تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

متغیر وابسته، متغیر اصلی مورد توجه محقق است. این متغیر، متغیر پاسخ، برون­داد یا ملاک است و عبارت است از وجهی از رفتار یک ارگانیسم که تحریک شده است.

 

متغیر وابسته، مشاهده یا اندازه­گیری می­شود تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود.

 

هدف محقق آن است که تغییرپذیری متغیر وابسته را تشریح و پیش­بینی کند. این متغیر از طریق متغیر مستقل پیش­بینی می­شود. از طریق تجزیه و تحلیل متغیر وابسته امکان یافتن پاسخ­ها یا راه­حل­هایی برای مسئله ایجاد می­شود.

 

محقق قصد دارد این متغیرها را و همین­طور سایر متغیرهای تأثیرگذار بر آن را به صورت کمّی و سنجش­پذیر درآورد.

 

 

به عنوان مثال، مدیری را در نظر بگیرید که از میزان فروش محصول جدید که پس از آزمایش بازار (بازارسنجی) عرضه شده ولی از آن جهت که آن­طور انتظار داشته فروش آن بالا نیست، نگران است. متغیر وابسته در این جا میزان فروش است.

 

چون میزان فروش می­تواند متفاوت باشد (می­تواند کم، متوسط، و زیاد باشد) از این رو یک متغیر است، چون میزان فروش عامل اصلی مورد توجه مدیر است، پس متغیر وابسته است.

 

 

به عنوان مثالی دیگر، پژوهشگری می­خواهد ورزش کارکنان نزد مدیران عامل شرکت­های ایرانی برتر در سال 1388 تا چه اندازه مقبولیت دارد. در اینجا نگرش نسبت به ورزش کارکنان یک متغیر وابسته است. چنین نگرشی می­تواند دامنه­ای از کاملاً مخالفم، مخالفم، بی­تفاوتم، موافقم و کاملاً موافقم دربرگیرد.

 

 

و در مثالی دیگر، مدیر منابع انسانی شرکتی از این جهت که کارکنان نسبت به سازمان وفادار نیستند، و در حقیقت وفاداری­های آنها در حال تغییر جهت به سمت سایر مؤسسات است، احساس نگرانی می­کنند. در این مورد، وفاداری سازمانی، متغیر وابسته است.

 

 

در این­جا نیز، در سطوح وفاداری سازمانی کارکنان، نوعی پراکندگی وجود دارد. مدیر منابع انسانی ممکن است بخواهد بداند چه عواملی در وفاداری اعضاء سازمانی نقش دارند، طوری که بتواند این میزان نوسان را در وفاداری کنترل کند.

 

فرض کنید پی می­برد که میزان پرداخت بالا می­تواند وفاداری اعضاء نسبت به سازمان را حفظ کند و در نتیجه، آنها شغل خود را برای دستیابی به شغل دیگر در سازمانی دیگر، ترک نخواهند کرد. افزایش میزان پرداخت به کارکنان ممکن است، به کنترل میزان تغییرپذیری در وفاداری کمک کند و افراد ممکن است، این سازمان را ترک نکنند.

 

 

ممکن است، در یک پژوهش بیش از یک متغیر وابسته وجود داشته باشد. برای مثال، همیشه بین کیفیت و حجم ستاده، و تولید با هزینه پایین نوعی تنش وجود دارد.

 

در چنین مواردی، مدیر مایل است به درک و شناخت عواملی که بر همۀ متغیرهای وابسته مورد نظر تأثیر می­گذارند، و چگونگی تفاوت برخی از این عوامل در مورد برخی از متغیرهای وابسته آگاه شود. این بررسی­ها، ممکن است مستلزم تجزیه و تحلیل آماری چندمتغیره (رگرسیون چندگانه) باشد. 

 

 

منبع:

ایران پژوهان

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

علی اژدری |   1395/09/28 18:07:32   |
0     0
در تشریح متغیر وابسته می توان موارد زیر را نیز بیان کرد : متغیروابسته متغیری است که پژوهشگر به آن علاقه مند است و برعکس متغیرمستقل در اختیار محقق نیست و نمی تواند در آن تصرف یا دستکاری به عمل آورد. در تعریف آن باید گفت متغیری است که از متغیر مستقل تاثیر می پذیرد و براثر تغییرات آن تغییر می کند و هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییر پذیری در آن است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحید سعیدی |   1395/10/03 21:52:07   |
0     0
متغیر وابسته: متغیری است که تغییرات آن تحت تأثیر متغیر مستقل قرارمی‌گیرد. متغیر وابسته آن است که مورد پیش بینی قرار می گیرد، در حالی که متغیر مستقل متغیری است که از روی آن پیش بینی می‌شود. به زبان ریاضی، متغیر وابسته Y معلول فرضی است که همراه با تغییرات یا پراش متغیر Xتغییر می کند. متغیر Yدست کاری نمی‌شود، بلکه از لحاظ تغییراتی که در آن به عنوان نتیجه احتمالی تغییرات مربوط به متغیر مستقل حاصل می شود مورد مشاهده قرار می گیرد. در پیش بینی از X به Y می‌توانیم هر مقدار دلخواه Xرا اختیار کنیم، در حالی که تغییر متغیر Y که مورد پیش بینی واقع می شود به مقداری از Xبستگی دارد که قبلاً انتخاب کرده ایم. متغیر وابسته، شرط، وضعیت یا کیفیتی است که تلاش می کنیم آن را تبیین کنیم.
برای مثال، در بررسی تأثیر شیوه های تشویق بر یادگیری دانش آموزان، یادگیری به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است تا اثر تشویق بر آن اندازه‌گیری شود. انتخاب یک متغیر به عنوان متغیر وابسته (تابع) به هدف پژوهش بستگی دارد. پس از تعریف دقیق و روشن متغیر وابسته، باید ابزاری که امکان اندازه گیری آن را فراهم می سازد نیز شناسایی نمود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
masoud sadeghi |   1395/10/04 18:01:42   |
1     0
به نظر بنده می توانیم تعریف ساده تری از متغیر وابسته و متغیر مستقل ارائه کنیم :
1- متغیر مستقل متغیری است که در پژوهش‌های تجربی به وسیله پژوهشگر دستکاری می‌شود تا تاثیر( یا رابطه) آن بر روی پدیده دیگری بررسی شود.
۲-متغیر وابسته، متغیری است که تأثیر (یا رابطه) متغیر مستقل بر آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر پژوهشگر با دستکاری متغیر مستقل درصدد آن است که تغییرات حاصل را بر متغیر وابسته مطالعه نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نفیسه شعله ور |   1395/10/06 12:20:08   |
0     0
متغیر وابسته بر اساس کتاب دکتر خاکی، متغیری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییر پذیری در آن است ، با تجزیه و تحلیل متغیر وابسته و با شناسایی عوامل موثر میتوان پاسخ ها یا راه حل هایی را برای مساله شناخت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن دهقان نیری |   1395/10/06 12:50:58   |
2     0
متغیرهایی که در آزمایش‌ها یا مدل‌سازی‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند به سه نوع تقسیم شوند. "متغیر وابسته"، "متغیر مستقل"، و سایر متغیرها. "متغیر وابسته" خروجی یا نتیجه، یا چیزی آزمون شده را نشان می دهد برای بررسی اینکه آیا آن، واقعاً نتیجه است. "متغیرهای مستقل" ورودی‌ها یا علّت‌ها، یا چیزهای آزمون شده را نشان می‌دهد، برای بررسی اینکه آیا واقعاً آن‌ها علّت هستند. متغیرهای دیگر هم ممکن است بر حسب دلایل متنوعی مشاهده بشوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه زارعی |   1395/10/25 14:58:38   |
1     0
الف-معمولا در هر تحقیقی، محقق با یک متغیر وابسته و حداقل یک متغیر مستقل سروکار دارد.

ب-محقق از آغاز با تغییرات متغیر وابسته آشنا نیست، بلکه شرایط پژوهش را از آن روی فراهم کرده است که این تغییرات را مطالعه کند.

ج-متغیر وابسته در تحقیقات، نقش پیش بینی شونده را دارد.

د-متغیر وابسته در فرایند محرک و پاسخ، نقش پاسخ یا برون داد را بر عهده دارد.

ه-معمولا متغیر وابسته در عنوان تحقیق می آید.

و- معمولا علامت آن در معادلات (خصوصا معادلات رگرسونی) به صورت y است.

متغیر تعدیل کننده متغیر تعدیل کننده، متغیر مستقلی است که نقش ثانویه دارد و محقق مایل است اثر آن را در فرایند آزمون فرضیه، در کنار متغیر مستقل، مطالعه کند.

در صورت بندی فرضیه، متغییر تعدیل کننده همانند متغیر های مستقل و وابسته نام برده می شود .

در واقع، متغیر تعدیل کننده، دومین متغیر مستقل و متغیر وابسته، انتخاب شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آزاده عربیان |   1395/10/27 20:09:34   |
0     0
متغیر وابسته: متغیری است که تغییرات آن تحت تأثیر متغیر مستقل قرارمی‌گیرد. متغیر وابسته آن است که مورد پیش بینی قرار می گیرد، در حالی که متغیر مستقل متغیری است که از روی آن پیش بینی می‌شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه شکران |   1395/10/27 21:10:18   |
1     0
متغیر وابسته، متغیر اصلی مورد توجه محقق است. این متغیر، متغیر پاسخ، برون­داد یا ملاک است و عبارت است از وجهی از رفتار یک ارگانیسم که تحریک شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امیر حیدری |   1395/10/27 22:24:08   |
0     0
متغیر ها در هر پژوهشی با توجه به هدف های آن می تواند دارای نقش متغیر مستقل یا وابسته باشند .
منغیر وابسته متغییری است که تغییرات آن تحت تاثیر متغیر مستقل قرار دارد .متغیر وابسته مشاهده یا اندازه گیری می شود تا تاثیر متغیر مستقل بر آن معلوم ومشخص شود.این متغیر از طریق متغیر مستقل پیش بینی می شود.
به طور کلی پژوهشگر بیش از هر چیزی به متغیر وابسته علاقه مند است وهدف عالی توصیف یا پیش بینی تغییر پذیری متغیر وابسته است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه |   1395/10/27 23:13:13   |
0     0
متغیر وابسته، مشاهده یا اندازه­گیری می­شود تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود.

هدف محقق آن است که تغییرپذیری متغیر وابسته را تشریح و پیش­بینی کند. این متغیر از طریق متغیر مستقل پیش ­بینی می­شود. از طریق تجزیه و تحلیل متغیر وابسته امکان یافتن پاسخ­ها یا راه­ حل­هایی برای مسئله ایجاد می­شود.

محقق قصد دارد این متغیرها را و همین­طور سایر متغیرهای تأثیرگذار بر آن را به صورت کمّی و سنجش­ پذیر درآورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محدثه السادات میراحمدی |   1395/10/28 08:29:08   |
0     0
متغیر وابسته مشاهده یا اندازه گیری می شود تا تاثیر متغیر مستقل بر آن معلوم شود.از طریق تجزیه و تحلیل متغیرمتغیر وابسته امکان یافتن پاسخ ها یا راه حل هایی برای مسئله ایجاد می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1395/10/28 08:39:20   |
0     0
پس از تعریف دقیق و روشن متغیر وابسته، باید ابزاری که امکان اندازه گیری آن را فراهم می سازد نیز شناسایی نمود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عاطفه صابر |   1395/10/28 11:42:14   |
0     0
هدف محقق درمورد تمامی متغیرها این است که متغیرها یه صورت کمی و سنجش اور شوند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صغری شکران |   1395/10/28 17:36:28   |
0     0
هدف محقق آن است که تغییرپذیری متغیر وابسته را تشریح و پیش­بینی کند. این متغیر از طریق متغیر مستقل پیش­بینی می­شود. از طریق تجزیه و تحلیل متغیر وابسته امکان یافتن پاسخ­ها یا راه­حل­هایی برای مسئله ایجاد می­شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل حق جوسانیجی |   1395/10/29 07:21:13   |
2     0
متغیر تعدیل کننده، متغیر مستقلی است که نقش ثانویه دارد و محقق مایل است اثر آن را در فرایند آزمون فرضیه، در کنار متغیر مستقل، مطالعه کند.
متغیر تعدیل کننده، دومین متغیر مستقل و متغیر وابسته، انتخاب شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fereshte Montazeri |   1396/03/25 13:33:14   |
0     0
متغیر وابسته:
متغیری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییرپذیری در آن است. با تجزیه و تحلیل متغیر وابسته و با شناسایی عوامل موثر بر آن می توان پاسخ ها یا راه حل هایی را برای مساله شناخت. محقق به تعیین مقدار و اندازه گیری این متغیر و متغیرهای دیگری که روی آن تاثیر می گذارند علاقه مند است. به عبارت دیگر متغیر وابسته متغیری است که از سوی متغیرها اثر می پذیرد یا برای آن خطا تعریف می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رنجبر |   1396/03/28 23:09:19   |
0     0
انواع متغیر براساس نقش آن در فرآیند تحقیق

متغیر مستقل: یک ویژگی از محیط فیزیکی یا اجتماعی است که بعد از انتخاب، دخالت یا دست کاری شدن توسط محقق، مقادیری را می پذیرد تا تأثیرش بر روی متغیر دیگر (متغیر وابسته) مشاهده شود. برای مثال، محقق می خواهد اثر دو نوع روش تدریس (الف) و (ب) را روی عملکرد ریاضی دانش آموزان کلاس پنجم بررسی کند. وی سؤال زیر را مطرح می نماید: آیا تفاوتی بین عملکرد ریاضی دانش آموزان که با روش الف یا ب آموزش دیده اند وجود دارد؟ در این تحقیق روش تدریس، متغیر مستقل در نظر گرفته شده است تا تأثیرش بر عملکرد ریاضی (متغیر وابسته) مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
در مطالعات از نوع همبستگی، به جای متغیر مستقل از اصطلاح» متغیر پیش بین «و به جای متغیر وابسته از »متغیر ملاک «استفاده می‌شود. برخی نویسندگان معتقدند اصطلاح متغیر مستقل و وابسته (تابع) ویژه‌ی تحقیقاتی است که در آن ها هدف، تبیین رابطه علت و معلولی میان متغیرها است. در بعضی از مسائل پژوهشی، متغیرهای مورد مطالعه به صورتی تعریف شده‌اند که نمی توان متغیر مستقل را از متغیر وابسته به طور کامل متمایز کرد. برای مثال در بررسی رابطه‌ی رضایت مشتری و وفاداری آنان، تمایز متغیر مستقل و وابسته از یکدیگر مشخص نیست. در این گونه تحقیقات، هدف پژوهشگر برقراری رابطه‌ی هم زمانی میان متغیرها است. باید توجه داشت که تعداد و ماهیت متغیر مستقل به مسئله‌ی تحقیق بستگی دارد.
متغیر وابسته: متغیری است که تغییرات آن تحت تأثیر متغیر مستقل قرارمی‌گیرد. متغیر وابسته آن است که مورد پیش بینی قرار می گیرد، در حالی که متغیر مستقل متغیری است که از روی آن پیش بینی می‌شود. به زبان ریاضی، متغیر وابسته Y معلول فرضی است که همراه با تغییرات یا پراش متغیر Xتغییر می کند. متغیر Yدست کاری نمی‌شود، بلکه از لحاظ تغییراتی که در آن به عنوان نتیجه احتمالی تغییرات مربوط به متغیر مستقل حاصل می شود مورد مشاهده قرار می گیرد. در پیش بینی از X به Y می‌توانیم هر مقدار دلخواه X را اختیار کنیم، در حالی که تغییر متغیرY که مورد پیش بینی واقع می شود به مقداری از Xبستگی دارد که قبلاً انتخاب کرده ایم. متغیر وابسته، شرط، وضعیت یا کیفیتی است که تلاش می کنیم آن را تبیین کنیم.
برای مثال، در بررسی تأثیر شیوه های تشویق بر یادگیری دانش آموزان، یادگیری به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است تا اثر تشویق بر آن اندازه‌گیری شود. انتخاب یک متغیر به عنوان متغیر وابسته (تابع) به هدف پژوهش بستگی دارد. پس از تعریف دقیق و روشن متغیر وابسته، باید ابزاری که امکان اندازه گیری آن را فراهم می سازد نیز شناسایی نمود.
مهدی رنجبر-کارشناسی ارشدحسابداری 94
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mehri sadeghi |   1396/03/29 11:02:17   |
0     0
متغیر وابسته: متغیری است که مشاهده یا اندازه‌گیری می‌شود؛ تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود...

به عبارت دیگر، متغیر وابسته، متغیری است که تحت تأثیر متغیر مستقل قرار می‌گیرد. انتخاب یک متغیر به عنوان متغیر وابسته، به هدف پژوهش بستگی دارد. پس از تعریف دقیق و روشن متغیر وابسته، باید ابزاری که امکان اندازه گیری را فراهم می کند نیز شناسایی کرد.

برای مثال: در بررسی تأثیر شیوه های تشویق بر یادگیری دانش آموزان، یادگیری به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است تا اثر تشویق بر آن اندازه گیری شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/09/10 17:04:29   |
0     0
متغیر وابسته، مشاهده یا اندازه¬گیری می¬شود تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/09/11 21:40:00   |
0     0
متغیر مستقل یا علت: تغییرات آن تابع تغییرات متغیر دیگر نمی‌باشد
متغیر وابسته یا معلول: تغییرات آن تابع تغییرات متغیر دیگری است
مثال: بررسی ارتباط استعمال دخانیات و ابتلا به سرطان ریه» در این عنوان استعمال دخانیات متغیر مستقل و سرطان ریه متغیر وابسته است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/09/11 21:44:51   |
1     0
متغیر وابسته معمولا در تحقیقات، مطالعه ی محقق بر روی متغیر وابسته متمرکز می باشد.

به عبارت دیگر، در عمل و در مرحله برخورد با مسأله، پژوهشگر مشاهده می کند که متغیری تغییر می کند، اما نمی داند علت این تغییر یا علت این تغییر چیست و نیز قادر نیست این تغییرات را پیش بینی کند.

بنابراین، متغیر وابسته متغیری است که تغییرات آن وابسته به متغیر مستقل می باشد و حالت معمولی دارد.

به طور خلاصه:

الف-معمولا در هر تحقیقی، محقق با یک متغیر وابسته و حداقل یک متغیر مستقل سروکار دارد.

ب-محقق از آغاز با تغییرات متغیر وابسته آشنا نیست، بلکه شرایط پژوهش را از آن روی فراهم کرده است که این تغییرات را مطالعه کند.

ج-متغیر وابسته در تحقیقات، نقش پیش بینی شونده را دارد.

د-متغیر وابسته در فرایند محرک و پاسخ، نقش پاسخ یا برون داد را بر عهده دارد.

ه-معمولا متغیر وابسته در عنوان تحقیق می آید.

و- معمولا علامت آن در معادلات (خصوصا معادلات رگرسونی) به صورت y است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/09/18 00:31:36   |
0     0
متغیر وابسته، متغیر اصلی مورد توجه محقق است. این متغیر، متغیر پاسخ، برون­داد یا ملاک است و عبارت است از وجهی از رفتار یک ارگانیسم که تحریک شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن برزگری |   1396/10/02 00:10:31   |
1     0
تغییرات آن تحت تاثیر متغیر مستقل قرار میگیرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1396/10/07 23:05:11   |
0     0
ارتباط میان متغیرهای مستقل، وابسته، کنترل، تعدیل گر و میانجی:
متغیرهای مستقل، تعدیل کننده و کنترل نشان دهنده علت ها یا درون داد هستند. از بین این متغیرها فقط متغیرهای مستقل و تعدیل کننده مورد مطالعه قرار میگیرند و متغیرهای کنترل حذف یا خنثی می شوند. متغیرهای وابسته نشان دهنده معلول ها یا برون دادها هستند. متغیرهای میانجی یا مداخله گر نیز مفاهیم مجردی هستند که همواره بین علت ها و معلول ها مداخله می کنند.
محقق پس از انتخاب متغیرهای مستقل و وابسته باید تصمیم بگیرد که چه متغیرهایی را به عنوان تعدیل گر به کار برد و چه متغیرهایی را به عنوان کنترل حذف و یا ثابت کند. محقق اگر بخواهد متغیری را به عنوان تعدیل کننده به حساب آورد، باید بداند که تعامل این متغیر با متغیر مستقل چگونه است و چه اثری در متغیر وابسته دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمید زارعی |   1396/10/09 18:58:03   |
0     0
به طور کلی پژوهشگر بیش از هر چیزی به متغیر وابسته علاقه مند است وهدف عالی توصیف یا پیش بینی تغییر پذیری متغیر وابسته است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
خانی |   1396/10/22 09:31:07   |
0     0
متغیر وابسته: (Dependent variable) متغیری است که تغییرات آن تحت تاثیر متغیر مستقل قرار می‌گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mozhgan Seifi |   1396/10/22 23:43:14   |
0     0
متغیر وابسته، مشاهده یا اندازه­گیری می­شود تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1396/11/01 15:12:41   |
0     0
متغیر وابسته

متغیر وابسته، متغیر اصلی مورد توجه محقق است. این متغیر، متغیر پاسخ، برون­داد یا ملاک است و عبارت است از وجهی از رفتار یک ارگانیسم که تحریک شده است. متغیر وابسته، مشاهده یا اندازه­گیری می­شود تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود. هدف محقق آن است که تغییرپذیری متغیر وابسته را تشریح و پیش­بینی کند. این متغیر از طریق متغیر مستقل پیش­بینی می­شود. از طریق تجزیه و تحلیل متغیر وابسته امکان یافتن پاسخ­ها یا راه­حل­هایی برای مسئله ایجاد می­شود. محقق قصد دارد این متغیرها را و همین­طور سایر متغیرهای تأثیرگذار بر آن را به صورت کمّی و سنجش­پذیر درآورد.

به عنوان مثال، مدیری را در نظر بگیرید که از میزان فروش محصول جدید که پس از آزمایش بازار (بازارسنجی) عرضه شده ولی از آن جهت که آن­طور انتظار داشته فروش آن بالا نیست، نگران است. متغیر وابسته در این جا میزان فروش است. چون میزان فروش می­تواند متفاوت باشد (می­تواند کم، متوسط، و زیاد باشد) از این رو یک متغیر است، چون میزان فروش عامل اصلی مورد توجه مدیر است، پس متغیر وابسته است.

به عنوان مثالی دیگر، پژوهشگری می­خواهد ورزش کارکنان نزد مدیران عامل شرکت­های ایرانی برتر در سال 1388 تا چه اندازه مقبولیت دارد. در اینجا نگرش نسبت به ورزش کارکنان یک متغیر وابسته است. چنین نگرشی می­تواند دامنه­ای از کاملاً مخالفم، مخالفم، بی­تفاوتم، موافقم و کاملاً موافقم دربرگیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ویسی |   1396/11/03 22:28:25   |
0     0
متغیر وابسته، مشاهده یا اندازه­گیری می­شود تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود.

هدف محقق آن است که تغییرپذیری متغیر وابسته را تشریح و پیش­بینی کند. این متغیر از طریق متغیر مستقل پیش ­بینی می­شود. از طریق تجزیه و تحلیل متغیر وابسته امکان یافتن پاسخ­ها یا راه­ حل­هایی برای مسئله ایجاد می­شود.

محقق قصد دارد این متغیرها را و همین­طور سایر متغیرهای تأثیرگذار بر آن را به صورت کمّی و سنجش­ پذیر درآورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزوالسادات آینده |   1396/11/06 22:30:43   |
0     0
متغیرهایی که در آزمایش‌ها یا مدل‌سازی‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند به سه نوع تقسیم شوند. «متغیر وابسته»، «متغیر مستقل»، و سایر متغیرها. «متغیر وابسته» خروجی یا نتیجه، یا چیزی آزمون شده را نشان می‌دهد برای بررسی اینکه آیا آن، واقعاً نتیجه است. «متغیرهای مستقل» ورودی‌ها یا علّت‌ها، یا چیزهای آزمون شده را نشان می‌دهد، برای بررسی اینکه آیا واقعاً آن‌ها علّت هستند. متغیرهای دیگر هم ممکن است بر حسب دلایل متنوعی مشاهده بشوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد پری زاد |   1397/09/18 22:32:28   |
0     0
متغیر وابسته متغیری است که متأثر از متغیرهای دیگرند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics