تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

یکی از بخش های مهم پروپزال طرح های پیشنهاد پژوهش، پیشینه پژوهش و طرح سوالات و فرضیات پژوهش است .این قسمت در بررسی پیشنهاد ها از اولین قسمت هایی است که مورد بررسی و قضاوت قرار می گیرد.

 

پیشینه تحقیق :

زیر این عنوان، باید توضیح مختصری درباره پژوهش هایی که پیش از شما روی این موضوع و موضوعات نزدیک به آن انجام شده بدهید. در این بخش در واقع باید به ذکر پژوهش هایی بپردازید که شما قصد دارید یافته های آن ها را تکمیل کنید ، اشتباهات آن ها را رفع نمایید و یا نتایج آن ها را رد کنید.

 

در بررسی متون با مراجعه به کتب، مجلات داخلی و خارجی، تماس با سایر محققین و استفاده از مقالات داخلی و خارجی می‌توان مروری بر مطالعات سایر محققین در زمینه کار خود یا مشابه آن داشت و با مطالعه آنها از تجربیات و نتایج به دست آمده استفاده کرد و از متدولوژی طرح، روشهای نمونه‌گیری و تحلیلهای آماری آنها برای تحقق انجام یک تحقیق مفید و درست بهره برد.

 

نکته: در پایان این قسمت نیز ذکر منابع ضروری است .

 

فرضیات تحقیق:

تدوین فرضیات دقیق و علمی و همچنین سوالات پژوهش نقش مهمی در نیل به نتایج تحقیق ایفا می نمایند .

نکته بسیار مهم این است که ارتباط تنگاتنگی بین عنوان ، اهداف ، سوالات و فرضیات پژوهش وجود دارد. سوالات پژوهش دقیقا برگرفته از اهداف ویژه خواهند بود.

 

شایان ذکر است که همیشه نیازی به نگارش سوالات و فرضیات پژوهش به طور همزمان نیست. اگر پژوهش شما به صورت توصیفی باشد معمولا تنظیم سوال کفایت می کند ولی اگر پژوهش از نوع تحلیلی و یا تجربی باشد در آن صورت باید در پیشنهاد طرح پژوهش فرضیات مناسبی را بنویسید.

 

فرضیات پژوهش به صورت روشن، بدون ابهام و به صورت یک جمله خبری بیان شده باشند. در بیان فرضیات رابطه ی بین متغیرها و مطابق با شکل مدل مفهومی، بطور صحیح و کامل بنویسید.

 

در بیان فرضیات (H1,H2 , ....) ننویسید. بصورت زیر:

فرضیه ی (1)

فرضیه ی (2) 

 

در این بخش باید به ذکر نتایجی بپردازید که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت. توضیح دهید که از انجام تحقیق چه هدفی دارید؟ به کدام سمت حرکت می کنید؟ و فکر می کنید به کجا خواهید رسید؟

 

بنابراین فرضیه های تحقیق که بر اساس آنها تحقیق صورت می گیرد نوشته می شود.

 

مثال) بین مدیریت واقعی سود  و تنوع شرکت رابطه معنادار وجود دارد.

 

منبع :

کتاب تدوین پایان نامه ،رساله و مقاله علمی نوشته دکتر طبیبی

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

مجتبی میرجلیلی |   1395/02/13 12:46:39   |
2     0
با سلام
بابت پیشینه تحقیق چند شب متوالی وقت گذاشتم اما متاسفانه زیاد کارم جلو نرفت، تا اینکه خدمتتون رسیدم و گوگل اسکالر را بهم معرفی و زحمت کشیدین و یادم دادین از روی سیستم . اونشب اصلا باورم نمی شد که سریع تونستم کارمو انجام بدم خدایی خیلی دعاتون کردم . بنظرم بهتره توی سایت هرجایی از این قبیل روش ها و نرم افزارهایی است بهش اشاره بشه .
باتشکر از لطفتون
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نفیسه شعله ور |   1395/10/06 10:34:20   |
3     0
پژوهشگر باید از تجارب پژوهشی دیگران در تدوین چهارچوب نظری کار خود و طراحی روش شناسی تحقیق استفاده کند، مطالعه ادبیات تحقیق امکان بررسی و نقد کار دیگران را فراهم میسازد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
النازجعفرزاده |   1395/10/10 15:42:14   |
1     0
شیوه پیدا کردن منابع اطلاعات

منابع گوناگون اطلاعاتی را می توان در سطوح مختلف سیستم اجرایی در سطح ملی و بین المللی مورد توجه و مرور قرار داد .

برای دستیابی به هر منبع و گرفتن اطلاعات به روش کارآمدتر ، لازم است استراتژی مناسبی داشته باشید . این استراتژی می تواند بر حسب محل کار و موضوع تحت مطالعه متفاوت باشد اما کلاً ممکن است شامل گامهای زیر باشد :

شناسایی یک شخص کلیدی ( محقق و یا سیاست گذار ) ، مطلع نسبت به موضوع ، و خواستن از وی تا ماخذ و یا نام افراد دیگری را که می توانند اطلاعات بیشتری به شما بدهند در اختیارتان بگذارد .

بررسی لیست سخنرانان یک کنفرانس راجع به موضوع مورد نظر و مشخص کردن افراد صاحب نظر .

ملاحظه لیست ماخذ یا عناوین مناسب در مقالات و کتب کلیدی مربوط به موضوع ، برای تعیین منابع .

ملاحظه ماخذ در نمایه نامه ها ، اندکس ها ( مثل Index Medicus) و چکیده نامه ها ( Excerpta Medica)

تماس با کتابداران در دانشگاهها ، انستیتوهای تحقیقاتی ، وزارت بهداشت و روزنامه ها و تقاضای ماخذ مناسب .

تقاضای بررسی کامپیوتری متون ( مثلاً مدلاین و یا EMBASE) . بعضی از کتابخانه ها و آژانس ها در صورت درخواست تلفنی یا کتبی ، شما را در زمینه بررسی متون یاری خواهند کرد . این درخواست باید بسیار اختصاصی باشد ، در غیر این صورت ممکن است لیستی بلند از ماخذیکه بسیاری از آنها به سوژه شما مرتبط نیست دریافت دارید . در صورتیکه درخواست بررسی متون از طریق کامپیوتر می نمائید . بهتر است کلمات کلیدی مناسبی که می توانند دریافتن مقالات مرتبط بکار گرفته شوند را پیشنهاد کنید ( پیشنهاد می شود از کتاب Mesh برای اینکار استفاده شود .)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحید سعیدی |   1395/10/12 22:01:14   |
2     0
پیشینه تحقیق:
بطور کلی می توان گفت پیشینه تحقیق نقد و بررسی دانش و اطلاعات موجود درباره موضوع تحقیق مورد نظر است . اگر این نقد و بررسی درست انجام شود به بیان مساله کمک شایانی خواهد نمود.
در اینجا از اهداف نوشتن پیشینه تحقیق می توان به 4 مورد ذیل اشاره نمود:
الف – تعریف و تحدید مساله : پژوهشگر می تواند با مطالعه تحقیق های پیشین با گستره موضوع مورد مطالعه آشنا شود و با توجه به مفهومی که در این باره یافته است موضوع های فرعی آنرا مشخص کرده و مساله تحقیق را محدودتر کند.
ب- قرار دادن یافته های تحقیق در چارچوب تحقیقات قبلی : یعنی پژوهشگر بیان می کند که تحقیقات قبلی چه سهمی در روشن شدن مساله مورد بررسی داشته اند و تحقیق خود چه نقشی در گسترش دانش درباره مساله مورد مطاله و بررسی خواهد داشت .
ج- اجتناب از دوباره کاری : پیشینه تحقیق می تواند به پژوهشگر کمک کند تا از تکرارهای ناخواسته خودداری نماید و اگر تحقیق مشابهی انجام شده شاید پژوهشگر بخواهد عمداً تحقیق را برای اطمینان از نتایج آن تکرار کند.
د- انتخاب روش ها و ابزار اندازه گیری دقیق تر: با بررسی پیشینه تحقیق می توان از ابزار اندازه گیری ، روش نمونه گیری و امثال آن آگاه شد و به نقاط قوت و ضعف آن پی برد و برای تحقیق موجود طرح تحقیق مناسبی را در نظر بگیرد.
برای پیشینه تحقیق می توان از منابعی مانند: مطالعات ، نوشته های یک نظریه پرداز و محقق ، گزارش یک نظریه یا ناظر ، مطالعات تجربی منتشر شده در مجلات(علمی و فصلنامه ها)، نمایه ها و چکیده ها ، گزارش های تحقیق و پایان نامه ها ، کتابها ، مقالات منتشرشده استفاده نمود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحید سعیدی |   1395/10/12 22:01:58   |
1     0
فرضیات تحقیق :
فرضیات تحقیق حدس و گمان های خردمندانه ای است که پژوهشگر در مورد روابط دو یا چند متغییر تحقیق خود دارد . فرضیات تحقیق باید بصورت خبری بیان شود و نشان دهنده نتایج مورد انتظار از تحقیق باشد، بطور مثال :«بین مفهوم خود و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبتی وجود دارد»
یک فرضیه هیچگاه اثبات یا ابطال نمی شود ، بلکه براساس داده های بدست آمده فقط تایید یا رد می شود . فرضیه ها بطور منطقی حدس ، گمان واحتمالی هستند و شواهد تجربی پژوهشگر را قادر می سازد تا به نتیجه برسد که بیان آن از نظر احتمالی صحیح است و بطور منطقی می توان آنرا قبول کرد .
هرچند در بالا گفته شد که فرضیات براساس حدس و گمان و احتمال پژوهشگر بیان می گردند اما لازم به توضیح است که این حدس و گمان باید بر اساس مفاهیم و یا نظریه های مرتبط با مساله و مشاهده های تجربی ناشی از تحقیقات قبلی باشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا هادوی |   1395/10/13 01:37:29   |
2     0
سوابق مربوط
( بیان مختصر سابقهء تحقیقات انجام شده دربارهء موضوع ونتایج به دست آمده در داخل و خارج ازکشور و نظرهای علمی موجود دربارهء موضوع تحقیق)
در این قسمت توضیح داده می شود که چرا مساله انتخاب شده ، یک مساله عمده حرفه ای و یا اجتماعی بوده و نیاز به تحقیق دارد. به سخن دیگر ، اهمیت مساله پژوهش از نظر لزوم و قابلیت پژوهش توجیه می شود. در واقع مطالعه این قسمت باید به این سوال خواننده که چرا مساله پژوهش ، مساله و موضوعی است که باید مورد تحقیق قرار گیرد ، جواب می دهد.
بیان تاریخچه مختصری از موضوع مورد تحقیق معلوم می دارد که این موضوع ، از چه زمانی و به چه ترتیبی در جامعه به صورت مساله درآمده و چه تحولی در جامعه داشته است. در هنگام توجیه لزوم انجام پژوهش ، از تجربیات و مشاهدات شخصی پژوهشگر، از مدارک و دلایل آماری، از نتایج مطالعات انجام شده در گذشته و نوشته های علمی موجود ، استفاده می شود و تمام ابعاد و جوانب مساله مورد نظر قرار می گیرد.
به بیانی دیگر در قسمت زمینه و تاریخچه مختصر موضوع پژوهش ، پژوهشگر بایستی پاسخگو و روشنگر نکات عمده زیر باشد:
1-نیاز به پژوهش این موضوع خاص
2-مناسب بودن مساله پژوهش و اهمیت آن
3-فراوانی و پراکندگی مساله در جامعه
4-مسائل و مشکلاتی که بر اثر وجود این مساله در جامعه ناشی شده اند.
برای نوشتن این قسمت محقق بایستی به تحقیقات انجام شده مربوط به موضوع و یا مشابه موضوع مراجعه کند و همچنین محقق می تواند از بانک های اطلاعاتی موجود و یا از کتابخانه دیجیتال دانشگاه استفاده کند.
توجه داشته باشید که قسمتهایی از بیان مساله میتواند با تاریخچه و یا اهمیت مساله هم پوشانی داشته باشند.

منبع: http://www.tahsilattakmili.blogfa.com/post-16.aspx
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا هادوی |   1395/10/13 01:39:03   |
1     0
فرضیه تحقیق
فرضیه یک بیانیه ظنی و حدسی و مبتنی بر دانش و آگاهی های گذشته محقق می باشد که در محک آزمایش عملی سنجیده می شود. معمولا وقتی فرد در مقابل مشکلی قرار می گیرد سعی می کند ریشه مشکل را حدس بزند و بگوید راه حل آن کدام است ؟ در واقع ، محقق نیز در جریان تحقیق حدسهای خویش را امتحان می کند تا دریابد علت واقعی مشکل چیست و کدام راه حل درست است ؟ به عبارت دیگر، فرض، حدسی است علمی و عقلانی درباره چگونگی روابط بین دو یا چند متغیر.
لازم است فرضیه به صورت یک جمله خبری و درعین حال کوتاه بیان شود. در صورت لزوم می‌توان از چندین جمله خبری به عنوان فرضیه های تحقیق استفاده کرد.

منبع: http://www.tahsilattakmili.blogfa.com/post-16.aspx
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا هادوی |   1395/10/13 02:02:19   |
0     0
ادبیات تحقیق و پژوهش های مرتبط (Background or a brief literature review on the research topic)
در نظر داشته باشید که شما باید یا موضوعی جدید را مطرح نمایید و یا موضوعی که از قبل بر روی آن تحقیق صورت گرفته را تکمیل نمایید. در اینجا باید توضیح مختصر اما جامع به همراه ارائه مرجع درباره پژوهش هایی که پیش از شما روی این موضوع و موضوعات نزدیک به آن انجام شده ارائه شود. در این مرحله شما باید تمامی پروژه هایی که قصد دارید برای پژوهش از آنها کمک بگیرید را نام برده و منابعی معتبر و جامع را مطرح نمایید.
گاهی دانشجو در نظر دارد موارد تحقیقاتی انجام شده در گذشته را رفع اشکال نماید و یا به طور کلی رد نماید.
این قسمت باید به استاد راهنمای بالقوه ی شما اثبات کند که شما مطالعه ای جامع و کامل در این زمینه انجام داده اید و و به مطلبی که موضوع پژوهش است تسلط کامل دارید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا هادوی |   1395/10/13 03:06:21   |
0     0
فرضیات تحقیق :
فرضیات تحقیق حدس و گمان های خردمندانه ای است که پژوهشگر در مورد روابط دو یا چند متغییر تحقیق خود دارد . فرضیات تحقیق باید بصورت خبری بیان شود و نشان دهنده نتایج مورد انتظار از تحقیق باشد، بطور مثال :«بین مفهوم خود و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبتی وجود دارد»
یک فرضیه هیچگاه اثبات یا ابطال نمی شود ، بلکه براساس داده های بدست آمده فقط تایید یا رد می شود . فرضیه ها بطور منطقی حدس ، گمان واحتمالی هستند و شواهد تجربی پژوهشگر را قادر می سازد تا به نتیجه برسد که بیان آن از نظر احتمالی صحیح است و بطور منطقی می توان آنرا قبول کرد .
هرچند در بالا گفته شد که فرضیات براساس حدس و گمان و احتمال پژوهشگر بیان می گردند اما لازم به توضیح است که این حدس و گمان باید بر اساس مفاهیم و یا نظریه های مرتبط با مساله و مشاهده های تجربی ناشی از تحقیقات قبلی باشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا هادوی |   1395/10/13 03:07:27   |
0     0
پیشینه تحقیق:
بطور کلی می توان گفت پیشینه تحقیق نقد و بررسی دانش و اطلاعات موجود درباره موضوع تحقیق مورد نظر است . اگر این نقد و بررسی درست انجام شود به بیان مساله کمک شایانی خواهد نمود.
در اینجا از اهداف نوشتن پیشینه تحقیق می توان به 4 مورد ذیل اشاره نمود:
الف – تعریف و تحدید مساله : پژوهشگر می تواند با مطالعه تحقیق های پیشین با گستره موضوع مورد مطالعه آشنا شود و با توجه به مفهومی که در این باره یافته است موضوع های فرعی آنرا مشخص کرده و مساله تحقیق را محدودتر کند.
ب- قرار دادن یافته های تحقیق در چارچوب تحقیقات قبلی : یعنی پژوهشگر بیان می کند که تحقیقات قبلی چه سهمی در روشن شدن مساله مورد بررسی داشته اند و تحقیق خود چه نقشی در گسترش دانش درباره مساله مورد مطاله و بررسی خواهد داشت .
ج- اجتناب از دوباره کاری : پیشینه تحقیق می تواند به پژوهشگر کمک کند تا از تکرارهای ناخواسته خودداری نماید و اگر تحقیق مشابهی انجام شده شاید پژوهشگر بخواهد عمداً تحقیق را برای اطمینان از نتایج آن تکرار کند.
د- انتخاب روش ها و ابزار اندازه گیری دقیق تر: با بررسی پیشینه تحقیق می توان از ابزار اندازه گیری ، روش نمونه گیری و امثال آن آگاه شد و به نقاط قوت و ضعف آن پی برد و برای تحقیق موجود طرح تحقیق مناسبی را در نظر بگیرد.
برای پیشینه تحقیق می توان از منابعی مانند: مطالعات ، نوشته های یک نظریه پرداز و محقق ، گزارش یک نظریه یا ناظر ، مطالعات تجربی منتشر شده در مجلات(علمی و فصلنامه ها)، نمایه ها و چکیده ها ، گزارش های تحقیق و پایان نامه ها ، کتابها ، مقالات منتشرشده استفاده نمود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه زارعی |   1395/10/25 14:35:46   |
0     0
در این قسمت باید به بررسی اجمالی تحقیقات صورت گرفته در زمینه تحقیق خود بپردازید. این بخش به شما کمک می کند تا جنبه های جدید بودن و نوآوری تحقیق و همچنین خلا های تحقیقاتی را بیابید. در واقع این بخش به خوبی نشان می دهد چه جنبه هایی از موضوع تحقیق شما قبلا بررسی شده است و چه جنبه های مورد بررسی قرار نگرفته است. در این صورت می توان به خوبی در بخش های کمتر کار شده تمرکز کرد و پایان نامه را به سمت این بخش ها برد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آزاده عربیان |   1395/10/27 20:24:55   |
0     0
پیشینه تحقیق:
بطور کلی می توان گفت پیشینه تحقیق نقد و بررسی دانش و اطلاعات موجود درباره موضوع تحقیق مورد نظر است . اگر این نقد و بررسی درست انجام شود به بیان مساله کمک شایانی خواهد نمود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عاطفه پاکدل |   1395/10/27 21:09:03   |
0     0
اگر پژوهش به صورت توصیفی باشد معمولا تنظیم سوال کفایت می کند ولی اگر پژوهش از نوع تحلیلی و یا تجربی باشد در آن صورت باید در پیشنهاد طرح پژوهش فرضیات مناسبی را بنویسید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عاطفه پاکدل |   1395/10/27 22:14:57   |
0     0
ویژگی های فرضیه
 - فرضیه همیشه ارتباط دو یا چند متغیر باهم را پیش بینی می کند.
 برای دستیابی به پاسخ یک متغیرواحد ، تدوین فرضیه عملی نیست .
 - هر مطالعه تحلیلی می تواند و باید یک یا چند فرضیه داشته باشد.
 - نبود فرضیه در مطالعات تحلیلی ، ارزش مطالعه را بسیار تنزل می دهد.
 - فرضیه باید با مبانی عددی ، آزمون پذیر باشد.
 - باید روشن و بدون ابهام باشد.
 - فرضیه بهتر است بصورت یک جمله خبری بیان شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امین |   1395/10/27 23:44:56   |
0     0
دست یابی به منشا و مبدا هر مشکل اجتماعی، محقق را در شناسایی موضوع مورد مطالعه، بیشتر یاری خواهد کرد. بدیهی است که در مطالعه هرمشکلی دانستن سابقه تاریخی آن، به مراتب مطالعه آن را راحت تر و ساده تر خواهد کرد.ندانستن این اطلاعات اولاً مشکلاتی را برای محقق ایجاد خواهد نمود که پیشرفت کار تحقیق را کند می کند، ثانیا در حین تحقیق، ابزار سازی و....، محقق به مواردی بر خورد خواهد کرد که عدم شناسایی قبلی موجب می شود طرح تحقیق او نارسا و ناقص باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امین |   1395/10/27 23:47:57   |
0     0
باید یادآور شد که خصلت تجربی علم ایجاد می کند که بدانیم قبل از تحقیق ما، چه مطالعاتی در این خصوص در داخل و خارج از کشور انجام گرفته و ما می توانیم چه چیزی را به دستاوردهای دیگران اضافه کینم. پس به طورکلی استفاده از مطالعات گذشته سبب غنای بیشتر تحقیق، جلوگیری از تکرار انجام کار و در نهایت استفاده از نتایج تحقیقات گذشته در فرضیه سازی ،و.... می شود.
پس توصیه می شود، پیشینه تحقیق(طرح تحقیق) را به ترتیب با(1) بیان تاریخچه مشکل یا مساله، (2) بیان نظریه های علمی معتبر در رابطه با موضوع(ادبیات گذشته)،(3)بیان نتایج تجربی تحقیقات محققان(به ترتیب جهانی،کشوری و منطقه ای) ، (4) بیان دانسته های خود و(5) در نهایت با ارائه مدل نظری (مدل مفهومی) ،تهیه کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1395/10/28 09:10:05   |
0     0
یک پژوهش‌گر، قبل از انجام تحقیق و بعد از انتخاب موضوع و تدوین عنوان و قبل از نگارش طرح تحقیق، نیاز دارد که با مراجعه به مدارک و اسناد، پیرامون موضوع و مسئله‏ای که برای تحقیق انتخاب کرده است، آگاهی خود را گسترش دهد؛ تا بتواند در پرتو اطلاعات به دست آمده، مسئله تحقیق و متغیر‏های خود را دوباره تعریف و معین کند و کرانه‏های آنها را مشخص سازد. این امر به او کمک می‏کند تا تحقیقات خود را در راستای مجموعه پژوهش‏های هم خانواده قرار دهد و آن را با دستاوردهای تحقیقاتی دیگران هماهنگ کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن یوسف زاده |   1395/10/28 12:01:26   |
0     0
هدف از گنجاندن بخش پیشینه تحقیق، عبارت است از:
1- برقراری ارتباط منطقی میان اطلاعات پژوهش های قبلی با مسئله تحقیق.
2- دست یابی به چارچوب نظری و یا تجربی5 برای مسئله تحقیق.
3- آشنایی با روش های تحقیق مورد استفاده در پژوهش های گذشته.
برای رسیدن به این اهداف، توجه به نکات زیر ضروری است:
الف) انتخاب منابع اطلاعات مرتبط با مسئله تحقیق.
ب) ارائه مطالب از کلی به جزئی.
ج) اجتناب از بیان مطالب، به طور مجرد و بدون رابطه با یکدیگر.
د) تنظیم مطالب به طور سازماندهی شده، همراه با روندهای منطقی.
ه) ارائه نتایج مطالعات قبلی و نقد آنها.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن یوسف زاده |   1395/10/28 12:03:19   |
0     0
در هنگام بیان فرضیه محقق به بررسی روابط بین متغیرها می پردازد.
این بیان به سه شکل صورت می گیرد:
1- بررسی رابطه علت و معلولی بین دو یا چند متغیر
2- بررسی همبستگی و شدت آن بین دو یا چند متغیر
3- بررسی و مقایسه میزان تفاوت تاثیر دو یا چند متغیر بر یک یا چند متغیر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابولفضل دهقان |   1395/10/28 12:26:23   |
0     0
پژوهشگر باید از تجارب پژوهشی دیگران در تدوین چهارچوب نظری کار خود و طراحی روش شناسی تحقیق استفاده کند، مطالعه ادبیات تحقیق امکان بررسی و نقد کار دیگران را فراهم میسازد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی عسکریان زاده |   1395/10/28 12:34:29   |
0     0
محقق براى بررسى پیشینه باید مراحل زیر را طى کند:

1. شناخت نسبى از مسئله تحقیق و کلید واژه هاى آن به دست آوَرَد. براى شناختن مسئله ابتدا باید یک یا دو جمله در تشریح آن نوشت .
2. منابع مناسبى را که به معرفى تحقیقات مى پردازند، بیابد و بررسى کند. گام هاى دوم و سوم را مى توان اصلى ترین مراحل در مطالعه پیشینه دانست. در گام دوم با استفاده از کلید واژه ها و درکى که از مسئله فراهم شده، باید به دنبال منابعى گشت که شامل اطلاعات لازم در باره تحقیقات مربوط به مسئله تحقیق و موضوعات مشابه هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل دهقان تفتی |   1395/10/28 14:31:42   |
0     0
در بررسی متون با مراجعه به کتب، مجلات داخلی و خارجی، تماس با سایر محققین و استفاده از مقالات داخلی و خارجی می‌توان مروری بر مطالعات سایر محققین در زمینه کار خود یا مشابه آن داشت و با مطالعه آنها از تجربیات و نتایج به دست آمده استفاده کرد و از متدولوژی طرح، روشهای نمونه‌گیری و تحلیلهای آماری آنها برای تحقق انجام یک تحقیق مفید و درست بهره برد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم سرافراز |   1395/10/28 20:29:32   |
0     0
یک فرضیه هیچگاه اثبات یا ابطال نمی شود ، بلکه براساس داده های بدست آمده فقط تایید یا رد می شود . فرضیه ها بطور منطقی حدس ، گمان واحتمالی هستند و شواهد تجربی پژوهشگر را قادر می سازد تا به نتیجه برسد که بیان آن از نظر احتمالی صحیح است و بطور منطقی می توان آنرا قبول کرد .
هرچند در بالا گفته شد که فرضیات براساس حدس و گمان و احتمال پژوهشگر بیان می گردند اما لازم به توضیح است که این حدس و گمان باید بر اساس مفاهیم و یا نظریه های مرتبط با مساله و مشاهده های تجربی ناشی از تحقیقات قبلی باشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محدثه السادات میراحمدی |   1395/10/28 21:04:24   |
0     0
در بررسی متون با مراجعه به کتب، مجلات داخلی و خارجی، تماس با سایر محققین و استفاده از مقالات داخلی و خارجی می‌توان مروری بر مطالعات سایر محققین در زمینه کار خود یا مشابه آن داشت و با مطالعه آنها از تجربیات و نتایج به دست آمده استفاده کرد و از متدولوژی طرح، روشهای نمونه‌گیری و تحلیلهای آماری آنها برای تحقق انجام یک تحقیق مفید و درست بهره برد.

نکته: در پایان این قسمت نیز ذکر منابع ضروری است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خالق |   1395/11/01 19:20:17   |
0     0
پیشینه تحقیق(طرح تحقیق) را به ترتیب با(1) بیان تاریخچه مشکل یا مساله، (2) بیان نظریه های علمی معتبر در رابطه با موضوع(ادبیات گذشته)،(3)بیان نتایج تجربی تحقیقات محققان(به ترتیب جهانی،کشوری و منطقه ای) ، (4) بیان دانسته های خود و(5) در نهایت با ارائه مدل نظری (مدل مفهومی) ،تهیه کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نعیمه پژوهش |   1396/02/29 07:14:08   |
0     0
رضیه یک بیانیه ظنی و حدسی و مبتنی بر دانش و آگاهی های گذشته محقق می باشد که در محک آزمایش عملی سنجیده می شود. معمولا وقتی فرد در مقابل مشکلی قرار می گیرد سعی می کند ریشه مشکل را حدس بزند و بگوید راه حل آن کدام است ؟ در واقع ، محقق نیز در جریان تحقیق حدسهای خویش را امتحان می کند تا دریابد علت واقعی مشکل چیست و کدام راه حل درست است ؟ به عبارت دیگر، فرض، حدسی است علمی و عقلانی درباره چگونگی روابط بین دو یا چند متغیر.
لازم است فرضیه به صورت یک جمله خبری و درعین حال کوتاه بیان شود. در صورت لزوم می‌توان از چندین جمله خبری به عنوان فرضیه های تحقیق استفاده کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mehri sadeghi |   1396/03/05 17:26:22   |
0     0
الف- چرا باید پیشینه تهیه کنیم؟

جمع آوری پیشینه چه اهمیتی دارد؟ پژوهش اساسا به دنبال پاسخ سوالات یا آزمون فرضیاتی است که در بیان مساله مطرح شده است. از آنجا که این تحقیق اولین یا تنها پژوهش این در زمینه خاص خودش نیست همواره باید احتمال داد که پژوهشگران دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشند که به مساله ای عین یا شبیه این مساله تحقیق پرداخته باشند. مراجعه به تحقیقات، مقالات یا کتابها و حتی مصاحبه ها یا سخنرانی های آنان می تواند پیامدهای ثبت متعددی داشته باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 ابعاد جدیدی از مساله تحقیق را آشکار کند تا به جای تکرار بیهوده ی تحقیق دیگران، تحقیق تازه ای انجام شود.
2- به تدقیق سوالات یا فرضیات تحقیق کمک کند.
3- به ظرایف روش شناختی تحقیق در باره موضوع بیشتر آشنا یی حاصل گردد.
4- در تجربیات محققان قبلی شریک کند و احتمال تکرار خطا در پژوهش را کاهش دهد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fereshte Montazeri |   1396/03/25 13:09:50   |
0     0
زمینه و تاریخچة مختصری از موضوع پژوهش

در این قسمت توضیح داده می شود که چرا مسئله انتخاب شده، یک مسئله عمدة حرفه ای و یا اجتماعی بوده و نیاز به تحقیق دارد. به سخن دیگر، اهمیت مسئلة پژوهش، مسئله و موضوعی است که باید مورد تحقیق قرار گیرد، جواب می دهد. بیان تاریخچة مختصری از موضوع مورد تحقیق معلوم می دارد که این موضوع، از چه زمانی و به چه ترتیبی در جامعه به صورت مسئله درآمده و چه تحولی در جامعه داشته است. در هنگام توجیه لزوم انجام پژوهش، از تجربیات و مشاهدات شخصی پژوهشگر، از مدارک و دلایل آماری، از نتایج مطالعات انجام شده در گذشته و نوشته های علمی موجود، استفاده می شود و تمام ابعاد و جوانب مسئله مورد نظر قرار می گیرد.
به بیانی دیگر در قسمت زمینه و تاریخچة مختصر موضوع پژوهش، پژوهشگر بایستی پاسخگو و روشنگر نکات عمدة زیر باشد:
1-نیاز به پژوهش این موضوع خاص (در اقتصاد، علوم اجتماعی، مدیریت و...)
2-مناسب بودن مسئلة پژوهش و اهمیت آن (در اقتصاد، علوم اجتماعی، مدیریت و...)
3-فراوانی و پراکندگی مسئله در جامعه
4-مسایل و مشکلاتی که بر اثر وجود این مسئله در جامعه، ناشی شده اند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید احمد علی هانی |   1396/03/28 14:42:59   |
0     0
اهمیت و فواید بررسى پیشینه

بررسى ادبیات موضوع، کار بزرگ و مهارت مهمى براى محقق شمرده مى شود. گاه قریب یک سوم پایان نامه ها به بازنویسى، تجزیه و تحلیل و نقد ادبیات زمینه اختصاص مى یابد. محقق با این مطالعه، تحقیق خود را با تکیه بر تلاش هاى دانشمندان پیشین آغاز مى کند و از این رو، بر شانه بلند گذشتگان سوار شده و از بالا افق هاى دورتر را مى بیند. مرور پیشینه، مطالعه نقّادانه کارهاى سابق است واگر با حوصله و دقت انجام گیرد، ضمن آنکه بینش محقق را افزایش مى دهد، پشتوانه کار او نیز خواهد بود. محقق در مطالعه پیشنیه به شناخت حدود و ثغور و ابعاد مسائل مشابه و در نتیجه، مسئله خود نیز مى رسد و در ضمن این مطالعه، روش تحقیق، وسایل جمع آورى اطلاعات و یافته هاى مهم، و چارچوب هاى تحقیقات پیشین را نیز کشف مى کند و نقاط ضعف و قوت آن ها را پشتوانه کار خود قرار مى دهد. بسیارى از نقص ها و اشکالات تحقیقات موجود، به ویژه پایان نامه هاى کارشناسى ارشد و دکترى، به عدم بررسى درست پیشینه برمى گردد که با این بررسى مى توان از بروز آن ها پیشگیرى کرد. فواید بررسى پیشینه را مى توان به نحو جزئى تر و متمایزتر چنین برشمرد:

1. شناخت بهتر مفاهیم کلیدى مسئله تحقیق و در نتیجه، کمک به بیان روشن تر و دقیق تر مسئله و تفاوت آن با مسائل دیگر، و نیز رابطه این مسئله با مسائل تحقیقات دیگر؛

2. متصل کردن یافته هاى تحقیق به تحقیقات پیشین؛

3. شناخت درست خلأهاى پژوهشى، اجتناب از کارهاى تکرارى و در نتیجه، پیشگیرى از اتلاف سرمایه هاى مالى وانسانى بسیار؛ زیرا محقق فقط در صورتى باید تحقیق جدید را آغاز کند که پرسش اصلى او بى پاسخ مانده باشد؛

4. یافتن روش ها و ابزارهاى دقیق تر و گاه شیوه هاى ابتکارى براى حل مسئله کنونى و اجتناب از روش هاى نامناسب و بى نتیجه.

5. فراهم شدن زمینه براى تدوین بهتر فرضیه هاى تحقیق؛

6. نقد تحقیقات پیشین و شناخت کمبودها و اثبات ضرورت تحقیق کنونى؛

7. شناخت خطاهاى تحقیقات سابق و سعى در اجتناب از آن ها؛

8. آشنایى با پیشنهادهاى خاص محققان پیشین براى تحقیقات آینده؛

9. فراهم شدن تکیه گاه محکم براى استدلال منطقى در مرحله بررسى و ارزیابى فرضیه ها و استنتاج، به ویژه در تحقیقات تاریخى، توصیفى تحلیلى، علّى و همبستگى؛

10. شناخت منابع معتبر قابل استفاده در تحقیق کنونى؛

11. آشنایى با کسانى که در موضوعات مشابه کار کرده اند. در نتیجه مى توان گفت محققى که به تلاش هاى پیشینیان بها ندهد، از ارزش کار خود نیز کاسته است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hosein dehshiri |   1396/03/28 22:38:56   |
0     0
هدف از گنجاندن بخش پیشینه تحقیق، عبارت است از:

1. برقراری ارتباط منطقی4 میان اطلاعات پژوهش‏های قبلی با مسئله تحقیق.

2. دست‌یابی به چارچوب نظری و یا تجربی5 برای مسئله تحقیق.

3. آشنایی با روش‏های تحقیق مورد استفاده در پژوهش‏های گذشته.

برای رسیدن به این اهداف، توجه به نکات زیر ضروری است:

الف) انتخاب منابع اطلاعات مرتبط با مسئله تحقیق.

ب) ارائه مطالب از کلی به جزئی (عمومی6 و اختصاصی7).

ج) اجتناب از بیان مطالب، به طور مجرد و بدون رابطه با یکدیگر.

د) تنظیم مطالب به طور سازماندهی شده، همراه با روندهای منطقی.

ه) ارائه نتایج مطالعات قبلی و نقد آنها.
دهشیری-دانشجوی ارشد حسابداری94
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رنجبر |   1396/03/28 22:39:55   |
0     0
باید توجه داشت که پیشینه پژوهش صرفا به معنای کنار هم گذاشتن تعداد زیادی چکیده تحقیق نیست. در زمینه هر مورد چکیده ای که در گزارش خود مورد استفاده قرار می دهیم باید از خود سوال کنیم که این چکیده چه کاربردی در کار پژوهشی من دارد. یکی از مهمترین کارهایی که هر محقق باید انجام دهد دسته بندی پیشینه بر اساس یک ملاک معتبر است. اعتبار این ملاک به ارتباط آن با موضوع تحقیق بستگی دارد. به عنوان مثال پیشینه را می توان به دو دسته توصیفی و تبیینی تقسیم کرد، یا پیشینه هایی که حاصل تحقیق در داخل جامعه آماری مورد نظر محقق است و پیشینه های مربوط به سایر جوامع آماری. پیشینه روشی و موضوعی نیز دسته بندی دیگری از پیشینه محسوب می شود.

اما نکته مهمتر از دسته بندی، تجزیه و تحلیل و جمع بندی پیشینه است. در تجزیه و تحلیل و جمع بندی محقق ضمن بررسی واگرایی و همگرایی تحقیقات انجام شده و نیز بررسی نقاط قوت و ضعف آنها، باید به مهمترین پاسخهایی که طی بررسی پیشینه برای سوالات و فرضیات تحقیق خودش فراهم کرده است اشاره کند و تفاوتها و مزیّتهای تحقیق خود را در مقایسه با آن تحقیقات به صورت مستدل بیان نماید.
رنجبر-ارشد حسابداری 94
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/09/04 22:15:43   |
0     0
نکته بسیار مهم این است که ارتباط تنگاتنگی بین عنوان ، اهداف ، سوالات و فرضیات پژوهش وجود دارد. سوالات پژوهش دقیقا برگرفته از اهداف ویژه خواهند بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد رضا تیموری |   1396/09/06 16:39:38   |
0     0
پیشینه تحقیق :
زیر این عنوان، باید توضیح مختصری درباره پژوهش هایی که پیش از شما روی این موضوع و موضوعات نزدیک به آن انجام شده بدهید. در این بخش در واقع باید به ذکر پژوهش هایی بپردازید که شما قصد دارید یافته های آن ها را تکمیل کنید ، اشتباهات آن ها را رفع نمایید و یا نتایج آن ها را رد کنید.
فرضیات تحقیق:
تدوین فرضیات دقیق و علمی و همچنین سوالات پژوهش نقش مهمی در نیل به نتایج تحقیق ایفا می نمایند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/09/11 20:34:30   |
0     0
اهداف، سئوالات، فرضیات (با توجه به موضوع پژوهش)

اهداف یک پروژه تحقیقاتی خلاصه آنچه که باید با انجام مطالعه به آن برسیم را بیان می کند.
۱ـ هدف کلی

آنچه را که مطالعه به طور کلی به آن دست خواهد یافت، هدف کلی می‌گویند. هدف کلی در واقع همان عنوان مطالعه است با این تفاوت که با لغتهای قابل اندازه‌گیری مثل «تعیین یا شناخت» که معنی و کاربرد دقیق و واضحتری دارند، شروع می شود.

مثال: عنوان موضوع: بررسی میزان شیوع کیست هیداتیک در جمعیت روستایی استان کردستان در سال ۱۳۸۵٫

هدف کلی: مانند تعیین میزان نرخ تکفل در جمعیت استان کردستان در سال ۱۳۸۵٫

۲ـ اهداف اختصاصی (ویژه یا جزیی): این اهداف باید واقع‌بینانه مطرح شود و به آنچه که مطالعه برای حل آن طرح‌ریزی شده متمرکز باشند.

اهداف جزئی در واقع جزئی از هدف کلی هستند و اگر به خوبی تنظیم شوند، محقق را به طراحی روش تحقیق و نحوه گردآوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها هدایت خواهند نمود.

هدف جزئی: نباید از قالب هدف کلی خارج شد و باید به جنبه‌های اساسی مطالعه محدود باشد.

در اهداف جزئی هم باید از افعالی نظیر تعیین کردن، مقایسه‌کردن، اثبات‌کردن، محاسبه‌کردن و برقرارکردن استفاده کرد و از به کارگیری افعال مبهم نظیر فهمیدن، مطالعه کردن و اذعان کردن دوری نمود.
مثال: در مورد مطالعه نرخ تکفل که در هدف کلی مطرح شد، تعدادی از اهداف جزئی (اختصاصی) را می‌توان چنین بیان کرد.

۱ـ تعیین میزان تکفل در جمعیت استان کردستان بر حسب جمعیت روستایی و شهری.

۲ـ تعیین میزان تکفل در جمعیت استان کردستان بر حسب میزان تحصیلات.

نکته: در اهداف جزئی (اختصاصی) معمولاً ۲ نوع هدف با توجه به نوع مطالعه مطرح می شوند.

۱– اهداف توصیفی: این اهداف معمولاً نرخ تکفل در شهر و روستا و میانگین نرخ در استان را می‌سنجد و نتیجه آن معمولاً به صورت اعداد بیان می شود.

۲ـ اهداف تحلیلی: این اهداف معمولاً تعیین ارتباط یا مقایسه دو موضوع را می‌سنجد و نتیجه آن به صورت تحلیلی بیان می شود.

مثال: تعیین میانگین نرخ تکفل در جمعیت روستایی استان کردستان در سال ۱۳۸۵ (هدف توصیفی) ـ تعیین ارتباط بین نرخ تکفل و میزان تحصیلات در جمعیت روستایی استان کردستان در سال ۱۳۸۵ (هدف تحلیلی)

۳ـ اهداف کاربردی: معمولاً در بعضی از مطالعات هدف دیگری تحت عنوان هدف کاربردی نیز وجود دارد که در آن نحوه به کارگیری نتایج حاصل از بررسی تحقیقات را مشخص می کند و ساختار مشخصی ندارد.
نکته: ذکر این نکته لازم است که اهداف باید تمامی قسمتهای مسئله را آنچنان که تحت عنوان بیان مسئله آورده شده است، در برگیرد. اگر مسئله تحقیق با دقت کافی بیان شده باشد، تنظیم اهداف آسان‌تر خواهد بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/09/11 20:38:54   |
0     0
ذکر سئوالات تحقیق و فرضیات

در یک مطالعه توصیفی اهداف توصیفی به سئوالات توصیفی تبدیل می شوند که معمولاً جواب آنها عدد است.

مثال: میزان نرخ تکفل در جمعیت روستایی استان کردستان در سال ۱۳۸۵ بر حسب جنس چقدر است؟ در یک مطالعه تحلیلی اهداف تحلیلی به فرضیات تبدیل می‌شوند و یک فرضیه توضیح یا پیش‌گویی این مسئله است که چرا یک یا چند عامل، عوامل دیگر را تحت تأثیر قرار می دهند.

مثال: نرخ تکفل در جمعیت روستایی استان کردستان در افراد بی‌سواد بیشتر از افراد تحصیل کرده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/09/17 23:55:02   |
0     0
پیشینه تحقیق :
زیر این عنوان، باید توضیح مختصری درباره پژوهش هایی که پیش از شما روی این موضوع و موضوعات نزدیک به آن انجام شده بدهید. در این بخش در واقع باید به ذکر پژوهش هایی بپردازید که شما قصد دارید یافته های آن ها را تکمیل کنید ، اشتباهات آن ها را رفع نمایید و یا نتایج آن ها را رد کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد کاظم سالاری |   1396/09/19 07:29:11   |
0     0
پیشینه تحقیق :
زیر این عنوان، باید توضیح مختصری درباره پژوهش هایی که پیش از شما روی این موضوع و موضوعات نزدیک به آن انجام شده بدهید. در این بخش در واقع باید به ذکر پژوهش هایی بپردازید که شما قصد دارید یافته های آن ها را تکمیل کنید ، اشتباهات آن ها را رفع نمایید و یا نتایج آن ها را رد کنید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدایمان جلالیان |   1396/09/20 09:00:35   |
0     0
فرضیات تحقیق:

تدوین فرضیات دقیق و علمی و همچنین سوالات پژوهش نقش مهمی در نیل به نتایج تحقیق ایفا می نمایند .

نکته بسیار مهم این است که ارتباط تنگاتنگی بین عنوان ، اهداف ، سوالات و فرضیات پژوهش وجود دارد. سوالات پژوهش دقیقا برگرفته از اهداف ویژه خواهند بود.



شایان ذکر است که همیشه نیازی به نگارش سوالات و فرضیات پژوهش به طور همزمان نیست. اگر پژوهش شما به صورت توصیفی باشد معمولا تنظیم سوال کفایت می کند ولی اگر پژوهش از نوع تحلیلی و یا تجربی باشد در آن صورت باید در پیشنهاد طرح پژوهش فرضیات مناسبی را بنویسید.



فرضیات پژوهش به صورت روشن، بدون ابهام و به صورت یک جمله خبری بیان شده باشند. در بیان فرضیات رابطه ی بین متغیرها و مطابق با شکل مدل مفهومی، بطور صحیح و کامل بنویسید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
DAMIRI |   1396/09/30 14:17:55   |
0     0
فواید پیشینه تحقیق:

1- به محقق کمک می کند تا دریابد که دیگران در این حوزه چه کرده اند و چه راه هایی را رفته اند.

2- سبب اصلاح خطاهای احتمالی در مسئله تحقیق می شود و محقق با استفاده از نتایج دیگران مسئله تحقیق خود را پرورش می دهد .

3- بیان درست تفاوت مسئله تحقیق خود با دیگر مسائل و اشاره به جدید بودن مسئله با استناد به تحقیقات انجام شد.

4- کمک به تدوین بهتر فرضیه های پژوهش

5- عدم تکرار اشتباهات دیگر پژوهشگران که با بررسی کار آن ها به آن پی می بریم.

6- استفاده بهتر از پیشنهادات مطرح شده دیگر محققان.

7- آشنایی با منابع مختلف علمی و ارتقای قدرت کتابشناسی

8- آشنایی با روش ها و ابزارهای تحقیق بیشتر

9- پرداختن همه جانبه به پیشینه تحقیق نشان می دهد که محقق در کار خود تلاش زیادی کرده است و همه تحقیقات انجام شده در آن زمینه را مورد بررسی قرار داده و برآن اشراف دارد.

10- پرداخت درست و همه جانبه به پیشینه، ضرورت تحقیق پیش رو را اثبات خواهد کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن برزگری |   1396/10/01 23:34:02   |
0     0
در پیشینه مقاله 3 موضوع داریم :
تعیین موضوع -روش تحقیق_نتایج
پیشینه را میتوان از روی چکیده ونتیجه گیری مقاله جستجو کرد
در پروپزال 5 فقره تحقیق داخلی و5خارجی
در مقاله 15تا20داخلی و15 تا 20 خارجی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1396/10/02 23:21:45   |
0     0
پیش از آغاز هر پژوهش باید به بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق پرداخت. ادبیات و پیشینه تحقیق در پروپوزال و پایان نامه به معنی بررسی مقالات ، کتب و پایان نامه های منتشر شده در زمینه مدنظر است. برای این کار باید همواره آخرین مقالات که جدید ترین دستاورد های علمی در آنها گنجانده شده است را نیز مطالعه و بررسی کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا عضدی |   1396/10/09 18:12:47   |
0     0
لازم است بدانید که انجام مراحل بعدی پژوهش تحت تاثیرکیفیت سوالات پژوهش و دقتی است که در نگارش آن بکار می برید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمید زارعی |   1396/10/09 18:19:35   |
0     0
تدوین فرضیات دقیق و علمی و همچنین سوالات پژوهش نقش مهمی در نیل به نتایج تحقیق ایفا می نمایند .

نکته بسیار مهم این است که ارتباط تنگاتنگی بین عنوان ، اهداف ، سوالات و فرضیات پژوهش وجود دارد. سوالات پژوهش دقیقا برگرفته از اهداف ویژه خواهند بود.



شایان ذکر است که همیشه نیازی به نگارش سوالات و فرضیات پژوهش به طور همزمان نیست. اگر پژوهش شما به صورت توصیفی باشد معمولا تنظیم سوال کفایت می کند ولی اگر پژوهش از نوع تحلیلی و یا تجربی باشد در آن صورت باید در پیشنهاد طرح پژوهش فرضیات مناسبی را بنویسید.



فرضیات پژوهش به صورت روشن، بدون ابهام و به صورت یک جمله خبری بیان شده باشند. در بیان فرضیات رابطه ی بین متغیرها و مطابق با شکل مدل مفهومی، بطور صحیح و کامل بنویسید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ارسخان |   1396/10/21 18:54:42   |
0     0
فرضیه عبارت است از یک بیانیه ظنی و حدسی یا یک پیشنهاد آزمایشی و احتمالی درباره چگونگی روابط بین چند متغیر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mozhgan Seifi |   1396/10/23 00:53:38   |
0     0
یکی از بخش های مهم پروپزال طرح های پیشنهاد پژوهش، پیشینه پژوهش و طرح سوالات و فرضیات پژوهش است .این قسمت در بررسی پیشنهاد ها از اولین قسمت هایی است که مورد بررسی و قضاوت قرار می گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ویسی |   1396/10/29 19:04:38   |
0     0
محقق براى بررسى پیشینه باید مراحل زیر را طى کند:

1. شناخت نسبى از مسئله تحقیق و کلید واژه هاى آن به دست آوَرَد. براى شناختن مسئله ابتدا باید یک یا دو جمله در تشریح آن نوشت و سپس براى وضوح بیشتر آن، به متون درسى و دائرة المعارف ها مراجعه کرد. 4 در چنین منابعى سعى بر آن است کهنظریات و مفاهیم مربوط به آن ها به طور روشن وقابل فهم بیان شود. البته اگر محقق قبلا مطالعه اکتشافى را انجام داده باشد، حد و حدود مسئله تحقیق و مفاهیم کلیدى آن برایش روشن شده و به راحتى مى تواند گام دوم بررسى پیشینه را بردارد.

2. منابع مناسبى را که به معرفى تحقیقات مى پردازند، بیابد و بررسى کند. گام هاى دوم و سوم را مى توان اصلى ترین مراحل در مطالعه پیشینه دانست. در گام دوم با استفاده از کلید واژه ها و درکى که از مسئله فراهم شده، باید به دنبال منابعى گشت که شامل اطلاعات لازم در باره تحقیقات مربوط به مسئله تحقیق و موضوعات مشابه هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ویسی |   1396/10/29 19:10:11   |
0     0
پژوهشگر پس از آن که مسئله پژوهش را برای خود روشن کرد، پاسخی را به عنوان فرضیه تحقیق بیان می کند. فرضیه، پاسخی بخردانه، احتمالی و موقت به سوال پژوهشی است که در مراحل بعدی تحقیق، درستی یا نادرستی آن مورد ازمایش قرار می گیرد.
• تفاوت فرضیه و نظریه چیست ؟

• نظریه و قوانین عمدتا مشتمل بر قضایای کلی و عمومی هستند و به مورد خاصی تعلق ندارند و می توانند مصادیق زیادی داشته باشند . در حالی که فرضیه حالت کلی ندارد و مختص مساله تحقیق است که از قضایای کلی ناشی می شود ولی در یک قلمرو خاص شکل میگیرد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohammad hassan bikas fahadan |   1396/11/14 14:33:33   |
0     0
در اینجا از اهداف نوشتن پیشینه تحقیق می توان به 4 مورد ذیل اشاره نمود:
الف – تعریف و تحدید مساله : پژوهشگر می تواند با مطالعه تحقیق های پیشین با گستره موضوع مورد مطالعه آشنا شود و با توجه به مفهومی که در این باره یافته است موضوع های فرعی آنرا مشخص کرده و مساله تحقیق را محدودتر کند.
ب- قرار دادن یافته های تحقیق در چارچوب تحقیقات قبلی : یعنی پژوهشگر بیان می کند که تحقیقات قبلی چه سهمی در روشن شدن مساله مورد بررسی داشته اند و تحقیق خود چه نقشی در گسترش دانش درباره مساله مورد مطاله و بررسی خواهد داشت .
ج- اجتناب از دوباره کاری : پیشینه تحقیق می تواند به پژوهشگر کمک کند تا از تکرارهای ناخواسته خودداری نماید و اگر تحقیق مشابهی انجام شده شاید پژوهشگر بخواهد عمداً تحقیق را برای اطمینان از نتایج آن تکرار کند.
د- انتخاب روش ها و ابزار اندازه گیری دقیق تر: با بررسی پیشینه تحقیق می توان از ابزار اندازه گیری ، روش نمونه گیری و امثال آن آگاه شد و به نقاط قوت و ضعف آن پی برد و برای تحقیق موجود طرح تحقیق مناسبی را در نظر بگیرد.
یکی از بخش های مهم پروپزال طرح های پیشنهاد پژوهش، پیشینه پژوهش و طرح سوالات و فرضیات پژوهش است .این قسمت در بررسی پیشنهاد ها از اولین قسمت هایی است که مورد بررسی و قضاوت قرار می گیرد.
محقق براى بررسى پیشینه باید مراحل زیر را طى کند:

1. شناخت نسبى از مسئله تحقیق و کلید واژه هاى آن به دست آوَرَد. براى شناختن مسئله ابتدا باید یک یا دو جمله در تشریح آن نوشت و سپس براى وضوح بیشتر آن، به متون درسى و دائرة المعارف ها مراجعه کرد. 4 در چنین منابعى سعى بر آن است کهنظریات و مفاهیم مربوط به آن ها به طور روشن وقابل فهم بیان شود. البته اگر محقق قبلا مطالعه اکتشافى را انجام داده باشد، حد و حدود مسئله تحقیق و مفاهیم کلیدى آن برایش روشن شده و به راحتى مى تواند گام دوم بررسى پیشینه را بردارد.

2. منابع مناسبى را که به معرفى تحقیقات مى پردازند، بیابد و بررسى کند. گام هاى دوم و سوم را مى توان اصلى ترین مراحل در مطالعه پیشینه دانست. در گام دوم با استفاده از کلید واژه ها و درکى که از مسئله فراهم شده، باید به دنبال منابعى گشت که شامل اطلاعات لازم در باره تحقیقات مربوط به مسئله تحقیق و موضوعات مشابه هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohammad hassan bikas fahadan |   1396/11/14 14:34:17   |
0     0
باید توجه داشت در اینجا از اهداف نوشتن پیشینه تحقیق می توان به 4 مورد ذیل اشاره نمود:
الف – تعریف و تحدید مساله : پژوهشگر می تواند با مطالعه تحقیق های پیشین با گستره موضوع مورد مطالعه آشنا شود و با توجه به مفهومی که در این باره یافته است موضوع های فرعی آنرا مشخص کرده و مساله تحقیق را محدودتر کند.
ب- قرار دادن یافته های تحقیق در چارچوب تحقیقات قبلی : یعنی پژوهشگر بیان می کند که تحقیقات قبلی چه سهمی در روشن شدن مساله مورد بررسی داشته اند و تحقیق خود چه نقشی در گسترش دانش درباره مساله مورد مطاله و بررسی خواهد داشت .
ج- اجتناب از دوباره کاری : پیشینه تحقیق می تواند به پژوهشگر کمک کند تا از تکرارهای ناخواسته خودداری نماید و اگر تحقیق مشابهی انجام شده شاید پژوهشگر بخواهد عمداً تحقیق را برای اطمینان از نتایج آن تکرار کند.
د- انتخاب روش ها و ابزار اندازه گیری دقیق تر: با بررسی پیشینه تحقیق می توان از ابزار اندازه گیری ، روش نمونه گیری و امثال آن آگاه شد و به نقاط قوت و ضعف آن پی برد و برای تحقیق موجود طرح تحقیق مناسبی را در نظر بگیرد.
یکی از بخش های مهم پروپزال طرح های پیشنهاد پژوهش، پیشینه پژوهش و طرح سوالات و فرضیات پژوهش است .این قسمت در بررسی پیشنهاد ها از اولین قسمت هایی است که مورد بررسی و قضاوت قرار می گیرد.
محقق براى بررسى پیشینه باید مراحل زیر را طى کند:

1. شناخت نسبى از مسئله تحقیق و کلید واژه هاى آن به دست آوَرَد. براى شناختن مسئله ابتدا باید یک یا دو جمله در تشریح آن نوشت و سپس براى وضوح بیشتر آن، به متون درسى و دائرة المعارف ها مراجعه کرد. 4 در چنین منابعى سعى بر آن است کهنظریات و مفاهیم مربوط به آن ها به طور روشن وقابل فهم بیان شود. البته اگر محقق قبلا مطالعه اکتشافى را انجام داده باشد، حد و حدود مسئله تحقیق و مفاهیم کلیدى آن برایش روشن شده و به راحتى مى تواند گام دوم بررسى پیشینه را بردارد.

2. منابع مناسبى را که به معرفى تحقیقات مى پردازند، بیابد و بررسى کند. گام هاى دوم و سوم را مى توان اصلى ترین مراحل در مطالعه پیشینه دانست. در گام دوم با استفاده از کلید واژه ها و درکى که از مسئله فراهم شده، باید به دنبال منابعى گشت که شامل اطلاعات لازم در باره تحقیقات مربوط به مسئله تحقیق و موضوعات مشابه هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه تاک |   1397/09/19 22:12:53   |
0     0
یک فرق بین نظریه و تیوری وجود دارد تیوری راهنمای تحقیق است و نظریه برگرفته از تحقیق میباشد
نظریه نتیجه گیری تحقیق پس از اجراست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics