تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

به طور خلاصه می‌توان عنوان نمود که با استقرار بودجه‌ریزی عملیاتی دستاوردهای زیر حاصل خواهد شد:

 

- پیوندی آشکار میان فعالیت های برنامه ای روزمره با اهداف بلند مدت سازمان برقرار می شود.

- هزینه کامل و هزینه واحد فعالیت ها استخراج می شود.

- زمینه مدیریت عملکرد جامع در دستگاههای اجرایی و سازمان فراهم می شود.

- فرایند بودجه شفاف،پاسخگویی مسئولین اجرایی و تقویت و نظارت نمایندگان تسهیل می شود.

 

 مراحل اجرای بودجه ریزی عملیاتی

 

۱ - مرحله کسب توافق و حمایت اشخاص تاثیر گذار و تعیین کننده: در این مرحله باید محیط پشتیبان تغییر واصلاح نظام بوجه ریزی واگذار به بودجه عملیاتی شکل دهی شو د. در مراحل گذار به نظام بودجه ریزی عملکردی، مقاومت های نامحسوس یا محسوسی رخ می‌دهد که این امر از نقاط مستعد آ سیب در این مرحله از فراگرد استقرار نظام یادشده می باشد.

 

۲ - تهیه و تنظیم برنامه و زمان بندی اجرای بودجه عملکردی: تهیه برنامه زمان بندی یا تقویم اجرای دقی ق، موجب انتظام امور و تسهیل عبور از نظام فعلی به سوی سامانه جدید بودجه ریزی عملیاتی می گردد.

 

۳ - فراهم سازی آموزشهای لاز م: برگزاری دوره های آموزش به شیوه کارگاهی، نشست های توجیهی با اعضای موثر مجلس قانونگذاری و کمیسیون های تخصصی، سیاستگذاران، کارشناسان مرتبط و مدیران دستگاه های اجرایی، برای تفهیم مفاهیم پایه ای و جدید نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد، نقش برنامه ریزی استراتژیک و شاخص‌های عملکرد در نظام موصوف و سازو کارهای طراحی و توسعه آنها و بسیاری مطالب آموزشی دیگر با هدف کاستن سوء تفاهم، ترس و مقاومت اشخاص ذی مداخل از الزامات راهبری فرآیند بودجه ریزی عملیاتی می باشد.

 

۴ - بازنگری و توسعه برنامه های راهبردی دستگاه های اجرایی: برنامه ریزی راهبردی ابزار بسیار مهمی برای تصمیم گیری آگاهانه و تعیین اولویت های آینده می باشد. با وجود اینکه برنامه ریزی راهبردی میان برخی کشورها رایج شده، ولی هنوز ایجاد پیوند میان اهداف ب رنامه ریزی راهبردی اهداف بودجه های سنواتی کار دشواری می نمای د. بودجه ریزی عملیاتی ظرفیت ایجاد این پیوند مهم را دارا می باش د. برنامه های راهبردی دستگاه های اجرایی نقش پایه ای در بودجه ریزی استراتژیک کشور داشته و زمینه مناسبی برای تصمیم گیری بودجه های سالانه فراهم می نمایند.

 

۵ - طراحی و توسعه بودجه و تخصیص منابع: دولت هایی که سامانه بودجه ریزی عملیاتی را آزموده اند، جهت گیری های متفاوتی را در ایجاد و توسعه بودجه عملکردی تجربه نموده اند که جهت گیری های عمده در این زمینه جهت گیری هزینه یابی بر مبنای فعالیت / بودجه بندی بر مبنای هزینه واحد می باشد.

 

۶ - توسعه سامانه های اطلاعاتی و حسابداری پشتیبان: اغلب کشورها پس از تجربه بودجه ریزی عملیاتی، متوجه عدم سازگاری و تطابق سامانه های حسابداری و بودجه ریزی شده اند.

 

۷ - پاداش عملکرد و گزارش نمودن پیامدها و نتایج حاصل از آن: وقتی اعتبارات تخصیص می یابد، تجزیه و تحلیل ادواری اطلاعات عملکردی برای تعیین انحراف یا عدم انحراف عملکرد ضروری خواهد بو د.

 

۸ - اقدام بر روی نتایج و پیامدهای حاصل از عملکر د: سنجش عملکرد به تنهایی کافی نمی باشد و باید اقدامی مناسب صورت دا د. ناکامی دستگاه اجرایی در دستیابی به اهداف عملکردی لزوما ناشی از ضعف مدیریت نبوده و از یک مشکل غیر قابل کنترلی ناشی شده باشد در این صورت جریمه کاهش اعتبار می تواند عملکرد دستگاه را حتی بدتر نمای د. این امر از نقاط آسیب نظام بودجه ریزی موضوع گزارش می باشد.

 

منبع:

مقاله ( تحلیل و آسیب شناسی فرآیند تحول به نظام بودجه ر یزی بر مبنای عملکرد(

 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics