تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در صورتی که بخواهیم آموزش الکترونیک یا مجازی به صورت مناسب پیاده سازی و موفق باشد، باید زیر ساخت های آموزش به خوبی رعایت شود. در مرحله اول باید این زیر ساخت ها را شناسایی کرد و برای هدف های آموزش، از آن ها استفاده کنیم.

 

جالب است بدانید که اهداف در آموزش مجازی با اهداب آموزش از راه دور متفاوت است.
 

زیر ساخت های آموزش مجازی:
1. زیر ساخت های مخابرات:

از آنجا که، وجود سخت افزارهای مخابراتی، تاثیر زیادی بر آموزش مجازی دارد، باید کمی در این رابطه تامل کرد و به تقویت این بخش پرداخت، در کشور ما ، ایران این بخش با استانداردهای جهانی هم سو نیست اما امید است در آینده و با ورود فناوری های جدید این مشکل برطرف شود.
 
2. فن همکاری :

از جمله عوامل مهم در زیر ساخت ها فن همکاری است، شاید برایتان جالب باشد که بدانید، در کشورهای اروپایی این زیر ساخت ، بیشتر از امور آموزش مورد توجه قرار می گیرند. برای درک این مفهوم به این مثال توجه کنید:

در نظر بگیرید یک دانشجوی مجازی فارغ التحصیل در رشته ای، که دارای مدرک دکترا می باشد، با توجه به اینکه دارای عدم ارتباط اجتماعی در طول تحصیل خود بوده، آیا توانایی مدیریت موسسه یا سازمانی که دارای چندین کارمند می باشد، را دارد؟

 
3.اساس  آموزشی:

 در آموزش مجازیدر حدود 40 تا 50 درصد متن آموزش توسط مدرس مشخص می شود. همچنین قسمتی از درس به وسیله دانشجویان به صورت گروهی و با همکاری یکدیگر جمع آوری می شود، موضوع اصلی توسط استاد مطرح، و دانشجویان با طرح ها، کارهای گروهی و تحقیق های خود، مفهوم های آموزشی، را کامل می کنند.

 

به همین دلیل بحث، " فن همکاری " مطرح می باشد. در صورت عدم همکاری در بین افراد آموزش مجازی موفقیتی حاصل نمی شود. البته یکی از مشکلات موجود در دانشگاه های سنتی نیز، کم بودن میزان کارهای پژوهشی است که آموزش مجازی به علت ساختارش محبور است این مساله را در خود حل کند.

 

 ابتدایی تربن ابزار آموزش الکترونیکی
یادگیری مجازی بیش از هر چیز نیازمند مواد و ابزار آموزشی ویژه خود می باشد. ابتدایی ترین مواد آموزشی مستلزم وجود کتاب الکترونیک است، بدون وجود کتاب الکترونیکی ابزار فراگیری الکترونیکی به بازیچه ای بیش تبدیل نخواهد شد. تالیف و نشر کتاب مجازی کاملا با کتاب درسی سنتی تفاوت ماهوی دارد. این کتاب مجموعه ای زنده و به هنگام و  قابل تغییر به صورت روزمره است. محتوای آن شامل پیشرفته ترین ابزار و فنون سمعی و بصری و پیوندهای بی شمار مأخذ و منابع می باشد. کتاب الکترونیک کار پر مشقت استاد و آموزگار را به کاری آسان و دلپذیر تبدیل می کند. کتاب الکترونیکی به مثابه آجر ساختمان آموزش مجازی و بنای جامعه اطلاعاتی است.

 

منابع

تبیان

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics