تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آموزشی به هر نوع اقدامی که موجب تغییر در رفتار می گردد. این تغییر بر پایه شناخت و انگیزه صورت می گیرد. می‌توان گفت آموزش بوسیله تعامل بین شاگرد و معلم  شکل می‌گیرد. این تعامل حاصلش یادگیری است.

 

ضرورت آموزش در جامعه

اما اگر از دید سیستم آموزشی به آموزش بنگریم، شاهد هزینه های بالایی برای سیستم آموزش هستیم که  شرایط مناسب را برای تحصیل فراهم می کند. در نگاه اول به نظر هزینه چندان زیادی در قبال یادگیری افراد به جامعه باز نگردد. اما با کمی تامل، متوجه می شویم که هر فرد پس از تحصیل، با تاسیس و یا فعالیت در شرکت های موجود در جامعه در زمینه های مختلف، به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای جامعه بازدهی دارند. این دانشجویان پس از اتمام درس با حضور در محیط های دولتی و خصوصی، درآمد زایی کرده به جامعه منفعت می رسانند. به این ترتیب سازمان و دولت ها هزینه ای را صرف تحصیل افراد می کنند و پس از فارغ التحصیل شدن آن ها، بازدهی چند برابر هزینه های انجام شده می باشد.


سه عامل در آموزش موثر می باشد:


رسیدن به مرحله ای از رشد عقلی و جسمی به منظور لازمه یادگیری


تمرین مکرر به منزله آموختن


نیاز به یادگیری


نحوه انتقال علم
امروزه در جهان با توجه به فناوری که روز به روز در حال پیشرفت است، روند رو به رشد علم نیز، به فناوری وابسته می باشد. در اینترنت سایت هایی است که از سایت های آکادمیک تکامل یافته اند و در آن ها اعضای شناخته شده یک حوزه، نوشته های خود را برای نقد در اختیار دیگر اعضا قرار می دهند و بدین ترتیب موضوع و محتوای نوشته خود را به بحث و بررسی می گذارند و ایده های خود را مطرح می سازند. برای دانشجویان محقق، چنین سایت هایی« پویا و ذاتا غنی » از اطلاعات هستند.

 

 

برای نمونه شخصی را در نظر بگیرید که چندین سال را صرف تحقیق در رابطه با موضوعی می کند و پس از به نتیجه رسیدن، به دلیل آگاهی پایین افراد، نمی تواند این دستاورد که حاصل تحقیق چند ساله اش است را به دیگران انتقال دهد. در چنین حالتی تمام تلاش های فرد محقق ضایع می گردد. پس در این مثال نیاز به یادگیری برای افراد جامعه را می توان مشاهده کرد، کسی که نمی تواند از فناوری در دنیای امروز بهره گیرد هم حکم همین فرد را دارد.

اینترنت که عامل مهمی در پیشرفت علوم و  اشتراک گذاشتن  دانش افراد دارد. همچنین دارای مزیت ‌هایی همچون ارتباط سریع ( ویدیو کنفرانس، چت و خدمات پیام رسان )، منابع اطلاعاتی فراوان، اطلاعات به روز، اتصال به شبکه های اجتماعی، دسترسی به کتابخانه ها و دانشگاه های دنیا و... می‌باشد.

 

منابع

تبیان
اداره کل آموزش و تحقیقات
راسخون
پدیده

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics