تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

هدف اصلی بودجه‌ریزی عملیاتی افزایش کارایی تخصیصی و تولیدی در پرداخت های دولت می باشد. بودجه عملیاتی در واقع همان بودجه برنامه ای است که به نحو دقیق و روشن تری اجرای برنامه ها را از دیدگاه «فایده و هزینه» تجزیه و تحلیل می نماید.

و با روش اندازه‌گیری، حجم کار، بهای تمام شده تولید یا خدمت را به دست می آورد و با فرم ها و استانداردها مقایسه تطبیقی وتحلیلی می نماید و به علل افزایش بهای تمام شده واقف می گردد و در نهایت به مدیریت سازمان کمک می‌کند.

 

تحول در این سیستم بودجه نویسی مستلزم اخذ اطلاعات مالی دقیق از امور مالی است بودجه عملیاتی نیز مستلزم اطلاعات دقیق از اجرای هر یک از عملیات می باشد لذا حرکت به سوی بودجه عملیاتی موجب گسترش و نگهداری حساب به جزئیات در امور مالی دستگاه می باشد.

 

بودجه عملیاتی یک طبقه بندی است که ارتباط بین هزینه‌های انجام شده و عوامل به کار گرفته شده را از یک طرف و نتایج کار به دست آمده را از طرف دیگر نشان می دهد و مشخص می‌سازد در طی سال مالی چه کالاها وخدماتی به صورت محصول نهایی و یا فعالیت های بخش عمومی درنیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی تولید شده است .

 

بطور کلی برای هر فعالیتی، حجم کار، میزان اثربخشی، کارآیی تخصیص منابع و شاخص عملکرد تعیین می‌کند و منابع را بر اساس نتایج تخصیص می دهد. هدف، سؤال ومشکل اصلی این شیوه به صورت زیر قابل طرح است :

هدف اصلی : ارتقای کارآیی برنامه ها

سؤال اصلی: آیا برنامه ها به لحاظ هزینه‌ها، اثر بخش و کارآمد هستند؟

مشکلی که باید حل شود : تعیین شاخص برای اهدافی که تحقق می‌یابند.

 

منبع:

مقاله ( بودجه ریزی دو لتی در ایران) ، تهران ، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics