تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

امروزه تمام کشورها سعی بر اختصاص دادن سهم بیشتری از بازارهای جهانی به خود را دارند و در این بین از تهدید و استعمار کشورهای دیگر استفاده می کنند.

 

در حالت دیگر که مهم نیز می باشد، رقابت هایی می باشد که در میان سایر کشورها در زمینه علم، صنعت، اقتصاد و ... صورت می گیرد. در تمام کشورها الویت های فناوری در حوزه های پزشکی، صنعتی، نظامی، اطلاعاتی و ...می باشد. به این ترتیب آن دسته از کشور هایی که کمبود و  نقاط ضعف کمتری در استفاده از فناوری های ذکر شده داشته باشند، قدرت بیشتری دارند.

 

 حتی دولت به دنبال الکترونیکی کردن فعالت ‌های خود هستند، اعم از پرداخت مالیات و عوارض، تجدید گواهینامه، ثبت شرکت، ثبت تولد و مرگ، تقاضا و دریافت مجوز فعالیت‌هاى ساختمانی، تجدید جواز کسب و اینگونه فعالیت‌ها از موارد مختلف تعاملات با دولت الکترونیک است.

 

  مزایاى دولت الکترونیک


۱. دسترسى مستقیم به ادارات دولتى و مقامات و نیز تسهیل در تعاملات فیمابین ادارات با یکدیگر و مشتریان آنها.


۲. صرفه‌جویى در زمان و امور حمل‌ونقل و بهبود ترافیک


۳. حذف و یا به‌حداقل رساندن مکاتبات کاغذی


۴. کاهش هزینه خدمات و افزایش کیفیت آنها


۵. ارائه خدمات در هرکجا و در هر زمان


 به همین منظور دستیابی و استفاده از آخرین فناوری های روز، انتقال آن به نسل بعد، نیاز به آموزش احساس می شود. در این میان، آموزش مناسب به منابع انسانی که به عنوان منبعی برای تعلیم و آماده سازی، بشمار می روند دارای اهمیت بالایی می باشد.


همچنین رقابت های فردی در بین افراد یک جامعه وجود دارد که البته در زمینه های اقتصادی و صنعتی نسبت به زمینه های نظامی و سیاسی بیشتر است. این رقابت ها در سازمان و شرکت ها موثر می باشند، چرا که شرکت و سازمان ها برای رسیدن به اهداف خود، نیروهایی که دارای قابلیت و توانایی بالاتری نسبت به سایرین باشند را جذب می کنند.

 

به این ترتیب در این موقعیت نیز نیاز به آموزش در افراد برای داشتن مهارت های کافی برای شانس بیشتر، لازم می باشد. شرکت ها نیز از میان افراد آموزش دیده، افرادی که در دانشگاه و مراکز  معتبر تدریس و دارای مهارت و قابلیت های بیشتری می باشند به عنوان نیروی انسانی می پذیرند. برای شرکت ها کارکنان دانش محور بسیار با اهمیت است، زیرا دارا ویژگی هایی هستند از قبیل:

 


1-  آنها به خلاقیتی که باعث حرکت سازمان می شود، کمک می کنند. باایجاد، تفسیرکردن و به کاربستن یادگیری سازمان، آنها حافظه سازمانی هستند.

 

2- کارکنان دانش محور خوب آموزش دیده، خود انگیختـه و توفیـق گرا هستند. آنها مـــــی خواهند چالش های ذهنی خود را حل کنند و دانش فنی شان را توسعه دهند.

3- کارکنـان دانش محور سیـار هستند. آنها مــی توانند هرکجا جابجا شوند و مهمتر اینکه غالباً می توانند هر جایی کار کنند.

 

4- کارکنان دانش محور می خواهند رهبری شوند نه مدیریت. آنها راجع به کارشان بیشتر از یک مدیـری می دانند که حتی آنها را آموزش می دهد. آنها برای اینکه در حصول نتایج خلاق باشند، انتظار آزادی دارند و برای اینکه به سمت نیازهای شرکت سوق داده شوند، انتظار هدایت دارند. آنها مدیران سنتی را که دائماً به آنها امرونهی می کنند، نمی خواهند.

 

 

منابع

تبیان

ویستا

موسسه توسعه صنایع استان قم (مقاله مدیریت منابع انسانی در سازمانهای تحقیق و توسعه)

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics