تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مدیران بیان کرده‌اند که انعطاف‌پذیری نقش مهمی در توانمند ساختن آنها در خصوص سرمایه‌گذاری در آینده ایفا می‌کند. مشکل بازار سرمایه، حفظ انعطاف‌پذیری را برای شرکت‌ها جهت استفاده از فرصت‌های سودآور الزامی کرده است.

 

شرکت‌های دارای انعطاف‌پذیری مالی میزان قدرت استقراض ذخیره‌ای برای خود نگه می‌دارند تا بتوانند در سال‌های بعد از سیاست محافظه‌کاری سرمایه‌گذاری بیشتری کنند. انعطاف‌پذیری مالی باید رابطه مستقیم و تأثیر مهمی بر مخارج سرمایه‌ای داشته باشند. همچنین شرکت‌های منعطف می‌توانند بعد از یک دوره سیاست اهرمی پایین، راحت‌تر وجوه خود را برای تامین مالی پروژه‌هایشان بکار گیرند و توانایی سرمایه‌گذاری آنها باید کمتر وابسته به وجوه داخلی باشد. درنتیجه باید انتظار داشته باشیم که یک رابطه منفی بین سرمایه‌گذاری و عامل گردش وجوه ­نقدی وجود داشته باشد.

 

واژه، قضاوت در مورد انعطاف‌پذیری، معمولاً ذهنی و غیررسمی هستند و میزان انعطاف‌پذیری نیز به‌ندرت بررسی و اندازه‌گیری می‌شود. انعطاف‌پذیری مالی نشانگر توانایی یک شرکت برای رویارویی برای مواجه‌شدن با اتفاقات آینده است. انعطاف‌پذیری مالی به‌عنوان درجه‌ای از ظرفیت یک شرکت است که می‌تواند منابع مالی خود را در جهت فعالیت‌های واکنشی تجهیز کند تا ارزش شرکت را به حداکثر برساند.

 

گاریا و تربانتیس (2005) در تحقیق خود برای تدوین مدلی برای اندازه‌گیری انعطاف‌پذیری مالی، انعطاف‌پذیری مالی را توانایی یک شرکت برای دستیابی و تجدید ساختار کردن تامین مالی خود با تامین مالی کم‌هزینه‌تر تعریف کردند. آنها بیان کردند شرکت‌های دارای انعطاف‌پذیری مالی دارای توان اجتناب از درماندگی مالی در مواجهه با شوک‌های منفی می‌باشند و هنگامی‌که فرصت‌های سودآور افزایش می‌یابد با هزینه پایین سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

دونالدسون (1971) از اصطلاح پویایی مالی استفاده می‌کند و آن را این‌ گونه توضیح می‌دهد: ظرفیت هدایت استفاده از منابع مالی در راستای اهداف مدیریت که منجر به اطلاعات جدید در مورد شرکت و شرایط محیطی می‌باشد. دونالدسون به‌ویژه پویایی مالی را هنگامی‌که هدف شرکت یافتن نقطه بهینه ترکیب منابع مالی می‌باشد در ارتباط با تصمیمات ساختار سرمایه می‌داند.

 

هیث (1987) انعطاف‌پذیری مالی شرکت را توانایی اقدام اصلاحی برای برطرف کردن مازاد پرداختی وجوه نقد بر دریافت‌های نقدی پیش‌بینی‌ شده با حداقل تأثیر بر درآمد فعلی و آینده یا ارزش بازار سهام شرکت توضیح می‌دهد.

 

در مفاهیم نظری استانداردهای حسابرسی ایران انعطاف‌پذیری مالی عبارت است از توانایی واحد تجاری مبنی بر اقدام مؤثر جهت تغییر میزان و زمان جریان‌های نقدی آن می‌باشد به‌گونه‌ای که واحد تجاری بتواند در قبال رویدادها و فرصت‌های غیرمنتظره واکنش نشان دهد. انعطاف‌پذیری مالی واحد تجاری را قادر می‌سازد تا از فرصت‌های غیرمنتظره سرمایه‌گذاری به‌ خوبی بهره گیرد و در دورانی که جریان‌های نقدی حاصل از عملیات مثلاً به دلیل کاهش غیرمنتظره در تقاضا برای محصولات تولیدی واحد تجاری در سطح پایین و احتمالاً منفی قرار دارد به حیات خود ادامه دهد.

 

 

برای دریافت مقاله فارسی به صورت پی دی اف روی دانلود کلیک کنید

 

منبع

خدائی وله زاقرد، محمد؛ زارع تیموری، مهدی(1389) تاثیر انعطاف پذیری مالی بر تصمیمات سرمایه گذاری؛ مجله مهندسی مالی ومدیریت پرتفوی

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics