تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

1. از ساماندهی مجدد بر روی لایه ها ترسی نداشته باشید
بعد از آن که ابزار نوشتاری آموزش الکترونیک ایده آل خود را انتخاب کردید، چهارچوب های ذهنی خود را با تفکر به آن ها از بین ببرید. الزامی در دنبال کردن تمامی چهارچوب هایتان نیست. در حقیقت شما می توانید دوره آموزش الکترونیک تعاملی تری را بیافرینید و موجب درگیرتر شدن افراد شوید.

 

 

مرتب کردن لایه ها و طراحی های استفاده شده با استفاده از قالب های مختلف در اختیار، از الزامات کار محسوب می شود تا بتوانید سرعت توسعه یادگیری را بالا ببرید. برای مثال اگر پاورپوینت شما دارای موضوعی با ویژگی های متمایز است و از Bullet استفاده کرده اید و یا تعداد عکس ها کم است، می توانید نمایه پس زمینه خود را تغییر دهید، قابلیت کلیک کردن را برای برخی مطالب قرار دهید که با کلیک کردن روی آن به خارج یا داخل صفحه رفته و یا به منبعی مرتبط با موضوع متصل شوید.
همچنین می توانید برای هیجان انگیزتر شدن کار شکل های گرافیکی مرتبط را استفاده کنید. همه ویژگی های ذکر شده را می توان با استفاده از قالب های ساده پیاده سازی کرد.

 

2. منویی با قابلیت حرکت آسان در آن ایجاد کنید.
یک از تاثیرگذارترین عوامل برای تعاملی کردن یک دوره آموزش الکترونیک جدید، اضافه کردن منو در ابتدای پاورپوینت است که به یادگیرندگان اجازه دسترسی سریع به ماژول های مختلف را می دهد.


به عنوان مثال در ابتدا چند موضوع بیان شود و آن ها را به صورت لینک درآورده شود تا به توضیح عنوان مربوطه منتقل شوند.


این ساختار کاربردی تر از ساختار معمولی است که صفحات به ترتیب قابل مشاهده هستند. شما می توانید موضوعات را گروه بندی کرده و صفحات مورد نظر را بر هر موضوع مشخص کنید.


همان طور که می دانید یکی از مزیت های آموزش الکترونیک کاهش اتلاف زمان است و این کار نیز راهی است که در زمان یادگیرندگان صرفه جویی می کند و باعث می شود یادگیرندگان تجربه بهتری کسب کنند. برای طراحی منوی لینک وار، کافی است به سادگی به ماژول مورد نظر در صفحه اصلی Hyperlink کنید.

 

 چند راهکار جذاب کردن محتوای آموزشی

اگر متن پاورپوینت باید گویا و واضح باشد، پس فاصله سطرها و شماره فونت حروف باید به گونه‌ای باشد که در حالت نمایش برروی پرده ویدئو پروجکشن و یا تلویزیون از همه نقاط اتاق جلسه قابل خواندن باشد. به همین دلیل نمی‌توان از فونت‌های کوچکتر از 20 برای متن و 36 برای تیتر استفاده کرد. بهتر است به جای بولد کردن، از شماره‌های بیشتر برای بزرگتر شدن متن استفاده کنیم زیرا که بولد شدن در بیشتر مواقع از وضوح حروف می‌کاهد. فاصله سطرها نیز باید 1.25 یا بیشتر باشد. اما فاصله میان خطوط نباید به قدری باشد که ارتباط مطالب قطع شود.

رنگ هم از نکات تعیین کننده در دیده شدن و خوانده شدن متن است. انتخاب رنگ تا اندازه زیادی سلیقه‌ای است اما پیش از سلیقه باید توجه داشته باشیم که ترکیب رنگ‌های صفحه ما با مخاطب و موضوع بحث تناسب داشته و در بدترین شرایط نیز به دیده شدن متن کمک کند. دو شیوه اصلی یکی انتخاب زمینه روشن و متن تیره و دیگری زمینه تیره و متن روشن است. در شیوه اول حروف برجسته می‌شوند و در دومی‌عمق پیدا می‌کند. هردو این شیوه‌ها مناسب هستند به شرط آن‌که میزان کنتراست میان زمینه و نوشته رعایت شود و متن با رنگ مناسب کاملا از زمینه متمایز گردد.

منابع

تبیان

مرکز آموزش وپژوهش موسسه همشهری

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics