تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

این روش از سال 1949 در آمریکا به منظور اصلاح مدیریت سازمان‌های دولتی عنوان گردید. در این سبک بودجه‌ریزی عملیات سازمان به شکل برنامه کارتنظیم وبرای هر برنامه کار، اعتبار منظور می گردد. بودجه برنامه ای نوعی طبقه بندی است که با ایجاد ارتباط میان مواد هزینه وعوامل به کار گرفته شده از یک طرف و نتایج کار به دست آمده ازسوی دیگرنشان می دهد که در طی سال مالی چه کالاها و خدماتی به صورت محصول نهایی و یا فعالیت های بخش دولتی در جهت نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی دولت تولید شده است.

 

در نظام بودجه برنامه ای وظایف دولت در قالب های بزرگی که هر قالب از همگنی وهمخوانی مشابهی برخوردارند، طبقه بندی می گردد. سپس آن قالب های بزرگ از زیر مجموعه قالب های کوچکتری تشکیل می شود وهر یک از آن قالب های کوچک از زیر مجموعه قالب کوچکتری تشکیل می‌گردد که این قالب های کوچکتر در ارتباط با وظایفی که قانوناً به عهده هر یک از دستگاه های اجرایی قرار دارد تبادل عملیات واعتبارات می نمایند هر یک از این قالب های کوچکتر یکی از وظایف دولت است که به عهده یک یا چند دستگاه اجرایی قرار داده شده است و اعتبارات به هریک از دستگاه های اجرایی مستلزم اجرای برنامه کار است.

 

بنابراین حجم اعتبارات در شبکه اهداف عملیات دولت به نحوی که تشخیص داده می شود، توزیع می گردد.لذا هم اعتبارات و هم عملیات که در نهایت به وسیلۀ دستگاه های اجرایی به عمل می آید قابل کنترل هستند.

بطور کلی ویژگی اصلی بودجه‌ریزی برنامه ای تأکید بر آرمان ها واهداف برنامه هاست و اهداف سوال و مشکل اصلی را به صورت زیر مطرح می‌کند.

 

هدف اصلی : ارتقای پاسخگویی برنامه ای

سؤال اصلی : آیا برنامه ها به اهداف و آرمانهای مورد نظر نائل می شوند؟

مشکلی که باید حل شود: اثر بخشی برنامه ها.

 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics