تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اقلام تعهدی را بیشتر بدین صورت تعریف کرده‌اند که گویای تفاوت بین سود حسابداری و جزء نقدی آن است؛ به‌بیان دیگر، تفاوت میان زمانبندی جریانهای نقدی و زمانبندی شناخت معاملات است.

ولی تعریفی که با آن بتوان ماهیت اقلام تعهدی را توصیف کرد، این است که اقلام تعهدی به معنی اقلام ایجادشده ولی موعد نرسیده هستند.حسابداری پاسخ استفاده­کنندگان اطلاعات را از طریق فرآیندهای مبتنی بر حسابداری تعهدی فراهم کرده است.

 

نقش اقلام تعهدی، تعدیل یا اصلاح جریانات نقدی در طول زمان است. بنابراین مبالغ تعدیل شده عملکرد شرکت را بهتر اندازه­گیری می­کنند. اقلام تعهدی اغلب بر مبنای فرض­ ها و برآوردهایی است که اگر اشتباه باشند، باید در اقلام تعهدی و سودآتی اصلاح شوند. قابل اتکا بودن و مفید بودن اقلام تعهدی همواره مورد تردید است. چراکه مدیران قادرند اقلام تعهدی را دستکاری کنند تا سود گزارش شده را سازگار با اصول­پذیرفته شده حسابداری و مطابق میل خود نمایند، از طرف دیگر محافظه­کاری بر کیفیت صورت­های مالی اثر می­گذارد. اقلام تعهدی به دو دسته غیرمنتظره(اختیاری)، منتظره(غیراختیاری) تفکیک می­شوند.

 

اقلام تعهدی غیرمنتظره، اقلامی هستندکه تحت کنترل مدیریت هستند. مدیریت می­ توانند، آن­ها را حذف کنند، یا به تأخیر بیاندازند و یا شناسایی و ثبت آن­ها را تسریع کنند. اقلام تعهدی منتظره، اقلامی هستند که مدیریت بر روی آن­ها کنترلی ندارند و بر اساس شرایط اقتصاد، بازار و شرکت تخمین زده می­شوند.

 

برای دریافت فایل بصورت pdf روی گزینه دانلود کلیک کنید.

 

منبع

کاوه مهرانی، علی ابراهیمی کردلر، محمد حلاجی؛ بررسی رابطه بین اقلام تعهدی غیر منتظره و محافظه کاری در حسابداری در بورس اوراق بهادار تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics