تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

به طور سنتی محافظه کاری در حسابداری وسیله ای است که به هنگام تردید در انتخاب رویه ای که ممکن است موجب ارائه بیش از واقع دارایی ها و سود شود، راه حلی را برمی گزیند که کمترین پیامد را داشته باشد.

 

از نظر بیور(1998) رفتار محافظه کارانه به گونه ای است که منجر به انتخاب درآمد های کمتر (نسبت به درآمد های بیشتر) و هزینه های بیشتر (نسبت به هزینه های کمتر) می شود و زیان های تحمل نشده را شناسایی می کند، در حالیکه سود های تحقق نیافته را شناسایی نمی کند.

 

محققان از سه نوع معیار ، به منظور ارزیابی محافظه کاری استفاده می­کنند:              

    معیارهای خالص دارایی ها.


    معیارهای سود و اقلام تعهدی.


    معیارهای رابطه سود و بازده­ سهام.

 

تمام این معیارها با تکیه بر اثر عدم تقارن محافظه کاری در شناسایی سودها و زیان­ ها می­باشند .


اگر چه ارز‌ش‌های بازار دارایی­ها و بدهی­ها که خالص دارایی­ها را تشکیل می دهند در هر دوره تغییر می­کنند ، اما همه این تغییرات در حساب‌ها و گزارش­های مالی منعکس نمی­شود. براساس محافظه کاری، افزایش در ارزش دارایی هایی (سودهایی ) که به اندازه کافی تاییدپذیر نباشند، ثبت نمی شود ، در حالی که کاهش در ارزش دارایی ها ( سودها )، با همان درجه از تایید پذیری ثبت می­گردد. در نتیجه خالص دارایی­ ها کمتر از ارزش بازارشان ارائه می­شوند. محققان برای برآورد این ارائه کمتر از واقع، از مدل های ارزیابی سهام واحدهای تجاری و یا نسبت ارزش دفتری خالص دارایی­ها به ارزش سهامشان (نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار) استفاده می­کنند.

 

برای دریافت فایل بصورت pdf روی گزینه دانلود کلیک کنید.

 

منبع

غلامرضا کردستانی، مجید حدادی؛ بررسی رابطه بین محافظه کاری در حسابداری و هزینه سرمایه؛ پژوهشنامه حسابداری مالی وحسابرسی

 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics