تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در شرکت های سهامی عام ساختار مالکیت می تواند پراکنده(وجود تعداد زیادی از سهامداران کوچک)یا متمرکز(وجود تعداد زیادی از سهامداران عمده) باشد زمانی که مالکیت در دست سهامداران عمده باشد

در سیستم کنترل متمرکز و زمانی که مالکیت توزیع شده باشد سیستم کنترل نا متمرکز می باشد.

 

به عبارت دیگرتمرکز مالکیت به حالتی اطلاق می شود که میزان در خور ملاحظه ای از سهام شرکت به سهامداران عمده  (اکثریت) تعلق داشته باشد و نشان می دهد چند درصد سهام شرکت در دست عده محدودی قرار دارد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که تمرکز مالکیت در بازار اوراق بهادار تهران درسال 1384 بسیار بالا بوده است.

 

سهم 5 سهامدار عمده در شرکتهای فعال در بازار بورس اوراق بهادار تهران بطور متوسط 74 درصد، و سهم 10 سهامدار بزرگ بیش از 79درصد، و سهم 20 سهامدار بطور متوسط9/81درصداست. براساس شاخص هرفیندال، صنعت ساخت ماشین آلات و براساس سه شاخص دیگر (سهم 5،10و20 سهامدار عمده )صنعت استخراج معدن، دارای بیشترین مقدار تمرکز مالکیت بودند. مهدوی و میدری(1384)،معتقدند مقایسه شاخص های تمرکز مالکیت در بازار ایران و پنج کشور آمریکا، ژاپن، آلمان، چین، و چک نشان می دهد که بازار سهام ایران دارای ساختار مالکیتی بسیار متمرکز است. بعلاوه در ایران نیز همچون کشور چک،تمرکز بیشتر مالکیت با کارایی بیشتر همراه بوده است.

 

تمرکز مالکیت می تواند بعنوان یک منبع قدرت درنظر گرفته شود که می تواند برای حمایت یا مخالفت با مدیریت مورد استفاده قرار گیرد.مالکان در تصمیم هایی از مدیریت حمایت می نمایند که کارایی را در راستای تامین منافع آنان حداکثر نمایند.و با تصیم هایی مخالفت می نمایند که مطلوبیت مدیریت را حداکثر نمایند.از سوی دیگر تمرکز مالکیت موجب افزایش هزینه های نمایندگی بین سهامداران عمده و اقلیت می گردد.

برابر درصد سهام نگهداری شده توسط اجزای شرکت های سهامی ازکل سرمایه است و شامل تمام انواع شرکت های سهامی است به جزو آنها که در مورد قبل بیان شد.

 

برای دریافت فایل بصورت pdf روی گزینه دانلود کلیک کنید.

 

منبع

حسین اعتمادی، جعفر بابا جانی ، عادل اذر؛ تاثیرفرهنگ سازمانی، تمرکز مالکیت و ساختار مالکیت بر کیفیت اطلاعات مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics