تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

همان‌طور که عنوان شد سود یکی از معیارهایست که دائماً در تحقیقات حسابداری، مالی و اقتصادی مورداستفاده قرار می‌گیرد. بعلاوه استفاده‌کنندگان از صورت‌های مالی نیز سود را به‌عنوان شاخصی برای ارزیابی شرکت‌ها

بکار می‌برند. (مخصوصاً شاخص‌هایی از سود مثل EPS) یکی دیگر از معیارهایی که اخیراً موردتوجه استفاده‌کنندگان از صورت‌های مالی قرارگرفته، جریان‌های نقدی عملیاتی یا به عبارتی سود نقدی می‌باشد.


اگرچه سود (درآمدها) به‌عنوان یک فاکتور مهم در شناسایی عملکرد مالی به حساب می‌آید، اما درنهایت مؤسسات بر روی وجه نقد حاصل از فعالیت‌های عملیاتی (CFO) به‌عنوان معیاری از حفظ و تداوم عملیاتشان بیشتر تکیه می‌کنند. زیرا جریان‌های نقدی منعکس‌کننده توانایی مؤسسه در گردآوری وجه نقد عملیاتی آن مؤسسه است.


درصورتی‌که سیستم عملیات حسابداری به روش نقدی باشد، سود عملیاتی با جریان‌های نقدی عملیاتی برابر خواهند شد. ولی سیستم حسابداری که مقبولیت عمومی دارد و مورداستفاده قرار    می‌گیرد حسابداری تعهدی هست. بنابراین بین سود عملیاتی و جریان‌های نقدی عملیاتی تفاوت وجود خواهد داشت. به همین دلیل صورت سود و زیان هیچ‌گاه نمی‌تواند رویدادهای نقدی مرتبط با فعالیت‌های عملیاتی را به‌طور صریح منعکس سازد. آگاهی ازاین‌گونه رویدادها تنها با مراجعه به‌صورت گردش وجوه نقد امکان‌پذیر است.


هرچند که سیستم حسابداری تعهدی مقبولیت عمومی دارد، اما ازآنجاکه مدیریت سودها به‌عنوان روش مؤثری برای تقویت و بهبود درآمدها و سودآوری رواج یافته است، دلیلی بر این ادعا است که چرا سرمایه‌گذاران به وجه نقد عملیاتی در تجزیه و تحلیل‌های خود اهمیت بیشتری می‌دهند.


درزمینهٔ ارتباط بین این دو صورت مالی هیات استانداردهای حسابداری مالی در یادداشتی پیشنهاد کرده است که اطلاعات مربوط به گردش وجوه نقد موجب افشای اطلاعات مکمل  می‌باشد، زیرا:
1ـ اطلاعاتی را در مورد گردش واقعی وجوه نقد ارائه می‌کند.
2ـ به تشخیص ارتباط بین سود حسابداری و گردش وجوه نقد کمک می‌کند.
3ـ اطلاعاتی را در درباره کیفیت سود حسابداری ارائه می‌کند.
4ـ قابلیت مقایسه اطلاعات مندرج در صورت‌های مالی را بهبود می‌بخشد.
5ـ به ارزیابی انعطاف‌پذیری مالی و نقدینگی کمک می‌کند.
6ـ به‌پیش بینی گردش وجوه نقد در آینده کمک می‌نماید.


درنهایت می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که صورت‌های مالی اساسی مجموعاً اطلاعاتی را که برای ارزیابی انعطاف‌پذیری مالی مفید است ارائه می‌کنند. مثلاً صورت جریان وجه نقد این اطلاعات را از طریق گزارش جریان‌های نقدی ناشی از عملیات و افشای رابطه آن با سود فراهم می‌آورد. این اطلاعات می‌تواند در پیش‌بینی جریان نقد آتی مفید باشد و عموماً برای هر واحد تجاری هرچه میزان خالص جریان‌های نقدی آتی ناشی از عملیات بیشتر باشد توان آن واحد تجاری برای مقابله با تغییرات نامساعد بیشتر خواهد بود. صورت‌های عملکرد مالی می‌تواند اطلاعاتی را به‌منظور کمک به ارزیابی توان واحد تجاری جهت کاهش هزینه‌ها در موقع تنزل درآمد فراهم کند.

 


منبع
کتاب صورت های مالی اساسی عالی ور
کتاب تئوری  حسابداری شباهنگ

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics