هدف و اثرات انجام طرح توسعه را کاملا مورد بررسی قرار دهد، زیرا تاثیر همه طرح‌های توسعه مشابه یکدیگر نیست. مثلا راه‌اندازی خط تولید جدید نسبت به نوسازی ماشین‌آلات قطعا در کوتاه مدت اثرات بهتری بر روی سودآوری یک شرکت دارد.
میزان سهام در دست مردم (سهام شناور)
به بخشی از سهام شرکت که در اختیار عموم مردم و سهامداران خرد (در مقابل سهامداران عمده) قرار دارد، سهام شناور می‌گویند. هرچه سهام شناور یک شرکت بیشتر باشد، تعداد معاملات سهام آن نیز افزایش یافته و نقدشوندگی آن نیز افزایش می‌یابد. زیاد بودن سهام شناور مزایایی از جمله واقعی بودن قیمت سهام، کاهش احتمال دستکاری در قیمت سهام، کاهش ریسک معاملات و … را به همراه دارد.
ترکیب سهام‌داران شرکت
سهامداران عمده یک شرکت در واقع تصمیم‌گیرندگان اصلی آن نیز هستند. معمولا سهامداران عمده، خود نهادها و شرکت‌های بزرگ حقوقی هستند که منافع خاصی را از سرمایه‌گذاری‌هایشان دنبال می‌کنند. حضور سهامداران عمده خوش‌نام و با سابقه خوب در ترکیب سهامداران که در مواقع لازم از سهام شرکت حمایت می‌کنند، می‌تواند باعث افزایش سود و کاهش ضررهای احتمالی در سرمایه‌گذاری افراد شود.
 
 
منبع خبر: تیم تولید محتوای حسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

محمد سجاد حجتی پور |   1399/03/23 02:39:03   |
0     0
. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت (صنعتی که شرکت مورد نظر در آن فعالیت می‌کند)
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مسعود زارع بیدکی |   1399/03/29 05:07:05   |
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت 
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
عوامل صنعتی مانند رکود بازار و اتخاد سیاستها 
عوامل خرد یا درون شرکتی مانند فزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم

قیمت سهام در بورس نیز مانند بسیاری از بازارهای دیگر (مثل مسکن، خودرو و …) بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. با افزایش تقاضا، فروشندگان سهام خود را با قیمت بالاتری به فروش می‌گذارند و در صورت افزایش عرضه، خریداران به همان نسبت قیمت‌های پایین‌تری را برای خرید سهام پیشنهاد می‌کنند
مهدی کاظمی |   1399/04/27 15:05:05   |
قیمت سهام در بورس بستگی به تصمیم دولت نیز دارد
وحید احمد باریکزهی |   1399/04/30 16:52:48   |
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت (صنعتی که شرکت مورد نظر در آن فعالیت می‌کند)
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
مرجان عباسی نسب |   1399/04/31 00:37:07   |
هر یک از ما برای سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار باید تمامی عوامل تأثیر‌گذار بر قیمت سهام شرکت‌های موجود در بورس اوراق بهادار را به خوبی بشناسیم و با در نظر گرفتن این عوامل و تکیه بر تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال، اقدام به خرید و فروش سهام کنیم. از طرفی اگرچه بیشتر سهامداران در معاملات بورسی با تکیه بر عوامل خرد و درون شرکتی، اقدام به خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی می‌کنند، اما برای کسب سود مناسب در بازار سرمایه باید به عوامل کلان و صنعتی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم و با در نظر گرفتن فاکتورهای تأثیر‌گذار کلان و کلی اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار کنیم تا از این طریق سبد سهام ما با سودآوری بیشتری همراه شود.
محمد پوراکبری |   1399/05/01 12:01:08   |
عوامل موثر در ارزش سهام به طور کلی به سه دسته تقسیم میشود :
عوامل محیطی یا کلان / عوامل مرتبط با صنعت مربوطه ب سهام
عوامل داخلی یا درون شرکتی .
محمد رحیمی |   1399/05/11 20:05:51   |
عوامل محیطی و عواملمرتبط با ان صنعت و عوامل درونی
مبینادشتی |   1399/05/18 21:43:31   |
بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه عوامل صنعتی را شامل نحوه قیمت‌گذاری، عرضه و تقاضای محصولات صنعتی، سرمایه‌گذاری‌های کلان و بلندمدت و تحولات تکنولوژی می‌دانند. به عنوان نمونه در برخی از مواقع دولت در راستای قیمت‌گذاری مناسب باهدف تنظیم بازار، مستقیماً بر قیمت خودروهای تولید داخل، نظارت و قیمت آن‌ها را تعیین می‌کند.
سارا محمودآبادی |   1399/05/23 13:39:09   |
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت (صنعتی که شرکت مورد نظر در آن فعالیت می‌کند)
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
محمد مهدی کمالی |   1399/06/06 11:46:25   |
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
قیمت سهام در بورس نیز مانند بسیاری از بازارهای دیگر (مثل مسکن، خودرو و …) بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود
حسین علی پناه |   1399/03/25 11:20:27   |
0     0
با توجه به تقسیم بندی کلی میتوان گفت در ایران اصولا تکنیک های سرمایه گذاری جوابگو بیشتر نبوده بلکه رانت اطلاعاتی و جذب سرمایه سر گردان مردم با توجه سیاستهای کلان اقتصادی بوده و متاسفانه تکنیکها و ارقام حسابداری و مالی در مرحله دوم برخلاف سایر کشورها دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mona |   1399/04/17 11:08:52   |
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت (صنعتی که شرکت مورد نظر در آن فعالیت می‌کند)
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
مهدی سامعی |   1399/03/25 14:35:37   |
0     0
قیمت سهام در بورس نیز مانند بسیاری از بازارهای دیگر (مثل مسکن، خودرو و …) بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. با افزایش تقاضا، فروشندگان سهام خود را با قیمت بالاتری به فروش می‌گذارند و در صورت افزایش عرضه، خریداران به همان نسبت قیمت‌های پایین‌تری را برای خرید سهام پیشنهاد می‌کنند. لذا مکانیزم معاملات در بازار سرمایه نیز کاملا بر اساس عرضه و تقاضا چیده شده است.البته برای بررسی افزایش و کاهش عرضه و تقاضا باید سه عامل اصلی عوامل محیطی و عوامل صنعت و عوامل داخلی شرکت بررسی شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صادق زاده ربیعی |   1399/04/30 13:56:34   |
عوامل کلان یا محیطی
مانند شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های کلان پولی
عوامل صنعتی مانند رکود بازار و اتخاد سیاستها
عوامل خرد یا درون شرکتی مانند فزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم
مجید سرایانی |   1399/03/25 15:36:03   |
0     0
عوامل کلان یا محیطی
مانند شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های کلان پولی
عوامل صنعتی مانند رکود بازار و اتخاد سیاستها
عوامل خرد یا درون شرکتی مانند فزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا افتخاری |   1399/03/25 17:37:24   |
0     0
قیمت سهام تحت تاثیر سه عامل کلان عوامل مربوط به صنعت و عوامل داخلی شرکت میباشد .عوامل کلان عوامل سیاسی و اقتصادی و سیاست های پولی و ارزی کشور میباشد که به شدت قیمت سهام شرکتهارا تحت تاثیر قرار می دهد عوامل صنعت میتوان به نرخ خدمات ان صنعت عرضه و تقاضای محصولات اشاره کرد و عوامل داخلی شرکت شامل وضعیت سوداوری و نسبت های مالی شرکت میباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد پری زاد |   1399/03/25 21:24:16   |
0     0
سه دسته ذکر شده درست است اما در کشوری مثل ایران عامل مهم دیگری هم وجود دارد و آن رفتار فرد سرمایه گذار است که در خیلی موارد به دلیل واکنش های فردی بازار تحت تاثیر قرار می گیرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حشمت الله اسدی زیدابادی |   1399/03/26 08:15:54   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت (صنعتی که شرکت مورد نظر در آن فعالیت می‌کند)
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا ابراهیمی |   1399/03/26 13:28:29   |
0     0
بیشتر تحلیل‌گران بازار سرمایه عوامل مؤثر بر قیمت سهام شرکت‌های موجود در بورس اوراق بهادار را به سه گروه عوامل کلان یا محیطی، صنعتی و خرد یا درون شرکتی تقسیم می‌کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
احمد واحدیان اردکانی |   1399/03/26 20:27:13   |
0     0
هر یک از ما برای سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار باید تمامی عوامل تأثیر‌گذار بر قیمت سهام شرکت‌های موجود در بورس اوراق بهادار را به خوبی بشناسیم و با در نظر گرفتن این عوامل و تکیه بر تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال، اقدام به خرید و فروش سهام کنیم. از طرفی اگرچه بیشتر سهامداران در معاملات بورسی با تکیه بر عوامل خرد و درون شرکتی، اقدام به خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی می‌کنند، اما برای کسب سود مناسب در بازار سرمایه باید به عوامل کلان و صنعتی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم و با در نظر گرفتن فاکتورهای تأثیر‌گذار کلان و کلی اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار کنیم تا از این طریق سبد سهام ما با سودآوری بیشتری همراه شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آزاده السادات ترابزاده بافقی |   1399/03/26 20:28:34   |
0     0
متغیرهای بنیادی:
در یک بازار کارآ، قیمت سهام در درجه نخست تحت تاثیر عوامل بنیادی تعیین می‌شود که از ترکیب دو متغیر اساسی EPS (سود هر سهم) و P/E (نسبت قیمت به سود هر سهم) به‌دست می‌آید. قسمتی از سود سهام ممکن است بین سهامداران تقسیم شود و مابقی به‌صورت اندوخته برای سرمایه‌گذاری نزد شرکت باقی می‌ماند. جریان درآمدی آینده شرکت تابعی از سطح فعلی درآمد نرخ و رشد مورد انتظار درآمد شرکت می‌باشد.
متغیرهای تکنیکی‌:
متغیرهای تکنیکی در واقع ترکیبی از شرایط بیرونی هستند که بر عرضه و تقاضای سهام تاثیر می‌گذارند. برخی از این عوامل به‌صورت غیرمستقیم بر عوامل بنیادی نیز تاثیر می‌گذارند. (به‌عنوان مثال رشد اقتصاد در رشد درآمد شرکت‌ها موثر است.)
متغیرهای احساسی‌:
متغیرهای احساسی شرایط روانی فعالان بازار بورس را مورد بررسی قرار می‌دهند (فردی و جمعی). باید توجه داشت که خرید یا فروش براساس متغیرهای احساسی می‌تواند به نتیجه مطلوب منجر شود. اما ممکن است شرایط کلی حاکم بر بازار به‌گونه‌ای پیش رود که نتیجه عکس به وقوع بپیوندد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh tak |   1399/03/26 23:42:38   |
0     0
سه دسته وجود دارد :
1عوامل کلان یا محیطی مانند شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های کلان پولی
2عوامل صنعتی مانند رکود بازار و اتخاد سیاستها
3عوامل خرد یا درون شرکتی مانند فزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا زیلوباف |   1399/03/27 11:50:09   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Morteaza Poursoleiman |   1399/03/30 12:27:41   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت (صنعتی که شرکت مورد نظر در آن فعالیت می‌کند)
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده دهقان |   1399/04/01 20:17:11   |
0     0
اگرچه برخی از عواملی که بر روی قیمت سهام شرکت‌های بورسی تأثیر می‌گذارند، عوامل کلان و کلی هستند اما این عوامل فعالیت‌های تمامی شرکت‌های بورسی در بازار سرمایه را تحت الشعاع قرار می‌دهد و هر یک از ما در راستای کاهش ریسک معاملات بورسی باید نسبت به این عوامل تأثیر گذار آگاهی کافی را داشته و تأثیر آن‌ها را بر قیمت سهام شرکت‌های بورسی به خوبی بدانیم. با توجه به این موضوع، بیشتر تحلیل‌گران بازار سرمایه عوامل مؤثر بر قیمت سهام شرکت‌های موجود در بورس اوراق بهادار را به سه گروه عوامل کلان یا محیطی، صنعتی و خرد یا درون شرکتی تقسیم می‌کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محدثه دهقان طزرجانی |   1399/04/19 19:37:38   |
عوامل کلان یا محیطی بیشتر بر روی مفاهیمی مانند شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های کلان پولی، مالی، ارزی و نرخ تورم تأکید دارد؛ مجموعه این عوامل کاملاً خارج از اختیار شرکت‌های بورسی بوده اما ارزش سهام آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به عنوان نمونه هنگامی‌که وضعیت کشوری در حال بحران یا جنگ‌های داخلی باشد، سرمایه‌گذاران در آن کشور ترغیب به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نمی‌شوند و این موضوع بازار سرمایه آن کشور را دچار رکود و حتی ورشکستگی می‌کند. با توجه به این موضوع، آرامش فضای اقتصادی و سیاسی کشورها، به دلیل آنکه زمینه تداوم فعالیت رو به رشد بنگاه‌های اقتصادی را فراهم می‌کند، این اطمینان خاطر را نیز برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که با خرید سهام این شرکت‌ها، می‌توانند به سود قابل قبولی دست پیدا کنند.عوامل صنعتی یکی دیگر از مجموعه عواملی است که مرتبط با صنایع مختلفی مانند سیمان، پتروشیمی، خودروسازی، ساختمان و… است و خواه‌ناخواه بر روی قیمت سهام شرکت‌های بورسی تأثیر می‌گذارد. بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه عوامل صنعتی را شامل نحوه قیمت‌گذاری، عرضه و تقاضای محصولات صنعتی، سرمایه‌گذاری‌های کلان و بلندمدت و تحولات تکنولوژی می‌دانند. به عنوان نمونه در برخی از مواقع دولت در راستای قیمت‌گذاری مناسب باهدف تنظیم بازار، مستقیماً بر قیمت خودروهای تولید داخل، نظارت و قیمت آن‌ها را تعیین می‌کند. این موضوع باعث می‌شود قیمت سهام شرکت‌های بورسی در حوزه خودرو دست خوش تغییراتی قرار گیرد که هر سرمایه‌گذار باید نسبت به این‌گونه تصمیمات دولت آشنا بوده و در زمان مناسب تصمیم به خرید و یا فروش سهام این شرکت‌ها کند.، عوامل خرد یا درون شرکتی یکی از مهم‌ترین عواملی است که به وضعیت داخلی شرکت مربوط است و بر روی قیمت سهام شرکت‌های بورسی تأثیر می‌گذارند؛ این عوامل به صورت کلی شامل نسبت P/ E (قیمت به سود)، افزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم (EPS) و ثبات روند EPS، طرح‌های توسعه شرکت، مدیریت شرکت، نوسانات قیمت سهام، ریسک هر سهم و شفاف‌سازی اطلاعات مالی می‌شود.
ادمین سواد مالی |   1399/04/02 23:27:25   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت (صنعتی که شرکت مورد نظر در آن فعالیت می‌کند)
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
این عوامل می توانند باعث نوسانات مثبت و منفی در قیمت یک سهم شوند.

- منظور از عوامل محیطی یا کلان موثر بر قیمت یک سهم چیست؟
- منظور از عوامل مرتبط با صنعت موثر بر قیمت یک سهم چیست؟
- منظور از عوامل داخلی یا درون شرکت موثر بر قیمت یک سهم چیست؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی رضایی بیداخویدی |   1399/04/17 21:28:46   |
وضعیت اقتصادی و سیاسی
ثبات یا عدم ثبات در وضعیت اقتصادی و سیاسی در عرصه داخلی و خارجی می‌تواند بر روی وضعیت بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.


نحوه قیمت‌گذاری محصولات
قیمت‌گذاری محصولات در شرکت‌های بورسی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. برای سرمایه‌گذاری در سهام مناسب توجه به این موضوع ضروری است. مثلا قیمت بعضی از محصولات صادراتی مثل فلز روی یا متانول شرکت‌های پتروشیمی، توسط نرخ‌های جهانی مشخص می‌شود.


میزان سودآوری شرکت و ثبات آن
قطعا هدف همه افراد از سرمایه‌گذاری کسب سود است. برای سرمایه‌گذاران مهم است که شرکت مورد نظر چه میزان سود را در هر سال به دست می‌آورد. همه عواملی که تا پیش از این نیز در مورد آن‌ها بحث شد تاثیر خود را ابتدا در سودسازی شرکت و نهایتا در قیمت سهام آن نشان می‌دهند. دیگر عامل مهم، تداوم روند سودآوری و چشم‌انداز مناسب شرکت در آینده است. همچنین بررسی وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت نیز می‌تواند کمک شایانی به پیش‌بینی وضعیت شرکت در آینده نماید.
الناز بهروزی |   1399/04/21 03:51:38   |
. منظور از عوامل محیطی در این جا عواملی است که در اختیار خود شرکت نیست
شرکت‌هایی که در بورس پذیرش می‌گیرند از صنایع بسیار گسترده‌ای هستند. صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، فلزات اساسی، خودروسازی، سیمان، انبوه‌سازی و … تنها تعدادی از آن‌ها هستند
پوریا گراشی |   1399/04/28 12:56:24   |
با توجه به تقسیم بندی کلی میتوان گفت در ایران اصولا تکنیک های سرمایه گذاری جوابگو بیشتر نبوده بلکه رانت اطلاعاتی و جذب سرمایه سر گردان مردم با توجه سیاستهای کلان اقتصادی بوده و متاسفانه تکنیکها و ارقام حسابداری و مالی در مرحله دوم برخلاف سایر کشورها دارد.
علیرضا آزاد |   1399/04/29 01:41:34   |
عوامل موثر بر قیمت سهام را میتوان به عوامل محیطی یا کلان،عوامل مرتبط به صنعت،عوامل داخلی و .... اشاره کرد.
قیمت سهام در بورس با توجه به تصمیمات دولت در معرض تغییراتی است.
مرجان السادات خداپرست |   1399/04/29 15:16:43   |
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
حسین یزدی یوسفی |   1399/04/06 00:54:58   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا صالحی نیا |   1399/04/06 02:58:16   |
0     0
- عوامل کلان یا محیطی بیشتر بر روی مفاهیمی مانند شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های کلان پولی، مالی، ارزی و نرخ تورم تأکید دارد؛ مجموعه این عوامل کاملاً خارج از اختیار شرکت‌های بورسی بوده اما ارزش سهام آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به عنوان نمونه هنگامی‌که وضعیت کشوری در حال بحران یا جنگ‌های داخلی باشد، سرمایه‌گذاران در آن کشور ترغیب به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نمی‌شوند و این موضوع بازار سرمایه آن کشور را دچار رکود و حتی ورشکستگی می‌کند. با توجه به این موضوع، آرامش فضای اقتصادی و سیاسی کشورها، به دلیل آنکه زمینه تداوم فعالیت رو به رشد بنگاه‌های اقتصادی را فراهم می‌کند، این اطمینان خاطر را نیز برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که با خرید سهام این شرکت‌ها، می‌توانند به سود قابل قبولی دست پیدا کنند.
-عوامل صنعتی یکی دیگر از مجموعه عواملی است که مرتبط با صنایع مختلفی مانند سیمان، پتروشیمی، خودروسازی، ساختمان و… است و خواه‌ناخواه بر روی قیمت سهام شرکت‌های بورسی تأثیر می‌گذارد.
-عوامل خرد یا درون شرکتی یکی از مهم‌ترین عواملی است که به وضعیت داخلی شرکت مربوط است و بر روی قیمت سهام شرکت‌های بورسی تأثیر می‌گذارند؛ این عوامل به صورت کلی شامل نسبت P/ E (قیمت به سود)، افزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم (EPS) و ثبات روند EPS، طرح‌های توسعه شرکت، مدیریت شرکت، نوسانات قیمت سهام، ریسک هر سهم و شفاف‌سازی اطلاعات مالی می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام رقاقی |   1399/04/06 11:31:08   |
0     0
با سلام
عوامل تاثیر گذار بر قیمت سهام شامل میزان سود پرداختی به سهام است.
به هر میزان سود پرداخت شده برای سهام بیشتر باشد قیمت سهام نیز افزایش پیدا کرده و بلعکس.
بهنام رقاقی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدعلی حسینی |   1399/04/06 20:44:52   |
0     0
سه دسته وجود دارد :
1عوامل کلان یا محیطی مانند شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های کلان پولی
2عوامل صنعتی مانند رکود بازار و اتخاد سیاستها
3عوامل خرد یا درون شرکتی مانند فزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید حسین بخشایش |   1399/04/07 19:18:58   |
0     0
عوامل تاثیر گذار بر قیمت سهام را وقتی بررسی میکنیم می توان هرکدام را حلقه ای از یک زنجیر دید که برای از هم نگسستن این زنجیر ضرورت دارد همه عوامل در جایگاه خود محکم و استوار باشند تا بتوان برای این بازار برنامه ریزی کرد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
afkhami |   1399/04/10 00:17:15   |
0     0
عوامل کلان یا محیطی مانند شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های کلان پولی
عوامل صنعتی مانند رکود بازار و اتخاد سیاستها
عوامل خرد یا درون شرکتی مانند فزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا دوستی |   1399/04/10 18:25:54   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل |   1399/04/14 13:08:49   |
0     0
1عوامل کلان یا محیطی مانند شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های کلان پولی
2عوامل صنعتی مانند رکود بازار و اتخاد سیاستها
3عوامل خرد یا درون شرکتی مانند فزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سارازارع منشادی |   1399/04/14 15:33:14   |
0     0
عوامل زیادی برقیمت سهام تاثیرگذار میباشد که میتوان به عوامل داخلی وهمچنین عوامل خارجی اشاره کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra azodi |   1399/04/14 15:47:22   |
0     0
1. عوامل کلان یا محیطی 2. عوامل صنعتی 3. عومال خرد یا درون شرکتی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Hamidreza Mirmohammadi |   1399/04/14 21:36:46   |
0     0
١عوامل محیطی یا کلان
٢عوامل مرتبط باصنعت
٣عوامل داخلی یادرون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا کبیری |   1399/04/15 10:31:27   |
0     0
سه دسته وجود دارد :
1عوامل کلان یا محیطی مانند شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های کلان پولی
2عوامل صنعتی مانند رکود بازار و اتخاد سیاستها
3عوامل خرد یا درون شرکتی مانند فزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا حاجی زاده |   1399/04/16 23:26:59   |
0     0
هر یک از ما برای سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار باید تمامی عوامل تأثیر‌گذار بر قیمت سهام شرکت‌های موجود در بورس اوراق بهادار را به خوبی بشناسیم و با در نظر گرفتن این عوامل و تکیه بر تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال، اقدام به خرید و فروش سهام کنیم. از طرفی اگرچه بیشتر سهامداران در معاملات بورسی با تکیه بر عوامل خرد و درون شرکتی، اقدام به خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی می‌کنند، اما برای کسب سود مناسب در بازار سرمایه باید به عوامل کلان و صنعتی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم و با در نظر گرفتن فاکتورهای تأثیر‌گذار کلان و کلی اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار کنیم تا از این طریق سبد سهام ما با سودآوری بیشتری همراه شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
لعیا حیدری |   1399/04/16 23:59:48   |
0     0
با توجه به تقسیم بندی کلی میتوان گفت عوامل تاثیر گذار بر قیمت سهام شامل:1. عوامل محیطی یا کلان 2. عوامل مرتبط با صنعت 3. عوامل داخلی یا درون شرکت میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سمیرا |   1399/04/17 21:48:51   |
0     0
1عوامل کلان یا محیطی مانند شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های کلان پولی
2عوامل صنعتی مانند رکود بازار و اتخاد سیاستها
3عوامل خرد یا درون شرکتی مانند فزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سپیده دهقان |   1399/04/18 02:21:25   |
0     0
سه دسته وجود دارد :
1عوامل کلان یا محیطی مانند شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های کلان پولی
2عوامل صنعتی مانند رکود بازار و اتخاد سیاستها
3عوامل خرد یا درون شرکتی مانند فزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم
پاسخ
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه مستانی |   1399/04/18 18:19:56   |
0     0
قیمت سهام تحت تاثیر سه عامل کلان عوامل مربوط به صنعت و عوامل داخلی شرکت میباشد .عوامل کلان عوامل سیاسی و اقتصادی و سیاست های پولی و ارزی کشور میباشد که به شدت قیمت سهام شرکتهارا تحت تاثیر قرار می دهد عوامل صنعت میتوان به نرخ خدمات ان صنعت عرضه و تقاضای محصولات اشاره کرد و عوامل داخلی شرکت شامل وضعیت سوداوری و نسبت های مالی شرکت میباشد. 
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه زارع |   1399/04/19 13:39:22   |
0     0
سه دسته وجود دارد :
1.عوامل کلان یا محیطی مانند شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های کلان پولی
2.عوامل صنعتی مانند رکود بازار و اتخاد سیاستها
3.عوامل خرد یا درون شرکتی مانند فزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا سلیمانی |   1399/04/19 18:18:02   |
0     0
قیمت سهام تحت تاثیر سه عامل کلان عوامل مربوط به صنعت و عوامل داخلی شرکت میباشد :
. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جمال سالاری |   1399/04/19 21:38:57   |
0     0
عوامل تأثیرگذار بر قیمت سهام را می توان به عنوان ریسک تعریف و آن را به دو بخش سیستماتیک و غیر سیستماتیک تقسیم نمود . حال عواملی چون روابط سیاسی و اقتصادی و یا صنعت کل کشور نمی تواند تحت کنترل سهامدار و سرمایه گذار قرار گیرد و به همین دلیل ریسک را افزایش خواهد داد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه جنتی |   1399/04/20 02:25:29   |
0     0
. منظور از عوامل محیطی در این جا عواملی است که در اختیار خود شرکت نبوده و به سیستم کلی اقتصادی و سیاسی بستگی دارد.:وضعیت اقتصادی وسیاسی. سیاست های کلان پولی، مالی و ارزی. قوانین ومقررات. بودجه سالانه کشور
عوامل مرتبط با صنعت
شرکت‌هایی که در بورس پذیرش می‌گیرند از صنایع بسیار گسترده‌ای هستند. صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، فلزات اساسی، خودروسازی، سیمان، انبوه‌سازی و … تنها تعدادی از آن‌ها هستند. هرکدام از این صنایع عوامل و اثرات خاص خودشان را می‌پذیرند که می‌بایست آن‌ها را به صورت جداگانه در صنعت مورد نظر بررسی نمود:نحوه قیمت گذاری محصولات. میزان عرضه وتقاضا برای محصولات. رقابتی یا انحصاری بودن صنعت. حجم سرمایه گذاری در صنعت. وضعیت صنایع مرتبط. تحولات فناوری
عوامل درونی
دسته سوم که بسیار مهم هم هست مربوط به عوامل درونی شرکت است. این عوامل که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت در واقع به وضعیت داخل شرکت بستگی دارند:میزان سودآوری شرکت وثبات ان. نسبت قیمت به درامد. قابلیت نقدشوندگی سهام. طرح‌های توسعه شرکت. میزان سهام در دست مردم. ترکیب سهام داران شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه جعفری |   1399/04/20 09:33:59   |
0     0
سه دسته وجود دارد :
1عوامل کلان یا محیطی مانند شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های کلان پولی
2عوامل صنعتی مانند رکود بازار و اتخاد سیاستها
3عوامل خرد یا درون شرکتی مانند فزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضازارعیان |   1399/04/21 14:57:33   |
0     0
بیشتر تحلیل‌گران بازار سرمایه عوامل مؤثر بر قیمت سهام شرکت‌های موجود در بورس اوراق بهادار را به سه گروه عوامل کلان یا محیطی، صنعتی و خرد یا درون شرکتی تقسیم می‌کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
behzad hajihoseini |   1399/04/21 18:28:48   |
0     0
عوامل تاثیر گذار بر قیمت سهام را وقتی بررسی میکنیم می توان هرکدام را حلقه ای از یک زنجیر دید که برای از هم نگسستن این زنجیر ضرورت دارد همه عوامل در جایگاه خود محکم و استوار باشند تا بتوان برای این بازار برنامه ریزی کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا غنی زاده زارچ |   1399/04/21 20:11:11   |
0     0
قبل از ورود به بورس باید سواد مالی داشتو بعد از ثبت نام در بورس و سرمایه گذاری در آن باید مراقب اوضاع بود و آن را بررسی کرد.عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام عبارتند از:
۱. عوامل محیطی یا کلان مانند وضعیت اقتصادی و سیاسی، سیاست های کلان پولی، مالی و ارزی و افزایش یا کاهش در آن ها، بودجه سالیانه کشور که نشان دهنده توجه دولت است، قوانین و مقررات کشور.
۲. عوامل مرتبط با صنعت، مربوط به شرکت هایی که در صنعت فعالیت می کنند ، مانند نحوه قیمت گذاری محصولات، رقابتی بودن یا انحصاری بودن محصولات، میزان و حجم سرمایه گذاری در صنعت، وضعیت صنایع مرتبط با صنعت مورد نظر، تحولات فناوری
۳. عوامل داخلی یا درونی شرکت مانند میزان سودآوری شرکت و ثبات آن، نسبت قیمت هر سهم به درآمد هر سهم، قابلیت نقدشوندگی سهام، برنامه ریزی شرکت برای طرح های توسعه شرکت و پیگیری آن، میزان سهام در دست مردم، ترکیب و نوع سهامداران شرکت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا غنی زاده زارچ |   1399/04/21 20:13:13   |
0     0
عوامل اثرگذار بر قیمت سهام عبارتند از: عوامل محیطی یا کلان، عوامل مرتبط باصنعت، عوامل داخلی یا درون شرکت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید گلزارفر |   1399/04/23 16:18:25   |
0     0
منظور از عوامل محیطی در این جا عواملی است که در اختیار خود شرکت نبوده و به سیستم کلی اقتصادی و سیاسی بستگی دارد
وضعیت اقتصادی و سیاسی
سیاست های کلان پولی، مالی و ارزی
بودجه سالیانه کشور
قوانین و مقررات
عوامل مرتبط با صنعت
نحوه قیمت‌گذاری محصولات
میزان عرضه و تقاضا برای محصولات
رقابتی یا انحصاری بودن صنعت
حجم سرمایه‌گذاری در صنعت
وضعیت صنایع مرتبط
تحولات فناوری
عوامل درونی
میزان سودآوری شرکت و ثبات آن
نسبت قیمت به درآمد سهم
ترکیب سهامدانم شرکت
سهام شناور
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مژگان محمدی یزدی |   1399/04/24 17:20:08   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت (صنعتی که شرکت مورد نظر در آن فعالیت می‌کند)
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه لطف محمدی |   1399/04/25 18:51:04   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت،3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مطهره صولتی |   1399/04/25 22:52:37   |
0     0
1عوامل کلان یا محیطی مانند شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های کلان پولی
2عوامل صنعتی مانند رکود بازار و اتخاد سیاستها
3عوامل خرد یا درون شرکتی مانند فزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زینب دریس |   1399/04/26 10:25:04   |
0     0
عوامل تاثیر گذار بر قیمت سهام به طور کلی میتوان به سه گروه تقسیم کرد
عوامل محیطی یا کلان ،عوامل مرتبط با صنعت ،عوامل داخلی یا درون شرکت میباشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا مرادی مزرعه نو |   1399/04/26 14:19:18   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مصطفى عربى |   1399/04/26 14:46:50   |
0     0
قیمت سهام در بورس نیز مانند بسیاری از بازارهای دیگر (مثل مسکن، خودرو و …) بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدصالح شکیبا |   1399/04/26 15:17:18   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهلا زارع |   1399/04/26 15:38:07   |
0     0
قیمت سهام تحت تاثیر سه عامل کلان عوامل مربوط به صنعت و عوامل داخلی شرکت میباشد .عوامل کلان عوامل سیاسی و اقتصادی و سیاست های پولی و ارزی کشور میباشد که به شدت قیمت سهام شرکتهارا تحت تاثیر قرار می دهد عوامل صنعت میتوان به نرخ خدمات ان صنعت عرضه و تقاضای محصولات اشاره کرد و عوامل داخلی شرکت شامل وضعیت سوداوری و نسبت های مالی شرکت میباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین فتوحی اردکانی |   1399/04/26 18:45:28   |
0     0
عوامل کلان یا محیطی
مانند شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های کلان پولی
عوامل صنعتی مانند رکود بازار و اتخاد سیاستها
عوامل خرد یا درون شرکتی مانند فزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید جمال الدین طباطبایی مزرعه نو |   1399/04/26 19:41:12   |
0     0
سهام در بورس نیز مانند بسیاری از بازارهای دیگر (مثل مسکن، خودرو و …) بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. با افزایش تقاضا، فروشندگان سهام خود را با قیمت بالاتری به فروش می‌گذارند و در صورت افزایش عرضه، خریداران به همان نسبت قیمت‌های پایین‌تری را برای خرید سهام پیشنهاد می‌کنند.
1 .عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
بیشتر سهامداران در معاملات بورسی با تکیه بر عوامل خرد و درون شرکتی، اقدام به خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی می‌کنند، اما برای کسب سود مناسب در بازار سرمایه باید به عوامل کلان و صنعتی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم و با در نظر گرفتن فاکتورهای تأثیر‌گذار کلان و کلی اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار کنیم تا از این طریق سبد سهام ما با سودآوری بیشتری همراه شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی دهقانیزاده بغداداباد |   1399/04/27 12:54:19   |
0     0
عوامل کلان یا محیطی
مانند شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های کلان پولی
عوامل صنعتی مانند رکود بازار و اتخاد سیاستها
عوامل خرد یا درون شرکتی مانند فزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد زارع |   1399/04/27 15:53:29   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام
نوشتن فرمول نهایی ضریب بتا در فایل اکسل
نوشتن فرمول نهایی ضریب بتا در فایل اکسل

پس از این که وارد دنیای سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه شدیم، حالا باید به دنبال یافتن سهام مناسب باشیم. سهام مناسب به این معنا که سرمایه‌گذاری در آن، بازدهی و سودآوری خوبی در یک دوره زمانی مشخص برای ما داشته باشد. عمده این بازدهی از اختلاف قیمت سهام در زمان خرید و فروش به دست می‌آید. یعنی شما باید سهام یک شرکت را در یک قیمت مشخص بخرید و پس از افزایش قیمت آن را به فروش برسانید. در مقاله “چگونه یک سهام خوب انتخاب کنیم؟” در مورد روش‌های تحلیل قیمت سهام توضیحاتی را ارائه کردیم. اما در این مقاله قصد داریم به یک سوال دیگر پاسخ دهیم!

معمولا افرادی که به تازگی قصد دارند وارد بورس شوند و به سرمایه‌گذاری در این حوزه بپردازند سوالات بسیاری در ذهن دارند. اما یکی از عمده این سوالات این است که قیمت سهام بر چه اساسی تغییر می‌کند؟! چه عواملی باعث افزایش یا کاهش قیمت سهام یک شرکت می‌شود؟!
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح الله بخشی |   1399/04/27 20:31:55   |
0     0
وضع اقتصادی جهان و کشور ، به طور کلی عواملی که در اختیار شرکت نیست.
عوامل صنعتی مانند رکود بازار ، سیاست های دولت ، عوامل خرد و کلان و..
میزان افزایش سرمایه و میزان عرضه و تقاضا
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1399/04/28 16:22:17   |
0     0
قیمت سهام در بورس نیز مانند بسیاری از بازارهای دیگر (مثل مسکن، خودرو و …) بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. با افزایش تقاضا، فروشندگان سهام خود را با قیمت بالاتری به فروش می‌گذارند و در صورت افزایش عرضه، خریداران به همان نسبت قیمت‌های پایین‌تری را برای خرید سهام پیشنهاد می‌کنند. لذا مکانیزم معاملات در بازار سرمایه نیز کاملا بر اساس عرضه و تقاضا چیده شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
کیانوش بمانی نژاد |   1399/04/28 17:02:21   |
0     0
1- عوامل محیطی یا کلان 2- عوامل مرتبط با صنعت 3- عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محبوبه سرخیان |   1399/04/28 19:34:43   |
0     0
منظور از عوامل محیطی، عواملی هستند، که کاملا خارج از اختیار شرکت‌ها بوده، ولی ارزش سهام آنها را تحت تأثیر قرار می دهند.....
عوامل صنعتی در واقع شرکت‌هایی موفق به دریافت پذیرش در بورس می شوند که از صنایع بسیار گسترده‌ای باشند.خودروسازی، صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی، پالایشگاهی، سیمان، و … تعدادی از آن‌ها می باشند.

بدون تردید،مهمترین انگیزه یک سرمایه‌گذار از خرید سهام شرکت، کسب سود است. برای سرمایه‌گذاران مهم است که شرکت مورد نظر بتواند عملکرد مناسبی داشته و سود قابل قبولی را در هر سال به دست می‌آورد. همه عواملی که تا پیش از این نیز در مورد آن‌ها بحث شد تاثیر خود را ابتدا در سودسازی شرکت و نهایتا در قیمت سهام آن نشان می‌دهند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خوشنام |   1399/04/29 00:51:12   |
0     0
عوامل تاثیر گذار برقیمت سهام را به طور کلی میتوان به سه گروه تقسیم کرد
1.عوامل محیطی یا کلان
2.عوامل مرتبط با صنعت
3.عوامل داخلی یادرون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد فاطمی |   1399/04/29 12:45:40   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا مظفری دهشیری |   1399/04/29 17:52:13   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت (صنعتی که شرکت مورد نظر در آن فعالیت می‌کند)
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه زارعی |   1399/04/29 22:25:45   |
0     0
متغیرهای بنیادی:
در یک بازار کارآ، قیمت سهام در درجه نخست تحت تاثیر عوامل بنیادی تعیین می‌شود که از ترکیب دو متغیر اساسی EPS (سود هر سهم) و P/E (نسبت قیمت به سود هر سهم) به‌دست می‌آید. قسمتی از سود سهام ممکن است بین سهامداران تقسیم شود و مابقی به‌صورت اندوخته برای سرمایه‌گذاری نزد شرکت باقی می‌ماند. جریان درآمدی آینده شرکت تابعی از سطح فعلی درآمد نرخ و رشد مورد انتظار درآمد شرکت می‌باشد.
متغیرهای تکنیکی‌:
متغیرهای تکنیکی در واقع ترکیبی از شرایط بیرونی هستند که بر عرضه و تقاضای سهام تاثیر می‌گذارند. برخی از این عوامل به‌صورت غیرمستقیم بر عوامل بنیادی نیز تاثیر می‌گذارند. (به‌عنوان مثال رشد اقتصاد در رشد درآمد شرکت‌ها موثر است.)
متغیرهای احساسی‌:
متغیرهای احساسی شرایط روانی فعالان بازار بورس را مورد بررسی قرار می‌دهند (فردی و جمعی). باید توجه داشت که خرید یا فروش براساس متغیرهای احساسی می‌تواند به نتیجه مطلوب منجر شود. اما ممکن است شرایط کلی حاکم بر بازار به‌گونه‌ای پیش رود که نتیجه عکس به وقوع بپیوندد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه محمدی ساغندی |   1399/04/30 02:01:23   |
0     0
عوامل محیطی،عوامل مربوط به صنعت وعوامل داخلی وبیرونی شرکتها از جمله عواملی هستند که می تواند بر قیمت سهام تاثیر گذارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهین خواجوی |   1399/04/30 17:19:33   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت (صنعتی که شرکت مورد نظر در آن فعالیت می‌کند)
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد زارع |   1399/04/30 20:44:37   |
0     0
عوامل خرد یا درون شرکتی یکی از مهم‌ترین عواملی است که به وضعیت داخلی شرکت مربوط است و بر روی قیمت سهام شرکت‌های بورسی تأثیر می‌گذارند؛ این عوامل به صورت کلی شامل نسبت P/ E (قیمت به سود)، افزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم (EPS) و ثبات روند EPS، طرح‌های توسعه شرکت، مدیریت شرکت، نوسانات قیمت سهام، ریسک هر سهم و شفاف‌سازی اطلاعات مالی می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ولی نامجو |   1399/04/30 22:29:16   |
0     0
عوامل تاثیر گذار روی قیمت سهام عبارت است از:
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
4.عوامل صنعتی مانند رکود بازار و اتخاد سیاستها
5.عوامل خرد یا درون شرکتی مانند افزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم
قیمت سهام در بورس نیز مانند بسیاری از بازارهای دیگر (مثل مسکن، خودرو و …) بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. با افزایش تقاضا، فروشندگان سهام خود را با قیمت بالاتری به فروش می‌گذارند و در صورت افزایش عرضه، خریداران به همان نسبت قیمت‌های پایین‌تری را برای خرید سهام پیشنهاد می‌کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه السادات موسوی |   1399/04/30 23:40:46   |
0     0
عوامل تاثیرگذاربرقیمت سهام:
۱-عوامل محیطی یاکلان
۲-عوامل مرتبط یاصنعت
۳-عوامل داخلی یادرون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sajad zare |   1399/04/31 00:15:36   |
0     0
عوامل تاثیر گذار بر قیمت سهام را وقتی بررسی میکنیم می توان هرکدام را حلقه ای از یک زنجیر دید که برای از هم نگسستن این زنجیر ضرورت دارد همه عوامل در جایگاه خود محکم و استوار باشند تا بتوان برای این بازار برنامه ریزی کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پوریا سلیمانی چالی |   1399/04/31 12:04:59   |
0     0
به نظر می رسد در کشور ما به دلیل دولتی یا نیمه دولتی بودن اکثر شرکت ها و به طور کلی صنایع مهم در بازار بورس تاثیر عوامل محیطی یا کلان بسیار بیشتر از عوامل دیگر است و برای تصمیم گیری و پیش بینی ها بیشتر باید به این نوع از عوامل توجه نشان داد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مسعودتاجیک |   1399/04/31 22:49:28   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
درویشی |   1399/05/01 17:56:35   |
0     0
عوامل کلان یا محیطی
عوامل صنعتی
عوامل خرد یا درون شرکتی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بیتا ناظمی |   1399/05/02 20:55:46   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت (صنعتی که شرکت مورد نظر در آن فعالیت می‌کند)
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم دهقان بنادکی |   1399/05/03 14:03:16   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد حسین بخت جو |   1399/05/03 19:08:34   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌ توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
بدون تردید،مهمترین انگیزه یک سرمایه‌گذار از خرید سهام شرکت، کسب سود است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه توحیدفر |   1399/05/03 20:37:15   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
هر کدام از این عوامل دارای اهمیت خاص هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه گلشائیان |   1399/05/03 23:50:30   |
0     0
عوامل کلان یا محیطی
عوامل صنعتی
عوامل خرد یا درون شرکتی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیده بنت الهدی مرتضوی |   1399/05/06 04:37:17   |
0     0
عوامل کلان یا محیطی ،عواملی که خارج از اختیار شرکت است ولی ارزش سهام را تحت تاثیر قرار میدهد.
عوامل داخلی شرکت.
عوامل مرتبط با صنعتی که شرکت در آن فعالیت دارد،عواملی که بر قیمت سهام شرکت فعال در صنایع تاثیر میگذارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهروز باستانی اله آبادی |   1399/05/06 17:35:47   |
0     0
عوامل محیطی یا کلان عوامل داخلی یا درون شرکت عوامل مرتبط با صنعت
عواملی هستند بر قیمت سهام تاثیر دارند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سمانه دهقان منشادی |   1399/05/07 18:00:54   |
0     0
قیمت سهام تحت تاثیر سه عامل کلان عوامل محیطی
عوامل داخلی یا درون شرکت عوامل مرتبط با صنعت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل شهاب |   1399/05/07 19:46:16   |
0     0
عوامل تاثیر گذار بر قیمت سهام عبارت اند از
عوامل محیطی
عوامل مرتبط با صنعت
عوامل داخلییاردون شرکت مانند افزایش سرمایه نوع مالکیت شرکتها
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید دامگی علی آباد |   1399/05/10 10:31:07   |
0     0
عوامل موثر در ارزش سهام به طور کلی به سه دسته تقسیم میشود :
عوامل محیطی یا کلان .عوامل مرتبط با صنعت مربوطه ب سهام
عوامل داخلی یا درون شرکتی .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا منصوری محمد ابادی |   1399/05/10 11:12:47   |
0     0
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
afkhami |   1399/05/28 22:01:31   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت (صنعتی که شرکت مورد نظر در آن فعالیت می‌کند)
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا سلیمانی |   1399/06/06 09:09:49   |
0     0
اولین موردی که قصد داریم به بررسی آن بپردازیم عوامل محیطی یا کلان اثر گذار بر قیمت سهام است. منظور از عوامل محیطی در این جا عواملی است که در اختیار خود شرکت نبوده و به سیستم کلی اقتصادی و سیاسی بستگی دارد.

• وضعیت اقتصادی و سیاسی

ثبات یا عدم ثبات در وضعیت اقتصادی و سیاسی در عرصه داخلی و خارجی می‌تواند بر روی وضعیت بازار سرمایه تاثیرگذار باشد. در واقع آرامش فضای سیاسی و در نتیجه اقتصادی یک کشور باعث امنیت اقتصادی شده و به سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهد که سرمایه‌گذاری آن‌ها با سود مناسبی همراه خواهد بود.

• سیاست های کلان پولی، مالی و ارزی

سیاست‌های کلی دولت در حوزه پولی، مالی و ارزی می‌تواند بر روی وضعیت شرکت‌ و در نتیجه قیمت سهام آن‌ها تاثیرگذار باشد. برای مثال افزایش نرخ ارز برای شرکت‌های صادراتی باعث افزایش سودآوری می‌شود. اما در نقطه مقابل شرکت‌هایی که مواد اولیه خود را از خارج تأمین می‌کنند، با افزایش هزینه‌ها و کاهش سودآوری مواجه خواهند شد. پس دنبال کردن نحوه مخارج و درآمدهای ارزی شرکت‌‌ها یکی از مهمترین مباحث سرمایه‌گذاری در بورس است.

یا مثلا در صورتی که بانک مرکزی تصمیم به کاهش نرخ سود تسهیلات به شرکت‎ها و بنگاه‌های اقتصادی بگیرد، این موضوع نیز باعث کاهش هزینه‌های مالی شرکت، افزایش سود آوری و در نتیجه افزایش قیمت سهام آن شرکت می‌شود.

• بودجه سالیانه کشور

یکی از موارد مهمی که اقتصاد کشور را تحت تاثیر می‌گذارد بودجه سالیانه و جزییات آن است. ترکیب بودجه سالیانه کشور نشان‌دهنده میزان توجه دولت به صنایع مختلف است. مثلا فرض کنید دولت در بودجه خود بخش‌ زیادی را صرف ارائه تسهیلات برای گسترش صنایع فولادسازی و افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور کند. این موضوع باعث رشد و رونق این صنعت شده و طبیعتا سهام شرکت‌های فعال در این حوزه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

• قوانین و مقررات

قوانین و مقررات کشور را می‌توان چهارمین عامل محیطی اثرگذار بر قیمت سهام دانست. به طور کلی وجود ثبات در قوانین و مقررات امکان تصمیم‌گیری بهتر و دقیق‌تر برای سرمایه‌گذاران را فراهم می‌نماید. اگر بخواهیم در این مورد مثالی بزنیم، برای مثال افزایش تعرفه واردات خودرو می‌تواند باعث افزایش در میزان فروش شرکت‌های خودروساز داخلی شده و در نتیجه باعث افزایش سودآوری آن‌ها شود، در صورتی که تغییر پی‌درپی این قوانین باعث سردرگمی شرکت‌ها شده و مخل برنامه‌ریزی بلندمدت برای آن‌ها می‌گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی جلالی فر |   1399/06/08 16:31:38   |
0     0
عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت (صنعتی که شرکت مورد نظر در آن فعالیت می‌کند)
3. عوامل داخلی یا درون شرکت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام گشتاسبی |   1399/06/09 16:48:16   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت (صنعتی که شرکت مورد نظر در آن فعالیت می‌کند)
3. عوامل داخلی یا درونی شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی ندافی |   1399/06/11 03:47:03   |
0     0
عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را به طور کلی می‌توان به سه گروه تقسیم کرد :
1. عوامل محیطی یا کلان
2. عوامل مرتبط با صنعت (صنعتی که شرکت مورد نظر در آن فعالیت می‌کند)
3. عوامل داخلی یا درون شرکت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
الناز بهروزی |   1399/06/11 04:04:37   |
0     0
سه دسته وجود دارد :
1عوامل کلان یا محیطی مانند شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های کلان پولی
2عوامل صنعتی مانند رکود بازار و اتخاد سیاستها
3عوامل خرد یا درون شرکتی مانند فزایش سرمایه توسط شرکت‌ها، نوع مالکیت شرکت‌ها (ترکیب سهامداران)، پیش‌بینی درآمد هر سهم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics